Prematurii-Esentele tari se tin in sticlute mici11

Raspunsuri - Pagina 10

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns try spune:

La multi ani Lui Vladut pt cei cinci anisori, sa creasca mare si sanatos si voi sa va bucurati din plin de el.

Am ramas restanta cu info legate de logopedia cu adrian. De-abia vinerea trecuta am reusit sa avem prima sedinta, iar logopeda asta e o mina de aur pt mine si sper sa fie si pt adrain. Mi-a placut din primele 10 minute de cand am intrat la ea si am simtit imediat ca am de-a face cu un om preocupat si interesat de meseria pe care o face. In 10 minute de observatii a tras concluzii la care eu am ajuns cu adrian de-a lungul a 2 ani si asta pt mien a fost o dovada ca femeia isi stie bine meseria. Este nesperat de tanara, dar pare f capabila.
Prima observatie majora: lipsa de vorbire la adrian se datoreaza si personalitatii: adica e o fire incapatanata si asertiva si care se pune de-a curmezisul mereu, deci asta nu-i e de ajutor cand vine vorba de progrese in logopedie, in sensul ca un astfel de copials nu va coopera usor in exercitiile de vorbire. Daca alti copii sunt maleabili si inearca sa repete dupa tine din dorinta de a te multumi pe tien ca parinte, el nu. El vede in mine si incercarile mele repetate de a-l face sa pronunte ceva o persoana care vrea sa-l puna in dificultate.
Mi-a spus ca e inteligent, chiar un pic peste media varstei lui si deci asta il face constient de mult mai multe lucruri in jurul lui. Are un soi de maturitate sociala de care se foloseste si pricepe mai mutle decat te astepti de la un copil de 2 ani. De f multe ori am avut impresia, cand incercam sa-l determin sa repete dupa mine ceva, ca ar vrea sa-mi spuna: de ce ma pui sa repet ceva ce tu stii bine ca eu nu pot sa spun? Daca ii repet un cuvand de mai mult de 3 ori in ideea de a-l repeta si el, deja incepe si se enerveaza. Stie f. bine ce vreau si el e frustrat ca nu poete spune. Deci vom avea de furca sa gasim metodele cele mai ingenioase sa-l atragem spre a repeta dupa mine. Si la asta se reduce terapia prin joc de care vorbeste toata luema in logopedia pt copiii mici. Adica trebuie sa intri in jocul copilului, sa devii partenerul lui de joaca de incredere si el apoi sa doreasca sa repete ce faci/spui tu. Dar se incepe cu sunete, cu silabe, cuvinte monosilabice, apoi se trece la cuvinte si tot asa. Deci incet si mult de lucru.

