Centrul De Terapie Si Informare AITA

Centrul De Terapie Si Informare AITA | Autor: AITA

Link direct la acest mesaj


Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare.
La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti.

Programul timpuriu, intensiv de terapie la Centru este de 4 sau 5 ore/zi de luni pana vineri si include:
- o ora socializare (intr-un grup de 5 copii cu varsta cuprinsa intre 2 ani jumatate si 4 ani jumatate) iar restul orelor se lucreaza individual, terapie comportamentala aplicata (ABA).
- pe masura ce copilul isi imbunatateste abilitatile sociale, si isi poate lua informatii din mediu, numarul orelor de socializare creste ajungand la 2 ore, si restul orelor se lucreaza ABA individual.

Interventia la noi se face cu specialisti care au multi ani de experinta in lucrul cu copiii cu autism, experienta acumulata sub supervizarea directa a unor coordonatori din Israel, Anglia, USA. La Centru suntem preocupati de progresul copiilor nostri, copii pentru care investim timp, energie si pregatire profesionala cu scopul de a oferi cele mai bune solutii familiilor care ne solicita acest lucru.

Copiilor care nu fac parte din programul nostru intensiv, si familiilor lor, Centrul le ofera urmatoarele tipuri de servicii:
- Evaluarea copilului – initiala si periodica,
- Interventie (terapie comportamentala aplicata, logopedie, kinetoterapie, socializare). Alcatuirea si supervizarea programului de interventie care se va aplica la domiciliul copilului sau la Centru.
- Logopedie
- Informarea si consilierea familiei. Grup de suport, workshopuri si informari pentru parinti.
- Cursuri de informare si worshopuri adresate deopotriva parintilor si specielistilor in domeniu.
- Monitorizarea interventiilor home-based.

Copiii vor beneficia aici de programe de terapie comportamentala aplicata ABA (Applied Behavior Analysis) si PECS (Picture Exchange Communication System), metode de terapie care au obiective mari pe care insa le impart in sarcini mici, iar fiecare raspuns al copiilor se noteaza, precum si fiecare comportament astfel incat, in fiecare moment, sa avem clara evolutia copiilor.
Fiecare copil beneficiaza de propriul sau program individualizat pe care il parcurge in ritmul propriu.
Asiguram materialele necesare terapiei si investim timp si energie in a procura cele mai bune materiale care sa faciliteze progresul copiilor.

Evaluarile initiale si periodice sunt analizate in echipa (parinti, terapeuti, coordonator) iar obiectivele se stabilesc totdeauna in functie de necesitatile copilului. Aceste obiective se refera atat la abilitati ce trebuie construite (imitare, comunicare si limbaj, autoservire, cognitiv, socializare si joc, etc), cat si la comportamente ce trebuie inlaturate / inlocuite (autostimulari, comportamente neadecvate, de protest, etc).

Misiunea noastra este aceea de a-i face pe copii sa-si dezvolte potentialul la cel mai inalt nivel construind special pentru ei programe personalizate.

Contact

ASOCIATIA PENTRU INTERVENTIE TERAPEUTICA IN AUTISM

Str. Diditel, nr 11, sector 4 Bucurest

asociatia.aita@yahoo.com, contact@autism-aita.ro

Tel: 0753 055852

Program: luni – vineri, intre 9.00 – 18.00

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns AITA spune:

Care este diferenta intre copilul care nu vorbeste si copilul autist?

Limbajul are doua componente si anume cea receptiva (adica, ceea ce intelegem din vorbire) si cea expresiva (ceea ce rostim efectiv).
Copilul care doar nu vorbeste la varsta de doi ani (sau chiar mai mult) si prezinta ‚intarziere in dezvoltarea limbajului’, intelege ceea ce spun cei din jur si realizeaza sarcini, coopereaza cu ceilalti, dezvolta relatii sociale armonioase cu adultii si copiii din grupul sau social, se joaca adecvat, si este dezvoltat cognitiv si afectiv conform varstei sale cronologice.
Chiar daca nu numeste persoanele din jur, se duce la ea sau poate arata o anumita persoana, nu denumeste jucariile dar stie care este trenuletul, papusa, mingea etc, recunoaste si arata obiecte in carti, pe pliante, etc.

