Motivatie - Recompense - Tokeni

Motivatie - Recompense - Tokeni | Autor: mat_claudia

Link direct la acest mesaj

TERAPIA ABA SI SISTEMUL DE RECOMPENSE

Sistemul de recompense

In perioada anterioara terapiei propriu-zise vor fi incercate premii variate ce pot constitui recompense pentru viitoarele programe:
1. alimente (dulciuri, sucuri etc)
2. obiecte (jucarii, reviste etc)
3. activitati preferate (TV, parc, jocuri ce dureaza mai mult de cateva minute etc)

Recompensele vor fi oferite doar in cadrul programului de lucru, iar in afara acestuia doar pentru comportamente pozitive.

Premiile nu vor fi oferite in alte situatii, nu vor constitui alimentatia, desertul si nu vor fi incluse in activitatile sale cotidiene.

Toate materialele si recompensele vor fi pastrate intr-un spatiu inaccesibil copilului.

Îndrum#259;ri pentru Folosirea Efectiv#259; :

1.Recompensa s#259; fie disponibil#259; la comportamentul dorit . Nu ar trebui s#259; fie la dispozi#355;ia copilului prin niciun alt mijloc .
2.Trebuie s#259; fie oferit#259; imediat dup#259; comportamentul urm#259;rit .
3.Folosi#355;i recompense sociale pentru a lega întârzierea dintre trial-uri sau /#351;i întârzierea dintre un r#259;spuns #351;i oferirea unei recompense primare .
4.Stabili#355;i recompense condi#355;ionale ( i.e., recompense secundare) prin alc#259;tuirea unor perechi –laud#259; , afec#355;iune cu recompense primare .
5.Cantit#259;#355;i mai mari produc un efect mai puternic , totu#351;i copilul poate s#259; r#259;spund#259; doar la cantit#259;#355;i mari de recompense în viitor .
6.Evita#355;i sa#355;ietatea :
-folosi#355;i o varietate de recompense .
-folosi#355;i cantit#259;#355;i mai mici din fiecare recompens#259;( ex: o bucat#259; mic#259; de ciocolata sau dintr-un biscuite în loc de o ciocolata intreaga sau un biscuite întreg )
7.Recompensele trebuie s#259; poat#259; fi administrate cu u#351;urin#355;#259; #351;i s#259; poat#259; fi consumate rapid
Cand putem oferi recompense mari?

In cele mai multe cazuri, recompensele folosite la inceputul terapiei sunt cele materiale (dulciuri sau jucarii) deoarece eficienta este maxima, copilul intelege mai repede ideea de recompense si este o metoda rapida de a-l recompensa.

Nu uitati insa ca orice copil are dreptul de a se juca sau de a manca ciocolata si alte dulciuri. Pentru a evita recompensarea gratuita sau pierderea unei recompense puteti proceda astfel:
Sa presupunem ca ciocolata si calculatorul sunt cele mai puternice recompense. Ambele pot fi folosite in cadrul lectiei ca recompense, insa pentru cateva secunde sau intr-o cantitate foarte mica. Pe langa faptul ca orice copil trebuie sa invete sa recunoasca sau sa denumeasca obiecte, sa imite sau sa foloseasca limbajul, orice copil va trebui sa invete cum sa se poarte in parc, la magazin (sa ceara, sa cumpere etc), sa manance singur intreaga masa etc. Astfel, pentru actiunile sau activitatile mai lungi, copilul va putea fi recompensat cu o bucata mai mare de ciocolata sau chiar una intreaga.


Sistemul pe baza de tokeni

Acest sistem de premiere poate fi utilizat cu aceeasi eficienta ca si sistemul de recompensare materiala imediata (cel cunoscut la inceputul terapiei), insa se deosebeste prin faptul ca “recompensa” imediata este reprezentata printr-o steluta, o bila, o masina etc.
In momentul in care copilul a inteles ideea de recompensare a unui raspuns bun sau a unui comportament pozitiv, acesta va coopera, astfel incat sa adune numarul de stelute stabilit pentru a primi recompensa.