A doua problema si paote cea mai importanta e o motricitate redusa a buzelor. Faptul ca sta cu gurita mereu deschisa (asa pare a fi starea lui naturala) e un semn al lipsei de mobilitate a buzelor. Un sunet se formeaza accesand coardele vocale, folosindu-te de limba si buze, prin miscarea lor. Ei, el sta prost la capitolul miscarea buzelor. nu le poate controla in asa fel incat sa iasa din gurita lui sunetele dorite. Nu are probleme sa le msite, contureaza bine fiecare vocala individual, insa cand ar trebui sa repete u ncuvant, aici apare dificultatea. De ex. pronunta consoane unde buzele nu-s implicate prea mult (cum ar fi t, d, l, s, chiar si p, dar nu in forma in care-l pronuntam noi), dar nu poate reda consoane ca m, p (cu buzele indoite inauntru, f, ce sa ma izic de cele mai complicate. El n-are dificultati in a-si folosi buzele pt alte activitati (le tzuguie, sufla etc.), limba si-o foloseste f. bine, nu a avut dificultati de masticatie, inghitire, supt etc., insa are o motricitate redusa la nivelul buzelor si numai in corelatie cu vorbirea, nu cand vine vorba de alte activitati. Si am ajuns la concluzia ca are apraxia verbala. Asa se numeste aceasta lipsa de motricitate. Mai exista si apraxia orala cand limba si buzele nu pot sa execute nici alte activitati firesti 9cum ar fi sa scoata limba, sa isi linga buzele, sa tzuguie buzele a fluierat, sa sufle).
Duap ce logopeda a mentionat ceva de "e ca la apraxia" si duap ce am vorbit cu o alta mamica de pe forum care mi-a marturisit ca baietelu lei are aceleais simptome ca adrian al meu si ea a studiat intens sfera apraxiei) am ajuns la concluzia ca ce are adrian seaman f bine cu apraxia. Ramane sa vad daca logopeda imi va confirma banuiala.
Se trateaza prin terapie de logopedie si mult exercitiu si cu cat e mai din vreme observat si cu cat se actioneaza mai din vreme, cu atat e mai usor de recuperat, evident. Dar munca grea va fi pe umerii mei in sensul ca eu va trebui sa exersez zilnic cu el pt ca progresul lui se face numai prin exercitiu zilnic si intens. Logopedul te invata metode, te corecteaza atunci cand nu ai aplicat bine metoda, iti explica lucrurile si-ti ofera argumente, intr-un cuvant te ghideaza, dar munca efectiva va fi pe capul meu.
O metoda de abordare va fi sa filmam acasa diverse scene (incercari in care eu il determin sa pronunte ceva, reactiile lui la anumite incercari ale mele, rezultatele obtinute etc.) si la sedintele de logopedie vom studia si ea imi va spune unde gresesc, unde nu procedez cu mtrebuie, ce fac bine si cum putem schimba in functie de situatie pt ca metodele difera in fucntie de varsta, personalitatea copilului, difera in functie de complexitatea cazului si tot asa.
Deci e cursa lunga la ce ne inhama acum, dar sper sa ii dam de cap intr-un final.
O sa va tin la curent pe parcurs cum mai evolueaza lucrurile.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns lidiadanaila spune:

....mda...parca mai ieri scriam si noi pe aici...ANA -MARIA . ANCA...!!!!...si acum ai nostrii fac 5 ani ....sa va traiasca ..la multi ani....si sa fie sanatosi si mai micii prematuri de pe aici...va pupam

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Sheannamp spune:

Mi-ka, Sanziana, felicitari din tot sufletul pentru bebelusi!
Asa ma bucur ca totul a fost ca la carte cu sarcina si nasterea voastra....

Try, multumesc pentru informatiile legate de Adrian!
Si Gabi e la fel...
Adica, pronunta doar cateva litere inlocuindu-le pe celelalte.
Si nu spune decat 10 cuvinte cu totul...
O sa merg cu ei la logoped cat de curand (desi pentru Romania e cam devreme), macar sa ii evalueze...
In rest sunt bine, doar eu nu am avut timp sa mai scriu despre ei.
Sunt veseli si iubitori, nu fac la olita si sunt mofturosi cu mancarea dar sunt minunati....

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns try spune:

Asa-i anna, exceptand problema vorbitului care acum ma preocupa mult, adrian e o dulceatza de copil. Nu-sh sa-ti zic ce are special copilasul asta, dar daca ai inima deschisa catre el, ti-o acapareaza pe toata. Si parca se face mai scump pe zi ce trece.

Ma bucur ca flacaii tai sun bine. O evaluare de logopedie nu strica niciodata.



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns FloriDeCires spune:

Si eu am ramas restanta la postari pe forum..mea culpa.
Si la noi lucrurile s-au restabilit.Facem un tratament usor, homeopat, de imbunatatire a imunitatii dar avem aceleasi probleme cu vorbitul.
Nici Maria nu spune mai mult de 10 cuvinte destul de stalcite.Ne jucam mereu repetand cuvinte, consoane sau vocale.Si asa cum spuneai si tu Try, pe unele nu le poate defel pronunta.
Informatiile tale sunt foarte bune si daca timpul iti permite te rog sa ne mai scrii ce metode folositi pt Adrian, macar pana reusesc sa gasesc si eu un logoped.

