Dupa dealuri... dupa Tanacu
Raspunsuri - Pagina 2
buflea spune:
Citat: |
citat din mesajul lui buli http://suplimentuldecultura.ro/index/continutArticolNrIdent/Actualitate/7778 un articol de dupa proiectia de la Paris |
Puah, excelent articolul, EXCELENT ... scris putin prea sofisticat, dar EXCELENT.
Mi-a placut observatia cu "pupatul mainii" care imi dovedeste ca Mungiu nu a facut un film comercial, care sa se vanda in Occident ci a vrut sa faca un film autentic, care sa fie inteles de romani si acceptat de restul lumii cu ciudateniile lui, caracteristice traditiilor noastre ... un alt argument in spiriul acestei teorii este accentul puternic moldovenesc, atat de puternic ca eu m-am surprins in unele scene urmarind titrajul , care se pierde total in orice traducere si care totusi da o aroma fantastic de romaneasca peliculei.
Vad ca partea asta cu "cadrele lungi" este foarte discutata si inteleg de aici ca este ceva nou si neobisnuit in cinematografia actuala. Spun asta pentru ca prima intrebare care i s-a pus lui Mungiu in sala din NY a fost exact despre asta ...deci banuiesc ca pentru specialisti, este ceva ce iese in evidenta.
Mai vreau sa spun ca in timp ce filmul asta o sa se distribuie in cinematografele americane, deci s-a gasit un distribuitor care sa ii acorde o sansa pe piata americana, asemenea pe piata franceza, se pare ca pe piata romaneasca nimeni nu isi asuma riscul. Zic amicii mei din Romania ca nimeni nu investeste pentru ca romanii nu mai vor sa vada filme romanesti despre tragedii romanesti, ca viata cotidiana este prea mult o tragedie ca sa mai platesti bilet de film sa te mai transpui in una suplimentara ...
Nu e pacat ca un film romanesc, vorbit in limbaj romanesc, cu traditii atat de romanesti - religioase si nu numai, sa nu fie expus publicului roman, numai pentru faptul ca publicul pur si simplu nu este interesat de asta ?
ocebine spune:
Citat: |
citat din mesajul lui buflea Foarte de acord cu duplicitatea Voichitzei si foarte de acord cu spiritul de turma (creatza) a celorlalte calugaritze. Luate individual, e clar ca fiecare personaj avea limitarile lui (intelectuale, emotionale, materiale), inclusiv parintele care a refuzat macar sa ii dea o sansa Voichitei sa vada ce e in lumea din spatele manastirii ... si era atat de usor sa ii promita ca o va primi inapoi daca lumea larga nu ar fi fost pentru ea ... dar sa nu uitam ca insasi Parintele nu prea stia ce e in afara manastirii si avea un scepticism specific religios despre ce poate oferi lumea larga. Cu toate acestea, nu poti cataloga niste oameni ca fiind vinovati pentru ca sunt limitati, nu ? In problema banilor, sunt gata sa ma iau la tranta cu voi ... E de discutat cu partea materiala ... desi importanta pentru existenta lor nu mi s-a parut esentiala in deciziile Parintelui vis-a-vis de Alina ... chiar deloc. Scenariul atinge tangential partea financiara, ca sa arate ca traiau modest, cu multe lipsuri (vezi discutia de la masa unde vorbeau de lanturile de caini rupte pe care nu le puteau inlocui si trebuia sa le innoade), din putzinul ala dadeau mai departe (vezi casa de copii) si ca sa arate ce erau limitati in a primi alti locatari la manastire (vezi fata de la Orfelinat care astepta sa se elibereze un loc). In aceasta lumina, mi se pare fireasca reticenta Parintelui de a o primi pe Alina, care era o gura in plus, venea peste rand si neprogramat, nu parea deloc convinsa ca isi doreste asta, nu parea impacata cu ceea ce manastirea ii putea oferi, dovedise ca avea nevoie de resurse suplimentare de existenta (crize de gelozie, crize de suicid, transport la spital, costuri de spitalizare) si in final devenise chiar o susrsa de scandal (vezi discutia cu calugarita pe care era geloasa, vezi acuzele grave aduse Parintelui) ... deci DA, de acord cu Ocebine ca a existat o presiune sociala (de la Voichitza si de la Maica Staretza) si morala (mila de a arunca un om in strada) de a o tzine in manastire, si pana la urma eu zic ca nu a gresit, a facut ceea ce era crestineste normal sa faca, in ciuda rezervelor personale si a primit in schimb, ca parte materiala, atat cat putea Alina sa doneze. Deci dupa mine, banii poate reprezentau o cale mai usoara de a patrunde acolo, ceea ce se intampla peste tot in lumea asta, in orice tara, in orice mediu de business ... dar nu puteti spune ca banii erau o conditie de a intra in manastire - pana la urma Voichita cu siguranta nu avusese bani din orfelinatul ala, calugarita aia pe care o batea barbatul iar nu cred ca venise cu cine stie ce bani, iar Alina in final, se pare ca nu a avut de donat decat 500 EUR ceea ce mi se pare nimic pentru un "long life commitment". |
Nu-i nevoie de luat la trinta...vorbim de arte si rezonam fiecare diferit.
