Cat de devreme e prea tarziu?
Raspunsuri - Pagina 3

accept92 spune:
Citat: |
citat din mesajul lui conchita cartulia cu "materiile" pentru kindergarten e groasa rau. am rasfoit-o, am citit din ea impreuna, dar sa ma scuzati, cum ii explic eu despre ML King si Obama? si razboiul civil, si constitutia, parlamentul...ha??!! |
La varsta gradinitei si primilor ani de scoala (de fapt pana cand copilul devine independent la lectii, lucru care ar fi ideal sa se intample cat mai repede) totul trebuie sa fie joc. Nu ai cum sa explici despre ML King si Obama dat poti pune in scena un teatru de papusi amuzant pentru copil, din care acesta va ramane cu personajele si ideea principala fara sa pui tu vre-o presiune.
Citat: |
citat din mesajul lui conchita peste tot in documentele oficiale citesc cu cat incepi mai devreme, cu atat mai bine. si ca daca esti un parinte delasator asa ca mine, care uraste jocul structurat si lectiile la sugari, o sa am un copil analfabet la 18 ani. exagerez, dar tot n-am inteles de ce e asa important "devreme" asta? |
Sunt sigura ca nu scrie in nici un document oficial ca vei avea un copil analfabet. Faptul ca tu vrei sa-ti dai senzatia asta dovedeste ca citesti degeaba, adica nu citesti ca sa aflii ceva ci cauti confirmari, unde nu le gasesti tragi la sfarsit o concluzie care devalorizeaza tot ce ai citit. Eu am si formatie de pedagog, pot sa-ti spun din experienta ca problema principala a elevilor nu este aceea ca nu 'lucreaza' (oribil cuvant) ci ca nu gandesc. Efectiv nu se misca rotitele acolo in cap. Si asta pana foarte foarte tarziu, chiar si la facultate la unii. Nu ca nu ar putea, insa multi functioneaza si asa, sustinuti puternic si la fiecare pas de parinte pana la un nivel si restul vietii vor compensa muncind din greu, unii avand in continuare nevoie de parinti. Din momentul in care rotitele incep sa se invarta (la foarte putini), tot mecanismul incepe sa functioneze ca uns si scoala se face fluierand. Omul are tendinta de a fi lenes, e o chestie de autoconservare. Tendinta asta se extinde si la creier, dar aici e cea mai pacatoasa. Nu-ti poti permite sa fi lenes cu un creier lenes, ceva trebuie sa miste. Cu cat mai devreme cu atat mai bine, creierul este ca un muschi, nu-l exersezi...se atrofiaza. Insa sunt deacord cu tine cand spui ca "lasa copilul in pace sa copilareasca"...nu e voie si nu e nevoie sa facem compromisuri aici. Jocul este un mijloc excelent de a exersa creierul, chiar si pentru adulti. Cu conditia sa fie structurat, asa cum tie nu iti place. Dar unii gasesc satisfactii si foarte mult fun intr-un joc structurat, ba chiar cu cat structura jocului e mai complexa cu atat e mai interesant.


A_Iulia spune:
Mai vreau sa mai spun ceva. In cele mai multe cazuri copiii accepta cu bucurie aceste jocuri si exercitii in viata lor, chiar nu sunt o corvoada pentru ei. trebuie doar sa incercati, unii vor accepta cu mare placere.
de ex pentru 3 ani (mihuta, parca tu ai intrebat) - exercitiile sunt de genul: coloreaza in rosu toate legumele, incercuieste obiectele care au culoarea verde, uneste fiecare vulpe cu cate un iepuras si spune daca a ramas vreo vulpe fara iepuras, formeaza perechi intre imagini etc etc. gasesti la librarii carti cu exercitii pentru fiecare varsta


mihuta spune:
Multumesc de idei, Adina, chiar n-aveam habar, din ce am vazut eu prin librarii nu mi-au sarit in fata decat cele cu uneste punctele si coloreaza in contur. Nu mi s-au parut prea interesante.


buli spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Adina Iulia Mai vreau sa mai spun ceva. In cele mai multe cazuri copiii accepta cu bucurie aceste jocuri si exercitii in viata lor, chiar nu sunt o corvoada pentru ei. trebuie doar sa incercati, unii vor accepta cu mare placere. de ex pentru 3 ani (mihuta, parca tu ai intrebat) - exercitiile sunt de genul: coloreaza in rosu toate legumele, incercuieste obiectele care au culoarea verde, uneste fiecare vulpe cu cate un iepuras si spune daca a ramas vreo vulpe fara iepuras, formeaza perechi intre imagini etc etc. gasesti la librarii carti cu exercitii pentru fiecare varsta |
foarte corect

sint carti f faine care au jocuri chiar amuzante.
www.youtube.com/watch?v=YhWZ7bpfQag" target="_blank">@