La multi ani pt Vladut cel mare :)..asa...si lui Gabriel a lui Anna, pt puiutii lui Mi-ka, Sanziana, Lidia...sper sa nu fi uitat pe nimeni.

Pupici la toate esentele,sa creasca mari si sanatoase.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns try spune:

Tocmai ce-am fost ieri la un fel de curs de logopedie pt paritni, e organizat de istitutia care evalueaza copiii si unde se si face terapie platita de guvern si ei au organizat un fel de curs de 4 sedinte cu parintii doar in care ne introduc mai mult in tainele logopediei. Ne invata cum sa abordam copilul acasa ca sa-i dezvotlam vorbirea.

Sunt multe de spus si f structurate, mi-au dat o carte de vreo 150 de pagini (mari), dar incerc sa redau baza si ideile principale.
Trebuie sa cautam mereu oportunitati sa interactionam cu copilul, sa-l stimulam sa participe alaturi de noi in joaca lui. Mutli dintre parinti cred stimularea vorbirii se reduce la a pune copilu lsa repete cuvinte, dar la varsta asta mica, ei coopereaza f putin la acest "zi si tu, mami". Si daca ma ie vorba si de o intarziere de vorbire, copilul e posibil din start sa fie frustrat ca nu paote comunica suficient atunci cand are nevoie.
Cateva din principii:
- trebuie sa observam copilul si sa invatam sa ii "citim" intentiile, reactiile si sa intervenim ca parteneri de discutie cu ei.
- stati cat mai mult la nivelul lor si cu cat copilul e mai mic si mai putin initiat in comunicare (atentie, nu ma refer la limbaj doar, ci la comunicarea de orice fel pe care un copil o stabileste cu parintele), cu atat trebuei sa fii intr-o pozitie cat mai fatza i nfatza pt ca cel mic sa observe reactiile tale (care il ghideaza in tot ce face), pt a te putea privi in ochi si a intelege si el la randul lui intentiile tale. Cel mai usor de stabilit astfel de contacte de "lucru" cu copilul e sa ne asezam pe podea langa el cand se joaca (fatza in fatza daca cel mic e mai putin comunicativ sau mai mic ca varsta) sau stam pe scaun in fatza copilului cand el e in scaunelul de masa.
- introduceti-va usor in jocul copilului, arata-i ca esti interesat de ce face el, de cum se joaca si ca vrei si tu sa te joci cu el. Daca el se joaca cu masinute, stai si-l observi, vezi daca el incearca sa te atraga in jocul lui (cum? iti da masinutza lui, sau se utia la tine si stabielste contact vizual si bolboroseste pe limba lui, vine spre tine de la locul lui etc. - toate astea sunt dovezi ca te vrea implicat in joaca lui), apoi participa la ce face el. Rolul pe care il are un parinte in interactiunea cu copilul poate fi diferit: director (parintele care arata copilului tot ce trebuie sa faca si cum sa faca, parintele face regulile jocului), ajutor (cand avem tendinta de a ajuta mereu copilul in tot ce ii iese in cale), testator (cand testam mereu copilul sa vedem daca stie cum sa faca, ce sa faca, cand intrebam ce-i asta? dar asta? cum deschidem? etc.), bufon (cand cautam mereu sa-l amuzam si sa-l intretinem pe copil), repezit (cand cautam sa terminam repede cu copilul si grabim lucrurile, nu-i dam timp sa reactioneze si sa decida si el singur) si tot asa. Fiecare parinte in diverse ipostaze ale zilei trce prin aceste roluri, ideea e sa fim contiente de ele si sa le folosim in beneficiul copilului.
- e important ca atunci cand interactionam cu copilul sa-i dam timp de reactie, sa asteptam mereu cateva secunde, nu sa ne grabim mereu sa-i dam raspunsul, sa-i aratam cu mse face sau ce sa faca.
