Tehnologia si Invatamantul (La scoala cu IPad-ul)

Tehnologia si Invatamantul (La scoala cu IPad-ul) | Autor: admin

Link direct la acest mesaj

De la rucsacul cu carti la IPad!

Nu stiu cum este la voi dar rucsacul cu carti de scoala al fiului meu are cateva Kg bune! Muti dintre colegii lui au deja geanta pe roti ca sa micsoreze riscurile unor afectiuni diverse (un rucsac cu o greutate de 15% din greutatea totala a copilului sau adolescentului il face pe copil/adolescent sa aiba o pozitie impropie de mers si pot duce in timp la probleme semnificative).

In Olanda tocmai s-a incheiat un studiu efectuat la o clasa de scoala primara, o clasa de liceu si o grupa de studenti prin care li s-au inlocuit toate cartile cu un IPad!

Pe langa toate cartile in varianta digitala, pe IPad "aterizeaza" agenda copilului, temele pe care le primeste, diverse aplicatii utile precum un calculator, un dictionar, etc. Accesul la internet este restrcitionat dar este posibil.

Rezultatele au fost foarte pozitive:
- toti elevii/studentii au fost bucurosi (poate in primul rand ca au primit un IPad gratis). Interactivitatea oferita de versiunea digitala a cartilor cu posibilitati de extindere a informatiei din text cu resursele de pe Internet le-a placut foarte mult.
- profesorii au fost si ei pozitivi despre acest model. Prin digitalizare ei au contact cu toti copiii, pot vedea dintr-un simplu raport cine si-a facut tema, cate greseli au, cine merge mai incet si trebuie ajutat. Ce nu le-a placut la profesori? Citeste mai departe...


Impactul tehnologiei asupra autoritatii profesorilor


Pe vremuri profesorul avea autoritate prin:
- titlul de profesor
- varsta
- expert in materia care o preda (stia mult mai mult decat majoritatea elevilor)

Existau si pe vremuri elevi superdotati sau elevi care citeau foarte mult sau care aveau un frate mai mare/ tata de specialitate si veneau la scoala cu intrebari care ii puneau in dificultate pe profesori. Dar cazurile erau rare...

Acum insa, daca un profesor de geografie spune care este populatia actuala a unui stat, el poate fi contrazis in 30 de secunde de elevul care cauta informatia pe Internet, accesand-o de pe telefon! Mai mult, elevii se pot duce acasa si accesa multa informatie despre un anume subiect si a 2-a zi la scoala pot efectiv "umilii" profesorul din punct de vedere al cunostintelor.

Una peste alta, un lucru este cert: profesorul isi pierde treptat autoritatea de expert la materia pe care o preda!

Conform studiului prezentat la primul paragraf (cu IPadul la scoala in Olanda) profesorii au realizat ca trebuie sa isi schimbe abordarea. Ei nu mai sunt singura sursa care emite informatia (alaturi de carte si 2-3 elevi mai isteti)! Toti elevii acceseaza in cateva secunde diverse resurse pe Internet si arunca informatia pe masa, la fel de rapid ca si profesorul. Cel mai logic rol pe care il poate avea profesorul este acela de "organizator" al procesului educativ.

Profesorul "organizator" isi petrece mai mult timp cu modul in care se desfasoara ora, avizeaza asupra site-urilor cu informatie credibila, analizeaza impreuna cu elevii informatia gasita si veridicitatea ei, se ocupa mai mult de evolutia fiecarui elev in parte in baza rapoartelor pe care le are la dispozitie. Evident ca porfesorul are datoria sa-si mareasca volumul de cunostinte legate de materia care o preda dar modul in care transmite aceste counostinte catre elevi este mult diferit de invatamantul clasic de acum 30 de ani.

