vreun logoped printre noi?
In speranta ca exista cineva cu experienta de logoped pe forum,imi permit sa pun o intrebare care imi macina zilele si sufletul.
Marc are 3 ani jumate, eu am vorbit tot timpul romana,sotzul meu germana,intelege fara probleme ambele limbi,face diferenta clara intre ele daaaaar...are si cateva probleme.
puiul meu,la 3 ani jumate nu poate spune C, K si G,le inlocuieste cu T sau P. Asta am inteles ca e ceva normal..dar totusi are 3 ani jumate acum,nu doi si nu simt ca o sa corecteze ceva curand.
SI sunt ingrijorata,mai ales ca vorbeste foarte putin in general (adica nu leaga cuvintele sa faca propozitii,macar scurte).Stie toate obiectele ,sentimentele,culorile..in fine,toate,si in romana si in germana dar faptul ca totusi nu pot vorbi cu el ma termina,.Chiar astazi vreau sa mai fac o programare la medic,sa.-mi dea trimitere la logoped,sunt extrem de ingrijorata.Cateodata am senzatia ca nici nu intelege ce vorbesc cu el iar pe de alta parte face perfect niste chestii atat de evoluate,mult peste varsta lui,cum a zis si educatoarea,este o discrepanta mare...face fara ezitari chestii pentru copii de 6 ani,dar nu face altele pentru copii de 2 sau 3.Adica numara in doua limbi,crescator si descrescator,stie de la doi ani jumate alfabetul,literele mari si mici,niste jocuri la calculator foarte grele, si multe alte chestii foarte istete si ghiduse...dar nu e in stare sa zica Da-mi apa sau Mi-e sete -nu doar Apa,suc,fanta sau ce vrea,nu le leaga -el merge in general direct la tinta. E extrem de incapatanat si infipt..ohooo..ceva rar intalnit!!!!!stie tot timpul exact ce vrea,cere si de mancare,si de imbracat etc dar in general cand vreau sa-i explic ceva,sau il cert nu se uita in ochii mei cand vorbesc cu el,evita contactul vizual direct:( imi distrage atentia....sunt extrem de ingrijorata si trebuie sa spun,putin frustrata si trista.Eu vorbesc cu el mult,dar daca e preocupat de altceva -degeaba ma chinui.Am sentimentul ca nici nu-si da silinta,nu se chinuie sa vorbeasca.Cat imi doresc sas stau cu el de vorbba,sa ma intrebe ceva..nimiiiic,nici De ce?nici Cand?..nici nu poate spune cuvintele astea.Din toamna il mut la alta gradinita unde o ora pe zi se fac exercitii cu copiii care nu vorbesc germana sau cei care nu vorbesc bine..dar eu sper ca pana atunci sa pot purta o discutie cu el.
Am fost de multe ori la pediatru si l-am intrebat ce e de facut..raspunsul standard sa mai astept cateva luni..peste cateva luni ..la fel.SI educatoarea a spus sa insist,aici nu se fac trimiteri decat daca e catastrofal,pentru a reduce costurile ,e clar.
Merge la gradinita,program lung-special sa fie nevoit sa comunice mai mult,-ii plac mult copiii,dar nu vorbeste nici cu ei,desi macar minimul il poate zice.Se joaca fara sa vorbeasca,doar daca il intreaba cineva ce-i asta sau ailalta,no problem,stie tot.E foarte bun la memory,are intr-adevar o memorie de elefant,orice joc il intelege din prima,stie cantece,si spune multe,dar pe limba lui:)In fine,stie insa pasaje intregi din filmele preferate,pe care le aplica corect,la momentul oportun in viata de zi cu zi,dar pe ansamblu,spun eu ca are probleme de limbaj mari,.Sper ca un logoped sa inteleaga situatia.
Am momente de disperare si momenten care sunt foarte optimista,mai ales ca,in afara de mine si educatoarele,pediatrul toti spun ca e foarte inteligent si ca vorbirea ..o sa vina candva,mai ales la copii bilingvi grijile serioase ar trebui facute dupa 4 ani.
Dar in fond nu e copilul lor,..cred ca mai am nevoie de o parere neutra,de asta postez...
Life is not measured by the number of breaths we take,but by the
moments that take our breath away.