Exista 3 tipuri de tokeni:

1.Tokeni de masa (la lectii)

- Tokenii vor sta la vedere, iar copilul va sti cand s-au terminat si cand va primi recompensa.
- Recompensa va fi la alegere, dar intr-o cantitate mai mare.
- In functie de numarul intrebarilor (SD-urilor), se va stabili un numar de tokeni pentru fiecare program in parte.
- La programele dificile se va stabili un numar mai mic de tokeni (5-6), astfel incat programul sa fie terminat mai repede, iar la cele usoare, numarul SD-urilor poate fi mai mare (6-10), deci va primi recompensa dupa mai multe raspunsuri.
- Tokenii vor fi atragatori, astfel incat interesul copilului sa fie crescut: abtibilduri, cartonase, cifre, litere, stelute, lego, banuti in pusculita etc.
- Regulile de acordare a unui token sunt aceleasi ca si in cazul celorlalte recompense: pentru un raspuns corect, se va oferi un token pe plansa, pentru un raspuns incorect, se va lua un token de pe plansa, pentru un raspuns dublu sau nesatisfacator “poti mai bine”, nu se va da tokenul, dar nici nu se va lua de pe plansa.

2.Tokenii de bord

- Pot fi sub forma de imagini, abtibilduri, fete zambitoare etc si vor fi lipiti pe un panou, dupa fiecare activitate/program, astfel incat copilul sa stie cand se va termina lectia.
- Acest sistem de premiere ii ofera copilului o motivatie in plus prin faptul ca numarul lectiilor se diminueaza odata cu lipirea sau marcarea fiecarui program in parte pe acel panou si prin recompensa finala, ce va fi oferita dupa finalizarea orei de terapie.
- Tokenii de bord pot fi oferiti si pentru comportamente pozitive
- Lectia se va termina obligatoriu in momentul in care copilul a strans toti tokenii pe panou.
- Recompensa finala trebuie sa fie mult mai mare decat restul recompenselor oferite pe parcursul lectiilor si poate fi reprezentata de un joc preferat, o activitate preferata (sarit pe trambulina, fotbal, baschet, desenat) , sucul preferat etc.


3.Tokenii din timpul liber, gradinita, scoala

- Vor fi oferiti pentru comportamente pozitive, pentru cooperare, pentru finalizarea cu succes a unor activitati, pentru interactiunea sau jocurile cu ceilalti copii sau cu alte personae etc.
- Exemple de tokeni: abtibilduri, banuti, fete zambitoare, cartonase.
- Recompensa va fi oferita la sfarsitul zilei: calculator, TV, jocul preferat, mers in parc, mers la cumparaturi etc.
Exemple si detalii pe:
http://autismterapie.wordpress.com/category/terapie-autism/despre-autism/recompense-situatii-si-exemple/

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns columbiana spune:


Claudia, tu lucrezi cu copii cu autism? Pentru copii mai marisori care sunt foarte usor afectati, dupa terapia ABA mai exista programe?

http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=137759

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns mat_claudia spune:

Din punctul meu de vedere, terapia trebuie continuata atata vreme cat copilul are nevoie de sprijin. Imaginati-va ca putem avea aceleasi coordonate ca si in cazul educatiei normale. In momentul in care un copil, cu sau fara nevoi speciale, intampina dificultati de invatare, de socializare, de adaptare in general, suntem nevoiti sa stimulam cat mai intens acea arie afectata. Nu stiu in ce masura copilul dumneavoastra are sau nu nevoie de terapie efectiva, dar va sugerez sa va concentrati mai mult atentia asupra problemelor pe care le sesizati ca fiind mai frecvente. Pot fi elaborate atat programe individualizate, cat si un program de lucru organizat, astfel incat activitatile copilului sa fie mai eficiente si sa-l ajute sa invete mai usor.
Daca doriti sa discutam in detaliu, puteti sa-mi trimiteti un mail cu mai multe informatii, astfel incat sa va pot da niste sfaturi mai concludente. Adresa mea de mail este : mat_claudia@yahoo.com

Mergi la inceput