Moastele sfintilor (2)

Moastele sfintilor (2) | Autor: irina.c.

Link direct la acest mesaj

Citat:
citat din mesajul lui Cardinal

Denizel, lady. J, Stefanna, BeLucci, mariuta, fdoina, irina c. Ingaduiti-mi sa va raspund pe rind. Nu voi relua enormele postari anterioare, desi aparent ar fi cazul. Am facut un efort sa explic cit mai argumentat pozitia ortodoxa, insa s-ar parea ca efortul meu a fost (pentru unele) in van. Nu voi cobori discutia la controverse de genul « voi, ortodocsilor, cu cosciugele voastre aurite » (lady J) vs « voi, ne-ortodocsilor, cu …………. ». Daca « argumentele » ne-ortodocsilor nu pot fi decit vorbe batjocoritoare la adresa formelor de manifestare ale credintei ortodoxe, iar nu discutii teologice solide, fie. Nu am sa ma cobor la acest nivel. Denizel, am afirmat urmatoarele : « Compromiterea ortodoxiei a fost si este unul dintre scopurile cultelor neoprotestante care, repet, nu sunt decit variante camuflate ale iudaismului”. Stiu foarte bine ce am vrut sa spun.
Nu numai din perspectiva teologica, ci si filosofica, cultele neoprotestante sunt variante camuflate ale iudaismului deoarece au o problema esentiala, structurala si definitiva cu raportul dintre om si Dumnezeu, dintre cer si pamint, dintre vizibil si invizibil. Pur si simplu vor sa pastreze doar latura „spirituala”, sa nu includa nimic corporal: trupul Mintuitorul, trupul sfintilor, icoanele. Evreii si cultele neoprotestante adopta logica de functionare a gnosticismului, pentru care lumea se imparte in doua regiuni ontologic diferite intre care nu exista nici o legatura: Dumnezeu nu ar putea fi om, in vizibil nu se vede invizibilul, in trup nu poate sa se manifeste Duhul, trupurile sfintilor nu pot fi neputrezicioase. Postarile mele anterioare detaliaza aceasta problema. Evreii sunt in deplina legitimitate, asa e constituita religia lor. Insa neoprotestantii se cred crestini. Or, crestinismul are in plus fata de iudaism paradoxul Intruparii, mortii si Invierii Fiului lui Dumnezeu. Nu intimplator referinta constanta a cultelor neoprotestante este VT si cele 10 porunci. Principiul neoprotestant de interpretare al Scripturii este urmatorul: Vechiul Testament functioneaza ca norma de interpretare pentru Noul Testament. Vechiul Testament trebuie inteles si aplicat literal (inclusiv cele 10 porunci). Daca ar merge mai departe pe logica asta, cultele neoprotestante ar trebui sa aplice si legea talionului. Insa nu o fac, dovada ca iau din VT ce le place si din NT ce le place. Pentru neoprotestanti, cele 10 porunci normeaza intelegerea dogmei Intruparii. Cind, de fapt, ar trebui sa fie invers. Vreau sa reamintesc ca Mintuitorul a fost rastignit in virtutea acuzatiei de incalcare a primei porunci: a fost acuzat de blasfemie, adica s-a facut pe Sine Fiu al lui Dumnezeu. Or, Dumnezeu nu poate fi decit unul si nu poate imparti slava sa cu un Fiu. Prin urmare, Iisus este un hulitor. Acesta a fost mecanismul teologic al condamnarii. Neoprotestantii nu fac decit sa aplice acelasi mecanism teologic al condamnarii icoanelor, insa luind drept cap de acuzare porunca a doua: daca te inchini la sfinti "uiti" de Hristos sau "imparti" slava care i se adreseaza doar lui, daca cinstesti icoana "furi" din cinstea adresata lui Hristos. Logica asta iudaic-neoprotestanta este o logica a tertului exclus: sau una, sau alta. Iisus nu putea fi si fiul Mariei, si Fiul Tatalui (credeau evreii). Or, aceasta logica a tertului exclus a fost desfiintata de Mintuitorul care este si Om adevarat si Dumnezeu adevarat, si trup lumesc, si Cuvint al Tatalui. La fel, sfintii sunt si oameni, si vase ale Duhului. Icoana este si lemn, dar si fereastra spre Cer (dupa cum Hristos are chip de om, dar este si icoana Tatalui nevazut). Crestinismul crede ca Vechiul Testament nu are decit valoare propedeutica, deoarece in el se vorbeste despre Hristos: in porunci, in profetii, etc. Hristos-ul cultelor neoprotestante este un Hristos care nu are voie sa sfinteasca trupul (al lui si al nostru), nu are voie sa desfiinteze in trupul Sau legea poruncilor, nu are voie sa faca sfinti care nu putrezesc (pentru ca sfintii sunt „idoli”), nu are voie sa fie numit „icoana a Tatalui” (pentru ca icoana este „idol”). Am explicat ca pina si in VT exista prefigurarea Intruparii, atunci cind Iehova scrie cu un deget carnal, omenesc, cele 10 porunci. Cei care sustin ca moastele sfintilor nu pot fi sfintite, pentru ca sunt doar niste „oase”, nu vor sa inteleaga impactul Intruparii asupra trupului. Pina si Iehova s-a smerit si s-a aratat in chip trupesc, sub forma unui deget care scrie poruncile. Cu atit mai mult se poate arata slava lui Dumnezeu in trupurile sfintilor dupa Intruparea Fiului. Filosofic, cultele neoprotestante au preluat imaginarul, logica si functionarea iudaismului: nu exista intermediere intre cer si pamint, nu exista reprezentare vizibila a invizibilului, nu exista alti sfinti decit Dumnezeu. E logica monoteismului absolut, in care Dumnezeu nu are Fiu, numit icoana Tatalui, nu are nici oameni care il imita, numiti icoane ale lui Hristos (sfintii). Problema neoprotestantilor este ca ei nu isi dau seama cit de incompatibile sunt interdictiile din VT cu faptul paradoxal al Intruparii, mortii si Invierii Fiului, icoana Tatalui.
