Ortodoxie din Postul Mare in Postul Mare(11)
Raspunsuri - Pagina 6
gandacelu spune:
am inceput sa citesc Iov azi-dimineata (ca tot nu m-am putut duce la Biserica...) si m-am gandit, ce parere aveti? ati vrea sa discutam texte din Biblie?
mai citesc acum si Erminia duhului a Pr. Coman - de exceptie!
(vedeti, daca tot am timp liber, va bat la cap!)
mami de ileana si ioachim
irina.c. spune:
quote:Nici noi n-am fost azi la Biserica,fiindca Ilinca e racita si n-o pot scoate din casa.Dar am ascultato parte din Liturghie la Radio Trinitas.A predicat parintele Kalistos Ware,care e in pelerinaj la manastirile din Moldova.
Originally posted by gandacelu
am inceput sa citesc Iov azi-dimineata (ca tot nu m-am putut duce la Biserica...) si m-am gandit, ce parere aveti? ati vrea sa discutam texte din Biblie?mai citesc acum si Erminia duhului a Pr. Coman - de exceptie!(vedeti, daca tot am timp liber, va bat la cap!)
mami de ileana si ioachim
Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
Mirunda spune:
Buna fetelor,
as fi vrut sa va rog sa ma ajutati cu o idee, un sfat, ceva: Irina stie, noi (eu si cu fetita mea, Mara), ne-am mutat, dupa 15 ani de stat in Germania, in Franta. Acum am gasit, la 50km de noi,la Nantes, o bisericuta ortodoxa foarte frumoasa, franceza..........da , am aflat cu uimire ca exista ortodocsi in Franta! Am fost azi la slujba acolo, pentru prima oara, si am ramas uimita de ce calduros am fost intampinate...Slujba este 90% in franceza, dar sunt momente ale slujbei in care se intervine in diversele limbi ale ortodoxiei, pentru straiinii ce sunt de fata...de exemplu s-a spus Tatal Nostru in rusa, romana, bulgara, greaca, siriana si armeana, cred...A fost impresionant...Acum problema mea: ne-au vazut ca cantam si noi, cand era in romana, si m-au rugat, la sfarsit, vazand ca cantam cu placere, sa iau locul la cantat unei fete din Romania, care a stat 2 ani aici, si se reintoarce in Bucuresti (fiind studenta), saptamana viitoare...culmea! Acum eu cu drag as face asta, am mai cantat, in Aachen si in Luxemburg, pe unde am tot fost la slujbele noastre in ultimii ani, dar....erau mai multi oameni ce cantau, de fapt erau biserici ortodoxe romane, slujba era deci, toata in romaneste...Aici, in zona de vest a Frantei, nu exista din pacate comunitati asa de mari de romani, deci eu am fost bucuroasa sa gasesc o biserica ortodoxa, chiar daca nu romana, dar ortodoxa, dupa credinta noastra...Oamenii sunt extraordinar de amabili, mie imi place sa cant, dar....nu am nimic de genul unorcarti cu cantece de Liturghie, ceva, nu prea stiu ce si cum se canta la strana, desi am mai cantat, dar...urmandu-i pe altii!
Aveti voi vreo idee, exista ceva carti pentru asta, sau vreo pagina de Internet, unde sa se zica cum si ce se canta la strana, sau macar pasajele "importante", caci acolo cred ca ar trebui sa intervin, in romana? Eu tot caut, de cand am venit, dar nu prea am gasit nimic...Bine, nu e mult, dar totusi....Multam frumos!
A fost ciudat de frumos, niciodata nu am vazut atatia ortodocsi de origini diferite, rugandu-se impreuna...Pe urma au facut o masa afara,nu mult, un ceai, o cafea, si ceva chec, dar cu suflet...cei mari au stat de vorba, cei mici se jucau si alergau pe acolo...am fost impresioànata de asa o primire calduroasa...
Un sarut, cu drag,
Mirunda
"Copilului tau, atunci cand este mic, sa ii daruiesti radacini, atunci cand este mare, aripi".
