Design interior: dormitorul
Raspunsuri - Pagina 3
ciuf spune:
Eu cred ca ton sur ton inseamna o anume culoare cu nuante diferite. Sper sa nu ma insel.
Numai bine,
Ciuf si Luca
http://community.webshots.com/user/ciufa
madutzu spune:
Aissa acum am vazut intrebarea ta. Ton pe ton inseamna "jonglarea" unei culori in diferite nuante si imbinarea lor.
Cititi un articol ( de fapt este o parte dintr-un curs de design interior) ffff interesant:
Efectul spatial si rolul culorilor
Stiai ca albastrul deschis creeaza impresia ca un spatiu este mai mare decat in realitate? Si nu este singurul caz in care culoarea te poate ajuta sa "jonglezi" cu efectele spatiale create de culori. Afla care este rolul gruparilor cromatice in realizarea unei ambiante placute.
Efectul spatial al culorilor
Sa presupunem ca in aceeasi locuinta avem doua camere de marimi identice, dar le zugravim in doua culori diferite: galben inchis intr-o camera, albastru deschis in cealalta. Incaperea vopsita in albastru deschis ni se va parea mai spatioasa. Cu alte cuvinte, din punct de vedere optic avem impresia ca aceasta camera este mai incapatoare.
In episodul trecut v-am prezentat felul in care putem face corectia spatiului prin impartirea suprafetei, respectiv prin suprafete luminoase sau obscure. Sa vedem daca putem obtine acelasi efect optic si prin utilizarea constienta a culorilor. O culoare nu poate fi apreciata decat prin raportarea ei la o alta culoare. Astfel, culorile reci ies in evidenta, din punct de vedere optic, pe un fond alb, pe cand cele calde se evidentiaza pe un fond inchis. Culorile deschise ies in evidenta pe un fond inchis, iar cele inchise pe un fond deschis. Pe un fond mai spre gri, in cazul unei luminozitati identice, culorile calde tind sa iasa in fata, pe cand cele reci se retrag spre fundal. Efectul de adancime al culorilor este valabil si in cazul contrastelor cromatice.
In cazul contrastului de calitate rezultat din alaturarea unor culori saturate langa culorile estompate, in conditiile unei luminozitati identice, culoarea saturata este cea din prim-planul imaginii. In cazul contrastului cantitativ, daca unei mari suprafete rosii i se alatura o mica pata galbena, se observa ca galbenul este proeminent. Exemplele enumerate sunt valabile pentru culorile de vopsea si pentru pigmenti. In acest caz e vorba de amestecare subtractiva (de extragere) a culorilor.
Desigur, iluminarea casei este rareori colorata. De altfel, si lumina furnizata de un bec cu incandescenta este usor galbena. Pe o suprafata mica, lumina unui bec cu halogen asigura o luminozitate mare, punand in evidenta culorile intr-un mod mult mai apropiat de realitate decat o face un bec normal.
Dinamica cromatica si preferinta pentru culoare
Ca urmare a efectului culorilor albastru, verde sau violet, simtim o mai mare racoare in aer decat cea reala, pe cand rosul, portocaliul si galbenul ne maresc senzatia de caldura. Culorile pot mari optic si masa obiectelor. Daca vopsim in culori diferite cuburi de marime identica, vom observa ca cel mai mare pare a fi cel galben, urmat, in aceasta ordine, de cel alb, rosu, verde si albastru, iar cel mai mic pare a fi cel negru. Culorile pot influenta chiar si aprecierea greutatii. Obiectele vopsite in culori inchise, intense (lila, maro, negru) par mai grele, iar cele de culoare deschisa (alb, galben, portocaliu) par mai usoare. Putem folosi culorile si pentru atragerea atentiei. Culorile pure, saturate (cele ale spectrului) sunt mai potrivite pentru trezirea atentiei decat culorile nesaturate, acoperite cu gri. Utilizarea culorilor complementare transmite un stimul cromatic mai puternic.
