Cat de devreme e prea tarziu?
Raspunsuri - Pagina 6

carolinah spune:
Conchita, evident ca si eu mi-am pus aceste intrebari. Pe acest criteriu le-am dat la Fastrackids (www.fastrackids.com), insa numai si numai pt ca le-a placut! Cand vad cum se pune problema acolo, imi dau seama ca eu n-as fi putut face asa ceva acasa... Sunt adresate copiilor de la 6 luni la 8 ani. M-m intrebat si eu de ce pana la 8 ani si se pare ca pana la aceasta varsta se stabilesc toate legaturile neuronale, asa ca asta ar justifica de ce scrie in cartile tale chestia asta cu early start!
Insa mie imi place sa le las sa se bucure de copilarie. De aceea am decis ca pe cea mica sa o dam la scoala la 7 ani si 4 luni in loc de 6 ani si 4 luni. Nimeni, niciodata, nu ii va putea reda anul acesta de libertate! E perfect capabila de scoala inca de pe acum (nu are inca 5 ani), dar ii place si la gradi la nebunie! Si atunci de ce atata graba???
Preocuparea lor principala acasa este joaca, se joaca impreuna o nebunie, isi inventeaza toate minunile, le las libere. Sunt mult mai creative decat mine.
Nu le-am invatat nimic dinainte, au mers mereu in ritm cu gradi/scoala si m-am bucurat de asta, in fiecare zi veneau entuziasmate de ce au mai aflat nou de la gradi/scoala. E drept ca nu le pretind numai note de FB, mie asta mi se pare aberant. Vreau sa stiu ca din ceea ce invata le ramane ceva pt viata! Nota e irelevanta! Mai ales ca nu exista om bun la de toate, prefer sa descopere la ce sunt bune si ce le va placea sa faca in viata!
In legatura cu alte extra-chestii, au vrut la dans si le-am dus, de acolo insa au descoperit dragostea de balet si continua cu asta. Mai mult, cea mica se pare ca este f inzestrata natural pt balet, ceea ce eu nu mi-am dat seama, ca eu am facut alta scoala.
Cea mare vrea la pian, i-am spus ca dupa ce termina FTK in vara (dureaza 2 ani) va merge la pian. Nu le duc la mai mult de 2 chestii extra odata, chiar daca vor. E prea obositor pt ele.


A_Iulia spune:
Eu am intrebat-o pe fii-mea daca n-ar vrea sa mai stea un an la gradi, merge la scoala la 6 ani jumatate si ar putea merge la 7 ani jumatate. vaaaai ce s-a suparat. Cum, sa mai ramana la gradi cu cei din grupa mare? sa nu "promoveze" ea clasa? Sa nu mearga cu colegii ei la scoala? Nici gand! Nici pomeneala!
Nu stiu cum ar fi fost daca chiar as fi vrut s-o dau la 7 ani jumatate...cred ca ar fi fost cosmar, nu m-ar fi iertat in veci.


szivarvany spune:
Fi`mea nici nu si-a pus intrebarea de scoala, ea stie ca la anu` va fi in grupa pregatitoare si punct Nici gand sa o sara
Daria & felina fioroasa GIULIA(2004 08 16) cu
Sela


carolinah spune:
.Pai fiica mea e in grupa mijlocie, stie ca urmeaza mare si apoi pregatitoare. Nu stie ca pe aia mare o poate sari


Delia21 spune:
Conchita,felicitari si din partea mea pentru subiect!




ioanadara spune:
Mai, daca m-ar primi si pe mine la fastrackids zau xa m-as duce si stiu sigur ca nu as pierde timpulInsa, nu acelasi lucru pot spune despre gradinitele de stat din Romania.Deci, exact asta spunem toate: ceea ce el vrea sa faca trebuie incurajat intr-un fel.


happiness spune:
Andusha,nu este adevarat ca un copil care scrie si citeste se plictiseste la scoala.Fiica mea a inceput clasa I stiind toate literele de tipar-mari si mici,si toate cifrele,la romana stia sa desparta in silabe,iar la mate sa faca calcule simple .Dar nu stia literele de mana,nu stia sa faca ecuatii,nu stia sa citeasca bine...Sunt extrem de multe de facut in clasa I,am mai scris si pe alte topicuri,si daca stie literele si cifrele macar-adica daca merge la pregatitoare-acesta nu poate fi decat un avantaj.


