legea protectiei consumatorului

Raspunsuri - Pagina 2

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns aniela23 spune:

Nu stiu daca sfatul meu te ajuta la ceva dar aici in Anglia legea spune ca atunci cand ai cumparat un produs,deci ai efectuat contractul de schimb produs-bani nu ai dreptul sa il returnezi decat daca e defect, expirat sau nu corespunde descriptiei. Aproape toata magazinele dau clientului voie sa returneze produsul sau sa il schimbe, dar asta tine de policy-ul magazinului, nu de ce impune legea

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Oana C spune:

Ei, asta-i unul din motivele pentru care imi place America. Poti returna orice (in afara de CDuri, DVDuri, software - dar si la astea, am cumparat un CD care sarea la citeva melodii, asa ca mi l-au inlocuit cu altul exact la fel), oricind (in perioada de returnare, care de obicei este de 1-3 luni sau mai mult) si sub orice motiv (chiar daca nu iti mai place a doua zi)!
Mi se pare aiurea sa nu poti sa returnezi un obiect daca e defect; si cum poti vedea ca este defect, daca nu prin folosirea lui??? Adica daca am cumparat o imprimanta scumpa si vad ca printeaza aiurea, ce fac cu ea, ca doar am desfacut-o nu? Aici o returnezi si primesti banii inapoi; daca nu mai ai factura, iti pun banii pe un store card, pe care poti sa-l folosesti pt a cumpara orice din magazinul respectiv.
Daca am cumparat o rochita sau pantofi pt fiica-mea sau pt oricine si sint prea mici, pot sa returnez oricind si primesc banii inapoi (sau sa le schimb pt marimi mai mari - dar de obicei la customer service nu se mai incurca cu astea, iti dau banii inapoi si apoi iti cumperi alta marime sau altceva sau nimic).
Cind cumpar cadouri pt altcineva (chiar si cind cumpar pt mine), de obicei ma intreaba daca vreau gift receipt, ceea ce este ca o factura cu care cel care primeste cadoul poate sa-l returneze la magazin fara nici o problema.

Asta se cheama protectia CONSUMATORULUI, nu a magazinelor sau diferitelor companii.

Sint unele magazine/companii care au reduceri ff mari din cind in cind si vind obiectele "as is" adica cei care le cumpara sint de acord ca le cumpara in conditia in care sint si nu le mai pot returna sub nici un pretext. De obicei, obiectele astea sint din cele returnate de alti cumparatori, care au citeva piese lipsa, dar inca functioneaza, sint lovite, zgiriate, putin rupte etc.

Deci, parerea mea, daca produsul este defect, chiar daca l-ai desigilat, ai dreptul sa mergi cu ciocul mare!

ps: sint unele magazine de imbracaminte la care poti sa returnezi produsele chiar si dupa ce le-ai spalat si au intrat la apa sau s-au decolorat (Gymboree sigur!). Ei pun mare accent pe calitatea produselor (care in majoritate nu intra la apa sau decoloreaza), iar daca nu esti multumit cu ele, poti sa le returnezi.



Oana 31+sapt si Eva (29 iunie 2005)


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kokiy spune:

Oana, nu spune nimeni ca nu se schimba produsele defecte,dar dupa o constatare service abilitata ...asta pentru ca doar service-ul poate spune ca produsul a fost defect din fabricatie sau a avut vicii ascunse , produsul poate fi folosit necorespunzator de catre client,pentru asta nu mai este vina nici a vanzatorului ,nici a furnizorului...atunci clar reparatia produsului,chiar daca este in garantie,se suporta de catre client ...

Mai jos pun o mare polologhie,asta pentru ca nu pot pune link ...sper sa va mai lumineze cu privire la legile din Romania

Ptiu,ma ajuta un moderator sau trebuie sa editez eu

LEGEA #350;I CONSUMATORUL

Pentru a va putea proteja si apara interesele, în calitate de beneficiari ai unor piese si componente auto, autoturisme si prestari de service auto, important este sa cunoasteti atât drepturile consumatorilor câtsi obligatiile agentilor economici.

Însusirea acestor cunostinte va transforma într-un consumator avizat, informat si activ social care nu mai este în pericol de a deveni o victima a acelor agenti economici care utilizeazapractici comerciale incorecte.

Va prezentam în cele ce urmeaza principalele drepturi ale consumatorilor si obligatiile de ordin general ale agentilor economici rezultate din Ordonanta Guvernului 21/1992 aprobata prin legea 11/1994.

