lica nu stia sa zica lau latusca lamulica
Sau cu alte cuvinte: cineva, va rog, sa ma invete sa-l invat pe baiatul meu sa spuna R. desi l i se scurge ca mielea pe limba oli de cate oli spune nu cal, cal! aratandu-ne masina :) si noi il iubim de nu mai putem pentru asta, cred ca totusi trebuie sa invete... macar un r din ala frantuzesc.
deci, care e tehnica pls? nu ma indrumati spre logoped ca nu am chef sa testez sistemul aici.
Sa alegi îndoiala ca filozofie a vietii e ca si cum ai alege nemiscarea ca mijloc de transport. (YM)
Raspunsuri
Alizee spune:
Am dat o cautare pe net si, iata, cateva exemple de exercitii :
POEZIE CU ONOMATOPEE
Scopul: exersarea sunetelor m, n, g, r;
Material: ilustrate sau jucarii;
Desfasurarea jocului:
Educatorea/ mama va arata ilustratia sau jucaria corespunzatoare jocului si va recita versurile:
Ma-ma-ma/ Este mama mea
Na-na-na/ Papusica mea
Piu-piu-piu/ Puisoru-i viu
Ga-ga-ga/ Gasculita mea
Mac-mac-mac/ Rata e pe lac
Fas-fas-fas/ Mergem prin tufis
Vai-vai-vai/ Pe coda-o calcai
RASPUNDE REPEDE
Scop: exersarea consoanei r asociat cu alte consoane.
Material: un saculet cu nisip, sau o minge.
Desfasurarea jocului:
Copiii stau in semicerc in picioare. Educatoarea pune o intrebare, apoi arunca saculetul la un copil, acesta trebuie sa raspunda repede, cu forta si sa arunce saculetul inapoi.
Intrebari:
Cum spunem calutului sa se opreasca? (pr, pr)
Cum face creanga cand se rupe? (tr, tr, trrrrosc)
Cum facem cand ne este frig? (brrr, br)
Cum suna ceasul? (trr, trr)
Cum se aude cand fuge calul? (trap, trap)
URSUL SI ALBINELE
Scopul: exersarea vorbirii, pronuntarea corecta a sunetelor b, z, r.
Material: cosulete - care reprezinta stupul.
Regula jocului: bazaie numai grupul de albine la care ursul merge sa fure mierea.
Indicatii pentru desfasurarea jocului: Cosuletele sunt asezate in clasa, in jurul lor albinele. Vine ursul sa fure mierea primului stup. Albinele bazaie cu o intensitate mica baz-baz-baz. Ursul merge la al 2-lea stup, apoi la al 3 lea stup, intensitatea sunetelor creste de la un stup la altul baz-baz-baz, baz-baz-baz.
Ursul mormaie : mor-mor-mor.
PASARELELE SI MASINA
Scopul: consolidarea suetelor c, r, in combinatii
Regula jocului: onomatopeele sunt executate de catre copii numai la auzul zgomotului masinii.
Material: scaunelele.
Indicatii pentru desfasurarea jocului: Copiii sunt asezati pe scaunelele aranjate pe doua randuri. In fata scaunelelor sunt desenate pe sol cercuri, care reprezinta cuiburile.
Educatoarea anunta jocul- explica modul de desfasurare. Pasarelele s-au adunat pe marginea drumului (soselei).
In copaci ciripesc:
-cirip-cirip-cirip; cirip-cirip-cirip;
Un copil sau mai multi cu masini circula pe sosea si emit sunetele:
-ttrr-trr-trr; trr-trr-trr;
Pasarelele speriate executa sarituri din cuib in cuib (cercuri) ciripind: cirip-cirip-cirip; cirip-cirip;
Miscarile se repeta- cu alte exercitii propuse de educatoare- pasarelele imita zborul si ciripesc. Se pot face si schimbari de copii, cei care au fost pasarele sa fie si masini si invers.
TELEFONUL FARA FIR
Scop: perfectionarea concomitenta a auzului fonematic si a pronuntiei corecte a combinatiei de sunete (nonsens).
Desfasurarea jocului:
Copiii stau aliniati unul langa altul. Educatoarea in fata sirului rosteste un cuvant fara sens primului copil cu glas tare, acesta spune copillui urmator s.a.m.d. Daca cineva greseste educatoarea merge langa el si pronunta un alt nonsens mai usor, care trebuie sa fie rostit de fiecare copil pana la capatul sirului. Daca toata grupa reuseste sa spuna acelasi nonsens, dupa ce a spus si ultimul copil, toti copiii bat din palme. Jocul poate avea variante mai complicate in functie de nivelul grupei.
Exemple de nonsens:
man, naum, munuam
tadad, tamnad, tutudat, tadad
fever, fuvor, favir
cabag, pugubag, gipag, pigab
seza, sazur, zusa, sasir
sajaj, iasaj, sijas
tacog, tecag, tigoc
tra, pra, cra, cro, cru, zbra, zbru,
carapra, parbra, tramna
ANIMALELE
Scopul: exersarea sunetelor: m, n, c, r, si a triftongilor.
Material: jucarii sau ilustratii cu animale.
Regula jocului: la ridicarea jucariilor sau ilustratiei copiii vor produce onomatopee.
Desfasurarea jocului:
Educatoarea va arata copiilor ilustratia si ii va stimula sa denumeasca rata, dupa care va invita copiii la raspuns:
- Cum face rata? (mac, mac)
- Cum face vaca? (muu, muu) etc.
