Arte traditionale japoneze
Raspunsuri - Pagina 6
Irimell spune:
Buuuuun...Si acum sa continuam cu teatrul traditional japonez (cu dedicatie pentru Andrada
), care imbraca mai multe forme: noh (se citeste no) si kyogen, kabuki si bunraku. Sa incepem cu primele doua….
Noh este cea mai veche forma de teatru traditional japonez ce combina elemente de dans, drama, muzica si poezie, fiind considerat ca un cumul de arte. A aparut in secolul 11 si a fost perfectionat in secolul 14 sub indrumarea maestrului Kannami si a fiului sau Zeami, urmand ca pana in prezent sa ramina neschimbat. A aparut ca urmare a celor 3 mari influente asupra societatii japoneze din acele timpuri: codul luptatorilor Samurai, eleganta nobililor de la curte si ascetismul calugarilor budisti Zen. Multe dintre piese sint inspirate din literatura clasica sau povesti, textele fiind bogate din punct de vedere poetic si scrise in limba arhaica. (La spectacole, fiecare primeste o brosura cu subiectul piesei, cam la fel ca la teatrul nostru romanesc, in plus insa fiind trecute si dialogurile dintre personaje daca piesa e in limba arhaica...)
Spre deosebire de Kabuki unde actorul este machiat cu culori stralucitoare in stilul operei chineze, actorul din piesele Noh poarta o masca de lemn in functie de personajul pe care il interpreteaza, folosind si sabii, evantaie sau bete. Multe din mastile folosite in prezent in pisele Noh sint lucrate acum multe sute de ani si sint in asa fel sculptate incat sa exprime diferite stari si sentimente. Ca si in Kabuki, diferitele roluri ale pieselor Noh au costume specifice, adecvate exprimarii unei largi varietati de emotii si sentimente. Detaliile imprimeului, combinatia de culori, bogatia texturii are un impact vizual puternic asupra spectatorului. Toate personajele, indiferent daca sint bogati sau saraci, tineri sau batrini, femei sau barbati, au costume la fel de frumoase.
Kyogen este o forma de teatru traditional japonez de substanta comica ce se juca in trecut in pauzele dintre piesele Noh. Spre deosebire de Noh, Kyogen se bazeaza mai mult pe dialog decat pe muzica. Actorii care jucau in piesele Noh, participau in pauze si la interpretarea rolurilor comice din piesele Kyogen.
http://www.nohmask21.com/eu/mlist/kyogen.html
http://www.nohmask21.com/eu/mask/tsuzumihannya.htm
http://www.nohmask21.com/eu/mask/hyottokomen01.html
http://www.nohmask21.com/eu/mask/okame01.html
http://www.nohmask21.com/eu/mask/ryushishi.html
Exista 5 categorii de piese in functie de personajele principale care intruchipeaza zei, razboinici, femei, fiinte supernaturare si figuri diverse (de ex. femeie nebuna, timpul prezent, etc).
Personajul principal din piesa Noh se numeste "shite" si de uneori apare cu un insotitor numit “tsure”. Personajul secundar se numeste “waki” si de obicei reprezinta un calugar calator ale carui intrebari ajuta la intelegerea subiectului piesei. El este de asemenea citeodata insotit de un “waki-tsure”.
http://www.nohmask21.com/eu/mlist/maledemon.html
http://www.nohmask21.com/eu/mlist/malehuman.html
http://www.nohmask21.com/eu/mask/koomote.html
http://www.nohmask21.com/eu/mask/wakaonna.html
http://www.nohmask21.com/eu/mlist/maleghostspirit.html
http://www.nohmask21.com/eu/mlist/femaleghostspirit.html
http://www.nohmask21.com/eu/mlist/maleokina.html
Piesa de teatru este jucata pe o scena deschisa in 3 parti si cu un fundal pe care este pictat un pin. Un fel de coridor numit “higashigakari” face legatura intre scena si partea dreapta a scenei de unde intra actorii. In fata fundalului scenei stau instrumentistii si ei sint responsabili pentru mentinerea ritmului piesei.
http://www.columbia.edu/itc/eacp/asiasite/topics/index.html?topic=Noh+subtopic=Intro
Un cor numit "jiutai" si format din 8 persoane se afla in partea dreapta a scenei si descrie personajele si sentimentele pe care acestia le incearca, impreuna cu povestirea piesei ce se joaca.
Instrumentistii se numesc “hayashi” si stau de obicei in spatele scenei. Instrumentele folosite de ei se numesc “nohkan” (un fel de fluier), “kotsuzumi”(o toba de umar), “otsuzumi”(o toba care se tine in poala) si o toba care este asezata pe podea si la care se folosesc betele “taiko”. O particularitate unica este folosirea tobelor “kakegoe” care impreuna cu strigatele instrumentistilor (ce ajuta la mentinerea ritmului si cadentei) reprezinta un element important al reprezentatiei Noh.
Miscarile personajelor sint prestabilite cu rigurozitate. In timp ce unele miscari au intelesuri specifice, unele servesc ca o abstracta exprimare estetica a trairilor personajului. In ansamblu, toate miscarile personajelor din piesele Noh pot fi descrise ca fiind dans. (Aici sint foarte multe de povestit, fiecare miscare reprezentind o idee...)