A_Iulia spune:
Citat: |
citat din mesajul lui carolinah .Pai fiica mea e in grupa mijlocie, stie ca urmeaza mare si apoi pregatitoare. Nu stie ca pe aia mare o poate sari ![]() Caro |
Ahaa, deci asa se explica totul! A mea a facut si grupa mica, si mijlocie, si mare, si e la pregatitoare anul acesta. Ca sa mearga de 7 ani ar trebui sa repete pregatitoarea cu colegii ei mai mici.
Nici eu n-as fi sarit vreo grupa, de-ar fi fost sa fie inscrisa la un an mai mic, dar asa n-am nici o sansa.


ruxij spune:
Incep cu concluzia. Din experimentul meu pe copilul personal, cred ca e bine sa lucrezi acasa cam de la 4 ani-4 ani jumate in sus, dar nu mai devreme. Mai devreme de 4 ani, dc. prinde din zbor cate ceva, bine, dc. o intereseaza cartile/jocuri cu litere, asa nestructurat, ar fi bine, ca ii e mai usor, dar dc. nu, nu prea as face ora de "lectii" asa devreme, mi se pare mai mult daunatoare decat folositoare. O sa repete literele alea pana o sa le vina rau la gradinita si la kindergaten. Si acum experimentul:))
Eu "lectii" cu fi-miu am facut doar de cand a intrat in scoala primara, dupa 5 ani jumate. Inainte de asta a evoluat asa. Intre 1 an si 2 ani jumate a avut soacra-mea grija de el si din pacate il cam lasa la TV o gramada si a invatat literele, culorile si cifrele, de la "Blues Clues" si "Dora". Eu veneam acasa la 5pm si stateam cu el afara pana la 9pm zi de zi...fara litere:))
Ma rog... la 4 ani a mers la preschool, nu vorbea engleza deloc. Acolo incepusera cu literele si elemente de citire. Eu ii citeam cate o cartulie , doar citit povestea in fiecare seara inainte de culcare, dar fara "instructie" de vreun fel, dar faceau "lectii" la scoala, o scoala cu mediu din acela structurat, un pic religioasa, opusul lui Montessori. Aproape imediat ce a inceput sa vb engleza, a inceput sa si citeasca, pe la 4 ani jumate. A avansat f. bine si extrem de rapid la citire, dar eu niciodata "n-am facut" cu el. Eram insa f. incantata de el, la sf. kindergarten, la 5 ani jumate citea carti cu capitole. La citire nici odata intrat la scoala n-am facut lectii acasa, eu fiind de parere ca fi-miu e un geniu al cititului Doar ii mai luam carti de la biblio si isi lua si el de la biblioteca scolii. Imi amintesc ca tot kindergartenul si-a luat DOAR carti despre planete si fenomene naturale. E bata la Obama, stiinte sociale and all that shit si eu nu m-am ocupat ca sa compensez, nu mi se pare asa important deocamdata....poate mai incol dc. il vad pe cale a se face de ras complet in societate
. Deci la citire, cu ajutorul pre-Kului si expusului si de catre mine la carti (ma asezam si eu cu o carte in mana si ma vedea, lua si el una), mergea super la 5 ani. La matematica in schimb era cam bata bine de tot asa ca dupa kindergarten, deci pe la 5 ani jumate, considerand eu ca e la nivelul firului de iarba si o sa ramana de caruta, l-am dat la un program de matematica privat (Kumon), ca nu stia sa adune decat pana la 10. Acum face 8 ani si nu stiu cum naiba, dar are excelent la matematica, lucreaza cu el cu o clasa mai sus. In schimb la citire ii dau doar "bine". La spelling, are un talent, nu stiu de unde, stie sa le scrie de numa', 100% straight, la cel mai sus nivel din clasa, fara exercitii mai mult de repetat de doua ori inainte de test.
Concluzia mea care este. Pai uite ca fi-miu la matematica unde "a lucrat" suplimentar face mai bine decat la citire, unde a "lucrat" nestructurat, adica doar a citit ce i-a picat in mana. Deci concluzionez ca lucratul suplimentar si structurat ajuta. La matematica astia la scoala sunt deosebit de dezorganizati dupa parerea mea. Incep cu adunari mai nimic, dupa care intr-a 2a zdrang 100-64 si dc. n-ai facut tu cu copilul acasa, nu vad de unde ar putea sa stie, ca eu la fi-miu n-am vazut prea multe adunari si scaderi in clasa I. Dupa adunari/scaderi acolo incep cu impartirea, inainte de inmultire, dupa care incep cu fractiile si abia dupa aia inmultirile. Mi se pare aiurea secventa si faptul ca sar de la una la alta inainte ca cc copilul sa stapaneasca bine conceptele de baza. Zdrang 2 zile aia, apoi zdrang 3 zile aialalta, fara pic de tranzitie, repetare, timp de sedimentare a cunostintelor... Chiar habar n-am cum se descurca copiii care nu lucreaza suplimentar. Fi-miu le stie dinainte, nu e vorba de plictiseala, e bine sa stie dinainte, parerea mea asta e. Ca asa bine explica aia la scoala, plus neatentia lui, ca deh, e si el copil... ca dc. nu le stie deja intra intr-o ceata mai groasa ca aia de la Golden Gate si sa vezi apoi Marea Plangerii acasa cand facem lectii. Asa e o boare, ca sa traduc literal:))
Deci cum ziceam, DA, e bine sa lucrezi cu copilul acasa. Dar dupa 4 ani. Mai devreme jocul nestrcuturat e invatatul lui si il ajuta sa isi dezvolte multe capacitati care ii vor folosi mai tarziu, nu are rost sa memoreze litere ca papagalul.


