Vorbirea: un joc in 2! - metoda Hanen

Vorbirea: un joc in 2! - metoda Hanen | Autor: Otilia

Link direct la acest mesaj

Fiind mama unei fetite de 3,5 ani care intirzie sa vorbeasca pe intelesul nostru am cautat peste tot o metoda buna pentru a-mi ajuta fetita sa progreseze in limbaj si comunicare. Asa am reusit sa gasesc aceasta carte: "It Takes Two To Talk" comercializata de Centrul Hanen si scrisa de ortofonista Ayala Manolson. Am comandat-o in Canada (in Franta nu exista) si am primit-o ieri, mi se pare o carte exceptionala!!! (exact ce cautam ;))
Aceasta carte descrie in termeni concreti cum se pot stabili contactele dintre parinti si copii care duc la comunicare si la invatarea care favorizeaza relatiile pozitive si limbajul. Ofera parintilor si educatorilor o metoda usoara si eficace de a incuraja curiozitatea, creativitatea si exprimarea copilului, in mijlocul dialogurilor, a vietii cotidiene si a jocurilor.
As vrea sa impart si cu alti parinti care au copii cu probleme de limbaj sau comunicare metodele descoperite in aceasta carte.
De aceea mi-am propus sa va fac un rezumat.


"La beauté est une demi-faveur des dieux, l’intelligence en est une entière."

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:


Vorbirea, un joc in 2

Cum sa ne ajutam copilul sa comunice

Ghidul parintilor


Avem cu totii un vis si o speranta; aceea ca intr-o zi copilul nostru sa vorbeasca clar si natural. Invatatul vorbirii nu se limiteaza la a invata cuvintele corecte, ci trebuie invatat sa recunoastem sentimentele, sa intelegem ideile, sa invatam a fi o persoana si sa intram in relatie cu alte persoane.
Copilul invata sa comunice prin contactul sau cu lumea inconjuratoare. Iar parintii ocupa locul cel mai important in universul copilului. Ceea ce parintii spun si fac joaca un rol extrem de important si da copilului ocazia de a invata.
Vorbirea se invata in 2.

Introducere

Cel mai frumos cadou pe care il poate face un parinte copilului sau este sa-l ajute si sa-l invete sa comunice cu lumea. Am cunoscut cu totii frustrarea de a incerca sa comunicam cu un copil incapabil de a vorbi, sau care vorbeste pe limba lui, sau care este total indiferent. Sub presiunea stressului chiar si parintii cei mai rezonabili si afectuosi pot deveni frustrati si descurajati.
Cum sa vorbim unui copil care are o capacitate de comunicare limitata? Unui copil caruia ii lipseste dorinta de a vorbi? Unui copil care nu ne asculta, care e agitat sau care se opune? Aceste situatii cer capacitati speciale din partea parintilor.
Aceasta carte ne propune moduri de a crea o buna comunicare cu copilul nostru depasind obstacolele care sunt: capacitati limitate, opozitie, sentimentul neputintei, indoielile beneficiilor comunicarii.

Daca copilul nostru nu comunica asa cum ne-am astepta, poate ca nu este din cauza dezinteresului, ci mai degraba pentru ca nu prea stie cum sa raspunda. Chiar daca are capacitatea de a raspunde, copilul poate gindi ca n-o sa-l intelegem si refuza atunci sa vorbeasca. In spatele comportamentului copilului nostru se pot ascunde temeri, lipsa de incredere in sine; refuzul de a vorbi ar fi atunci un mod de a se proteja.

Problema pe care o avem nu vine numai din cauza comportamentul copilului nostru, ci si de la reactia noastra in fata acestui comportament. Daca acest copil ne arata prea putin interes pentru limbaj, atunci noi avem tendinta de a vorbi in locul lui sau de a-l ignora. Daca nu raspunde eforturilor noastre de a comunica cu el, atunci adesea vom insista mai mult. Daca se incapatineaza, incercam sa-l fortam, sa-i impunem dorinta noastra. Cel mai adesea, vrind sa infringem rezistenta lui nu reusim decit s-o facem si mai mare.

Atunci ne simtim descurajati si suntem tentati sa-i dam ceea ce credem noi ca vrea, sa abandonam partida, doar ca ar fi pacat pentru el si pentru noi. De fapt ii lipsesc ocaziile si incurajarile de care orice copil are nevoie pentru a ameliora capacitatea sa de a invata sa vorbeasca.

Metoda HANEN ofera solutii care pot parea paradoxale la multi dintre noi: aceasta consta in a reactiona invers decit reactionam in mod natural atunci cind comunicarea esueaza. Principiul fundamental al metodei Hanen este de a incuraja comunicarea intr-un mod indirect. In loc sa-i zicem ce trebuie sa faca, ii dam ocazia sa descopere singur. Vrem ca el sa resimta mai usor bucuriile si avantajele comunicarii.