Mie mi-a sarit in ochi faza cu banii pentru ca tatal "adoptiv" a remarcat ca: "au cerut si mai mult, dar nu le-am dat"...iar stareta a dat drumul la scuze rapid. 500 de euro nu este o suma mare pentru tine, dar in acele conditii este o suma URIASA. Poate banii nu a fost o conditie esentiala, dar au facilitat schimbare de opinie a preotului.
Cu privire la "limitarea" participantilor, eu zic ca nu trebuie sa fii neaparat educat sa iti dai seama ce e bine si ce e rau. Mie mi s-a parut reprezentativ faptul ca nimeni nu si-a asumat responsabilitatea...si preotul si stareta stiau CLAR conditia psihica a fratelui Alinei (stiu ca are o capacitate intelectuala redusa) dar scena in care ii cer acordul eu zic ca e semnificativa...erau pur si simplu la gitul lui, ii trageau de haine...erau lipti de el si presau pentru acord. Mi-a dat senzatia ca nu cautau doar acordul unui om care clar nu avea capacitataea de intelegere dar mai mult se convingeau pe ei insisi si se exonerau de orice vina ulterioara.
Ai punctat foarte bine ideea de spirit de turma...
buflea spune:
Citat: |
citat din mesajul lui ocebine Mie mi-a sarit in ochi faza cu banii pentru ca tatal "adoptiv" a remarcat ca: "au cerut si mai mult, dar nu le-am dat"...iar stareta a dat drumul la scuze rapid. 500 de euro nu este o suma mare pentru tine, dar in acele conditii este o suma URIASA. Poate banii nu a fost o conditie esentiala, dar au facilitat schimbare de opinie a preotului. |
De acord ... poate donatia Alinei a contribuit la depasirea rezervelor personale ale Parintelui.
Dar este asta ceva de condamnat ?
Daca NU atunci acest amanunt nu conteaza in desfasurarea ulterioara a evenimentelor ...
Daca DA, deci daca acceptarea ei in manastire a fost "o greseala", nu cumva consideram asta pentru ca stim finalul tragic al acestei povesti ? Ce alte variante ar fi avut Alina, in momentul in care si-a "platit" intrarea in manastire, sa ajunga mai bine decat a ajuns ?
Citat: |
citat din mesajul lui ocebine Cu privire la "limitarea" participantilor, eu zic ca nu trebuie sa fii neaparat educat sa iti dai seama ce e bine si ce e rau. Mie mi s-a parut reprezentativ faptul ca nimeni nu si-a asumat responsabilitatea...si preotul si stareta stiau CLAR conditia psihica a fratelui Alinei (stiu ca are o capacitate intelectuala redusa) dar scena in care ii cer acordul eu zic ca e semnificativa...erau pur si simplu la gitul lui, ii trageau de haine...erau lipti de el si presau pentru acord. Mi-a dat senzatia ca nu cautau doar acordul unui om care clar nu avea capacitataea de intelegere dar mai mult se convingeau pe ei insisi si se exonerau de orice vina ulterioara. |
Sunt total de acord cu ce ai spus mai sus cu o mica exceptie - eu cred ca erau necesare cateva resurse (intelectuale, de educatie, putine cunostinte de psihologie care sa depaseasca notiunea de "posedata", poate medicale) ca sa poti evalua corect situatia care se desfasura si ca sa poti lua o hotarare care sa evite dezastrul. Ori singurul care ar fi putut sa faca asta ar fi fost Parintele si nu cred ca el insasi era pregatit pentru alta decizie decat cea pe care si-a asumat-o.