In autism diagnosticul se pune doar prin observarea si evaluarea comportamentelor copiilor, si de cele mai multe ori acest lucru se intampla intre 18 luni si varsta de 3 ani. Tulburarile de limbaj si comunicare exista la toti copiii cu autism, la care se adauga o scadere in interactiunea sociala si comportamente repetitive, restrictive si repetitive.

Copilul cu autism evita de cele mai multe ori contactul vizual atat cu mama cat si cu ceilalti; Incepe sa planga fara un motiv care poate fi depistat iar acest episoade de plans dureaza o perioada lunga de timp; este dificil de linistit atunci cand plange;
Nu urmareste cu privirea persoanele sau obiectele care se misca in campul lui vizual;
Are comportamente repetitive fata de anumite obiecte (exemplu: invarte rotile de la masinute foarte mult timp, inchide-deschide usi);
Copilul nu raspunde la solicitarile adultului (decat cand “vrea”) si pare ca nu aude sau nu intelege ceea ce i se cere;
Copilul protesteaza si tipa in momentul in care i se cere ceva si se insista pentru primirea unui raspuns, ingreunandu-se astfel invatarea;
Jocul ii este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucariile mereu in acelasi fel, de exemplu: le inchide/deschide, bate cu obiectele in anumite locuri, le invarte etc);
Copilul nu foloseste obiectele in scopul lor uzual (le linge, scutura, plimba sticle pe care le umple si le goleste etc);
A inceput sa spuna cuvinte dar inainte de vartsa de doi ani a incetat sa mai foloseasca anumite cuvinte pe care inainte le folosea;
Isi fixeaza privirea spre un punct fix si o mentine mai mult de 1 minut;
Nu ii imita pe cei din jur, copii sau adulti;
Nu raspunde atunci cand este strigat pe nume;
Nu priveste spre un obiect care ii este aratat si nu se uita la lucrurile pe care adultul le priveste, nu este interesat de lucrurile care ii intererseaza pe ceilalti;
Nu incearca sa atraga alte persoane in activitatile lui;
Lipseste comunicarea non-verbala, nu imita expresiile faciale sau gestuale;
Uneori da impresia ca nu aude atunci cand se vorbeste cu el; nu reactioneaza la anumite tonalitati ale vocii sau isi acopera urechile cu mainile atunci cand aude anumite zgomote;
Are anumite reactii corporale repetitive cum ar fi batutul din palme sau leganatul;
Manifesta rezistenta la schimbare;
Poate avea probleme de alimentatie sau de somn;
Are reactii anormale fata de stimuli normali;
Nu manifesta in mod adecvat nevoia de afectiune;
Uneori este autoagresiv sau agresiv cu cei din jur;
Este in cea mai mare perioada a timpului anxios si speriat, adopta posturi bizare;
Uneori pare insensibil la durere.

http://autismro.wordpress.com/2010/08/21/799/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:

Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism cu sprijinul Paradis Media Advertising a initiat si desfasoara Campania de informare si constientizare asupra problemelor copiilor cu autism in perioada septembrie 2010 – iunie 2011 in gradinitele si centrele medicale din Bucuresti.

Posterul Campaniei noastre expune o serie de abilitati si deprinderi pe care copiii le au la varsta de 2 ani jumatate, in conditiile in care dezvoltarea lor este una tipica, armonioasa.