Metoda Hanen privilegiaza crearea de contacte afectuoase cu copilul prin comunicare si invatare. L-am numit "calea celor 3A". Ea consista in a:
acorda copilului nostru posibilitatea de a lua initiative
adapta pentru a trai impreuna momentul
ajuta limbaj si experiente

Calea celor "3A" poate fi folosita cu orice copil de virsta prescolara, chiar si cu bebelusii, pentru a-i incuraja sa comunice cind sunt bolnavi, incapatinati sau capriciosi.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns karmen spune:

Multumim Otilia
Poate ne prezinti unele metode concrete, exercitii, exemple de jocuri daca sunt ilustrate in carte. Sau ce ai incercat tu cu fetita ta si a dat rezultate. Asteptam cu interes.

Carmen Ghilescu

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

quote:
Originally posted by karmen

Multumim Otilia
Poate ne prezinti unele metode concrete, exercitii, exemple de jocuri daca sunt ilustrate in carte. Sau ce ai incercat tu cu fetita ta si a dat rezultate. Asteptam cu interes.

Carmen Ghilescu

Merci Carmen de incurajare!

Da, metodele sunt cit se poate de concrete, exercitii, jocuri, cintece etc... Cit despre ce am incercat eu cu fetita mea... de abia am primit cartea si o descopar in acelasi timp cu voi, asa ca n-am avut inca timp! Eu sper ca pina la 4 ani sa facem progrese uimitoare!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns mamica dulce spune:

otilia,te rog ,da-mi si mie adresa de unde ai cumparat cartea.Am auzit depre ea si am cautat-o pe toate site-urile cu carti online pe care le stiu,inclusiv ebay +librarii dar ..nu e de gasit.
Si pe mine ma intereseaza ..poate ca la noi nu se vorbeste despre intarziere de limbaj dar mi se pare foarte interesanta si utila.
Puiul meu are 3 ani si aproape 3 luni,e foarte inteligent,intelege doua limbi,spune foarte multe cuvinte,face niste chestii super destepte si la calculator si in mod obisnuit,e mai bun la memory ca mine.,face distinctie clara intre limbi,intre romana cu mine si germana cu tati ..dar..nu face propozitii.Nici una!(decat alea pe care le stie pe de rost de ex da-te jos,hai cu mine.In schimb nu spune da-mi apa,spune apa simplu.Plus o tona pe care la intelege numai el sau nici nu incearca sa spuna,mai bine pune de un teatru mic.

Saptamana teecuta am aflat ca de fapt are probleme cu urechile,pornite de la polipi(el niciodata nu s-a plans de durere,pediatrul nu a observat nimic,insa 2 medici orl au onfirmat ca nu aude bine decat daca se concentreaza,aude intr.un fel ca si cum ar avea capul sub apa)Pe 28 februarie e programat pt operatie(amigdale,polipi,urechi) si medicii spun ca si asta e o cauza a vorbirii deficitare.Pe langa faptul ca e baiat,copil bilingv.
Eu sper sa isi dea drumul rapid la vorba dupa aceea,recunosc ca sunt momente in care efectiv nu mai am rabdare,cand vad ca nu incearca macar si prefera sa miorlaie.
Otilia,mai scrie din carte daca ai timp si nu uita sa.mi dai link-ul de pe care ai comandat-o.
mitzu'meu



Life is not measured by the number of breaths we take,but by the
moments that take our breath away.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

quote:
Originally posted by mamica dulce

otilia,te rog ,da-mi si mie adresa de unde ai cumparat cartea.Am auzit depre ea si am cautat-o pe toate site-urile cu carti online pe care le stiu,inclusiv ebay +librarii dar ..nu e de gasit.
Exact, si eu am cautat-o peste tot de-am innebunit pina cind m-am hotarit s-o comand de la mama ei de-acasa (Canada), desi am platit taxele de livrare ingrozitor de mult, (aproape cit pretul cartii) si mai si ziceau ca vine intre 6-8 saptamini de la inregistrarea platii. (noroc ca m-au pacalit si mi-a ajuns in 10 zile! ;))

Uite adresa: http://www.hanen.org/

Mai precis pentru Europa de Vest:
https://wx15.registeredsite.com/user1017712/Hanen2002/EmailForms/InternationalOrderForm.htm

Bafta, eu cred ca e o carte excelenta pentru TOTI parintii care-si iubesc copiii si vor ca acestia sa reuseasca in viata, nu numai pentru cei cu diverse probleme de limbaj.

Sanatate multa si operatie reusita!!!

Si bineinteles ca voi continua cu rezumatul.