Pana la urma care ar fi fost o solutie mai fericita pentru Alina ? Sa nu imi spui - sa se duca la doctor, sa faca terapie, sa stea intr-un mediu specializat ... In conditiile ei financiare (fara serviciu si cu 500 EUR in buzunar) si imprejurarile existente (fara casa, fara familie, fara cineva care sa o urmareasca, in conditiile sistemului medical romanesc) care ar fi fost alternativele ei in ca cadea in picioare din situatia data ?
ocebine spune:
Imi mentin parerea ca nu trebuie multa educatie sa iti dai seama ca un om nu poate trai fara mincare si apa legat de o cruce/targa. Sub acoperisul responsabilitatii colective, deci absenta unui vinovat clar prin solidaritatea maicutelor, situatia a escalat. Este interesant mecanismul care determina o multime sa actioneze intr-un mod in care individual nu ar face-o nici in ruptul capului.
Cu privire la solutie pentru Alina, nu pot sa-mi dau cu parerea pentru ca ar fi pur speculativ si deci usor de "demontat". Si inclin sa cred ca o solutie hollywodiana unde totul se sfirseste cu bine nu exista in cazul de fata.
Edit sa adaug...mi-e greu sa concep ca singurul sfirsit posibil este moartea in acele conditii (imi pot imagina altele)...asta-i poate limitarea mea.
olympia spune:
Buflea, pentru parinte si pentru maica stareta era clar ca Alina n-avea ce cauta in manastire de la inceput. Numa ca nu voiau s-o piarda si pe Voichita, sa-si arate limita puterilor rabdarii si milosteniei fara a incerca macar. Eu raman la parerea mea ca daca banii aceia n-ar fi existat n-o luau de la spital. Se externa poate mai tarziu, ajungea la familia adoptiva, sau chiar pe strazi, nu putem sti... Voichita a pus presiune pe ei idealizandu-i si proiectand asupra lor puteri pe care nu le-aveau, le-a cerut s-o aiba pe Alina alaturi de ea, iar Alina a intrat partial in joc fara ca sa-i accepte si regulile. Ea spera doar sa castige timp s-o convinga pe Voichita s-o urmeze.
Nu stiu nici in ce masura Alina era cu adevarat bolnava psihic. Fusese abuzata si razbise in viata intarindu-se, marsand pe latura violenta, era invatata sa castige batalii facand scandal si lovind. Era ca un bataus de strada ce-si urmareste telurile in singurul fel cunoscut, sau ca barbatul betiv si scandalagiu venit sa-si recupereze iubita de la rude. Eu asa am vazut-o. Sigur ca ceea ce ar fi fost doar un scandal sfarsit la politie, a avut alt ecou si alte urmari in manastire. A tulburat toate apele, a facut sa se clatine toate regulile... Trebuiau s-o integreze, s-o faca de-a lor, de-aia s-au coalizat asa de tare si s-au luptat cu ea cu atata perseverenta zile in sir... Nu-si permiteau un scandal care i-ar fi discreditat si le-ar fi anulat sau macar amanat sansele de a sfinti o manastire ce inca nu indeplinea regulile cerute. Si era si teatru, exagerare si mimare a grijii pe undeva, altfel zau ca nu stiu cum si-ar fi inchipuit ca nemiscata si legata, chiar invelita cum era putea supravietui fara probleme in incaperea aia cu pereti de sticla, chiar daca ii faceau focul... Mi-amintesc si ca doctorul le spusese ca are si o boala la plamani.
In intamplarea originala totul s-a-ntamplat vara si decesul a fost provocat mai ales de deshidratare, aici regizorul a intors un pic lucrurile, ideea e insa aceeasi, lupta cu diavolul justifica tratamentul inuman.