Principalele drepturi ale consumatorilor sunt:

•de a fi protejati împotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le afecteze drepturile si interesele legitime;
•de a fi informati complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel încât decizia pe care o adopta în legatura cu acestea sa corespunda cât mai bine nevoilor lor, precum si de a fi educati în calitatea lor de consumatori;
•de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;
•de a fi despagubiti pentru prejudiciile generale de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind în acest scop mijloacele prevazute de lege;
•de a se organiza în asociatii pentru protectia consumatorilor în scopul apararii intereselor lor.
Drepturile consumatorilor la încheierea de contracte:

•libertatea de a lua decizii, la achizitionarea de produse si servicii,fara a li se impune în contracte clauze care pot favoriza folosirea unor practici abuzive în vânzare, de natura a influenta optiunea acestora;
•de a beneficia de o redactare clara si precisa a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile calitative si conditiile de garantie, indicarea exacta a pretului sau tarifului, precum si stabilirea cu exactitate a conditiilor de credit si a dobânzilor;
•de a fi exonerati de plata produselor si serviciilor care nu au fost solicitate si acceptate;
•de a fi despagubiti pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale;
•de a li se asigura service-ul necesar si piese de schimb pe toata durata medie de utilizare a produsului, stabilita în documentele tehnice normative sau declarata de catre producator ori convenita între parti;
•de a plati, pentru produsele sau serviciile de care beneficiaza,sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea pretului stabilit initial numai cu acordul consumatorului.

Protectia intereselor economice ale consumatorilor

•consumatorii au dreptul de a pretinde agentilor economici remedierea sau înlocuirea gratuita a produselor si serviciilor obtinute, precum si despagubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor constatate în cadrul termenului de garantie. Dupa expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse aparute pe durata medie de utilizare a acestora;
•remedierea deficientelor aparute în cadrul termenului de garantie la produsele de larg consum, inclusiv a celor de folosinta îndelungata, si care nu sunt imputabile consumatorilor, se fac într-un termen maxim stabilit de catre organul administratiei publice abilitat sa îndeplineasca politica de protectie a consumatorilor; pentru celelalte produse, termenul de remediere va fi cel stabilit în contract;
•în cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alineatul precedent curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuata de un organism tehnic neutru;
•în cazul produselor la care termenul de nefunctionare din cauza deficientelor aparute în cadrul termenului de garantie, depaseste 10% din acest etrmen, vânzatorul este obligat, la cererea consumatorului, sa le înlocuiasca sau sa restituie contravaloarea acestora. Timpul de nefunctionare, mentionat la alineatul precedent, prelungeste în mod corespunzator termenul de garantie si curge din momentul sesizarii vânzatorului, pâna la aducerea produsului în stare de utilizare normala;
•restituirea contravalorii sau înlocuirea produsului achizitionat sau serviciului prestat se face imediat dupa constatarea imposibilitatii folosirii acestuia, daca aceasta situatie nu este imputabila consumatorului;
•consumatorul poate solicita plata unor despagubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispozitiilor legale, în cazul remedierii ori a înlocuirii produselor sau serviciilor necorespunzatoare.
Informarea si educarea consumatorilor :

•consumatorii au dreptul de a fi informati în mod complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre agentii economici, astfel încât sa aibe posibilitatea de a face o alegere rationala, în conformitate cu interesele lor, între produsele si serviciile oferite si sa fie în masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei acestora, în deplina securitate;
•informarea consumatorilor despre produsele oferite se realizeaza, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare si caracterizare ale acestora, care se înscriu la vedere, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vânzare sau în cartea tehnica, instructiunile de folosire ori altele asemenea, ce însotesc produsul, în functie de natura acestuia;
•informatiile trebuie sa fie înscrise în limba româna, indiferent de tara de origine a produsului;
•informatiile trebuie sa fie complete, corecte, precise si explicite si sa cuprinda denumirea produsului, marca producatorului, cantitatea, pretul, termenul de garantie sau de valabilitate si, dupa caz, principalele caracteristici tehnice si calitative, eventualele riscuri previzibile, contraindicatii si modul de utilizare, de manipulare, de conservare sau de pastrare, precum si alte caracteristici ale diferitelor categorii de produse. Produsele de folosinta îndelungata sunt însotite si de "declaratia de conformitate", "certificat de garantie" si dupa caz "carte tehnica" sau "instructiuni de folosire", redactate în limba româna, care cuprind principalele caracteristici ale produsului, conditiile de instalare, exploatare, întretinere, data fabricatiei, termenul de garantie si eventualele riscuri ce pot aparea în urma nerespectarii instructiunilor;
Agentii economici sunt obligati:

