Biblia

Raspunsuri - Pagina 3

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns mariuta spune:

Citat:
citat din mesajul lui capcaunul

Citat:
citat din mesajul lui michelle-usa
mai pot sa interpretez si ca ispravnicul poate i-a overcharged la inceput si cand a micsorat datoria a revenit la realitate.

Asta-i o idee inedita!
N-am mai intalnit-o. O sa ma gandesc pe indelete, pe moment pare ca rezolva unele inconsistente.


Iata comentariul copiat din Biblia versiunea Anania:

Stapanul nu-l lauda pentru nedrept#259;tile de dinaintea concedierii, deja sanctionate, ci pentru abilitatea de a face fa#355;#259; unei situatii-limit#259;. Potrivit unor exege#355;i, iconomul nu a falsificat chitan#355;ele, ci le-a redus la valoarea lor nominala, diferenta fiind comisionul la care functia ii dadea dreptul si pe care si-l pune astfel in rezerv#259; pentru zilele negre ce-l a#351;teapt#259;. Pe de alt#259; parte, a#351;a cum imparatia cerurilor poate fi luata cu asalt si intra în legitima posesie a cuceritorilor (Mt 11, 12; Lc 16, 16), inepuizabila vistierie a lui Dumnezeu e deschisa pana #351;i „jafului duhovnicesc“, dac#259; acesta urmareste salvarea (mantuirea) sufletului

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns capcaunul spune:

Am purces la rumegarea a doua exegeze ale acestei parabole:

in Journal of Evanghelical Theological Society: "O reexaminare a interpretarii traditionale in lumina recentelor contestari" PDF

in Westminster Theological Journal: "O istorie a recentelor interpretari" PDF

Amandoua concluzioneaza ca interpretarea traditionala, desi mai putin pretentioasa, rezista in ciuda neclaritatilor ei. Asta pentru ca incercarile de a rezolva acele neclaritati genereaza, dupa parerea autorilor celor doua exegeze, probleme si mai mari. Dar merita citite si celelalte (multe si interesante) abordari.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Xenia2006 spune:

Citat:
citat din mesajul lui capcaunul

Am purces la rumegarea


deci... urmeaza regurgitarea?

stii, Iisus din Nazareth a fost un om foarte inteligent. stia cu cine are de-a face, natura umana - acum 2000 de ani ca si acum. cel mai neplacut aspect este poate lipsa de umilinta a oamenilor in fata dovezilor ca sunt, la urma urmei, mult mai placizi si stupizi decat ar vrea sa-si inchipuie. si ca stau in suficienta asta bovina pana mor, degeaba, cu vanitati de tinichea, evitand oglinda

cam asa ar trebui citita biblia

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irisM spune:


Pai eu zic ca bogatasul e chiar Dumnezeu, cine poate fi altcineva? Nu are in pilda nici una din atributiile umane, bogatasul e inteleptul, cel care a admirat atitudinea ispravicului. Orice om= patron i-ar fi tras una dupa ceafa. Ispravnicul este cel care administreaza bogatia "Sefului". Care este bogatia lui Dumnezeu, ce este cel mai important din punctul de vedere a lui Dumnezeu? Iubirea fata de Divinitate si fata de oameni si toate darurile pe care le primim spre administrare. Asadar Ispravnicul e cel care administeaza in plan terestru, printre oameni, bogatia divina. Adica Ispravnicul e credinciosul.

Ispravnicul este parat ca risipeste averea. De observat ca nu vine de la Dumnezeu initiativa, ci de la altii.Cine paraste cel mai mult? In general demonul, dar nici cu oamenii nu mi-e rusine. Pentru ca Dumnezeu il stia pe Ispravnic bine, nu a avut initiativa asta. Si atunci il incearca pe credincios sa vada cum raspunde la ceea ce i s-a pus in carca. E poate important sa ne gandim de ce anume este acuzat Ispravnicul.Ca a risipit printre oameni averea Stapanului, adica a facut "afaceri" cu oameni care nu au putut inapoia cu aceeasi moneda cu care au fost imprumutati din avutia lui Dumnezeu, pentru ca oamenii sunt imperfecti si incapabili de perfectiune.