Fiecare familie de culori are nuantele sale mai reci si mai calde, respectiv mai inchise si mai deschise. Diversele familii cromatice pot fi imbinate cu nuantele uneia sau alteia dintre ele, alcatuind astfel un ansamblu armonios. Prin aceasta modalitate am raspuns preferintelor cromatice individuale, reusind sa cream un interior de locuinta unitar, de bun gust si cu stil. Incaperile primesc diferite cantitati de lumina naturala. Prin conditionare cromatica constienta (proiectare cromatica), putem transforma chiar si o camera cu asezare nordica intr-o incapere mai primitoare, cu un aspect prietenos. Culorile calde, deschise (galben, bej), aplicate pe suprafete intinse, suplinesc lipsa razelor soarelui. in schimb, camerele inundate toata ziua de lumina naturala puternica pot fi "racite" cu suprafete vopsite in culori mai reci, mai inchise.
Rolul culorii in crearea caracterului incaperii
Sa vedem acum in ce mod poate influenta culoarea caracterul unei incaperi. Pentru ca efectul spatiului amenajat sa fie cel corespunzator, trebuie proiectata combinatia de culori. Dupa cum am precizat, nici o culoare nu este relevanta daca este luata singura; forta acesteia de expresie poate fi marita prin alaturarea culorilor cu care ea intra in relatie. Insa o asociere neinspirata poate anihila total efectul scontat. Pentru obtinerea unui contrast mai puternic, este indicata folosirea culorilor complementare, aflate pe laturile opuse ale discului cromatic. Folosite impreuna, culorile alaturate pe discul cromatic nu starnesc nici o emotie estetica. In schimb, pot deveni interesante prin exploatarea tonalitatilor lor inchise si deschise.
Apelarea la asa-numitul "ton pe ton", care se caracterizeaza prin "pastrarea culorii", preferand o singura familie de culori si aratand, in cadrul acesteia, trecerile fine de la o tonalitate la alta, are un efect linistitor. Un ochi educat este capabil sa perceapa micile diferente de nuante si tonalitatile rafinate. Conform cunostintelor noastre, ochiul uman poate distinge zece milioane de tonalitati cromatice.
Ce efecte putem obtine prin folosirea unor culori diferite intr-un spatiu interior?
*
* Verdele plasat la hotarul dintre culorile calde si cele reci are un efect linistitor;
* Griul, cand este dominant, se coloreaza sub influenta altor culori aflate in vecinatatea lui;
* Albastrul are un efect si mai linistitor decat verdele. Este culoarea meditatiei, a concentrarii spirituale. Asigura unei incaperi luminoase o atmosfera de prospetime;
* Movul nu trebuie sa fie culoarea dominanta. Asociat insa cu alte culori sau tonalitati fine, poate avea un efect placut.
* Rosul este culoarea activitatii, radiaza caldura. Are un efect puternic in cazul textilelor (perdea, covor). Atrage privirea chiar daca este prezent doar in pete mici sau fasii inguste;
* Culoarea maro este linistitoare, conservatoare. Poate fi imbinata cu culoarea pieselor de mobilier; intra in consonanta cromatica cu ocrul si portocaliul;
* Portocaliul exprima vitalitate si dinamism. Totusi, tonalitatile sale mai inchise pot ingusta spatiul din punct de vedere optic;
Galbenul are un efect de largire, transformand camera intr-o incapere primitoare si luminoasa. Peretii vopsiti in galben evidentiaza culorile aflate in prim plan.