•sa comercializeze numai produse si servicii testate si certificate conform normelor legale si care respecta conditiile calitative prevazute în contracte, astfel încât acestea sa nu afecteze viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
•sa opreasca livrarile respectiv sa retraga de pe piata sau de la beneficiari produsele la care organismele abilitate de lege sau specialistii proprii au constatat neîndeplinirea caracteristicilor calitative prescrise sau care ar putea afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
•sa anunte imediat, existenta pe piata a oricarui produs de care au cunottinta ca a afectat sau poate afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
•în relatiile cu consumatorii, agentii economici au obligatia de a se comporta în mod corect si de a nu folosi practici comerciale abuzive;
•vânzatorul asigura toate operatiunile necesare repunerii în functiune, înlocuirii produselor ori remedierii serviciilor reclamate în cadrul termenului de garantie sau de valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse în cadrul duratei medii de utilizare, precum si a celor ocazionate de transportul, manipularea, diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea, ambalarea acestora; vânzatorul suporta si cheltuielile legate de acestea, situatie care nu îl exonereaza de raspundere pe producator;
•agentii economici sunt obligati sa demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpararii, modul de utilizare si functionalitatea produselor ce urmeaza a fi vândute; la lansarea pe piata a produselor, acestia sunt obligati sa efectueze demonstratii de utilizare.
Obligatiile specifice ale agentilor economici privind producerea, comercializarea si servisarea produselor de folosinta îndelungata sunt prezentate si în HG 394/1995 completata cu HG 876/1996, astfel:

- producatorii bunurilor de folosinta îndelungata si ai pieselor de schimb aferente sunt obligati sa asigure cel putin termenele de garantie minime pe grupe de produse, conform listei prevazute în anexa la actul normativ mentionat;

•producatorii sunt obligati sa stabileasca în documentele tehnice normative si sa declare, în documentele de însotire a produselor în circuitul comercial, durata medie de utilizare a produselor în circuitul comercial, durata medie de utilizare a produselor de folosinta îndelungata destinate consumatorilor;
•producatorii vor asigura unitatilor service autorizate documentatia de remedieri, catalogul pieselor de schimb, lista utilajelor si mijloacelor de masurare corespunzatoare, precum si instruirea depanatorilor;
•producatorii au obligatia de a asigura, atât pe durata de fabricatie, cât si dupa încetarea acesteia, pentru o perioada cel putin egala cu durata medie de utilizare, calculata de la data vânzarii ultimului lot de produse, direct sau prin terti abilitati, piesele de schimb aferente si service-ul necesar produselor de folosinta îndelungata;
•producatorii pieselor de schimb, precum si unitatile service care executa reparatii în termen de garantie pentru produsele de folosinta îndelungata sunt obligati sa obtina abilitarea de la producatorul produsului final. Abilitarea se face dupa o procedura stabilita de producatorul produsului de folosinta îndelungata. Piesele de schimb vor fi fabricate si omologate numai dupa documentatia tehnica a fabricantului produsului de folosinta îndelungata, sau care a fost vizata de acesta;
•producatorii produselor de folosinta îndelungata au obligatia sa supravegheze respectarea conditiilor în care au fost abilitati producatorii pieselor de schimb ti unitatile service.
Certificatul de garantie ce va fi predat consumatorului trebuie sa mentioneze dupa caz, numarul certificatului de conformitate, sa fie semnat si stampilat de producator si de vânzator. Certificatul de garantie trebuie sa precizeze elementele de identificare a produsului, durata medie de utilizare, termenul de garantie, modalitatea de asigurare a garantiei (întretinere, reparatii, înlocuire), inclusiv denumirea si adresa unitatii specializate cu care exista încheiat contractul de service, precum si rubrici pentru evidenta activitatilor de service prestate asupra produsului respectiv.

Vînzatorul este obligat fata de consumator (cumparator) ca, pentru produsele reclamate în cadrul termenului de garantie, sa asigure si sa suporte toate cheltuielile pentru punerea în functiune, întretinerea, repararea sau înlocuirea acestora, precum si cheltuielile de manipulare, diagnosticare, expertizare, montare, ambalare si transport aferente (se excepteaza asigurarea transportului pentru produsele cu o greutate bruta mai mica de 10 kg.

Vânzatorul este obligat sa asigure repararea sau înlocuirea gratuita a produselor si dupa expirarea termenului de garantie, în cazul în care defectiunea s-a datorat unor vicii ascunse aparute în cadrul duratei medii de utilizare a acestora si confirmate prin expertize tehnice efectuate de un organism tehnic neutru. Durata termenului de garantie se prelungeste cu timpul scurs de la data la care consumatorul a reclamat produsul si pâna la data repunerii acestuia în stare de functionare; prelungirea termenului de garantie se înscrie în certificatul de garantie de catre unitatile service abilitate.

Vânzatorul este exonerat de obligatiile privind garantia, daca defectarea s-a produs din vina consumatorului (cumparatorului).Produsele defectate în cadrul termenului de garantie, atunci când nu pot fi reparate sau când perioada de nefunctionare din cauza deficientelor aparute în termenul de garantie depaseste 10% din termenul de garantie, la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzator sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea actualizata a produsului respectiv; restituirea contravalorii actualizate a produsului se va face, la cererea consumatorului si în cazul unor defectiuni repetate (cel putin 3 defecte în prima jumatate a perioadei de garantie) sau în cazul defectarii produsului care a fost deja înlocuit.

Produsele care înlocuiesc produsele defecte în cadrul termenului de garantie vor beneficia de un nou termen de garantie, care curge de la data preschimbarii produsului.

