Se apropie scoala;lipsa motivatie,ambitie,rabdare.
Fetita mea este in grupa pregatitoare.Activitatea in gradi este realmente un antrenament pentru inceperea scolii.Scris intens- cifre, semne grafice,litere de tipar, matematica, desenat, colorat etc. Din pacate fetita scrie destul de urat. Desenat, colorat la fel. Scriem si acasa dar trebuie sa stergem , sa corectam, se lasa cu cearta, cu ton ridicat, cu amenintari gen " nu iesi afara pana nu...." Acasa lucreaza mai bine ca la gradi, si pentru ca nu o las eu oricum. Dar este o constrangere pentru ea, nervi pentru mine. Rog un sfat cum sa procedez ca sa fac din aceste activitati ceva placut pentru ea? Cum sa reactionez cand coloreaza sau scrie urat cand poate si altfel? Cum sa ii stimulez dorinta de a face cat mai bine si a fi laudata? Rog sfaturi cum sa procedez eu ca parinte? Pe de alta parte, ma gandesc ca eu la varsta ei nu faceam altceva decat sa ma joc. Tot am invatat la scoala. Oare azi un copil care are varsta de scoala are mana formata pentru scris si este apt sa se incadreze cu cifra sau simbolul grafic indiferent cat de mica este patratica? Sau aceste lucruri se rezolva in clasa I?
Raspunsuri
Natasa spune:
Eu zic sa o lasi in pace si ceea ce face sa faca numai de placere. Scoala romaneasca din ziua de azi a devenit un instrument de tortura a copiilor de la virste cit mai fragede. Se dau teme multe si fara sens, se baga meditatii la cit mai multe materii si rezultatele sint lamentabile. Generatii de copii care nu mai stiu sa alerge sau sa mai citeasca o carte dar nici cultura generala nu e punctul lor forte. Stiu invatatoare care dau teme care nu se pot face in mai putin de 4-5 ore, dar parintii le considera "bune", cu idei de genul "mai bine il invat pronumele personal cu forma neaccentuata in clasa a IIa, il va sti mai bine daca fac asa". Se dau dictari si compuneri la clasa I, nu conteaza ca un copil de 6-7 ani nu poate face asa ceva, lasa ca face mama sau o punem pe invatatoare sa faca meditatii. E dezastru si din pacate nu stiu daca noi o sa ne putem permite sa fugim de el (adica sa avem bani sa alegem altceva).
Lasa-ti copilul sa copilareasca atit cit mai poate, lasa patratelele si amenintarile cu "nu iesi afara pina nu". Citeste-i povesti multe, pune-i desene frumoase, du-o la muzee si la joaca in parc si este absolut suficient pentru virsta ei!
denizel spune:
Buciurlerica, fetita ta este cel mai normal copil din lume
.
Aia care, la grupa pregatitoare, dau copiilor teme pentru acasa si "scris intens" sunt anormali
.
De ce te deranjeaza ca fetita ta scrie urat? Este vreo legatura intre scrisul urat/frumos si reusita in viata?
Las-o sa scrie asa cum poate ea.
Las-o ca coloreze si sa deseneze asa cum poate ea.
Crezi ca daca o certi ca nu scrie/deseneaza frumos, biata copila o sa inceapa sa deseneze frumos? Nu, in nici un caz! Ea deseneaza asa cum poate.
Daca o mai certi si daca te arati nemultumita de ceea ce face, o sa-i transformi in cosmar orele in care isi face temele si o sa ajunga sa nu aiba deloc incredere in ea.
| Citat: |
| Rog un sfat cum sa procedez ca sa fac din aceste activitati ceva placut pentru ea? |
Glumesti, nu?
Cum sa fie placut pentru un copilas ca, in loc sa se joace, sa fie obligat sa isi faca temele?
Si, daca le face, sa nu fie laudat, ci criticat...
anka1 spune:
Natasa
Nu are sens sa o zapacesti de pe acum cu toate astea, las-o sa faca ce vrea si mai ales las-o sa se joace..Are tot timpul sa invete la scoala, desi s-ar putea sa fii dezamagita de sistemul nostru de invatamant ingust care nu permite dezvoltarea gandirii, a creativitatii, a imaginatiei.
