Ce le place copiilor?
Am o intrebare pt mamici. In curand voi incepe sa lucrez la o gradinita particulara si ma pregatesc sa fiu la inaltimea copilasilor. Ma intereseaza ca, pe langa programa obligatorie, sa le propun idei interesante care sa fie agreate de copii si care sa le atraga atentia cat mai mult. Vreau sa fac ceva deosebit, nu ce faceam si noi la gradinita acum 20 de ani. Ce fac copilasii vostri la gradi (ceva ce depinde de educatoare, deci nu dansuri sau sport) care li se pare super? De care activitati se arata mai interesati si mai incantati?
Imi doresc sa fiu o educatoare model si sa ma indrageasca copilasii mei.
Ioana
Raspunsuri
Lona spune:
Copilul meu este mai mare, dar cateva lucruri imi mai amintesc cu mare placere.
De exemplu, aveau Ziua de basm. Fiecare isi alegea cate un personaj (Fat frumos, Cosanzeana, Alice in tara..., Fata babei, Capra cu iezi). Le dadeam de acasa mici elemente de costumatie, dar nu ca la serbare chiar, deci fara efort. Adica Scufita avea un sortulet si o basma rosie, Capra avea eventual o masca, Printul o coroana de staniol. Intreaga zi se comportau ca atare, dar organizat. Adica se "cuplau" cu o zi inainte ca personaje din aceeasi poveste, pe care apoi o interpretau impreuna. Dar nu ca intr-un spectacol, ci ca atitudine in acea zi.
Nu stiu daca m-ai inteles, nu pot explica mai bine, dar fiul meu a raspuns trei zile prin casa cu vocea lupului, ca si continuare a jocului.
Nu cred ca te-am ajutat prea mult, maine intreb copilul, el are amintiri foaret frumoase si vii de la gradi, a iubit-o mult pe educatoarea lui pe care o viziteaza si acum, dupa trei ani de la "absolvire".
lalaandreea spune:
copiilor le place sa faca lucruri deosebite
sa nu fie mereu la fel
pornind de la modul in care sunt asezati la activitatile comune (pe scaunele, pe pernute, la masute, in semicerc....)pana la...cum arata clasa si ce jucarii mai avem
-din experienta mea iti pot spune ca le plac lucrurile practice si devin mai interesante daca le faci sa para importante
de exemplu eu ii cooptez pe copiii mei la amenajarea clasei pe diferite teme (in fiecare anotimp amenajam un colt dedicat naturii, sau cu diferite ocazii mai modificam ceva)
-ce mai fac eu si prinde foarte bine,...cant in orice imprejurare(ex. azi un copil a intrebat: "ce-i atata galagie?", si pt ca nu avea dreptate si nu era galagie eu am inceput sa cat:"ce-i atata galagie/ colo-n margine de sat...")
-un alt joc care le place: intr-un moment, cu totul anapoda(asa tre' sa para) ii pun pe toti sa inchida ochii si sa "viseze"-- vor fi foarte incantati cand "se vor trezi " si iti vor povesti ce au "visat"
la ora asta nu mai am foarte multe de spus, dar daca mai ai nevoie de jocuri sau sau idei pe o anumita tema te ajut cu placere
succes cu piticii
lalaandreea spune:
labirinturile
chestiile alea, ajuta iepurasul sa ajunga la morcov...
sunt prin reviste si carticele
au priza la public(depinde de varsta)
lalaandreea spune:
tot eu sunt, nu am observat ca vrajitorul va fi mancat de balaur
am crezut ca e doar un vrajitor
numeioana spune:
ha ha ha....da, si eu am observat cam tarziu balaurul
Fetelor, multumesc mult pt sfaturi! M-am mai uitat pe internet, am si niste carti acasa. Copiii indragesc povestile. Am citit undeva ca e foarte interesant pentru ei sa le spui o poveste si apoi sa le dai imagini cu povestea iar ei sa aseze imaginile in ordinea logica/ cronologica, astfel incat cine le vede sa-si imagineze povestea respectiva. Apoi stiu ca puiutii adora sa se mascheze. Sa-si picteze ei o masca e f interesant. Apoi, Lona, e super ideea cu personajele... Si imi amintesc de la gradinita ce mult imi placea sa ma joc cu plastilina si sa fac felicitari de 1 si 8 Martie.