buflea spune:
Citat: |
citat din mesajul lui olympia Buflea, pentru parinte si pentru maica stareta era clar ca Alina n-avea ce cauta in manastire de la inceput. Numa ca nu voiau s-o piarda si pe Voichita, sa-si arate limita puterilor rabdarii si milosteniei fara a incerca macar. Eu raman la parerea mea ca daca banii aceia n-ar fi existat n-o luau de la spital. Se externa poate mai tarziu, ajungea la familia adoptiva, sau chiar pe strazi, nu putem sti... Voichita a pus presiune pe ei idealizandu-i si proiectand asupra lor puteri pe care nu le-aveau, le-a cerut s-o aiba pe Alina alaturi de ea, iar Alina a intrat partial in joc fara ca sa-i accepte si regulile. Ea spera doar sa castige timp s-o convinga pe Voichita s-o urmeze. Nu stiu nici in ce masura Alina era cu adevarat bolnava psihic. Fusese abuzata si razbise in viata intarindu-se, marsand pe latura violenta, era invatata sa castige batalii facand scandal si lovind. Era ca un bataus de strada ce-si urmareste telurile in singurul fel cunoscut, sau ca barbatul betiv si scandalagiu venit sa-si recupereze iubita de la rude. Eu asa am vazut-o. Sigur ca ceea ce ar fi fost doar un scandal sfarsit la politie, a avut alt ecou si alte urmari in manastire. A tulburat toate apele, a facut sa se clatine toate regulile... Trebuiau s-o integreze, s-o faca de-a lor, de-aia s-au coalizat asa de tare si s-au luptat cu ea cu atata perseverenta zile in sir... Nu-si permiteau un scandal care i-ar fi discreditat si le-ar fi anulat sau macar amanat sansele de a sfinti o manastire ce inca nu indeplinea regulile cerute. Si era si teatru, exagerare si mimare a grijii pe undeva, altfel zau ca nu stiu cum si-ar fi inchipuit ca nemiscata si legata, chiar invelita cum era putea supravietui fara probleme in incaperea aia cu pereti de sticla, chiar daca ii faceau focul... Mi-amintesc si ca doctorul le spusese ca are si o boala la plamani. In intamplarea originala totul s-a-ntamplat vara si decesul a fost provocat mai ales de deshidratare, aici regizorul a intors un pic lucrurile, ideea e insa aceeasi, lupta cu diavolul justifica tratamentul inuman. |
Baiii Olympia, cu tine trebuie sa ies la incalzire ca sa ma iau la tranta ca altfel risc sa fac febra musculara
Esti prea radicala si prea suspicioasa si cred ca asta vine din dorinta de a gasi un vinovat caci la mijloc este o crima.
Ce motive ar fi avut Parintele sa nu vrea sa o piarda pe Voichita ? Ce reprezenta Voichita pentru ei ? Aveau la poarta destule personaje care sa o inlocuiasca, te contrazic vehement () aici ... nu exista nici un motiv sa si-o doreasca in mod special pe ea. De altfel i-a dat voie sa plece, isi facuse si pasaport, in general calugaritele aveau libertate deplina - se duceau in oras, la spital, la autoritati, sa scoata actele Alinei ... nu mi s-a parut ca erau controlate sau restrictionate in nici un fel. Stateau acolo din convingere si erau acceptate atata timp cat se conformau regulilor manastirii, ceea ce Alina nu a facut.
Despre Alina iar te contrazic - parea in exterior dura, pentru ca avusese o viata dura ...dar era total dependenta emotional de Voichita. Sa nu uitam ca la intalnirea dintre cele doua, in gara, Alina plange, Voichita nu, sa nu uitam ca Alina dorea si insista sa o ia pe vapor, sa nu uitam ca Alina dorea sa doarma in acelasi pat imbratisate, sa nu uitam ca daca noaptea nu a mai gasit-o in camera s-a dus dupa ea la sala de rugaciune, sa nu uitam ca mama adoptiva a primit-o in conditii foarte decente si ar fi acceptat daca Voichita ar fi ramas cu ea. Fata asta era complet bulversata pe interior, avea o obsesie bolnava pentru Voichita, pentru ca probabil ea era singura care o consolase emotional vreodata, care ii daduse sentimentul de familie, cineva care sa o ocroteasca. Eu zic ca erau si ceva tendinte homosexuale, desi filmul parca da niste "clues" dar nu dezvolta ideea ... de ex cand Alina isi roaga prietena sa ii faca frectie si intoarsa pe fata, isi da bluza jos, sau cand o banuieste pe Voichita ca il iubeste pe Parinte, cand o ameninta pe calugarita aia care se ruga in miezul noptii cu Voichita, cand il acuza pe parinte ca se f... cu Voichita ...etc
Ceva nu era in neregula cu fata aia si daca luam in considerare ca tatal ei se sinucisese, deci tot o dereglare psihica , daca ne amintim de incercarile de sinucidere din Orfelinat de care aminteste Voichita (parca)...si daca ne gandim ca la spital a zis ca aude voci cateodata si la ce medicamente i-au fost prescrise de medic ... toate astea duc la concluzia ca fata asta nu functiona normal.
