Biblia (2)
Partea intai aici:
http://www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66784&whichpage=1
Am sa incerc sa raspund si eu lui iubibubi cum vad eu lucruri :
quote:
asa, sa va spun ce-am inteles din lectia de azi :):
"Eu sunt Calea, Adevarul si Viata, nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine"
- daca luam ad-literam ce scrie mai sus, inseamna ca toti crestinii se vor mantui, indiferent de ccc denominatie.
Asa este, iubi, ai inteles si sintetizat foarte bine esenta crestinismului !! si as mai adauga aici cuvintele Domnului, atunci cand a fost intrebat "ce trebuie sa faci ca sa fi mantuit ?". El a raspuns: "Sa-L iubesti pe Dumnezeu cu toata inima, cu tot sufletul, cu tot cugetul si cu toata puterea ta. "
quote:
"monopolul" pentru care se lupta ortodocsii, catolicii etc. etc. face parte ori din capitolul "fineturi", ori din "-ism-ul" de care vorbea conchita la subiectul cu feministele, iar despre asta voi invata in lectiile urmatoare :)
Eu nu vad de ce ortodocsii, catolicii sau protestantii ar trebui sa se lupte pentru un "monopol", pentru ca nu e absolut nici o concurenta la mantuire, la poarta raiului, ci, dupa cum ai vazut, e loc pentru toata lumea care VREA cu adevarat sa-I urmeze lui Dumnezeu. Cine reuseste sa ajunga sa-L iubeasca pe Dumnezeu asa cum scrie mai sus, va fi mantuit, INDIFERENT din ce biserica face parte, pentru ca Domnul nu se uita la apartenenta cuiva la vreo biserica, ci se uita la inima omului si dupa curatia si dragostea pe care le va gasi acolo, il va judeca pe om!!
Mergand prin mai multe biserici ortodoxe, catolice si cateva (neo)protestante si studiind un picutz din doctrinele fiecarora, am sa-ti spun cam cum am observat eu ca stau lucrurile in cele 3 mari ramuri ale crestinismului.
Am sa fac o comparatie cu un student care a ales sa mearga la un curs (precizez, daca mai era nevoie, ca ce voi scrie sunt convingerile mele personale, nu tzin sa fie nimeni de acord cu cele scrise de mine):
- Marea majoritate a ortodocsilor (ma refer aici doar la ortodocsii practicanti, pentru ca am observat ca este o mare diferenta intre cei practicanti si cei nepracticanti) considera ca examenul mantuirii este unul foarte greu, iar Profesorul, desi este plin de dragoste si mila pentru studentii Sai, este in acelasi timp si sever, iar "materia" este multa si grea :)) si in conditiile aste este foarte, foarte greu sa te mantuiesti, adica sa te curatesti total de pacate si patimi si numai cu mila Profesorului reusesti sa te mantuiesti. Ei considera ca "manualele de baza"sunt Biblia si scrierile Sfintilor Parinti. Apoi ei considera o multime de practici ca fiind ESENTIALE mantuirii (vezi botezul, impartasania, spovedania), dar si altele mult mai marunte (din categoria "traditii") unii dintre ele le considera la fel de esentiale (de pilda, mi s-a spus ca cine scrie Isus in loc de Iisus nu se poate mantui, pentru ca in cazul asta nu respecta....aaaa, nu stiu ce nu respecta ).
- Catolicii cred cam la fel ca si ortodocsii; ei ii considera pe ortodocsi frati in credinta si BO, biserica sora. Diferentele dintre cele doua biserici mi se par mie nesemnificative, in categoria "fineturi de fineturi" : )) , insa lor, in special ortodocsilor, li se par de neacceptat.
Asa, o diferenta intre ortodox si catolic este ca cel din urma crede ca, daca a picat examenul mantuirii din prima, mai are o sansa, adica sa-l ia la "restanta" :)), adica el crede in existenta purgatoriului, unde cei care nu au fost gasiti vrednici de a intra in Rai din prima, vor sta acolo o perioada proportionala cu gravitatea pacatelor lor si dupa acea perioada, vor fi primiti si ei in Rai.
