tema pt acasa cu doi copii

am nevoie de sfatul vostru, din experienta sau profesional (in caz ca e vreun specialist pe forum). eu am 2 fete (L si M) de aproape 5 ani care merg la gradi (jr. kindergarten) din toamna. acum au inceput sa primeasca teme pt acasa potrivite virstei: de colorat cu diverse culori diferite forme, de scris litere, cifre, de recunoscut forme geometrice etc. nu e ceva care cere foarte mult timp si nici foarte dificil. am stabilit impreuna ca regula e: venim de la gradi (pe la 5, ca merg la gradi full time), ele fac tema, papam de seara si apoi se joaca sau vad un film. problema e urmatoarea, L termina tema in 5 minute, fara greseli, e chiar foarte concentrata pe ce face. e gata si merge la joaca. M in schimb cauta motive sa o lalaie: vine pipi, nu e ascutit creionul, vrea apa, etc. se misca cu incetinitorul si orice o distrage, ca e un zgomot afara, sau sora-sa cu jucariile. in acelasi timp, L incepe sa o pistoneze pe M sa termine mai repede ca ei nu ii place sa se joace singura. una peste alta, ii ia jumatate de ora. intr-o zi aproape ca L a dat-o pe M la o parte de pe scaun si a propus sa ii termine ea tema numai ca sa termine mai repede si sa se joace cu ea. in plus, L care e foarte competitive incepe sa cinte "I finished first..." fapt care nu pare sa o deranjeze pe M, nici sa o faca sa se concentreze sa termine mai repede. stiu ca fiecare copil are ritmul lui dar ale mele sint chiar la extreme, una foarte rapida si cealalta foarte inceata.
eu acum ce fac? mentionez ca masa de lucru pt teme e deocamdata in camera de zi unde sint si jucariile. am rugat-o pe M sa mergem in alta camera sa faca tema dar nu vrea. am rugat-o pe L sa se duca sa se joace in cealalta camera pina e M gata cu tema, uneori vrea dar uneori vrea sa stea la jucarii (filmul nu porneste pina nu sintem gata cu masa de seara). am mai incercat sa o tin pe L la masa cu temele pina termina M dar nu ajuta pt ca o piseaza pe sora-sa non-stop (L vorbeste foarte mult, ca are sau nu ceva de zis)
as avea nevioe de sfaturi despre cum sa apuc problema. acum temele astea de la gradi sint mai mult sa le obisnuiasca cu rutina dar ce ma fac mai incolo cind vine the real thing? am fost sfatuita sa le plasez in clase diferite la scoala, asa vor avea teme diferite. asta rezolva partial problema.
e o solutie sa le trimit pe fiecare in camera ei sa faca temele? acum dorm in aceeasi camera dar mai tirziu as vrea sa le mut in camere diferite daca si ele vor. cum le supraveghez pe amindoua daca sint in camere diferite?
mamici de doi sau mai multi copii, voi cum faceti?
Raspunsuri

Tonnia spune:
Mi-e mila de M! N-ar trebui sa existe competitie de felul asta intre frati, cred ca le-as inscrie in clase separate.


filofteia spune:
Citat: |
in plus, L care e foarte competitive incepe sa cinte "I finished first..." fapt care nu pare sa o deranjeze pe M, nici sa o faca sa se concentreze sa termine mai repede. |
La faza asta eu as pedepsi-o pe L. Eu nu-i permit baiatului meu sa rada de altcineva, fiecare este diferit. Daca rade de cineva este pedepsit, fara discutii... ii repet mereu sa fie tolerant.
Desi n-am decat un copil, in cazul vostru solutia ar fi despartirea fetelor. Pe L se pare ca nu ai nevoie s-o supraveghezi, deci nu ar fi o problema supravegheatul. As supraveghea-o mai indeaproape pe M, iar pe L doar as controla-o la sfarsit.
Ai doua fete cu caractere diferite, asa ca trebuie sa te comporti diferit cu fiecare.