"La beauté est une demi-faveur des dieux, l’intelligence en est une entière."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

Capitolul 1
Sa dam copilului nostru posibilitatea de a lua initiative

In acest capitol descoperim:
- motivele pentru care este important de a acorda copilului nostru posibilitatea de a lua initiative, pentru ca sa poata sa ne aduca la cunostinta sentimentele si nevoile sale, sau sa exprime ceea ce-l intereseaza
- maniera in care ne influentam copilul in achizitionarea mindriei si a sentimentului de frumusete interioara
- maniera de a cunoaste propriul nostru copil, dindu-ne timpul de a-l descoperi, de a astepta si de a asculta incercarile lui de a comunica
- ceea ce putem astepta de la copilul nostru

Parintii joaca mai multe roluri, citeodata toate in acelasi timp! Trebuie sa fim in acelasi timp politai si prieteni, povestitori si soferi, schimbatori de scutece sau infirmieri. Citeodata uitam ca ceea ce facem, dar mai ales cum facem schimba totul.

Atunci cind ne jucam de-a "bona buna la toate"

Vrem sa fim parinti buni. Vrem sa satisfacem nevoile si dorintele copiilor nostri.
Este greu sa rezistam reflexului natural de a usura lucrurile vorbind sau reactionind in locul lui de cite ori copilul pare incapabil de a se exprima sau de a se descurca.
Totusi, chiar daca noi credem ca-i simplificam si-i usuram lucrurile si ca-l ajutam, il privam de posibilitatea de a-si exprima curiozitatea, sentimentele, nevoile. Daca noi facem totul si vorbim in locul lui, atunci nu ii dam ocazia de a descoperi singur cum sa se descurce si sa se exprime.

Atunci cind ne jucam de-a "vîrtejul"

Avem atitea de facut!!! Sa organizam, sa prevedem, sa realizam, sa muncim, sa facem cumparaturi, sa ne ducem, sa ne intoarcem… Bineinteles ca toate activitatile astea ne vor ajuta copilul sa aibe o viata cotidiana mai bogata, mai bine umpluta si mai fericita.
Vrind sa facem totul consumam multa energie si mult timp, dar copilul nostru este un pic uitat in tot acest vîrtej.
Daca avem cite ceva de facut in orice moment atunci nu mai avem suficient timp pentru a crea cu copilul nostru legaturile afectuoase care ar trebui sa-l ajute sa progreseze.
Ii vorbim, dar nu-l ascultam.

Atunci cind ne jucam de-a "profesorul"

Stim ca rolul unui parinte este de a educa si avem atitea lucruri sa-i invatam pe copiii nostri incit monopolizam deseori conversatia. De multe ori uitam ca un copil invata mai bine prin propria lui experienta decit privind sau ascultind ce si cum trebuie facut. Daca noi suntem singurii care vorbim, copilul nu are ocazia sa invete prin propria lui experienta.

Atunci cind jucam rolul partenerului care asculta…
…folosim "calea celor 3A" pentru a incuraja copilul nostru sa stabileasca un contact si sa comunice.
Copilul nostru se simte recunoscut si special pentru ca:
- ii acordam posibilitatea de a lua initiativa
- ne adaptam pentru a partaja momentul impreuna cu el
- ajutam limbajul si experienta

Intreaga noastra atentie si deschiderea il ajuta sa achizitioneze sentimente si incredere in sine, forta si satisfactie!
Atunci cind ne gasim timpul de a partaja experiente cu copilul nostru, il incurajam sa stabileasca contacte umane care il vor ajuta sa cunoasca lumea si sa invete.

Vorbirea este un joc in 2 si comportamentul nostru face toata diferenta. E greu sa ajutam copilul sa invete sa vorbeasca daca suntem prea ocupati sa facem totul pentru el, daca suntem supraincarcati de treburi sau daca ne credem profesori. Fiind parteneri ai copilului dispusi sa-l asculte, vom avea posibilitati ilimitate de a dialoga cu el si de a-l invata o gramada de lucruri.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Witchie spune:

Otilia, abia astept exercitiile concrete. Multumesc pentru rezumatul cartii !

Anda, mama Irinei
domnisoara Irina
Fata lui Jackie Chan

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

Sa invatam sa ne cunoastem copilul mai bine

"Te voi cunoaste si te voi atinge
Te voi lua si te voi mirosi,
Te voi gusta si te voi asculta

Voi asculta sunetele tale, poate cuvintele tale,
si mai tirziu, cind te voi cunoaste cu adevarat,
Iti voi pune intrebari, duios, ca sa nu-ti fie teama

Si tu sa ma cunosti la rindul tau
Ca sa ai incredere in mine
si mai apoi sa ai incredere in tine

Impreuna vom descoperi Lumea."