- Protestantii cred ca odata ce ai devenit credincios si L-ai primit pe Domnul in inima ta, esti mantuit: adica, din momentul in care ai ales sa mergi la cursul respectiv, Profesorul te-a si trecut !! totusi, se considera important ca si studentul sa-si faca partea lui, adica sa nu se bazeze numai pe dragostea si bunatatea Profesorului si sa se duca pregatit la examen. A duce o viata in pacat in continuare dupa ce au primit darul nemeritat al mantuirii, ar fi o nesocotire a acestui dar si o desconsiderare a lui Dumnezeu.
Numai ca firea omului si tendinta lui de a lua lucrurile "for granted" fac ca unii dintre protestanti sa o lase mai moale cu credinta si cu incercarea de a duce o viata dupa voia Lui, pentru ca, nu-i asa ? sunt oricum mantuiti. Acestia sunt in general cei din "aripa liberala" a protestantilor, care cred ca Dumnezeu este bun si te iarta oricum. Aceeasi atitutudine am intalnit-o si la unii (am subliniat unii, ca sa nu spuna ca generalizez si ca toti fac la fel !!!) ortodocsi, motivatia lor fiind ca oricum omul este plin de pacate si nu conteaza daca faci acelasi pacat de o mie de ori, ca il faci acum si la fel il faci si peste douajde ani, important este ca esti credincios, mergi in fiecare saptamana la biserica, iti faci canoanele, te rogi, mergi la spovedit, ti s-a iertat pacatul si a doua zi o iei de la capat, ca oricum vei fi iertat la urmatoarea spovedanie ! iar ce va fi, daca te vei mantui sau nu, asta ramine la mila Domnului.
Singurul "manual" acceptat pentru protestanti este Biblia !! Ei nu se roaga si nu se inchina la sfinti, ci Numai catre Dumnezeu si Fiul Sau, pentru ca in Biblie este scris ca trebuie sa te inchini numai Creatorlui si NU creaturii. Apoi alt motiv pentru care nu se inchina sfintilor este ca ei considera ca atunci cand te rogi unui sfant ca el sa mijloceasca pentru tine la Dumnezeu, pericolul este ca in rugaciune, o parte din cinstea si inchinarea care se cuvine numai lui Dumnezeu ii este adresat si sfantului respectiv, ceea ce este un mare pacat, pacatul idolatriei. In plus, ei considera ca NUMAI Dumnezeu poate stii cine este sfant sau nu, iar nu oamenii; adica ei considera ca risti sa te rogi unuia care de fapt in fatza Lui nu a fost/este deloc sfant, ci numai oamenii au hotarit ca estte asa(cum este mult controversatul sfant, Stefan cel Mare), asa cum si El a spus: "nu oricine imi spune Doamne-Doamne, va avea mostenire in Imparatia Cerurilor" (citat aproximativ). Mai exista si alte motive pentru care ei nu se roaga la sfinti, dar mie astea mi s-au parut cele mai de bun simt si mai valide.
In ceea ce o priveste pe Fecioara Maria, este considerata cea mai binecuvanta si mai sfanta si mai neprihanita dintre toti oamenii care au existat pe pamint, i se da cinstea cuvenita pentru acest lucru, dar NU se inchina si NU se roaga ei.
Probabil ca ar mai fi multe de spus , dar mie astea mi s-au parut cele mai importante caracteristici pentru cele 3 mari "curente" crestine.
*********
Mie cea mai importanta intrebare pentru TOTI crestinii este: cum stiu ca sunt pe Cale ?? cum stiu ca am ales calea cea buna, care duce la El ?
