Contract de munca
Am o intrebare ( sau mai multe):
Legislatia romana permite sa ai un contract de munca in tara si unul in afara tarii ( in U.E.) ? Cred ca va suna cam ciudata intrebarea mea.
Petruta
Raspunsuri
Sorin spune:
Grija mare totusi.
Sunt patit cu chestia asta si pot sa-ti spun ca la un moment dat fiscul roman ma cauta sa-i platesc vreo 300 milioane (nu glumesc) impozit pe venit.
Daca salariul din tara e numai pentru drepturile la pensiei eu iti recomand calduros sa-ti faci un contract individual de asigurare si sa-ti lamuresti foarte clar statutul de rezident fiscal.
petruta spune:
quote:
Originally posted by Sorin
Grija mare totusi.
Sunt patit cu chestia asta si pot sa-ti spun ca la un moment dat fiscul roman ma cauta sa-i platesc vreo 300 milioane (nu glumesc) impozit pe venit.
Daca salariul din tara e numai pentru drepturile la pensiei eu iti recomand calduros sa-ti faci un contract individual de asigurare si sa-ti lamuresti foarte clar statutul de rezident fiscal.Sorin
Sorin, te rog detaliaza putin, daca spui ca ai patit-o. Cum se rezolva situatia: adica vor fi cumulate cele doua venituri si se impoziteaza, cum este cu acest impozit, presupunind ca voi plati si in statul in care inchei contract (Franta in special sau alt stat din U.E.).
Dar in cazul detasarii la o filiala a firmei din afara tarii ?
Multumesc
Petruta
liviu`s spune:
Art. 2 din OG 7/2001. - (1) Este subiect al impozitului pe venit, în condițiile prezentei ordonanțe, persoana fizică rezidentă, denumită în continuare contribuabil:
a) persoana fizică română cu domiciliul în România, pentru veniturile obținute atât din România, cât și din străinătate;
b) persoana fizică română fără domiciliu în România, pentru veniturile obținute din România prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României sau într-o perioadă ce depășește în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni, începând sau sfârșind în anul calendaristic vizat;
c) persoana fizică străină, pentru veniturile obținute din România prin intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României sau într-o perioadă ce depășește în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni, începând sau sfârșind în anul calendaristic vizat.
(2) Sunt, de asemenea, contribuabili, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe, persoanele fizice române fără domiciliu în România, precum și persoanele fizice străine, care realizează venituri din România în alte condiții decât cele menționate la alin. (1) lit. b) și c) și potrivit convențiilor de evitare a dublei impuneri, după caz.
Art. 47. - Venitul este considerat din România, în înțelesul prezentei ordonanțe, dacă locul de proveniență a veniturilor persoanei fizice, al exercitării activității sau locul de unde aceasta obține venit se află pe teritoriul României, indiferent dacă este plătit în România sau din/în străinătate.
Art. 48. - Venitul care nu este din România este venit din străinătate.
Art. 49. - (1) Contribuabilii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. a), care pentru același venit și în decursul aceleiași perioade impozabile sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cât și în străinătate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plătit în străinătate, în limitele prevăzute în prezenta ordonanță, denumit în continuare credit fiscal extern.
(2) Creditul fiscal extern se acordă dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:
a) impozitul aferent venitului realizat în străinătate a fost plătit direct sau prin reținere la sursă, lucru dovedit cu documente care atestă plata;
b) impozitul datorat și plătit în străinătate este de aceeași natură cu impozitul pe venit datorat în România.
Art. 50. - (1) Creditul fiscal extern se acordă la nivelul impozitului plătit în străinătate, aferent venitului din sursa din străinătate, dar nu poate fi mai mare decât partea de impozit pe venit datorat în România, potrivit prezentei ordonanțe, aferentă venitului din străinătate.
(2) Calculul creditului fiscal extern se face separat pentru veniturile realizate pe fiecare țară, cu respectarea prevederilor alin. (3).
(3) În cazul veniturilor a căror impunere în România este finală, creditul fiscal extern se acordă pentru fiecare venit similar din România, potrivit prezentei ordonanțe.
(4) În vederea calculului creditului fiscal extern sumele în valută se transformă la cursul de schimb mediu anual al pieței valutare comunicat de Banca Națională a României din anul de realizare a venitului.
Art. 51. - (1) Pentru veniturile realizate de contribuabilii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c) și la art. 2 alin. (2), prevederile cap. II se aplică în mod corespunzător, aceste venituri necumulându-se în vederea impunerii în România.
(2) Contribuabilii prevăzuți la art. 2 alin. (2), care realizează venituri din România în calitate de artiști de spectacol, cum sunt: artiștii de teatru, de film, de radio sau de televiziune, ori ca interpreți muzicali sau ca sportivi, din activitățile lor personale desfășurate în această calitate, precum și cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală se impun cu o cotă de 15% aplicată la venitul brut, prin reținere la sursă, impozitul fiind final. Impozitul reținut la sursă de către plătitorii venitului se varsă la bugetul de stat în aceeași zi în care se efectuează plata venitului supus impunerii.
(3) Pentru aplicarea prevederilor convențiilor de evitare a dublei impuneri beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din România certificatul de rezidență fiscală, în original, eliberat de organul fiscal din țara de rezidență, prin care să se ateste că este rezident al statului respectiv și că îi sunt aplicabile prevederile convenției de evitare a dublei impuneri.
