Educatia acasa (homeschooling)

Raspunsuri - Pagina 28

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns sinzi_ana spune:

Amoga, un adult nu este un copil si nu mai poate fi...
Copiii vad altfel lumea, gandesc altfel, deseneaza altfel...oricat de apropiati am fi de copiii nostrii nu mai putem fi copiii!!!!
Deci un copil-pedagog si un adult-pedagog sunt lucruri diferite...Nu ma refeream la copiii pedagogi cand afirmam ca trebuie sa ai ceva studii de pedagogie...ma refeream la adulti!!!!
Si ca o paranteza, la noi la gradi copii de 3-7 ani lucreaza impreuna (cei de 7-10 ani si tot asa), in plus in fiecare zi sunt 2 reprezentati de la clasele mai mari care vin la cei mici pentru a lucra cu ei, pentru a le "preda"!!!!
Copiii care au "masterat" o lectie (indiferent de ce varsta au, lectiile nu sunt sortate pe varste, ci pur si simplu depind de capacitatea copilului de a si le insusi) pot preda lectia respectiva altor copiii (de multe ori sunt copiii mai mici care "predau" o lectie celor mai mari!!!!)

Am exemplificat ca multi parinti vin cu copiii la noi la gradi si ne spun ce multe au reusit ei sa isi invete copiii...iar apoi constatam ca de fapt copilul a memorat niste concepte fara sa le dea vre-un sens...Si cu toti stim ca e mai greu sa dezveti decat sa inveti!!!!!

Afirmi ca daca parintele a invatat odata cum e cu adunarea, poate sa invete si un copil...multi parinti ar putea...dar si mai multi nu ar putea...Iar raspunsul e simplu...cati dintre noi isi aduc aminte ce si cum anume au invatat la 3-4-5 ani? Cum au perceput ei informatia pentru prima data??? Cand exact au invatat sa citeasca, si cum?? Care au fost primele cuvinte pe care le-au citit si cum au perceput ei citirea?? Care a fost prima adunare pe care au facut-o singuri si cu ce au asociat adunarea???
Daca tu iti aduci aminte toate amanuntele, atunci intr-adevar poti fii copil din nou, si poti privi informatia cu ochii lor...

Daca tu spui ca adunarea inseamna un mar plus un mar egal doua mere iti dau o tema pentru acasa: invata un copil de 3-4-5 ani care inca nu stie ce e adunarea asta: un mar plus un mar egal 2 mere...apoi dupa ce a invatat intreaba-l cat fac o para plus un mar???? (majoritatea nu vor stii, pentru ca 2 mere fac doar 1mar+1mar...si nu vor invata despre cantitate in sine)


Montessori nu este singura metoda de a invata/educa un copil...dar nici HS nu este singura!!!
Spui ca ma limitez la montessori...atunci si tu te limitezi la HS...
Mie nu imi place sa fiu extremista, sa cred ca tuturor copiilor le prieste un anumit mediu...
La noi (la amandoi) s-a potrivit scoala asta, sist montessori, educatoarele, colegii si suntem foarte multumiti...
Asta nu inseamna ca toti copiii s-ar acomoda in acelasi mediu...
Fiecare copil e diferit de asta cred ca orice parinte treubuie sa isi asculte copilul, sa il inteleaga, sa il expuna la cat mai multe situatii, sa ii arate cat mai multe optiuni...
Si apoi sa se lase in voia deciziei lui...indiferent ca are 2 ani sau 20...
Eu cred ca fiecare problema, fiecare situatie are mult mai mult decat o rezolvare...Noi ca parinti, ar trebui sa ii aratam copilului cat mai multe dintre ele...si eventual sa il lasam si pe el sa gaseasca o rezolvare proprie...



It is not giving children more that spoils them; it is giving them more to avoid confrontation

Sinzi, Radu si David psihologul
:
varsta, poze, 3000km prin Romania


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sinzi_ana spune:

PS...
Amoga, nu vreau sa ma contrazic cu nimeni, si nici nu vreau sa te superi ca am alte pareri...
Nu fac altceva decat sa povestesc ce am invatat si eu din propria experienta...(am predat la gradi si in Ro, in sist romanesc, si aici in US...in sist montessori...si fac o mare diferenta intre prima si a doua!!!) Iar David a fost la gradi si in Ro (adevarat ca putin timip, si acum de 2 ani este aici la montessori...diferenta este enorma!!!!!)



It is not giving children more that spoils them; it is giving them more to avoid confrontation

Sinzi, Radu si David psihologul
:
varsta, poze, 3000km prin Romania


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns inaioana spune:

quote:
Originally posted by sinzi_ana

Montessori nu este singura metoda de a invata/educa un copil...dar nici HS nu este singura!!!
Spui ca ma limitez la montessori...atunci si tu te limitezi la HS...