_________________________
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
Raspunsuri
fdoina spune:
Mai intai o vorba pentru dragele mele ortodoxe,(Conchita, Irinuca): de la Sfintii Parinti- stiti cum gandeste un ortodox care a gasit"calea"? "Doamne, toti or sa se mantuiasca, numai eu am sa pier..." Uite, mie mi-a placut ce-a zis Joanna cand a intrebat cineva de cele 12 vineri si eu cu Irinoiu ne-am repezit cu batele, Joanna a avut un raspuns de nota 20, care arata ca ea traieste ortodoxia...Ortodoxia e duh si viata , nu dispute sterile
Pe urma, Elena, cateva completari;
Ortodocsii cred ca oamenii nu se mantuiesc prin practicarea virtutilor, ci Hristos ne face acest "dar" pentru pocainta noastra sincera, si pentru rabdarea "crucii" cu multumire( a se vedea ca primul caruia Iisus i-a promis raiul a fost talharul , pe cruce, )
Ortodocsii nu considera ca daca ai picat exzmenul din prima, nu poti da restanta...Invatatura Bisericii zice ca Dumnezeu scoate zilnic mii de suflete din iad, pentru Jertfa fara de sange care se savarseste in Sf Altar, la Liturghie...Dar e greu de inteles, asta e mistica...De mantuit"din prima"se mantuiesc doar Sfintii...Noi mergem mai intai in iad...Si apoi va mai fi si Judecata de apoi, cand multe suflete se vor mantui..
Ortodocsii nu considera ca te mantuiesti prin practici ci prin taine, adica prin savarsirea unor ritualuri lasate de Iisus, si in care lucreaza, tainic, Dumnezeu, prin Duhul Sfant
Si ortodocsii se inchina la Sfinti, pentru ca in ei este CHIPUL LUI DUMNEZEU restaurat, nu ca la noi, care avem Chipul acoperit de patima...Zicea un Parinte ca, intrucat Fiul este icoana Tatalui, ocupatia de a face icoane este, intr-un fel, o ocupatie dumnezeiasca
Am si eu o intrebare mica legata de VT, de Geneza: ce parere aveti de faptul ca in ziua a doua(parca) sunt facute plantele, copacii etc, si abia in ziua a treia, soarele
Jocelyn spune:
quote:
Originally posted by fdoina
Am si eu o intrebare mica legata de VT, de Geneza: ce parere aveti de faptul ca in ziua a doua(parca) sunt facute plantele, copacii etc, si abia in ziua a treia, soarele
Uscatul, iarba, pomii au fost create in ziua a treia, soarele in a 4-a dar lumina a fost creata in prima zi deci...
Researchers have discovered that chocolate produces some of the same reactions in the brain as marijuana. The researchers also discovered other similarities between the two but can't remember what they are
Elena spune:
Doina, multumesc pentru raspuns si pentru completare ! As avea si eu cateva intrebari:
quote:
Ortodocsii cred ca oamenii nu se mantuiesc prin practicarea virtutilor, ci Hristos ne face acest "dar" pentru pocainta noastra sincera,
Din ce spui tu aici se intelege ca simplul fapt ca te-ai cait, ca regreti ca ai facut pacate este de ajuns ? chiar daca continui sa le faci bine-mersi pana la sfarsitul vietii ?
quote:
Ortodocsii nu considera ca daca ai picat exzmenul din prima, nu poti da restanta...
Corect ! am uitat sa spus asta...ei considera ca prin rugaciunile celor ramasi, un suflet poate trece din iad in rai, nu ?
quote:
Noi mergem mai intai in iad...
Uite asta nu stiam !! am citit si eu din Sintii Parinti si nu am intalnit chestia asta, iar in Biblie nici atit nu scrie asa ceva !
Daca Domnul Iisus i-a spus talharului ca in acea zi va fi impreuna cu El in Rai, atunci cum mergem mai intai in iad ?
quote:
Si ortodocsii se inchina la Sfinti, pentru ca in ei este CHIPUL LUI DUMNEZEU restaurat,
Probabil ca este asa cum zici, nu te contrazic, insa protestantii considera ca exista un "risc", pentru ca de unde sa stim noi, oamenii, pe cine considera Dumnezeu sfant ? suntem noi Dumnezeu ca sa putem stii pe cine considera El sfant ? daca cineva se roaga de exemplu Sf. Stefan cel Mare si de fapt el nu a fost deloc sfant ? nu este mai sigur sa se roage doar Mantuitorului, Celui inviat ??