conchita spune:
Citat: |
citat din mesajul lui mihuta Eu cred ca am nevoie sa mi se defineasca conceptul de "exercitiu" pentru un copil asa mic. |
orice activitate structurata dupa program. adica la 10 desen, la 11 citire, la 3 aritmetica/ acum invatam scaderea si adunarea, desi copilul e implicat in saritura in noroi, de exemplu/ alegi tu pentru el ce sa faca/ etc. sunt fan al jocului (si invatarii implicite) nestructurat, adica al includerii "lectiilor" in mod natural, derivate din activitatile pe care copilul le alege "nestructurat", voluntar, fara presiunea parintelui.
eram cu burtica atunci cand am cumparat, mai mult pentru mine, o cartulie de Math pentru kindergarten. ca acum sa fie favorita soniei, nu e zi sa nu o scoata din raft si fie sa "citeasca" singura, fie sa citim impreuna. alternez intre atitudinea lejera (cum mi-e firea) si aolica, ar trebui sa fiu mai implicata, asa cum e Adina Iulia


orice copil e ca un burete si raspunde pozitiv la stimuli. noi avem conversatii destul de "profunde" asa din orice nimic si vad ce efect are, cum sesizeaza aspecte la care nici macar nu m-am gandit. ca sa dau iarasi un exemplu foarte recent - ne uitam la Madagascar 2 si ma intreaba daca Teetsi e bad cat. da, ca il loveste pe alex. dar alex e bad cat, ca i-a spart ochelarii lu batranica? nu e bad cat, doar ocazional, a fost un accident. makunga e sigur bad cat, desi makunga nu-l loveste pe alex. dar batranica e mean? da, ca-l loveste pe alex nemotivat. ok, dar batranica e human, de ce e mean cu alex?

danat, de ce citesc? grea intrebare. ai trei zile la dispozitie sa ma explic? :-))


danat spune:
Hobby
******************************************
www.youtube.com/watch?v=IeVt9UEUh-8" target="_blank">
"It´s all for love... L.O.V.E."
www.youtube.com/watch?v=wuQKnuFBg2E" target="_blank">Michael Jackson - King of MUSIC
.... "Ok, everybody, that's a wrap!"


happiness spune:
Eu sunt de principiul ca trebuie sa ii oferi copilului care vrea si cere,dar sa nu oblogi copilul care nu poate.La 2 ani si ceva,fiica-mea se trezea si mergea direct la caiet si creioane.Scria...Mazgalea,de fapt.La 3 ani si ceva a inceput sa fie interesata de litere,apoi de cifre.Desi stie literele de la 3 ani ,nici acum nu citeste cursiv,la 7 ani jumatate,si asta pentru ca nu am insistat,am lasat-o in ritmul ei.Nu am fortat-o ,vazand ca nu era inca pregatita.Am insistat insa sa fie atenta la gradinita,am dat-o la dans pentru a ii dezvolta atentia,concentrarea,pentru a invata ce inseamna efortul,munca in echipa si pentru a-i mai reteza din inhibitii.A devenit un copil sociabil si prietenos nu doar datorita gradinitei,la care a mers aproape 5 ani,cat mai ales dansului.Chiar azi mi-a zis topul prioritatilor ei:dansul si abia dupa scoala.Cred ca daca insistam mai mult,daca ii faceam program de citit,acum citea fluent,dar am preferat sa nu o stresez prea tare.Am vrut totusi sa se descurce la gradi si mai faceam cu ea fise si acasa,dar numai cand voia si ea,fara un program anume.Acum ,la scoala,isi face tema (maxim 30 minute)si suplimentarul-maxim o ora,dupa care o las libera :dans,joaca,televizor,calculator...Nu cred in haosul total,adica sa faca mereu copilul doar ce vrea el,pentre ca viata e ghidata dupa niste reguli,si noi trebuie sa facem,ca adulti,si ce nu ne place,nu doar ce ne place.Dar in masura posibilitatilor,incerc sa o las sa aleaga,sa ceara ea,sa nu o fortez eu.Cred ca depinde foarte tare de copil,exista copii care nici in clasa I nu vor sa scrie/citeasca,prefera sa se joace,dar sunt si copii care la 4 ani citesc sau scriu cu placere.Totul e sa mergem in ritmul lor,sa le oferim,sa fim acolo cand au nevoie de informatii sau ajutor,sa ii invatam sa se descurce cu responsabilitatile lor si sa fie organizati,asa incat sa le ramana timp si pentru ce le place.