Ne-am mutat in Franta......URAAA!!!
adita spune:
Mirunda, deci cauti doar textul sau si notele?
mamica de trei copilasi : Nectarie Ioan (5 ian. 2005), Elena (21 mai 2003)si Antim (27 sept. 2001)
frunzaverde2 spune:
Mirunda,
ti-am trimis un pm pe tema asta
Si eu am fost la ortodocsii francezi din Poitiers, se pare ca e un obicei sa organizeze "des agapes" dupa slujba, o masa la care fiecare aduce cite ceva si se imparte totul la toti
------------------------
Life is a pattern in which the design becomes clear only at the end !
adita spune:
textul se gaseste prin multe carti de rugaciuni. daca te intereseaza si notele, exista doua carti: "cantarile Sfintei Liturghii" si "Liturghierul de strana", dar nu stiu cum ai putea sa faci rost de ele. pe prima o am eu de cand eram in facultate, dar nu stiu daca se mai gaseste de cumparat
mamica de trei copilasi : Nectarie Ioan (5 ian. 2005), Elena (21 mai 2003)si Antim (27 sept. 2001)
mariuta spune:
quote:
Originally posted by Mirunda
Buna fetelor,
A fost ciudat de frumos, niciodata nu am vazut atatia ortodocsi de origini diferite, rugandu-se impreuna...Pe urma au facut o masa afara,nu mult, un ceai, o cafea, si ceva chec, dar cu suflet...cei mari au stat de vorba, cei mici se jucau si alergau pe acolo...am fost impresioànata de asa o primire calduroasa...
Un sarut, cu drag,
Mirunda
Mirunda, nu poti lua legatura cu romanca aceea de care zici ca pleaca, poate are ea vreo carte?
Sau canti din amintiri. Am fost si eu in Aachen vreo sase luni, se canta foarte frumos acolo.
Te invidiez pentru comunitatea voastra multilingvistica si nationala :). Desi nu mi-ar placea ca aici sa fie slujba in germana, franceza merge mult mai bine (zic eu).
O sa te descurci tu cumva, eventual gasesti niste inregistrari ale Liturghiei si canti dupa ele, el inveti, cu conditia sa recunosti exact in ce moment al slujbei esti cand trebuie sa dai raspunsuri.
Am o curiozitate, faceti si Utrenia?
m.
antoioana spune:
Fetelor,
1. Gandacelule, ia-ti crucea si poart-o! Ce te-ai dat la pat?? Crezi ca scapi? Sa-ti dea Dumnezeu sanatate!!
2.Ce credeti de textul asta? Eu ii dau dreptate si-mi pare tare rau ca asta-i situatia. :(
De ani buni incoace, exista oameni in Romania care si-au facut o meserie din denuntarea interventiei Bisericii (in principal a Bisericii Ortodoxe majoritare) in spatiul public. Termenii sunt insa folositi fara discernamant, se incurca planurile, se amesteca argumentele teologice cu cele juridice etc. De aceea as vrea sa definesc de la bun inceput ce inteleg prin Biserica. Termenul are cel putin trei sensuri: primul e cel de cladire, care nu pune probleme; al doilea e numele unei institutii de cult (Biserica Ortodoxa Romana, Biserica Greco-Catolica etc.); al treilea e cel teologic sau mistic, semnificand comunitatea credinciosilor si a sfintilor, vii si morti. Ca trup al lui Hristos, ca depozitara a noului legamant, Biserica pamanteana este constituita din totalitatea credinciosilor. Ea este in comuniune harica neintrerupta cu Dumnezeu, prin rugaciune, prin nevointe si mai ales prin liturghie. Se poate asadar vorbi legitim despre separarea institutiei Bisericii - a unui cult, deci - de stat, dar nu de separarea Bisericii lui Hristos de stat, intrucat acestea nu sunt pe acelasi plan. Al doilea cuvant de care se abuzeaza este cel de laic. Laici sunt toti cei care nu sunt clerici, adica marea majoritate a crestinilor. Statul laic este asadar, stricto sensu, un stat care nu este condus de preoti. Romania este un stat laic, Vaticanul sau Iranul nu. Ca si cetateni, laicii crestini sunt asadar supusi legilor statului; ca dreptcredinciosi, ei sunt tinuti sa asculte de poruncile Bisericii, ca institutie. Fiind in acelasi timp cetateni si Biserica, laicii credinciosi nu pot, fireste, sa fie exclusi din viata cetatii. Ei au dreptul sa participe la aceasta cu intreaga lor identitate, cu credinta lor nestirbita. Ca demnitari sau simpli alegatori, ei au dreptul, ba chiar datoria, sa voteze asa cum le-o cere credinta, de exemplu impotriva mariajelor homosexuale, a eutanasiei sau a pedepsei capitale. Intre autoritatea statului si cea a Bisericii, crestinul datoreaza obedienta in primul rand puterii spirituale, vesnice, si abia apoi celei seculare, trecatoare si variabile. Cu toate acestea, crestinii nu sunt antisociali. Inainte de a-si zidi Biserica pe credinta lui Petru si a apostolilor, Hristos ne-a invatat sa dam cezarului ce-i al cezarului si lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu (Matei 22, 15-22). Porunca Mantuitorului venea ca raspuns la ispitirea Sa de catre farisei, care voiau sa-L piarda, incercand sa-L provoace sa indemne oamenii la nesupunere civica. Ei L-au intrebat asadar daca se cade sa plateasca bir cezarului. Hristos a poruncit sa I se aduca o moneda, si i-a intrebat pe farisei al cui chip e batut pe moneda. "Al Cezarului" au spus ei. Ei bine, atunci dinarul i se cuvine cezarului, fiindca poarta efigia sa.