Intrebari:


1. Ce parere aveti despre directia in care se indreapta invatamantul? Credeti ca tehnologia are un efect pozitiv asupra invatamantului?
2. Profesorii de pe DC... ce parere aveti? Simtiti aceasta schimbare?
3. Care este situatia in orasele mari din Romania cu privire la tehnologie? Exista deja tabla digitala in scoala/liceul? La toate clasele sau numai la cateva? Fac copiii proiecte in care trebuie sa acceseze informatie pe Internet chiar in timpul orei (de exemplu de la computerele scolii)?

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns capcaunul spune:

Citat:
citat din mesajul lui ADMIN
1. Ce parere aveti despre directia in care se indreapta invatamantul?

Revolutia informationala a luat sistemul de invatamant pe nepregatite. Tehnica evolueaza mult mai repede decat mentalitatea. Sistemele educationale sunt, daca au trecut de stadiul bulversarii, intr-o etapa de cautare si redefinire a curriculei, prioritatilor, metodelor samd. Romania este inca in stadiul bulversarii.
Citat:

Credeti ca tehnologia are un efect pozitiv asupra invatamantului?

Daca este folosita corect, DA. Accelereaza invatarea (si intelegerea).
Daca este folosita haotic, NU. Poate ingreuna mult invatarea (si mai ales intelegerea).

Citat:

2. Profesorii de pe DC... ce parere aveti? Simtiti aceasta schimbare?

Da. Si incerc sa tin pasul. Privind insa in juru-mi, vad mult mai multi colegi de breasla "incremeniti in proiect", sau prizonieri de-a binelea ai trecutului, sau debusolati sau haotici in adaptare.

Citat:

3. Care este situatia in orasele mari din Romania cu privire la tehnologie? Exista deja tabla digitala in scoala/liceul? La toate clasele sau numai la cateva?

In unele da.
Insa pe ansamblu, Romania este depaaaaaarte! Cum spuneam, bulversare. Pica ici o finantare ue, se implementeaza ceva ce nu se leaga insa cu restul, se raporteaza la minister bifarea, apoi se fasaie, vine alta miscare, alt proiect, entuziasm punctual, se mai bifeaza ceva, apoi iar liniste. Scolile din Romania nu reusesc sa-si amenajeze si sa-si intretina ca lumea grupurile sanitare, asta spune totul despre finantarea si in general starea invatamantului.
Citat:

Fac copiii proiecte in care trebuie sa acceseze informatie pe Internet chiar in timpul orei (de exemplu de la computerele scolii)?

Fac. Dar asta nu o veste chiar buna. Caci spre deosebire de proiectele din sistemele trecute de stadiul bulversarii, in Romania aceste teme de casa sunt un mijloc prin care multi profesori paseaza mingea din ograda lor in ograda ... parintilor. Nu exista o actiune concertata (materii, capitole, ore, metode, indicatii) care sa invete elevul cum sa caute si cum sa filtreze informatia, si nici profesorii nu stiu, nu au habar sau nu reusesc sa-i invete asta.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AB_AC spune:

Daca a fi profesor inseamna a turna o serie de informatii cantitative, atunci orice profesor poate fi inlocuit cu un calculator.

Un profesor este acolo nu pentru a se bate in centimetrii Everestului cu un elev ci pentru a-l ajuta sa descopere lumea din jur. E usor sa gasesti raspunsul cand stii intrebarea. A-si pune intrebarile corecte pentru un domeniu este ceva care se invata.
Un profesor poate adapta informatia si o poate preda astfel incat sa fie mai atragatoare pentru u grup de elevi
Era un user pe aici care facea pe profesorul. Odata subiectul propus puteam toti gugaliza si ne puteam crede mai destepti decat el. Dar nu-i asa in mod evident. Un copil e luat de mana si ii prezinti propria ta viziune si modul in care tu iti legi informatiile in cap. Cu cat aprofundezi mai mult informatiile cu plata sau fara din domeniu devin accesibile pentru mult mai putini. Tot pe copil nu-l inveti cu ideea ca tu esti D-zeu. Il inveti ca unul din cele mai inteligente raspunsuri e nu stiu. Daca insufli unui copil interesul va putea sa te depaseasca. Ideea e sa vrea. Si asta tine de educatie.