Pentru bunurile de folosinta îndelungata noi, obtinute prin tragere la sorti, la tombole, câstigate la concursuri, câstiguri la CEC, Loto Prono si similare, sau acordate cu reducere de pret ori gratuite de catre agentii economici, termenul de garantie curge de la data intrarii bunului respectiv în posesia câstigatorului.

Prestatorii vor asigura consumatorilor servicii de întretinere sau reparare a produselor de folosinta îndelungata numai pe baza de contract, care trebuie sa cuprinda toate elementele de identificare si caracterizare necesare derularii corecte a acestor activitati; pentru produsele aflate în perioada de garantie, certificatul de garantie tine loc de contract, în care prestatorii vor face mentiuni cu privire la repararea sau întretinerea acestora.

Prestatorii de servicii au obilgatia de a utiliza, la efectuarea lucrarilor de service, numai piese de schimb însotite de documente de atestare a calitatii si certificate de garantie acordate de producatorii acestora; în cazul pieselor de schimb, prestatorii au obligatia sa se asigure ca acestea sunt fabricate de agentii economici abilitati în acest scop de producatorii bunurilor de folosinta îndelungata.

Prestatorii de servicii sunt obligati sa acorde si sa înscrie pe nota de comanda sau pe orice alte acte termenul de garantie pentru lucrarile de service efectuate, dupa cum urmeaza:

•în cazult lucrarilor de service care impun utilizarea unor piese de schimb, prestatorii de servicii vor acorda termene de garantie a caror durata va fi egala cu durata de garantie acordata de furnizorii pieselor de schimb respective;
•în cazul lucrarilor de service care nu necesita utilizarea unor piese de schimb, prestatorii de servicii vor acorda obligatoriu garantie pentru lucrarile de service, care va fi de cel putin 3 luni.
Prestatorii de servicii au obligatia de a afisa în unitate lista lucrarilor de servicce pe care le pot efectua asupra produselor de folosinta îndelungata, cu mentionarea termenului de garantie, precum si a tarifelor aferente.

Prestatorii de servicii au obligatia sa efectueze operatinuile de service asupra produselor de folosinta îndelungata aflate în perioada de garantie, ân cel mult 10 zile de la data înregistrarii reclamatiei consumatorului.

Prevederile prezentei hotarâri se aplica si pentru produsele cumparate pentru nevoi proprii de catre institutii si organizatii, persoane juridice (camine, crese, gradinite, scoli, spitale, cluburi, unitati militare, sindicate, asociatii de locatari), care reprezinta interesul unor colectivitati e consumatori de persoane fizice, precum si de catre agentii economici care procura produsele prevazute în anexa pentru nevoi proprii.

Orice reclamatie a consumatorilor, facuta în cadrul termenului de garantie, în legatura cu modul de efectuare a lucrarilor de service, nesolutionata de unitatea prestatoare în termen de 10 zile de la data înregistrarii, va fi adresata vânzatorului care a comercializat produsul sau, dupa caz, organului teritorial al Oficiului pentru Protectia Consumatorilor.

NOI REGLEMENT#258;RI ÎN DOMENIUL PROTEC#354;IEI CONSUMATORILOR

Prima jumatate a anului 1998 a fost parca mai dinamica decât oricând pentru piata auto româneasca.

Începem însa tot mai mult sa depasim coordonatele subiectivitatii si aceste rânduri apar într-o perioada de radicala redimensionare a calitatilor tehnice ale automobilului care circula în România.

Atât de comentatele reguli EURO 2 au intrat în vigoare la data de 1 iulie 1998, având darul mai întâi sa produca neliniste si fiind cu timpul acceptate sub starea de normalitate pe care o impun si care nu potae fi acceptata decât cu entuziasm, atâta vreme cât nu implica numai o calitate superioara a automobilului comercializat, ci si o preocupare pentru îmbunatatirea calitatii aerului, esenta reglementarilor tinând de reducerea emisiilor poluante.

În acest context, aparitia Ordonantei Guvernului nr. 44/1997, a Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 536 din 02.12.1997, reglementeaza normele metodologice privind certificare si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate de vehicule rutiere si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatii sau desfasoara activitati de reconstructie a vehiculelor rutiere.

Reglementarile cuprinse în normele metodologice au intrat în vigoare începând cu data de 09.03.1998 pentru certificarea si/sau omologarea pieselor si componentelor auto, motiv pentru care pentru informarea cumparatorilor în domeniu exemplificam cele mai importante aspecte.

Conditii tehnice privind productia si importul pieselor de schimb.


Componentele produse în tara sau importate, destinate comercializarii ca piese de schimb si utilizarii pentru vehicule rutiere pot fi comercializate numai daca sunt certificate si/sau omologate. Certificarea si/sau omologarea se solicita de catre producatori, importatori sau reprezentatii autorizati ai acestora.

Nu este obligatorie certificarea si/sau omologarea în cazul componentelor de origine, livrate sub controlul producatorului final de vehicul rutier, destinate comercializarii sau utilizarii în unitatile service din reteaua acestuia sau a reprezentantului sau autorizat.