Dati-mi va rog si niste sfaturi privind activitatile care solicita intelectul mai mult...
Ioana
filofteia spune:
Pe al meu il incanta tare povestile pe care le asculta la CDROM... sunt si cu melodii...
In plus o chestie interesanta... care i-a placut tare mult...
Intr-o zi a venit si ne-a spus ca un baietel plangea dupa mama lui si ei au vorbit despre asta si s-au tinut toti de mana si au format echipa... A fost foarte incantat ca si el a format echipa cu baietelul respectiv...
Ce ii place lui Adi, desi nu fac la gradinita, dar i-am luat eu un atlas acasa sa-i povestesti depre corpul omenesc... exemplu... cum vine sunetul si ajunge la timpan... nicovala...scarita... creier...
zana spune:
Daa...personajele din povesti cu masti, abia asteapta un rol de la doamna educatoare si ziua in care le picteaza fata ca parintii curata dupa.
Apoi le plac tare mult intrecerile, de exemplu zilele trecute au facut un joc cu anotimpuri, cu intrebari si raspunsuri,galerie etc...
Acasa, ii plac jocurile gen cine stie castiga pe diverse teme: flori, animale, pasari.
PS: daca vrei sa te indragesca copiii trebuie sa te joci cu ei.
"Cand alegi un tel, tinteste Luna! Chiar daca gresesti, oricum vei fi inconjurat de stele"-proverb Maya
Lona spune:
Revin.
Fiul meu iar isi aminteste cu placere de orele de...bucatarie. Sunt ceva mai greu de realizat, pentru ca iti trebuie cateva conditii in plus (igiena maxima in sala, spalat de 100 de ori pe maini sub supraveghere) si un pic de ajutor de la mamici.
Se petreceau asa:
Le dadeam copiilor de acasa borcanase si cutiute cu pasta de branza, pate de casa, unt frecat cu masline/verdeturi, piept de pui taiat fasiute, sunca slaba pentru copii, branza topita felii etc. Nu toate odata, si fiecare ce avea. Din fondul clasei doamna cumpara tacamuri in tipla, de unica utilizare (sunt foarte ieftine). Cateva vase, cateva cutitase de masa rotunde care nu taie, eventual o masina de prajit paine, si paine feliata. (Vorbeam intre noi cu cateva zile inainte, ne imparteam sarcinile.)
Cateva legume proaspete, salata, ardei rosii/verzi/galbeni, castravete, rosie, verdeata.
Copiii bine "igienizati", si apoi incepea distractia: se faceau tartine si apoi se decorau. E, aici era amuzament maxim. Te-ar surprinde sa vezi cate imaginatie si dexteritate aveau. Apoi se aseza masa "festiva", dupa toate regulile, si toata lumea manca ce se muncise. Iti sugerez sa inviti si o mamica/bunica, pentru optimizare. Eu mergeam in mod curent si-mi placea grozav.
Vreau sa-ti spun ca de atunci fiul meu este un ajutor de nadejde in asezarea meselor, dar si in ornarea salatelor.
Tot asa faceam primavara/vara salate de cruditati de tot soiul sau de fructe. Ca sa fii sigura ca nu este nici o problema, le poti cere niste manusi de plastic, de acelea ca pentru vopsit parul, sunt foarte ieftine.
De mare efect era si operatiunea "fasolea" sau "bobul de grau". In cateva tavi vechi de aragaz, se amenajau "gradinile". Acolo plantau ori fasole, ori grau. Copiii, impartiti in grupe, erau gradinari. Udau plantutele, le sprijineau cu creioane etc. Abia asteptau sa ajunga dimineata sa vada daca s-a mai ridicat verdeata. Se intreceau intre ei, isi laudau gradina. La un moment dat, au avut un colt de un metru patrat cu grau de cativa centimetri in care doamna le-a pus de Paste mici daruri de la "iepuras".