La 2 ani si jumatate copilul cu o dezvoltare armonioasa…


• Arata si da obiectele uzuale cand sunt numite.
• Raspunde cu DA sau NU la intrebarea “Vrei…?”
• Numeste si arata partile corpului, obiectele, jucariile, persoanele din jur.
• Pune intrebari simple.
• Mananca independent cu lingura chiar daca se murdareste.
• Bea independent cu cana/paharul.
• Sta pe olita / wc si anunta prin cuvinte sau gesturi ca are nevoie la baie.
• Isi scoate hainele care au fost descheiate si isi pune haine simple.
• Imita simple miscari (batutul din palme, ridicatul mainilor, tropaitul picioarelor).
• Imita adultii in treburile casnice si vor sa contribuie la realizarea acestora.
• Arata cu degetul si numeste lucrurile care il impresioneaza sau pe care le doreste.
• Saluta la venire si la plecare cand i se aminteste (cel putin face PA si da noroc)
• Repeta actiuni care produc ras si atentie.
• Vine, sau cel putin se uita, la persoana care l-a strigat pe nume.
• Mazgaleste cu creionul.
• Se uita pe carti si denumeste obiectele.
• Se joaca adecvat cu jucariile (fara sa le bage in gura, sa le invarta, sa le tranteasca).
• Este interesat si interactioneaza adecvat cu alti copii.
• Isi imagineaza jocuri si foloseste obiectele cu alte scopuri decat cele evidente
• Construieste cu lego, se joaca cu papusi si/sau masinute, cuburi, carti.


Daca copilul NU face aceste lucruri, el poate fi in pericol de a avea o tulburare de dezvoltare.
Contacteaza un specialist acum!

www.autismro.wordpress.com

Aceasta lista trebuie privita in ansamblul ei, si nu punctual fiecare item in parte. Cand majoritatea raspunsurilor sunt negative poate exista un risc de tulburare de dezvlotare, altfel pot exista alte probleme specifice sau doar o dezvoltare mai lenta.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:

Proiect de succes

Proiect OMV Petrom


Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism a fost infiintata la sfarsitul anului 2008 iar din septembrie 2009 functioneaza ca Centru de terapie si recuperare intr-o cladire adecvata nevoilor copiilor diagnosticati cu autism. Eforturile amenajarii si dotarii Centrului sunt neintrerupte pentru ca programele intensive de terapie necesita permanent jocuri, jucarii, imagini, carti, rechizite noi. Din acest motiv dar si din dorinta de a avea cele mai bune conditii pentru desfasurarea procesului terapeutic am depus proiectul „Materiale educationale pentru copiii cu autism” pe site-ul www.taraluiandrei.ro si am si castigat premiul de 5000 euro in septembrie anul in curs.
Obiectivul principal al Centrului este dezvoltarea si desfasurarea de programe complexe de terapie individuala si de grup pentru copiii diagnosticati cu autism.
Autismul este cea mai grava dintre tulburarile de dezvoltare ale copilariei, avand o varietate de manifestari in 3 mari segmente: comunicare, socializare si in sfera comportamentului (in sensul unor manifestari repetitive, stereotipe). Desi este o tulburare care se mentine toata viata si care poate duce la diferite niveluri de izolare (personala, sociala ori profesionala), tratamentul inceput inaintea varstei de 3 ani poate imbunatati semnificativ viata persoanelor cu autism.
Tratamentul intensiv presupune intre 20 si 40 de ore de terapie / saptamana (terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, socializare, kinetoterapie), cu materiale educationale speciale, numeroase si costisitoare. In cadrul centrului nostru copiii lucreaza individual si in grup, fiecare avand echipa sa de terapeuti, materiale specifice, sala proprie de terapie.
In urma participarii la concursul desfasurat pe pe site-ul www.taraluiandrei.ro din luna septembrie 2010, proiectul „Materiale educationale pentru copii cu autism” a fost desemnat castigator, obtinand astfel de la OMV PETROM o finantare in valoare de 5000 euro. Castigarea acestui proiect a insemnat enorm de mult pentru noi, pentru ca ne-a dat sansa sa achizitionam o serie de materiale specifice stimularii limbajului si comunicarii (PECS) dar si oportunitatea de a ne putea crea noi materiale achizitionand acum un laptop si un aparat foto. In aceste conditii terapia copiilor poate fi facuta la un nivel profesional inalt, performant. De-asemenea materialele educationale specifice kinetoterapiei sunt foarte scumpe oriunde in lume, iar oportunitatea achizitionarii lor a dus la un pas inainte in efortul nostru de a desfasura terapia cu rezultatele cele mai bune pentru a dezvolta la maxim potentialul copiilor.
Proiectul nostru s-a axat pe dotarea si amenajarea Centrului, activitatile desfasurate de echipa manageriala, terapeuti si voluntari, fiind urmatoarele:
- comandarea materialelor PECS, materialelor pentru kinetoterapie,
- achizitionarea jucariilor, jocurilor, cartilor,
- achizitionarea laptopului, aparatului foto,
- montarea aparatelor in salile de terapie (oglinzi logopedice, trambulina, aparatate de kinetoterapie),
- realizarea materialelor proprii de terapie cu noile aparate (imagini printate si laminate),
- implementarea noilor tehnici de terapie cu ajutorului noilor instrumente achizitionate.
Numarul de beneficiari directi ai proiectului sunt cei 12 copii cu diagnostic de autism, care frecventeaza dimineata si dupa-amiaza Centrul, la care se adauga cei 6 care au programe la domiciliu.
Rezultatele proiectului nostru au inceput sa apara din prima zi in care am inceput sa folosim noile materiale, in sensul ca motivatia copiilor pentru activitatile terapeutice a crescut, iar noile instrumente folosite in comunicare au dus la scaderea nivelului de frustrare si la cresterea abilitatilor sociale ale copiilor. Scopul terapiilor specifice care se recomanda copiilor cu autism este acela de a-i ajuta pe copii sa devina independenti si de a se putea descurca intr-un grup de aceeasi varsta cu ei, iar noile jucarii si materiale fac aceasta tranzitie catre modelul tipic de viata mult mai usoara.
http://autismro.wordpress.com/2010/12/15/proiect-omv-petrom/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:

Va anuntam formarea unui nou grup de suport sub forma cunoscutului Atelier Pentru Parinti, la care va invitam si va asteptam cu drag.

Ce este Atelierul Pentru Parinti?
Un loc si o ocazie de intalnire pentru parintii copiilor cu problematici similare.

Cui se adreseaza?
ATELIERUL PENTRU PARINTI se adreseaza parintilor ai caror copii au fost diagnosticati cu autism sau tulburari din spectrul autist, care au inceput sau sunt pe cale sa inceapa un proces de terapie, care vor sa-si inteleaga mai bine copilul si sa-si imbunatateasca relatia cu el.

Ce se intampla aici?
ATELIERUL PENTRU PARINTI este pe de o parte un grup de suport cu rolul de a asigura un cadru in care participantii vor beneficia de sprijin, intelegere si consiliere psihologica pentru dificultatile proprii, dificultatile legate de dezvoltarea copilului, specificul sindromului autist, dar si pentru dificultatile din relatia parinte – copil. Parintii vor avea ocazia sa impartaseasca din experinta altor persoane aflate in aceeasi situatie si vor fi sustinuti sa gaseasca solutii impreuna.

ATELIERUL PENTRU PARINTI este pe de alta parte un workshop de prezentare de informatii si dezbateri cu rolul de a funiza raspunsuri obiective la intrebarile care va framanta.

De ce ati alege sa participati?
- pentru ca puteti impartasi si invata din experientele altor parinti;
- pentru ca puteti beneficia de consiliere din partea unor specialisti cu experienta in terapia copilului cu autism;
- pentru ca puteti primi noi perspective, abordari si puncte de vedere;
- pentru ca puteti avea acces la informatii si solutii eficiente pentru a face fata incercarilor zilnice;
- pentru ca veti fi sprijinit in dificila misiune de a creste un copil cu autism;
- pentru ca aveti nevoie sa fiti intelesi si sa vorbiti;
- pentru ca a avea un copil cu autism este o provocare continua la care va doriti sa faceti fata cat mai bine.

Unde? Cand? Cu cine?

Locatie: Centru AITA, Str. Diditel, nr. 11, sector 4, Bucuresti

Moderatori: psiholog Dana Alexandru si Daniela Martinescu, psiholog, consultant ABA in curs de acreditare BCBA.

Pentru a participa este necesar sa trimiteti un mail la adresa asociatia.aita@yahoo.com

Va asteptam!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns cosmi1975 spune:

super ....poate participa si un copil de 10 ani??