„Compromiterea”de care vorbeam nu are conotatii politice si masonice, ci teologice: denigrarea moastelor, sfintilor si icoanelor, precum si a trupului Mintuitorului. Strategie ieftina: pe Mintuitorul l-au rastignit pentru hula, pe ortodocsi ii denigreaza pentru idolatrie. Biserica lui Hristos, nici portile iadului nu o vor darima, darmite…
lady J: Reciteste, te rog, prima mea postare. Icoana are urmatorul sens: vezi in ea LUCRARILE lui Dumnezeu, dupa cum in Iisus Hristos, icoana a Tatalui, vezi lucrarile Tatalui. Icoana nu o cinstesti pentru ca e frumos colorata, ci pentru ca ea iti arata intr-un mod tainic, prin credinta, ceea ce nu poti vedea cu ochii trupesti. Sper ca ai citit prima postare pe care ti-am adresat-o, in care iti explicam acest lucru dovedind ca „vederea” lui Dumnezeu nu este una corporala, ci una prin credinta, cum a fost cazul Sf. Stefan. Insa nu ai inteles ca pe icoana nu e „poza” lui Dumnezeu in sine, ci imaginea acelui ipostas uman, limitat, corporal, al Fiului intrupat. Reprezentam in mod material pe o bucata de lemn, cu ajutorul culorilor, umanitatea Fiului, pentru ca Fiul Insusi s-a lasat circumscris de materie, cind s-a intrupat. Nu reprezentam Dumnezeirea in sine. Nu reprezentam „Divinitatea”, ci pe Hristos, Dumnezeul Intrupat.
Daca Hristos a avut trup omenesc, inseamna ca intre Dumnezeu si om s-a instituit o legatura care ma scoate pe mine, ortodox, de sub acuzatia de idolatrie din VT. Obisnuieste-te cu ideea, Intruparea Mintuitorului ne-a eliberat de iconoclasmul iudaic. Slava lui Dumnezeu a fost pipaita, palmuita, rastignita pe Cruce. Slava lui Dumnezeu s-a aratat in trup, si se va arata si in trupurile sfintilor pina la sfirsitul veacurilor. De ce ma inchin la icoana, de ce o pup? Nu ma inchin „la” icoana, ci la Cel de pe icoana. Daca nu intelegi asta, nu ma acuza de idolatrie. Nu e vina mea ca dupa sute de rinduri scrise nu intelegi.
Nu „pup” lemnul in sine, ci sarut, tainic, pe cel care a fost vindut de Iuda cu o sarutare. Eu dau sarutarea mea de ucenic credincios in locul sarutarii de tradator a lui Iuda, pentru ca si Iisus s-a urcat pentru mine si in locul meu pe cruce. Fa, te rog, un efort sa treci de materialitatea icoanei. Nu o vei putea discalifica in veci, deoarece Hristos a fost numit „Icoana Tatalui” (Coloseni, 1,15).Mai spui ca : „ impatimitii ortodocsi NU STIU sa-si apere credinta rezumandu-se la argumente si e musai musai sa ia un pietroi in mana spre a-l arunca in capul neoprotestantilor, evreilor si oricui altcuiva. Doar prin atac poti sustine ceva, Cardinal? Si o spui cu atata convingere de parca ti-a fost relevata aceasta mare taina”.
Lady J, ma faci sa rid: daca nici postarile mele nu sunt postari argumentate, atunci nu stiu ce ar mai putea fi considerat argument. Eu, ortodox, nu stiu sa ma rezum la argumente? Eu iau pietroaie si arunc cu ele? Astfel de afirmatii imi arata ca nu ai avut nici macar bunavointa de a-mi citi argumentele. Si Dumnezeu stie cit de lungi sunt postarile mele argumentate! Cit despre pietroaie, te rog sa lasam smiorcaielile de victima inchipuita. Unde vezi pietroaie? Ori discutam serios, lasam totul balta si plingem amindoi cit de intoleranti sunt „ceilalti”. Stefanna, afirmi (ca lady. J) ca : « In Biserica primara nu existau icoane, sfinti "neputreziciosi", etc, etc. Astea au venit dupa convertirea lui Constantin, care a a facut crestinismul comod si pt paganii recent convertiti”.
Te rog furnizeaza-mi o sursa credibila pentru afirmatiile tale. Insa nu carti neoprotestante in care se vorbeste, intr-un mod admirativ, despre „Biserica primara”, acel timp paradisiac la care toate cultele neoprotestante se raporteaza utopic. Istoricii religiilor au aratat ca Biserica primara nu a fost niciodata asa cum a crezut Luther si ceilalti de dupa el. Era o imagine construita ca sa se opuna Bisericii Catolice. De curiozitate, cite documente istorice despre Biserica primara ai consultat personal?
Cit despre Constantin, mentionarea lui de catre tine este evidenta. Cultele neoprotestante, variante camuflate ale iudaismului (vezi mai sus), nu-i pot ierta lui Constantin convocarea Sinodului de la Niceea, in care a fost condamnat Arie, ce sustinea o erezie de tip iudaic: Dumnezeu nu are Fiu. De aceea tot dau unii in Constantin. In fapt, ne-ortodocsii au ceva cu sinoadele in care au fost condamnate ereziile. Mai spui: „Problema nu e inchinarea in sine la icoane, ci incercarea de a forta texte biblice si a le "logifica" pt a apara un punct de vedere”. Te rog sa imi arati ce si cum am fortat textul pentru a „logifica”. Mie mi se pare ca am sustinut un discurs despre DEPASIREA logicii clasice, despre abandonarea principiului tertului exclus, despre legatura dintre vizibil si invizibil, despre PARADOXUL Intruparii. Rog argumenteaza ce intelegi prin logicizare. Discursul meu a fost oricum, numai logic nu.BeLucci: Nu eu trebuie sa iti raspund la intrebare, ci tu. Nu imi intoarce vorba. Eu te-am rugat primul sa nu asumi, tu si Ham, postura de victima, ca nu merge. Tu ai fost cea care, dupa prima mea postare, cea mai lunga, l-ai indemnat pe Ham sa plecati de pe forum: „Ham de ce ne-o luam pe spinare iarasi? Eu ma retrag din asta ca am mai avut "visul "asta odata....si na fost ghihni....”