Adolescentii si consilierea profesionala

Adolescentii si consilierea profesionala | Autor: clayhanger

Link direct la acest mesaj

De mult ma gandeam sa pun niste intrebari legate de subiectul acesta.

Pe scurt: cum sunt ajutati adolescentii de astazi sa isi dea seama de ce vor/ce este potrivit pentru ei in ceea ce priveste profesia?

Acum, sa detaliez un pic.

Am facut un liceu teoretic, profilul matematica-informatica. L-am terminat acum doi ani. Nu putini dintre colegii mei ajunsesera la acest profil, indrumati de parinti, fiindca se stia ca acolo vor preda profesorii cei mai buni, si "se invata". Intr-adevar, totul s-a predat cu seriozitate, si am terminat avand ceva cunostinte si de economie, si de biologie, si de istorie, etc... pe langa matematica si informatica care m-au interesat pe mine cel mai mult.

Dupa terminarea liceului insa, nu toti ne-am orientat spre ceva legat de ceea ce studiasem cu precadere.

Totusi, cei care si-au dat seama ca le place altceva, si s-au indreptat spre o facultate unde acum invata ceva cu totul departat de profilul din liceu (dar le place si sunt buni la asta) sunt un caz fericit.

Exista insa destui tineri care au incercat sa continue pe aceeasi linie (profilul din liceu)... dar pur si simplu nu mai merge! Aici voiam sa ajung... De ce nu mai merge? De ce realizezi atat de tarziu ca ai urmat o cale cu care esti incompatibil?

Cand incerc sa raspund, ma gandesc ca in liceu a venit o singura data cineva si ne-a intrebat ceva de genul "ce vrem sa facem dupa liceu"... si atat.

Pentru voi cum este, se face mai mult decat atat in liceu? Credeti ca e necesar sa se faca mai mult de atat?

Unii adolescenti poate ca nu isi pun mereu problema (sau se gandesc prea tarziu) "ce vreau sa fac dupa?". De aceea imi imaginez ca orice ajutor ar fi binevenit. Prin ajutor ma refer la orice ar putea determina adolescentul sa aiba o imagine clara asupra a ceea ce ii place si a inclinatiilor pe care le are (de exemplu teste similare cu cele de personalitate).

In alte tari cum se intampla?

Daca s-a mai discutat, imi pare rau pentru redundanta si va rog dati un link, eu n-am reusit sa gasesc ceva exact pe tema asta.

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Kikina spune:

Foarte interesant subiectul! Si... acut, pt. mine, ca mama de liceeni. Baiatul meu de 17 ani, care nu are o pasiune anume, ci doar ceva inclinatii spre latura umanistica, m-a intrebat deja in cateva randuri: "Mama, dar eu ce-o sa fiu? Ca inca nu stiu ce vreau?". Da, cred ce sedintele de consiliere profesionala - in scoli - ar fi extrem de utile. Dar repetate macar de cateva ori de-a lungul claselor de liceu, nu doar asa cate una razleata.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns alinaxeni spune:


Mi-am adus aminte de explicatia profesoarei de tehnologie la prima ora din acest an la clasa fetei mele.
"-La ce ne foloseste materia tehnologie?",intreaba ea.
Si tot ea raspunde:
"-Ca sa ne dam seama ce profesie vrem sa alegem in viata"
Fata mea a spus ca ar renunta cu draga inima la aceasta materie pt. ca in 3 ani nu a inteles nimic din materia asta si nici n-a lamurito ce se va face cand va fi mare.
Nu intereseaza pe nimeni sa le caute aptitudinile si sa le dezvolte.Eventual daca vad ca un elev face si altceva decat scoala ii mai pun si bete-roata.As avea eu multe exemple dar ma lungesc prea mult.

-------------------------
In momentele grele trebuie sa gasesti ceva sa te motiveze sa mergi mai departe.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns clayhanger spune:

Kikina: deci nu a fost doar in cazul meu... sedintele acelea chiar sunt razlete

alinaxeni: (un pic offtopic) ma tem ca nu stiu in ce clasa e fata... ce materie e tehnologia asta? ceea ce aveam eu drept "educatie tehnologica" sau... atelier? sau altceva?

quote:
"Nu intereseaza pe nimeni sa le caute aptitudinile si sa le dezvolte."