- la nivelul asta de 1,5-2 ani e indicat sa nu folosim fraze, propozitii lungi si elaborate cu ei (chiar daca ei inteleg ceea ce le transmitem noi, ei nu au capacitatea sa redea intreaga naostra propozitie si asta normal ca nu-i pune in situatia de a-si dori sa repete. In loc sa-i spui copilului: trebuie sa luam pantofii sa ne incaltam ca sa mergem afara, e de preferat sa spui simplu: pantofii-afara. Si sa repetam pantofii cand punem mana pe ei, cand ii incaltam. In felul asta, folosind cuvinte singure (nu cate 3-4 cuvinte odata) si cat ma isimple pt pronuntia lor, dai sansa copilului sa repete dupa tine, il stimuleaza si pe copil sa repete un simplu si singur cuvant decat sa incerce sa repete o fraza lunga si grea. Asta nu inseaman ca trebuie sa vorbesti mereu cifrat cu copilul si folosind un singur cuvant. Dar cand intentionezi sa lucrezi cu el pt limbaj e de preferat sa te rezumi la un cuvant pt a descrie un obiect, o actiune. De ex. cand ii prepar laptele lui adrian facem in felul urmator. El ma trag in bucatarie ca simte ca e ora de lapte. Ajunsi in bucatarie, ma cobor cat mai aproape de nivelul lui si il intreb: vrei lapte? Fac o pauza si-i dau sansa sa repete si el dupa mine lapte. Apoi iar spun: Lapte?, iar astept reactia lui. Normal nu-mi reda nimic, doar incpe si devine agitat ca nu apare laptele dintr-o data din maneca mea. Apoi ma apuc de treaba sa-i prepar laptele pt ca nu e treaba simpla . Punem apa la incalzit pt laptic praf si cand pun apa in cana ii spun APA. Apoi pun apa la microunde si-l pun pe el sa apese pe butonul de start si-i spus APASA, incerc sa-l implic si pe el in acest proces. Apoi iau cana cu cioc si-i zic CANA. Iau cutia de lapte praf si cand ii pun masurile (4 la numar) ori numar de la 1 la 4, ori ii spun TURNAM, TURNAM etc. Apoi iau cana cu apa si-i repet iar APA si cand torn peste laptele praf ii spun TURNAM (torn un pic, fac o pauza din turnat, apoi iar torn si zic TURNAM, deci fragmentez aceasta oepratie ca sa creez oportunitatea de a repeta de mai multe ori acelasi cuvant). Apoi iau lingurita si amestec in lapte sa se dizolve tot si-i zic AMESTECAM. Apoi punem capacul la canutza (el de regula intre timp ia capacul in mana cand vede ca e aproape gata si vrea el sa puan capacul) si zic CAPACUL. Il las cat poate el sa-l puna si-l ajut sa-l impinga pt ca nu are dexteritatea necesara inca. Si apoi ii ofer canuta cu lapte si-i zic LAPTE (ma rog, si-o ia singur, nu mai am ce sa-i ofer.
Deci o metoda este sa cream mereu si mereu oportunitati cu copilul si sa facem din simple activitati plan de lucru cu ei.
De ex. ne-au aratat un clip cum sa-l faci pe copil sa ceara. Pui biscuitei sau orice aliment preferat de copil intr-un castronas transparent mic cu capac pe care stii ca cel mic nu-l poate desface (deci e nevoit sa ceara ajutorul lui). Copilul sta in scaunel sau pe jos, tu langa el cu in fatza lui sau in lateralul lui, dar cat sa ii poti observa toate reactiile si el sa te poata vedea pe tine. Si il lasi sa observe ce-i in castron. O sa vrea sa manance si o sa incerce probabil sa desfaca capacul. Cand va vedea ca nu paote, reactia e sa ceara ajutor. Si tu atunci ii spui: DESFA si astepti o secunda sa repete si el inainte sa desfaci capacul. Daca nu repeta mergi ma ideparte (asta e secretul sa nu ceri copilului explicit sa repete dupa tine, ci sa interactioenzi cu el astfel incat sa-l provoci sa repete, sa-l pui in situatia in care e nevoit sa ceara si deci sa repete). desfaci capacul si iei o bucatica de acolo si o tii un pic spre tine, nu-i dai inca si in timp ce o tii spre tine (dar nu o ascunzi, copilul trebuie s-o vada mereu in raza lui vizuala) ii spui BOBO (sau ce ii oferi tu acolo BISCUITI, PAINE etc.). Si apoi iar i idai o secunda timp de reactie si indiferent daca raspudne sau nu, ii dai bomboana. Apoi pui la loc capacul la castronasul transparent si o luati de la capat. Copilul va voi sa manance mereu si mereu si deci treceti prin acelasi proces de a-l determina sa ceara, sa repete. Deci tactica asta inseamna a oferi puti ncate putin pt a da ocazia copilului sa ceara mereu. La fel daca vrea suc, ii turnam putin cate putin in pahar si-i oferim sa bea, etichetam fiecare actiune in parte cu cate un cuvant si dam ocazia copilului sa repete. Nu trebuie sa va descurajati daca nu repeta. Asta e doar inceputul, dar daca tacticile astea sunt aplicate zilnic, copilul in timp va capata curajul sa si pronunte atunci cand va fi pregatit.