anya spune:
In primul rand mi se pare cam ciudat sa primeasca teme in conditiile in care stau la gradi program prelungit, pana la 5. Nici copiii de scoala nu fac (teoretic) temele noaptea.
Sa le dai in clase diferite - la scoala - e cam complicat din punct de vedere logistic. Una va fi mai avansata cu materia ca cealalta si "va da sfaturi", cerintele invatatoarelor sunt diferite, chiar in aceeasi scoala. Orarele vor fi diferite - cu te imparti sa le duci/aduci de la scoala? Cadoul pt doamna...vor fi 2 , sedinte cu parintii la dublu - daca se intampla in aceeasi zi? Cum te imparti?
Mi se pare mai ok sa le faci camere de lucru diferite si sa le supraveghezi functie de necesitati. Probabil cu M va trebui sa insisti sa nu "urmareasca fluturi" iar cu L sa faca corect, din graba sa nu uite/greseasca. Cine termina prima, ramane in camera respectiva si isi face lucru - coloreaza, se joaca in liniste.


roxy spune:
buna, sper sa nu gresesc, dar parerea mea este ca tu esti tare mandra de L , de aici si faptul ca o lasi sa rada de sora ei care nju e asa rapida ca ea, si sa o deranjeze la lectii.
Iar cu M te cam rusinezi, sper sa gresesc, m-as bucura.
Eu am ca si tine doi copii, doar ca unu mai mare e la scoala si are lectii si unu mic de 2 ani, care normal ca numa liniste nu face.Dar eu nu-i dau voie sa-l deranjeze, intrerupa de la lectii pe cel mare.
Nu-i pot tine separati ca chiar si in situatia in care cel mare isi face lectiile la el in camera si cel mic se poate juca in sufragerie, eu trebuie sa fiu pe langa cel mare, cam ca si in cazul tau.
Dar i-am pus si celui mic o masuta si scaunel , si are si el de decupat, mazgalit, lipit, orice sa faca ca sa aiba si el ocupatie.
Si nu are voie sa spuna celuilalt ca sa termine mai repede.
Fiecare are ritmul lui, puterea lui de concentrare si de aceea , tocmai pentru ca esti mama pentru amandoua, nu numai pentru cea cu care te mandresti, trebuie sa-i iei apararea si lui M.
Iar pentru 5 ani sa se concentreze sa faca ce are, in conditiile in care sora ei se jaoaca chiar langa ea, e cam mult.
Si al meu mare la scoala , nu se poate concentra daca il vede pe cel mic jucandu-se, ar vrea si el sa faca altceva, nu teme.Este firesc, doar sunt copii.
Si tu daca la servici un coleg ar sta si ar vedea filme sa zicem, nu cred ca ai putea sa iti faci treaba ta fara sa te afecteze.
Mai multa toleranta pentru M. si reguli mai stricte si indeplinite pentru L.
Este parerea mea, faci ce vrei, dar nu cred ca vrei ca atunci cand mai cresc in loc sa fie doua surori care se iubesc, sa devina doua fete care fac orice sa o deranjeze pe cealalat...fa un exercitiu de imaginatie, vezi-le asa cum sunt acum, la adolescenta.Cum ti-ar placea?
Ele simt ca mama este mai mult de partea lui L , ir cealalat M poate de aceea face ce face ca sa-ti atraga atentzia si sa fii si langa ea, chiar daca doar pentru a o controla la lectii.


blackpanterro spune:
Mie competitia mi se pare ok dar pana la punctul unde una rade de cealalta, asta nu as accepta.
Apoi daca L termina mai repede poti sa ii mai dai sa lucreze ceva pana termina si M.Nici faptul ca L vrea sa isi ajute sora nu m-ar deranja, atentie, nu sa ii faca temele ci sa o ajute, sa ii explice, mi se pare tare frumos ca surorile sa coopereze.
Adriana si Aidan - 4 ani
A ticket to hell has never been funnier
"May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who screws up your day and may their arms be too short to scratch...AMEN"


