O singura biserica ? (2)
Raspunsuri - Pagina 15
irina.c. spune:
quote:
Originally posted by xenocid
Cata hai ca ducem magareata cu randul. Acum este pasata la mine si se pare ca o tin pina la urmatoarea interventie facuta bineinteles tot dupa cintecul de lebada.Ma bucur ca acum sint invocat explicit si nu ma cheama lumea ca in ritualurile pagane cu "otrava, cancer, porc".Am dat link'ul catre scrierea "Adversus Judeos" a lui Ioan Gura de Aur (pentru ca texte similare si chiar cu acelasi titlu au scris si Tertullian, Sf. Ciprian. Sf. Augustin) impreuna cu comentariile pro si contra. Dar degeaba cand cartile de "istorie" ti se termina in anul 33 e.n.
Alin*Ex astris, Scientia*
Xeno,cand ziceam de otrava si de cancer nu ma refeream la tine.Irina si bb Iinca(26apr04)
"Toti traim sub acelasi cer ,dar nu toti avem acelasi orizont."
irina.c. spune:
quote:Draga Cata,daca un chimist(deci un specialist in substante de tot felul)imi zice"asta e otrava" ,il cred pe cuvant,ca de aia e chimist si eu nu.Daca un oarescare imi zice "asta e otrava" nu ma incred prea mult in vorbele lui,ca nu e specialist,cum e chimistul.
Originally posted by cataghe
Irina, draga mea, comparatia cu cancerul am inghitit-o cu noduri, da' asta cu otrava, zau... Adica daca cineva iti da ceva ce n-ai mai mancat in viata ta si altcineva iti zice ca e otrava, de unde stii care are dreptate? Nu intrebi si tu precum Cocosila, ca tot imi place mie, "dom'le, pe ce te bazezi?" Si ala in mod normal ar trebui sa spuna "bre, toti care au mancat din asta au murit". Poate fi un fapt constatat empiric, chiar daca nu stim cum actioneaza otrava aia. Dar tu cand spui de "otrava" asta spirituala, pe ce te bazezi? A dat careva o fuga pana in Rai sa vada care din aia ce-au mancat din ea e pe acolo?
Sa fim seriosi...Casandra, iaca io-s ortodoxa dar nu consider ca asta implica neaparat sa ma pliez pe orice pozitie a BOR sau sa inghit orice pe nemestecate. Lasa, pana la urma oamenii sunt oameni, iar Dumnezeu e Dumnezeu. Parintele Teofil Paraianu de ce poate fi umil si de ce poate spune "Numai Dumnezeu stie care se va mantui"? Irina, iti mai dau o data linkul, si te rog frumos sa imi explici ce anume te face sa accepti discursul parintelui Cleopa si nu pe al parintelui Paraianu? Chiar sint foarte curioasa, sincer.
http://biserica.org/Publicatii/1996/NoVII/08_index.html
To escape criticism: say nothing; do nothing; be nothing!
Referitor la parintele Paraian,sa stii ca il apreciez si il iubesc,el m-a facut sa inteleg in mare parte duhul ortodoxiei.Mi-au fost de mare folos sfaturile Sfintiei Sale,in special cele referitoare la "programul"de viata duhovniceasca,adica:participarea regulata la Liturghie in duminici si sarbatori;rugaciunea de dimineata ,de seara si la masa ; citirea Noului Testament,cate doua capitole pe zi;rugaciunea mintii si postul.Uite ce spune parintele Teofil:"Numai cel care face lucrul lui Dumnezeu in ziua lui Dumnezeu are credinta in Dumnezeu,cine nu ia parte la Liturghie in ziua de duminica,acela chiar daca se numara la credinciosi,nu-i de fapt un credincios adevarat,ci are mai mult o parere ca el crede in Dumnezeu."