Si atunci Ispravnicul se gandeste ca daca isi intoarce Stapanul fata de la el, oamenii aia macar vor sta de partea lui in fata Domnului, il vor primi in "casele" lor, in sufletele lor. Si zice el "Sa sap, nu pot, sa cersesc, mi-e rusine". Adica sa faca ceva ce e in afara "afacerii" lui Dumnezeu nu poate, iar sa cerseasca ii este rusine de Dumnezeu, sa insiste sa primesca ceea ce Dumnezeu deja i-a retras.

Si atunci el le spune datornicilor prin micsorarea datoriei ca oamenii primesc din averea Stapanului un intreg, 100 de masuri, nici nu poate fi altfel, pentru ca Dumnezeu nu da cu jumatate de masura, dar oamenilor le este ingaduit sa dea inapoi cat pot,unul 50, altul 80, restul le este iertat de Dumnezeu, important e sa dea cat pot ei.

Mie personal unul dintre cele mai importante pasaje din pilda mi se pare aceasta: "Caci fii veacului acestuia, fata de semenii lor sunt mai intelepti decat fiii luminii". Fiii veacului acestuia sunt oamenii de dupa venirea lui Hristos, iar fiii luminii sunt ingerii. Adica omul nou, cu intelepciunea primita prin experienta venirii lui Hristos,este mai intelept printe oameni decat ingerii.

Cred ca bogatiile nedrepte se refera la lumea noastra materiala si la raportul intre a da si a primi la orice nivel. Adica dupa modelul lui Dumnezeu sa nu tinem socoteala la fiecare ceapa degerata ce-am imprumutat-o vecinului si de fiecare cuvint care ne-a jignit. Sa nu calculam prea mult ce-am dat si ce-am primit. Si daca n-am fost credinciosi in bogatiile nedrepte,terestre, adica n-am aplicat iubirea in viata noastra, in ce afaceri invartim noi pe aici si dam dovada de o proastra administare, cine ne va da adevarata bogatie pe mana. Caci nu putem sa slujim si iubirii de avutie/ orgoliului sau mai stiu eu ce si iubirii de oameni. Ori cu Mamona, ori cu Dumnezeu.

Multumesc Capcaunului pentru invitatia de a analiza pilda in cauza, altfel nu m-as fi invrednicit sa ma gandesc la intelesul ei.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irisM spune:


Pai eu zic ca bogatasul e chiar Dumnezeu, cine poate fi altcineva? Nu are in pilda nici una din atributele umane, bogatasul e inteleptul, cel care a admirat atitudinea ispravicului. Orice om= patron i-ar fi tras una dupa ceafa. Ispravnicul este cel care administreaza bogatia "Sefului". Care este bogatia lui Dumnezeu, ce este cel mai important din punctul de vedere a lui Dumnezeu? Iubirea fata de Divinitate si fata de oameni si toate darurile pe care le primim spre administrare. Asadar Ispravnicul e cel care administeaza in plan terestru, printre oameni, bogatia divina. Adica Ispravnicul e credinciosul.

Ispravnicul este parat ca risipeste averea. De observat ca nu vine de la Dumnezeu initiativa, ci de la altii.Cine paraste cel mai mult? In general demonul, dar nici cu oamenii nu mi-e rusine. Pentru ca Dumnezeu il stia pe Ispravnic bine, nu a avut initiativa asta. Si atunci il incearca pe credincios sa vada cum raspunde la ceea ce i s-a pus in carca. E poate important sa ne gandim de ce anume este acuzat Ispravnicul.Ca a risipit printre oameni averea Stapanului, adica a facut "afaceri" cu oameni care nu au putut inapoia cu aceeasi moneda cu care au fost imprumutati din avutia lui Dumnezeu, pentru ca oamenii sunt imperfecti si incapabili de perfectiune.

Si atunci Ispravnicul se gandeste ca daca isi intoarce Stapanul fata de la el, oamenii aia macar vor sta de partea lui in fata Domnului, il vor primi in "casele" lor, in sufletele lor. Si zice el "Sa sap, nu pot, sa cersesc, mi-e rusine". Adica sa faca ceva ce e in afara "afacerii" lui Dumnezeu nu poate, iar sa cerseasca ii este rusine de Dumnezeu, sa insiste sa primesca ceea ce Dumnezeu deja i-a retras.

Si atunci el le spune datornicilor prin micsorarea datoriei ca oamenii primesc din averea Stapanului un intreg, 100 de masuri, nici nu poate fi altfel, pentru ca Dumnezeu nu da cu jumatate de masura, dar oamenilor le este ingaduit sa dea inapoi cat pot,unul 50, altul 80, restul le este iertat de Dumnezeu, important e sa dea cat pot ei.