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:

Carti de logopedie

Terapia tulburarilor de limbaj, Cornelia Stanica, Ecaterina Vrasmas, Editura Didactica si Pedagogica, 1997
Semiologia dislexiei – disgrafiei si terapia ei, Veronica Bilbie, EdituraPim, 2010
Tulburarile limbajului scris – citit, Georgeta Burlea, Editura Polirom, 2007
Defectologie si logopedie, Monica Delicia Avramescu, Editura Fundatiei Romania de Maine, 2006
Limbaj si intelect, Constantin Paunescu, Editura Stiintifica, 1973
Rhinolalia si terapia ei, Margareta Tomescu, Editura Pim, 2005
Educatia copilului prescolar, Ecaterina Vrasmas, Editura Pro Humanitate, 1999
Terapia axata pe comportamentele verbale, Mary Lynch Barbera, Tracy Rasmussen, Editura For You, 2009
Evaluarea si educarea psihomotricitatii, Ioan Dorin Radu, Gheorghe Ulici, Editura Fundatiei Humanitas, 2003
Conduita verbal a scolarilor mici, Emil Verza, Editura Didactica si Pedagogica, 1973
Sa invatam cu… placere, Fise de exercitii logopedice in comunitatea orala si scrisa, Ecaterina Vrasmas, Viorica Oprea, Ana Stoica, Adriana Stancu, Sorina Niculescu, Elena Liliana Galbinasu, Supliment al revistei Invatamantul Prescolar, 2007
8 Log, Program de exercitii logopedice pentru remedierea dislaliei, Ecaterina Vrasmas, Viorica Oprea, Adriana Stancu, Sorina Niculescu, Ana Stoica, Valeria Parsan, Florentina Galbinasu, Iuliana Barbuceanu, Supliment al revistei Invatamantului Prescolar, 2009



http://autismro.wordpress.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:

Autism – Baiatul caruia ii place sa alerge

Va invit sa ascultati o emisiune, care a fost difuzata la Radio Romania Actualitati cu si despre copiii cu autism

http://main.romania-actualitati.ro/autism_baiatul_caruia_ii_place_sa_alerge-25605



http://autismro.wordpress.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:

ASOCIATIA PENTRU INTERVENTIE TERAPEUTICA IN AUTISM
organizeaza cursul cu tema:

TEHNICI DE TERAPIE COMPORTAMENTALA APLICATA LA COPILUL CU AUTISM
16 – 17 aprilie 2011

Trainer: psih Daniela Martinescu, specializare in terapia si recuperarea copiilor cu autism
Consultant ABA in curs de acreditare BCBA

Tematica cursului:

Ziua I

Copilul cu autism
- Ce este autismul? Caracteristicile copilului cu autism.
- Criterii de diagnosticare precoce.

Terapia comportamentala ABA
- principii de terapie comportamentala aplicata ABA. Principii de invatare.
- discrete trial (cerinta – comportament – consecinta),
- promptul si diminuarea lui,
- discriminarea stimulilor,
- recompensa si pedeapsa in terapia comportamentala aplicata ABA,

- ABC (antecedent – comportament – consecinta). Modificarea comportamentala.
- Evaluarea terapiei (sedintei de lucru)
- Notarea programelor, comportamentelor etc
- Alcatuirea planului de interventie – alegerea programelor.

Tulburarile de limbaj
Dificultatile in relatiile sociale
Probleme de comportament

PECS (Picture Exchange Communication System) – comunicarea cu ajutorul imaginilor
Fazele PECS
Relatia PECS – ABA, PECS – limbaj verbal si comunicare

Gesturi in comunicare
Limbajul verbal: Imitarea verbala, promovarea limbajului, limbajul functional.

Ziua II

Alcatuirea planului de interventie – alegerea programelor.
Selectarea si definirea comportamentelor tinta si crearea programelor.
Evaluarea si analizarea modificarii comportamentale.
Analiza functionala a comportamentelor.
Cum se dezvolta comportamentele noi prin: imitare, modelare, inlantuire.
Dezvoltarea abilitatilor cognitive.
Alcatuirea programelor de autoservire (masa, toaleta, imbracat, spalat etc).
Joc si socializare.
Dezvoltarea limbajului receptiv – intelegerea instructiunilor, recunoasterea obiectelor, actiunilor, persoanelor, emotiilor, mediului inconjurator.
Dezvoltarea limbajului expresiv: verbal, gestual, prin imagini.