Parintele Cleopa si parintele Paraianu nu se contrazic in ceea ce spun,ei zic acelasi lucru,doar ca in moduri diferite.Irina si bb Iinca(26apr04)
"Toti traim sub acelasi cer ,dar nu toti avem acelasi orizont."
casandra spune:
Alin, ca sa stii ca Sfantul Ioan Gura de Aur n-a spus ce a spus ca sa instige lumea la violenta, dar era tare suparat pe moravurile epocii sale. Episcopul Constantinopolului care l-a precedat a fost numit pe baza de pile, ca sa spun asa, era un fost pagan, convertit foarte recent, aproape imediat dupa ce a fost botezat a fost numit episcop. Iti dai seama, ca nu era el prea patruns de crestinism si a adus cu sine obiceiurile unei vieti indestulate si al bunului trai. Ioan Gura de Aur a fost foarte dezamagit de starea de luctruri existenta, s-a apucat sa vanda din poboabele casei episcopale, iar banii obtinuti ii dadea la saraci. N-a mai dat petreceri pentru episcopii in trecere prin Constantinopol, a pus preotii sa faca si slujbe de noapte, pentru oamenii care nu apucau sa ajunga ziua. Iti dai seama ca si-a atras antipatii puternice in timpul vietii sale si si-a sfarsit viata in exil.
cataghe spune:
Irina, draga mea, tocmai aici e problema: chimistul poate demonstra ceea ce spune - ca de aia aici pe forum nu se isca subiecte fierbinti din domeniul chimiei. Spre exemplu, luam un cobai si ii dam otrava aia si putem vedea cu totii ce se intampla cu el, crapa 'au ba. Pe cand cu mantuirea sufletelor... mie mi se pare ca chestiunea e olecutza mai complex, nu poate inca nimeni demostra daca te duci in rai cu filioque sau fara.
In ceea ce il priveste pe parintele Paraianu, pe mine m-a impresionat in mod deosebit bunul simt cu care trateaza problema deosebirilor dintre catolici si ortodocsi. Nu stiu daca ai remarcat, nicaieri nu se da drept atotstiutor, dimpotriva, e umil si recunoaste ca de fapt numai Dumnezeu stie care e adevarul. In plus, zice mereu "noi credem ca...", "noi asa facem", etc, dar nu am vazut pe undeva sa se exprime ireverentios la adresa altui cult, cum, dupa umila mea parere, face parintele Cleopa, sau sa zica ca "numai cum facem noi e bine"(desi am bagat de seama ca pe greco-catolici nu-i are la suflet, dar nah, asta e problema preotilor ortodocsi din Ardeal - cred ca marea majoritate sunt sensibili la subiectul asta).
P.S. Nah, ca uitam - cu Sf Impartasanie, e drept ca eu am gresit cu prescura, dar uite ca la biserica la care merge familia mea nu se da nimic cu lingurita la liturghie, dupa acum am explicat. Si e biserica ortodoxa. Deci, sunt diferente si intre bisericile ortodoxe?
Cat despre pasti, stiu ca alea sunt pasti, vorbeam de singurele bucatele de paine amestecate cu vin despre care stiu ca se dau credinciosilor asa, la gramada. Si am spus de ele pt ca de exemplu in Moldova nu se dau pasti, ci fiecare duce de acasa mancare pe care o sfinteste preotul, si nu stiam daca la Bucuresti se dau sau nu. La fel, in Ardeal nu se bat matanii atat de mult, cultul icoanelor e mai putin pronuntat decat in sud si est, in sensul de atins, pupat, etc (se mai pupa, da nu chiar toate si de atatea ori cum am vazut de ex la Patriarhie in Bucuresti). Fiul meu, spre exemplu, nu a fost scufundat in apa la botez, ci stropit, mai precis i s-a turnat apa pe capsor - alta influenta catolica, din cate stiu eu. A, si la noi la biserica sunt in tot naosul scaune, foarte asemanatoare cu bancile catolicilor, care in general se transmit din... mama in fiica, sa zic asa. Deci, iata ca sunt diferente chiar in interiorul bisericii ortodoxe din aceeasi tara, e drept ca nu atat de mari, dar sunt. Mi se pare o chestie interesanta.
To escape criticism: say nothing; do nothing; be nothing!
she_wolf spune:
quote:
Originally posted by cataghe
P.S. Nah, ca uitam - cu Sf Impartasanie, e drept ca eu am gresit cu prescura, dar uite ca la biserica la care merge familia mea nu se da nimic cu lingurita la liturghie, dupa acum am explicat. Si e biserica ortodoxa. Deci, sunt diferente si intre bisericile ortodoxe?