happiness spune:
Apropo de lectii,mie mi-e foarte clar ca lucratul suplimentar ajuta foarte mult,mai ales in clasa I,cand copilul isi formeaza deprinderea de a sta la birou sa scrie sau sa invete.Fata mea nu depaseste 20 minute pe zi cu tema obligatorie,si e foarte putin in comparatie cu ce fac la clasa,asa incat nu avem de ales decat sa lucram si suplimentar,altfel ar iesi din ritm total.Uneori,dupa dans,cand e foarte obosita,sau intr-una din zilele de la finalul saptamanii,renuntam la scris ,ii dau pauza si nu facem decat sa citim,capitol la care nu merge struna,desi cunoaste literele de la 3 ani.Exact cum spunea si Ruxij,daca o puneam la lectii ,organizat,cu cititul ar fi stat minunat acum,asa,daca am lasat-o pe a ei,trebuie sa recupereze acum.Deja a avansat foarte mult,isi citeste singura enunturile problemelor,dar nu atat de repede cat as vrea eu.Daca as fi insistat sa stie sa citeasca perfect la 5-6 ani,acum ar fi scapat de cateva minute bune de exersare pe zi,ca ar fi stiut deja,si am fi folosit acel timp pentru mate,de exemplu,unde e foarte buna,dar din oboseala/neatentie mai greseste-cam 1 adunare/scadere din 33.Sau pentru exersarea scrisului,unde acasa scrie perfect dupa dictare,dar la scoala mai uita cate o litera,isi da seama in secunda urmatoare ,se corecteaza...Unii au impresia ca e floare la ureche clasa I,dar nu e chiar asa.Un copil care nu stie nimic din gradinita sau de acasa va intampina mari dificultati de adaptare la ritmul clasei I.Deci nu e pierdere de vreme sa stie copilul sa scrie si sa citeasca,dar fireste nu e cazul la 3 ani,cat am inteles eu ca are fetita ta,Conchita.