In timpul articularii de catre copil a onomatopeelor respective copii vor executa miscari imitative, care sa simuleze miscarile animalului respectiv.
allinta
A fi fericit nu inseamna ca totul este perfect.
Inseamna ca te-ai hotarat sa privesti dincolo de imperfectiuni.
nelia spune:
Aqai, ce virsta are baiatul tau?
Cornelia
Ce n'est pas en regardant la lumière qu'on devient lumineux, mais en plongeant dans son obscurité. Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)
Me comprends-tu, au moins en ce moment toi? Non, tu me juges fou; tu m’examines; tu te gardes de moi. Mais si tu parviens à saisir un jour ma souffrance, viens me le dire et je serai heureux une seconde, peut-être. (Maupassant, Solitude).
Aqai spune:
Allinta, thnx, incercam si asa cu asocieri
nelia, aproape 5 :)
lui ii iese r in inetrjectii si onomatopee, e campion la brum brum si vrum brum, numai in cuvinte nu iese. Adevarul e ca atunci cand ii iese, in onomatopee, nu pronunta r, ci il haraie cumva, e cu totul altceva dect pronuntie. Incerc sa fac uneori impreuna cu el exercitii, eu fac rrrrrr, el face lllll. Nu l-am stresat prea tare, ca m-am gandit ca prinde de la alti copii si o sa-i vina cumva natural, da nu vine asa ca incet incet ceva trebuie sa facem.
Sa alegi îndoiala ca filozofie a vietii e ca si cum ai alege nemiscarea ca mijloc de transport. (YM)
nelia spune:
Tudora mea nu a spus nici L si nici R pina la 6, de fapt a avut destule de probleme de pronuntie, am lucrat eu cu ea acasa, nici eu nu am ajuns la logoped. Am citit cite ceva pina atunci, e bine ca il spune pe L, il va spune si pe R. Revin, ca fug acum...
Cornelia
Ce n'est pas en regardant la lumière qu'on devient lumineux, mais en plongeant dans son obscurité. Mais ce travail est souvent désagréable, donc impopulaire. (Carl Gustav Jung)
Me comprends-tu, au moins en ce moment toi? Non, tu me juges fou; tu m’examines; tu te gardes de moi. Mais si tu parviens à saisir un jour ma souffrance, viens me le dire et je serai heureux une seconde, peut-être. (Maupassant, Solitude).
ina.click spune:
exista vreo sansa sa mearga exercitiile astea si la cineva de...30j de ani?
eu chiar imi fac griji ca n-o sa aiba baiatul exemplu bun in mine, eu il zic cam greu pe r. nu lau latusca, mai degraba hrau hratusca dar...eh.
Edit: prrr trrr brrr nu ies in veci.
eu nu inteleg cum se poate scoate sunetul ala cu limba :| mie-mi iese din gat.
Aqai spune:
Bine zis ina asa zice si el cumva parca din gat si cred ca de aceea ii e dificil sa incorporeze in cuvinte.
Sa alegi îndoiala ca filozofie a vietii e ca si cum ai alege nemiscarea ca mijloc de transport. (YM)
bebeaca spune:
Eu zic sa astepti ca-l va spune sigur.Nici fii-mea nu spunea,eu devenisem obsedata de chestia asta,ea era dezamagita ca nu poate spune cuvantul corect...Apoi intr-o seara(la 5 1/2 ani)..i-a iesit pur si simplu:''ma dezbrrrrac''',foarte mult accent pe 'r'.Nu reusea la alt cuvant asa ca spunea intr-una prin casa ''ma dezbrrrrac''.Cu timpul,cu exerciu si multa dorinta din partea ei a reusit,acum vorbeste corect.
mirela.d spune:
Nu te multumi cu un r graseiat. Fie-miu asa l-a invatat si acum nu il pot invata pe cel corect. Logopeda ne-a zis ca daca ar fi zis l sau i in loc de r ar fi fost mult mai usor de invatat r-ul corect. Dar asa.... trebuie dezvatat de r-ul graseiat, care lui ii este comod, si r-ul corect.
Si eu am zis ca sa il spuna oricum numai sa il spuna iar acum ma zgaraie pe urechi cand il aud cum pronunta.
Faceti diverse exercitii cu limba, jucati-va de-a motorasul, pune-l sa zica literele t si d alternate, la inceput cat poate el de repede si apoi din ce in ce mai repede, sa spuna zzzzzzzzz iar tu sa ii dai impulsuri mici si dese sub barbie si logic sa il pui sa spuna cuvinte care au in continut litera r (poezii, onomatopee...).
Bafta!
ch_dana spune:
Da' trebuie musai dezvatat de un R graseiat ?
Intreb si eu...pe vremea mea, cand mama a vrut sa ma duca la logoped, a trimis-o pediatrul la plimbare, cica "lasati doamna, o sa-i foloseasca la franceza"...mi-a folosit in scoala cat am invatat-o, ca acum nu o mai vorbesc dar nu am avut niciodata probleme sa ma fac inteleasa. Si da, sunt graseiata ca naiba, noroc ca nu se vede in scris
mirela.d spune:
Nu este musai. Dar depinde de fiecare om cum vede problema. Asa sunt oameni carora nu li se pare nimic in neregula sa fii peltic sau balbait sau cine stie cum altfel. Mie personal nu-mi place cum suna si daca pot face ceva in directia asta voi face. Daca va ramane asa, nu-l voi renega.
Deci, nu mi se pare un capat de tara dar daca il pot face sa il pronunte corect... atunci o voi face chit ca este de munca.