Probabil ca multe din dereglarile astea o caracterizau si pe Voichita dar ea cumva isi pierduse sufletul dar isi gasise linistea in drumul asta bisericesc ... ori Voichita nu se incadra in tiparul lor, nu isi dorea viata prietenei ei dar nici nu dorea/nu putea sa traiasca fara ea. Si de aici conflictul ...
Drama pleaca insa de la faptul ca nimeni nu a putut pune toate elementele astea cap la cap ... tot ce am scris eu mai sus, erau informatii stiute de diverse personaje la un moment dat. In film i se cere obsesiv Alinei sa marturiseasca "ceva" ca o supara - deci toata lumea simtea ca era "ceva", problema a fost ca acel "ceva" era alcatuit din detalii de-a lungul vietii ei si nici macar ea nu cred ca stia exact sa-l defineasca pe "ceva". In simplitatea ei, a fost convinsa ca tot raul care i se intampla venea de la faptul ca nu mai era cu Voichita.
olympia spune:
Voichita era pentru preot si maica stareta, calugarita perfecta, copilul lor cuminte si supus, care cerea si ruga din suflet ca de la niste parinti naturali, alintandu-i Mami si Tati. Era si un simbol al reusitei demersului lor, ca si copil al nimanui, care venind dintr-un mediu dur si viciat isi regasise inocenta si parea a se integra minunat in ceea ce voiau ei sa construiasca acolo. Numai ca avea si o umbra, pe Alina, cea care nu-i privea ca pe parinti salvatori ci ca pe rivali la iubirea Voichitei. Inaintea lor Alina fusese protectoarea ei, o aparase de batai in casa de copii, fusesera nedespartite, iubindu-se intai ca si surori , apoi mult mai mult... Alina nu voia sa se schimbe, spera doar sa castige timp s-o ia cu ea pe Voichita, ceea ce ar fi insemnat o recadere a acesteia in pacat. Cata vreme legatura lor nu parea deosebita si nu-si dezvaluise adancimea, parintele s-ar fi impacat cu plecarea Voichitei alaturi de Alina. Mai tarziu insa, dupa ce aceasta si-a aratat gelozia si banuielile ca ei fac lucruri necurate cu Voichita, asta nu mai putea fi permis, deja erau ei toti impotriva raului, a diavolului ce trebuia invins. Cand au intrat in ecuatie si banii si fratele bun de munca si slab de minte, erau deja prea implicati pentru a se putea separa de Alina fara un scandal compromitator.
Fiindca s-a adus in discutie suma de bani, pai ei n-au fost doar 500... S-au dat bani in doua randuri, o data de catre familia adoptiva si apoi de catre Alina insasi, nu mai stiu care din sume era 500 de euro, cealalta n-a fost precizata clar. Se intelege insa ca suma fusese simtitor mai mare fiindca s-a zis ca Alina strangea sa cumpere teren ca sa faca casa pentru ea si frate. Alina a acuzat si familia adoptiva ca a inselat-o, cat au facut-o singuri, cat in intelegere cu stareta greu de zis.
Fratele care lucrase la spalatorie a fost luat ca argat pe masa si casa si am vazut ce masa si ce casa primea si cat de capabil era sarmanul sa hotarasca pentru el. Si apoi au hotarat si pentru ea... de ce? De ce n-au revenit cu ea la spital? De rusine ca parintele-l cunostea pe doctor? De teama ca Alina va reveni din nou cu scandal? De teama unor noi cheltuieli?
Si daca tot au ales intai s-o imobilizeze si sa incerce sa o vindece prin rugaciuni, de ce n-au ingrijit-o omeneste in timpul asta, intr-un pat, la caldura, cu hrana si apa ca pe un bolnav si nu ca pe un dusman ce trebuia amutit cu orice pret? De teama scandalului public n-au mai vazut in Alina un om lovit de soarta ci doar diavolul si ala trebuia anihilat.
