Cu cate emisfere ganditi?

Raspunsuri - Pagina 6

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Dorsilia spune:

se roteste in ambele sensuri, daca priviti doar la pozitia mainii nu puteti rata schimbarea, schimbarea se produce des, la interval de cateva zeci de secunde

eu sunt ambidextra. Chestiile de finete le fac cu mana stanga, alea ce necesita forta cu dreapta.

mai stiam un test invatat de la facultate: va ridicati in picioare si la comanda altcuiva va impreunati spontan degetele de la maini. daca degetul mare al mainii stangi se afla peste degetul mare al mainii drepte inseamna ca aveti o preponderenta emisferica de stanga, si ar trebui sa fiti stangaci.

la noi cand un copil executa scrisul sau desenatul cu stanga este educat, manipulat si conditionat sa renunte, si sa-si foloseasca mana dreapta. Se produce o contrariere nesanatoasa. S-a stabilit experimental ca nu e sanatos sa obligi un copil sa fie dreptaci daca el e stangaci sau un dreptaci sa devina stangaci. Asa s-a petrecut cu mine. Ma obligau sa scriu, desenez, mananc cu mana dreapta, desi eu apucam totul cu stanga. Si la gradi si acasa si la scoala multa vreme n-am auzit decat imperativ "cu dreapta, te rog!" Asa am devenit eu si dreptace :) Oricum cand nu ma vedeau faceam cu stanga totul. Cu timpul am inceput sa folosesc ambele maini cum v-am zis, in activitati grosiere ca de exemplu caratul unei plase, dreapta si stanga pt mancat, desenat, taiat cu cutitul, scris si altele de finete.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Roxana_G spune:

Dorsilia, si eu sunt copil stangaci legat in scoala ca sa scriu cu dreapta. A fost un cosmar. Acum sunt intr-adevar ambidextra. Dar prefer sa mananc cu stanga si sa cos cu stanga, cu dreapta sunt mai neindemanatica. Dar cu dreapta scriu.

Rox ,
Alexandra Maria (10.02.2004) si BB Andrei Serban (31.08.2007)

Poze

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Adrianaa spune:

Poate sunt putin off-topic cu citatele de mai jos, dar mi s-au parut interesante, desi nu sunt noutati. Citindu-le, mi-am amintit de un documentar japonez vizionat cu multi ani in urma in care specialistii trageau semnale de alarma pentru copiii japonezi, care folosesc si la scoala o tehnologie foarte avansata. Ajungand la concluzia ca ascesti copii nu-si mai folosesc partea stanga a creierului, chiar sa nu stie sa scrie foarte bine, la scoala utilizand zilnic notebook-urile.

quote:
Cand va uitati la TV, activitatea creierului se muta din emisfera stanga in cea dreapta. De fapt, experimentele conduse de cercetatorul Herbert Krugman au aratat ca in timp ce telespectatorii se uita la televizor, emisfera dreapta este de 2 ori mai activa decat cea stanga, a anomalie neurologica. Fluxul din stanga catre dreapta produce o crestere a ceea ce este drogul natural al corpului: endorfinele, care includ beta - endorfine si anchefaline. Endorfinele sunt identice din punct de vedere al structurii cu opiul si derivatele lui (morfina, codeina, heroina, etc.). Activitatile care elibereaza endorfine (numite si peptide de tip opiu) sunt uzual formate de comportament (rar le numim dependenta). Acestea includ troznirea degetelor, exercitiile intense, si orgasmul. Narcoticele externe actioneaza asupra acelorasi receptori (receptorii opioizi) ca si endorfinele, de aceea este o diferenta nesemnificativa intre cele doua tipuri.

De fapt, exercitiile intense, care produc asa numita "runner's high" - o eliberare de endorfine care se revarsa in organism, pot cauza o dependenta ridicata, pina la punctul cand "dependentii" oprindu-se brusc din exercitii sufera simptomele "retragere a narcoticului", si anume migrene sau dureri de cap. Aceste migrene sunt cauzate de o disfunctie a receptorilor opioizi, care sunt obisnuiti cu afluxul constant de endorfine.

Semnele dependentei sunt peste tot in jurul nostru. Americanul mediu se uita la televizor peste patru ore pe zi, si 49% dintre acestia continua sa se uite cu toate ca admit ca o fac in exces. Acestia sunt indicatorii clasici ai unor persoane care neaga: persoane care stiu ca-si fac rau, dar continua sa foloseasca drogul in mod exagerat.
Televiziunea produce "roboti de bio - supravietuire" mobili, extrem de functionali. Cercetarile lui Herbert Krugman au dovedit ca privitul la televizor amorteste creierul "stang" si lasa creierul "drept" sa indeplineasca toate activitatile cognoscibile. Aceasta are unele implicatii pentru efectele televiziunii asupra evolutiei creierului si sanatatii. De exemplu, emisfera stanga este regiunea critica pentru organizarea, analiza si judecata datelor primite. Partea dreapta a creierului trateaza datele primite in mod necritic, si nu decodeaza sau divide informatia in partile ei componente.