happiness spune:
Cred ca iti este foarte greu,daca e greu cu unul la teme ma si inchipui facandu-le c u doi... Dar,pentru buna desfasurare a lucrurilor,cred ca ele ar trebui sa faca temele in aceeasi incapere(ca doar sunt surori),iar cea care termina prima sa primeasca inca ceva de facut,pana termina si cea mai inceata.Sunt convinsa ca cea care termina mai greu are si ea calitatile ei,si merita si ea laudata pentru ele,iar cea care termina asa de repede ar trebui invatata sa fie toleranta si apropiata de sora ei.Deci,fie mai lucreaza ceva in plus,fie se joaca in alta incapere.Cea care termina mai greu trebuie mereu incurajata,ceva de genul"Uite,azi ai terminat cu 5 minute mai devreme decat ieri!Bravo,primesti o steluta pentru asta!"Sunt convinsa ca va fi mai motivata sa nu se lalaie.Si mie mi se pare anormal sa aiba teme acasa la varsta asta,dupa un program prelungit de gradi.Copiii sunt diferiti,chiar si fratii,nu e nimic anormal,ceea ce inseamna ca si noi ca parinti trebuie sa ii tratam diferentiat.


rrox3 spune:
Eu nu le-as inscrie in clase diferite, nu le-as face una ca asta. Cred sincer ca le-ar afecta emotional despartirea asta, pe amandoua. Gandeste-te ce suport emotional puternic sunt una pentru cealalta.
Le-as pune sa-si faca temele in camere separate, fiecare continuandu-si programul cand termina. Adica n-as conditiona programul uneia de viteza celeilalte. Cine termina mai repede nu trebuie sa primeasca mai mult de lucru, nu mi se pare corect. Se poate juca sau face orice altceva ii face placere.
As avea mare grija sa le laud in cantitati egale.
Offtopic: le trimit -ici ca-mi par cunoscute
Roxana, Mariuca (n. 1 iulie 1999) si Ioana (n. 23 martie 2005)


Lorelai spune:
multumesc tuturor pt raspunsuri, sper sa gasesc strategia porivita pina incep clasa intii si temele serioase.
rrox3, si tie pt Mariuca si Ioana. L si M sint chiar acum in grupe diferite la gradi, au educatoare diferite dar toate "activitatile scolare" se desfasoara in aceeasi incapere, e gradi cu open concept, asa ca se vad una pe alta tot timpul. nu stau una linga alta la activitati pt ca se incaiera tot timpul. educatoarele mi-au cerut permisiunea sa le separe. si acasa e o batalie continua, nu chiar asa rau ca atunci cind erau mici dar nu cred ca trece o zi fara incidente, chiar daca uneori sint minore (de ex: scot limba una la alta si apoi vin sa se plinga la mine reciproc si se lasa cu plins).
blackpanterro, asta cu competitia e in singe, cred eu. eu nu am incurajat niciodata competitia dar e greu sa le obisnuiesc sa nu compete avind in vedere ca fac totul impreuna. M de ex maninca mai repede, face puzzles mai repede si atunci incepe ea sa cinte "I am the winner..." le explic ca ambele sint winners, ca nu e concurs, etc. va rog sa ma credeti ca nu le-am promis niciodata recompensa daca termina prima ceva, la nici una din ele. le recompensez daca fac ceva corect, daca termina ce au inceput, fara sa tin seama de cit de repede.
filofteia, L primeste pedepse daca sare calul dar prefer sa ii explic mereu ce e bine si ce nu se face. uneori o ia valul. cum scriam mai sus, M nu pare afectata de ce face sau zice L. ea chiar ca "takes her time". am observat ca se concentreaza foarte bine cind face ceva ce ii place. de ex deseneaza superb si sta timp indelungat la masuta cu culorile si hirtia. L nu prea deseneaza dar ii place sa scrie si sa "citeasca". se joaca insa foarte mult si bine impreuna, isi impart rolurile si jucariile, cu mici exceptii. L e leader, ii place sa dea ordine, sa decida ce si cum pt amindoua. asa e si la scoala si asta nu prea pot schimba, pot numai sa o ponderez un pic. M e follower (accepta ordinele) numai daca ii place activitatea. daca nu vrea sa faca ce ii spune L ii da cu flit si isi gaseste alta activitate, pe care cel mai des L o accepta si incep iar joaca impreuna. au in schimb perioade peste zi cind se joaca separat, fiecare cu ale ei si nu pare sa o deranjeze pe niciuna din ele strategia asta.
roxy, sint la fel de mindra de amindoua, fiecare are caracterul ei si talentele ei. rolul meu e sa le indrum spre ce le place si spre ce fac bine. problema e cu temele pt ca nu prea e de ales, trebuie facute ca le place sau nu. eu stau pe scaunel linga ele pina termina tema, ca sint 5 sau 30 de minute.
anya, gradi full time are "activitati scolare" doua ore dimineata (9:30 to 11:30) si una dupa amiaza dupa somul de prinz (2:30 la 3:30). in rest se joaca sau au diverse activitati, daca vremea e buna mai mult afara. iar temele sint mai mult joaca, colorat, tracing nimic foarte complicat. timpul prevazut pt o tema e 10 minute. nu cred ca e prea mult la 5 ani. ele merg la Montessori dar am auzit ca multe gradi au teme la kindergarten.
la scoala unde vreau sa le duc la clasa intii au 3 clase paralele care folosesc aceeasi programa si materiale, invatatoarele sint diferite. singura diferenta fata de acum ar fi ca nu se vad fizic cit sint la ore, se vad la pauze si la activitatile comune. nu sint inca hotarita sa le separ la scoala dar daca le las in aceeasi clasa sfatul specialistilor e sa le fac acasa camere diferite. ideea e ca fiecare trebuie sa dezvolte independenta. nu stiu ce sa zic, asta se aplica la gemenii identici care au caractere foarte asemanatoare, nu e cazul la noi. asta cu separatul, la scoala sau acasa o mai rumeg.