Legat de i-pad mi se pare o idee care tine de moda. Sincer desi programam amandoi de prin 88 evit cum putem computerizarea copilariei lor. Ideea de a deschide trei-patru carti in locuri diferite si a compara sau citi in paralel se face infinit mai usor cu ele in mana. Un Kindle mai intelegeam dar luminozitate i-pad-ului nu-i ok pentru ochi.

Aici ghiozdanele au rulete. Si asta e o rezolvare simpla pentru o problema simpla. Informaticienii au adesea probleme de ochi si pozitie incluzand tunelul carpian. Asta s-ar putea numi scapat din lacul cartilor grele in putul dependentei de ergonomia interfetelor.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Lia spune:

Daca invatarea presupune doar acumularea cantitativa de cunostinte,atunci intr-adevar,IPad-urile fac foarte multe,ofera o cantitate de informatie net superioara celei pe care o ofera profesorul...Dar o parte semnificativa din procesul de invatare e reprezentata de "cum se invata" si asta nu mai poate IPad-ul sa faca,doar profesorul in discutiile cu elevii ii poate ajuta sa invete sa gandeasca,nu in calitate de "coordonator" al discutiilor despre nenumarate date care pot fi gasite facil pe net..Plus ca si-asa,in mod natural filtram informatiile acumulate si in mod la fel de natural uitam tot ce este nenecesar...
Cred ca tehnologia are o influenta pozitiva asupra invatamantului,la nivel de acces facil la niste date,dar in mod ideal nu va inlocui total scoala "traditionala"...
In Romania sigur nu exista decat foarte putine table digitale-eu una n-am reusit sa vad decat in Iasi,la Univesitatea Al. I. Cuza,niciuna in licee sau scoli,din orase mari sau nu(m-am plimbat cu Andy la o gramada de concursuri de matematica in diverse scoli/licee din diverse orase)...Nici macar la Liceul de Informatica din Iasi n-am vazut table digitale acum cateva luni,cand am fost la etapa nationala a concursului "Florica T. Campan"...ma indoiesc ca si daca va exista la un moment dat vreun proiect de acest gen la modul serios in tara,nu se va transforma doar intr-o oportunitate pentru cineva dintre "alesii neamului",care va baga niste bani multi in buzunar prin metode "neortodoxe" si va iesi un fiasco...deci in tara nu ne paste niciun pericol vis-a-vis de un eventual invatamant "tehnologizat".
In Japonia,tara tehnologiei,scoala nu are nicio legatura cu tehnologia,in clasa a 5-a nu au nici ora de informatica,ca-n tara,ma-ndoiesc ca se va schimba ceva aici,indiferent ce studii/schimbari vor face europenii/americanii.Aici copiii scriu la fel de consistent ca si acum 100 de ani sutele de Kanji pe care le studiaza,nici nu poate fi vorba de studiu cu ajutorul IPad-ului...Si desi exista "instrumente" digitale pe care poti scrie,pare ca nu le sunt necesare in scoala,ci pot fi folosite cu succes in afara ei...
Scrisul pe hartie e si el o deprindere importanta,nu stiu daca o renuntare completa la scris ar fi un progres pentru copiii nostri...
Iar display-ul IPad-ului nu e nicio fericire pentru ochi...
Practic o solutie simpla la ghiozdanele grele poate fi reprezentata de lasarea cartilor/caietelor la scoala,copilul cara luni ghiozdanul in timpul saptamanii ia acasa doar ce-i este necesar pt a doua zi,etc.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns admin spune:

Ca este cu IPad sau nu influenta tehnologiei asupra invatamantului ramane! Capcaunul a surprins exact sensul acestei discutii...