Componentele de origine care sunt comercializate sub controlul producatorului vehiculului rutier sau a reprezentantului sau autorizat (cu exceptia componentelor de origine utilizate în unitatile service din reteaua acestora), trebuie însotite de declaratie de conformitate. Componentele de origine vor fi atestate ca atare si prin marcaj pe piesa sau, dupa caz, prin inscriptionare pe ambalajul acestora.

Certificarea si/sau omologarea pieselor de schimb, pentru vehicule rutiere, altele decât componentele de origine, implicate în asigurarea sigurantei circulatiei si protectia mediului ambiant, se realizeaza de catre Registrul Auto Român. Lista acestor categorii de piese de schimb este mentionata în anexa nr. 1. Pentru piesele de schimb care nu sunt incluse în anexa 1, certificarea si/sau omologarea de catre Registrul Auto Român este optionala.

Pentru fiecare tip de componenta destinata comercializarii ca piesa de schimb, la care este obligatorie certificarea si/sau omologarea, Registrul Auto Român va desfasura activitatile necesare eliberarii certificatului de conformitate si/sau omologare. Acest document atesta ca produsul respecta toate cerintele din documentatia constructiva si documentele normative, iar producatorul are stabilite masurile adecvate pentru ca procesul de fabricatie sa asigure mentinerea caracteristicilor în fabricatie de serie.

La comercializarea de piese de schimb pentru vehicule rutiere producatorul acestora va elibera urmatoarele documente:

•declaratia de conformitate (pe baza certificatului de conformitate);
•certificatul de garantie.
Piesele de schimb certificate trebuie sa poata fi identificate, în asa fel încât sa fie posibil sa se stabileasca:

•producatorul;
•tipul si denumirea componentei;
•seria de fabricatie (daca este cazul);
•marca de omologare/certificare (daca este cazul);
Autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatii sau desfasoara activitatea de reconstructie a vehiculelor rutiere.


Agentii economici pot presta servicii de reparatii pentru vehicule rutiere, numai în ateliere specializate, în baza autorizatiei de functionare, care este documentul prin care se atesta capacitatea agentului economic de a presta în conformitate cu legislatia în vigoare, servicii de reparatii de calitate, care sa asigure siguranta circulatiei si protectiei mediului.

Agentii economici care presteaza servicii de reparatii în termen de garantie, trebuie sa aiba si abilitatea din partea reprezentantului autorizat al acestuia.

Activitatea de reconstructie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai de catre agentii economici care au o activitate de productie industriala în domeniu, pe baza unei tehnologii elaborate sau avizate de producatorul initial al vehiculelor respective.

Verificarea calitatii lucrarilor de reparatii se efectueaza cu echipamente si aparatura omologata, în conformitate cu "Reglementarile privind inspectia tehnica periodica a autovehiculelor si remorcilor" (RNTR - 1) sau în cadrul statiilor de inspecsie tehnica, autorizate de Ministerul Transporturilor.

Agentii economici care presteaza servicii de reparatii pentru vehicule rutiere vor utiliza numai echipamente, piese de schimb si materiale de origine, certificate si/sau omologate, care concura la siguranta circulatiei si la protectia mediului si sunt obligati sa elibereze beneficiarilor documente de atestare calitativa si garantie pentru lucrarile executate.

RECOMAND#258;RI #350;I SFATURI PRACTICE PRIVIND ACHIZI#354;IONAREA UNUI AUTOTURISM SAU A PIESELOR #350;I COMPONENTELOR AUTO


Produsele de folosinta îndelungata, cum ar fi autoturismele, reprezinta de obicei achizitii importante, care presupun o implicare deosebita din partea consumatorului.

Achizitia unui autoturism, produs ce înglobeaza o înalta tehnologie, presupune dobândirea de catre consumator (cumparator) a unor cunostinte extensive.

În cele ce urmeaza sunt prezentati câtiva factori inclusi în procesul de luare a deciziei, înainte de a cumpara un autoturism sau anumite piese si componente auto.

Consideratii legate de informare - cumparatorii vor cauta obtinerea a cât mai multe informatii, deoarece periodicitatea achizitiilor este mare, iar evolutia echipamenelor de înalta tehnologie este rapida, iar sursele personale de informare vor fi astfel, probabil, perimate.

Consideratii legate de produs - care este durata de viata a produsului, cunoscând ca achizitionarea unui autoturism are o periodicitate destul de mare si deoarece acesta intra în proprietatea consumatorului pentru o buna perioada de timp, exista o motivatie puternica, corespunzatoare scopului.

Pretul si calitatea - acestea pot varia mult, motiv pentru care trebuie sa alegeti fara graba si sa solicitati sftaul vânzatorului (agentii economici sunt obligati sa demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpararii modul de utilizare si întretinere al produselor).