Efecte de largire sau ingustare optica a spatiului prin folosirea culorilor
Proportiile spatiale nefavorabile ale incaperilor pot fi imbunatatite, din punct de vedere optic, prin folosirea constienta a culorilor:
- Peretii de o tonalitate inchisa ingusteaza spatiul. O incapere joasa castiga in inaltime printr-un tavan de culoare deschisa. Albastrul deschis are un efect de departare (de tip bolta cerului);
- Daca peretele din fundal este colorat in albstru deschis, acesta va asigura o adancime spatiala optica, iar efectul lui va fi accentuat de un perete lateral vopsit intr-o culoare inchisa;
- Daca tavanul este de o tonalitate inchisa, iar peretii sunt vopsiti in culori deschise, inceperea va parea mai joasa;
- Culoarea de o tonalitate mai inchisa a peretului din fundal, asociata cu culoarea deschisa a peretilor laterali, va contribui la micsorarea adancimii spatiului;
- In cazul unei incaperi mult prea inalte, culoarea de pe tavan poate fi continuata, intr-o anumita masura, si asupra peretilor. Astfel, atentia privitorului "se va opri" la hotarul dintre fasiile deschise si cele inchise de pe pereti;
- Culoarea inchisa, intensa a podelei si a tavanului va duce la micsorarea inaltimii libere a incaperii;
- Culoarea deschisa a peretilor si a tavanului largeste incaperea, marindu-i inaltimea libera;
- Culorile calde si inchise ingusteaza camera;
- Culorile reci si deschise largesc camera.
Rolul culorilor in crearea atmosferei
Atmosfera camerei se poate schimba complet prin alternarea culorilor. Si in practica putem observa cat de mult schimba un covor nou sau o perdea noua atmosfera obisnuita a unei camere.
Iata cum se poate modifica atmosfera aceleiasi incaperi ca urmare a alternantelor cromatice:
*
* Culorile reci, retinute, cu efect de obiectivitate dau camerei un aspect oficial, de birou;
* Combinatia maro - galben - bej (culori de pamant) subliniaza caracterul intim al incaperii. Aici nu este recomandata folosirea combinatiei albastru - lila decat puternic estompata. Intr-o astfel de camera nu este indicat sa utilizam contraste cromatice puternice;
* Culorile pastelate neutre dau impresia unui spatiu cu mult aer, largind camera. Este preferabil sa asociem cu perechea cromatica albastru - alb sau bej sters. In cazul unei asemenea combinatii de culori este bine sa evitam contrastul de tonalitati si, pe cat posibil, sa nu accentuam detaliile;
* Putem asigura originalitatea unei camere extravagante, bogate in idei, folosind tonalitati cromatice extreme, nonconformiste;
* Galbenul auriu da incaperii un caracter activ. Galbenul intens necesita un spatiu larg, "nu se simte bine" pe un culoar ingust, unde nu se poate impune;
Culorile naturii au un efect de prospetime si de spontaneitate. Culorile calde si reci ale nisipului, combinate cu nuante sterse de verde, sunt linistitoare.
Am facut o incursiune in lumea culorilor, deprinzand aplicarea in practica a teoriei cromatice. Despre materialele si tehnica colorarii, ca si despre modalitatile de reprezentare grafica vom vorbi in episodul urmator.
Informatii preluate din cursul de design interior Eurocor.
www.eurocor.ro
Sursa. www.eva.ro
Mada, mami de
Antonia****06.01.2001
Lukas******14.10.2003
http://community.webshots.com/user/madutzu05
In caz de greturi si alergii la anumite persoane, se recomanda retragerea intr-un loc izolat si racoros si consumarea, in liniste, a patru-cinci lamai pe ora (Iren)
conchita spune:
cu oglinda, de cand mi-a intrat in creier feng shuiu', am demontat-o si eu din dormitor. :) nici florile uscate nu sunt indicate in dormitor, dealtfel e bine sa le evitati in toata casa.
in lipsa oglinzii, efectul de largire pentru o camera se poate da si din culoarea peretilor, drept pentru care eu am vopsit un perete in dormitor albastru bleumarin, iar ceilalti un fel de pistachio foarte stins. am ales mobila veche, pasiunea mea, care e inchisa la culoare. avem doar noptierele si un dulap mic, altceva nimic. aa, ba da, flori proaspete sau in ghiveci. un fel de draperii din stofa groasa la geam, bleumarin ca peretele principal. despre setul de pat nu stiu ce idei sa iti dau, Ada, ca il schimb mai mereu. preferatul meu in combinatia asta este unul crem. televizor in dormitor, nici sa nu aud, nu are ce cauta acolo.
dormitorul de oaspeti este in albastru cam cum e asta de pe DC, dar doua tonuri mai inchis, adica un albastru-gri. aici am aranjat mai modern, ma refer la mobila, dar l-am pastrat tot minimal.
vrei linkuri spre siteuri de design interior?