Cat despre pasti, stiu ca alea sunt pasti, vorbeam de singurele bucatele de paine amestecate cu vin despre care stiu ca se dau credinciosilor asa, la gramada. Si am spus de ele pt ca de exemplu in Moldova nu se dau pasti, ci fiecare duce de acasa mancare pe care o sfinteste preotul, si nu stiam daca la Bucuresti se dau sau nu. La fel, in Ardeal nu se bat matanii atat de mult, cultul icoanelor e mai putin pronuntat decat in sud si est, in sensul de atins, pupat, etc (se mai pupa, da nu chiar toate si de atatea ori cum am vazut de ex la Patriarhie in Bucuresti). Fiul meu, spre exemplu, nu a fost scufundat in apa la botez, ci stropit, mai precis i s-a turnat apa pe capsor - alta influenta catolica, din cate stiu eu. A, si la noi la biserica sunt in tot naosul scaune, foarte asemanatoare cu bancile catolicilor, care in general se transmit din... mama in fiica, sa zic asa. Deci, iata ca sunt diferente chiar in interiorul bisericii ortodoxe din aceeasi tara, e drept ca nu atat de mari, dar sunt. Mi se pare o chestie interesanta.
Da, da, da! Merci Catalina ca mi-ai amintit!
In satul din care provine tatal meu (langa Satu Mare) exista, normal, o bisericuta. Ortodoxa acum. Nu stiu cum a fost la origini, tatal meu de ex, a fost botezat in rit greco-catolic , la fel bunicii, strabunicii mei si mai stiu eu cate spite. Biserica de acum este ortodoxa, dar, asa cum spune Catalina, am bagat de seama ca sunt oarece diferente.
In biserica sunt banci, exact ca in cele catolice, fiecare are locul lui care se mosteneste (am impresia ca la fel este si in cele ortodoxe din Bucuresti, unde sunt scaunele acelea pe margini. Gresesc?). Amanunte: femeile si barbatii casatoriti stau in aceste banci, copii stau in fata, fetitele in stanga, baieteii in dreapta, fecioarele si feciorii stau in "pod", adica in balconul bisericii, in spate, tot asa, fetele in stanga, baietii in dreapta.
Cu pupatul icoanelor stateau destul de prost, se pupau doar o icoana si o scriptura veche asezate pe o masuta aflata pe mijloc, intre randurile de banci, in fata, in dreptul altarului.
Matanii nu i-am vazut batand niciodata, desi imi petreceam aproape toate vacantele acolo si mergeam in fiecare duminica sau zi de sarbatoare la biserica.
De Boboteaza lua fiecare o carafa (acolo se numeste "canceu") in care aduceau apa sfintita de la biserica acasa si care era bauta la masa de dupa slujba. Cu o zi inainte treceau preotul si ajutoarle lui si sfinteau fiacare casa.
Apropos de prescura (anafura), spre deosebire de ce stiu de la Bucuresti, acolo se putea lua si daca erai mancat. Adica luai micul dejun, mergeai la biserica si, la plecare (precizez ca nu se dadea in orice duminica prescura), erai miruit si apoi luai prescura si o mancai.
Despre cum decurgea Impartasania nu stiu nimic, nu m-am impartasit niciodata acolo.
Or mai fi si alte diferente, dar nu-mi amintesc eu acum.
Asta este altceva, dar sa va povestesc. De Craciun, pe langa colinde, feciorii (aia mai mari ai) satului mai puneau in scena o piesa numita "Viflaim" (adica Betleem) in care fiecare avea un rol: Irod, magii, pastorii etc si in care era povestita si cantata nasterea Domnului. Umblau din casa-n casa in noaptea de Craciun (in care se manca si se bea, spre deosebire de ce am vazut eu la Bucuresti) la fel ca si ceilalti colindatori si, atentie, fiecare satean facea o donatie pt. biserica intr-o caseta in forma de biserica pe care acestia o purtau cu ei.
Tot atunci si acolo am invatat cele mai frumoase colinde din lume.
Sa nu uit, salutul traditonal din vremea copilariei mele era "Laudati (laudam) pe Isus!", iar raspunsul venea prompt "Laudat sa fie-n veci!"