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
fdoina spune:
Uite, eu nu pot sa stiu pe cine mantuieste Dumnezeu, dar ar fi grozav sa cred, din tot sufletul si cu toata sinceritatea, ca locul meu este in iad. Intelegi? Asta-i smerenia, asta-i pocainta ortodoxa...Pana nu ajung sa cred asta, nu am nici o sansa sa ma mantuiesc "din prima"...
Si daca eu vreau sa fac binele, dar, fara sa vreau, cad, pacatuiesc, Dumnezeu imi iarta caderile pana in ultima clipa...Faptul ca eu pacatuiesc, ca lasa, Dumnezeu e bun si iarta, asta-i viclesug si socoteala de acasa care nu se potriveste cu cea din targ. Dar pot sa cad in fiecare zi, din slabiciune, din neputinta, Dumnezeu va ierta totdeauna un suflet zdrobit de parere de rau...
Talharu ala din Biblie, in viziunea ortodoxa e Sfant... Vezi, in ortodoxie Sfintii nu se masoara in virtuti, ci in smerenie , asta e virtutea cea mai mare...Si mantuirea ti-o capeti pe cruce (dupa modelul lui Iisus)
Cat despre inchinarea la Sfinti, si asta-i legata daca vreti tot de smerenie...ortodoxul se considera prea pacatos ca sa-i fie ascultata rugaciunea de catre Dumnezeu...De aceea se adreseaza Sfintilor, ca sa mijloceasca pentru el, nu-i vorba de nici o idolatrie, e doar recunoasterea faptului ca altii merita mai mult ca mine sa fie ascultati, intelegeti?
Pentru rugaciunile Sfintilor Parintilor nostri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru miluieste-ne pe noi...asa se termina fiecare Sf Liturghie
Elena spune:
quote:
dar ar fi grozav sa cred, din tot sufletul si cu toata sinceritatea, ca locul meu este in iad.
N-am prea inteles ce ai vrut sa spui aici..
Orice crestin, din orice denominatiune, este constient ca fara Harul si Mila lui Dumnezeu nu poate ajunge in Rai !!
Edit: Probabil ca vrei sa spui ca la protestanti nu se intalneste aceasta smerenie, din moment ce ei se considera deja mantuiti ? dar sa stii ca ei considera mantuierea ca un DAR nemeritat pe care il primesc de la Domnul. Ca si cum ar veni cineva la tine si ti-ar pune in brate un dar nespus de mare, o comoara sau ceva asa si ti-ar spune :"ia-l, e al tau !", iar asta deja nu mai este o chestiune de smerenie sau mandrie, ci doar ei considera ca nu fac altceva decat sa primeasca un dar nepretuit si nemeritat si sa incerce sa duca o viata in curatenie si dragoste, placuta Domnului.
quote:
Cat despre inchinarea la Sfinti, si asta-i legata daca vreti tot de smerenie...ortodoxul se considera prea pacatos ca sa-i fie ascultata rugaciunea de catre Dumnezeu...De aceea se adreseaza Sfintilor, ca sa mijloceasca pentru el, nu-i vorba de nici o idolatrie, e doar recunoasterea faptului ca altii merita mai mult ca mine sa fie ascultati, intelegeti?
Da, mai, eu am inteles ce zici si stiu ca asa spun ortodocsii, doar ca asa cum am scris mai sus, protestantii considera ca este un risc sa te rogi unui om, oricat ar fi considerat el de sfant, odata pentru ca practic noi nu avem cum sa stim cat de sfant a fost acel om cu adevarat, deci poti sa te rogi degeaba lui si apoi pentru ca rugandu-te lui, risti ca o parte din inchinarea care se cuvine NUMAI Domnului sa o dai OMULUI !!
