Tolkien, ex tempora

Tolkien, ex tempora | Autor: admin

Link direct la acest mesaj

Pentru a reconstitui acest subiect va dau urmatoarele informatii:
Autor original: BEREN

Dat fiind ca subiectul "clubul cititorilor" este oficial defunct , reproduc aici un mesaj de-acolo, conceput inca de la inceput ca un punct de acces in universul Tokien.

(One should make a stand, sometime.)


"In a hole in the ground there lived a hobbit. Dupa care, in stilul sau caracteristic, autorul acestei propozitii incepu sa investigheze ce anume este un hobbit." Astfel descrie un critic literar momentul in care ar fi luat nastere universul lui Tolkien, univers cuprins in 11 volume si in foarte multa corespondenta.

Din pacate, scrierile literare ale lui Tolkien sunt adesea prezentate dintr-o perspectiva simplificata, romantata, partial comerciala. Din fericire, aceasta perspectiva este in mare masura falsa. Tolkien a fost mai mult decat un autor de fictiune, iar cartile lui nu sunt doar un exercitiu (imens) de imaginatie. Inainte de toate a fost un erudit preocupat de intrebari si ipoteze complexe, pe care a ales sa le ascunda cu mare mestesug in umbra unei lumi create artificial. Sau, direct in cuvintele lui Tom Shippey*, Tolkien "a fost filolog inainte de a fi medievalist, si medievalist inainte de a fi autor de fictiune."

O alta imagine prezentata de editori este aceea a unui tanar locotenent englez, care in mijlocul ororilor primului razboi mondial, intr-un act de negare a infernului care-l inconjura, incepe sa scrie in mijlocul noptii despre un alt univers. Sau tot despre al nostru, insa adus sub control printr-un act creativ. Asa a inceput The Book of Lost Tales.

Au urmat (in ordinea naratiunii) The Silmarillion, The Children of Hurin, The Hobbit si trilogia The Lord of the Rings. Plus Unfinished Tales, Lays of Beleriand si diferite variante publicate postum de fiul lui Tolkien, Cristopher.

Cititorul care se apropie de aceste carti fara a fi la curent cu munca de cercetare a lui Tolkien in medievalistica timpurie sau cu prelegerile sale asupra mitologiei scandinave (Norse), descopera doar latura fictionala, un univers straniu, aparent copilaros pe alocuri, modelat insa cu grija pana la ultimul detaliu.

Acest univers recreeaza mituri din culturi si epoci diverse, precum calatoria lui Orfeu, scufundarea Atlantidei, antropogeneza Norse pre-crestina sau cea greaca, geneza iudeo-crestina, ingerul cazut, expulzarea din Eden, Apocalipsa. Fragmente din mitologiile germana si nordica se intalnesc precum piesele unui puzzle pentru a forma un tablou unitar, caci efortul creativ lui Tolkien se vrea o demonstratie a universalitatii conceptelor fundamentale ale psihicului uman.

Esenta filozofica a lumii inventate de Tolkien ar fi chiar aceasta: toate miturile pe care le cunoastem, din culturi aparent diferite, cu similaritatile ori deosebirile observate, sunt fragmente dintr-un tot care poate fi regasit in orice psyche uman printr-un act creativ.

Ca un exemplu, medievalistul empiric Tolkien nu credea, evident, ca la capatul curcubeului se afla Aman, continentul ascuns al divinitatilor. Sau ca Pamantul a fost facut rotund pentru ca "toate drumurile sa fie curbate" pentru creaturile de rand, in timp ce "drumul drept" catre Aman urma sa fie accesibil doar celor carora le-a fost promis. A dat insa o noua reprezentare, care integreaza cu umor ideea de popor ales (Eldar) si legendele de origine celta ale irlandezilor (aurul leprecaun de la capatul curcubeului).

Unitatea este asigurata si de limbile fictive Quenya, Sindarin, Adunaic, Khuzdul, alaturi de alfabetele runice Tengwar, Sarati, Cirth. Toate sunt construite meticulos de catre filologul specializat in limbile germanice primitive, dar pasionat si de cele fino-ugrice sau cu radacini celte (galeza). Cei mai pasionati fani ai lui pot gasi explicatii lingvistice detaliate in Lays of Beleriand, pentru fiecare din aceste limbi (inafara de Khuzdul). Geografiei si istoriei universului fictional Arda li se alatura o intreaga cultura, in modul inspirat de poeme epice precum Beowulf, despre care Tolkien tinea cursuri speciale.