Cum pot fi scazute comportamentele negative prin: extinctie, recompensa diferentiata sau interventia asupra antecedentului.
Care este actiunea recompenselor / pedepselor asupra comportamentelor copiilor.
- Feedback in alcatuirea si executarea programelor.

Partea teoretica a cursului va fi sustinuta de demonstratii practice, studii de caz, si imagini video. Obiectivul cursului este acela de a oferi tuturor participantilor suportul pentru a aplica tehnicile si metodele de interventie asupra copiilor cu autism.

Data: 16 – 17 aprilie 2011, (sambata si duminca) la sediul AITA in str. Diditel, nr. 11, sector 4, Bucuresti (zona Tineretului)
Durata: 10.00 – 16.00
Taxa de curs: 200 ron se achita in contul nostru. Studentii beneficiaza de reducere, achitand doar 150 ron.
Informatii si inscrieri: asociatia.aita@yahoo.com, 0753 055852
Trimiteti mail cu urmatoarele date: nume, prenume, profesie, date de contact, precum si dovada achitatii taxei (chitanta scanata) in contul nostru:
ASOCIATIA PENTRU INTERVENTIE TERAPEUTICA IN AUTISM
Cont: RO51BUCUE47774732511RO01 deschis la ALPHA BANK sucursala Perla, specificand „curs + numele dvs”
Se acorda diploma de participare. Nu se acorda credite

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:


Autonomie prin art-terapie



Proiectul nostru are nevoie de voturi, pentru care va multumim anticipat


Dupa cum stiti, preocuparea noastra permanenta este sa oferim copiilor cu autism servicii cat mai eficiente si cat mai complexe. Asta inseamna ca trebuie sa avem proiecte si sponsorizari.

Dupa mai multe etape eliminatorii, s-a dat start la votarea proiectului Autonomie prin art-terapie propus de catre Asociatia AITA in cadrul programului de granturi al Raiffeisen Bank. Vor castiga 10 proiecte, iar noi vom putea fi printre castigatori doar daca ne este votat proiectul, nimic altceva.

Va rugam sa ne votati, si sa dati sfoara-n tara printre colegi, prieteni, rude, sa ni se alature prin vot si cu promovarea proiectului prin toate caile posibile. Acest proiect ne aduce noua posibilitatea de a le oferi copiilor si ore de art-terapie de care au mare nevoie.

Daca votam noi, fiecare dintre cei care credem ca toti copiii au dreptul la educatie (si terapie cand este nevoie), si mai aducem inca 5 voturi, proiectul nostru ar avea mari sanse sa castige.

Pentru a putea vota, va rugam sa va faceti un cont pe site-ul https://raiffeisencomunitati.ro/program-de-granturi/, sa accesati linkul de confirmare pe care il veti primi pe e-mail si sa cautati proiectul nostru la proiectele scrise de ONG-uri, in Bucuresti, la categoria Servicii Sociale.

Se poate vota pana vineri, 30 septembrie, ora 16:00!



Nu va ia mai mult de 2 minute! Multumim si contam pe sprijinul vostru!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AITA spune:



Un comportament poate fi mai usor controlat daca reusim sa-i descoperim functia.


psiholog Andreea Maxim

„ Cand eram mica mi-ar fi placut sa simt confortul de a fi luata in brate, dar ma retrageam imediat cand cineva ma imbratisa deoarece in acel moment simteam cum un val coplesitor de senzatii ma inunda. Pe atunci as fi preferat orice alt tip de stimulare chiar daca aceasta imi provoca durere decat sa accept o simpla imbratisare. De fiecare data cand cineva se apropia de mine deveneam rigida, tresaream si plecam imediat.”

(Temple Grandin, Ph.D.)

Copiii cu autism nu pot gestiona informatiile senzoriale din mediu, creierul lor le filtreaza intr-un mod diferit nestiind ce trebuie sa faca cu ele, unde sa le integreze, aceste senzatii producand confuzie pentru ei. Copilul hipersenzitiv percepe stimulii din mediu ca pe o suprastimulare, ca pe ceva coplesitor, este ca si cum ar avea un amplificator pornit la maxim si simte imediat nevoia sa blocheze acesti stimuli care il invadeaza. Copilul hiposenzitiv are nevoie de supra-stimulare, este ca si cum in realitate el simte totul la un nivel atenuat si are nevoie de mai mult In acest caz autostimularile devin mecanisme de aparare si oricat de lipsite de sens ar fi pentru noi, oricat de ciudate, trebuie sa observam care este functia lor si cum putem sa-l ajutam pe copil sa le faca fata.