Raspunsuri
oanademunck spune:
Buna!Din cate vad eu d p d v logopedic sunt doua probleme: una e de articulatie si pronuntie (cum scriai si tu nu poate spune C, K, G inlocuindu-le)si o problema de intarziere in dezvoltarea vorbirii. Nu leaga cuvintele, nu face propozitii.
Referitor la pronuntia sunetelor C si g sunt sunete din a reia regiune de articulare sa nu fie o problema acolo. Insa tine cont ca sunt si sunete care apar mai tarziu in vorbire si care necesita o buna dezvoltare a aparatului fonoarticulator.
Mai apar insa cateva elemente in povestea ta. Unul este bilingvismul(care paote fi o cauza a intarzierii in vorbirea normala)Apoi faptul ca nu face contact vizual cu tine-mi se pare o problema (evita mereu contactul vizual, doar cu tine sau si cu ceillalti); Se joaca cu ceilalti copii? Cum sta cu atentia?.
Insa fapul ca ziceai ca stie si poate face chestii de 6 ani, poate numara descrescator etc inseamna denota faptul ca dezvoltarea sa mintala este normala.
Daca ai dubii eu cred ca cel mai bine este sa te duci cu cel mic la un specialist care sa vada copilul sa vada cum se manisfesta cum vorbeste etc.Nu stiu cum sta treba in germania dar in belgia sunt logopezi particulari ca sa le zic asa la care nu ai nevoie de nici o trimitere. Imposibil sa nu exista si in germania
te pup si numai bine
Alina spune:
Ancuta,
Eu nu sunt logoped dar vorbesc din postura de mamica de copil de 4 ani,bilingv.Sincer,mi se pare ca e cazul sa mergi mai departe,unii pediatrii aici(si pretutindeni )sunt superficiali dar e bine sa consulti un psiholog de copii pt intirzierea vorbirii si celelalte griji.
Vezi ca intre 43-48 de luni se face U8 si asta cuprinde si un test amplu de vorbire,de atentie.Daca te uiti in carnetul galben,gasesti rubricile astea.
Succes mult va doresc!
Alina
mamica dulce spune:
oana,multumesc de raspunsul promt.Intr-adevar,cele doua probleme sunt diferite si am ajuns la faza in care daca ar vorbi de maine non-stop propozitii...pronuntia lui C si k ar fi de neluat in seama.:)Nu chiar,dar intelegi ce vreau sa spun.
M-am luat cu vorba si am uitat sa spun despre un aspect foarte important,acela ca la 1 martie Marc a fost operat la urechi si de polipi,scoase si amigdalele.Abia foarte tarziu s-a descoperit ca are problemele astea(polipii) si lichid in urechi si mi s-a spus ca 100% nu auzea bine,ci intr-un fel ca de sub apa.Si doar cand se concentreaza aude normal.Si eu am avut de muuulte ori senzatia ca nu aude bine,dar mergand atat de des la doctor,unde era tot timpul controlat si la urechi,nici un medic nu a observat ceva suspect..si copilul auzea si pasarea in copac,dar raspundea doar daca avea chef cand il strigam.-cel putin asa parea,si crede-ma ca ,fiind tot timpul cu el acasa l-am studiat cu cea mai mare atentie si dragoste.Acum vreau sa insist sa i se faca un test auditiv complet,poate inca mai are probleme.Nu sunt mari,dar probabil suficient cat sa aiba dificultati de vorbire.
Desi si eu am momente de genul "cioara si puiul ei" in general sunt realista in ceea ce-l priveste pe Marc,ii stiu punctele tari si ii recunosc slabiciunile dar nu s-a pus niciodata problema ca ar avea probleme cu dezvoltarea mintala.Este cu adevarat inteligent,are o memorie fantastica,e extrem independent,vrea sa faca pe toate singur,incapatant pana la Dumnezeu,(nu stiu de cat timp esti pe forum si daca ai mai citit postari cu aventurile noastre) de ingenios si tenace si foooarte smecher si mi-au spus multi medici si educatoarea(cu experienta de 28 de ani) ca daca ar putea vorbi ce stie si ce il duce mintea m-as inchina sa taca.:)Sincer,eu nu cred ca voi ajunge vreodata in punctul sa ma satur sa-l aud vorbind
Cu copiii este foarte sociabil,ii plac mult,se joaca,alearga dupa ei,ii pupa..absolut normal.E de un an la gradinita si,daca la inceput am avut probleme pentru ca nu putea sa imparta ceva(e singur la parinti si foooarte rasfatat)acum totul s-a rezolvat,e foarte dulce.Chestia cu privitul in ochi se intampla cand il cert,cand ii explic ceva ce n-are chef sa auda etc,nu tot timpul,dar suficient sa ma faca sa simt ca vorbesc cu peretii cand imi crapa maseaua-n gura.
