Ati intalnit fenomenul Razvan?
Ma iertati pentru titlul oarecum deplasat, insa chiar nu am gasit un altul mai potrivit. Despre "fenomenul Razvan" am auzit prima data la un training si se refera la acele persoane care au tot timpul cate ceva de intrebat si de adaugat la cursuri si fac asta intr-un mod care deranjeaza.Am avut zilele trecute un curs la care am dat peste o astfel de persoana. A fost destul de obositor sa stau doua ore si sa vad cum la fiecare explicatie a profesorului, persoana respectiva concluziona: Ahaaaaa!!!!!", ca si cum explicatia era special pentru ea si doar atat. Plus ca incerca sa faca intregul curs un "dialog" intre ea si profesor, intrerupandu-l de foarte multe ori prin niste remarci cu totul deplasate.Sper sa nu fiu inteleasa gresit. Nu ma refer la acei oameni care au curajul sa puna o intrebare atunci cand nu au inteles sau cand isi doresc sa afle mai multe informatii despre un anumit subiect.Pe acesti oameni ii admir. Ma refer la cei care doresc sa monopolizeze intregul curs si sa atraga atentia doar asupra lor. Eu una m-am simtit penibil pentru ea, se vedea ca profesorul era si el putin jenat de situatie, totusi nu i-a spus nimic.Ati intalnit astfel de oameni? Ce parere aveti despre ei?Care sunt explicatiile psihologice ce stau la baza acestui comportament?Ana-Maria"Some people see things as they are and ask WHY?I dream things that never were and ask WHY NOT?"
Raspunsuri
Donia spune:
L-am intalnit pe Razvan si in teorie si in practica, doar ca nu stiam cum il/o cheama
Aproape la fiecare curs pe care l-am tinut timp de 7 ani am intalnit cel putin o astfel de persoana (maxim doua-trei, dar totusi una trebuie sa fie cea mai cea, asa ca Razvanul cel mai puternic ii potoleste pe ceilalti). Dar am invatat si cum se procedeaza cu aceste persoane si personal nu m-am simtit deranjata. Problema este ca deranjeaza colegii de curs si perturba desfasurarea orei, iar lectorul trebuie sa fie stapan pe situatie si sa ii mai taie din elan, fara a jigni, insa.
De ce se manifesta asa Razvanii? Poate au nevoia sa isi dovedeasca lor insisi ca au o experienta care trebuie validata... lucru care este important in educatia adultilor, dar pentru unii este mai important decat altii. Iar printre adulti sunt oameni care doresc sa iasa in fata si nu ii deranjeaza sa atraga atentia, iar unii chiar doresc acest lucru. Sunt si altii care prefera sa asculte in tacere si se simt jenati sa participe prea activ. Sunt multe lucruri interesante in educatia adultilor... la urma urmei, si Razvan e binevenit, e o provocare...
Eu nu strivesc corola de minuni a lumii (L. Blaga)
conchita spune:
am un coleg pe care il apreciasem initial, in cursul de discurs public, dar care a ajuns sa ma calce pe nervi totalmente. nu stiam ca e deja fenomen studiat :) deci, nu numai ca raspunde automat primul la orice intrebare, desi regula e sa ridici mana si sa astepti incuviintarea profesorului (in cursul asta cel putin), dar intrerupe si colegii. plus ca intrerupe profesoara sa ii explice el mai bine ce voia ea sa ne spuna :)) pe scurt, vorbeste in permanenta, paralel sau perpendicular pe vorbele sau tacerile celorlalti
pe de alta parte, la alta clasa, de creative writing, ma simt eu cu musca pe caciula de razvan. :)) de fapt, suntem doar cativa care participam constant la dialog. am vorbit cu ceilalti "razvani" daca e okay ce facem noi, adica nu cumva monopolizam discutia? iar raspunsul a fost ca asta e curs optional, asa ca daca restul nu participa, inseamna ca sigur nu ii intereseaza, s-au inscris crezand ca e clasa usoara. deci, de ce ne-am frustra si noi de beneficiile cursului? noi, adica aia care ne-am inscris la curs ca ne intereseaza sincer. pe mine m-ar dezavantaja teribil sa tac, ca engleza nu mi-e limba materna si mereu e loc de perfectionare.
otau spune:
Bineinteles ca am intalnit astfel de persoane, dar nu inteleg de ce sunt numite generic "fenomenul Razvan" ? De ce nu Ion sau Cristi sau Mihai etc?
anamariame spune:
quote:Draga Otau, cum am spus si in primul meu mesaj, denumirea nu e cea mai potrivita . Cei de la trainingul pe care il urmasem eu il intalnisera pe Razvan cu ceva ani in urma, si desi de-a lungul timpului el a avut alte si alte nume, a ramas denumit Razvan, indiferent de sex...Am preferat sa il numesc si eu la fel, mai ales pentru ca perosana pe care am intalnit-o la curs ii semana foarte bine, iar numele ei nu il stiu. Acesta nici nu conteaza de altfel...fenomenul este interesant Ana-Maria"Some people see things as they are and ask WHY?I dream things that never were and ask WHY NOT?"
Originally posted by otau
Bineinteles ca am intalnit astfel de persoane, dar nu inteleg de ce sunt numite generic "fenomenul Razvan" ? De ce nu Ion sau Cristi sau Mihai etc?Aurora, mami lui Vladut (27.06.1998)
numeioana spune:
Am avut si eu o astfel de colega: Se numea Andreea Marin, coincidenta de nume! Iar acum am coleg nesuferit si, coincidenta, il cheama Razvan. Asa ca sunt de acord cu numele acestui fenomen. Razvan e cel mai potrivit!
Ioana
http://www.invitatii-nunta.ro/nunta3/24136.jpg
relyana spune:
Sigur ca am intalnit fenomenul Razvan. De cateva ori. Era genul care se crede "frumosul clasei" si care credea ca mor colegele sa asculte interventiile lui fara sare si piper si fara substanta. Sau era genul care se credea "desteptul desteptilor". Oricum, amandoi aveau orgoliu mare si o nevoie acuta sa se auda ei pe sine vorbind fara sa spuna nimic important.
La un curs aveam un prof. f. bun si vroiam cu totii sa-i sorbim vorbele si gandurile (ca era o liniste la el, sa nu scapam ceva) si avea o voce blandutza, erau o placere orele si niciodata suficiente pt. noi, ca daca ne-ar fi tinut in pauza, am fi stat. Si Razvanul - taca-taca, maca-maca, de vreo 2 ori. Si proful - ce credeti? S-a uitat blandutz la el si a zis cu ton normal: "Da, va stiu eu pe astia care vorbiti doar ca sa va auziti. Daca ai o intrebare sau un comentariu pertinent, dialogam, dar altfel nu am sa te las sa faci ce vrei din ora mea si sa-i privezi pe ceilalti de informatii." Si de atunci, Razvanul nu a mai intervenit niciodata la ora omului, nici cu noi n-a avut tupeul sa comenteze in pauza. Dar ca proful acela sunt putini, in general bietii de ei il suporta pe Razvan.
rdunare spune:
Protestez impotriva botezarii fenomenului cu numele meu. Nu ma recunosc in descrierea aceasta.
alyah spune:
va rog sa-mi spunetzi daca sufar de acesf fenomen ???
va povestesc cum stau lucrurile: in functie de cursul/profesorul pe care il am vb sau nu mai mult. daca am vreo nelamurire nu ezit sa intreb (dar nu pun intrebari prostesti), daca am vreun comentariu - si profesorul e deschis la astfel de dialoguri il fac, dar asta nu se intampla tot timpul. e ceva de genul... "am citit k... " "este un sondaj care spune k... "
De ex acum sunt in Portugalia cu o bursa si facem un curs de portugheza - eu fac f des paralela cu romana sau spaniola si intreb: "asta nu are si sensul de..." , ce inseamna cuvantul cutare, p care l-am auzit io nu stiu unde"
Cred ca vb cel mai mult la ora aceasta - adica am cele mai multe intrebari, dar cand profesoara ne intreaba d ex. ce inseamna urmatoarele verbe - (eu de obicei le stiu p majoritatea facand paralela cu sp/ro cum am mai zis) si atunci astept sa raspunda ceilalti, si daca nu stie nimeni atunci raspund eu.
Imi place sa ma afirm si sa imi exprim ideile - mai ales cand am o idee buna - iar ceilalti/profesorul o apreciaza, nu-mi plac elevii/studentii care atunci cand profesorul intreaba ceva se fac ca scriu ceva, cauta ceva prin banca sau se uita in jos. Chiar daca nu stiu eu am curajul sa ma uit in okii omului...
In legatura cu cursul de portugheza cred ca cam monopolizez intrebarile, dar ceilalti nu intreaba nik... iar eu ma gandesc... pai platesc 60 euro pt acest curs, am dreptul sa-mi lamuresc orice nedumerire.
Astept verdictul vostru
slakje spune:
Stiu ca in Romania este foarrte neobisnuit sa intrerupi ora sau cursul cu intrebari, sau daca ai ceva de zis sa zici, sau daca ai raspunsul la o intrrebare pe care profesorul nu o are, sa il spui...intr-un cuvant in Romania trebuie sa taci din gura si joc de glezne, luat notite...mie nu mi se pare normal, si cred ca e foarte rau ca asa sunt educati copiii(le e si frica sa deschida gura in clasa) de mici, nu li se da sansa sa isi dezvolte creativitatea, sa participe activ la o ora, sa taca trebuie si sa ia notite.
In strainatate e incurajat "fenomenul razvan" cum il numesti tu.Bine, nu inteleg prin asta sa monopolizezi toata ora, dar nu vad ce e rau in a participa activ la ora.Daca o peroana intreaba ceva fii sigura ca mai sunt in clasa si altii care ar avea aceasi intrebare dar nu o pun de frica sau de comoditate.
In fine...
alyah mie mi se pare ca te comporti FOARTE NORMAL, la fel fac si eu, singurul loc unde mie imi era frica sa deschid gura a fost scoala in Romania, unde doamne fereste sa intrebi ceva, nici nu se punea problema sa intrerupi somitatea de la catedra, ma duceam la scoala cu stres si 1 ora mi se parea 100 de ani, scartaitul cretei pe catedra, copiatul de pe tabla asa in prostie, dicte automat , mosneagul ala de la catedra care citea din tratat, frica de a-ti sufla nasul ca se intorceau 100 ochi deranjati spre tine, ce mai...stres cat casa.Si felul cum ne scurgeam toti pe langa pereti cand trecea cate-o somitate pe culoare, sa nu cumva sa-i luam din spatiul vital si sa ne tina minte o viatza, sa nu mai luam examnul cat om trai.
Felul asta de scoala mie mi-a lasat un gust amar.(bine , nu erau toti profesorii asa , dar marea majoritate).
In felul asta inveti, punand intrebari, participand la ora, nu e nimic rau in a fii interesat de cursul care il faci, de a participa la ora.Cui nu-i convine sa-si ia profesor particular, sa invete sa participe la ora in GRUP.Pai de-aia mergi la scoala, ca sa inveti nu?Ca sa intrebi ce nu esti lamurit, sa participi la ora, etc.