Mie personal unul dintre cele mai importante pasaje din pilda mi se pare aceasta: "Caci fii veacului acestuia, fata de semenii lor sunt mai intelepti decat fiii luminii". Fiii veacului acestuia sunt oamenii de dupa venirea lui Hristos, iar fiii luminii sunt ingerii. Adica omul nou, cu intelepciunea primita prin experienta venirii lui Hristos,este mai intelept printe oameni decat ingerii.

Cred ca bogatiile nedrepte se refera la lumea noastra materiala si la raportul intre a da si a primi la orice nivel. Adica dupa modelul lui Dumnezeu sa nu tinem socoteala la fiecare ceapa degerata ce-am imprumutat-o vecinului si de fiecare cuvint care ne-a jignit. Sa nu calculam prea mult ce-am dat si ce-am primit. Si daca n-am fost credinciosi in bogatiile nedrepte,terestre, adica n-am aplicat iubirea in viata noastra, in ce afaceri invartim noi pe aici si dam dovada de o proastra administare, cine ne va da adevarata bogatie pe mana. Caci nu putem sa slujim si iubirii de avutie/ orgoliului sau mai stiu eu ce si iubirii de oameni. Ori cu Mamona, ori cu Dumnezeu.

Multumesc Capcaunului pentru invitatia de a analiza pilda in cauza, altfel nu m-as fi invrednicit sa ma gandesc la intelesul ei.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns irisM spune:


Am incercat sa fac o corectura sa schimb "atributii" cu "atribute" si am trimis mesajul de 2 ori pana la urma..In fine intelegeti voi ce-am vrut sa spun.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Xenia2006 spune:

i'm outta here, a fost o placere sa conversam, ladyJ, Katya, michelle



Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns capcaunul spune:

Citat:
citat din mesajul lui irisM
Multumesc Capcaunului pentru invitatia de a analiza pilda in cauza, altfel nu m-as fi invrednicit sa ma gandesc la intelesul ei.

Si mie imi place cum scrieti; ma mai luminez un pic.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Katya spune:

Citat:
citat din mesajul lui Xenia2006

Citat:
citat din mesajul lui capcaunul

Am purces la rumegarea


deci... urmeaza regurgitarea?

stii, Iisus din Nazareth a fost un om foarte inteligent. stia cu cine are de-a face, natura umana - acum 2000 de ani ca si acum. cel mai neplacut aspect este poate lipsa de umilinta a oamenilor in fata dovezilor ca sunt, la urma urmei, mult mai placizi si stupizi decat ar vrea sa-si inchipuie. si ca stau in suficienta asta bovina pana mor, degeaba, cu vanitati de tinichea, evitand oglinda

cam asa ar trebui citita biblia

Always the dullness of the fool is the whetstone of the wits.



Xenia, si mie mi-a facut placere,in plus ,ceea ce ai scris mai sus gasesc ca e unul din mesajele cele mai frumoase citite pe DC.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Katya spune:

Eu tot incerc sa inteleg de ce ispravnicul e socotit ajutatorul saracilor, ca doar darnicia lui fata de ei nu e un act voluntar, ci o consecinta a deteriorarii situatiei lui, le face bine involuntar, de fapt pe el se ajuta. Singurul verset care ar explica aceasta darnicie ar fi primul, unde se zice ca "risipea averea" stapinului, adica sa zicem ca lua din ea si dadea altora. Dar atunci, odata prins, el n-ar mai fi avut de ce sa se teama ca n-ar avea unde pleca, ar fi fost de la sine inteles ca oamenii carora le daduse, ar urma sa-i acorde sprijinul lor. Ori el ce face? Ii cheama pe datornici in acel moment, cind e prins, atunci ii cheama unul cite unul si le face favoruri,atunci isi face socoteala ca sa-si asigure bunavointa lor, atunci ii ajuta.

Iris M, f interesanta si abordarea ta, o s-o recitesc.

Capcaunul, n-am citit nicio interpretare, o fac altadata, deocamdata vreau sa nu ma las influentata, citesc ce ziceti voi.

Eu 'lucrez'in continuare la versetele 8 si 9,sa vad ce e cu bogatia aia nedreapta si cu fiii luminii( plus ca deocamdata merg pe varianta ca stapinul l-a dat afara pe ispravnic.).

Spor la gindit!

Mergi la inceput