Vorbirea: un joc in 2! - metoda Hanen

Raspunsuri - Pagina 8

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns dianaiulie2009 spune:

otilia cand ai un piculetz de timp liber mai posteaza te rog traducerea cartii ...

Multumim !!!

albumele noastre

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns magnolia spune:

Sunt si eu necajita deoarece baietelul meu de 2.3 ani nu spune nici un cuvant- doar silabe, uneori. Multumesc din suflet pt. orice raspuns. Cu drag, magnolia(de otel, preferabil).

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns daniella4 spune:

Otilia, ce mai faci? Ce-ti mai face fetita?

...noi asteptam (ca niste rasfatate) sa ne mai scrii din cartea minune.

Numai bine!



Daniella, mama lu' Alexis

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

Capitolul 4
Sa ne jucam de-a "cei 3 A"


Acest capitol descrie rolul capital al jocului, rolul deosebit pe care noi trebuie sa il jucam si modalitatile prin care putem usura progresele copilului.

Utilitatea jocului in evolutia copilului

Pentru a ajunge sa atingem orice obiectiv trebuie sa trecem prin 3 etape: visul, planul si actiunea.

Jocul ne ofera posibilitati extraordinare:

- sa visam la un obiectiv de comunicare specific si realist pentru copil
- sa planificam jocuri educative
- sa actionam impartasind cu copilul experienta jocului astfel incit sa-i usuram intelegerea

Sa visam la un obiectiv realist

Etapele pe care le alegem pentru copilul nostru trebuie sa fie:

REALISTE : O etapa nu poate fi parcursa decit daca se bazeaza pe capacitatea de comunicare actuala a copilului. Visuri pe termen lung de genul: "mi-ar placea asa de mult sa vorbeasca" pot fi divizate in etape mai mici, iar prima trebuie sa fie foarte simpla, ca de exemplu sa intinzi mîna catre o carte.

Pentru a alege un obiectiv realist pentru copil, ne punem intrebarea:
- Ce gest, ce sunet, ce cuvînt sau ce fraza ar putea ajuta copilul sa comunice mai bine?
- Ce cauta copilul sa ne spuna dar nu reuseste?
PRECISE : Cu cit stim precis si realist ce putem astepta de la copil, cu atit mai bine stim cum sa ne adaptam comportamenul ca sa-i sustinem progresele. Putem sa alegem un obiectiv precis ca de exemplu imitare, sa ne asteptam rindul la momentul potrivit si sa facem un gest care sa insemne "gata, s-a terminat" .
Ne intrebam:
- ce activitati ii plac copilului?
- ce aptitudini de comunicare se dezvolta natural atunci cind copilul se dedica acestor activitati?
- ce incearca copilul sa comunice?
UTILE : Obiectivele noastre trebuie sa se orienteze catre cuvinte sau gesturi pe care copilul le poate folosi si repeta adesea. Cuvinte ca "ceasca" sau "minge" sunt mai utile decit cuvintul "tigru" (asta doar daca nu aveti cumva un tigru mic pe acasa ;))
Alegind cuvinte utile din viata cotidiana ii dam copilului posibilitatea de a achizitiona modalitatile prin care isi face cunoscute nevoile si dorintele.
AMUZANTE : Putem sa ne jucam de-a "insula pustie". Ne imaginam ca suntem naufragiati pe o insula pustie, singuri impreuna cu copilul. Gindindu-ne la felul in care copilul comunica in prezent cu noi, sa ne intrebam ce ar putea invata astfel incit viata de pe insula sa fie mai placuta.

Planificarea unei activitati placute

Sa incepem cu jocurile preferate

Noi stim ce ii place si ce ii reuseste copilului: sa "danseze" pe un fond muzical, de exemplu, sa se uite pe carti sau sa mototoleasca hîrtii. Putem sa cream jocuri bazate pe ceea ce copilului ii place si poate face.

Sa reluam jocurile care i-au placut deja

Nu suntem obligati sa inventam jocuri noi in fiecare zi. Copilul caruia ii plac povestile noi ii place citeodata sa reasculte povestile preferate. Sa nu neglijam nici progresele achizitionate si nici interesele manifestate in trecut: deseori copilului ii place sa reia activitati care i-au placut. Putem cinta acelasi cintec, sa ne uitam pe aceeasi carte, sa jucam acelasi joc de o gramada de ori: copilul va beneficia de repetitie. Sentimentul de securitate pe care il cistiga facind ceva familiar ii da increderea necesara sa incerce ceva nou.

Sa incercam ceva nou

Putem propune jocuri, activitati, carti pe care copilul nu le-a incercat niciodata. In general e preferabil sa alegem un proiect pe care copilul il poate asimila usor si il poate reusi. Totusi, citeodata putem incerca ceva putin peste nivelul lui obisnuit. Poate ca am supraestimat talentul lui! Cine stie, poate fi mai amuzant decit credem!

Capitolele urmatoare contin idei de jocuri si grile de observatie care ne vor ajuta sa alegem activitatile corespunzatoare copilului nostru.

Sa ne amuzam si sa ne relaxam!