Mary MacCracken

Pentru a ne ajuta copilul sa cunoasca lumea trebuie mai intii sa-l cunoastem bine si sa-i cistigam increderea. In dorinta noastra de a satisface nevoile copilului, de a-l invata ce e viata si de a se amuza avem reflexul natural de a anticipa nevoile sale, de a-i spune ce trebuie sa faca, de a alege jocurile in locul lui. Dar trebuie sa facem un efort constient de a observa, astepta si asculta copilul. Este prima etapa si cea mai importanta pentru a ne cunoaste copilul.

Observind => ajungem sa recunoastem sentimentele si nevoile copilului
Asteptind => dam copilului posibilitatea de a se exprima in felul sau
Ascultind => il incurajam sa se exprime

Observarea

Chiar daca copilul nu se exprima inca cu cuvinte, putem recunoaste usor sentimentele si nevoile lui daca avem timpul necesar ca sa observam:
- ce ii retine atentia
- expresia chipului lui
- limbajul corpului

Citeodata observarea tuturor acestor elemente este insuficienta pentru a ne permite sa intelegem clar ceea ce incearca copilul sa ne spuna. Este poate necesar sa observam indici mai subtili:
- gradul de desteptare
- ritmul respiratiei
- schimbarea fetei
- tonul, volumul si durata sunetelor

Pentru a invata sa recunoastem ansamblul unic de moduri de comunicare folosit de fiecare copil ne trebuie mult timp si determinare.

Asteptarea

Sa asteptam copilul nostru sa comunice este destul de greu!
Viata noastra este tot mai trepidanta si credem ca noi, adultii, avem datoria de a invata, evalua cunostintele copilului nostru si de a conduce conversatia. Avem tendinta sa nu asteptam copilul sa se exprime, ci mai degraba sa ii impozam ajutorul nostru: vorbim in locul lui, raspundem in locul lui si folosim un limbaj dominator (ordine si intrebari)
Daca incercam sa ne facem existenta mai simpla, mai usoara si mai rapida, riscam sa ignoram sentimentele, nevoile si curiozitatea copilului nostru…
Daca stim sa asteptam, ii dam copilului nostru sansa de a cunoaste. Putem remarca ceea ce-i retine atentia, putem descoperi expresia fetei sale, putem asculta sunetele pe care le scoate.

Ascultarea

Recunoasteti scena?… De cite ori, in conversatiile noastre cu copilul, suntem singurii care vorbim?…

"Asculti muzica, Tomas? Muzica iti place? E bine!!! Ce muzica frumoasa!!! Bravo!!!!!"

Atunci cind vorbim copilului nostru iar acesta nu ne raspunde avem reflexul de a "astupa golul", de a ne raspunde singuri la toate intrebarile si de a continua fara nici o pauza.
Credem ca usuram lucrurile, dar in realitate sabotam dezvoltarea sa cu cele mai bune intentii. Nu asteptam raspuns din partea lui si el va raspunde asteptarilor noastre… necomunicind.
Daca, din contra, il ascultam atent, toata atentia noastra ii va da increderea si curajul necesare pentru a face eforturi.
Daca ne ascultam atent copilul il vom intelege mai bine si ii vom putea raspunde cu mai multa sensibilitate.

Singurul mod de a sti ce se-ntimpla cu un copil este sa-l asculti. Insa nu-l putem asculta atita timp cit vorbim.


"La beauté est une demi-faveur des dieux, l’intelligence en est une entière."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sanziana72 spune:

quote:
Originally posted by Otilia



Singurul mod de a sti ce se-ntimpla cu un copil este sa-l asculti. Insa nu-l putem asculta atita timp cit vorbim.



"La beauté est une demi-faveur des dieux, l’intelligence en est une entière."




Acesta este un lucru pe care multi adulti trebuie sa il invete si in discutiile intre ei. Foarte putini oameni am vazut dispusi sa te lase sa termini ce ai de spus fara sa intervina.


Asteptam cu nerabdare continuarea!

Multumim frumos.


Sanziana & Marina (03/10/2004)
http://fr.pg.photos.yahoo.com/ph/sanziana72/album?.dir=mail&.src=ph


Be carefull of what you wish for, cause you might get it! / Ai grija ce iti doresti ca s-ar putea sa primesti!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns aissa spune:

Si eu astept continuarea. Posed un copil care refuza sa imite orice fel de sunet, sa repete cuvinte (unele le-a spus si acum refuza sa le mai zica), se multumeste sa arate cu degetul, sa spuna cand si cand o silaba, si mai nou o simt frustrata cand (ma prefac ca) nu pricep ce imi cere.

Cristina si Ale (30.09.2004)

Mergi la inceput