-----------------------
Nu sta, ca sta productia
AdaByron spune:
Fetelor azi "ne-am plimbat" din nou prin magazine de mobila, doar timp sa ai, ca sunt maari...Dar nu am vazut ceva care sa ne atraga in mod deosebit atentia, sotul meu sustine inca movul, si anume: peretii crem/ sau mov pastel f. deschis si accesoriile (perdea, covor) mov(nuanta mai inspre rosu). Mobila e natur.
Conchita, sigur ca vreau , merci .
AdaByron
orchid spune:
quote:
Originally posted by AdaByron
Fetelor azi "ne-am plimbat" din nou prin magazine de mobila, doar timp sa ai, ca sunt maari...Dar nu am vazut ceva care sa ne atraga in mod deosebit atentia, sotul meu sustine inca movul, si anume: peretii crem/ sau mov pastel f. deschis si accesoriile (perdea, covor) mov(nuanta mai inspre rosu). Mobila e natur.
Conchita, sigur ca vreau , merci .
AdaByron
"Age is an issue of mind over matter. If you don't mind,it doesn't matter."
Dormitorul nostru contine combinatia asta de culori: peretii au culoarea "peach", mocheta la fel, avem un feature wall de caramida, iar perdelele, abajurul veiozelor si garnitura de pat sunt un mov deschis/lila. Este cea mai relaxanta si linistitoare combinatie de culori pe care experimentat-o vreodata
Conchita de ce nu sunt recomandate florile uscate in casa?
ciuf spune:
Eu stiam despre florile uscate ca reprezinta natura moarta. Flori care nu mai au viata, energie. Nu sunt de bun augur. Mai bine le inlocuiesti cu flori artificiale, daca-ti plac.
Numai bine,
Ciuf si Luca
http://community.webshots.com/user/ciufa
ciuf spune:
Orchid, ai putea pune o poza cu camera in culorile respective? Mi-as dori sa vad cum se "impaca" culorile.
Numai bine,
Ciuf si Luca
http://community.webshots.com/user/ciufa
orchid spune:
quote:
Originally posted by ciuf
Orchid, ai putea pune o poza cu camera in culorile respective? Mi-as dori sa vad cum se "impaca" culorile.
Numai bine,
Ciuf si Luca
http://community.webshots.com/user/ciufa
Cateva poze mai jos:
http://www.desprecopii.com/forum/photo_album_view.asp?cname=casa+si+gradina&mid=12622&cid=14937
Cand orhideele sunt inflorite am un ghiveci in camera, dar imi plac si florile nemuritoare uscate sunt mov si merg bine cu rsetul decoratiilor.
madutzu spune:
quote:
Originally posted by orchidquote:
Originally posted by ciuf
Orchid, ai putea pune o poza cu camera in culorile respective? Mi-as dori sa vad cum se "impaca" culorile.
Numai bine,
Ciuf si Luca
http://community.webshots.com/user/ciufa
Cateva poze mai jos:
http://www.desprecopii.com/forum/photo_album_view.asp?cname=casa+si+gradina&mid=12622&cid=14937
Cand orhideele sunt inflorite am un ghiveci in camera, dar imi plac si florile nemuritoare uscate sunt mov si merg bine cu rsetul decoratiilor.
Si eu am flori nemuritoare mov, identice cu ale tale
Nu ma indur sa le arunc..mai ales ca am facut un aranjament dragut cu ele..ufff, sa le arunc??
Oglinda inca n-am scos-o
Mada, mami de
Antonia****06.01.2001
Lukas******14.10.2003
http://community.webshots.com/user/madutzu05
In caz de greturi si alergii la anumite persoane, se recomanda retragerea intr-un loc izolat si racoros si consumarea, in liniste, a patru-cinci lamai pe ora (Iren)