Jocul obligatoriu nu mai este un joc. Daca activitatea pe care i-o propunem copilului nu-i place, nu trebuie sa i-o impunem. Daca el nu se amuza sa acceptam sa ia initiativa si sa schimbam jocul. Adesea, cele mai grozave jocuri se nasc din spontaneitate.

E important sa prevedem activitati de rezerva

Chiar si cele mai bune jocuri esueaza citeodata. Sa prevedem deci activitati de rezerva. De exemplu, daca micutul nu e interesat sa se joace cu cuburi asa cum am prevazut, putem aranja cuburile intr-o cutie, le putem ascunde cerindu-i sa le gaseasca sau putem construi un tren lung pe care sa-l impinga. Cu putina initiativa si imaginatie putem transforma un moment frustrant pentru amindoi intr-un moment agreabil.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Otilia spune:

Sa actionam: sa ne jucam "de-a 3 A"

Am fixat un obiectiv realist de invatare prin joc pentru copilul nostru, care corespunde a ceea ce visam. Am stabilit un plan de activitate care va favoriza aceste invataturi. Suntem gata sa trecem la ACTIUNE.

Pentru aceasta trebuie mai intii sa ADAPTAM activitatea si/sau comportamentul nostru ca sa partajam jocul., sa ADAUGAM elementele de limbaj necesare invataturii si sa-i ACORDAM copilului nostru posibilitatea de a lua initiativa. (cei 3A: a (ne) Adapta, a Adauga, a Acorda)
1. A ADAPTA:
Ne adaptam pentru a imparti aceleasi experiente cu copilul:
- fiind fata in fata
- facind copilul sa simte ca-l ascultam: prin imitatie, interpretare, comentarii, punind intrebari, reactionind fiecare la rindul lui

2. A ADAUGA:

Adaugam limbaj si experiente:
- imitind si adaugind elemente
- interpretind
- dezvoltind prin descriere, explicatii, exprimarea sentimentelor, vorbind de viitor

3. A ACORDA:

Ii acordam copilului nostru posibilitatea de a lua initiative:
- observind – pentru a cunoaste mai bine si a intelege copilul
- asteptind – pentru a da copilului timpul de care are nevoie pentru a-si exprima interesele si sentimentele
- ascultind – pentru a raspunde cu mai multa sensibilitate copilului

Citeva sugestii de obiective de comunicare

1. Imitarea motrice fara jucarii:
- umflatul obrajilor
- atingerea piciorului, a degetelor
- saritul in aer
- aratatul cu degetul
- datul din cap
- linsul buzelor
- aplauzele
- deschisul gurii
- scosul limbii
- aratatul pumnului
- cascatul (pusul miinii in fata gurii)
- muscatul buzei inferioare
- ridicatul bratului deasupra capului
- trimisul bezelelor
- facutul cu mina pentru a zice "pa!"
- atinsul podelei
- acoperirea ochilor cu mina

2. Imitarea motrice cu jucarii sau obiecte obisnuite

- mingiiatul, hranitul unei papusi
- pusul unei palarii pe capul unei papusi sau pe capul propriu
- cintatul la xilofon
- apasatul unei jucarii care chitaie
- aruncatul unei mingii
- sunatul unui clopotel
- datul paginilor unei carti
- deschisul usii cu cheia
- amestecatul cu o lingurita
- desenatul cu creioane colorate
- deschisul, inchisul unei cutii, a unei posete, al unui sertar
- aprinsul, stinsul luminii
- pusul pantofilor, al ochelarilor
- intorsul mecanismului unei jucarii muzicale
- pieptanatul
- spalatul fetei
- periatul dintilor
- bautul
- pititul sub masa
- mototolitul, ruptul hirtiei
- stersul nasului


3. Tranzitia de la imitarea motrice la imitarea sunetelor

Ca sa ajutam copilul sa se concentreze asupra imitarii sunetelor este adesea util sa asociem o actiune unui sunet:
- "Cucu!" (descoperind ochii)
- "M-m-m-m-m" (frecindu-si stomacul)
- "Asa de mare!" (ridicind bratele)
- "Bum!" (o jucarie cade)
- "Brrr!" (facind limba sa vibreze)
- "Pa!" (salutind cu mina)
- "Bravo!" (apaudind)

In cazul in care copilul nu imita sunetele trase din limbaj, putem incerca cu imitarea altor sunete:
- suflatul - unei luminari, unui fulg, a unor baloane de sapun
- pupatul cu zgomot
- plinsul – imitind pe cineva care bizîie
- stranutul sau tusitul (exagerind mimica si sunetul)
- strigate de animale: ciinele (ham-ham), pisica (miau), albina (bzzz!), vaca (muuu!), oaia (behehe!), puiul (piu-piu-piu), rata (mac-mac)