Claudia si Cristi (16.12.2002)
conchita spune:
scuza-ma, care e rostul interventiilor tale la acest topic, inca nu l-am inteles. poate esti dragut si explici. dar s-o faci stiintific, stii ca asta-i una dintre pasiunile adevaratului crestin.
quote:
Originally posted by xenocid
Cata hai ca ducem magareata cu randul. Acum este pasata la mine si se pare ca o tin pina la urmatoarea interventie facuta bineinteles tot dupa cintecul de lebada.
Ma bucur ca acum sint invocat explicit si nu ma cheama lumea ca in ritualurile pagane cu "otrava, cancer, porc".
Am dat link'ul catre scrierea "Adversus Judeos" a lui Ioan Gura de Aur (pentru ca texte similare si chiar cu acelasi titlu au scris si Tertullian, Sf. Ciprian. Sf. Augustin) impreuna cu comentariile pro si contra. Dar degeaba cand cartile de "istorie" ti se termina in anul 33 e.n.
Alin
*Ex astris, Scientia*
-----------------------
Nu exista libertate in ignoranta. (manual american)
conchita spune:
Gandacelule, nu vorbi asa, ca nu-i adevarat. nu cred ca a stricat nimeni orzul pe gaste aici. uite, de exemplu mesajele Irinei si Casandrei m-au facut sa iau o hotarare importanta, crezi sau nu. poate ca eu am putere de convingere cateodata in discutii pentru ca urmaresc firul logic si depistez oarecum falsurile si manipularile, dar ele detin ceva in plus care vine exact din ce ati spus si tu, si irina si casandra: din practica si lectura ortodoxa. or eu nu o am. eu am citit mult de istoria religiilor, studii comparative, antropologie, filosofie. dar nici o omilie de pilda! :) si nici la biserica nu mai merg, pentru ca biserica ortodoxa e prea departe de-aici. e asta o scuza? uita-te la fetele astea ca nu le sare mustarul deloc, nu sufera de vorbele smintite ale altora, sunt de neclintit in calmul lor pentru ca se simt ocrotite de Dumnezeu si au revelatia binecuvantarii pe care a revarsat-o El asupra lor. eu ce am? pai comparativ cu ele, nimic. crede-ma ca in ultimele zile de cand discutam m-am gandit tot timpul la ce s-a zis aici si fiecare cuvant, in special al Irinei, a sapat acolo ceva izvorase de adevar, asa ca nu a fost in zadar. mie imi pare rau ca nu apari si tu ceva mai des, ca iti sorb mesajele.
si sunt de acord cu Irina ca tacerea nu e o solutie. asta e si in spiritul meu.
si fara Cata n-ar avea farmec nici o discutie in contradictoriu :))
-----------------------
Nu exista libertate in ignoranta. (manual american)
gandacelu spune:
vad bine ca aia cu porcu a avut succes mare, acuma toata lumea se bate pe titulatura asta, care e porc, mai porc, cel mai porc! trebuie sa revin la vechea titulatura, ca asta s-a "fumat" deja
mai ramane sa zica conchita ca am facut-o porc, sau fiecare user care n-a participat la discutie, si avem un scenariu de bunuel, ce mai!
qui s'excuse s'accuse si arunca un nebun o piatra in apa blablabla (mai, ca sa nu fie nici o confuzie, la asta cu nebunu faceam referire la mine, da?)
asadar: nu v-a facut nimeni porci, mey! asta cu porcu era ceva intre mine si cataghe (acu iar se supara xeno ca nu-l bagam in seama - oricum el jubileaza ca lebada n-a murit deja;) - in sensul ca ea s-a luat cu autoironie de o aluzie a mea stiind bine ca n-am facut pe nimeni porc, ca era un argument in discutie, vrand sa subliniez ca atunci cand predici in desert, unora care nu vor sa asculte sau nu-i intereseaza credinta (ci altceva, ma rog) e ca si cum ai arunca margaritare la porci, adica nu arunci propriu-zis margaritare nici propriu-zis la porci ci dai lucruri sfinte spre a fi terfelite - asta era ideea (acuma cine stie ce s-a mai inteles si din interventia asta)
asadar referirile mele erau exclusiv catre cei care nu sunt propriu-zis :) interesati de credinta in mod direct (ci mai mult de a o ponegri) - nicidecum catre cei interesati (reamintesc ca elena chiar a rugat la inceput pe cei din prima categorie sa se abtina. whatever!)