columbiana spune:
Lorelai, eu le-as desparti in camere diferite si i-as da fetei ce termina mai repede ceva in plus, o lectura, un joc, orice numai sa nu iasa din camera inainte de a termina cealalta; cu cealalta fata as lucra in bucatarie eu si as ajuta-o; competitia asta intre surori e o chestie minora acum, dar mai tirziu nu va mai fi, eu as incerca s-o indepartez de acuma dintre ele;
Anya, aici nu se pune problema de cadouri la doamna, sedintele cu parintii sunt intre patru ochi, una anuala cu toti parintii, mai mult informativa;
Gemenii de la scoala lui fiu-meu sunt toti despartiti in clase diferite.
http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=137759


lexi spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Lorelai si atunci incepe ea sa cinte "I am the winner..." le explic ca ambele sint winners, ca nu e concurs, etc. |
Am si eu un "I am the winner" acasa si, la fel ca L, e cel care face totul mai repede, mai bine, mai fara impins de la spate. Celalalt, "lalaitul", le face in ritmul lui, cand vrea el, cand se coc ciresele, cand are timp, cand nu-i nimic altceva interesant de facut. Ce am observat la ai mei e ca, cu cat incerc eu sa inlatur competitia, cu atat ea este ingrosata de copilul cel mare. Cu cat ii spun mai mult ca nu se dau premii, nu se cronometreaza, nu conteaza cine pe cine intrece - cu atat are gura mai mare cand se declara winner.
E parte din lupta lui de a se delimita de celalalt copil al familiei si de aceea alege aceasta cale. Poate ca nu-i place ca M e mai inceata si nu deseneaza asa frumos si s-a saturat sa fie in aceeasi galeata. Vrea sa fie apreciata ca L si nu ca L-sora-lui-M.
Eu i-as rasplati (verbal) talentele, dar nu cand fac amandoua aceeasi activitate, ci cand una urca scarile mai repede si cealalta a terminat prima de citit o carte, ca sa inceapa si ele sa se vada individual, fiecare cu ce exceleaza.
