Reprezentant legal pers instabila psihic
Unde ar trebuie sa intreb care sunt pasii pentru a fi reprezentantul legal al unei persoane diagnosticate cu probleme psihice de peste 20 ani? Pers respectiva ia pensie de boala, este evaluata anual de o comisie de expertiza privind boala si prelungirea pensiei.
Liliana
http://new.photos.yahoo.com/lgireada/albums
Raspunsuri
amar spune:
La primaria in raza careia locuieste persoana cu handicap, se va intocmi un dosar...exista un serviciu specializat in cadrul fiecarei primarii...
carmen 25s
lgireada spune:
Ai idee si cat timp mi-ar lua sa rezolv problema asta? Am sa incerc sa ma duc pe la primarie sa vad despre ce e vorba.
www.primaria-iasi.ro
imi puteti indica ce pasi ar trebui sa urmez? ce sa cer? o audienta? ca m-am tot uitat pe site si nu mi-am dat seama unde ar trebui sa ma duc si ce sa fac. in plus nu sunt documente pdf care sa aiba legatura cu pb mea.
Liliana
http://new.photos.yahoo.com/lgireada/albums
amar spune:
uite aici ce ar trebui sa faci ca sa rezolvi problema ta..citeste cu atentie sa vezi daca te incadrezi.......
Hotararea nr. 427 din 7 mai 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap
Hotarare nr. 427 publicata in M.O. nr. 232 din data: 07/05/2001
HG 427 / 25 aprilie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale art. 32 alin. (2) si ale art. 58 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Se aproba Normele metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 626/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 353 din 28 iulie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NaSTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei, Daniela Bartos
Ministrul muncii si solidaritatii sociale, Marian Sarbu
Ministrul administratiei publice, Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat
Bucuresti, 25 aprilie 2001.
ANEXA
Norma metodologica din 25 aprilie 2001 privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap
Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 232 din 7 mai 2001
Art. 1. - Asistentul personal al persoanei cu handicap, denumit in continuare asistent personal, este persoana care supravegheaza, acorda asistenta si ingrijire copilului sau adultului cu handicap grav, pe baza programului individual de recuperare si integrare sociala a persoanei cu handicap, elaborat de comisiile de expertiza medicala pentru adultii cu handicap si, respectiv, de comisiile de expertiza medicala a copilului cu handicap, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3)-(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2. - Poate fi incadrata cu contract individual de munca in functia de asistent personal persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are varsta minima de 18 ani impliniti;
b) nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni care ar face-o incompatibila cu exercitarea functiei de asistent personal;
c) are capacitate deplina de exercitiu;
d) are o stare de sanatate corespunzatoare, atestata de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
e) a absolvit cel putin cursurile invatamantului general obligatoriu, cu exceptia rudelor si afinilor pana la gradul al IV-lea inclusiv ale persoanei cu handicap grav, precum si a sotului sau sotiei, dupa caz; in situatii exceptionale, la propunerea asistentului social din cadrul aparatului propriu al consiliului local in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana care urmeaza sa indeplineasca functia de asistent personal, secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate aproba derogarea de la indeplinirea conditiilor de studii si in cazul altor persoane decat cele mentionate mai sus;
f) semneaza un angajament, ca act aditional la contractul individual de munca, prin care isi asuma raspunderea de a realiza integral programul individual de recuperare si integrare sociala a persoanei cu handicap grav, in cazul existentei unui astfel de program.
Art. 3. - (1) Asistentul personal are dreptul, pentru activitatea desfasurata pe baza contractului individual de munca, la un salariu lunar, stabilit potrivit dispozitiilor legale privind salarizarea asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele clinice, precum si la transport gratuit, potrivit legii.
(2) Asistentul personal are dreptul la un program de lucru care sa nu depaseasca in medie 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana.
(3) Asistentul personal beneficiaza de concediu anual de odihna platit, de asigurari sociale de stat si de sanatate, potrivit dispozitiilor legale aplicabile personalului incadrat cu contract individual de munca.