. asta ai spus. Prin urmare, la lunga mea postare, raspunsul tau a fost o smiorcaiala victimologica ce nu avea locul. Asa ca nu imi spune mie ca eu ma vait, ca nu eu alerg repede in casuta „victrima de serviciu a ortodocsilor de pe forum”. M-am saturat de smiorcailelile neoprotestante ieftine care mereu suna la fel: „ortodocsi intoleranti, prosti, dogmatici, idolatri”. Ori sustii o discutie teologica crestina, ori ramii in logica iudaica a VT din care nu poti iesi. Tu decizi.
Eu scriu SUTE de rinduri argumentate si primesc in schimb aluzii ieftine „poala popii, mana popii”. Nu am de ce sa las neoprotestantii in pace, cum imi ceri tu. Personal, nu am nimic cu nimeni. Am ceva cu pseudo-argumentele celor care striga mereu „idolatrie” cind vad o icoana. Cei care striga „idolatrie” sa lase ortodocsii in pace, daca nu pot discuta serios despre Hristos cel intrupat. Sa mearga la sinagoga. Acolo se simt la adapostul iconoclasmului absolut. Sa nu mai vina cu acuzatii ieftine de idolatrie, pe care nu le pot proba decit prin repetarea obsesiva a predaniei neoprotestante. Post Scriptum: Maica Domnului. Este si Maica noastra, pentru ca Iisus i-a spus lui Ioan, si prin el tuturor: „Fiule, iata Mama ta”. Dupa cum Tatal Fiului este si Tatal nostru, la fel Maica Fiului este si Maica noastra. Sa o cinstitim, ca cinstea adresata ei este de fapt adresata Fiului pe care l-a nascut. Urmeaza exemplul lu Iisus si cinsteste-o. Mai ales ca urmezi si porunca VT, care spune sa iti cinstesti parintii. Nu numai cei trupesti, ci si cei din ceruri: Tatal Fiului si Maica Fiului. Post Post Scriptum. Nu ma acuza si nu acuza crestinii de pingarirea Sabatelor. Faci ca evreii care il acuzau pe Iisus ca pingareste Sabatul pentru ca vindeca bolnavii. Sabat in evreieste inseamna „zi de odihna”, nu simbata noastra. Nu fa un argument teologic dintr-o asemanarea lingvistica. Post Post Post Scriptum: „Nush daca ai observat dar sunt si ortodocsi (si nu numai) care sunt impotriva practicilor voastre(unora) legate de pupat moaste, icoane, poala popii, mana popii...etc etc”. Vreau un exemplu, insa sa nu fie Ham, declarat ortodox insa in realitate, prin mentalitate si scriitura, gnostic. Ortodoxul care e impotriva icoanelor, moastelor, e ortodox doar cu numele. E deja cu un picior in alt cult.Post…….Scriptum. Nu am afirmat ca il vedem pe Dumnezeu cu ochii din cap. Asta arata ca nu ai avut bunavointa sa citesti postarile anterioare. Sa lamurim odata pentru totdeauna problema: a fi neoprotestant nu te fereste de dogmatism, , de greseala teologica si de indoctrinare din partea establishmentului neoprotestant (pastori si predicatori) . Dupa cum a fi ortodox nu te face automat o persoana bigota, care „pupa poala popii”. Intre lungile mele mesaje argumentate si mesajele tale incidente, in care tu si Ham ca reconfortati in dispretul pentru credinta ortodoxa, se vede clar cine este cel mai dogmatic. A fi ne-ortodox nu este o garantie a bunei intelegeri a teologiei, chiar daca ideologia neoprotestanta „Sola Scriptura” asta proclama. Neprotestantii nu au privilegiul intelegerii „corecte” a Bibliei.
Cind imi vei raspunde pe sute de rinduri la fel de argumentat cum ti-am scris eu in primul mesaj (pe care, daca il citeai, gaseai o explicatie a teologiei icoanei si a diferentei ei cu idolul cum nu cred ca ai mai citit pina acum – pentru ca nimeni pina acum nu am observat sa fi avut rabdarea mea de a explica asa pe indelete), atunci voi sti ca esti dispusa sa sustii o discutie serioasa. Pina atunci, permite-mi sa ma indoiesc de capacitatea ta de a sustine o discutie serioasa. mariuta, mersi pentru precizare. Eu am abordat problema etimologiei, nu a formarii conceptelor. M-a interesat de unde vine termenul de „idol”. Evident ca din greaca, slavona nu e mai veche decit greaca. Etimologic, idol provine din „eidolon”. Nu etimologia era problema, ci faptul ca, metodologic, nu poti raspunde la distinctiile Septuagintei intre idol si icoana cu DEX-ul. BeLucci si Ham nu au inteles acest lucru.fdoina: Multumesc pentru impartasirea acelorasi ginduri si pentru postarea linkurilor despre sfintii inchisorilor, modele de urmat in viata si icoane al lui Hristos. Cit despre acuzatiile la adresa Bisericii, e o tactica veche, menita sa devieze discutia de la argumentele teologice. Irina, salutari! Observi ca neoprotestantii folosesc asemanarea lingvistica intre sabbat si simbata doar pentru a ne trimite la Biserica simbata. E jalnic. Sabbatul inseamna "zi de odihna". Dar cine sa priceapa? :-) Ei au ramas la litera si au uitat de spirit.
Felicitari pentru blog! Rar am mai vazut un blog atit de frumos si de linistitor!

