nu vorbeste la 3 ani,ce sa fac cu el?

Raspunsuri - Pagina 17

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns OanaPan spune:

Buna Fetelor,

Va tot citesc pe internet si as vrea sa aflu parerea voastra.
Eu am un baietel de 1 an si 10 luni (exact ca fetita lui Fran). Baiatul sta cu mama mea acasa, nu se duce la gradinita inca si are contact limitat cu alti copii (desi ii plac copii). Spune mama, tata foarte clar. Baba (pt bunica)si papa uneori. Spune Laura - numele fetitei unei prietene. A spus apa uneori dar s-a oprit si spunea la un moment dat si Iaiaian (il cheama Iulian) dar pentru ca taica-su i-a zis NU e bine(asta stiu ca e mare greseala dar se pare ca tatal copilului nu stia), copilul s-a oprit si nu isi mai spune numele. In schimb stie sa zica cum face vaca, albinuta, calul, broasca dar daca il intrebi cine face asa nu zice niciodata numele animalului.

Eu una nu stiu ce sa mai zic - tot citesc pe internet si ma sperii. Se considera cuvinte faptul ca imita sunetele? E o mare problema ca nu zice totusi un cuvint clar? Am gresit noi cu educatia si l-am oprit atunci cind incepea sa-si dea drumul la vorbire? Citeodata ma lasa nervii si nu stiu ce sa mai fac si sa mai cred - bineinteles ca acasa eu sint considerata aia nebuna care vrea prea mult de la copil si copilul trebuie lasat sa se dezvolte in ritmul lui. dar eu nu pot sa nu ma intreb daca e o problema si ne trezim noi prea tirziu?

Sa mai spun ca eu zic ca intelege tot, identifica multe obiecte in cartile in care ne tot uitam. Am impresia ca jocul lui e limitat desi are multe jucarii, faptul ca sta cu bunica toata ziua nu ii stimuleaza cu nimic imaginatia si copilul nu prea invata lucruri noi. Ce ii place cel mai mult este sa ia 2 3 obiecte (oale, cuburi, pahare, locomotiva, castron) si sa le puna in diverse pozitii unele peste altele, unele linga altele . construieste ceva si apoi e foarte mindru si ne cheama sa ne arate si sa il laudam. Se joaca si cu masinutele pe post de masinute dar asta nu prea il incinta ceea ce ii place este jocul relational de care v-am zis mai sus. Voi ce stiti este jocul asta potrivit virstei lui?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

pai in primul rand lasi panica la o parte , apoi cauti reperele de dezvoltare corespunzatoare varstei , sunt o gramada de asemenea grafice, si vezi daca in linii mari face ce scrie pe acolo si cam atat. asa cum ti s-a spus, fiecare are ritmul sau si nu e deloc neobisnuit sa spuna doar cateva silabe, cuvintele inspre doi ani(ei, teoria spune minim 5 cu sens,incluzand si silabe si cuvinte pocite ) . daca intelege, indeplineste mici comenzi , are contact vizual poti sa stai linistita.n-are decat sa vorbeasca si la 3 ani daca vrea.

ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

Inca ceva ,Oana. baietelul tau se comporta absolut normal pt varsta lui. ii plac recipientele ,oalele ,e atent, intelege, mai mult si foarte important, va cheama sa va arate ce a facut ,deci doreste sa impartaseasca reusitele lui cu adultul. spune cateva cuvinte (daca le numeri, si include aici si cuvintele monosilabice gen "miau, alo etc" o sa constati cu stupoare ca sunt destul de multe. parerea mea e sa stai calma, eventual sa-i pui pe bunici sa-l socite mai mult, cu diverse cerinte, sa-i vorbeasca si sa-i explice .

ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

pentru Fran : si fi-mea era adepta vorbirii pe pasareasca. babytalk sau limbaj jargonic. se intampla multora. ea chiar vorbeste, problema e la voi ca nu intelegeti.

doi: inchide definitiv tv-ul. e ultimul lucru de care are momentan copilul nevoie. nici unul nu are in mod special nevoie de tv, dar in cazul tau taie-l complet. sfatul meu.

trei: mi-am amintit de kestia cu apa si nisipul, pt ca noi avem un baietel prieten cu probleme din spectru autist. iti exemplific aici cum s-au jucat azi, in parc, cu nisipul.

doi copii, un set de oale, cratiti, recipiente ,kinezarie din aia ieftina,sper ca sti la ce ma refer. fi-mea s-a apucat sa le umple cu nisip si sa pregateasca cina pt socelu, plusul ei de-acasa. a mai pus si niste frunze, a venit si mi-a dat sa gust ,s-a facut si ea ca gusta si a concluzionat ca n-are sare. baietelul a umplut /golit vreo 20 minute acelasi recipient, cu aproximativ aceleasi miscari,atent si total absent la incercarile fi-mii de a-l face sa guste si el, sa participe la joc. apoi s-a plictisit si a inceput sa loveasca recipientele unul de altul,sa studieze un recipient pe toate fetele,sa le miroasa, sa le alinieze strict.

