Ortodoxie din Postul Mare in Postul Mare (10)
Raspunsuri - Pagina 4
irina.c. spune:
Dragelor,maine,2 oct. ,sunt Sfintii Ciprian si Iustina.Cu ale lor sfinte rugaciuni, Doamne, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi. Amin.Maine este duminica.Sa sfintim aceasta zi,prin participarea noastra la Sf. Liturghie.Pentru noi avem o saptamana intreaga.Sa-I daruim doua ore din ea si lui Dumnezeu.Din cuvintele par. Cleopa:Care este intelesul tainic, mistic si dogmatic al Sfintei Liturghii ?Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie, in intelesul ei mistic ne pune noua inainte " intreaga comoara dogmatica si morala a Bisericii Ortodoxe " . Primul si cel mai insemnat caracter al Sfintei Liturghii este acela ca jertfa liturgica este cu totul identica cu jertfa de pe Golgota, cu singura deosebire ca jertfa lui Hristos a fost sangeroasa, iar jertfa liturgica este nesangeroasa. Apoi, jertfa de pe Golgota s-a savarsit o singura data si a avut destula putere sa ispaseasca toate pacatele lumii, in timp ce jertfa liturgica se savarseste necontenit pana la sfarsitul veacurilor, scopul ei principal fiind de a da fiecarui crestin in parte mantuirea intreaga castigata de Domnul nostru Iisus Hristos prin jertfa Sa sangeroasa. Sfanta Liturghie are caracter de jertfa si de cina. In cadrul Sfintei Liturghii, painea si vinul se prefac prin harul Duhului Sfant in Trupul si Sangele Domnului, care apoi se impart in dar celor vrednici. De aceea Sfanta Impartasanie se mai numeste Euharistie, Cina Domnului, Paharul Binetuvantarii, ospatul Dragostei, Sfanta Cuminecatura etc. ( A se vedea pe larg Explicarea Sfintei Liturghii de N. Cabasila; Invatatura de Credinta Ortodoxa, ed. 1952; Marturisirea Ortodoxa etc. ) .79. Sfanta Liturghie se aduce numai pentru iertarea celor pomeniti, vii si morti, sau si pentru iertarea si mantuirea tuturor oamenilor ?Sfanta Liturghie se aduce ca jertfa numai pentru cei dreptcredinciosi. In prima parte a Sfintei Liturghii pot sa stea la biserica si cei nebotezati, adica catehumenii. In cadrul Sfintei Liturghii se fac rugaciuni de obste pentru mantuirea tuturor oamenilor " cum ne invata Sfantul Apostol Pavel. Nominal insa, la Sfanta Liturghie se pomenesc numai cei dreptcredinciosi si cei carora le ingaduie Sfintele Canoane, care nu au oprire canonica de a li se scoate miride ( Invatatura de Credinta Ortodoxa, ed. 1952, cap. 278; Pavila Bisericeasca a lui Nicodim Sachelarie ) .80. Ce ne invata Sfintii Parinti despre efectele si importanta Sfintei Liturghii ?Nu este ceva mai de folos noua si mai iubit de Dumnezeu ca jertfa Sfintei Liturghii, pentru ca ea este lucrarea Mantuitorului si invierea oamenilor si partasania Lui cu noi. Sfanta Liturghie este mai presus decat toata rugaciunea si lauda si se cade a ne griji de lucrarea aceasta, dumnezeiasca, caci pentru ea este toata rugaciunea ce se face in Biserica si aceasta este slujba care se face de cele mai multe ori in zilele viietii noastre. ( Dupa Sfantul Simeon al Tesalonicului ) .Sfanta Liturghie " este miezul, incoronarea si desavarsirea celorlalte slujbe prin care aducem lauda si multumim lui Dumnezeu. Ea este totodata si singura slujba crestina intemeiata si savarsita de insusi Mantuitorul " , numita si cununa celor sapte laude ale Bisericii. In timpul Sfintei Liturghii se prefac sfintele daruri in Trupul si Sangele lui Hristos. Prin jertfa Sfintei Liturghii ne facem partasi de Dumnezeiestile Taine, pe care le primim ori de cate ori