Invata sa inveti
Reconstituire mesaj Beren:
Discutia continua de multi ani deja; ce inseamna cu adevarat studiile superioare? Autoperfectionare? Investitie? Moda?
Un profesor isi impartaseste experientele din universitati private si de stat:
http://www.newyorker.com/arts/critics/atlarge/2011/06/06/110606crat_atlarge_menand?currentPage=1
Mai multe pot fi adaugate cand vine vorba despre cercetatori ("specialisti"), educatie de baza si cultura in general.
Next.
----------
Pentru cei care nu au timpul sau dispozitia sa citeasca articolul din mesajul precedent, iata cateva idei de baza:
- perspectiva comuna asupra "studiilor superioare" a evoluat rapid in ultimele generatii, din mai multe motive; ca o consecinta, aprecierea omului obisnuit fata de "cultura", "cercetare", "academia" s-a schimbat dramatic.
- "studiile superioare" (adica dincolo de bacalaureat) nu erau accesibile multora pana la WWII. Dupa razboi, situatia s-a schimbat dramatic, pe de-o parte din cauza reconstructiei sociale din US si Europa de vest, pe alta parte din cauza expansiunii sovietice in est.
- o consecinta imediata a fost introducerea in acest sistem a unor grupuri sociale care nu aveau o perspectiva "elitista" asupra educatiei si culturii. In sensul asta, autorul vorbeste despre cele doua puncte de vedere asupra educatiei:
1. educatia "superioara" este apanajul celor "speciali": fie cu performante academice deosebite, fie cu "influenta" (care-si procura accesul prin bani sau statut social), si
2. educatia "superioara" trebuie sa fie accesibila tuturor, indiferent de influenta, abilitati, sau chiar interes.
Articolul este foarte complet si contine o analiza detaliata a problemei, ca fenomen social.
-------------------
Eu nu sunt interesat sa discut problema definita mai sus, ci un aspect aparte. As putea sa-l formulez asa:
In ce masura trebuie sa modifice accesul la educatie modul de gandire (si deci de actiune) al celui educat? Ce invata cu adevarat un elev, un student, un doctorand, un postdoctorand, un "specialist"?
--------------------
In secolul XIX, capitalisti imbogatiti peste noapte ("new money") isi faceau loc in societate alaturi de cei cu titluri nobiliare si averi descinse din epoca feudala ("old money"). Banii nu erau de-ajuns, insa. Titlurile nobiliare fiind adesea inaccesibile, singurul lucru pe care-l mai puteau "achizitiona" noii milionari (pe langa aliante cu familii de nume faimoase) era "o educatie".
Sigur, nu pentru negustorul care stransese o avere din comert, ci pentru copilul lui, pe care-si putea permite sa-l trimita la boarding school, la Eton, la Oxford. Sau pentru nepotul lui, crescut deja intr-o atmosfera de cultura.
Ori, chiar si negustorul simtea adesea c-ar merita sa plateasca un tutor, un om educat, ca sa-i explice ceva despre filozofii greci antici; ori despre istoria artei; sau filozofia teologica. Banul avea un anumit respect fata de cultura.
---------------------
Secolul XXI: miliardarul Peter Thiel (fondatorul lui PayPal si primul investitor major in Facebook) promite 100.000$ oricarui student de colegiu care abandoneaza studiile si infiinteaza o companie high-tech de succes, inainte sa implineasca 20 de ani: http://www.slate.com/id/2271265/
"The Thiel Fellowship will pay would-be entrepreneurs under 20 $100,000 in cash to drop out of school. In announcing the program, Thiel made clear his contempt for American universities which, like governments, he believes, cost more than they're worth and hinder what really matters in life, namely starting tech companies."
---------------------
Sigur, nu pentru negustorul care stransese o avere din comert, ci pentru copilul lui, pe care-si putea permite sa-l trimita la boarding school, la Eton, la Oxford. Sau pentru nepotul lui, crescut deja intr-o atmosfera de cultura.
Ori, chiar si negustorul simtea adesea c-ar merita sa plateasca un tutor, un om educat, ca sa-i explice ceva despre filozofii greci antici; ori despre istoria artei; sau filozofia teologica. Banul avea un anumit respect fata de cultura.
---------------------
Secolul XXI: miliardarul Peter Thiel (fondatorul lui PayPal si primul investitor major in Facebook) promite 100.000$ oricarui student de colegiu care abandoneaza studiile si infiinteaza o companie high-tech de succes, inainte sa implineasca 20 de ani: http://www.slate.com/id/2271265/
"The Thiel Fellowship will pay would-be entrepreneurs under 20 $100,000 in cash to drop out of school. In announcing the program, Thiel made clear his contempt for American universities which, like governments, he believes, cost more than they're worth and hinder what really matters in life, namely starting tech companies."
---------------------
Nici macar propunerea lui Peter Thiel nu vreau s-o discut. Ci acest aspect care apare si aici: ce conteaza cu adevarat in a deveni educat?
---------------------
As separa intrebarea in doua parti, care privesc doua grupuri distincte:
- cei care urmeaza studii universitare (college) fara intentia de a deveni "specialisti" intr-un domeniu al cunoasterii (fie artistice, fie stiintifice, fie aplicata, sau chiar medical) si
- cei care vor sa aprofundeze si sa devina "specialisti". Profesionisti ai cunoasterii. "Cercetatori".
Pentru primul grup, raspunsul meu este simplu: accesul la educatie (indiferent de nivel) trebuie in primul rand sa modifice perspectiva celui educat despre ce inseamna sa inveti. Indiferent ca ai doar o diploma de 10 clase, de bacalaureat, de licenta, procesul de educatie ar fi trebuit sa te invete cum sa inveti. Sa te invete ca este vorba de un proces continuu, ca (oricat ai sti deja) vei avea intotdeauna ceva nou de invatat, ca universul cunoasterii are propriile lui reguli de respectat. Asa, cum ar fi spiritul critic, notiunea de evidenta stiintifica, argument si concluzie, interpretare, libertate artistica.
Daca ai "iesit din scoala" gandind asa (cu orice "diploma" sau chiar fara diploma), inseamna ca esti deja educat. Inseamna ca, de fapt, vei continua sa inveti permanent si ca vei avea perspectiva corecta asupra educatiei, cunoasterii. Vei continua sa afli, sa studiezi despre alte informatii, teorii, experimente. Mai mult sau mai putin asiduu. Dar esti deja educat.