4. Apoi vin primele cuvinte izolate:

Alimente: mar, piine, carne, lapte, suc, supa, banana, prajitura, apa, biscuite, bonboane, înghetata…
Partile corpului: cap, mina, picior, ochi, par, nas, deget…
Obiecte uzuale: baie, pat, televizor, canapea, fotoliu, chiuveta, masa, scaun, camera, veioza, perete, perie, pieptan, pix, hîrtie, ceasca, chei, sapun, lingurita, ochelari, ceas, perna, bani…
Haine: sosete, pantaloni, rochie, fusta, mantou, pantofi, palarie…
Calificative: cald, rece, mai mult, al meu, mare, ud, frumos, gata, murdar, curat, spart, dragut, aprins, stins…
Lumea exterioara: arbore, floare, iarba, luna, soare, zapada, ploaie, ciine, pisica, avion, masina, bicicleta, scoala, autobuz…
Persoane importante: mama, tata, numele animalelor familiare, numele prietenilor, al fratilor si al surorilor, baiat, fata, bebe, numele copilului, bunicul, bunica
Cuvinte uzuale: buna ziua, salut, pa, bine, pardon, noapte buna, nu, da, destul
Nume exprimind sentimente: trist, multumit, suparat, fericit, gelos
Primele cuvinte de actiune: a (se) juca, a (se) peria, a dansa, a desena, a simti, a plinge, a asculta, a trage, a (se) sterge, a deschide, a bate, a (se) opri, a prinde, a (se) aseza, a (se) culca, a veni, a (se) uita, a (se) plimba, a fugi, a merge, a dormi, a sari, a bea, a minca, a cinta, a numara, a pastra, a avea, a cumpara, a da, a pupa, a ascunde, a citi, a ajuta, a sparge, a varsa, a lovi, a gasi, a zbura, a atinge…
Cuvinte care indica locul: aici, acolo, sus, jos, în, afara, sub, pe…

5. Mai tirziu: expresii din doua cuvinte

Exemple

Actiune + obiect:
- lansatul mingii
- impinsul masinii
- spalatul miinilor
- deschisul usii
- cititul cartii
- bautul apei
- mincatul marului
- pusul mesei
- ajuta-ma

Nume sau pronume + actiune
- masina merge
- calul sare
- papusa doarme
- cubul cade
- tu sus
- eu scriu
- fata fuge
- tata merge
- mama danseaza
-
Nume/actiune + loc

- stat scaun
- in cutie
- pe masa
- du-te acolo
- carte acolo
- pe jos
- vino aici
- in pat

Nume/actiune + calificativ

- minge mare
- mai mult biscuite
- sapun ud
- ceai cald
- masina mea
- supa gata
- nu nani
- cartea mama

Cuvinte uzuale:

- ce faci, multumesc, te rog, buna ziua

6. Si mai tirziu: expresii din 3-4 cuvinte

Expresii care acompaniaza pe altele: vreau/vad/ imi place – (eu) arunc mingea, mama citeste cartea, ascult muzica, (sa) fac un desen, pup ursulet.

7. Stadiu avansat

pronume +
te iubesc, sunt trist, sunt suparat, mi-e foame

alte expresii utile: eu singur, am terminat, unde este mingea?, merci, uite…

intrebari: ce-i asta? ce face baiatul? Unde e? unde merge fata? unde e mingea?
de ce ride baiatul? de ce plinge fata?

expresii negative: nu pot sa merg, nu vreau sa maninc

ESTE: Asta este cartea mea, Luca e baiat mare

Pluralul: ciini, pisici, imi plac merele, uite vrabiile, mama face prajituri

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns ana_a spune:

Otilia bine ai revenit!!
multumim de noul capitol!


Ana, mamica lui Stefan

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns daniella4 spune:

Multumim, Otilia!
Un pupic dulce de la mine si urangutanul meu tacut!

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns catrinutza spune:

Draga Otilia, cu riscul de a repeta ce ti-au spus si celelalte fete, te felicit pentru initiativa ta si eu una iti multumesc ca ai facut un asemenea gest. In Romania exista informatii, doar fff putine si de multe ori contradictorii...
Mariuca mea are doar 5 luni si jumatate, dar de la o luna si ceva e fff vorbareata, avand ore intregi de "conferentiere"....nu stiu cum vor evolua lucruile, dar mie imi place sa preintampin decat sa tratez...asa ca urmand "instructiunile" voi incepe cat de devreme voi putea...

Multi pupici si eu una astept continuarea, pentru ca sunt informatii importante....

catrinutza - mamicutza ... de mariuci
Mariuca la mare
www.dropshots.com/new.php?userid=122884&cdate=20060801&cimg=0" target="_blank"> filmuletze cu fetitze
varsta Mariucului (28 februarie 2006)

"Prostia este infinit mai fascinanta decit inteligenta. Inteligenta are
limitele ei, prostia nu."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns diplodocus spune:

OTILIA, am citit p nerasuflate toate paginile subiectului...E super folositor
Luca al meu are 10 luni si ma bucur, ca instinctiv, dintotdeauna am imitat sunetele scoase de el, si mimica

Daca o sa ai timp ,cindva, poate traduci putin si din etapele 1-4, pt noi care avem bb-ici mai mici
Pupici si spor la tradus

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns dania.nicol spune:

Otilia - Multumim mult mult de tot si te asteptam cu nerabdare.
mamica

Mami de Sebastian<18.07.2005> si Catalin <06.03.1997>
Baietei cucuieti si frumusei Alte foto

Mergi la inceput