ce m-a surprins pe mine in ceea ce-i priveste este ca, desi spun ca sunt "Sola Scriptura" (deci "numai Scriptura)fiecare are o interpretare proprie.Cum ar fi cea cu sambata si duminica, de ex.. Pacat ca nici unul dintre ei n-a citit cu atentie mesajele tale, sunt foarte bine argumentate. Multumesc pentru aprecierile la adresa blogului meu Irina, mami de bb Ilinca(26 aprilie '04) si debb Teodora(26 august 2007)
am blog

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns ladyJ spune:

Irina, pana nu demult argumentai ca schimbarea sambetei in duminica are la baza invierea. Practic ai recumoscut ca, chiar daca IIsus tinea sambata, noi crestinii am ´´trnasformat-o´´ in duminica datorita ..cutare lucru.


Acum incepi sa te indoiesti ca sambata ar fi fost ziua a saptea ?

Si crestinii timpurii tineu Sabatul(sambata) ca zi de odihna. Insa problema era ca se ´´amestecau´´ cu evreii..si incet s-a impus ca zi de odihna duminica, luand ca referinta invierea.S-a creat astfel diferenta dintre crestini si evrei, ma rog, una din ele.


Este atat de ...dulcie atitudinea pe care o ai fata de un membru care scrie exact ce vrei tu sa auzi incat pare totul o ´´asociatie´´ in care, daca unul ramane fara argumente sare imediat altul sa-l salveze.
Credeam ca e clar totul in ortodoxie...sau nu e?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ham spune:

Tot ce scrie Cardinal e argumentat pe fras (in schimb imparte epitete cu darnicie, fara sa aibe habar de ce confesiune sunt userii; tipic pentru cei ce n-au argumentatie- jignesc!)!
Ia citate din carti scrise de popi ce-ncearca sa-si argumenteze incalcarile penale ale Decalugului si Perceptelor Biblice si pe baza lor incearca sa desfinteze Cuvantul Biblic, fara sa realizeze ca prin asta desfinteaza baza religiei pe care, cica, popiii aia de-i apara el, o reprezinta; ce-a mai penibiloasa e asta, cu Sambata/Sabatul:

Observi ca neoprotestantii folosesc asemanarea lingvistica intre sabbat si simbata doar pentru a ne trimite la Biserica simbata. E jalnic. Sabbatul inseamna "zi de odihna". Dar cine sa priceapa? :-) Ei au ramas la litera si au uitat de spirit.


Ori e de-a dreptu' habarnist si pe langa copy/paste s-o apucat, fara aprobare, sa scrie idei proprii, ori face pe nestiutoru', mizand pe lehamitea noastra; Cardinale, baga un ochi aici:

Din punct de vedere Biblic Sambata este ziua a saptea a saptamanii, Sabat-ul ebraic, ziua sfintita si binecuvantata de Dumnezeu la creatiune , poruncita în cea de-a patra porunca din Decalog (Exod 20:8) #351;i numita de Creator Ziua Mea cea Sfanta, un semn vesnic între Dumnezeu si poporul Sau (Exod 31:17), Israelul spiritual, în categoria caruia intra oameni din toate natiunile, tuturor acestora poruncindu-li-se pazirea acestei zile (Isaia 56:1-8), zi care va fi deosebita ca zi de Inchinare pe Pamantul nou, restaurat, pentru ve#351;nicie (Isaia:66:23).

http://ro.wikipedia.org/wiki/S%C3%A2mb%C4%83t%C4%83

Uite ce scrie si orthodoxwiki:

Împaratul Constantin cel Mare a generalizat în 321 Duminica drept zi de odihna în imperiu, sarbatoarea saptamanala a crestinilor, cand soldatii asistau la slujbe.

http://ro.orthodoxwiki.org/Constantin_cel_Mare

Care sunt argumentele popilor, sub care se incalca porunca Dumnezeului, in legatura cu ziua sfanta:

Serbam Duminica, pentru ca:
a) E ziua cea dintai a creatiunii (NU a saptea, cea data de Dumnezeu odihnei);
b) E ziua in care a inviat Domnul ("prima a sambetelor", adica "ziua intai a saptamanii"; Matei 28, 1-7 si Marcu 16, 2);
c) E ziua in care S-a pogorat Sfantul Duh peste Sfintii Apostoli (Fapte 2, 1 s. u.).
d) E ziua in care s-a oficiat inca de la inceput, in Biserica crestina, "frangerea painii", adica Sfanta Liturghie.
Cu un cuvant, Duminica e ziua de bucurie in care praznuim zidirea omului de catre Dumnezeu-Tatal, rascumpararea lui prin Dumnezeu-Fiul si sfintirea lui prin Dumnezeu-Sfantul Duh589 (Leon cel Mare, Epist. Decret. 81, cap. 1).


http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism27.html

Problema e ca pt Duminica nu avem suport biblic, in timp ce pentru Sambata, da! Cei care serbeaza Duminica ca zi de inchinare, nu serbeaza o zi biblica.