Iar se distrau grozav cand erau, pe rand, cate o ora, "doamna". Educatoarea se aseza in bancuta, copilul la catedra, si toti faceau ce spunea el. Se pregateau cu mare seriozitate pentru asta cand stiau ca le vine randul. Ei propuneau jocuri, cantece, activitati, si toti executau, inclusiv doamna. Acelasi copil ii recompensa cu buline in piept pe elevii sai, dupa cum raspunsesera cerintelor. Asta merge la copiii mai mari, de grupa pregatitoare. Cine crezi ca avea cele mai multe buline negre? Doamna saraca, ea "nu stia" continuarea povestii sau raspundea gresit la intrebari. Imi povestea educatoarea ca in acest mod a aflat o multime de lucruri despre ce si-ar dori copiii sa faca la clasa, sau cum inteleg ei educatoarea perfecta.
Un alt joc foarte amuzant era "Povestea absurdă". Pe rand, adaugau câte o fraza la o poveste. Ieseau niste aberatii atat de mari, incat se topeau de ras (de ex., printesa s-a dus la market sa-si cumpere pantofi, Fat frumos a dus-o la film pe Cosanzeana...)Asa impleteau personajele de basm cu realitatea, si faceau mai usor diferenta dintre real si imaginar, intre posibil si imposibil.
Mai aveau un exercitiu, la pregatirea caruia este putina munca.
Aveau un carton mare, cu numele lor trecute pe el. Intai le-am dus si niste poze mici, lipite in dreptul numelui, pentru ca nu stiau sa citeasca. Alaturi era un cos cu pioneze de trei culori, din acelea cu varful rotund. Spre sfarsitul zilei, fiecare copil avea posibilitatea sa atribuie cate un bumbulet oricarui coleg. Semnificatiile erau, pe culori, "m-a bucurat", "m-a suparat", "imi este indiferent". Cand erau mai mici, ii spuneau doamnei optiunile, iar ea aplica pionezele pe panou. Toata ziua aveau grija sa nu-i supere pe colegi, sa nu primeasca bumbulet negru. Se intreceau in a se ajuta, pentru cel rosu. Astfel doamna putea afla care sunt relatiile dintre ei, unde trebuie sa mai lucreze, incerca sa afle de ce au respectiva perceptie unii fata de altii. Sigur ca unii erau subiectivi, dar asta se decoperea repede cand le cerea sa-si justifice optiunea. In acest mod a aflat, de exemplu, ca o fetita era terorizata de un baiat care ii soptea tot timpul la ureche "chioaro!" (purta ochelari). Fetita era prea timida sa reclame, dar la "momentul adevarului" la panou, a trebuit sa spuna.
Daca vreunul gresea, se constituia un "juriu ad-hoc" care hotara pedeapsa. Sigur ca sanctiunile nu erau corporale sau traumatizante, pentru ca le dadea variante (sa stranga jucariile, de exemplu). Oricum, toti se straduiau sa nu ajunga la "judecata".
Vaaai, m-am intins groaznic. Nu stiu daca te-am ajutat, dar iti doresc ca piticii tai si parintii lor sa se gandeasca mai tarziu la anii de gradi asa cum facem noi dupa ani buni, cu drag.
numeioana spune:
Supeeeerrrr! Va multumesc mult pentru idei. Ma ajutati enorm! Imi pun pe hartie ideile si le voi pune in aplicare cand voi avea posibilitatea. Sunt super povestile voastre!
Ioana
Lona spune:
Sa stii ca am sunat-o azi pe fost educatoare a fiului meu, cu care am ramas intr-o relatie apropiata,si am intrebat-o ce mai face la gradi. Mi-a spus ca are mare succes Ziua calatoriilor. (N-o facea acum cativa ani, dar intre timp are un calculator la clasa).
Munceste ceva, dar ii place grozav.
Fixeaza o destinatie, interna sau externa. Apoi cauta poze si tot felul de date, de tip enciclopedie pentru copii. Le arata fotografii de acolo, porturi populare, le povesteste obiceiuri culinare. Daca gaseste, le pune si un cantecel sau un dans din respectiva zona, si o "mostra" de limba vorbita (sursa este, evident, internetul).
In aceasta saptamana s-au "plimbat" prin Africa, unde copiii au fost innebuniti dupa pasari si animale. Plus Madagascar, stii desenele si jocul, a picat la fix.