Art. 4. - Asistentul personal are urmatoarele obligatii:
a) sa participe la instructajul anual privind asistenta specifica, organizat de primaria in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav, in colaborare cu personalul specializat din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap;
b) sa presteze pentru persoana cu handicap grav toate activitatile si serviciile prevazute in contractul individual de munca, in fisa postului si in programul individual de recuperare si de integrare sociala a persoanei cu handicap grav, in cazul existentei unui astfel de program;
c) sa trateze cu respect, buna-credinta si intelegere persoana cu handicap grav si sa nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea de incapacitate in care se afla aceasta;
d) sa sesizeze angajatorul si inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenita in starea fizica, psihica sau sociala a persoanei cu handicap grav, de natura sa modifice acordarea drepturilor prevazute de lege;
e) sa intocmeasca semestrial un raport de activitate, avizat de asistentul social din cadrul aparatului propriu al consiliului local in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav sau, dupa caz, de persoana desemnata de angajator, care va cuprinde date privind evolutia persoanei cu handicap grav in raport cu obiectivele programului individual de recuperare si integrare sociala, in cazul existentei unui astfel de program. Raportul va fi adus la cunostinta persoanei cu handicap grav, sub semnatura acesteia sau, dupa caz, a reprezentantului legal.
Art. 5. - (1) Contractul individual de munca al asistentului personal se incheie cu primarul localitatii de domiciliu sau, dupa caz, de resedinta, stabilita potrivit legii, a persoanei cu handicap grav, pe baza hotararii consiliului local.
(2) Contractul individual de munca se intocmeste in 3 exemplare, cate unul pentru fiecare parte contractanta, iar cel de-al treilea exemplar se transmite inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, in termen de 5 zile de la incheierea acestuia. Dosarul de angajare va cuprinde:
a) cererea de angajare;
b) copie de pe actul de identitate al persoanei care solicita angajarea;
c) carnetul de munca; daca solicitantul nu a mai lucrat, va da o declaratie pe propria raspundere in care sa specifice aceasta situatie;
d) copie de pe actele de studii si de pe actele de stare civila;
e) talonul de control medical eliberat de medicul de familie sau de unitatea sanitara la care a efectuat examenele medicale de specialitate;
f) cazierul judiciar;
g) copie de pe certificatul de persoana cu handicap al persoanei cu handicap grav care necesita asistent personal, vizata de functionarul insarcinat cu primirea dosarului;
h) raportul de ancheta sociala intocmit de asistentul social din cadrul aparatului propriu al consiliului local in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana care solicita angajarea sau de o alta persoana desemnata de angajator, care va cuprinde si mentiuni cu privire la conduita morala a persoanei care solicita angajarea;
i) acordul scris al familiei sau al sustinatorilor legali, in cazul persoanelor cu handicap grav fara discernamant.
(3) Contractul individual de munca se incheie pe durata determinata, in functie de valabilitatea certificatului de persoana cu handicap, dar nu mai mult de un an, cu posibilitatea prelungirii. Pentru asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav, al caror certificat de persoana cu handicap are valabilitate permanenta, contractul individual de munca se incheie pe durata nedeterminata.
(4) Contractul individual de munca al asistentului personal inceteaza in situatia in care acesta refuza sa se prezinte la instructajul prevazut la art. 4 lit. a), precum si in cazurile prevazute de Codul muncii.
(5) Contractul individual de munca se suspenda pe perioada in care asistentul personal nu are in ingrijire persoana cu handicap grav, precum si in alte cazuri prevazute de lege.
(6) Pe baza recomandarilor rezultate din ancheta sociala angajatorul poate sa angajeze un asistent personal care sa presteze activitatea la doua persoane cu handicap grav, cand acestea fac parte din aceeasi familie si au acelasi domiciliu sau resedinta, pe baza aceluiasi contract individual de munca, cu respectarea duratei normale a programului zilnic de lucru, stabilita potrivit legii.
Art. 6. - (1) in bugetul local vor fi prevazute sumele necesare din care se suporta salarizarea si transportul asistentilor personali, potrivit legii.
(2) Anual, la propunerea primarului, consiliul local va aproba numarul asistentilor personali.
(3) Compartimentul de autoritate tutelara si protectie sociala din cadrul consiliului local controleaza periodic activitatea asistentilor personali si prezinta semestrial un raport consiliului local.
Art. 7. - (1) Autoritatile administratiei publice locale care nu dispun de resursele financiare necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav pot primi in completare sumele necesare, prin transfer de la Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, in limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinatie.
(2) Transferul sumelor prevazute la alin. (1) se stabileste pe baza de conventie incheiata intre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, si autoritatile administratiei publice locale respective. Modelul conventiei este prevazut in anexa care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 8. - (1) Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare de catre asistentul personal a obligatiilor prevazute de dispozitiile legale in sarcina acestuia, precum si a celor prevazute in contractul individual de munca atrage raspunderea juridica a acestuia in conditiile legii.
(2) in situatia in care asistentul social din aparatul propriu al consiliului local in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav sau o alta persoana desemnata de angajator constata ca asistentul personal a savarsit fapte prevazute de legea penala aceasta are obligatia de a sesiza de indata organele de cercetare penala competente, potrivit legii.