Dumnezeu a dat porunca privitoare la pazirea Sabatului ca zi de inchinare la Sinai, a patra din cele Zece Porunci. Zi de shabat inseamna zi de odihna (Exodul 20:8-12). Iisus nu a schimbat porunca aceasta: Matei 5:17; Matei 12:8.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ladyJ spune:

Citat:
citat din mesajul lui ham

Tot ce scrie Cardinal e argumentat pe fras (in schimb imparte epitete cu darnicie, fara sa aibe habar de ce confesiune sunt userii; tipic pentru cei ce n-au argumentatie- jignesc!)!
Ia citate din carti scrise de popi ce-ncearca sa-si argumenteze incalcarile penale ale Decalugului si Perceptelor Biblice si pe baza lor incearca sa desfinteze Cuvantul Biblic, fara sa realizeze ca prin asta desfinteaza baza religiei pe care, cica, popiii aia de-i apara el, o reprezinta; ce-a mai penibiloasa e asta, cu Sambata/Sabatul:

Observi ca neoprotestantii folosesc asemanarea lingvistica intre sabbat si simbata doar pentru a ne trimite la Biserica simbata. E jalnic. Sabbatul inseamna "zi de odihna". Dar cine sa priceapa? :-) Ei au ramas la litera si au uitat de spirit.


Ori e de-a dreptu' habarnist si pe langa copy/paste s-o apucat, fara aprobare, sa scrie idei proprii, ori face pe nestiutoru', mizand pe lehamitea noastra; Cardinale, baga un ochi aici:

Din punct de vedere Biblic Sambata este ziua a saptea a saptamanii, Sabat-ul ebraic, ziua sfintita si binecuvantata de Dumnezeu la creatiune , poruncita în cea de-a patra porunca din Decalog (Exod 20:8) #351;i numita de Creator Ziua Mea cea Sfanta, un semn vesnic între Dumnezeu si poporul Sau (Exod 31:17), Israelul spiritual, în categoria caruia intra oameni din toate natiunile, tuturor acestora poruncindu-li-se pazirea acestei zile (Isaia 56:1-8), zi care va fi deosebita ca zi de Inchinare pe Pamantul nou, restaurat, pentru ve#351;nicie (Isaia:66:23).

http://ro.wikipedia.org/wiki/S%C3%A2mb%C4%83t%C4%83

Uite ce scrie si orthodoxwiki:

Împaratul Constantin cel Mare a generalizat în 321 Duminica drept zi de odihna în imperiu, sarbatoarea saptamanala a crestinilor, cand soldatii asistau la slujbe.

http://ro.orthodoxwiki.org/Constantin_cel_Mare

Care sunt argumentele popilor, sub care se incalca porunca Dumnezeului, in legatura cu ziua sfanta:

Serbam Duminica, pentru ca:
a) E ziua cea dintai a creatiunii (NU a saptea, cea data de Dumnezeu odihnei);
b) E ziua in care a inviat Domnul ("prima a sambetelor", adica "ziua intai a saptamanii"; Matei 28, 1-7 si Marcu 16, 2);
c) E ziua in care S-a pogorat Sfantul Duh peste Sfintii Apostoli (Fapte 2, 1 s. u.).
d) E ziua in care s-a oficiat inca de la inceput, in Biserica crestina, "frangerea painii", adica Sfanta Liturghie.
Cu un cuvant, Duminica e ziua de bucurie in care praznuim zidirea omului de catre Dumnezeu-Tatal, rascumpararea lui prin Dumnezeu-Fiul si sfintirea lui prin Dumnezeu-Sfantul Duh589 (Leon cel Mare, Epist. Decret. 81, cap. 1).


http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism27.html

Problema e ca pt Duminica nu avem suport biblic, in timp ce pentru Sambata, da! Cei care serbeaza Duminica ca zi de inchinare, nu serbeaza o zi biblica.

Dumnezeu a dat porunca privitoare la pazirea Sabatului ca zi de inchinare la Sinai, a patra din cele Zece Porunci. Zi de shabat inseamna zi de odihna (Exodul 20:8-12). Iisus nu a schimbat porunca aceasta: Matei 5:17; Matei 12:8.

"Lui Dumnezeu trebuie sa-i fi placut oamenii prosti. Altfel nu ar fi facut asa multi..."




Ham, tu chiar crezi ca nu se cunosc aceste lucruri?
Se cunosc foarte bine, de aceia e si indarjirea cu care se cauta argumente pentru incalcarea legilor bibilice.

Mai des se citeaza aici din preoti,pardon, sfinti parinti decat din cartea de capatai.
Ce chestie dom-le...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cortexia spune:

Uf, bine ca ne deschideti ochii. V-am asteptat doua mii de ani, dar niciodata nu e prea tirziu. Imi dau seama acum ca eu, personal, sunt in inselare, ca ma inchin la mortaciuni, ca sarut crucea-instrument de tortura, ca cinstesc duminica in loc de alta zi si am fost botezata fara a fi consultata, catehizata samd.

Numai, va rog, spuneti care este adevarata credinta crestina in care sa ma botez? Crestini dupa Evanghelie? Crestini de Ziua a Saptea? Baptisti?....

Cine detine Adevarul absolut?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Cardinal spune:

Dupa 10 pagini de topic, intre pagina 28 si 38 a topicului despre moastele sfintilor, situatia discutiilor teologice este astazi urmatoarea:

1. am postat, cu avintul incepatorului, mesaje foarte lungi, care solicita atentia cititoarelor si cititorilor acestui forum, in care am explicat, pe cit am putut eu de bine, ca:

- termenul de icoana nu poate fi in nici un caz identificat termenului de idol, cum sustin Ham, Belucci, ladyJ, Stefanna. Argumentele mele erau de doua tipuri: a) lingvistic – etmologic (Septuaginta) si b) atribuire atermenului de „eikon” Mintuitorului (eikon tou Theou tou aoratou – Coloseni, 1,15). Afirmatiile mele despre etimologia termenului de „idol” au generat o polemica punctuala cu lilianasoare. Aceasta polemica va fi clarificata. Voi furniza explicatiile necesare.
- interpretarea poruncii a 2-a de catre neoprotestanti, care o folosesc ca arma impotriva icoanelor, dovedeste incapacitatea acestora de a intelege paradoxul fundamental al crestinismului, care este Intruparea Mintuitorului (cu toate consecintele teologice aferente). Datorita logicii binare a tertului exclus, neoprotestantii sunt incapabili sa inteleaga (asum presupozitia slaba: nu pot intelege. Prefer sa o asum pe cea slaba, nu pe ce tare: cum nu vor realmente sa inteleaga) ca in crestinism nu ne mai putem misca in cadrul vechilor dualisme: trup-suflet, vizibil-invizibil, om-Dumnezeu. Incapacitatea aceasta de intelegere se traduce astfel: icoana este vazuta in continuare doar ca o simpla bucata de lemn pictat care oculteaza ruga „directa” catre Iisus, sfintul este vazut in continuare ca un om, pe care, cinstindu-l, „furam” din cinstea adresata lui Iisus, moastele neputrezitoare sunt niste oase si zgirciuri, eventual mortaciuni inestetice care au functia de „idoli”. Primele mele mesaje au ca obiect explicitarea consecintelor teologice ale paradoxului Intruparii si demonstrarea impactului acestuia asupra principiului tertului exclus si a logicii gnostice in care se evolueaza, fara sa isi dea macar seama, neoprotestantii.

2. postarile mele argumentate au suscitat urmatoarele raspunsuri:

- Ham a citit pe diagonala, mi-a spus, ca de la barbat la barbat, ca scriu „polologhii” si a repetat acuzatie de idolatrie la adresa ortodocsilor. Apoi, tot ca de la barbat la barbat, mi-a tratat sotia drept „clona” si, in cel mai tolerant spirit ecumenic, a amenintat ca isi „trage”, daca vrea 5 neveste musulmane (clone). Mi-am rezervat dreptul de a-i raspunde lui Ham tot ca de la barbat la barbat.

- BeLucci, gind la gind cu bucurie cu Ham („dpdvd al icoanelor si inchinarii la idoli gandim la fel”), s-a plins ca ortodocsii „le dau pe spinare” lovituri si a adresat indemnul de a parasi topicul. Apoi mi-a adresat indemnul de a citi Biblia si de a nu asculta doar de parerea unui preot sau a unui „aburici”. Am trecut peste jignirea voalata. Tot BeLucci, dupa ce s-a amuzat, impreuna cu Ham, pe 28 de pagini anterioare postarilor mele de „zgirciurile”, „mumiile”, „oasele” la care, idolatric, se inchina ortodocsii, a intrebat candid „Cind am atacat ortodoxia?”. Apoi m-a acuzat ca am incurcat porunca a 2-a cu prima porunca, in explicatiile mele si, obsesiv, a reluat acuzatia de inchinare la idoli. Mai tirziu, a afirmat, frivol, ca Iisus nu s-a inchinat nici mamei lui, nici cadavrelor si, pentru a masca lipsa de argumente teologice, m-a acuzat ca pozez in victima si ca am atacat religia altuia (in conditiile in care Ham si Belucci scosesera din arsenalul lor, pe 28 de pagini, doar cuvinte ca „zgirciuri”, „cadavre”, „mumii”, „idolatrie”). Explicatia mea despre logica binara, gnostica, a cultelor neoprotestante, a fost considerata drept atac la religie (in virtutea acestui rationament, orice studiu de istorie si morfologie a religiilor ar trebui sa dispara). Dupa alte citeva pagini, m-a acuzat (fara argumente) ca „intortochez Biblia”.

- LadyJ m-a acuzat ca proferez „simple interpretari care pornesc de la alegerea cu grija a datelor biblice, scoateri din context”. Nu a oferit nici un exemplu pentru „scoaterile din context”. A reluat acuzatia de idolatrie si politeism si, dublind miza discutiei, a afirmat despre ortodocsii de pe acest site, ca „sunt impatimiti, nu stiu sa-si apere credinta cu argumente (in conditiile postarilor mele poate prea lungi) si iau pietroaie pe care le arunca in capul neoprotestantilor”. Fara sa isi dea seama, a ilustrat una din tezele argumentate de mine (conceptia neoprotestanta de tip veterotestamentar a lui Dumnezeu, ca un Dumnezeu fara Fiu) : „Sfintii la care se roaga unii in detrimentul Tatalui”. LadyJ, care se legitimeaza ca ortodoxa, considera ca slava Tatalui nu se poate „imparti”. In aceasta logica veterotestamentara, Iisus nu poate fi numit Fiu, iar sfintii nu pot fi numiti fii: exact argumentul lui Arie, condamnat de sinodul de la Niceea. Apoi, a amorsat virarea discutiei dogmatice intr-o discutie istorica, despre crestinismul timpuriu, lipsa icoanelor si lipsa crucilor in Biserica timpurie si despre Constatin (cel care a convocat sinodul de la Niceea). Irina a postat linkuri drept contraobiectii. Cu seninatatea dogmatistului, LadyJ si-a mentinut opinia: „Permite-mi sa nu te cred’. La pagina 39, a incearcat o noua virare a discutiei teologice, intr-o discutie istorica despre simbata pe care crestinii din Biserica timpurie ar fi tinut-o. Nu au fost oferite argumente.