buli spune:
lol, apropo de obama&comp, sa va zic cum a avut fi-miu prima lectie politica.
cam anul trecut, asa, eram noi la cumparaturi si M imi zice: mama, vreau si eu salam basescu, am mincat de la Petra la gradinita si a fost foarte bun. noi nu mincam salam, dar atunci am cumparat salam sasesc si cu ocazia aia i-am povestit si de basescu, romania, presedinte, parlament :D
noi, in casa, nici nu ne uitam la tv si nici nu vorbim politica, deci el era total pe alta planeta din pct asta de vedere.
www.youtube.com/watch?v=YhWZ7bpfQag" target="_blank">@


sinzi_ana spune:
David a mers la o scoala montessori 3 ani...Acolo erau lasati sa faca ce vroiau, cat vroiau, cand vroiau...
Si a fost tare bine...
La inceput mi-a fost greu sa il las sa isi aleaga singur activitatile, si mereu "stresam" educatoarele cu ce face, cat face, de ce nu face cam ce mi se parea mie ca ar trebui sa faca...
Apoi, cand am vazut ca face mullllte chestii, m-am relaxat si m-am lasat condusa de absolut ce vrea el sa faca!!!
Eu ii puneam la dispozitie variante, si el isi alegea...
Si am reusit multe in felul asta, fara sa il indrept prea mult intr-o directie in defavoarea alteia...in plus de asta, este tentat sa acorde mai multa atentie exact lucrului pentru care are inclinatie.
Anul asta am inceput o scoala publica, clasica...Si invatata sa nu fac nimic cu el acasa, l-am lasat "sa se descurce".
Dar, din pacate, cum scoala este "standardizata", si trebuie sa mearga in rand cu toti copii, desi la capitolul citit este la nivel de clasa a 3-a, la matematica este in 2 programe avansate si lucreaza "extra", la spelling am avut pb. Invatatoarea, l-a trecut la un nivel avansat si la spelling, si la inceput de abia faceam fata
...Eu nelucrand cu el nimic acasa
gresea la spelling...
Acum, am recuperat, dar am grija sa ii dau dictari mai des...si nu imi place, pentru ca nu vreau sa faca ceva pentru care nu simte nevoia...Dar nici nu imi place sa vina cu "B" acasa
Pe de alta parte, este un copil foarte independent, care nu respecta authority (cum ne spune invatatoarea ), lucreaza independent la nivelul la care simte el ca este, face cu precadere orice ii place si ii da satisfactii intelectuale, si se descurca la cam toate
: citeste foarte bine, e bun la matematica, lucreaza la pian ca vrea, inoata foarte bine, joaca tenis, skiaza, patineaza si cam orice isi propune si capata ambitie.
Asa ca...am ajuns la concluzia, ca nu exista o anume "reteta" universala...
Dar...in principiu, pe cat poti, lasa copilul liber, sa decida singur ce vrea si ce poata sa faca.
Tu, ofera-i cat de multe variante poti, expune-l la orice, largeste-i orizontul la maxim, si nu te limita la o singura actiune...
Orice ii va place, si va avea "chemare", vei stii


sinzi_ana spune:
Citat: |
citat din mesajul lui sinzi_ana David a mers la o scoala montessori 3 ani...Acolo erau lasati sa faca ce vroiau, cat vroiau, cand vroiau... Si a fost tare bine... La inceput mi-a fost greu sa il las sa isi aleaga singur activitatile, si mereu "stresam" educatoarele cu ce face, cat face, de ce nu face cam ce mi se parea mie ca ar trebui sa faca... ![]() Apoi, cand am vazut ca face mullllte chestii, m-am relaxat si m-am lasat condusa de absolut ce vrea el sa faca!!! Eu ii puneam la dispozitie variante, si el isi alegea... Si am reusit multe in felul asta, fara sa il indrept prea mult intr-o directie in defavoarea alteia...in plus de asta, este tentat sa acorde mai multa atentie exact lucrului pentru care are inclinatie. Anul asta am inceput o scoala publica, clasica...Si invatata sa nu fac nimic cu el acasa, l-am lasat "sa se descurce" ![]() Dar, din pacate, cum scoala este "standardizata", si trebuie sa mearga in rand cu toti copii, desi la capitolul citit este la nivel de clasa a 3-a, la matematica este in 2 programe avansate si lucreaza "extra", la spelling am avut pb ![]() ![]() ![]() Acum, am recuperat, dar am grija sa ii dau dictari mai des...si nu imi place, pentru ca nu vreau sa faca ceva pentru care nu simte nevoia...Dar nici nu imi place sa vina cu "B" acasa ![]() ![]() Pe de alta parte, este un copil foarte independent, care nu respecta authority (cum ne spune invatatoarea ![]() ![]() Asa ca...am ajuns la concluzia, ca nu exista o anume "reteta" universala... Dar...in principiu, pe cat poti, lasa copilul liber, sa decida singur ce vrea si ce poata sa faca. Tu, ofera-i cat de multe variante poti, expune-l la orice, largeste-i orizontul la maxim, si nu te limita la o singura actiune... Orice ii va place, si va avea "chemare", vei stii ![]() Dar...hihi...(edit) daca este defavorizat de o anume dez-inclinatie spre ceva, atunci...un impins de la spate nu strica...sa fie in "rand cu toti"... Traim intr-o astfel de societate, si cu un minim de efort, sa incercam sa ne conformam ...dar sa invatam copilul sa fie mandru de ceea ce el, de ceea ce stie, indiferent ce ce stiu ceilalti, si ce sunt ceilalti... |