AB_AC:
Nu cred ca aici vorbim despre cantitate vs. calitate. Cred ca ai surprins si tu bine ideea pe care o spuneam si eu cu privire la profesorul cu rol organizator, care organizeaza ora cat mai atractiv pentru elevi, face ordine in informatia aruncata pe masa, da directii de cautare, etc.

Lia Nu stiu daca Japonia este cel mai bun exemplu:) este tara tehnologiei dar in acelasi timp o tara foarte traditionala. Cred ca cele mai bune exemple sunt tarile nordice Suedia, Danemarca, care cred ca au cel mai avansat sistem informatic integrat cu serviciile publice.

Din pacate Romania are alte probleme majore legate de invatamant (vezi ce s-a intamplat cu BAC-ul anul acesta) si acestea trebuie rezolvate cu prioritate. Problema impactului tehnologic este deocamdata una de lux. Din pacate insa lucrurile evolueaza repede si pana isi rezolva Romania aceste probleme... handicapul devine prea mare.

Imi aduc aminte o scena de prin 1991. Eram la o petrecere unde venise cineva din Germania. In nebunia acelei perioade, omul era asaltat cu mesaje:
- ai vazut ca avem si noi masini moderne ca in Germania
- ai vazut ca avem si noi un supermarket la fel ca in Germania
- ai vazut ca avem si noi...
La un moment dat cineva spune: "mai avem un pic si ajungem Germania din urma". Neamtul raspunde sec: "da, dar in picul ala Germania nu sta pe loc."

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Lia spune:

Citat:
citat din mesajul lui ADMIN

Ca este cu IPad sau nu influenta tehnologiei asupra invatamantului ramane! Capcaunul a surprins exact sensul acestei discutii...

AB_AC:
Nu cred ca aici vorbim despre cantitate vs. calitate. Cred ca ai surprins si tu bine ideea pe care o spuneam si eu cu privire la profesorul cu rol organizator, care organizeaza ora cat mai atractiv pentru elevi, face ordine in informatia aruncata pe masa, da directii de cautare, etc.

Lia Nu stiu daca Japonia este cel mai bun exemplu:) este tara tehnologiei dar in acelasi timp o tara foarte traditionala. Cred ca cele mai bune exemple sunt tarile nordice Suedia, Danemarca, care cred ca au cel mai avansat sistem informatic integrat cu serviciile publice.

Din pacate Romania are alte probleme majore legate de invatamant (vezi ce s-a intamplat cu BAC-ul anul acesta) si acestea trebuie rezolvate cu prioritate. Problema impactului tehnologic este deocamdata una de lux. Din pacate insa lucrurile evolueaza repede si pana isi rezolva Romania aceste probleme... handicapul devine prea mare.

Imi aduc aminte o scena de prin 1991. Eram la o petrecere unde venise cineva din Germania. In nebunia acelei perioade, omul era asaltat cu mesaje:
- ai vazut ca avem si noi masini moderne ca in Germania
- ai vazut ca avem si noi un supermarket la fel ca in Germania
- ai vazut ca avem si noi...
La un moment dat cineva spune: "mai avem un pic si ajungem Germania din urma". Neamtul raspunde sec: "da, dar in picul ala Germania nu sta pe loc."


Asta cu "capcaunul a surprins exact..." e ca-ntre barbati destepti...care nu "beneficiaza" de estrogenii aia,care fac uneori speach-ul zob,dar plin de simtire,ca sa zic asa......DECI NU SE PUNE!
Dincolo de asta,am zambit la aia cu "Germania in picul ala nu sta pe loc..."...absolut corect!...Vis-a-vis de Japonia,cu traditionalismul si "intzepenirea " ei,uneori e o "intzepenire" confortabila...
Vis-a-vis de lucruri care se urnesc repede,pana si Andy,barbat in devenire(sic!),mi-a zis ca nu poate pleca din Romania,ca-si pierde faima...cica-l cunoaste o tara intreaga,,ca e un "creieros" la matematica,iar astia din Japonia n-au concursuri de mate...si cica reputatia lui va avea de suferit puternic...ma gandeam ca "pe vremea mea",n-aveam probleme de "reputatie" la sfarsitul clasei a IV-a...oricum,pana si Andy a fost surprins de viteza cu care fac calcule colegii lui japonezi si profund traditionalisti...sunt niste mici calculatoare...au teste de 8 minute in care trebuie sa rezolveinmultiri cu multe cire si cu virgula si chiar le iese)...sigur ca ma-ndoiesc ca asta le va folosi vreodata la ceva mai mult,decat sa-si calculeze singuri cat costa ce au in cos si e cumva inutil,ca aici nu s-a inventat "tzeapa"...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns AB_AC spune:

Citat:
citat din mesajul lui ADMIN

Din pacate Romania are alte probleme majore legate de invatamant (vezi ce s-a intamplat cu BAC-ul anul acesta) si acestea trebuie rezolvate cu prioritate. Problema impactului tehnologic este deocamdata una de lux. Din pacate insa lucrurile evolueaza repede si pana isi rezolva Romania aceste probleme... handicapul devine prea mare.

Daca-i dai unui copil un calculator, i-pad whatever pe mana il va folosi ca pe o jucarie mai avansata si atat. E foarte amuzant daca ti-o poti permite ca tara sau ca parinte. Dar nu m-as concentra pe asta.
Daca-l folosesti ca masina de cautare. Apai cine stie sa caute o informatie intr-o carte/dictionar/enciclopedie invata repede sa o caute si pe net. In plus informatia din carti e mult mai filtrata si mai adaptata unei minti in formare.

Singurul handicap cu adevarat important este acela al neganditului. Daca mintea se formeaza logic tehnologia e un plus si atat. Eu sunt partizanul introducerii unui suport tehnologic avansat mai tarziu.

Lipsa tehnologiei ca suport stimuleaza memoria. Ori asta e ceva esential. Pentru a fi bun intr-un domeniu trebuie sa fii capabil sa memorezi si apoi sa intelegi un numar de cunostinte proprii domeniului si apoi sa jonglezi in mod logic cu ele. Spuneau unii "repetitio mater studiorum" si nu spuneau de pomana. Intr-un domeniu pe care-l cunosc un curs pe care-l tin prima oara nu ma multumeste. Cunosc acele notiuni si totusi repetandu-le se leaga altfel, sesizez mai bine care sunt punctele esentiale si discursul meu se schimba. Nu trebuie transformata invatarea in memorare, dar scoaterea ei complet pe motiv de i-pad ar fi o greseala.

Lia mi se pare aiurea sa ramana la scoala toate cartile. Vreau sa vad ce i s-a predat si ce a inteles copilul.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns anca_a spune:

AB_AC, evident ca ai dreptate cand amintesti ca educatia este mult mai mult decat doar absorbirea de informatii. Pentru cei care-si inchipuie ca a invata inseamna a cauta raspunsul sau "reteta" in "Help"-ul unui software sau intr-o enciclopedie, avansul tehnologic inseamna foarte mult...


Dar educatia inseamna in primul rand interactiunea dintre mintea educatorului si a celuilalt. Iar impresia "generala" ca informatia abunda si e usor de gasit in ziua de azi este cat se poate de falsa. Sunt foarte multe domenii in care ramane esential ca un om educat si cu experienta sa aiba o imagine clara vizavi de cat de putin intelege interlocutorul, sa conecteze la acel nivel si sa-i deschida perspectiva asupra a ceea ce stim, dar mai ales asupra a ceea ce nu stim.


Diferenta este asa, ca si cum am spune ca impresionistii ar fi reusit foarte bine sa-si picteze tablourile citind intr-o carte (sau de pe I-Pad, nu?) despre cum arata lumina la apus in Pont-Aven, in loc sa mearga acolo si sa se lase "impresionati" de experienta.




Mergi la inceput