asadar nu m-am referit la persoane gen adela, she_wolf, conchita, etc Doamne fereste! cu atat mai putin nu am facut pe nimeni fratilor porc! nu am ajuns chiar asa!
si daca m-am referit la cei care isi permit sa ia la misto lucrurile sfinte, nu inseamna ca nu sunt TOTAL de acord ca ceilalti, cei interesati, nu au avut nimic de invatat! nu eram impotriva oricarei discutii!!! (recititi-mi postarile!) ci doar impotriva acelora neconstructive, duse in desert cu oameni care nu au ca scop sa invete ceva
oare m-am facut inteleasa?!
acuma sa raspund irinei
CATEGORIC discutiile pe marginea ortodoxiei sunt f bogate si pot imbogati si infrumuseta pe cei din jur atunci cand se poarta intre cei intresati de mantuire! repet (pentru a tz-shpea oara) ca nu la acestia m-am referit cazul tau cu forumul acela nu e comparabil cu ce se petrece aici, pentru ca acolo, atat ortodocsii cat si evanghelistii sunt interesati de mantuire, nu de batut campii, k? - mai exact, voiam sa zic ca nu poti converti pe nimeni cu forta never! (cum zice si cataghe - btw, cu cataghe am avut o minune de dialog aseara in care mi-am dat seama ca ea e cu totul altfel decat am perceput-o eu aici mai exact e dintre cei care merg la biserica, nu invers! internetu ie relativ, mey!) - nu poti converti pe cineva care nu ti-o cere, plus ca nu e nici politicos, ca sa nu mai zic ca e inutil:))))))))
quote:
In ceea ce priveste faptul ca ii facem pe nepracticanti sa zica blasfemii,nu pot fi de acord cu tine.A pastra tacerea cand cineva spune ceva gresit cu privire la invatatura ortodoxa si a nu-l corecta,daca poti sa o faci,mi se pare pacat impotriva milei sufletesti(mai ales cand persoana in cauza se declara ortodoxa)Inseamna ca taci si-l aprobi,si-l lasi sa greseasca in continuare.Mie mi-e draga ortodoxia si nu pot sa vad ca unii gresesc cu privire la ea,din ignoranta sau,uneori,rea-credinta.
TOTAL DE ACORD! - ca dovada, nici eu n-am putut sta deoparte la faza cu Sf. Ioan Gura de Aur - ce voiam sa zic, si aici chiar mi-ar placea sa ma contraziceti, este ca discutand cu persoane puse pe mistocareala, le antrenam in discutii peste puterile lor, noi insine dandu-le prilejul (prin discutia cu ei, care nu sunt interesati in adevar de mantuire) sa comita blasfemii, fiind noi insine cei care i-am impins in pacat!
nu eu o spun, ci, din nou, patericele si Evanghelia (de ce se recomanda peste tot a nu se discuta cu ereticii si a-i atentiona doar de 3 ori? asta e unul din motive, draga mea...)
conchita, nu mai repet inca o data, ca am obosit - sunt convinsa ca fiecare din noi a avut multe de invatat de aici, dar nu TOTI!
nu sunt pentru oprirea discutiilor, asadar! ma bucur sa aud ca ti-a fost de folos, mey! acuma te duci la Biserica?!
cu speranta ca in sfarsit m-am facut inteleasa si iar cu speranta ca, totusi, nu am scris aceste postari degeaba:) va pup, dragii mei!
Doamne ajuta!
ps: oare de ce si-a desfiintat pr. savatie acele siteuri cu adevarat ziditoare? nu cumva pentru ca, totusi, internetul nu e un loc unde sa se discute asa ceva? just asking
mami de ileana (4 iulie 2002) si ioachim (25 nov. 2004)
www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41659" target="_blank">ajutati-l pe mihaita!
conchita spune:
pe scurt, ca prapadim cerneala, vrei sa spui sa-i ignoram pe atei sau pe cei alaturea cu subektu, da? okay, asta-i simplu. acuma stai la discutii?