Apoi, chestia ca ortodocsii nu indraznesc sa se roage direct lui Dumnezeu....pai atitia crestinii, in primele sute de ani dupa Hristos nu s-au rugat numai lui Dumnezeu ?? erau ei mai putini smeriti daca se rugau direct lui Dumnezeu ? uite, eu am citit multe din scrierile Sf. Ioan Gura de Aur si mi-au placut foarte mult, dar sa stii ca NU am intalnit in predicile lui nici un indemn ca oamenii sa se roage sfintilor, ci numai lui Hristos !!
Apoi, rugaciunea inimii pe care o spun ortodocsii (si nu numai) nu e adresata lui Hristos ? atunci cand faci rugaciunea inimii nu mai esti smerit, atunci cum de indraznesti sa te roi direct Lui ?
Doina, sa nu ma intelegi gresit, eu stiu ca toate cate le-ai spus tu sunt din doctrina ortodoxa, eu doar am vrut sa-ti spun ce cred protestantii si care sunt argumentele lor atunci cand sustin ca rugaciunea si inchinarea la icoane nu este in concordanta cu Scriptura.
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
fdoina spune:
Elena, daca tu ai citit din Sfintii Parinti......
Eu am postat pentru restul lumii, ca mi-a placut ca fiecare a prezentat aici aspecte ale propriei credinte mai putin cunoscute de ceilalti
Iar cu Sfintii, eu n-am zis ca noi nu indraznim sa ne rugam direct lui Dumnezeu, da nadajduim ca rugaciunile Sfintilor ne ajuta mai mult...Cum ar veni fi-miu la mine, sa ma roage sa-i dau voie in excursie, da si-ar pune o pila la ta-su, ca sa ma " roage"mai eficient
Elena spune:
Doina, eu cred ca orice crestin din orice confesiune ar face parte ar trebui sa citeasca din Sfintii Parinti! ma refer la cei care au trait in primele secole ! e intr-adevar pe alocuri o lectura nu tocmai usoara, dar este un balsam pentru suflet !!
quote:
Iar cu Sfintii, eu n-am zis ca noi nu indraznim sa ne rugam direct lui Dumnezeu,
Eu asa intelesesem pentru ca tu ai zis aici asa:
quote:
ortodoxul se considera prea pacatos ca sa-i fie ascultata rugaciunea de catre Dumnezeu...
quote:
Cum ar veni fi-miu la mine, sa ma roage sa-i dau voie in excursie, da si-ar pune o pila la ta-su, ca sa ma " roage"mai eficient
Da, inteleg ce spui, numai ca :
-daca comunicarea/comuniunea dintre tine si sotul tau ar fi nula, atunci degeaba si-ar pune fiul tau o pila la sotul tau, intelegi ? adica daca acel sfant la care tu te rogi de fapt nu este sfant deloc, atunci degeaba te rogi lui, mai bine te rogi DIRECT Celui ce stii SIGUR ca rugaciunile asculta !!
- apoi comparatia asta nu poate fi atit de potrivita in cazul asta atunci cand vorbim de Dumnezeu si am sa iti explic de ce:
atunci cand credinciosul se pune pe genunchi, pentru rugaciune, ei bine, atunci isi pune tot sufletul si toata inima si chiar tot trupul lui in acea rugaciune, iar cand aceasta rugaciune este adresata unui OM, oricat de sfant ar fi el, si nu DIRECT lui Dumnezeu, exista riscul ca inchinarea si venerarea care i se cuvin NUMAI Creatorului sa o adresezi si acelui om, chiar daca acest lucru se intampla inconstient, fara sa iti dai seama !!
Parerea mea este ca trebuie sa ajungi la un nivel de credinta, de induhovnicire foarte ridicat ca in rugaciunea adresata unui sfant sa scapi de acest risc de care vorbeam !! iti spun asta din proprie experienta, nu vorbesc din auzite, pentru ca m-am rugat si eu la sfinti si mi-am dat seama ca ajunsesem sa il venerez si pe el mai mult decat era cazul si m-am speriat putin: am zis, Doamne, ce fac eu aici ? cui ma inchin eu de fapt ?" asa ca prefer sa ma inchin direct Domnului Iisus, pentru ca stiu ca asa cu siguranta nu gresesc, e mai in "safe mode" !
