Invatatul cititului - unde? acasa sau la scoala?

Raspunsuri - Pagina 5

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns beren spune:

Campul stiintific numit cognitive science se ocupa (intre altele) cu relatia dintre citit (ca fenomen de recunoastere grafica), gandire abstracta (conceptualizarea imaginilor recunoscute) si rationament (operatii logice folosind conceptele abstracte).

Concluziile www.childrenofthecode.org/interviews/stanovich.htm#VocabularyGrowth" target="_blank">studiilor arata ca relatia dintre citit-scris-rationament este mult mai complexa decat se credea. Pe scurt, in mod ideal copilul ar trebui sa invete sa recunoasca simboluri (litere, cifre) intr-o varietate de forme, in asa fel incat sa inlesneasca formarea conceptului abstract reprezentat in creier. A incuraja un copil sa recunoasca anumite litere (de tipar, printate in cartea X de exemplu) cu scopul de a le implementa in memorie nu serveste cu nimic scopul de a dezvolta conceptul abstract. In faza numita gandire fluida (care acopera perioada inainte de a merge la scoala), eforturile exagerate si specifice de memorie (cum ar fi, de exemplu, incurajarea copilului de a memora tarile lumii de pe harta geografica) nu ajuta la dezvoltarea conceptuala si sunt, intr-un fel, o pierdere de timp. Copiii absorb oricum informatia intr-un ritm fascinant la varsta asta, cel mai util este sa fie expusi la o varietate de reprezentari care sa ajute la conceptualizare.

Concluzia practica pe care am retinut-o eu este ca, daca tot luam din timpul de joaca a copilului (cand invata foarte multe prin creativitate, repetitie si mai ales placere), ar trebui sa o facem inteligent - prin cat mai putina repetitie monotona si cat mai mult accent pe aspectul abstract al literelor (forme diferite reprezinta acelasi lucru).

Alta remarca utila este ca vocabularul creste de 10 ori mai repede odata cu invatatul scrisului, comparat cu faza de citit fara scris. Desigur, cele doua pot avea loc la varste diferite, ceea ce este un factor de considerat.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Sabina spune:

beren, e atat de simplu.

iti urmaresti copilul si il stimulezi cand ti-o cere el, in functie de inclinatiile lui.

restul e balast.



Zero toleranta pentru lipsa de toleranta fata de un copil!

Cum mi-am alaptat copiii


Sabina's blog, Sofia Galagia si bb Gheo

Cea mai lungă cale este calea care duce de la urechi la inimă.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns conchita spune:

Citat:
citat din mesajul lui ramonapreda

da, nu stiu,poate ca exageram prea mult pe chestia asta,cum zicea cineva mai sus,dar eu sunt de principiul ca ar trebui sa se joace cat mai mult , ca vor avea destul timp sa invete si sa citeasca. acum nu stiu ce va considera sonia,fetita mea...eu zic ca ar trebui la scoala,in clasa I, sa invete asta.am intrat in discutia asta mai mult pt ca sunt educatoare si ma intriga faptul ca sunt f multi parinti care ma innebunesc cu tot felul de caiete de teme si teme pt vacanta si tot felul de chestii...pt ce? pt a le rapi timpul de joaca? ii streseaza pe bietii copii cu pagini intregi de litere, cifre si alte minuni,in loc sa-i ia de mana si sa se joace impreuna. asta e parerea mea...


sa stii ca impartim aceeasi dilema, io tot intreb pe forum de nush cand si citesc enorm despre educatie si tot nu m-am lamurit cum e mai bine - sa incercam sa stimulam din umbra interesul? sau sa fim super activi? inclin spre prima varianta, cu amendamentele ca orice vine prin coercitie nu dainuie si nu construieste. uite aici dilemele mele, ca le am si azi:
http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=137190

temele pentru vacanta si supraincarcarea la scoala - aici suntem de acord. pe de alta parte, nu-s de acord cu lipsa totala de implicare. cred ca eu mi-am gasit calea in metoda (tintita pe "a intelege"), nu in principiu (de "a cunoaste"). mi se pare o crima sa-ti fortezi copilul in ignoranta, dar la fel si daca-l schingiuesti sa ajunga la performanta pe drumul tau de parinte, nu pe al lui, de copil.

asa ca, sa raspund intrebarii Mirelei, daca invatatul cititului este tema parintelui sau a scolii: este tema copilului. cei din jur au rol de ghid, nu de zbir, dar nici de abandon.

abdominabila

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ruxij spune:

Citat:
citat din mesajul lui ramonapreda

ruxij, la 1 an jumate cu literele !!!!!!!!!!adica sa recunoasca litere sau ce? nu-mi dau seama...culori si forme...???adica cum???nu pricep...a mea abia zice mama,tata...si inca cateva cuvinte si vorbeste mult fata de altii...bine...stie si ea sa arate pe carti animale domestice si fructe,dar asta numai asa mecanic...

