matematica si lacrimile

Raspunsuri - Pagina 6

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns AB_AC spune:

Pai regula seaca asa cum o enunti tu seamana a o regula fara pic de intuitie. Deci nu ma satisface.
De asemenea o explicatie algebrica nu e o idee buna. Algebra formalizeaza conceptul nu-l construieste. Conceptele aritmetice sunt intuitive si se pot construi cu putina rabdare in mintea copiilor.


Nu stiu cum se explica asta in .ro, dar "notiunea de numar negativ" versus pozitiv se explica in general prin folosirea unei axe a numerelor ("number line")

http://www.funbrain.com/cgi-bin/nl.cgi?A1=s&A2=1

Atunci numerele devin pasi inainte sau inapoi ca sa ajungi undeva pe axa numerelor. Conventia pozitiv, negativ devine naturala.

Ca sa se ajunga la peratii la ecuatii aici se fac cativa pasi intermediari.

Primul pas a fost asa numite-le number family:

7=1+6
7=6+1
7=2+5
7=5+2
7=4+3
7=3+4

adica toate modalitatile de a scrie un numar. Se pot utiliza bucatele de lego si e fun sa le descompui.

Iar apoi scaderea a fost definita deja in perspectiva ecuatiilor 7-6=1 adica cat si cu sase ne da sapte.

Si au invatat "number machines" adica

exercitii de genul ghiciti regula
http://www.quizville.com/mathGames/additionAndSubtraction/numberMachine.html
http://www.quizville.com/numberMachine2.php

avem 7 il bagam intr-o cutie neagra si iese 6. Ce i s-a intamplat?

Apoi pe rand masinile s-au complicat: O serie de numere te ajuta sa vezi regula si sau capeti inputul sau outputul.

Asa ca regula ennuntata de tine devine clara dar abia cand intuitia e deja formata. Cand se face? Depinde de copil. Clasele au cam trei grupe de mate. Se incepe cu cei mai avansati la gradi grupa mare (K 5 ani) si se face cel mai tarziu in clasa a doua (2-nd grade). Fetita mea le-a facut in clasa a intaia si ea. In grupele avansate se fac rudimente de ecuatii si prin echilibrare.

Adica pornind de la familiile de numere

De exemplu:

Which number makes the equation true?

7 + 2 = ? + 5

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sorana spune:

Ab multumesc.
Nr. negativ cu axa numerele i-am aratat si eu.
Compunere si descompunere numere (7=1+6 e descompunere) stie din grupa mare.
Si totusi. In cls I daca avea exercitiu "casuta" +3=5 zicea imediat "2". Daca ii puneai a+3=5 si trebuia sa scrie etapa intermediara a=5-3 si apoi rezultatul a=2 se bloca.

Acum (cls II-a) vad ca isi pune problema in ecuatie/ecuatii, de cele mai multe ori le face corect (mai si greseste) dar eu oricum am senzatia ca nu ii e foarte familiara rezolvarea unui sistem de ecuatii (cum fac acum).

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AB_AC spune:

Sorana blocajul asta insemna ca nu se formase conceptul in capul ei. Adica ideea de balanta intre operatii ajungi in acelasi loc cu pasi inainte sau cu pasi inapoi....
Unii copii o vad imediat, altii nu. Nici fetita mea nu a vazut imediat. Dar aici se utilizeaza mult ideea de chestii similare cu legoul adica le iau si le pun visual si apoi scriu. Pana cand devine familiara si se formeaza conceptul. Unii copii sunt talentati fac eureka si gata,. ceilalti invata prin repetitie. Daca-i vizuala si materializata ca un joc repetitia nu-i greoaie ci ramane placuta.
Daca nu asta e ... e cum zici copilul le stie mai greseste dar e deja sacait si dezgustat. Nu-ti ramane decat sa insisti si sa repete pana regula se fixeaza. Imi pare rau.

Deja sistemele opereaza cu conceptele care trebuiesc stapanite. Intuitia de baza nu te mai ajuta.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sorana spune:

Promit ca e ultimul off topic.
AB multumesc. Intr-adevar fi-mea ainteles greu "ideea" dar o data prinsa e ok, se descurca. Cand greseste o face mai ales pentru ca se grabeste si (de ex. cu ultima ocazie) nu mai scrie ecuatiile de lene ci incearca sa scoata direct necunoscutele si o da in bara (era o problema, daca scria intai ecuatiile probabil o facea corect).

Si oarescum on-topic: Ce vroiam eu sa zic este ca uneori (in .ro) din cauza sistemului de invatamant in continua schimbare si multor alte cauze matematica predata in scoala (ma refer momentan la ciclul primar, nu stiu cum e mai sus) e predata intr-un mod greoi, nepotrivit varstei, greu de inteles, etc. Interventia parintelui (sau a unei persoane caresa faca lectii cu copilul) pentru a explica pe intelesul copilului este de cele mai multe ori foarte buna.


Mergi la inceput