Sanziana, diferenta este ca HS nu este o metoda in sine, poti face homeschooling folosind exclusiv metoda Montessori, asa cum o poti face folosind Waldorf sau orice altceva ti se potriveste tie si copiilor. Pe cand Montessori este o singura metoda. Deci nu se pot compara in felul asta.

Cat despre adunare...eu nu prea inteleg ce vrei sa spui. Katja , de exemplu, stie sa numere (nu spun aici ca stie poezia numerelor ci ca stie sa numere obiecte) si a inceput sa faca adunari si scaderi simple. Ca asa a vrut ea. M-a intreeebat si i-am raspuns. Are notiunea de multime, de cantitate cum zici, pentru ca nu numara numai acelasi tip de obiecte (desi, de cele mai multe ori asa face).Dar , de exemplu face si asa: isi numara jucariile: "asaaa, am 5 legume" (le amesteca rosii cu alte alea, legume toate si le aseaza in sir)apoi continua cu altceva, sa zicem tacamuri "si am si 3 tacamuri!". Apoi le numara pe toate la gramada "am 8 d-astea", deci cinci d-alea si cu trei d-astea sunt oooopt!" si urla la mine care nu-s atenta: "Maaami, io fac matematicaaa!"

Eu nu o incurajez prea tare si nici nu ii pun piedici. E treaba ei, ii raspund daca ma intreaba, nu vorbesc neintrebata.

Ioana cu Serghei (2 mai 2006) si Katja (30 martie 2004)



http://educatielibera.blogspot.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns amoga spune:

quote:
Originally posted by sinzi_ana
Daca tu spui ca adunarea inseamna un mar plus un mar egal doua mere iti dau o tema pentru acasa: invata un copil de 3-4-5 ani care inca nu stie ce e adunarea asta: un mar plus un mar egal 2 mere...apoi dupa ce a invatat intreaba-l cat fac o para plus un mar???? (majoritatea nu vor stii, pentru ca 2 mere fac doar 1mar+1mar...si nu vor invata despre cantitate in sine)



Ei bine, cit fac o para si cu un mar? (N-am introdus inca abstractia plus, +, nu-i asa?)

Sincer, m-as astepta fie sa-mi raspunda ca fac tot o para si un mar, fie sa-mi spuna ca nu inteleg ce-i intreb. (Cam acelasi gen de raspuns ca si la intrebarea: cit face un mar?)

Raspunsul "doua fructe", pe care presupun ca l-ai fi considerat corect, inseamna ca copilul in chestiune sa realizeze doua chestii: (1) ca atit marul, cit si para sunt fructe si (2) ca eu la fructe ma gindesc cind ii cer sa le adune, desi ii spun de mar si de para. Ceea ce e altceva decit o adunare.

Si-atunci, un copil care a inteles cum vine treaba cu doua mere puse-mpreuna, cred ca va fi in stare sa raspunda corect la intrebarea: da' o para si cu inca o para cit fac? Ceea ce e, in definitiv, esenta adunarii.

(Apropo, nu era si-o vorba prin popor: "Sa nu amestecam merele cu perele!"? :-) Cred ca prin America de Nord e cu mere si portocale.)


quote:
Originally posted by sinzi_ana
Montessori nu este singura metoda de a invata/educa un copil...dar nici HS nu este singura!!!



Nu stiu daca sunt chiar comparabile. HS e ca un fel de categorie (exista multe moduri in care poti practica HS), in timp ce --din cite stiu; nefiind foarte in tema-- Montessori e mai degraba o metoda bine pusa la punct de Maria Montessori, in prima jumatate a secolului trecut.


quote:
Originally posted by sinzi_ana
Spui ca ma limitez la montessori...atunci si tu te limitezi la HS...



Nu cred c-am zis asta. N-am nimic impotriva optiunii tale. Si, cel putin pina ma lamuresc care-i treaba, n-am nimic nici impotriva metodei Montessori. (Dupa cum o descrii, suna super-interesant.)

Cit despre "limitarea" la HS e ca si cum as avea de ales intre o mie de moduri diferite de a face educatie :-)...


quote:
Originally posted by sinzi_ana
Mie nu imi place sa fiu extremista, sa cred ca tuturor copiilor le prieste un anumit mediu... [...]



Asisderea si-n ce ma priveste.

In sfirsit, imi pare ca noi doi mai mult ne asemanam ca opinii, decit ne diferentiem...


A.M.


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns inaioana spune:

quote:
Originally posted by amoga

(N-am introdus inca abstractia plus, +, nu-i asa?)