Pai da, tot mecanic, uite asa bine, de la niste desene, nu l-a invatat nimeni, sedea cu soacra-mea, noi eram la servici si soacra-mea ii punea desene. Formele si culorile in engleza de acolo, la verde ii zicea "gin" (green), galben (lelou), mov (papal)-purple samd. Si sa numere pana la 10 in engleza, desenele alea ii invatau. Literele de la un laptop de jucarie, se juca cu el, nesupravegheat si le-a memorat. Noi normal nu ne-am aucat sa il oprim, dar nici nu l-am "invatat", doar l-am abandonat cu bunica-sa:)). Deci era mecanic, cum zici, nici o smecherie. De vorbit de fapt el nu a vorbit engleza decat la 4 ani, doar literele, cifrele si culorile le stia in engleza. Nu inseamna ca era prea destept, ci, printre altele, asta a retinut el din ce vedea in jurul lui. Al meu a fost puuutinel inainte cu vorbitul, nu cum mult, cu vreo 2-3 luni, am vazut altii si mai devreme, de regula copiii vorbesc dupa 2 ani, el a inceput la 1 ani si 8 luni si prima propozitie a fost "tze puii mei nu ie locu'" (de parcare) si a doua "Badan (bogdan) chide usha, Badan dichide usha". Eu tin minte ca avea el o prietena chinezoaica care vorbea in propozitii la 1 ani si 3 luni. Oricum, te sfatuiesc sa nu te agiti din cauza acestor "povesti vanatoresti", bb al meu are 8 ani si e la fel ca toti copiii, adica si aia care nu s-au jucat cu laptopuri la 1 an jumate sunt la fel de destpeti sau chiar si mai destepti. Nu prea mai am cu ce ma lauda, decat cu istoria antica Deci viitorul e luminos, nu va agitati

PS Ba da, acum pot sa ma laud ca e super tare la Super Mario Brothers

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns buli spune:

as concluziona asa: pina la 6 ani principala si aproape singura ocupatie tre sa fie joaca. daca din joaca si in joaca poate invata ceva si doreste, bravo, ura, felicitari!
daca nu, il lasi pe mina invatatorilor si dupa programa.
eu asa am facut cu M si daca as mai face un copil tot asa as face.

www.youtube.com/watch?v=YhWZ7bpfQag" target="_blank">@

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns beren spune:

Citat:
citat din mesajul lui Sabina

beren, e atat de simplu.

iti urmaresti copilul si il stimulezi cand ti-o cere el, in functie de inclinatiile lui.



Evident.

Dar e vorba de expunere: la ce? Cat de mult? Mediul la care reactioneaza copiii este controlat (in mare parte) de parinti. Despre asta e vorba in studiile astea. Desigur ca aptitudinile copiilor sunt cele care decid pe ce are sens sa fie petrecut timpul, odata expusi la un mediu complex dar echilibrat.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sirimie spune:

Eu as zice ca expunere la orice altceva decit se subliniaza la scoala. La pictura, dans, cintat, traforaj. Cind ajunge la scoala trebuie sa faca matematica si sa invete sa scrie, nu va avea timp pentru altceva. Ramine speranta ca daca e talentat la altceva sa fie descoperit talentul inainte sa inceapa scoala, dupa aia e mai greu.

Baietelului meu ii place sa deseneze si eu il incurajez. Deseneaza multe case, barci, omuleti cu miinile in sus, flori si copaci. Acum mi-a venit ideea sa intreb pe aici unde sa il duc sa il stimuleze un specialist ca eu nu prea stiu ce altceva sa ii spun sa deseneze :)

Va dorim sa cresteti mari si frumosi!

Simona & Vladut (27 februarie 2005) & Monica (23 aprilie 2009)

Am blog

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns buli spune:

beren, complici cam tare
il ajuti sa invete cit poate si cit vrea din mediul lui, pe cit posibil mai aproape de natura decit de tehnologie.
de ex sa invete culorile de la flori, nu de la computer.


www.youtube.com/watch?v=YhWZ7bpfQag" target="_blank">@

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ramonapreda spune:

super tare !!!!! si eu gandesc la fel ca tine. eu cred ca efectiv hartuim copiii cu toate chestiile astea si le furam copilaria. eu acum sunt in faza in care ii adun copii de joaca soniei pt ca mi-ar placea tare mult s-o vad la joaca afara ,impreuna cu copii de varsta ei, decat in casa cu nasul in calculator.copiii de azi sar pur si simplu peste multe etape ale dezvoltarii lor, maturizandu-se mult prea devreme. nu va puteti imagina ce e prin scoli!!!eu sunt ingrozita!!! copii care habar nu au ce inseamna sa visezi cu ochii deschisi sau sa te bucuri de ceva!! sunt excentrici,apatici si dependenti de calculator.interesul parintilor ,in ceea ce priveste educatia , dureaza pana maxim intr-aIV-a,asa cum spuneam mai devreme,dupa care sunt lasati in plata Domnului.brrr...imi pare rau...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns beren spune:

Citat:
citat din mesajul lui sirimie

Eu as zice ca expunere la orice altceva decit se subliniaza la scoala.


Da, sau chiar la aceleasi subiecte insa intr-un mod diferit.

In State sunt carti cu forme speciale de imitat pentru desen-schita. Nu de colorat sau conectat, ci "schitat", cum ai invata sa faci caricaturi din cateva miscari. Orice: de la o pisica dormind la un un copil care rade.

P.S. buli, de unde impresia de super-tehnologie? Dincontra, eu o ii fac desene/forme pe carduri iar ea picteaza liber cu creioane, acuarela sau creta. Eu argumentam impotriva standardizarii de orice fel - inclusiv prin tehnologie... conceptualizarea presupune eliberarea de forma.

Mergi la inceput