Asta cam asa este, dar nu ma refeream chiar la problema asta... ci la faptul ca nu le ofera nici o posibilitate de a-si evalua singuri aptitudinile. Ma refer la sfaturi de genul: "ganditi-va intai la ce stiti sa faceti cel mai bine, si apoi la ceea ce va place sa faceti cel mai mult. E mai greu, dar faceti diferenta intre cele doua... si daca cele doua liste nu se intersecteaza prea mult, axati-va pe ceea ce va place mai mult." Ei bine... eu am auzit astfel de idei sigur nu din scoala, si sigur cam tarziu. Si ma intrebam daca acum in scoli e aceeasi situatie...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns addinel spune:

quote:
Originally posted by clayhanger
Asta cam asa este, dar nu ma refeream chiar la problema asta... ci la faptul ca nu le ofera nici o posibilitate de a-si evalua singuri aptitudinile. Ma refer la sfaturi de genul: "ganditi-va intai la ce stiti sa faceti cel mai bine, si apoi la ceea ce va place sa faceti cel mai mult. E mai greu, dar faceti diferenta intre cele doua... si daca cele doua liste nu se intersecteaza prea mult, axati-va pe ceea ce va place mai mult." Ei bine... eu am auzit astfel de idei sigur nu din scoala, si sigur cam tarziu. Si ma intrebam daca acum in scoli e aceeasi situatie...



am facut liceu de matematica fizica, unul cu traditie chiar. eram as la matematica. mi se prezicea un viitor stralucit de catre toata lumea. asa ca am stabilit ca dau, evident, la facultatea de matematica. la inceputul clasei a 12-a, unul dintre profesorii de la liceu ne-a spus sa ne gandim bine ce vrem, ca e o alegere care ne va influenta toata viata, sa reflectam si sa fim siguri ca am facut alegerea potrivita. si atunci m-am razvratit: vreau sa dau la jurnalistica. stupoare: profesori, parinti, rude , toti disperati ca am schimbat prea brusc macazul, ca ce or sa se faca cu mine ca sunt 12 pe loc la jurnalistica si eu nu o sa intru ca nu m-am pregatit suficient. am mers pe drumul meu si am intrat. si am lucrat in facultate ca jurnalist si am luat si licenta. si m-am trezit dupa terminarea facultatii ca ceea ce inseamna jurnalism in tara asta nu imi place si nu vreau sa fac asta. si am facut ase-ul.

unde vroiam sa ajung, ca deja m-am intins prea mult. crezi ca un copil la 18 ani stie ce vrea si ce-i place, oricat de mult s-ar gandi la asta? eu cred ca nu, sunt exemplul viu. asa ca nu e suficient sa fie sfatuiti sa se gandeasca la ceea ce vor sa faca. pe vremea mea, ca si acum, la 18 ani nu stii ce vrei. alegi in necunostinta de cauza. unii au noroc si li se potriveste si le place, altii nu. e ca o ruleta ruseasca.

"Adevaratii prieteni sunt alaturi de tine in momentele frumoase ale vietii, cand ii chemi si in cele rele...cand vin nechemati."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Kikina spune:

Addinel, intr-adevar, ai dreptate: e greu sa-ti gasesti "menirea" la 18 ani. Uneori, nici la 30, 40 de ani nu poti fi sigur ca ceea ce ai ales sa faci in viata este cel mai potrivit lucru pt. tine. Dar, sa revenim la varsta de 18 ani. Acum se pune problema stringenta a unei alegeri profesionale (cam prima de genul asta in viata) si de aceea responsabilitatea pe care trebuie sa si-o asume copilul, in primul rand, dar si parintii,... tot cam in primul rand, in multe cazuri, este suficient de mare incat sa te simti bagat in ceata cand trebuie sa iei o decizie. Si asta cu atat mai mult atunci cand "bobocul" n-are vreo veleitate anume, vreun hobby macar, care sa determine o tendinta. Mie mi se pare necesara implicarea unui consilier profesional (pe langa parinti si profesori, si, desigur, copil) pt. ca acesta ar avea la indemana metode specifice prin care sa mai limpezeasca ceata despre care vorbeam. Exista, banuiesc, teste si tot felul de instrumente prin care sa li se poata oferi copiilor o minima indrumare. Dar, repet, asta daca cineva ar avea bunavointa sa le puna in aplicare de cateva ori la rand, pe parcursul claselor de liceu, pt. a testa aptitudinile si dorintele adolescentilor nedumeriti in privinta viitorului. Nu mai spun ca si un consilier psihologic i-ar ajuta foarte mult.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns clayhanger spune:

quote:
Originally posted by Kikina
Exista, banuiesc, teste si tot felul de instrumente prin care sa li se poata oferi copiilor o minima indrumare. Dar, repet, asta daca cineva ar avea bunavointa sa le puna in aplicare de cateva ori la rand, pe parcursul claselor de liceu, pt. a testa aptitudinile si dorintele adolescentilor nedumeriti in privinta viitorului. Nu mai spun ca si un consilier psihologic i-ar ajuta foarte mult.