prima faza,golit/umplut in mod stereotip un recipient cu apa/nisip inseamna comportament stereotip

Tu trebuie sa aprofundezi problema(chit ca poate o faci degeaba) sa citesti tot ce prinzi (iti recomand sectiunea revista de pe autism.ro)sa fi as in teorie,nu ca sa-ti iei diplome universitare in asta ci ca sa poti sa apreciezi corect comportamentele.

poate fetita ta s-a jucat normal cu apa si nisipul ,ceea ce e extraordinar de bine, iar tu ai catalogat asta fiind stereotip


dupa ce si in timp ce te pui la punct cu teoria ti-as recomanda sa incepi cu contactul vizual. o sa caut si o sa-ti trimit materiale.

iti poti face cont pe siteul indicat, si ai sa vezi ca acolo toti or sa te felicite ca ai inceput din vreme(chiar daca s-ar putea s-o faci degeaba, copilul sa fie totusi fara nici o problema fie si minora) si or sa-ti dea tone de materiale, idei si sfaturi.

cam atat . sper ca la anul pe vremea asta sa fie deja de domeniul trecutului.

ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

quote:
Originally posted by fran


Per total ce sa zic, eu una inclin sa zic ca diagnosticul e ok sau pe aproape, si noi aveam ceva dubii privind comportamentul ei , ca de aia ne-am dus...dar chestia cu tratamentul m-a cam surprins, asteptam ceva sfaturi privind stimularea aia, dar nu am primit.
Flaviutza-merci mult, si eu ma tot gandeam la asa ceva dar pana acum nu am pus in practica...


Fran si Patricia Annelise (05.05.05)
Iepurete mititel
Iepurete a crescut


nici n-o sa primesti, stai calma. eventual, pe la 3 ani(eu sper sa nu mai fie cazul) iti recomanda gradinita speciala.

exact acelasi lucru li s-a spus prietenilor mei. pe scurt, tot ma luam de ei(de ea mai mult) de pe la doi ani. lasa ca mai asteptam. la trei, m-am infipt de-a dreptul in ei. nu stiu daca si asta a fost un motiv, dar s-au conformat. au ajuns la Bucuresti , cred ca la obregia. sau grigore alexandrescu. nu retin exact. in afara de stimulati-l (dar nimeni nu le-a zis cum si in ce fel, unde sa se duca) si gradi speciala pt inceput, nimic. mai mult(si eu personal l-as jupui pe doctorul ala, au primit diagnosticul, intarziere pervaziva de dezvoltare, (un fel de autism fara comportamente stereotipe , in cazul lui) li s-a spus ca e o chestiune rezolvabila . nu li s-a vorbit de aba, de munca imensa ce ar fi trebuit fi depusa.

la intoarcere, mi-au spus fericiti: nu e autism, e PDD (intarziere...) . degeaba am incercat sa explic ca e acelasi spectru, difera oarecum viteza de recuperare.
mai mult, au pornit pe ideea "sa gasim specialistul" convinsi fiind ca specialistul rezolva tot si toate. si in afara de o atentie sporita acasa si 3 ore pe zi la centru nu au facut mare lucru. macar un internet bagat acasa , i-am rugat ,degeaba.

acum a trecut un an. si in afara de faptul ca s-a imbunatatit contactul vizual,e mai atent , a disparut comportamentele agresive si autoagresive, spune vreo 3 cuvinte monosilabice, nimic. prapastia intre ce este si ce ar trebui sa fie se mareste.

Cand solutia era clar in mainile lor, posibilitati materiale exista si pentru aba si pentru altceva.

ma scuzati ca m-am descarcat,deseara ma duc pe la ei si nu mai stiu ce sa le zic, e un teren delicat..nu le pot spune franc: bai apucati-va serios de treaba ca nu vine nimeni sa vi-l scoata din belea, bagati net si citit , ca la librarii nu gasiti asa ceva,etc.

asa ca...Felicitarile mele Fran, esti o mamica ...de mamica!


ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns fran spune:

Flaviutza-aici e buba. Iepu' nu se joaca niciodata cum povestesti tu despre baietel, de agresivitate nici vorba, comunica la greu cu noi chiar daca nu verbal, se joaca CU alti copii(nu pe langa). Din pct de vedere cognitiv e cam pe la 3-4 ani, in cazul in care copilul e ok cognitiv ne-au spus ca ABA nu prea are rezultate, nu o sa reactioneze la recompense de nici un fel...Privirea nu o evita...dar nici nu o cauta. Nu imita sunete. NU se uita la TV, ci la DVD/calc la anumite filme de copii-psiholoaga ne-a zis in mod specific sa o lasam, stand cu ea. Dupa filmuletzele astea a inceput sa imite diverse gesturi-deci s-ar zice ca ne-au facut bine...
Am uitat sa zic ieri, ne-a zis de cateva ori ca e un caz cam "ciudat"-ce naiba o fi vrut sa zica cu asta...