Cu alte cuvinte, crestinul trebuie sa dea ascultare statului in cele ce sunt ale statului: impozite, reguli de circulatie rutiera etc. Dar in cele dumnezeiesti, el este dator lui Dumnezeu. Dintre darurile dumnezeiesti, primul pe care il primeste omul este viata. Viata nu o primim de la stat, nici sufletul, nici constiinta. Toate acestea ne vin de la Dumnezeu, deci cu ele ii suntem datori lui Dumnezeu. Cei care, Biserica fiind, traim in cetate, suntem datori ca oricare cetatean sa respectam legile cetatii. Dar, ca oricare cetatean, noi suntem, direct sau indirect, legiuitori. Ceea ce inseamna ca avem tot dreptul sa facem legi in conformitate cu credinta noastra, daca avem aceasta posibilitate. Asadar, nu vad de ce democratia s-ar opri unde incepe credinta. Daca o majoritate calificata are dreptul de a alege un primar sau un presedinte, de ce nu ar avea dreptul de a vota o lege care corespunde identitatii sale? De ce ar trebui ca o populatie majoritar crestina sa accepte principii morale anticrestine, minoritare? Ca orice comunitate, Biserica - adica toti credinciosii, clerici si laici, mireni si ierarhi deopotriva - are dreptul, pe terenul statului, respectand regulile statului, sa isi spuna cuvantul. Sa ne intelegem: in Romania, institutia bisericeasca e separata de cea statala. Preotii nu conduc tara, Biserica nu dicteaza regulile publice (cum sa se imbrace femeile pe strada etc.). Dar Biserica inteleasa ca totalitate a credinciosilor nu are cum sa fie separata de stat, adica de viata publica. Ea este luptatoare pe pamant, si are datoria sa combata raul oriunde il intalneste. Totodata insa, Biserica nu are un brat secular (armata, politie, tribunale), deci lupta ei nu inseamna pedepsire trupeasca sau financiara. Biserica este chemata sa apere viata, nu sa o ridice; ea e chemata sa ajute omul, nu sa-l asupreasca: ea nu baga pe nimeni la inchisoare, nu condamna la moarte, nu amendeaza. Ea nu are asadar mijloacele coercitive ale cezarului si nu si le doreste. Dar a se abtine de la orice manifestare publica este o tradare a menirii sale. Daca si-ar fi facut datoria pana la martiriu, Biserica ar fi reusit poate sa impiedice ororile nazismului si ale comunismului. Pacatul cel mare al Bisericii, ca institutie dotata cu ierarhie, cu proprietati si mijloace de comunicare, este asadar nu imixtiunea in viata publica, ci retragerea din ea. Una e sa anexezi statul, alta e sa te manifesti public.
De aceea, imi pare ca pacatul cel mare la care ne expunem noi, ca laicat si ca Biserica, este compromisul cu imoralitatea veacului nostru. Intimidati de lume si timorati de invectivele minoritatii anticrestine care a confiscat Europa, riscam asadar sa dam cezarului si ceea ce apartine lui Dumnezeu.
(Adrian Papahagi)
Doamne ajuta!
anto
...ce-ntamplare cu mine Anto, ce minune cu ei Ioana si Stefan...
Mirunda spune:
Multumesc fetelor, de raspunsuri. Am casete cu Liturghia, o sa o ascult mai des, deci in principiu imi trebuie numai textele, nu si notele, sa vad cum fac, o sa caut prin cartile de rugaciuni, dar da, problema este sa pot interveni la momentul potrivit, caci slujba e in franceza...O sa va zic cum a fost, urmatoarea slujba e pe 13.11, este cam o data la 2 saptamani.
Gandacel, sanatate multa si un un gand bun...de ce esti la pat, ce probleme ai cu spatele?
Despre text, nu am apucat inca sa il citesc cu atentie, dar promit ca o voi face.
cu drag,
Mirunda
"Copilului tau, atunci cand este mic, sa ii daruiesti radacini, atunci cand este mare, aripi".
Ne-am mutat in Franta......URAAA!!!
Elena spune:
Fetelor ,
Dati-mi si mie un link, va rog, unde pot sa citesc scrieri ale Sfintilor Parinti, adica cei care au trait in primele secole; eventual sa-mi recomandati ceva mai "accesibil" pentru inceput, asa ca pentru mine ....
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)