- Stefanna ilustreaza logica gnostica, intilnita la LadyJ: „Sfintii nu fac decit sa desparta sufletul de Iisus”. Ofera apoi o incercare de argumentatie, anume ca trebuie urmat doar Iisus, pentru ca si el a fost ispitit, ca om, si ca doar El este mijlocitor. In mod evident, reia si ea acuzatia de idolatrie si incearca sa vireze discutia teologica intr-o discutie istorica, despre Biserica primara in care, primim asigurari, nu existau sfinti si icoane. Si Stefanna, ca si LadyJ, ma acuza ca „incerc sa fortez texte biblice pentru si a le logifica pentru a apara un punct de vedere”. Insa, ca si BeLucci si LadyJ, nu ofera nici un exemplu de text biblic „fortat” si „schimonosit” de mine. In mesajul urmator, Stefanna reia afirmatia ca exista un singur mijlocitor, numit „Isus” si afirma ca pe Golgota nu a fost desfiintata „Legea si poruncile ei”, cum spune Sf. Pavel, ci „Legea ceremoniala” (insa nu explica intelesul acestei expresii). Legea Sinaiului, cea a Vechiului Testament, NU este desfiintata, dupa Stefana (care tocmai a aruncat toate epistolele Sfintului Pavel la gunoi). Uitind ca s-a declarat ortodoxa, Stefanna isi afirma credinta in principiul protestant Sola Scriptura si acuza Biserica ortodoxa ca se intemeieza nu pe Scriptura, ci pe traditie (argument neoprotestant foarte des intilnit). In final, mirata probabil de lipsa mea de sfiala argumentativa in fata pseudo-argumentelor neoprotestante, imi atrage atentia ca nu sunt blajin si pios: tentativa destul de ieftina de a determina un ortodox sa se rusineze ca isi apara credinta. Stefanna confunda o dezbatere viguroasa cu smerenia. In final, incearca sa amorseze iarasi discutia despre simbata ca zi a Domnului.

3. postarile lui Ham, BeLucci, Stefana, LadyJ au evoluat intre victimizare (BeLucci), glume care frizeaza insulta (Ham, ca intre domni), tentativa nefinalizata de explicitare a legaturii dintre Legea veche si Legea Noua , dintre Noul Testament si vechiul Testament (Stefana), acuzatii de fortare a Scripturii (LadyJ). Nucleul „argumentatiei” este mereu acelasi: porunca a 2-a interzice inchinarea la idoli, icoana este un idol, in Biserica primara nu existau sfinti, icoane si cruci, simbata este in continuare valabila ca zi de inchinare. Nu sunt oferite niciodata argumente solide despre:

- presupusa identitate dintre icoana si idol (eu am oferit argumente despre distinctia lor).
- presupusul caracter idolatric al Sfintei Cruci (si argumentarea cu citate a acestui caracter)
- presupusa valabilitate, dupa Intrupare, a Legii vechi, a simbetei, a interdictiei de a considera trupurile sfintilor ca sfinte (Sfintul Pavel ar fi interesat sa le examineze)
- presupusul caracter iconoclast al Bisericii primare.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Cardinal spune:

In aceste conditii, inainte de a posta pe forum alte mesaje, imi permit sa remarc, cu lehamite, ca nimeni din persoanele citate mai sus nu este cu adevarat interesat de dezbaterea argumentata. Punctul comun al persoanlor citate este dispretul, incercarea de sucire a discutiei in latura istorica (unde referintele la Constantin si la „falsificarea” doctrinei stat gata-gata sa izbucneasca pe forum), dupa ce in prealabil mesajele mele argumentate sunt tratate ca „incercari de deformare” a Scripturii.
Concluzia: persoanele de pe acest forum care striga mereu „idolatrie” nu pot oferi decit postari foarte ideologizate, nicidecum argumentate. La orice raspuns in apararea credintei ortodoxe, replica este „idolatrie!”.

Ham si LadyJ afirma ca citez din popi si din Sfinti Parinti, mai degraba decit din Biblie, dovada inculturii si inchistarii mele.
Astept exemplificarea acestei afirmatii cu macar UN SINGUR citat dintr-un „popa” sau dintr-un Sfint Parinte pe care l-as fi scris in postarile anterioare. Astept sa aflu numele preotului si al Sfintului din care am citat, referinta textuala, titulul cartii, editura, anul si pagina.

Pina atunci, imi rezerv dreptul de a ma indoi ca cei citati mai sus cunosc altceva decit doctrina scornita de

„vrajmasi ai crucii lui Hristos” (Filipeni, 3,18).

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns lilanda spune:

mesajul lui BeLucci

Mai Cardinal...dupa cum vezi suntem de diferiti. Unii pn altii ortodocsi altii catolici. Nu conteaza. Uite eu Stefanna, Lady, Ham si altii mentionati de tine nu gandim la fel din cauza religiei. In unele pct de vedere gandim la fel. Asta e din cauza ca am avut ca sursa Biblia ci nu scrierile unor alte pers(popi).
Ideea aici este sa avem argumente cu Biblia nu cu ideile altora.
Trebuie sa recunosc ca si eu citesc postarile tale pe diagonala pt ca esti obositor.
Tu nu ai prea avut nici un argument clar cu Biblia, ca sa ne convingi.
Sotia ta sau cine este Cortexia, nu cunoaste Biblia, cel putin pe mine ma convins. Dar ii mai dau o sansa sa-mi dea versete din Biblie pt argumentele ei.
Isus este exemplul meu, repet. Ce a facut Isus este demn de urmat, nu ce-mi spui tu din scrierile nushcui...
Isus nu sa inchinat la moste, la cadavrul lui Elisei de ex. De ce nu sa inchinat Isus la Elisei? Daca trebuia sa ne inchinam lui Elisei(sau la oricare sfant decedat), il aveam exemplu pe Isus, care ar fi facut-o. Isus nu a spus ca pentru pomenirea lui sa ne facem semnul crucii ca intotdeauna sa ne amintim de Jertfa Lui.
A spus sa luam cina in semn de aducere aminte.
Isus nu vrea sane chinuim si sa ne calcam in picioareca sa ajungem la Moldova(sau oriunde) ca sa pupam cosciugul nushciu.
Nu trebuie sa facem toate astea. Isus ne primeste asa cum suntem , fara sa ne zdrelim genunchii urcand sute de trepte pana nush unde, fara sa ne tavalim in noroi inconjurand Biserica nushcare...
Suntem pacatosi toti, dar Isus ne cere doar sa ne schimbam inima, gandirea...