Eu il am pe Vlad in clasa intai si e valabil ce spune Natasa: nu le da compuneri inca, dar dictarile sunt la un nivel de clasa a III-a, nu pentru niste copilasi care abia invata literele, cum se formeaza cuvintele si propozitiile. Pretentiile mi se par uneori exagerate si degeaba vin eu si ii spun asta daca pe langa mine mai sunt 10 parinti care sustin ca e foarte bine, lasa sa-i cocoseze cu dictari, ce daca le inhibi orice urma de personalitate, creativitate, gandire libera.
Asa ca sfatul meu este sa o lasi sa aiba copilarie.
O zi faina,
Anca
ni-na spune:
Lasa fetita sa copilareasca.Va avea atatia ani de chinuiala de acum inainte,de scris frumos si de conditionari de toate felurile.Macar acasa sa fie linistita daca la gradinita ii forteaza sa scrie caligrafic.Intrebare pt tine:cat mai scrii de mana?o semnatura,un numar de telefon,o lista de cumparaturi.
De vrei s-o pregatesti pentru scoala cititi cat mai mult si cat mai diversificat,faceti cat mai multe socoteli spontane dar nu folosi scoala ca si bau-bau.
Remus e in clasa 1,scrie de parca zgarie un cocos,insa atata timp cat e corect,chiar nu ii reprosez.Eu imi doresc sa gandeasca nu sa-l fac caligraf.
anya spune:
Eu am baiatul in grupa mare/pregatitoare (adica 10 copii merg la scoala/10 raman inca 1 an la gradi). El va merge la scoala, la toamna, desi as putea sa-l mai tin un an la gradinita. In sept. va avea 6 ani si 8 luni. A invatat literele mari de tipar la gradinita si acum incearca (pt ca asa vrea el) sa citeasca cuvinte. Literele de mana abia au niceput sa le faca (am vazut sapt. trecuta un caiet la gradi pe care scrisese A-ul mare de mana). Acasa nu l-am pus niciodata sa faca nimic. La scoala o sa se sature de lectii. A primit vre-o doua caiete pregatitoare (cu despartiri in silabe, notiunea de mai mic mai mare, cifrele) si sambata sau duminica, decat sa doarma cu fratiorul mai mic de dupamiaza prefera sa lucreze din ele, dar e dorinta lui. De scris mie mi se pare ca scrie urat, inegal, de colorat - n-are rabdare prea multa, de desenat... sa fim seriosi - nu-ti dai seama daca chestia aia legata cu sfoara e caine sau papagal spanzurat(ultimul lui desen reprezenta pisica bunicilor si o sfoara cu motocel
).
Sper ca inceperea scolii sa nu ma transorme intr-o mama disperata ca puiul ei sa scrie perfect caligrafic(daca e inteligibil e suficient), sa aiba nota maxima la toate materiile, sa nu respire cand sta in banca...sa fim seriosi, mie mi se pare absurd sa stea 4 ore intepeniti pe scaun. Oare de nu se schimba si la noi sistemul? De ce nu se fac mai multe scolo tip step by step sau similar, unde sa se puna accent pe dezvoltarea abilitatilor fiecaruia, nu pe incadrarea in tipare prestabilite.
Eu zic sa nu mai stresezi copilul inainte de vreme. Invatatoarea va avea metodele ei de stimulare a ambitiei, de comparatie cu standardele pentru varsta lor...
filofteia spune:
Si eu spun sa te relaxezi.
Si un argument forte este ca acum nu se mai face caligrafie in scoala.
Pe de alta parte, lui fiimiu (clasa a II-a 8 ani si 3 luni) ii este si acum greu sa deseneze in contur, taie aiurea cu foarfeca, odata chiar m-a pus pe mine sa-i decupez niste fotografii pentru la scoala spunand: "Mami stii ce plictisitor este?"
In schimb foloseste foarte bine ciocanul de lipit la cercul de electronica
pentru ca aici nu este plictisitor.
Scrie urat, literele la matematica le face cat patratica, n-am reusit sa-l fac sa scrie altfel asa ca am renuntat.
Oricum doamna nu le noteaza scrisul ci corectitudinea, folosirea paragrafelor, chestii de astea.
| Citat: | ||
Citat:
Glumesti, nu? Cum sa fie placut pentru un copilas ca, in loc sa se joace, sa fie obligat sa isi faca temele? Si, daca le face, sa nu fie laudat, ci criticat... |
Denizel
ce mi-a placut asta! Cam asa gandeste si fiimiu.
