Dislexie

Raspunsuri - Pagina 2

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Julie spune:

Mirela, multumesc mult
Am citit articolele respective, dar nu pot spune ca m-am lamurit pe deplin in ceea ce ne priveste...

Flori, in Japonia, pana de curand, nici nu s-a pus problema dislexiei,tocmai din cauza sistemului de scriere folosit aici. Logopezi - asa cum exista in Ro - nici n-am auzit sa existe, iar copiii cu dificultati de invatare - ale caror cauze pot fi multiple - sunt indrumati catre pedagogi sau scoli speciale.

Filofteia, este foarte posibil sa fie asa cum spui tu, dar din pacate nu am nici un tool profesional sau semi- de care sa ma ajut sa discern care e de fapt problema.

Ma gandeam ca cei care au copii pe care i-au suspectat ca ar fi dislexici si au avut acces la cosultatii profesionale, ar putea descrie problemele intampinate, procesul prin care s-a pus un diagnostic - fie el de dislexie sau nu, sau altceva - si masurile pe care trebuie sa le ia in continuare...

Repet, in Jp. nu s-a auzit de dislexie, baiatul meu nu a intampinat dificultati la scoala - pe care o face in japoneza - nici la japoneza, nici la stiintele exacte - unde are aplecaciune, cu exceptia faptului ca scrie foarte urat, dupa parerea mea - trend ce continua si la scrierea in alfabet.
Ceva probleme exista, dupa cum am spus, la cititul in romaneste, dar ele, dupa cum a spus Filofteia, pot veni din alta parte... Dar ele, suprapuse pe faptul ca il suspectez si pe tat-su de o anumita forma de D. - si inteleg ca exista o componenta ereditara - ma framanta, nu pot sa le ignor.

Aaaa, nu vreau sa renunt la limba romana, am si eu piticul asta, sa-l fac sa citeasca - macar - cursiv, asadar de aici apelul meu la ajutorul vostru...
J.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns gabid spune:

Moni scrie groaznic de urat, parca arunca literele. Inca nu mi-au confirmat ca este dislexica, au zis ca urmeaza sa-i faca testele. Dar dupa cum o vad eu ... citeste tare rau si confunda de 3 ani b cu d si p cu q sigur este dislexica.
Citim in fiecare zi si speram ca se va remedia. Profesoara ei la scoala mi-a zis ca pana la urma va fi bine daca lucram suplimentar cu ea... si ea lucreaza cu ea si logopedul...
La engleza este mult mai bine cu cititul. Abia a inceput sa citeasca si e ok. Ieri i-am spus de ce nu citesti doy in loc de boy...si ea imi spune ... mami e normal ... e boy...

http://www.dyslexiaassociation.ca/english/publications.shtml
http://www.dyslexiaassociation.ca/francais/files/dyslexie_et_francais_langue_seconde.pdf

E interesant... engleza este mult mai usor de invatat de dislexici decat franceza...

Gabi & Moni 9 ani

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Marox spune:

Pina cind am ajuns in Fr nu auzisem de dislexie. Aici, surpriza, o gramada de copii diagnosticati cu dislexie. La serviciu, intr-un timp, din 5 colege care aveau copii de virsta scolara, 3 mergeau saptaminal la logoped. Mai, sa fie! Asa ca nu m-am nelinistit prea tare cind invatatoarea lui Alex a zis ca ar fi bine sa-i facem un control, pentru ca nu scria corect (uita litere in cuvintele pe care le scria). Nu mi se parea o pb legata de dislexie, da' am zis ca n-are ce sa-i faca rau, mai ales ca mai confunda si el pe b cu d. Ii mai facusem un control si la inceputul anului trecut, in cls I, dar atunci nu a fost concludent pt ca nu stia inca sa citeasca. Logopeda mi-a zis totusi ca nu crede ca ar fi dislexic, daca se concentra spunea bine literele. Asadar, acum o luna i-am facut uhn nou control si logopeda m-a linistit din nou, a zis ca nici pomeneala de dislexie.

La intrebarea pe care mi-o puneam, de ce atitia copii cu dislexie in Fr am gasit raspuns recent, intr-o emisiune care trata de dificultatile de invatare. Ideea e ca franceza e o limba "opaca", cu alte cuvinte, nu tot ce auzi, scrii la fel. "Tonneau" poti sa scrii tono, tauneau, tonau, etc. Ceea ce e foarte dificil pt copii, sa invete si sa diferentieze. In reportaj aratau un copil de 8 ani, dislexic, care citea. El sarea anumite cuvinte, sau citea numai o parte din cuvint. Au mai spus ca sint copii foarte inteligenti, cu simt creativ, care gaseau stratageme (memorizare, intre altele) ca sa mascheze faptul ca nu reusesc sa citeasca normal.