Creierul "drept" proceseaza informatia in intregul ei, determinand raspunsuri mai degraba emotionale decat rationale (inteligente). Nu putem trata rational continutul prezentat la televiziune, deoarece o parte a creierului nostru nu este operationala. Nu este prin urmare surprinzator, ca oamenii rareori inteleg ce vad la televizor, dupa cum a aratat si un studiu condus de cercetatorul Jacob Jacoby. Jacoby a descoperit ca, din 2700 de oameni testati, 90% au inteles gresit ce au privit la televizor cu cateva minute inainte. Deocamdata nu exista o explicatie de ce se muta activitatea pe partea dreapta a creierului atunci cand ne uitam la televizor, dar stim ca fenomenul nu depinde de continut.

Traducere si adaptare de Bogdan Cirstea
A 10-a editie "Turn off your TV": http://www.tvturnoff.org/week.htm

http://web.archive.org/web/20040711155526/http://www.profamilia.ro/resurse.asp?articole=29

Pledoarie pentru lectura

Cercetarile au aratat ca televiziunea anuleaza satisfactia pe care o produce lectura, inlocuind-o cu placerea facila a micului ecran, inhibind astfel dezvoltarea abilitatilor necesare citirii. Chiar si in Romania este usor de constatat ca tinerii si copiii „crescuti cu televizorul“ nu mai citesc carti. Ei motiveaza, de altfel ca televizorul este mai provocator, mai relaxant si nu pretinde nici un efort.

In realitate insa, lectura elibereaza imaginatia, care trebuie sa construiasca, sa-si imagineze sensul cuvintelor, al lucrurilor citite. Televizorul blocheaza procesul imaginativ, oferind imaginile de-a gata. Lectura presupune un ritm mai lent sau mai rapid, in functie de capacitatea de intelegere a textului, in timp ce televiziunea, impunind un ritm foarte rapid, cel al derularii imaginilor, depaseste capacitatea omului de a procesa informatia.

Cititul inseamna concentrarea mintii, dezvoltarea atentiei, iar televizorul, dimpotriva, sustine o atitudine pasiva, atentia nefiind dirijata din interior, ci captivata si sustinuta prin stimuli externi. Cercetarile arata, de asemenea, ca, in cazul in care copiii au primit informatia de la televizor, o proceseaza altfel decit atunci cind o lectureaza. Cei care vad o poveste la televizor, de exemplu, au descris efectele vizuale si actiunea personajelor, in timp ce grupul care a lecturat povestea a descris mai mult dialogul povestirii si a dat in mod semnificativ mai multe informatii despre continutul textului si despre personaje. Copiii de astazi asteapta ca lectura sa le puna la dispozitie si imaginile, asteapta ca intelesurile sa fie primite de-a gata, ca cititul sa fie comod, relaxant si pasiv, ca ritmul in care se primesc informatiile sa fie rapid, altfel isi pierd rabdarea. Daca nu se intimpla astfel, atunci se plictisesc, incep sa se gindeasca la altceva sau pur si simplu citesc alunecind peste litere si cuvinte, fara sa priceapa intelesul.

In loc de concluzie

A-i invata pe copii cu televizorul si a cultiva acest obicei inseamna, de fapt, a modela niste structuri neuronale care determina cortexul sa raspunda la provocarile realitatii potrivit tipului de experienta propus de vizionarea TV; inseamna sa le obisnuim creierul cu atitudinea pasiva, sa-l facem dependent de „placerea facila a ecranului video“, sa-i „slabim abilitatile mentale“, obisnuindu-l sa nu reflecteze, sa nu gindeasca realitatea, sa nu dialogheze sau sa nu se concentreze la problemele pe care le intimpina.

Cercetatorii apreciaza ca, odata cu trecerea timpului, criza gindirii analitice si chiar capacitatea rezolvarii logice a unor probleme de viata se va adinci. Rationamentul matematic, abordarea unor discipline ca fizica, chimia sau, in general, a gindirii stiintifice va fi inca una dintre problemele cu care se vor confrunta generatiile viitoare, in conditiile in care nu se va face nimic in vederea eliberarii de sub tirania televizualului.

http://www.obiectiv.ro/vaslui/index.php?action=details&ids=15602




istorioare cu talc (pentru copii)

www.crestinortodox.ro/AscultaCasa_cu_mireasma_de_brad_lectura_Florian_Pitis-1261.html" target="_blank">povesti audio (pentru copii)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns arcadia spune:

Adrianaa, mi se pare foarte real ce scrie in aceste articole. Ar fi bine daca ar constientiza mai multi oameni aceste lucruri, de asta am si reinviat subiectul

PS. Vad dansatoarea rotindu-se in ambele sensuri, dupa cum dau comanda. Nu am analizat mecanismul de schimbare a rotatiei.

Mami de Calinut Gabriel (8 mai 2007)

Poze bebe

fain

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns capcaunul spune:

quote:
Originally posted by arcadia
PS. Vad dansatoarea rotindu-se in ambele sensuri, dupa cum dau comanda. Nu am analizat mecanismul de schimbare a rotatiei.


Nu exista mecanism de rotatie si, de fapt, nici nu se roteste ceva acolo. Este o simpla oscilatie rectilinie. Creierul nostru este cel care inventeaza rotatia. In functie de dispozitia de moment a acestuia. De aceea doua persoane care privesc simultan balerina pot avea pareri diametral opuse.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns arcadia spune:

Observasem ca doua persoane pot vedea simultan miscari opuse. Multumesc de explicatie

Mami de Calinut Gabriel (8 mai 2007)

Poze bebe

fain

Mergi la inceput