Autostimularile sunt comportamente repetitive si se manifesta sub urmatoarele forme:

Vizual: clipeste in mod repetat, fixeaza cu privirea o sursa de lumina, isi misca rapid propriile degete in fata ochilor, flutura mainile, aliniaza obiecte;

Auditiv: emite sunete ciudate, pocneste din degete, isi loveste urechile cu mainile;

Tactil: bate din palme, se scarpina, atinge diverse obiecte, se inteapa cu unghiile, merge pe varfuri;

Olfactiv: miroase obiecte, oameni;

Gustativ: introduce in gura obiecte sau parti ale acestora, linge obiecte;

Vestibular: se leagana stanga-dreapta sau inainte-inapoi, se invarte, sare;

Ne dorim sa reducem aceste comportamente pentru ca:

Interfereaza foarte mult cu atentia. Cand un copil se autostimuleaza atentia ii este concentrata pe propriul comportament si nu mai reuseste sa acumuleze informatii din exterior.

Sunt extrem de fixate si din aceasta cauza adaptarea la mediu este dificila.

Stigmatizeaza.

Ce putem face pentru a diminua autostimularile?

- Le putem transforma in activitati adecvate sociale, care indeplinesc acceasi functie. Ex. pentru un copil care aliniaza obiecte (jucarii, pahare, carti, pantofi) un obiectiv adecvat poate fi sa-l invatam sa insire margele sau pioneze colorate urmand o anumita logica/tipar.

- Le putem conditiona ca timp si/sau spatiu. Ex. pentru un copil care inchide/deschide tot timpul usile, un obiectiv adecvat ar putea fi sa-l oprim de fiecare data cand manifesta acest comportament, lasandu-i insa doar o anumita usa pe care sa o poata inchide/deschide, pe care copil nu o va putea accesa decat in intr-o anumita camera iar cei din jur vor putea astfel comportamentul copilului.

Pentru a inlocui autostimularile il putem invata pe copil activitati din care sa obtina aceeasi senzatie dar care sa fie adecvate social. Copiii cu autism nu inteleg lumea din jurul lor, nu stiu cum sa comunice, nu stiu nici ca este important sa comunice, nu cunosc utilitatea obiectelor si nu au dorinta de a explora mediul. Ei fac mereu acelasi lucru angajandu-se in activitati de rutina, frustrandu-se atunci cand intervine o schimbare.

Cand nu reusesc sa se faca intelesi recurg la comportamente inadecvate, si din aceasta cauza au nevoie sa invete pas cu pas cum sa se adapteze, sa comunice, sa socializeze si sa-si imbunatateasca viata.

„ Imi pot aminti cat de mare era frustrarea mea pentru ca nu puteam sa vorbesc. Stiam ce vreau sa spun dar nu reuseam sa scot niciun cuvant, si tot ce puteam sa fac era sa tip” (Temple Grandin, Ph.D.)

Copilul cu autism se autostimuleaza foarte mult si foarte des, pentru ca nu stie cum altfel sa abordeze lumea in care traieste, si nu poate invata lucruri noi prin imitatie. Este necesar atunci sa-i cream oportunitati in care sa invete si sa-si demonstreze abilitatile, sa arate si sa vada ca poate sa faca anumite lucruri, sa aiba succese, pentru ca ulterior sa se angajeze din ce in ce mai mult in activitati functionale si mai putin in activitati autostimulatoare.

Antrenandu-i in activitati variate si stimulandu-i constant le sporim creativitatea si imaginatia. Abilitatile de comunicare sunt incurajate, si chiar si simpla manipulare a obiectelor il invata pe copil ca poate explora si influenta mediul.

http://autismro.wordpress.com/2011/10/09/un-comportament-poate-fi-mai-usor-controlat-daca-reusim-sa-i-descoperim-functia/

Mergi la inceput