Fascinatia autorului fata de lumi sau limbi fictive incepuse de fapt cu mult inainte sa scrie The Book of Lost Tales: la 13 ani, Tolkien se juca deja cu o varianta rudimentara a unei limbi noi pentru ca ani mai tarziu sa isi foloseasca expertiza de lingvist incercand sa demonstreze inca un principiu de baza din sistemul sau de gandire: existenta unei "limbi originare" sau altfel spus unitatea in diversitate a limbilor din prezent.

Unul dintre motivele pentru care criticii gasesc dificila prezentarea operei lui Tolkien este ordinea neobisnuita in care au fost scrise cele 11 volume. Adoptand cronologia fictiunii, istoria ar incepe cu The Silmarillion, unde Geneza, Ainullindale, este atribuita unei divinitati supreme, Iluvatar, prin intermediul armoniei muzicii ceresti creata de divinitatile secundare Valar (prezentate in echilibru gendric, precum in mitologiile pre-crestine, dar altfel functionand la fel ca ierarhia ingereasca). Nu intamplator, cel mai puternic dintre valari, Melkor, devine echivalentul lui Lucifer. Legatura cu gnosticimul este mentinuta explicit in restul naratiunii prin dialogul dintre omul Hurin si Melkor.

Restul cartii se refera la pre-istoria valara (Valaquenta), la originile elfilor, la prima epoca din istoria fictionala (First Age), si partea din a doua epoca vazuta din perspectiva evenimentelor din Numenor (Atlantis). In completarea lui Silmarillion vin fragmente din Lost Tales (in principal caderea cetatii Gondolin si povestea lui Tuor), din Unfinished Tales, si din The Children of Hurin (povestea lui Turin).

Baladele despre Gondolin sau Beren si Luthien sunt cuprinse in Lays of Beleriand.

Sfarsitul celei de-a treia epoci (care incepe la aproape 7000 de ani dela inceputul primei) este subiectul cartilor The Hobbit si LOTR. Personaje introduse inca din Silmarillion (Galadriel, Elrond, Glorfindel, Cirdan), cele care influentasera a doua epoca (The Nine) sau caracterele introduse la inceputul celei de-a treia (Gandalf, Saruman, Radagast) apar alaturi de Aragorn, descendentul regilor din Numenor, de Legolas, printul Elf din Mirkwood, de Gimli, urmasul dwarfilor din Lonely Mountain near Dale sau de locuitorii hobbiti din the Shire.

Alte caractere mai enigmatice, precum Tom Bombadil sau Fangorn raman si azi subiecte de dezbatere pentru cei pasionati, la aproape patru decenii dupa moartea lui Tolkien.

Personajele de sex feminin din universul lui Tolkien nu impresioneaza prin numar si, la o privire superficiala, par a nu influenta in mod esential evenimentele. Nimic mai departe de adevar, dupa cum arata o perspectiva globala. Melian are evident cea mai mare influenta asupra istoriei Middle-Earth, ceea ce explica si pozitia aparte a fiicei ei, Luthien. In ierarhia care ii exclude pe Maiari (Melian, Sauron, Gandalf, Saruman), Galadriel este de departe cel mai puternic caracter intalnit. Printre altele ea este si o sursa de inspiratie pentru Feanor, Spirit-of-fire si creator al Silmarillilor si Palantirilor. Puterea lui Galadriel o depaseste, de exemplu, cu mult pe cea a lui Elrond (a carui majestate este recunoscuta de toti locuitorii liberi ai Middle-Earth). Luthien, fiica regelui Telerin Elwe si a lui Melian, se dovedeste superioara lui Beren si singura capabila sa il controleze pe Melkor sau sa il induplece pe Mandos. In jurul regelui Turgon al Gondolinului se gasesc mai multe personaje feminine importante: sora Aredhel ("The White Lady of the Noldor"), fiica Idril (sotia lui Tuor) sau Morwen, mama lui Turin.

Poate ca cea mai neasteptata idee prezentata de Tolkien este interpretarea pe care o da efemeritatii vietii oamenilor in contrast cu destinul celorlalte entitati. Cum sinteza ad-hoc de mai sus este si o invitatie la lectura, las placerea descoperirii acestei idei persoanelor interesate.

-------------
(*) Tom Shippey, "J.R.R. Tolkien - Author of the Century". Shippey este considerat expertul necontestat in literatura lui Tolkien, cu care a fost coleg la Oxford si caruia i-a urmat la conducerea catedrei de engleza medievala.

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns corap spune:

(uh, as fi inceput sa-l citesc mai de mult pe tolkien daca-mi aduceati aminte ca el a scris creat "mr. bliss")

si ca sa reconstituim, la subiectul asta mai scrisesera: iileana, denizel si ramona2006.

Mergi la inceput