Nu va lasati influentati - de reclama, deoarece reclama poate fi uneori înselatoare, iar ambalajul mai atragator (în cazul pieselor auto si în special al pieselor din import), nu contine întotdeauna un produs bun.

Cereti document de vânzare - (factura sau chitanta fiscala, însotite de bon de casa) cu data cumpararii, denumirea agentului economic, denumirea produsului, valoarea ca si garantia si conditiile de garantie conform legilatiei în vigoare.

Pentru autoturisme - solicitati instructiuni de folosire si certificatul de garantie (în limba româna chiar daca este din import) si solicitati vânzatorului sa efectueze demonstratii de functionare si utilizare a acestora.

Verificati - daca instructiunile sunt clare si daca certificatul de garantie este completat de vânzator la toate rubricile (numele si adresa cumparatorului, serii motor si caroserie, tipul si data fabricatiei acumulatorului, tipul si seriile anvelopelor, etc.) si nu în ultimul rând daca a fost efectuata pregatirea de vânzare a automobilului.

Nu va lasati impresionati - de anuntul "marfa vânduta nu se mai schimba" (în special în cazul pieselor si componentelor auto) întrucât, aveti dreptul legal la schimbarea produsului necorespunzator sau restituirea contravalorii acestuia, si dupa caz, la despagubire.


ATEN#354;IE CONSUMATORI !!!

•nu cumparati piese si componente auto decât de la agentii economici autorizati si din magazinele de specialitate;
•nu cumparati piese si componente auto de securitate si cu rol functional în siguranta circulatiei rutiere (rotule suspensie - pivoiti bielete de de directie, capete de bara, rezervoare combustibil, etc.) decât fabricate de producatori agreati în acest scop de producatorul produsului final.
DUP#258; CUMP#258;RARE - daca s-a constatat ca produsul este necorespunzator calitativ:

•nu mai folositi produsul si actionati imediat pentru rezolvarea nemultumirii;
•pentru autoturismul defectat în perioada de garantie se va actiona prezentarii detaliate de la capitolul 5;
•pentru piesele si componentele auto defecte se vor prezenta documentele de cumparare (factura sau chitanta fiscala însotite de bon de casa), constatarea tehnica de la o uniitate service autorizata (când este cazul), produsul reclamat si solicitati agentului economic (magazinului) sa îl înlocuiasca sau sa va restituie contravaloarea acestuia.
RECOMAND#258;RI #350;I SFATURI PRACTICE PRIVIND EFECTUAREA PREST#258;RILOR SERVICE AUTO


În cazul efectuarii unor remedieri ale deficientelor aparute în perioada de garantie a autoturismelor, consumatorii se vor adresa unitatilor service de specialitate evidentiate în cartile de garantie, obligatiile prestatorilor fiind comentate la capitolul 2 din prezentul ghid.

Urmare efectuarii remedierilor aparute în termenul de garantie, prestatorul de service auto este obligat sa evidentieze în cartea de garantie interventiile efectuate, iar în cazul imobilizarii autoturismului din motive bine întemeiate (efectuarea reparatiei a durat o perioada mai mare, lipsa pieselor de schimb, etc.), acesta va prelungi perioada de garantie conform art. 13 din HG 394/1995.

La efectuarea reviziilor tehnice periodice evidentiate în cartile de garantie, este indicat ca proprietarul autoturismului (consumatorul), sa urmareasca efectuarea tuturor operatiilor indicate de producatorul bunului de folosinta îndelungata, prestatorul stampilând cupoanele de revizii efectuate.

În cazul efectuarii prestatiilor service auto se vor urmari etapele evidentiate în schema din anexa nr. 2, plecând de la receptia informatiei de la client asupra deficientelor constatate de acesta în timpul utilizarii autoturismului si pâna la receptia finala a acestuia.

Cumpararea unui serviciu difera sensibil de cumpararea unui produs fizic, iar faptul ca serviciul nu este platit, de regula, decât furnizarea si consumarea lui, ofera consumatorului un grad considerabil de siguranta.

SITUA#354;IILE ÎN CARE CUMP#258;R#258;TORII SE POT ADRESA OFICIILOR TERITORIALE PENTRU PROTEC#354;IA CONSUAMTORILOR


Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, ca organ de specialitate al Guvernului României, asigura:

•controlul calitatii produselor si serviciilor pentru populatie, la producatori, la angrosisti, la comercianti si prestatori, cât si în umitatile vamale;
•rezolvarea reclamatiilor si sesizarilor privind deficientele calitative ale produselor si serviciilor;
•educarea si informarea consumatorilor.
Pentru apararea drepturilor si intereselor legitime consumatorii pot deveni membrii unei asociatii de consumatori existente în fiecare judet, solicitând informatii la adresele oficiilor teritoriale din anexa nr. 3.