Exact la asta ma gandeam, la teste si instrumente... cand ziceam despre a le oferi posibilitati de a-si observa aptitudinile si preferintele. Nu doar sa-i faci sa se gandeasca la asta (desi dupa mine nici asta nu e un pas de neglijat).

Faptul ca de-a lungul vietii faci diverse schimbari in ceea ce priveste cariera este unul normal, spre care se tinde din ce in ce mai mult, dar asta e alt subiect. Eu ma refer aici la alegerile de la inceput. Nu poti ignora consilierea in ideea ca oricum peste 10 ani tanarul poate lucra in cu totul alt domeniu.

Revin si la intrebarea pentru cei care au avut contact cu sistemul educational din strainatate, acolo cum e?

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns CriPOD spune:

quote:
Originally posted by clayhanger
Revin si la intrebarea pentru cei care au avut contact cu sistemul educational din strainatate, acolo cum e?


Pana apar cunoscatori, hai sa-mi dau eu cu parerea...

Trebuie sa-i dai sansa unui tanar sa greseasca fara repercursiuni grave cand isi cauta viitorul. Asta este avantajul care exista: este mult mai ieftin aici sa gresesti, nu e un capat de lume daca vrei sa te reprofilezi. Ce bine ar fi daca ai putea completa un test in urma caruia sa-ti iasa: tu ai putea face a) sau b), sau ai putea face c) daca ai lucra un pic la x si y. Asa ceva nu exista .

Din punctul meu de vedere nu consilierul e raspunsul, asta e doar un detaliu (pe care eu personal il gasesc nefolositor pana azi). Au o materie de "career studies" intr-a 10-a, un alt detaliu. Si mai sunt si altele. Dar sistemul de aici e diferit si nu se poate lua doar ceva si aplica in Ro...

Si fiul-meu se apropie de momentul critic, dar n-are habar ce vrea, asta cu toate resursele disponibile, cica ...


*´¨)
¸.·´¸.·*´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´www.myspace.com/mqqm" target="_blank">**

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns alinaxeni spune:

[quote
alinaxeni: (un pic offtopic) ma tem ca nu stiu in ce clasa e fata... ce materie e tehnologia asta? ceea ce aveam eu drept "educatie tehnologica" sau... atelier? sau altceva?

quote:
"Nu intereseaza pe nimeni sa le caute aptitudinile si sa le dezvolte."


Asta cam asa este, dar nu ma refeream chiar la problema asta... ci la faptul ca nu le ofera nici o posibilitate de a-si evalua singuri aptitudinile. Ma refer la sfaturi de genul: "ganditi-va intai la ce stiti sa faceti cel mai bine, si apoi la ceea ce va place sa faceti cel mai mult. E mai greu, dar faceti diferenta intre cele doua... si daca cele doua liste nu se intersecteaza prea mult, axati-va pe ceea ce va place mai mult." Ei bine... eu am auzit astfel de idei sigur nu din scoala, si sigur cam tarziu. Si ma intrebam daca acum in scoli e aceeasi situatie...
[/quote]

Fata mea e clasa a8a,adica exact momentul cand trebuie sa hotarasca ce va vrea sa faca mai tarziu,primul pas.Postarea mea poate fi considerata offtopic intr-o oarecare masura dar exprima realitatea din scoli la momentul asta.
Materia tehnologie a inlocuit orele de lucru manual si rolul ei in programa de invatamant este exact pt. orientare profesionala.Cu ajutorul acestei materii elevii ar trebui sa ia primul contact cu diverse meserii si sa inteleaga cate ceva despre fiecare meserie in parte.Tot ce pot sa-ti spun e ca nu are nicio legatura scopul cu materia.
In privinta acelui sfat ar trebui sa ne amintim ca poate fi aplicat de catre o persoana care deja a invatat sa faca ceva.Sa nu uitam ca merg la scoala sa invete sa faca ceva ca mai apoi sa aiba de unde alege.Ce sa aleaga la momentul asta?Noi suntem in situatia sa cautam un drum acum si nu avem prea multe optiuni.De curiozitate uitate pe site-ul ministerului la lista cu profilele liceelor.Marea majoritate au profil mate-info cu sectii bilingv si stiintele naturii,iar dupa terminarea liceului nu au nicio profesie.
La scolile de meserii nu exista decat profil electromecanic(marea majoritate),mecanici auto, una singura profil confectii si una profil alimentatie publica.Oare numai astea cateva meserii sunt pe lumea asta?A ajuns o rusine sa spui ca mergi la o scoala de arte si meserii.Nimeni nu-si bate capul sa creeze profile din care sa scoata meseriasi si se merge pe sistemul"Laso' ma ca merge'asa
Ne-am obisnuit cu ea"