si nu o sa ma duc la biserica pentru ca ziceti voi. una ca e inca departe, mdeh. a doua, biserica ortodoxa cea mai apropiata e pentru slavi, am fost de cateva ori si nu...ce cuvant sa folosesc? nu a fost ca acasa. nu am reusit inca sa descopar unde e biserica romaneasca, nr. de tel. de pe website nu mai e valabil. a treia la mana, hotararea mea era sa comand prin posta carti religioase din romania. uite ca a contribuit si ateismul cu ceva la credinta mea, m-a facut sa-mi doresc sa fi citit Omiliile. a patra, la Dumnezeu se ajunge si rational, si prin convertire. ai uitat misionarismul crestin in colonii? eu una, am pus prima oara mana pe Biblie la modul serios, adica fara inversunare ateista, dupa discutiile indelungi purtate cu un prieten foarte bun de la fac. de filosofie. daca n-ar fi fost discutiile cu Alin, nush ce sa zic...dupa aia a venit revelatia. ironia soartei a facut ca, dupa ani de zile, Alin a devenit ateu, iar eu crestin-ortodoxa.
p.s. acush am realizat, nu vb. de Alin al nostru, sa nu se faca vreo confuzie, e altu Alin.
-----------------------
Nu exista libertate in ignoranta. (manual american)
itsme spune:
am urmarit subiectul asta si am gasit interesante anumite lucruri pe care nu le-am stiut, la fel pozitia unora dintre voi cele foarte credincioase. Va marturisesc ca nu am cunostinte vaste in domeniu religiilor, si ca urmare nu vreau sa adaug nimic la tehnicalitatile care s-au discutat in amanunt aici.
Din discutia asta si altele, am constatat urmatorul lucru: ortodocsii sustin ca mantuirea nu se poate obtine decat prin ortodoxie, care e calea cea dreapta (sustin ei, invatati de biserica); musulmanii sustin la fel ca raiul va fi deschis doar celor convertiti la mahomedanism (la ce fel nu se stie, juriul inca delibereaza - am asistat recent pe un alt subiect la o cearta destul de crunta intre cateva fete convertite "sunni" si altele "shia", sau de alte apartenente, si care sa spun drept m-a cam speriat prin doza agresiva de intoleranta fata de ce e diferit afisata de cateva persoane, care de altfel isi poarta religia pe maneca si afiseaza un aer de superioartate spirituala), etc....
Intrebarea mea este (o adresez in principal celor convinsi ca a lor si numai a lor e calea dreapta): Voi credeti ca Dumnezeu favorizeaza anumiti oameni impotriva altora, bazat pe carei religii ii apartin? Sau favorizeaza un fel de crestini fata de altii doar asa, pentru ca unii respecta niste instructiuni tehnice si se inchina cu dreapta si nu cu stanga, sau iau painea cu vin sau fara, sau se inchina in directia gresita (la musulmani), etc...
La asta sa se reduca oare Dumnezeu ?! Dumnezeu imi imaginez si sper sa fie mult mai intelept si mai putin tipicar decat atat, si sa aprecieze mai mult fondul decat forma. Daca noi toti suntem copiii lui, religiile ar trebui sa uneasca oamenii si nu sa-i invrajbeasca. Prin atitudinea rigida de respingere a tot ce e diferit de biserica lor, oamenii nu fac altceva decat sa se invrajbeasca unii pe altii si sa porneasca in final razboaie. Voi cum vedeti lucrurile astea, oare de asta sa fi lasat Dumnezeu aceste religii diferite? Pentru a semana ura si aroganta intre oameni? Sa fie invrajbite religiile intre ele si asta sa duca la pierderi omenesti? Oare isi pune cineva dintre voi, cei care sustineti ca aveti calea dreapta, aceste intrebari? Eu cred ca daca oamenii ar vedea biserica la care apartin, cu toate cutumele ei, mai mult un instrument spiritual de apropriere intre oameni si prin ei de Dumnezeu (Dumnezeu e in noi toti, nu?), si nu un mod de a-si demonstra unicitatea ca singur ales dumnezeiesc, lumea ar fi "a better place", cum zice un cantec.
Parerea mea.
PS. Cataghe, pentru tine o , ti-am admirat si iti admir intelepciunea, tactul si rabdarea cu care porti diversele discutii. Bravo!