Asociatiile pentru Protectia Consumatorilor sunt sprijinite logistic de POC, având în principal urmatoarele drepturi:

•de a introduce actiuni în justitie pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor;
•de a informa opinia publica, prin mass-media, asupra deficientelor de calitate ale produselor si serviciilor, precum si asupra consecintelor vatamatoare ale acestora pentru consumatori;
•de a solicita pe cheltuiala lor, laboratoarelor acreditate efectuarea de analize si încercari ale produselor destinate consumatorilor;
•de a initia actiuni proprii în vederea identificarii cazurilor în care agentii economici nu respecta drepturile consumatorilor prevazute de lege si de a sesiza, în cazul unei proceduri de urgenta, organele de specialitate ale administratiei publice abilitate sa actioneze în domeniul protectiei consumatorilor.
ATEN#354;IE stimati consumatori - daca sunteti nemultumiti de:

•calitatea autoturismului achizitionat;
•modul cum au fost remediate deficientele aparute în cadrul termenului de garantie al autoturismului de catre unitatea prestatoare de service auto;
•modul în care agentii economici asigura serviciul si piesele de schimb pe toata durata de utilizare a autoturismului în cauza;
•comportarea agentilor economici si practicile comerciale ale acestora (informare, eliberare de documente de însotire, acordarea garantiei, etc.);
•modul în care sunt respectate obligatiile agentilor economiciprivind înlocuirea sau restituirea contravaloarea pieselor si componentelor auto care prezinta deficiente de calitate, constatate dupa vânzarea acestora si care nu pot fi imputate consumatorilor.
ATEN#354;IE, V#258; PUTE#354;I ADRESA - organelor teritoriale ale Oficiului pentru Protectia Consumatorilor în doua moduri:

•RECLAMA#354;IA - care poate fi formulata numai în scris în cazul în care pretindeti înlocuirea produsului (autoturism, piesa auto, etc.) sau restituirea contravalorii acestuia;
•SESIZAREA - care poate fi verbala (telefonci, direct) sau scrisa, este caracterizata prin absenta revendicarilor materiale, fiind doar sesizarea comercializarii de produse sau servicii necorespuntatoare.
FOARTE IMPORTANT - puteti actiona în justitie agentii economici care v-au prejudiciat drepturile si interesele legitime prin intermediul unei asociatii pentru protectia consumatorilor, actiunea fiind în acest caz, scutita de taxa de timbru. Asemenea situatii se pot întâlni când solutionarea reclamatiei depasesete competente Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, exemplificând în acest sens: pretinderea unor despagubiri de la agentii economici pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor constatate în cadrul termenului de garantie, remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite dupa expirarea temenului de garantie ca urmare a aparitiei unor vicii ascunse aparute în cadrul duratei medii de utilizare a acestora, etc.

REGULI POSIBILE DE COMPORTARE A UNUI CONSUMATOR DE SERVICII


•consumatorii cauta si se bazeaza mai ales pe informatii orale, înainte de a alege serviciul;
•ei cauta mai multe informatii asupra serviciilor, în fazele pre si post cumparare;
•ei evalueaza mai atent ofertele;
•ei utilizeaza pretul si prezentarea fizica e prestatorului de servicii ca indicatori de calitate ai acestora;
•ansamblul de alternative de cumparare este mai redus în servicii decât la produse;
•în alternativele de cumparare a unui serviciu exista si posibilitatea de a si le rezolva singur (de exemplu spalarea autoturismului);
•consumatorii adopta mai lent serviciile noi fata de produsele noi;
•schimbarea marcii sau furnizorului este mai putin frecventa pentru servicii;
•consumatorii atribuie unele din insatisfactiile lor propriei lor incapacitati de a-si preciza rolul în realizarea serviciilor, de unde o rata de reclamatii mai scazute.
COMPORTAMENTUL COMPLEX DE CUMP#258;RARE


•implicarea reprezinta importanta pe care consumatorul o acorda actului de luare a deciziei;
•consumatorii puternic implicati sunt greu de convins;
•implicarea este strâns reglata de imaginea de sine si respectul de sine;
•implicarea puternica nu este neaparat determinata de un pret ridicat.
GRIJA FA#354;#258; DE CLIENT #350;I NIVELUL SERVICIILOR


În final, consumatorul devine rege. Agentii economici care nu au grija de proprii clienti, precum si firmele de moda veche care credeau ca sarcina lor este numai fabricarea unui produs la un pret cât mai mic, nu vor supravietui în secolul XXI.

În acest sens le oferim câteva sfaturi:

•daca nu va protejati consumatorii, atunci o vor face concurentii dumeavoastra;
•este mai ieftin sa pstrati un client decât sa atrageti unul nou;
•manevrarea cu pricepere a plângerii consumatorilor va determin cresterea loialitatii acestora;
•toata lumea ar fi dorit sa aibe un prieten în lumea afacerilor; încercati sa fiti dumeavoastra acest prieten;
•nimeni nu cumpara un produs de care nu are nevoie;
•fara clienti nu exista afaceri.