Exact.
Ei invata sa adune sau sa scada inainte de a invata sa transcrie asta in limbajul abstract conventional.Cred ca ala mai mult ii incurca. Eu cred ca in orice stiinta exacta trebuie pornit de la fenomen.Daca intelege fenomenul (il practica) transcrierea conventionala e floare la ureche. Daca o iei de la coada la cap (intai invatam ce inseamna "+" si dupa aia adunam) atunci sunt mai posibile esecurile. Si alt lucru important: trebuie ca totul sa se intample in urma interesului copilului.
Katja nu stie cifrele si nici simbolurile + si - , dar stie sa numere chestii, sa adune si sa scada...

Ioana cu Serghei (2 mai 2006) si Katja (30 martie 2004)



http://educatielibera.blogspot.com/

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sinzi_ana spune:

quote:
Originally posted by inaioana

quote:
Originally posted by sinzi_ana

Montessori nu este singura metoda de a invata/educa un copil...dar nici HS nu este singura!!!
Spui ca ma limitez la montessori...atunci si tu te limitezi la HS...



[green]Sanziana, diferenta este ca HS nu este o metoda in sine, poti face homeschooling folosind exclusiv metoda Montessori, asa cum o poti face folosind Waldorf sau orice altceva ti se potriveste tie si copiilor. Pe cand Montessori este o singura metoda. Deci nu se pot compara in felul asta.



[font=Verdana]http://educatielibera.blogspot.com/



Ma refeream ca te limitezi in a-i oferi copilului doar HS!!! Si nu o alta alternativa ca o scoala sau alta....
Eu i-am oferit alternativa, si atunci cand vad ca nu mai merge cu placere acolo, ca are probleme de adaptare...ca este trist...sau orice altceva, atunci da...am sa incerc HS...(daca copilului ii place...atunci e solutia cea mai buna pt el)



It is not giving children more that spoils them; it is giving them more to avoid confrontation

Sinzi, Radu si David psihologul
:
varsta, poze, 3000km prin Romania


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sinzi_ana spune:

Inaioana, da...putem vb de adunare atunci cand copilul stapaneste numerele...
Uf...e asa mult de explicat...am sa incerc sa o fac pe scurt (deci ma repet, metoda montessori - in Ro era memorare pur si simplu)
Copilului ii sunt introduse numere ca simbol grafic, vizual si tactil (exista niste placute pe care sunt insciptionate numerele in nisip, iar copilul traseaza cu mana peste numar, ii simte forma si miscarea mainii care ii va folosi mai tarziu in a scrie cifra - acelasi lucru facem si cu literele). Se incep cu numerele de la 1-5...
I se arata numerele, i se repeta numele numarului (doar atat cat copilul arata interes...se plictiseste, nu mai este atent, lectia se strange si se pune inapoi pe raft...cand copilul o solicita din nou, se reia).
Sunt foarte multe "jocuri" cu numere...cateva dintre ele ar fi: "punguta misterioasa": 10 forme de lemn cu numerele inscriptionate pe ele, si 10 pungute opace cu "surprize" a cate 1-2-3-4...10 marbles diferit colorate in ele...Copilul ordoneaza numerele crescator 1-10 si apoi desface fiecare punguta in parte si aseaza bilele in functie de cate sunt la nr corespunzator...
Alt "joc" ar fi "puzzle-ul numerelor" un sir de placute de lemn care au la capete un zig zag...ele trebuie potrivite in ordine crescatoare...alt joc ar fi (unde le este introdusa si notiunea de element) "numerical rods" (nu stiu care ar fi traducerea in ro...poate betze), sunt niste "betze" care contin de la 1 element la 10 elemente (1 element rosu, unul albastru), ele se ordoneaza incepand cu batzul cu un singur elemenet pana la cel cu 10 si se creeaza o "scara" a numerelor...
Alt "joc" este "spindle box" 10 cutii, fiecare cutie are inscriptionat un numar, si copilul pune in fiecare cutie nr respectiv de bete...
In fine...(asta e un mic exemplu) prin multe exercitii, repetare copilul insuseste notiunea de cantitate cu numarul atribuit!!! Invata ca reprezentarea grafica este de fapt o cantitate, poate sa isi dea seama vizual (fara sa mai numere) cand avem un singur element, sau mai multe (in general creierul uman poate sa vizualizeze pana la 5 elemente fara sa numere si o face exact)
Abia apoi, cand copilul este familiar cu numerele, stie exact ce reprezinta, ce inseamna graficul lui, poate sa treaca la adunare (pana la 10 in cazul de fata)
Montessori nu va pune un copil sa calculeze 1+1=2 fara o baza cantitativa, mult timp va avea ca ajutor "jocuri" care il ajuta si la inmultire, si la adunare cu fractii, si la impartire... (David deja face impartiri, inmultiri si fractii, dar fara sa stie notiunea de impartire sau inmultire...).
Le fac "babeste" (cum a spus Ioana ca face fetita ei: 3 farfuri plus 5 cani fac 8 d-astea) si nu 3+5=8
Abia cand copii sunt pregatiti si mastereaza "jocurile" trec la reprezentarea grafica pe hartie, si apoi incet/incet se elimina cantitatile (pe care oricum copilul le vizualizeaza in minte, ori de cate ori face o operatiune matematica)...