Fran si Patricia Annelise (05.05.05)
Iepurete mititel
Iepurete a crescut

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns columbiana spune:

Fran,

am facut cu fiul meu aproape doi ani ABA si n-am utilizat niciodata recompense, n-am fost de acord cu conditionarea (nici acum n-o practicam) si am insistat; ABA AJUTA SA PORNEASCA/DEZVOLTE vorbirea!!! cum vine asta, ca nu ajuta daca este cognitiv?; pe scurt, etapele;1).ii arati copilului pictograma si spui cuvintul.2)pui pictograma pe masa, o numesti si ii soliciti s-o indice.3.ii arati mai multe pictograme, el alege imaginea solicitata.4) ii arati pictograma si el o numeste; uneori intre etape trec ani...; pina acum ABA, VB, TEACCH, Zelazo- sunt singurele terapii educationale care au dat rezultate in declansarea/dezvoltarea copiilor, autistici sau cu intirziere de vorbire.

un site educativ pentru copii cu acces la calculator:

http://perso.orange.fr/jeux.lulu/english.htm

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

quote:
Originally posted by fran

Flaviutza-aici e buba. Iepu' nu se joaca niciodata cum povestesti tu despre baietel, de agresivitate nici vorba, comunica la greu cu noi chiar daca nu verbal, se joaca CU alti copii(nu pe langa). Din pct de vedere cognitiv e cam pe la 3-4 ani, in cazul in care copilul e ok cognitiv ne-au spus ca ABA nu prea are rezultate, nu o sa reactioneze la recompense de nici un fel...Privirea nu o evita...dar nici nu o cauta. Nu imita sunete. NU se uita la TV, ci la DVD/calc la anumite filme de copii-psiholoaga ne-a zis in mod specific sa o lasam, stand cu ea. Dupa filmuletzele astea a inceput sa imite diverse gesturi-deci s-ar zice ca ne-au facut bine...
Am uitat sa zic ieri, ne-a zis de cateva ori ca e un caz cam "ciudat"-ce naiba o fi vrut sa zica cu asta...

Fran si Patricia Annelise (05.05.05)
Iepurete mititel
Iepurete a crescut




io zic sa mai ceri o a doua opinie...poate e totusi un copil doar...dotat. si astia vorbesc ori foarte devreme ori foarte tarziu.

ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

Fran, ABA-VERBAL IMITATION. nu am materialul dar poate fi procurat pe net.

exact asta am omis cand am spus de tv. da,daca stai cu ea si o soliciti,ii explici.

din cate inteleg eu, situatia e cam asa : e un copil cognitiv peste varsta(sa-mi spui daca vrei,ev pe pm cam in ce consta asta) .comunica non verbal bine.adica se face inteleasa. nu raspunde la nume ,deci o problema cu contactul vizual.



dar, te intreb , impartaseste realizarile ei cu voi? va ia de mana,va arata ca a facut ceva,eu stiu, un turn de doua cuburi. nu la modul va ia de mana sa ceara apa(o nevoie ce trebuie satisfacuta) ci la modul va arata ce a facut ea.
va solicita sa va jucati cu ea?

de exemplu se joaca pe covor cu cuburi. tu te joci cu ea, iti cere sa intervii sa fi langa ea, tu ii ceri un cub si ea il da, ii spui sa-l puna aici si il pune, radeti impreuna etc.

sau: ea se joaca cu cuburi, te vede intrand si nu iti da atentie, intri in jocul ei,o strigi sa ii atragi atentia ea te ignora, ii ceri sa dea cubul te ignora, se joaca singura,desi tu esti alaturi.


ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns flaviutza spune:

a,apropo.am recitit postarile, inteleg ca la ea problema ar fi imitatia inclusiv imitarea verbala(nu repeta dupa tine). daca poti intreaba totusi daca partea de imitatie, inclusiv aba verbal imitation nu s-ar potrivi.

intr-adevar aba ca la carte e proiectata pt autism kanner(clasic). insa adaptari se pot face inclusiv la un copil neurotipic. fara sa-mi fie rusine, pot spune ca am luat si eu din ce-am citit despre aba cateva sfaturi. in special in domeniul vorbitului.

o sa pun deseara o metoda de a-l face sa ceara verbal ceva



ALEXIA,02.mai.2004
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/

Mergi la inceput