(4) Când nu se face dovada rezidenței potrivit alin. (3) sau persoana fizică aparține unui stat cu care România nu are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, prevederile prezentei ordonanțe se aplică pentru veniturile impozabile, altele decât cele supuse impunerii potrivit legislației privind impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice și persoane juridice nerezidente.
Art. 52. - (1) Reglementările convențiilor de evitare a dublei impuneri prevalează față de prevederile prezentei ordonanțe.
(2) În situația în care cotele de impozitare din legislația internă sunt mai favorabile decât cele din convențiile de evitare a dublei impuneri, se aplică cotele de impozitare mai favorabile.
petruta spune:
Art. 52. - (1) Reglementările convențiilor de evitare a dublei impuneri prevalează față de prevederile prezentei ordonanțe.
(2) În situația în care cotele de impozitare din legislația internă sunt mai favorabile decât cele din convențiile de evitare a dublei impuneri, se aplică cotele de impozitare mai favorabile.[/quote]
Se aplica cele mai favorabile ,cui: Statului sau persoanei fizice?
Multumesc pentru raspuns Liviu, problema este ca trebuie sa aflu si cu ce state are Romania conventii cit si despre legislatia in domeniul contractelor de munca ale tarii respective. Din cite am auzit ( nu am confirmarea clara, am tot cautat pe net) ca pentru U. E. se cauta unificarea legislativa in domeniu. Probleme ar mai fi si legat de asigurarile sociale platite catre statele respective si ce beneficii ai ( ex. pensie etc. ). Ma intereseaza pentru ca nu vreau, cind va fi cazul, sa semnez un contract fara sa stiu sigur cum este, ce implicatii, datorii ma asteapta dar si ce beneficii pot avea.
Multumesc
Petruta
liviu`s spune:
Se aplica cele mai favorabile ,cui: Statului sau persoanei fizice?
[/quote]
Raspuns: Persoanei fizice.
Sorin spune:
Daca e Franta atunci e ciudat. Sistemul francez de impozitare e printe putinele din lume in care prelevarea NU se face de la sursa. Pe romaneste asta insemana ca esti platit(a) cu un salariu din care se scad asigurarea sociala si inca vreo doua impozite mai mici iar restul iti ramine. Impozitul pe venit (pe care in Ro ti-l trage din salariu) ti-l calculezi singur si il declari in luna martie a fiecarui an pentru veniturile din anul precendent.
Problema e ca baza de calcul a acestui impozit este "foyer fiscal" adica toata familia ta. Pe scurt impozitul se calculeaza astfel:
- aduni toate veniturile din familie (sot sotie) minus chestiile pe care le-ai platit lunar
Din toat suma scazi:
- 10%
- scazi inca 20%
Si restul il imparti la numarul de membri de familie (copilul se consider 0.5)
Rezultatul impartirii e venitul impozabil la care i se aplica cota de imozit aferenta.
In cazul meu chestia asta a dat un impozit foarte mic chiar daca salariul e peste medie (un singur venit- 2,5 membri de familie)iar acest impozit a fost considerat ca si credit fiscal in Romania.
In romania, unde au calculat impozitul global adunind salariile frantuzesti la cele romanesti si la care au aplicat cota de 40% de unde o frumoasa diferenta de 300 milioane de lei.
Exista o ordonanta care reglementeaza chestia asta si in plus Franta are conventie de evitare a dublei impuneri. Din pacate din cauza specificitatii sistemului frantuzesc nu vei putea prezenta o dovada de impozitare mai devreme de an de la venirea ta in Franta.
Eu m-am rezolvat pina la urma prin stabilirea domicililui in strainatate dar nici chestia asa nu se mai poate face acum in Franta (decit daca ai permis de sedere de 10 ani)
De aceea eu zic sa-ti faci un contract individual de asigurare sociala (pentru maxim de puncet de pensie) si firma sa-ti plateasca acest contract iar eventual partea de contributie la acest contract sa ti-o deduca din salariul din tara de destinatie. Daca aceasta tara are si un acord de securitate sociala chestia asta va permite filialei din acea tara sa nu plateasca contributia la asigurari sociale.
Toate chestiile de mai nu sunt decit o extrapolare subiectiva a unei situatii particulare ( a mea ). Asa ca n-ar fi rau ca firma sa-ti aranjeze o intrevedere cu un consultant specializat in taxe. In orice caza baga-ti o clauza in contract care sa preveada ca firma va suporta orice diferenta de impozit care ar putea rezulta din interpretarile diferite ale legisatiei.
petruta spune:
Sorin, multumesc pentru raspuns. Situatia mea este mai complicata.
Firma la care lucrez are sediul central in Franta si alte filiale in diverse state ( in U.E, Asia etc). Problema ar fi asa ( in cazul meu): are diverse contracte pe care le face la sediul ei( din una din filiale) sau ne plaseaza la client pentru a lucra, pe diverse perioade( poate sa fie o luna, 6 luni sau doi ani). Pina acum plecam cu diurna de aici (RO.) pe perioade mai scurte, plus probleme viza etc. Vor sa faca un fel de permis de munca , care spun ei este unic in U.E., care sa le permita o mobilitate angajatilor lor. Problema este pentru cei din Ro, pe perioada cit esti plecat sa inceteze contractul incheiat in tara. Nu stiu cum vor face dar vreau sa mai "fac sapaturi" sa fie cit mai bine. Sa mai vad ce mai pot afla. Ei se intereseaza dar probabil ne vor prezenta situatia care ii avantajeaza pe ei financiar ( patronul e patron).
Inca odata iti multumesc
Petruta