Sau ma ia la pupat,imi ararta avionul si apoi se da ccu fundul de pamant,ORICE sa-mi distraga atentia de la pozna ce-a facut-o.
Problema care ma doare,ma epuizeaza e ca nu isi da drumul la vorba,desi ar putea..de asta vreau sa merg la logoped,sa il invete pronuntia in general(nu Ksi G),sa ma invete cum sa-l stimulez sa vorbeasca,sa vrea sa-mi povesteasca el ce face la gradi,ce gandeste,..orice,dar de la el,ca daca il pun eu sa repete,no problem,repeta tot ca papagalul!!!!
Am inceput deja sa nu-i mai dau ce vrea la prima maraiala si intr-adevar am rezultate bune,spune niste chestii de ma da gata,pe care nu ma gandeam ca le stie.Bineinteles ,tot ce spune e 90% in germana,desi intelge absolut tot ce-.i spun in romana,el raspunde germana.Ok Cum vrea el,numai sa spuna :)
Life is not measured by the number of breaths we take,but by the
moments that take our breath away.
oanademunck spune:
Pai da, nu tre sa ii dai totul de la primul sunetel pe care il scoate ca altfel nu mai invata sa ceara ci se invata sa primeasca fara efort din partea lui.
Eu chiar voiam sa te intreb daca i s-a facut test auditiv. Asadar faza cu nu raspunde cand il strigi se dovedeste a fi putintel cam mult rasfat si nu altceva, ok!
intre limbaj si gandire este o foarte mare legatura(prin limbaj se exprima gandirea, exprimam ce gandim, nu putem gandim prin cuvinte )De aceea am zis de dezvoltarea mintala.Asadar pare o problema de intarziere in vorbire si o mica dislalie.
Intrebare-cat sta Marc la calculator? Cate timp pe zi?
Eu ti-as putea da cateva ideei pana vezi tu un logoped de acolo referitor la cum i-ai putea stimula limbajul la varsta aceasta.
De ex seara la culcare sa ii pui un disc, caseta cu o poveste sa aiba asta pe fundal chiar si dupa ce a adormit. Asta nu inseamna ca tu nu ii poti citi o poveste inainte sa adoarma. Apoi sa ai mereu in bucatarie pe masa cate o carticica cu cuvinte, propozitii imagini, sa se obisnuiasca sa te intrebe ce e acolo, ce e aia etc.Apoi orice vrea nu ii dai fara sa ceara frumos!!Nu mai primeste nimik pe miorlait.Joaca-te cu el cat mai mult(nu la computer)jucandu-se isi dezvolta vorbirea. Insa vezi unde plasezi stacheta nu ii cere de la inceput foarte greu, incurajeaza-l de fiecare data. Apoi te mai poti juca ceva de genul. Sa desenam impreuna si tu ii ceri sa deseneze de ex un mar, apoi sa il coloreze apoi vorbiti despre asta, ottul sub forma de poveste cat mai atractiv cu putinta. Si incearca tu sa il introduci pe de ce, intreaba-l tu pe el de ce aia de ce ailalta.Asta poti face tu cu el acasa. Pt corectarea pronuntiei e necesar un logoped ca sa fie facuta corect.
Tu cum stai cu germana?
Pupcici si numai bine!
ruxij spune:
Draga Ancuta, nu sunt specialista, dar eu cred ca problema lui Marc este aceea ca nu aude bine. Judecand dupa lucrurile pe care zici ca le face nu e o intarziere intelectuala, prin urmare trebuie sa fie o problema fizica cu vorbirea si aia cel mai probabil este faptul ca nu aude bine, in urma otitelor repetate. Incearca sa mergi pe calea asta pe la doctori. Numai bine si sa rezolvi problema cat mai repede.
Diana30 spune:
Buna mamica dulce!
Eu sunt logoped si din intamplare am dat de subiectul deschis de tine.