suntem vrednici. De jertfa aceasta se fac partasi si cei raposati in dreapta credinta " care se impartasesc in chip nevazut " de Hristos, prin pomenirea la Sfantul Altar, spre iertarea pacatelor. Multe si mari sunt foloasele Sfintei Liturghii, pentru cei care participa cu credinta la biserica. Impreuna cu noi, insusi Hristos cu sfintii ingeri si toti sfintii sunt de fata.81. Cine poate fi pomenit la Sfanta Liturghie si cine nu poate fi pomenit dintre vii si morti ?La Sfanta Liturghie pot fi pomeniti toti binecredinciosii crestini care nu au anumite piedici canonice. Dintre cei vii nu se pot pomeni la Sfanta Liturghie paganii, necredinciosii, apostatii, ereticii, cei nebotezati, cei ce au pacate impotriva Duhului Sfant, adica hulitorii de Dumnezeu si cei care se impotrivesc Adevarului cu stiinta si vointa. Nu pot fi pomeniti la Biserica cei ce au murit in necredinta, in eres, in secta, sinucigasii si copiii morti inaintea botezului ca si cei avortati ( A se vedea Pidalionul si Pravila Bisericeasca de Arhim. Nicodim Sachelarie, ed. 1940 ) .
Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
amuleta spune:
Unde se incadreaza copiii ce au murit inainte de a fi botezati (ma refer la cazul specific al unui fat de 8 luni, mort in burta mamei si nascut mort) ?
M-am mai lamurit cu problema raului, noroc cu Ioan Damaschin si Dogmatica lui. Vedeti voi, eu puneam egal intre diavol si rau, da nu-i asa. Raul e absenta binelui, diavolul e un inger ce refuza iubirea lui Dumnezeu, un soi de orgoliu in perpetuitate dar eu puneam egal intre doua categorii diferite, de-aia mi-era greu sa inteleg. Acum nu prea pricep ce-i cu ingerii astia, adica dincolo de faza cu aripioare si par balai, cum putem intelege ingerii ?
irina.c. spune:
Amuleta,uite ce am gasit in Pravila Bisericeasca a Arhimandritului Nicodim Sachelarie ,zic eu ca se aplica copilasului de care spui : "Pentru copiii [...] care mor nebotezati nu se afla nicaieri invatatura, nici in Sfanta Scriptura, nici la Sfintii Parinti, fiindca viata oamenilor, atat a celor maturi, cat si a celor necrestini, este in mana Facatorului lor, care nu poate fi obligat sa descopere toata iconomia providentei Sale muritorilor, nici sa cunoasca ceea ce nu le este de folos. Chemarea glasului Sau rasuna mereu in lume si cei ce aud au datoria sa raspunda, numai in masura de ei inteleasa si pentru ei data. De buna seama ca Dumnezeu nu pedepseste pe cei ce nu cunosc legile si mai ales pe copiii nebotezati. Ba, dimpotriva. El a creat pe om spre fericire si, deci, copiii care n-au putut folosi libera lor vointa si putere in virtutea scopului pentru care omul a fost creat, El ii fericeste pentru existenta lor, asa cum si ei Il lauda pentru aceeasi existenta nevinovatasi frumoasa creatiune naturala. Astfel, ei sunt randuiti la fericirea naturala a existentei, dar nu la cea a rasplatirii dupa merite, intrucat nu au fapte virtuoase".
Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
amuleta spune:
Am inteles (cred). Adica nu stim dar presupunem ca, incit nu si-au folosit libera vointa niciodata, nu au pacate in felul in care avem noi dar de fapt n-au pacatuit pentru ca n-au avut prilejul, nu pentru ca n-au vrut (vezi, aici dubulu tais al liberei vointe). Dar au suflet, nu ? ma rog, presupun, ca parca sufletul venea in om mai repede de opt luni. Irina, care-i diferenta dintre "rasplatirea dupa merite" si "fericirea naturala a existentei" , ca eu puneam toate fericirile intr-o galeata.