buflea spune:
Mie nu mi s-a parut Voichita cu nimic mai speciala decat celelate maicutze de acolo. Toata lumea avea comportamentul “copiilor perfecti”, toate erau muncitoare, supuse, dedicate lui Dumnezeu …etc
E adevarat ca numai despre ea stim ca nu avea familie, ca fusese abuzata, intuim ca ii vedea pe Parinte si pe Staretza ca pe niste parinti … mai stim insa ca manastirea avea o relatie stransa cu Orfelinatul, ca o fata din Orfelinat isi astepta randul ca sa intre in manastire, deci putem banui ca asta era o practica, parte din munca lor caritate, de a salva oamenii nimenui si deci putem deduce ca Voichita nu era singurul produs pozitiv al caritatii lor. Deci nu cred ca a existat un motiv ca Parintele si Staretza sa si-o doreasca in mod special pe Voichita … in plus, fetele alea aveau libertate deplina, plecau in oras cand doreau, faceau ce vroiau, pe mine scenariul m-a convins ca viata aceea era rezultatul propriei lor dorinte.
Cat despre bani …
- Nu se specifica cat dar se sugereaza ca o suma de bani fusese luata pentru a plati costurile de spitalizare. Sigur ca exista loc pentru scenarii aici – ca banii au fost mai multi si cheltuielile mai putine, dar e clar ca niste cheltuieli medicale au existat si nu reiese nicaieri din scenariu ca manastirea ar fi “furat” bani … mai degraba se sugereaza ca parintii adoptivi ar fi fost necinstiti caci Alina cand pleaca de la ei ii spune fetei care a inlocuit-o “ai grija ca te fura la bani”
- Fratele Alinei a fost primit din manastire la insistentele Voichitei … poate faptul ca a venit cu o donatie i-a favorizat un loc acolo, dar nu Parintele a umblat dupa banii lui si donatia nu a fost o conditie de acceptare. Sunt de acord ca totusi nu este etic ca contributia materiala sa prioritizeze accesul definitiv in manastire, dar in lumea reala si mai ales in lumea lor, simpla si foarte saraca, mi se pare firesc sa conteze. Recunoasterea de catre autoritatile de la Bucuresti avea in spate tot un scop financiar, caci odata recunoscuta, manastrii i s-ar fi alocat un buget annual si nu ar mai fi depins 100% de contributiile enoriasilor.
- 500 EUR au fost banii donati de Alina. Totusi cand Staretza a primit banii aceea, era acolo ca sa o convinga pe Alina sa ramana la parintii adoptivi. Nici nu parea sa stie ca mai existau niste bani de luat si nu mi s-a parut ca s-a bucurat deloc cand Alina a hotarat sa se intoarca la manastire, chiar daca obtinuse cei 500 EUR. In plus imi aduc aminte ca Alina intreaba oarecum malitzios daca 500 EUR ajung ca sa isi plateasca intrarea si Staretza spune, nu conteaza, cat ai atata dai … eu nu vad nimic de reprosat aici.
De ce nu au dus-o iar la spital ?
Pai eu cred ca nimeni nu a evaluat corect dimensiunea diagnosticului ei ca sa realizeze ca fata asta avea nevoie de ingrijire mai serioasa. Nici cei din manastire si nici macar doctorul de la prima vizita … celor din manastire li s-a spus ca fata e “tulburata” si ca are nevoie de tratament si odihna intr-un mediu prietenos, ceea ce exista cu siguranta in mai mare masura la manastire decat in sanatoriul de boli mintale. Apoi crizele Alinei nu erau asa lipsite de logica ca cei din jur sa banuiasca ca era “nebuna” si trebuia internata … ele se datorau trecutului ei si a dependentei emotionale de Voichita pe care NIMENI din jurul ei (nici manastirea si nici medicii) nu le cunostea, ea nu a fost dispusa sa coopereze desi a fost rugata repetat sa spuna TOT ce o roade si nimeni nu a avut disponibilitate si dorinta sa-i investigheze “tulburarea” mai in amanunt. In plus agresivitatea ei era focusata pe Parinte cu acuze mai ales sexuale, elemente cu care biserica este extrem de inflexibila si intolerabila si care probabil au contribuit la convingerea ca fata este posedata.