Desi corectarea propriu zisa a pronuntiei e specifica fiecarei limbi,per general exista "reguli" care se aplica limbajului,indiferent de limba vorbita.Asa ca incerc sa-mi spun parerea cat mai la obiect.Mi-ar fi mai usor daca as cunoaste sistemul de lucru din Germania in ceea ce priveste logopedia,dar nu-l stiu.
Eu cred ca in primul rand e nevoie de a vedea clar daca Marc aude bine,adica sa i se faca o audiograma.Nu stiu daca asta o face medicul orelist sau logopedul.Asta trebuie sa te interesezi tu cum e acolo.Cred ca problemele lui Marc de limbaj au ca principala cauza faptul ca el a avut acea problema de auz,deci trebuie vazut daca ea persista sau a fost inlaturata total.
Cum mai zicea o mamica aici exista 2 probleme ale limbajului lui Marc:pronuntia defectuoasa a sunetelor c,g si intarzierea in evolutia limbajului.De fapt cea importanta e nedezvoltarea vorbirii,cealalta deocamdata nu o poti considera ca fiind o problema.Corectarea eficienta a unor sunete articulate defectuos se face in jurul varstei de 4 ani,deci timp este pt asta si in general se rezolva usor la copiii cu capacitati intelectuale normale.
Problema lui Marc este de fapt incapacitatea lui de a comunica.Dar aici as avea niste intrebari:
1.Daca-l intrebi ceva iti raspunde?dar daca il intreaba altcineva(tata,vecinul,educatoarea,copiii)?
2.Spuneai ca stie cantece.Canta?Il auzi cantand singur prin casa?Daca il rogi sa-ti cante iti canta?
3.Ai mai spus ca "spune multe,dar pe limba lui";ce inseamna pe limba lui?Ai mai zis ca repeta dupa tine?repeta pronuntamd corect?Crezi ca stie ce spune,adica constientizeaza ce repeta?
Oricum,eu cred ca trebuie sa consulti in primul rand un specialist,cred ca cel mai bine un orelist,pt a masura capacitatea lui auditiva.Asta sa fie punctul de plecare pt a elimina ipoteza auzului deficitar.
Apoi sa te duci la un logoped si eventual la un psiholog.
Si neaparat stimuleaza-i vorbirea punandu-l sa verbalizeze ceea ce cere.Daca vezi ca prefera germana si avand in vedere ca traiti in Germania ,cred ca o vreme ar fi bine sa-i vorbesti si tu in germana.Asta pana se vor rezolva problemele lui de limbaj.
Daca mai ai intrebari te rog sa le pui.
Sper ca am fost cat de cat explicita,am scris in graba cat a dormit puiul meu.Acum fug ca s-a trezit.
AniaMaria spune:
Diana, am si eu o problemuta. Baietelul meu (aproape trei ani si jumatate) a inceput sa vorbeasca la doi ani, destul de clar de la inceput, dupa parerea mea. Pronunta si R-ul destul de frumos, nu perfect, dar diferit de alte sunete, adica nu-l inlocuia cu L, de ex, cum se intampla cel mai frecvent. De la o vreme a incepul sa inlocuiasca R cu L, cred eu ca imitand colegi de la gradinita. I-am explicat ca el e mai mare si deja poate sa pronunte corect, am facut exercitii si el colaboreaza, zice dupa mine si ma intreaba apoi daca a zis corect, dar nu poate mai mult.Are doar cateva cuvinte care ii ies corect, in rest, daca exersam mai mult mi se pare ca nu doar R-ul nu-i iese, pare si peltic. El vorbeste mult, ii place sa povesteasca, nu inteleg de ce acest regres?
oanademunck spune:
Buna, eu am lucrat ca logoped asa ca iti scriu si parerea mea
Copilul avand 3 ani jumatate nu este nici o problema. R-ul este unul sunetele care creeaza probleme si care apare mai tarziu in dezvoltarea limbajului vorbit al unor copiii(pronuntia lui necesita dezvoltarea buna a aparatului fonoarticulator°)Cum cel mic a putut pronunta R-ul nu vad motive de ingrijorare pentru aparitia vreunui rotacism(adica tulburare de articulatie sau pronuntie a sunetului r). Insa ce poti tu face este sa il rogi sa repete dupa tine alfabetul tot si pe o hartie tu sa notezi ce sunete rosteste incorect sau daca este cazul ce sunete sunt inlocuite cu altele si sa ne scrii; asta ca sa vedem si chestia cu pelticeala:)
pupici
oanadede