Dansul in piesele Noh isi are originea in mai multe forme de arta:
• Kusemai: mima jucata de calugarii budisti in timpul recitarii poeziilor;
• Kagura: dansul Shinto continand utilizarea evantaiului pe ritmul muzicii, invitand zeii sa fie prezenti;
• Eunen: dansul calugarilor budisti la festivalurile religioase;
• Dengaku: muzica si dansul de pe campurile de orez si de la festivalurile de orez;
• Bugaku: dansul de la curtea imperiala secolul 12;
• Furyu: cantece populare si dansuri din secolul 14;
• Sarugaku: acrobatii si trucuri magice.
Prin frumusetea interpretarii, poezia textului, dansul, miscarile incete si elegante ale personajelor, Noh reprezinta inca o forma vie de arta, la atatea sute de ani de la aparitie.
Puteti citi
o piesa de teatru Noh aici: http://etext.lib.virginia.edu/japanese/noh/WalAyan.html
Numai bine,
Irimell
gandacelu spune:
quote:
Originally posted by Irimell
daca rupem o floare frumoasa, sintem datori sa creem cu ea ceva si mai frumos...
superb!
cred ca e valabil nu numai pentru flori, ci asa, ca regula generala de vietuire...
kokiburi san

am zis bine?
mara03 spune:
hellllooooooo! aici nu mai scrie nimeni. eu astept continuare...despre teatru si altele....
eu nu am vazut teatru traditional japonez, dar mi se pare ca sunt reguli prea stricte, tiparele astea nu-l fac plictisitor la un moment dat? adica nu stiu...mie-mi place si teatrul clasic, dar prefer ceva mai neconventional...
Andreea&Tudor (9 decembrie 2003)
ne vedeti aici :)
Irimell spune:
Am crezut ca va plictisesc cu teatrul japonez
...dar revin insistent curind, pentru ca acum sint un pic ocupata...
Numai bine,
Irimell
Irimell spune:
quote:
Originally posted by mara03
hellllooooooo! aici nu mai scrie nimeni. eu astept continuare...despre teatru si altele....
eu nu am vazut teatru traditional japonez, dar mi se pare ca sunt reguli prea stricte, tiparele astea nu-l fac plictisitor la un moment dat? adica nu stiu...mie-mi place si teatrul clasic, dar prefer ceva mai neconventional...
Andreea&Tudor (9 decembrie 2003)
ne vedeti aici :)
Mara, e adevarat ca teatrul japonez are reguli stricte, dar mie mi se pare departe de a fi plictisitor. Dar cred ca sint si putin subiectiva
Am fost in primavara la Kyoto unde se tineau spectacole de Mibu Kyogen (un fel de pantomima, adica un kyogen numai cu muzica nu si cu dialoguri) si pot sa spun ca am stat 5 ore nemiscata si am vazut 5 piese...Lumea venea, dar mai si pleca, insa eu am stat pina la sfirsit...Si am luat si o raceala zdravana, pentru ca spectacolele erau in aer liber si spre seara era foarte frig.
Eram atit de fascinata de costume (au niste costume deosebite), de masti, de miscarile personajelor si de urmarirea povestirii (pe care o stiam deja pentru ca o citeam din brosura in pauzele dintre piese), incit dupa fiecare piesa am avut senzatia ca nu am apucat sa vad tot si ca as mai vedea o data...iar faptul ca nu existau dialoguri si ca actorii trebuiau sa exprime totul prin gesturi, mi s-a parut incredibil de interesant si captivant.
Dar eu am o sensibilitate pentru pantomima
Na, ca m-am intins cam mult la vorba
...
Numai bine,Irimell
mara03 spune:
da, irimell, probabil ca ar trebui sa vad mai intai un spectacol si apoi sa spun daca mi-a placut sau nu...
am vazut si eu costumele lui puric (s-a nimerit sa fiu prin bucuresti cand se jucat) si mi-a placut si mie foarte mult.![]()
mai zi, mai zi...
Andreea&Tudor (9 decembrie 2003)
ne vedeti aici :)
Andrada spune:
Am vazut si eu odata la Bucuresti teatru japonez traditional cu o trupa venita din Tokyo. Mi-aduc aminte ca intre acte, o don'soara ne spunea ce tocmai s-a petrecut dar s-a emotionat nitel si a spus ca:"tatal isi curata pusca cu care vrea sa aiba al doilea copil".
Costumele erau minunate, scena in mijlocul salii, spre tirziu am reusit sa ignor si eu oamenii negri care tot miscau mobila de colo-colo. E tare de mult mi-aduc numa aminte de expresivitatea pe care o aveau in figurile alea fixe!!
A
L’amore che move il sole e l’altre stelle. Dante
Iubirea misca soarele si celelate stele
flor spune:
Felicitari pentru subiect Irimell! Stiam ca arta traditionala japoneza e deosebita de alte culturi dar ceea ce povestiti voi e fascinant.
Astept nerabdatoare continuare
flor
lilanda spune:
Ahhh....mai, ca io nu vazusem continuarea cu teatrul noh...io astept, acum cuminte, kabuki. Asta ca am o enorma curiozitate de ce frate, e asa de popular???`Teatru' pentru tot niponul, cu replici intr-o limba greu de inteles, cu miscari de bufon si numai cu barbati???!!! Irimell, astept explicatii de la tine de ce kabuki e arta de teatru???![]()

pozulici