(in legatura cu ce ai scris mai devreme, m-ar interesa foarte mult sa aflu unde scrie ca toti oamenii, in afara de sfinti, ajung in iad !! eu din cate am citit din sf. Parinti nu am gasit niciunde chestia asta si d-aia tare ma mai mira !)
Felicitari pentru carnetul de conducere !!!
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
yank spune:
quote:
Originally posted by Elena
-daca comunicarea/comuniunea dintre tine si sotul tau ar fi nula, atunci degeaba si-ar pune fiul tau o pila la sotul tau, intelegi ? adica daca acel sfant la care tu te rogi de fapt nu este sfant deloc, atunci degeaba te rogi lui, mai bine te rogi DIRECT Celui ce stii SIGUR ca rugaciunile asculta !!
- apoi comparatia asta nu poate fi atit de potrivita in cazul asta atunci cand vorbim de Dumnezeu si am sa iti explic de ce:
atunci cand credinciosul se pune pe genunchi, pentru rugaciune, ei bine, atunci isi pune tot sufletul si toata inima si chiar tot trupul lui in acea rugaciune, iar cand aceasta rugaciune este adresata unui OM, oricat de sfant ar fi el, si nu DIRECT lui Dumnezeu, exista riscul ca inchinarea si venerarea care i se cuvin NUMAI Creatorului sa o adresezi si acelui om, chiar daca acest lucru se intampla inconstient, fara sa iti dai seama !!
Parerea mea este ca trebuie sa ajungi la un nivel de credinta, de induhovnicire foarte ridicat ca in rugaciunea adresata unui sfant sa scapi de acest risc de care vorbeam !! iti spun asta din proprie experienta, nu vorbesc din auzite, pentru ca m-am rugat si eu la sfinti si mi-am dat seama ca ajunsesem sa il venerez si pe el mai mult decat era cazul si m-am speriat putin: am zis, Doamne, ce fac eu aici ? cui ma inchin eu de fapt ?" asa ca prefer sa ma inchin direct Domnului Iisus, pentru ca stiu ca asa cu siguranta nu gresesc, e mai in "safe mode" !
(in legatura cu ce ai scris mai devreme, m-ar interesa foarte mult sa aflu unde scrie ca toti oamenii, in afara de sfinti, ajung in iad !! eu din cate am citit din sf. Parinti nu am gasit niciunde chestia asta si d-aia tare ma mai mira !)
Felicitari pentru carnetul de conducere !!!
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
Cel mai safe cum spui tu e sa te rogi direct lui Dumnezeu.Asta e cel mai safe
fdoina spune:
Aici cred ca e neintelegerea...Cred ca ortodocsii au o a lta viziune despre sfintenie, mai putin restrictiva, in sensul ca orice pacatos se poate sfinti...Dar in acelasi timp mult mai exigenta, cum ai remarcat si tu, mantuirea e o treaba care nu se capata asa de usor...
Uite , am si eu o nedumerire, protestantii cred ca pot singuri sa traiasca asa cum vrea Dumnezeu? Adica, prin propria vointa si atat? (care ar fi atunci semnificatia pentru"si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau")
Si credeti ca se poate dobandi mantuirea fara suferinta?
smaranditza spune:
Scuze ca intrerup discutia, insa o fac pt. ca Elena nu accepta mesaje private. Elena, am vazut gandirea ta, felul in care abordezi lucrurile, si mi-am adus aminte de fara date personale-modificat de moderator. Tu esti aceea, sau ma insel? Eu sunt Mony V. de la TBL. Sunt tare curioasa daca esti cine presupun.Daca vrei, te rog sa-mi scrii. mercy!
Elena daca vrei iti poti activa PM.-adaugat de moderator