Scufita Rosie - Analiza Psihologica
Date: Scufita Rosie este fetita cuminte.
Analiza: Din start ne dam seama ca este vorba despre o minora de care
copiii, in rautatea lor, si-au batut joc cu aceasta porecla, probabil
din cauza unei caciulite rosii crosetate de mamica ei, pe care fetita
o poarta des din cauza unei sensibilitati fizice la frig in regiunea
craniului. Asadar avem de-a face cu o bolnava marginalizata si descurajata de societatea din jurul ei.
Date: Scufita merge zi de zi cu cosuletul cu mancare la bunicuta care
locuieste in padure.
Analiza: Nici o bunica normala nu locuieste in padure. Singura
explicatie este ca aceasta bunica a primit in urma retrocedarilor
cateva hectare de teren impadurit. Este stiut ca taranii nu se
gandesc mult ca sa prade padurea de lemne, mai ales inainte de venirea
iernii. Asadar aceasta bunica este o scorpie zgarcita care si-a facut casa in padure (oare nu tot din lemn taiat fara aprobare de la Ocolul
Silvic?) si sta acolo ca sa-si pazeasca avutul. Teoria ca este vorba de o baba ticaloasa se verifica prin faptul ca in loc sa plateasca un serviciu de livrare la domiciliu a hranei, a silit-o pe nepoata ei (o fiinta neajutorata si bolnava) sa faca zilnic naveta din oras in padure, fara sa-i pese de pericolele la care o expune pe biata fata.
Date: Scufita Rosie se intalneste cu lupul care o descoase in
privinta drumului ei.
Analiza: Deja intram intr-o zona a fanteziei bolnave. Unu la mana ca
in Romania lupi mai sunt tare putini, doi la mana ca se feresc de om
ca de dracu iar trei la mana nu vorbesc si chiar de ar face-o, ar
intreba de cel mai apropiat braconier sau cadavru bun de rontait.
Singura explicatie este ca Scufita Rosie s-a uitat atat de mult la
Animal Planet incat cunoaste obiceiurile lupilor si le poate intelege
scheunaturile.
Date: Lupul o ia inaintea Scufitei care se opreste la cules de flori,
isi preface vocea, intra la bunica, si o inghite.
Analiza: Nu mai stam sa analizam faptul ca multe flori prin padure
nu-s, numai in luminis. Dar trebuie spus ca nu e frumos sa inveti
copiii ca e in regula ca atunci cand ai o treaba de facut, sa te
opresti la cules flori fara sa stii daca nu-s cumva specii protejate
si in consecinta, pe cale de disparitie.
Lupul in schimb pare un personaj menit sa fie bataia de joc a
creatorilor de basme. Daca citim si "Cei 3 purcelusi" sau "Capra cu 3
iezi" observam un model bine definit. Lupul este un individ manat de
dorinta perpetua de a navali in casele oamenilor. Foloseste toate
tertipurile: imita voci si daca nu-i iese, vadit frustrat, face casa
praf. Concluzie: Lupul este comis-voiajorul actual. Bunica musca
momeala si-i da drumul. Iata cum este prezentata imaginea unei
persoane in varsta: o senila care nu stie sa faca deosebirea intre un urlet de lup si glasul propriei nepoate. Cu aceasta imagine vor ramane copiii nostri.
Date: Lupul se imbraca cu hainele bunicii, se pune in pat unde il
gaseste Scufita Rosie. O ademeneste prin vorbe sirete sa se apropie
si o inghite si pe ea.
Analiza: Asta intrece orice rusine. Sa-l dea pe lup drept travestit,
ei asta inca nu am mai auzit. Ce fel de minte bolnava poate spune la
copii asa porcarii? Iar dialogul purtat cu Scufita e plin de aluzii
sexuale: toate la lup sunt mari, urechile, labele, dintii, si mai ce?! Iar el raspunde invariabil cu minciuni menite sa o aduca pe Scufita in pat langa el. De aici deducem: corupere de minori si perversiuni sexuale!
Date: Apare vanatorul care impusca lupul si le elibereaza pe Scufita
Rosie si bunica.
Analiza: Ce cauta vanatorul in casa bunicii? Doar daca n-a venit cu
gand ascuns. Apoi ce cauta la vanatoare de lupi pe proprietate
privata? Din doua una: sau e un braconier nenorocit sau e un stab
mare de la Bucuresti care plateste sume imense doar pentru satisfacerea nevoilor sale sadice. In oricare dintre variante, ar trebui sa fie infierat de creatorul basmului si nicidecum glorificat pentru fapta sa mareata.
Finalul povestii este sinistru: lupul zbatandu-se in ghiarele mortii
(si ne mai intrebam de ce avem copii dereglati din toate punctele de
vedere) "elibereaza" cele doua femei. Adica avem oroarea sa asistam
la aparitia a doua fapturi partial digerate care se pare ca nu au murit ci cu nonsalanta isi reiau firul vietii.
Asemenea inchipuiri a unei minti bolnave se servesc zilnic copiilor
intre 2 si 7 ani. Nici nu mai vorbesc despre marea oroare a
literaturii mondiale:"Alba ca Zapada" - auzi Alba si ea traieste in
padure cu 7 barbati.
If you love something let it go. If it comes back to you it`s yours. If it doesn`t, it never was