Nu mai am timp sa scriu, plec la serviciu.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns filofteia spune:

Eu am ajuns la concluzia ca un diagnostic nu ne-ar ajuta cu nimic aici in Romania. Mai mult nu am gasit un logoped disponibil sa lucreze cu el in oras... singurii care sunt fac parte din Centru interscolar de logopedie (sau cam asa ceva)... unde am fost si mi s-a explicat ca se accepta numai copii cu esec scolar.
Una peste alta, tot citind si urmarind copilul am ajuns la niste trucuri:
- p... are codita in jos
- sa gandeasca textul, astfel incat cuvantul care nu-l poate citi sa-l ghiceasca
- am facut exercitii multe (inca mai facem in clasa a IV-a) de genul... litere amestecate sa ghiceasca cuvantul, cuvinte amestecate sa ghiceasca propozitia (astea le inventam eu)
- a invatat sa citeasca adaugand cate o litera, nu a putut invata pe silabe, desi nu are nici o problema sa desparta in silabe

Am mai inteles ca un dislexic nu se vindeca, ci se recupereaza... asta m-a ajutat foarte mult, pentru ca mi-am fixat altfel de tinte.
Citim impreuna... pana anul asta eu urmaream cu degetul textul si ma opream acolo unde gresea... daca nu reusea sa spuna cuvantul il citeam eu, apoi ii citeam numai prima silaba, acum am ajuns la performanta sa nu mai fie nevoie sa urmaresc cu degetul, se incurca mai rar si sesizeaza cand citeste cuvintele gresit si se intoarce la ele.

Pana acum cam asta este experienta mea, sper sa va fi fost de ajutor si sa impartasiti si voi din metodele pe care le-ati gasit/aplicat.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns betiana spune:

Ca logoped, pot sa spun ca in ultimii 2-3 ani a avut loc o explozie a cazurilor de dislexie - disgrafie si de tulburari de atentie.
Iata cateva tehnici pe care vi le recomand :
- copilul sa scrie in coloana potrivita cuvantul pe care il aude ( ex : discriminare b-d - bar - dar, boc - doc, bor - dor ), aceste cuvinte sunt paronime si se deosebesc printr-un sunet
- ii scrieti cuvintele gresit, iar copilul trebuie sa citeasca si sa ghiceasca greseala
- ii scrieti cuvantul intreg si pe bucatele de hartie cuvantul despartit in silabe
etc.
In Canada si Japonia exista speech-therapistes sau ortophonistes ( similar cuvantului logoped )
Va doresc succes !

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns filofteia spune:

Betiana multumim mult!

Betiana este unul din psihologii care m-au ajutat sa-mi definesc pozitia fata de dificultatile citit/scris ale copilului.

Mi-am adus aminte de jocurile pe care le facem...
- Spanzuratoarea - a prins foarte bine la al meu
- imi da el mie dictare si ma corecteaza... eu gresesc intentionat cuvintele cu b,p,d

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Julie spune:

Citat:
In Canada si Japonia exista speech-therapistes sau ortophonistes ( similar cuvantului logoped )


Or fi existand in Japonia, dar nu la noi in oras si nici macar la noi in judet, in orice caz nu in felul in care exista in Ro. Terapistii de genul asta se ocupa de copiii cu dificultati de invatare sesizate in scoala, ori nu e cazul nostru. Problema noastra este doar la limba romana, la citit, nu apare nici la japoneza, nici la engleza, nici n-au existat vreodata acolo. Nu cred ca terapistii japonezi sa ma poata ajuta aici.


In Ro nu am cum sa ajung pana la vara - si nu stiu daca o sa reusesc si atunci - asa ca pana una-alta eu mi-s cea care sa desluseasca si sa descalceasca itele.

Am retinut spanzuratoarea, dictarea, jocul cu silabele. Mai adaug eu - scrabble - noi mai jucam, cand mai avem timp, nu foarte des -scoala e de la 8 am pana la 6 pm, iar acasa mai are de facut teme, de invatat etc. Si continuam sa citim cu voce tare, seara, inainte de culcare - intai el, dintr-o carte, pe urma eu, dintr-o alta carte.

J.


Mergi la inceput