-------------------------
In momentele grele trebuie sa gasesti ceva sa te motiveze sa mergi mai departe.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns clayhanger spune:

mQQm: interesant punctul de vedere despre sansele de a gresi... la asta nu ma gandisem

Cat despre teste... eu imi imaginez ca e greu, dar nu imposibil. Cineva care se pricepe poate sa puna niste intrebari de asa natura incat sa rezulte, de exemplu, ca pentru X ar fi un chin sa lucreze in domeniul relatiilor publice. La asa ceva ma refer.

Apoi, deciziile de care vorbeam (in primul rand alegerea facultatii) trebuie sa fie informate. Informarea aceasta, acolo, pare sa o realizeze materia career studies. Titlul cam asta imi spune mie, si ii gasesc si rostul materiei! La noi...

Multumesc alinaxeni ca m-ai lamurit cu materia de tehnologie. Poate ca e un pas inainte...
Apoi:
1. Legat de sfatul acela: ziceam de lucruri la care adolescentul se pricepe ---- in sensul "pot rezolva usor probleme de matematica" sau "pot interpreta usor texte literare".

2. Legat de gama de profile existente: din liceele teoretice clar nu iesi cu o profesie. Un liceu teoretic nu are scopul asta. Cat despre scolile de meserii, gama acoperita e destul de larga. Fiecare profil enumerat de tine te pregateste pentru mai multe meserii specifice. Adica, alimentatia publica presupune sa iesi de acolo bucatar sau ospatar sau cofetar patiser. Corecteaza-ma daca gresesc. Sigur ca nu sunt doar atatea meserii pe lumea asta, dar celelalte necesita o altfel de pregatire, de un nivel superior. Daca mi-ai da exemple de meserii care s-ar putea invata la varsta asta dar nu exista cadrul (profilul) in care sa o faci... as putea intelege mai bine la ce te referi.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns CriPOD spune:

clayhanger, mi-am mai amintit niste amanunte...
In clasa a 8-a aici 90% din elevi vor sa devina: staruri de cinema, atleti celebrii, vedete rock. Asa ca daca ar trebui sa decida ceva ar fi un dezastru, iti dai seama. Numai cu liceul, aici tot necalificat ajungi oricum, asa ca nu-i mare lucru de ales.

Iar in liceu poti sa schimbi cursuri, sa dai diferente daca te razgandesti, chiar sa faci si a 13-a daca crezi ca vrei sa-ti maresti media la vreo materie ca ti-a venit mintea la cap sau inspiratia. La facultate, statistic numai 75% din cei care incep un profil sunt tot acolo la sfarsitul anului intai, ca-ncep oamenii sa-si dea seama ce-i atrage cu adevarat si schimba macazul sau se lasa. Deci TU esti responsabil si in control, cat de cat!

Asa ca din ce vad eu, nu prea sunt retete nici aici pentru astia indecisi. Si fiu-meu e exact genul care habar n-are ce va face. In semestrul 2, daca mai e "alive" subiectul asta, am sa pot sa-ti spun mai multe despre materia aceea, deocamdata, am facut noi pe website-ul scolii un chestionar de autocunoastere. In final, a compilat lista cu meseriile care i s-ar potrivi si ne-am dat cu capul de pereti: erau 250 ( de la "dry cleaner" la "psychologist").

Ca fapt divers, un lucrator aici isi schimba meseria(profilul) in medie de 3 ori pe perioada de activitate, asa ca nu e totul pierdut, sunt sanse s-o nimereasca data viitoare... Uite, chiar si eu as mai incerca odata (a 4-a) in cativa ani...



*´¨)
¸.·´¸.·*´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´www.myspace.com/mqqm" target="_blank">**

Mergi la inceput