Marina spune:
si fata mea e in grupa pregatitoare si merge la scoala la toamna dar nici gand de exercitii acasa. Stie literele de tipar si incepe sa buchiseasca dar e strict vointa ei. E ultimul lor an de copilarie fara responsabilitati stricte , de ce sa-l strici cu teme si nervi?
happiness spune:
Acum depinde si de copil...Fetitei mele ii place sa lucreze,cand face pauza de desene sau calculator isi ia singurica un caiet si scrie sau ceva de desenat...A inceput sa lege cuvinte,citeste destul de greu,dar incearca macar,si ii face mare placere cand reuseste sa inteleaga singura un rand dintr-o carte.Nu am fortat-o sa faca asta,ea in schimb imi cere sa ii dau fise,sa ii dau socoteli...Mie mi se pare ca este corect sa aiba parte de inca un an de copilarie,sa se joace cat mai mult,sa se bucure de libertate,dar sa aiba totusi habar de anumite lucruri...Sa isi formeze anumite deprinderi,sa stie sa se concentreze macar 10 minute pe o fisa de lucru...Vad la fostii colegi ai fetitei mele ,care acum sunt in clasa I...Se descurca mult mai bine cei care lucrau si la gradi.In legatura cu stimularea copiilor,ati putea incerca sa ii rasplatiti orice desen sau orice litera scrisa cu stickere(abtibilduri),cu stampilute colorate,ceea ce eu fac si acasa,si la scoala cu elevii mei,si le place la nebunie.
buciurlerica spune:
Va multumesc tuturor.Parerea voastra este unanima. Sa o las mai moale cu activitati acasa, si mult mai multa joaca. Adevarul este ca grupa de copii din care face parte fetita este una zic eu f.buna. Incercam sa tinem pasul, si sa mergem la scoala la toamna. Nu se dau teme acasa decat arareori, dar ne-a sugerat educatoarea sa facem acest lucru ca nu prea merge lucrul cu creionul in mana. Mi-a aratat cum scrie un copil cu mana formata. A mea, acasa scrie, coloreaza mult mai ingrijit, mai incadrat, dar stau pe langa ea.La gradi, putin, urat, fara sa-i pese. Daca si-ar da silinta la gradi , nu as mai pune-o si acasa. Dar, e clar, voi incerca sa nu-mi mai pese, si sa nu mai fac caz de aceasta. Voi incerca si sistemul de recompense sugerat de Happyness. Va mai tin la curent.
simali spune:
Eu sunt intre - intre ideea de a lasa copilul sa se bucure de copilarie de dimineata si pana seara si a face lectii frustrante acasa.
Cred ca in anul pregatitor - adica anul de dinaintea inceperii scolii - se pot face cativa pasi mici, dar foarte importanti, care vor scuti nervi si frustrari in clasa I-a. Dar trebuie foarte mare atentie ca sa nu strici in loc sa construiesti.
Ce am facut eu si cred ca afost bine:
- am introdus incet-incet ideea de "trebuie sa facem asta". Un copil care a facut numai ce-a vrut el acasa pana la 6-7 ani este mai putin dispus ca brusc, in clasa I-a, sa-si sacrifice 2 ore din timpul de joaca pentru teme. Ca atare am introdus un fel de program, cu 15 minute de engleza, in alta zi 15 minute de matematica (jocurile matematice dupa Montessori), etc. Dar am facut totul foarte relaxat. La engleza stateam in mijlocul sufrageriei pe perne si facem cu cartonase, planse, la matematica radeam mult. Fara sa ma supar daca nu stie sau raspunde aiurea, sau daca nu se concentreaza in ziua respectiva. Fara sa tip, calm si frumos. SI AM EVITAT SA FAC CURICULUMUL DE LA GRADINITA. Am facut cu totul si cu totul altceva.
- in tot acest timp i-am spus ca acum facem putin, 15 minute, dar ca la scoala vor fi ceva mai multe teme.
Eu cred ca el a sociat in timp ideea de "teme" cu ceva pozitiv, care ne face mai destepti, ne ajuta sa intelegem unele lucruri. Nu am avut nici un fel de prbleme in clasa I-a din acest punct de vedere. El isi face temele acasa singur si cu placere. Stiu multi copii (colegi de-ai lui) care au refuzat categoric sa-si faca temele acasa si de aceea parintii au fost nevoiti sa faca adevarate circuri iar altii au angajat un cadru didactic pentru teme de care copilului sa-i fie rusine...
"Calea de mijloc este calea ZEN"
Alice