Impresia mea a fost ca Alina a murit din cauza deshidratarii pentru ca la un moment dat cineva (politia sau doctoritza de la urgenta) spune ca avea buzele crapate rau si ca asta inseamna deshidratare … mi-a atras si mie atentia ca in camera in care era, ieseau aburi, dar sa stii ca aburi ieseau si din camera Voichitei si imi aduc aminte ca una dintre calugarite a spus la un moment dat ca a facut focul in camera Alinei. Deci nu cred ca in camera in care era tinuta era mai rece decat in orice alta camera a manastirii …
Desi i-a fost oferit ceai si paine in fiecare zi, Alina a refuzat sa-l bea si cei din jur au fost suficient de ignoranti ca sa nu realizeze ca un om poate muri REPEDE fara apa. Sau probabil ca stiau ca se moare fara apa si mancare dar e posibil ca nimeni sa nu fi stiut ca fara apa se moare in 3 zile, pe cand fara mancare … iata ca nici eu nu stiu cat poate rezista un om fara mancare. 2 saptamani ?
Daca as fi procuror - Parintele mi-ar fi acuzatul – pentru ca nu a evaluat corect implicatiile medicale ale vindecarii prin rugaciune (mai ales durata) si pentru ca nu i-a promis Voichitei, fie si evaziv, ca o s-o primeasca inapoi daca nu s-ar fi adaptat in Germania.
Daca as fi avocatul Parintelui as spune ca in imprejurarile date, cu informatiile pe care le avea despre Alina si cu experienta de viata limitata, Parintele a facut, cu suflet si bunatate, tot ceea ce a crezut el ca este bine pentru TOATA lumea – nu a aruncat-o pe Alina pe strazi, a consolat-o si pe Voichita, a urmat sfaturile doctorului dupa prima vizita, a incercat sa pastreze linistea manastirii, in incercat in final sa o vindece prin metode religioase, convins fiind ca are har.
Daca as fi jurat – i-as considera pe toti implicati vinovati de “omor prin imprudenta”
Daca as fi judecator – le-as da pedeapsa cea mai mica.
olympia spune:
Buflea, sa fim seriosi si daca nu plateau nimic la spital, tot aia era. Ce mare tratament i-au facut? Au drogat-o s-o blegeasca sa nu faca probleme, i-l faceau oricum oricarui turbulent internat. In manastire aveau nevoie de bani, strangeau bani pentru a picta biserica. Aveau nevoie parca de o suta de milioane, asa a zis la un moment dat stareta ca a cerut un pictor...
In privinta Voichitei, era favorita si numai pentru ca i s-a permis sa o aduca pe Alina desi alta fata isi astepta randul si asta inca de la inceput, pana sa apara conflictul deschis, probabil alta calugarita nici n-ar fi luat in considerare varianta de a aduce pe cineva.
Camera Alinei nu era camera obisnuita, era chiar capela unde se depun mortii, io asa am retinut. Nu era camera aia careia i-a dat foc la un moment dat cand au inchis-o ci una cu usi mari de sticla in rame metalice. A intrebat Voichita ca "nu-i frig" si i s-a raspuns ca i-au facut focul. Tin minte ca nici fratele Alinei n-avea de fapt o camera, ca a Voichitei sau a preotului ci tot o anexa, ceva improvizat.
Stii ca in viata reala chiar s-au dat pedepse cu inchisoarea pentru toti? Au iesit parca anul asta. Deci vreo 6 ani tot au facut, cred.
Si personajele reale, spre deosebire de cele din film nu i-au dat deloc apa sau mancare fetei timp de trei zile, in plina arsita a verii, ca deh, trebuia sa piara necuratul!
ocebine spune:
Buflea,
Faza cu lipsa de cooperare a Alinei derapeaza deja in "periculos"...spovedania Alinei (chiar daca stia ea insasi CE sa marturiseasca) sint convinsa ca realizezi ca nu ii ajuta cu nimic la boala pe care o avea. Daca scria tot indrumarul ala de pacate si tot nu o salva de propriul comportament generat de boala psihica pe care o avea. Asta deja intra in clasica "de vina e doar mortul"
"Omor prin imprudenta"???? Hmmm...daca nu s-ar fi ferit atita de "lume"...(Voichita statea de sase sa nu vina lumea sa vada) poate m-as gindi ca intr-adevar chiar vroiau sa o ajute. Undeva in fundul gindirii erau constienti ca fac un rau...dar colectivul si aruncarea pisicii in ograda celui sarac cu duhul, i-a impins mai departe pe un drum fara intoarcere.
In final, nu detaliile sint chiar asa de importante...fiecare ne legam de amanunte relevante noua...mie ideea principala mi s-a parut ca atunci cind toti manifestam anumite grade de indiferenta, adunate la un loc nasc o tragedie.