Fetelor, nu uitati sa va rugati pentru tatal Joannei, Stefan.
irina.c. spune:
quote:Amuleta,nu m-as aventura sa spun mai mult de atat,ca mi-e ca zic vreo prostie.Nu stiu prea multe la subiectul asta. :(Irina si bb Ilinca(26apr04)
Originally posted by amuleta
Am inteles (cred). Adica nu stim dar presupunem ca, incit nu si-au folosit libera vointa niciodata, nu au pacate in felul in care avem noi dar de fapt n-au pacatuit pentru ca n-au avut prilejul, nu pentru ca n-au vrut (vezi, aici dubulu tais al liberei vointe). Dar au suflet, nu ? ma rog, presupun, ca parca sufletul venea in om mai repede de opt luni. Irina, care-i diferenta dintre "rasplatirea dupa merite" si "fericirea naturala a existentei" , ca eu puneam toate fericirile intr-o galeata.
Fetelor, nu uitati sa va rugati pentru tatal Joannei, Stefan.
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
sofiabebe spune:
Aaaaa, cand am vazut ca s-a schimbat titlul, era sa cad pe jooooos!!! Chiar daca se misca foarte greu DC-ul, nu m-am abtinut si am intrat si aici.
Am fost si eu, cu mila lui Dumnezeu, la Sf. Liturghie, la Ploiesti la ai mei, ca eram in deplasare :). M-am bucurat ca am fost prezenta la aproape toate momentele, chiar daca Sofia m-a alergat si m-a "nevoit" tot timpul. Uite, d-aia are omu' nevoie de copii, sa-l mai cazneasca, sa-i ingreuneze Crucea, ca sa nu uite ce e nevointa :).
bebe si puii:
Ziua lu' Sofia
La mare la Neptun
Ziua Filiponului
amuleta spune:
Am vazut si eu icoana aceea facatoare de minuni de la Sitka, din Alaska. A ajuns la o biserica sirbeasca din Chicago si m-am dus. Nu credeam din ce spun oamenii dar e ceva...in primul rind ca te podideste plinsul cind o vezi si dupa aceea nu ti-o poti scoate din minte. Da, e ceva...greu de explicat, parca nici n-ar fi din lumea asta.
Irina_Claudia spune:
Doamne ajuta ,
Fetelor ieri la biserica a fost o nunta . Asa mi-a placut ca a fost "ca la carte". Mirii au venit imbracati si cu tot alaiul si au participat la Sf. Liturghie , s-au impartasit si apoi dupa Liturghie a fost slujba cununiei. Iar nas a fost chiar parintele care a tinut si Sf. Liturghie. Ce ziceti asa-i ca-i fain? Si cand ma gandesc la nunta mea cu lautari...m-apuca regretele.
POZE
Irina + ingerasul Ioana
(3 ani si 10 luni)
star33 spune:
Daaa, frumoasa e o nunta asa "ca la carte"!! Eu n-am participat niciodata la asa o nunta, cu Sf. Liturghie ...cati dintre noi mai facem asa nunti ?! cred ca foarte putini. Pr. Cleopa recomanda asa ceva si era chiar impotriva petrecerii cu muzica si dans...ehhhh!
irina.c. spune:
Buna dimineata,dragelor!
Si noi am avut o duminica frumoasa,am fost la Liturghie la Radu Voda,dar am lasat-o pe Ilinca acasa.A fost ca in rai,nu stiu,parintii de acolo se roaga cu atata simtire,ca imi dadeau lacrimile.
Sofiabebe ,am schimbat titlul atunci cand ai spus ca nu e corect.
Amuleta,ati cumparat cartea Sf. Ioan de Kronstadt?Cum vi se pare?Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA