GRADINITA?
Raspunsuri - Pagina 9
mdanicoleta spune:
buna ziua
fetita mea are 3 ani jumatate si peste o sapt mergem la gradinita speciala in sect 4. au fost toti foarte draguti cand ne-am dus sa ne inscriem si vom sta cu ea.
am lucrat 6 ani ca profesor si cam stiu cum stau lucrurile in invatamant.
nu stiu ca un director, profesor sau invatator sa aiba asa tupeu sa zica ca nu primeste.
prin lege au dreptul la educatie chiar daca sunt speciali. si exista inspectorat caruia sa te adresezi, minister si pe urma judecatorie.
si acolo castigi sigur.
de cate ori am cerut ceva, nu am fost refuzata si le multumesc tuturor celor care m-au ajutat. dar eram ca un arici, gata sa intepe
AITA spune:
Shadow la gradi
Sau… ce trebuie sa faca cel care insoteste copilul cu autism la gradinita si ce trebuie sa faca educatoarea cand are la clasa un copil autist!
Mai devreme sau mai tarziu fiecare copil trebuie sa fie integrat in colectivitate, si cel mi probalil la inceput va trebui sa mearga la gradinita cu insotitor. Mersul la gradinita depinde foarte mult de varsta copilului, daca are pana in 3 ani – se poate astepta sa dobandeasca intai niste abilitati care sa-i permita sa se adapteze mai usor la viata din gradinita si sa raspunda mai adecvat la cererile educatoarei si ale copiilor; daca are peste 5 ani – este deja mare si trebuie integrat imediat! Oricum in ambele cazuri se recomanda ca cel putin inceputul mersului la gradinita sa fie cu insotitor!
Care sunt abilitatile minime pe care copilul trebuie sa le aiba cand merge la gradinita?
1. Sa poata sta pe scaun la cerere o perioada de timp (la inceput mai mica, dar care va creste progresiv);
2. Sa aiba abilitati de imitare (sa imite actiunile celorlalti copii si / sau ale educatoarei);
3. Sa raspunda la instructiuni simple;
4. Sa poata raspunde la intrebarea “Ce vrei?” – verbal sau cu imagini;
5. Sa poata bea cu cana si sa manance cu lingura;
Ce trebuie sa faca umbra / insotitorul? Sa ajute copilul sa indeplineasca sarcinile primite de la educatoare si sa interactioneze cu copiii. De regula insotitorul sta in spatele copilului si il ajuta fizic sau verbal atunci cand este nevoie. In functie de dificultatile copilului intr-un domeniu sau altul la gradinita, umbra are rolul sa imbunatateasca abilitatile slabe si sa-l ajute pe copil sa devina independent, urmarind deci anumite obiective inainte stabilite. Toate lucrurile care se intampla la gradi sunt contorizate intr-un tabel care se completeaza in fiecare zi si in care sunt notate raspunsurile copilului:
- cum a salutat si cum a raspuns la salut;
- daca a cooperat la activitatile propuse de educatoare;
- daca a initiat comunicare cu educatoarea;
- daca a raspuns la comunicarea educatoarei si in ce fel;
- daca a initiat comunicare cu copiiii;
- daca a raspuns la comunicarea copiilor si in ce fel;
- care au fost dificultatile intampinate si la ce activitati (pentru a fi lucrate suplimentar acasa);
- comportamentele de protest / neadecvate / agresive (cauza comportamentului – daca este posibil, consecinta, momentul la care s-a intamplat);
- comportamentul la masa, si la toaleta;
Educatoarea conduce clasa si lectiile, iar umbra ajuta copilul sa raspunda la solicitarile acesteia. Insotitorul nu face lectii si nu intervine in activitatile propuse de educatoare. Chiar daca un copil are insotitor sau nu, copilul inscris la gradinita este, in timpul pe care il petrece in gradinita, in responsabilitatea educatoarei. Umbra intervine doar in activitatile propuse de educatoare pe care copilul nu le poate rezolva singur sau atunci cand copilul manifesta comportamente neadecvate pentru a-l ajuta sa inteleaga regulile si cadrul impuse de gradinita.
Educatoarea trebuie saimpuna copilului cu autism aceleasi reguli ca tuturor celorlalti copii din grupa (sa nu ii dea voie sa se plimbe prin clasa, sa nu ii dea voie sa stea la catedra – decat daca tuturor copiilor li se permite asta, etc).
Copilul va invata repede ce se asteapta de la el, iar umbra va fi acolo sa-l ajute sa stea in rand cu toti ceilalti copii cand educatoarea cere acest lucru.
Educatoarea trebuie sa-i ofere copilului o consecinta la comportamentele nepermise adica sa-i faca observatie copilul cand greseste (cand are comportamente neadecvate) si nu umbra, dar sa-l si incurajeze pentru toate comportamentele pozitive si sa-si construiasca o relatie cu copilul, astfel incat acesta sa inteleaga ca trebuie sa-i raspunda ei si asta nu doar pentru ca umbra este acolo si il impinge de la spate. Umbra poate oferi copilului recompense pentru comportamentele pozitive, sau pentru raspunsul bun la activitatile mai grele sau mai lungi, discret, si sa motiveze suplimentar copilul cu ceva material, la care trebuie sa se adauge si recompensa verbala, sociala a amandorura.
Educatoarea trebuie sa-l trateze pe copil ca pe oricare altul – iar umbra sa-l ajute pe copil sa raspunda la cererile ei! Ea ii va da sarcini DIRECT copilului nu umbrei (pentru ca aceasta sa ii traduca copilului) si practic umbra sa devina cea care ii cere sa faca ceva si nu educatoarea!
http://autismro.wordpress.com/2008/04/08/shadow-la-gradi/
FELIS spune:
Multe trebuie sa faca educatoarea... dar trebie sa si vrea... Mie mi l-a acceptat directoarea, educatoarea nu a zis nu, dar prin recomandari, voalat imi zicea sa il duc in alta parte... ca ii deranjeaza ora, ca are 30 si nu se poate ocupa de el... si sincer... intram in clasa sa il iau iar el statea cuminte la masuta...iar educatoarea ii lasa singuri in clasa...
Era grupa de 4 ore si il duceam o ora sa se obisnuiasca... si nici atat nu voia... Copilul simtea... si nu ii placea la gradinita... dar cand vedea copiii uita... Deci daca de copii se bucura cine ramanea sa nu ii placa??
Am renuntat in final sa il mai duc, de teama.. Mi-a zis ca a zgariat 2 copii... si sincer... nu am crezut-o... Mi-a fost teama ca daca un copil se va lovi sau si mai rau isi sparge capul, va da vina pe el si eu nu as fi putut proba.. desi el nu e violet si e ff cuminte...
FELIS spune:
Eu sunt adepta integrarii copiilor cate unul in grupe de la gradinite normale: asa au si ei de unde sa invete... si ceilalti copii vor sti sa se poarte cu ei...
Daca sunt in grupe de gradinita speciala, evolutia nu are de unde sa vina...