ANEXA la normele metodologice
CONVENtIE incheiata astazi ............................
intre:
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ..................., cu sediul in ..................., telefon/fax .............., codul fiscal nr. .........., cont nr. .............., deschis la .............., reprezentat de ............, si
Consiliul Local ................., cu sediul in ............................, telefon/fax ..............., codul fiscal nr. ..........., cont nr. ..........., deschis la ................, reprezentat de ....................
CAPITOLUL I
Obiectul conventiei
Art. 1. - Prezenta conventie are ca obiect asocierea partilor mentionate in vederea asigurarii sumelor necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali.
Art. 2. - Consiliul Local ................, reprezentat de ................., aloca in anul ............ suma de .................... lei din bugetul local pentru asigurarea platilor reprezentand drepturile asistentilor personali.
Art. 3. - Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ..........., reprezentat de ................., aloca consiliului local in anul ............. suma de ............................. lei in limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinatie, in completarea sumelor alocate potrivit art. 2, pentru asigurarea platilor reprezentand drepturile asistentilor personali.
CAPITOLUL II
Drepturile si obligatiile partilor
A. Drepturile si obligatiile consiliului local
Art. 4. - Consiliul Local ........................ are urmatoarele obligatii:
1. sa prevada in bugetul local sumele prevazute la art. 2 din prezenta conventie;
2. sa plateasca la inceputul fiecarei luni, din contul nr. ................., deschis la ..............., drepturile asistentilor personali ai persoanelor cu handicap pentru luna anterioara.
Art. 5. - Consiliul local are dreptul sa verifice modul de gestionare a sumelor alocate de la bugetul local.
B. Drepturile si obligatiile Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
Art. 6. - Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din .........., are urmatoarele obligatii:
1. sa aloce lunar sumele stabilite la art. 3 din prezenta conventie;
2. sa acorde asistenta tehnica de specialitate in desfasurarea si realizarea programelor de servicii sociale .................. .
Art. 7. - Plata sumelor se realizeaza prin virament bancar din contul Inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ........... nr. .............. in contul Consiliului Local ............. nr. ............. .
Art. 8. - Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap are dreptul sa coordoneze si sa controleze gestionarea sumelor alocate.
CAPITOLUL III
incetarea conventiei
Art. 9. - Conventia inceteaza in urmatoarele cazuri:
1. una dintre parti nu aloca la termen sumele stabilite;
2. sumele nu au fost utilizate in scopul pentru care au fost alocate;
3. nu au fost prezentate la termenul stabilit rapoartele financiar-contabile privind modul de utilizare a fondurilor alocate;
4. este impiedicata verificarea actelor financiar-contabile;
5. prin acordul scris al partilor.
CAPITOLUL IV
Clauze speciale
Art. 10. - Modificarea prezentei conventii se poate face cu acordul partilor, prin act aditional.
Art. 11. - Conventia se incheie pe o perioada de 3 luni sau un an, cu posibilitatea prelungirii, daca nici una dintre parti nu o denunta in scris cu cel putin 30 de zile inainte de data expirarii.
Art. 12. - Toate neintelegerile aparute intre parti in legatura cu interpretarea si executarea prezentei conventii se solutioneaza de instantele judecatoresti competente, potrivit legii.
carmen 25s
lgireada spune:
Am citit de 2 ori tot ce ai scris tu aici, dar mie nu-mi trebuie contract de munca / ingrijire, ci doar sa fiu reprezentant legal, sa pot semna acte in numele acelei persoane.
Am sa merg azi pana la primarie sa vad daca gasesc pe cineva sa ma indrume ce trebuie sa fac.
Iti multumesc f mult pt ajutor.
Liliana
http://new.photos.yahoo.com/lgireada/albums
amar spune:
OFFFF, pentru a putea reprezenta aceasta persoana, deci pt a putea semna in locul acesteia ....atentie...daca e deplasabila si in deplinatatea facultatilor mintale!!!!!...mergi cu ea la NOTAR, care iti va face o procura speciala, care are un anumit termen de valabilitate ...depinde ce vrei sa semnezi in locul acestei persoane... poate vrei sa-i vinzi casa...sau sa.i scoti bani dintr-un cont.... sunt chestiuni delicate...notarul iti va cere un act medical care sa ateste ca este inca in parametri..!!!!!!.
Daca nu e deplasabila vine notarul acasa si intocmeste actul....
Deci...cade orice la primarie....
Sper ca acum ne-am inteles...Mult succes
carmen 25s
lgireada spune:
Multumesc frumos pentru toate detaliile. Imi sunt de mare ajutor.
Liliana
http://new.photos.yahoo.com/lgireada/albums