**************************************

Iulia , mami de Claudia (12.12.01) si Razvan (08.06.07)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kariguld spune:

in Deutschland, poti returna orice produs inapoi. de la banala mancare pana la articole de lux. e dreptul cumparatorului, inca nu am citit legea (ca n-am avut nevoie) dar n-am fost niciodata refuzata cand am vrut sa returnez ceva. ba mai mult, chiar m-am mirat cat de rapid si fara sa comenteze ceva, iti returneaza banii pe loc. si-ti mai si spune ca ai acest drept, sa te razgandesti, sa fi nemultumit sau obiectul sa fie defect.
in mod normal, asa ar trebui sa fie in orice tara civilizata.

si de ce un aparat electrocasnic nu poate fi schimbat daca e defect? sau alt obiect care a costat ceva mai mult? sincer, mi se pare un abuz, indiferent ce spune in lege, care lege evident ca e facuta pentru comerciant.

ALEX, operatie pe cord!

BAZAR UNIC!!!

*********************


VREAU SA NU MAI FIU DIFERIT! MIHAITA


M-am nascut pentru succes!







Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns dayanara spune:

aici am dus si laptele inapoi, pt ca sotul a luat fara grasime si eu vroiam cu
in romania am cumparat de la carrefour un cuptor cu microunde si cand am intrebat in cat timp il pot returna daca nu.mi place au spus ca nu se returneaza....

roxana 35 silvana aroa si ivan leonard(2.12.2006)
POZE

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns carola spune:

Citat:
citat din mesajul lui kokiy


-nu se schimba produsul pentru ca nu-ti mai place a doua zi


**************************************

Iulia , mami de Claudia (12.12.01) si Razvan (08.06.07)


eu mi-am schimbat aparatul foto a doua zi la EMAG. l-am luat din showroom si l-am dus a doua zi inapoi pentru ca nu imi placea ce poze face. l-au primit inapoi si mi-au dat factura de storno sa ma duc la casa sa imi iau banii. totul a durat 30 de minute.

www.flickr.com/photos/carola456/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kokiy spune:

Citat:
citat din mesajul lui carola

Citat:
citat din mesajul lui kokiy


-nu se schimba produsul pentru ca nu-ti mai place a doua zi


**************************************

Iulia , mami de Claudia (12.12.01) si Razvan (08.06.07)


eu mi-am schimbat aparatul foto a doua zi la EMAG. l-am luat din showroom si l-am dus a doua zi inapoi pentru ca nu imi placea ce poze face. l-au primit inapoi si mi-au dat factura de storno sa ma duc la casa sa imi iau banii. totul a durat 30 de minute.

www.flickr.com/photos/carola456/

"Pentru orice femeie exista un barbat care s-a saturat sa se culce cu ea" Alfie


Dupa cum am mai spus, e la latitudinea vanzatorului daca schimba produsul sau da banii inapoi doar ptr. faptul ca nu-ti place ce face aparatul respectiv...normal se schimba daca nu are conformitate cu specificatiile tehnice cu care a fost promovat ...nu-l obliga nici o lege ...ai avut reducere ca a fost expus in showroom? ma gandesc ca poate avea el o buba de n-au comentat ...a, unele produse,cele care se constata defecte la proba in magazin, trec prin service ,apoi se intorc la vanzare pentru a fi vandute ...

**************************************

Iulia , mami de Claudia (12.12.01) si Razvan (08.06.07)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns natalia_nica spune:

Are dreptate Kokiy, daca ai cumparat un produs care nu-ti mai place si vrei sa-l returnezi, nu sunt obligat sa ti-l iau inapoi, decat daca vreau. In general le luam inapoi (cutii de gresie, faianta, parchet, electronice, dar toate INTACTE). Daca motivul returului nu e vina noastra, a magazinului, atunci ii punem clientului conditia sa cumpere altceva de banii respectivi.

Nu stiu de ce unora li se pare anormal sa nu poate inapoia un produs pe care clientul insusi l-a ales gresit... Aaa, daca e defect (daca prod. are garantie se returneaza doar cu negatie de la service), nu corespunde descrierii, angajatul te-a sfatuit gresit sau sunt mai stiu eu ce motive care culpabilizeaza comerciantul, atunci mi se pare normal sa-l returnezi, dar daca ai gresit tu, ca si client, mai e normal?

P.S. A venit intr-o zi un barbat la vreo 40 ani, cu prestanta, la costum, etc, sa faca retur pe o lustra, ca-l facuse nevasta-sa cu ou si cu otet, caci nu i-a placut lustra . Normal ca i-am facut retur, doar nu era sa nenorocesc bietul om

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns kokiy spune:

Sunt cazuri cand sunt maleabila si mai schimb si eu produse . Bineinteles cele care nu au defecte,iar clientul are bunul simt sa recunoasca ca e vina lui pentru alegerea gresita pe care a facut-o

**************************************

Iulia , mami de Claudia (12.12.01) si Razvan (08.06.07)

Mergi la inceput