Uf...m-am intins...sper ca am explicat bine...
De asta am spus...ca nu intotdeauna un parinte stie cum sa explice, are rabdarea sa lase copilul sa aprofundeze, sa inteleaga ce inseamna un numar...
Multi sunt grabiti sa numere copilul pana la 100 si sa treaca la adunari..fara sa se intrebe daca copilul a princeput, daca el face legatura intre numar si cantitate, daca stie macar sa aranjeze numerele singur in ordine crescatoare si logica...



It is not giving children more that spoils them; it is giving them more to avoid confrontation

Sinzi, Radu si David psihologul
:
varsta, poze, 3000km prin Romania


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sinzi_ana spune:

Amoga, scuze...am vrut sa spun o para plus o para!!!! nu stiu de ce mi-a iesit mar!!!!
Daca copilul nu cunoaste notiunea de numar, atunci pentru el faptul ca un mar cu un mar sunt doua mere nu inseamna ca acelasi lucru se intampla cu alte obiecte , pt el foarte simplu...ca un mar cu un mar sunt 2 mere si atat!!!!



It is not giving children more that spoils them; it is giving them more to avoid confrontation

Sinzi, Radu si David psihologul
:
varsta, poze, 3000km prin Romania


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns sinzi_ana spune:

Eh...si pana la urma toti am spus acelasi lucru in alte forme!!!!

Inaioana, putini parinti sunt cei care nu trec direct la numere si notiuni abstracte (si putine scoli de fapt), de asta am spus ca poti sa ai si doctorat in matematica si sa nu realizezi ca un copil de fapt are nevoie de mere si cratiti sa invete un numar si nu de "flash card-uri!!!" (am avut multe exemple de copii cu asmenea parinti!!!)


Ma gandesc acum ca si eu practic un fel de HS cu David...
Avem program scurt la gradi (norocul nostru) si apoi acasa exploram (si facem mult sport - caci ne place), avem o gasca mare si variata de prieteni, calatorim foarte mult (David e foarte "toba de carte" cand e vb de continente, tzari, oceane, caci multe le-a vazut cu ochii lui)...

Ps...Ioana, mi-a placut f mult pozitia ta referitor la feminism!!!! Si eu sunt pe aceiasi "creanga"



It is not giving children more that spoils them; it is giving them more to avoid confrontation

Sinzi, Radu si David psihologul
:
varsta, poze, 3000km prin Romania


Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns amoga spune:

quote:
Originally posted by sinzi_ana
Amoga, scuze...am vrut sa spun o para plus o para!!!! nu stiu de ce mi-a iesit mar!!!!



O fi de la altoi :-)...


quote:
Originally posted by sinzi_ana
Daca copilul nu cunoaste notiunea de numar, atunci pentru el faptul ca un mar cu un mar sunt doua mere nu inseamna ca acelasi lucru se intampla cu alte obiecte , pt el foarte simplu...ca un mar cu un mar sunt 2 mere si atat!!!!



Ohh, acu-nteleg, adicatelea trebuie invatat mai intii "unu, doi, trei,..." si abia apoi "unu si cu unu fac doi".

Si pentru asta treb'e studiat pedagogie si psihologia copilului? Uau! Mie-mi parea ca e doar ceea ce ar face orice om normal. Idem si cu citit inainte de scris; vorbit inainte de citit; s.a.m.d.

Pe bune, eu cred ca majoritatea parintilor intuiesc foarte bine cum trebuie "predate" chestiile acestea elementare. Si de indata ce copilul cistiga putina independenta (stie citi, scrie, si nu se sperie de citeva socoteli), poa' sa "preia cirma" si sa decida ce vrea sa invete in pasul urmator. Parintelui ii ramine rolul de a se asigura ca copilul nu duce lipsa de "oportunitati", adica de subiecte tentante, ce merita studiate...


A.M.


ps/ Si-n ce ma priveste nu ma limitez la homeschooling. Simpatizez cu ideea de unschooling, dar nu resping aprioric nimic. Nici macar scoala aia care nu m-a impresionat. Pina la urma, probabil ca nu i-ar strica copilului sa experimenteze din fiecare. S-ar lamuri mai bine care ce e, si ar putea sa judece singur care i se potriveste mai bine.


Mergi la inceput