Vedem impreuna 'Pas in doi'
Raspunsuri - Pagina 2
Oana MC spune:
Am terminat si eu de vazut filmul - in doua reprize. Nu l-am putut digera pe tot odata. Ma bucur insa ca l-am vazut pentru ca mi-a placut mult. Si ca tot vorbea Lilanda de muzica si ciocanul nostalgic...ei bine, m-a lovit si pe mine cind am vazut ca filmarile s-au facut la caminele studentesti de pe colina din Brasov pe care eu le vedeam in fiecare zi din camera mea - in stinga caminele, in dreapta Timpa.
E prima data cind il vad si m-a coplesit. Nu cred ca il voi revedea curind totusi.
Este un film foarte muzical in care muzica e un discurs care spune ceea ce cuvintele nu pot (sau nu vor) spune (stim noi de ce). E si multa tacere in film. Unde esti Sabina? Daca limbajul e corupt de teze si ideologie, ramine tacerea si muzica sa spuna adevarul.
Am observat ca momente conflictuale (in sectie Ghita si maistrul - unde e un fel de conflict mai de grup) apare o muzica de cor care aproape ca acopera dialogul lor. Apoi in scena cu colegul insuratel cu coronita pe cap, iar se cearta oarecum baietii, apare mireasa nervoasa si isi recupereaza mirele. Unul din baieti cinta la trompeta tema muzicala a filmului. Momentul asta m-a impresionat prin cita disperare si singuratate a transmis. Apoi Mihai pe cimp cu flautul dupa ce are un moment mai tensionat cu Maria. Or fi mai multe momente de felul asta care trebe privite cu atentie.
Iar cele cu muzica ascultata de domnu' intelectual care face ce vrea el la el acasa sint tragi-comice. Aici a bagat Pita putina zeflemea la adresa intelectualului - asa cum era moda in timpul comunismlui. Ce atitea aere? Ce cultura? M-au amuzat, desi sint sigura ca muzica aceea spune mai multe decit pot eu intelege. La sfirsit, faptul ca filmul se incheie cu muzica de opera, ne face sa intelegem ca Mihai ramine cu fata intelectualului (i-am uitat numele)? Ca muzica aceea se lega de momentele de petit/initiere a lui Mihai in lumea "buna"....desi el era un biet muncitor cu suflet insa. Iar ideologia claselor la greu....
Oana MC spune:
Am dat click fara sa-mi spun tot oful:
Scena cu baietii de la sectie dirijati de maistrul lor (imbracat intr-o uniforma militara parca si cu pieptul pe-afara) in ploaie, in bazin e uimitoare in primul rind prin faptul ca apare hodoronc-tronc. Apoi bazinul in care tinerii muncitori se spala de ideologia comunista si sint asa mai dionisiaci (mai dezbracati, mai altfel decit la sectie/scoala/UTC)? Sa fie cenzura de vina? Ca n-au stiut daca e inocenta sau nu? Sau ce vrea sa zica? Sau...? Apare ceva apa in filmul asta - dusurile lui Ghita - momente de adevar si curaj, de intimitate. Mi-a placut cea in care e in costum de haine. Bietul Ghita, mie mi-e clar ca avea doar un costum de haine si isi bate asa joc de el bagindu-se sub dus cu el?! Acolo mi s-a parut clar ca filmul se vrea privit la modul simbolic, ca regizorul face un statement despre universul comunist - ca e un vis urit, ca poate nu e realitatea de zi cu zi, ca poate e si altceva dincolo de el, ca dimensiunile se amesteca, dar ca nu trebuie confundate, ca e nevoie de un dus rece. Ca limbajul e corupt; poate de aceea curge multa apa, muzica si transpiratie (de la box, scrima, cosmaruri) in film.....
Am observat si eu coroana lui Mihai si apasarea de la sacul de box si loviturile aplicate de Ghita si m-am gindit ca e o figura christica. E multa simbolistica religioasa in film - apa/botez, baietii in bazin/cristelnita, Maria cu pruncul...
Fetele care l-ati vazut de mai multe ori, mai ziceti de simboluri.
Oana
qsar spune:
Aaaa, ca tot vorbeati despre muzica:
Joseph Haydn, Creatiunea. Ziua a 7-a. Puteti asculta www.worldcreation.info/index.php?day=7&chap=31" target="_blank">AICI
crisseis spune:
Eu vad filmul prima data si ma opresc in special asupra personajelor masculine din film.
Apar tot felul de tipuri de barbati- autoritar si cam dictator tatal Monicai(cel care le stie pe toate si ce-i mai bine pentru familia lui)-in ochii lui, viitorul ginere nu conteaza ca n-are facultate, important e sa fie muncitor( aduce in discutie la un moment dat exemplul personal, despre cate ore muncea el pe zi si cu cata "abnegatie");
- barbatul pampalau- colegul care tocmai se insoara si deja e sub "papucul nevestei"- invidiat pana la urma pentru sansa insuratorii de ceilalti colegi burlaci:
-barbatul "dintr-o bucata" (Ghita), cu simtul raspunderii fata de ce anume inseamna un copil in viata unei femei,si cu un "cod " al onoarei care-l face chiar sa se ridice in sedinta si sa supuna dezbaterii cazul colegului- tata al copilului Mariei(de parca asta ar fi subiect pentru sedintele din sectie);
-(inca) adolescentul ce se vrea barbat- Mihai- care nu e in stare sa-si asume raspunderea niciunei decizii, in privinta niciuneia dintre cele doua femei pe care pretinde ca le iubeste.Cred ca-si ascunde aceasta imaturitate sub masca de "don Juan"(cum il numeste la un moment dat, parca, Ghita, dupa ce-o conduce pe Maria si revine la camin). Faptul ca abia la insistentele Monicai vine acasa la parintii ei, pentru greaua incercare de a o cere de nevasta(sau de a anunta logodna, nu mai retin). De fapt cred ca nici n-a spus asta, ci a lasat sa se inteleaga, nonverbal.E un gest lipsit de barbatie .
Pe de alta parte speculeaza nevoia Mariei de afectiune(si cumva ascunsa dorinta de a fi luata de nevasta, cu un copil, lucru care punea pe atunci o grea eticheta unei femei) si se pricepe s-o seduca cu vorbe amagitoare care-i dau insa sperante false.Se duce in vizita la fami,ia ei, desi putea prevedea ca venirea lor impreuna putea fi usor interpretata drept acceptare din partea lui de a se casatori cu ea(e de amintit gestul lui de eschivare cand fratele Mariei l-a intrebat despre planurile de viitor).
Mihai mi se pare genul de barbat(mai degraba nu inca barbat)detestabil, care prefera doar mierea unei relatii, fara a fi capabil sa decida asupra viitorului acelei relatii.
Mi-amintesc scena cand e acasa la Maria si aceasta, grijulie ii aduce de mancare( tocanita), cerandu-i lui asigurari ca-i place, etc.
Pentru Maria(si din pacate, pentru multe femei) gesturile simple ale lui Ghita (care-ar face pentru ea enorm de mult) sunt ca si inexistente. Ea prefera vorbele lui Mihai, decat faptele lui Ghita.
Iarasi mi-amintesc scena cand Maria si Mihai se intalnesc intr-o biblioteca- felul cum o mangaie Mihai, cum o cuprinde cu bratele o zapacesc pe Maria. Cred ca Mihai speculeaza dorinta ei de afectiune, constata ca-i reuseste de minune cu Maria un astfel de comportament (sa-i spunem) curtenitor.
E insa acelasi Mihai care-o tragea de par violent pe Monica in parc, in scena de inceput, ducand dialogul dintre ei(care-ar fi trebuit sa fie altul pentru doi tineri indragostiti care se intalnesc)in situatii absurde. N-as fi putut prevedea din scena aceea un viitor prea frumos relatiei lor.
As mai adauga aici si aspectul ca nu poate fi nici bun prieten, pentru ca-l minte pe Ghita ca poate avea in continuare incredere in el(legal de Maria).
Felul in care suporta(cu greu, dupa mimica fetei) peroratiile tatalui Monicai(in timp ce asculta muzica) despre cum vede el viata, etc, faptul ca nu gaseste altceva de facut decat sa se joace cu un paharut, in loc sa fie cu adevarat "patruns" de importanta discutiei si scopului pentru care se afla acasa la Monica mi se pare ca reflecta foarte bine "mascariciul " care se ascunde in el.
- ah, bineinteles, mai e tatal copilului Mariei(figura mai stearsa in film) care e tipul lasului, pentru care dorinta de a scapa de orice raspundere fata de copil il face s-o sileasca pe Maria sa-i dea declaratie ca n-are nicio pretentie de la el(!!!)
Singurul care mi se pare ca are si-si pastreaza coloana vertebrala e Ghita (mai apare pe alocuri, rar, si fratele Mariei, dar personajul nu e prea conturat).
Astea sunt o parte din impresiile mele. Nu ma descurc foarte bine cu simbolurile, dar le mai descopar cu ajutorul vostru.
lilanda spune:
Oana, (si) eu cred ca apa e un fel de catharsis. Sub dus, Ghita isi poate exprima gindurile (adevarate), iar apa din bazin e si ea o forma de "spalare a pacatelor" unei lumi. Metafora e cu atit mai indrazneata cu cit te duce cu gindul la inec (repet, io-s sigura ca n-am mai vazut scena asta!!).
O alta scena importanta mi s-a parut si cea de la discoteca, fiindca acolo se fac si se desfac relatii. Relatii la uzina, caci Monica nici macar nu face parte din lumea asta!!
crisseis, observatiile tale despre personajele masculine sint foarte pertinente. Insa nu cred ca Mihai e "barbatul detestabil", ci mai degraba barbatul cu probleme: de ordin moral, intelectual si sentimental. Mihai traieste intr-o lume incerta, se indoieste de tot. Tocmai framintarile/cautarile lui mi-l fac mai simpatic decit Ghita, omul dintr-o bucata, care ia viata in pumni si nu se indoieste de nimic.
Adela99 spune:
filmu' o fi plin de simboluri, da' io n-am descifrat nici unu' ca m-o cuprins asha un val ... si muzica aia la sfarsit m-o calcat pe nervi
nush de unde ideea ca in perioada aia toti tinerii nu aveau alt tel in viatza decat sa se capatuiasca=casatoareasca, fie ei barbati sau femei
intr-un fel or iesit toti smotociti din afacerea asta. smotociti si la propriu si la figurat. mie mi-a placut Mihai. cu el reusesc sa ma identific cel mai bine :) nicidecum cu Maria, care cica nu-i pasa de gura lumii, adica are aere de independenta, da' prin toata atitudinea spune altceva. o fi fost un act de curaj sa faci un copil necasatorita pe vrea aia, da' io nu cred ca ea l-a facut constienta. nu mi-a placut. lesinata, de-abia isi casca gura, cu capu' plecat ...
Monica ceva mai tinerica, nici aia nu stia in ce ape se scalda; modu' lor de comunicare, tras de par cand se iubeau, tras de par cand se certau ... frustrare in toata regula. de fapt si aveau de ce sa fie frustrati!
Ghitza ... hmm, caracter integru, dar nu mi-a placut. asta spune ceva despre mine, nu ? :)
filmu' in schimb mi-a placut ;)
lilanda spune:
Adeluctz...haha, sintem (cel putin) doo; si am postat doar la 10 secunde diferenta:))
Monica nu-i doar tinara, insa ea chiar il iubeste pe Mihai!! Numai io traiesc cu senzatia ca ea ar fi fost insarcinata? Secena din bucatarie cind mama o intreaba cum se simte?!
Adela99 spune:
m-o amuzat si pe mine simultaneitatea noastra :)
acu' ca zici mi se pare si mie ca Monica ii insarcinata, ce dilema pe capu' lu' Mihai: ori ia una cu un copil pe care o iubeste, ori paraseste una cu un copil pe care o iubeste. si io cred ca el chiar se considera prietenu' lu' Ghitza.
ecsz: mama lor de anticonceptionale inexistente!
beshter spune:
Si eu care credeam ca-s singura de i se nazare ca Monica e insarcinata. Zice la un moment dat ca 'are ameteli' - cand o intreaba maica-sa cum se simte.
Mon Dieu, cand te gandesti ca baietandrul ala era Claudiu Bleont, pardon Bleontz!
Edit: io n-am inteles ce era cu beculetele alea de la sfarsit.
Trouve avant de chercher
Oana MC spune:
da, da si de la mine s-a vazut posibilitatea ca Monica sa fie gravida(asta daca nu cumva avea vreo indigestie ).
Ce spuneti despre faptul ca Mihai e cel care poarta coroana christica? Vi se pare ca e cel mai victimizat de sistem? (si de Ghita care-l cam buseste unde altundeva decit la cap in final - ca acolo e buba lui (a lui Mihai).
Lilanda, mi-a placut si mie scena de la disco care e cumva paralela cu cea cu orchestra in bazin. Tinerii danseaza in diverse combinatii si grade de intensitate - e un spatiu mai liber (si colorat) la care tinjeste cel mai tare Mihai care e perfect in elementul lui cu ochelarii de soare la ochi.
M-a dat pe spate tot in scena de la disco muzica populara (au inima mea, ce frumoasa-i dragostea....) pusa pe ritmuri disco - asa o kitschozitate tipic comunista, la un pas de maneaua de azi. M-as fi mirat sa danseze tinerii pe o muzica disco straina, ar fi fost prea mare coruptia. Asa, combinatia de tezaur folcloric cu steaua fara nume era numa' buna.
Oana