- de fiecare data cand copilul pronunta un cuvant sau are o incercare de a pronunta, chair daca ceea ce spune el nu aduce deloc cu realitatea, insa voi stiti ca asa spune el la x lucru, voi mereu sa repetati forma corecta (fara insa sa-i cereti sa repete iar dupa voi). Aceasta corectare e o intarire pt copil si o incurajare.
-repetati inclusiv intonatiile si vocalizele pe care le fac copiii, pt ei e un jos foarte distractiv: ei stpun A, noi dupa ei A, apoi ei BA, si noi ca ecoul dupa ei BA.
- pronuntati mereu clar, raspicat, folosindu-va din plin buzele si mimica fetei, deci un fel de exagerare in pronuntie astfel incat copilul sa paota distinge fiecare sunet din cuvant. Incercat isa nu aveti un aer de nemultumire sau pra autoritar, totu ltrebuei sa ramana in sfera jocului si a parteneriatului. Cand devii boss-ul copilului, relatia nu mai e bilaterala, ci unilaterala.
- daca vedeti ca nu are chef si refuza sa coopereze, lasa-ti copilul in pace, cautati sa exploatati momentele cand copilul este vesel, bine-dispus.
- nu uitati sa lasati copilul sa si conduca in interactiunile cu el, adica sa-i dam ocazia sa initieze el interactiunea pt ca atunci cand initiaza el, inseamna ca are si dorinta.motivatie. De ex. va jucati la groapa cu nisip si ascundeti lopetica etichetand actiunea ASCUNDEM si obiectul LOPETICA. Dupa ce ati ascuns-o il intrebati pe copil UNDE ESTE? ridicati din umeri mirati si asteptati reactia copilului, dati-i sansa sa repete si el macar gestul de mirare. apoi repeti iar UNDE? Posibil copilul sa inceapa singur sa caute prin nisip. Daca nu face nimic ii sugeram noi sa caute si-i zicem CAUTA. Daca tot nu face nimic, ii aratam usor cum sa caute, cum sa dea nisipul la o parte si nu iitam sa etichetam actiunea CAUTA. Si cand o va gasi scoatem un sunet de bucurie si spunem LOPATICA pauza ANA A GASIT LOPATICA. Daca o gaseste prea usor, atuncidati-i sarcini ma igrele, ingropati obiecte mai mici si mai greu de gasit sau ingropati la adancime mai mare. Pt ca trebuie sa existe si o doza de efort din partea lor pt a aprecia premiul cel mare (si anume ca au gasit lopatica). Ma rog, putem sa ascundem obiecte oriunde prin casa, e un joc foarte interesant pt copii. Ascunde-ti sub paturica obiecte si asteptati sa le gaseasca ei.
- folositi-va mereu de obiectele lor preferate pt ca in acest fel le mentineti atentia captata pt mai mult timp si se plictisesc mai greu. de ex. luati masinutza preferata si va jucati cu ea. artat-i cum sa apese pe cutare buton ca sa scoata nu stiu ce sunet. Daca cel mic deja se joaca si voi vret isa intrati in jocul lui, nu uitati mereu sa va luati si voi jucaria voastra. Pt ca nu te poti duce la copil sa-i iei masinutza din mana ca sa-i arati tu cu mte joci, ci mai degraba iti iei si tu o alta masinutza si il insotesti in joaca, faceti ceva diferit si copilul de cele mai multe ori te va copia. Scoateti onomatopee, sunete diverse si asta il va incuraja si pe copi lsa le spuna. Incercati sa va axati in fiecare sapt. pe cate o litera si sa o folositi mai des. De ex. exersati C-ul si cautati cat mai multe situatii sa folositi litera C. Si simplu spus C puteti sa incercati sa-l faceti ep copil sa repete. La fiecare kk spuneti CACA si-i aratati si ii lasati timp sa repete sau sa reactioneze. Sau orice frimitura de pe jos ii spuneti CAH, pauza DUCEM LA GUNOI pauz GUNOI.
Sper ca am reusit cat de cat sa va imprim un iz a ceea ce am descoperit ei eu. Majoritatea dintre noi instinctiv facem astfel de lucruri, dar acolo la cursul asta am inteles si de ce e important sa facem asa, am inteles ca exista o structurare a tuturor acestor informatii si cand le privesti asa organizate capata si sens in capul nostru si ne ajuta sa planificam mai usor lucrul cu copii, sa intelegem unde gresim, ce nu facem bine, pe ce sa punem accentul. Ne da incredere pt ca valideaza intuitia pe care o aveam deja si asta e mare lucru.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns bionda spune:

Buna fetelor! Sunt o graviduta in aproape 35 de saptamani si de cateva zile ma macina ceva si anume ma oprit o cunostinta si m-a intrebat daca trebuie sa nasc pt ca m-i s-a lasat burta,dupa doua zile ma duc la spital cu o prietena si ma opreste o asistenta intrbandu-ma acelasi lucru acuma vine intrebarea oare sunt sanse sa nasc prematur sau este normal sa se coboare putin burtica?Precizez ca pe la vreo trei luni am avut sangerare care a durat vreo doua zile(in cantitate f mica doar imi pata putin chilotul)dar ginecologul mi-a zis ca e normal.Sa-mi fac griji?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns try spune:

nu, nu e cazul sa-ti faci griji. Nu poate nimeni sa-ti spuna cev concret. Faptul ca ti s-a lasat burtica in jos (ceea ce poate fi si o simpla perceptie vizuala) nu inseamna ca si nasti preamtur. De regula se lasa in jos cam cu 2 sapt. inainte de nastere, dar nu e o regula batuta-n cuie.
Bucura-te de sarcina in continuare si nu "imprumuta" probleme de la altii (cum se spune pe aici).

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns bionda spune:

Iti multumesc ca mi-ai raspuns!

Polia

bebele meu

http://s403.photobucket.com/albums/pp115/bionda_photos/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Mi-Ka spune:

sheannmp, iubita, cred ca ai inteles gresit : al doilea puiut inca e pe drum si inca e micut de tot, are numai 12 saptamani in burtica lu' mami .
Pentru mine,la fel ca si Alexia este cea mai mare minune a lumii: dupa ce pe Alexia am avut-o dupa un sir lung de tratamente soldate la sfarsit cu un FIV+ICS reusit si dupa care dr. au zis ca nu pot avea o sarcina naturala din cauza ovulatiei mele lipsa si a oligospermiei severe a sotului meu, iata ca D-zeu a facut o minune si ne va darui cel de-al doilea puiut, fara nici un fel de tratamente

Flori de cires, multumim pentru urari
Pupici multi si dulci Mariei!!!


12+ si Alexia

_

Mergi la inceput