Cortexia nu exista religia perfecta. Cauta-l pe Dumnezeu din toata inima si El iti va spune ce si cum trebuie sa fi/sa faci.
Dumnezeu sa-ti dea intelepciune.


Succesul fara Dumnezeu inseamna faliment!:)

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns lilanda spune:

mesajul lui ladyJ

Cardinal, frumoasa caracterizare ai facut userilor, printre care si mie. Argumentele scurte(deci nu zeci de randuri) sunt considerate de catre tine ne-argumente, centrari nefondate, acuze infantile..etc

Cand totul e simplu,preferi sa ne complicam? Citate, paranteze, ghilimele, capitole, versete? Si alea extrase din context?(pentru ca nu poti da copy paste la toata Biblia, evident)

Treaba este simpla. Tu esti probabil un mare citit si invatat, plin de argumente plauzibile si imbatabile, un crestin pana in maduva oaselor care cunoaste adevarul pur, iar eu(ca sa nu vb in numele tuturor) sunt un Gica contra care nu are atceva de facut decat sa te contrazica....asa de dorul lelii..


Eu nu am nevoie de paragrafe si carti inaltatoare pentru a considera ca TU interpetezi in falnicul mod ortodox orice, absolut orice contravine pararilor tale.M-am lovit de prea multe ori de genul acesta de argumente pentru a mai sta sa caut versetele care iti vor rasturna argumentele(pe care de altfel tu le consideri imbatabile).Orice citat ti-as aduce eu, tu vei veni cu alte doua(culmea, tot din NT) pentru a-mi arata cat de mult gresesc la interpretare.Pentru ca asta e, interpretare nu e CONCRET , ADEVARUL ADEVARURILOR.

Putem vorbi saptamani intregi cu Biblia in mana si tot nu vom cadea de acord.De ce? pentru ca e interpretare,scoatere din context, perceptie proprie etc si etc.


Stau doar si ma minunez cum, incepand de la ´´banala´´ sambata(sabat) acuzi ca, inteleapta asistenta le´´confunda´´ datorita asemenarii lingvistice.

Chiar asa sa fie oare?Din nou, permite-mi sa ma indoiesc profund!Daca IIsus vroia sa schimbe ziua de odihna(desi nu vad ce ce ar fi dorit asta, EL insusi traind respectand LEGEA) ar fi facut-o in timpul vietii sale pe pamant.Insa, dupa cum cred ca stii,IIsus a tinut SABATUL, a saptea zi, sambata adica!Restul e can can


Ma indoiesc profund ca nu ai cunostinte despre CAND si CUM s-a schimbat sambata in duminica, despre CAND si CUM au inceput crestinii sa il reprezinte pe IIsus pe cruce, despre CAND si CUM au aparut icoanele,pupatul si veneratul sfintilor etc.

Daca tie iti place(si crezi ca e ok) sa te rogi la sfantul x pentru sanatate, la sfantul Y pentru indeplinicrea nu stiu carei dorinte, fa-o!
Tin doar sa-ti reamintesc ca IIsus s-a rugat Tatalui. Nu lui Ilie, nu lui Avram, nu lui Moise.
Acum interpreteaza.



Sa-i raspund cu aceasta ocazie si sotiei tale...
Doamna, NIMENI nu cunoaste adevarul adevarat. Nici macar sotul domniei tale care e atat de convins de cea ce spune. Nici eu,nici Ham, nici nimeni.
Aici discutam insa despre o porunca,(a doua) data prin Moise, pe care crestinii ortodocsi NU o exclud din credinta lor dar nici nu o indeplinesc.Ba dimpotriva, vin cu ´´argumente´´ a incalcarii ei ca si cum Dumnezeu era adormit cand a dat porunca si a´´ hotarat´´ sa o imblanzeasca pe parcurs....Ah..da si porunca nr 4...

Iisus nu a venit sa schimbe legea. Pentru ca daca era sa fie asa, nu traia printre noi conform LEGII.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:



mesajul lui BeLucci
Uite eu Stefanna, Lady, Ham si altii mentionati de tine nu gandim la fel din cauza religiei. In unele pct de vedere gandim la fel. Asta e din cauza ca am avut ca sursa Biblia ci nu scrierile unor alte pers(popi).Succesul fara Dumnezeu inseamna faliment!:)[/quote]si in punctele de vedere in care nu ganditi la fel ce surse ati avut? Irina, mami de bb Ilinca(26 aprilie '04) si debb Teodora(26 august 2007)
am blog

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irina.c. spune:

Citat:
citat din mesajul lui lilandaAici discutam insa despre o porunca,(a doua) data prin Moise, pe care crestinii ortodocsi NU o exclud din credinta lor dar nici nu o indeplinesc.Ba dimpotriva, vin cu ´´argumente´´ a incalcarii ei ca si cum Dumnezeu era adormit cand a dat porunca si a´´ hotarat´´ sa o imblanzeasca pe parcurs....Ah..da si porunca nr 4...
deci ortodocsii incalca porunca a 4a , in viziunea ta,da? culmea, o facem noi si tot restul "sola scripturistilor", cu exceptia adventistilor de ziua a saptea.ai auzit, Belluci, incalci porunca a 4a, tocmai tu, care nu urmezi ce zic niste popi, ci doar Biblia Irina, mami de bb Ilinca(26 aprilie '04) si debb Teodora(26 august 2007)
am blog

Mergi la inceput