Educatia acasa (homeschooling)
Raspunsuri - Pagina 22
irina.c. spune:
apropo de matematica in scoala- obiect la care eu n-am "stralucit" niciodata- profesoara ne predase matricile si n-am inteles nimic, asa ca am luat 2 la lucrare.Asa ca m-am pus acasa pe invatat singura, folosind doar manualul, si am luat 9.
ceea ce vreau sa spun e ca ,daca avem manualele necesare, si interesul pentru subiect, putem invata si singuri, profesorii nu sunt indispensabili.De ex., eu am avut de mica o pasiune pentru natura, imi placea sa bat coclaurile, sa fac ierbare, sa citesc despre plante si animale, stateam cu orele la muzeul de stiinte ale naturii, etc..Din pacate parintii nu mi-au incurajat aceasta inclinatie, ca "pierdeam timpul" trebuia sa invat pentru scoala.
Iar in scoala...si acum imi amintesc"teroarea " de la unele ore, unde invatam de frica profesorului, nu din placerea pentru obiect.Simt ca in scoala am pierdut iremediabil ceva din sufletul meu, precum si placerea de a invata.Cu toate acestea, paradoxal, am ramas cu o dragoste fata de scoala, mi-am dorit sa fiu profesoara, asa ca am intrat in invatamant. Cu mult entuziasm, normal. Pe care l-am pierdut in al doilea an, ,nu mai dau detalii de ce.Si totusi am ramas, inca sperand. Anul trecut am lucrat din nou in scoala normala (norma de baza e la sc. speciala), la clasa intai.Si atunci mi-am dat seama(nu eram chiar foarte convinsa) ce solutie buna ar fi HS pentru copiii mei, ca sa nu fie nevoiti sa intre in mizeria asta de sistem de invatamant.Deocamdata, financiar, nu mi-as permite aceasta solutie, dar imi doresc f. mult ca HS sa fie legal in Ro. Irina, mami de
bb Ilinca(26 aprilie '04) si de
bb Teodora(26 august 2007)
am blog ![]()
doruletz spune:
quote:
Originally posted by amoga
De ce crezi ca un copil care invata numai ceea ce il intereseaza ("unschooled") ar invata mai putin decit unul care invata numai ceea ce-i spun altii ("schooled")?
Pentru ca asta pare sa fie supozitia pe care o faci cind lasi sa se-nteleaga ca un copil nescolit e de presupus sa nu stie nici o ("boaba dintr-o") limba straina, sau sa-i lipseasca cultura generala.
Nu am facut nici o supozitie, am luat in considerare principiul enuntat de unschooling: scoala le baga copiilor in cap tot felul de informatii 'inutile', acasa noi ii lasam sa invete ce vor sub pretext ca ceea ce nu-l intereseaza nu-i va fi necesar niciodata.
Spuneam doar ca e posibil ca anumite informatii sa nu-l intereseze in adolescenta dar cu toate astea sa-i fie de folos mai tarziu.
De aceea mi se pare ca ideea de a invata "chestii inutile" devreme nu e chiar asa de 'oribila' ci porneste de la premiza ca nu toti oamenii raman la pasiunile pe care le au la varsta de 15 ani. Unii vor dori mai tarziu sa-si schimbe orientarea pe care si-au ales-o in adolescenta, acestor persoane le va fi de folos un orizont mai larg de cunostinte de baza in diverse domenii. Si cand nu stiu exact ce informatii imi trebuie mai tarziu e mai sanatos sa iau cate putin din fiecare in momentul in care am capacitatea sa le asimilez mai usor chiar daca nu toate imi sunt pe 'plac' la vremea respectiva.
Mie aceasta atitudine mi se pare una "orientata spre viitor" spre deosebire de aceea in care copilul e lasat sa aprofundeze doar activitatea care ii place la un moment dat pe principiul "daca e pasionat de cosntructii la 10 ani, va deveni arhitect si asa va ramane toata viata, prin urmare nu-i va fi niciodata necesar sa stie cine a fost dostoievski".
Cel putin asa zice acest articol:
" Dar mai exista si alt motiv pentru care detesta ideea ca unii copii ar putea invata ce vor si cand vor. Ei nu vor invata toti exact aceleasi lucruri!Unii dintre ei nu vor invata niciodata sa analizeze stilistic un poem! Unii nu vor invata niciodata sa faca diagrama unei fraze sau sa compuna un solfegiu! Altii nu vor citi niciodata Iulius Caesar! Unii nu vor diseca niciodata o broasca! Altii nu vor stii niciodata procedura exacta prin care o initiativa legislativa trece prin Congres! Ei bine, intr-devar, asta e prea oribil de imaginat."... etc
Nu stiu daca e 'articol stiintific' sau 'opinia personala a unui om obisnuit' deci nu-mi dau seama daca am voie sa imi dau si eu cu parerea despre el dar indraznesc totusi sa spun ca nu sunt de acord cu multe din ideile de acolo, printre care si aceea ca ar trebui sa ne intoarcem la modelul societatilor tribale in care 'instructia' se termina la 12-13 ani adica in momentul cand copilul a preluat 'experienta' parintelui si nimic mai mult. Nu degeaba societatile primitive contemporane sunt pe cale de disparitie, tocmai pentru ca sunt prea specializate si ca nu folosesc la maxim neotenia (caracter ce a favorizat evolutia umana, curiozitatea si capacitatea -unica in lumea animala- de a invata pe o perioada foarte lunga de timp, pana maturitatea sexuala)
inaioana, nu stiu ce ti s-a parut tie 'necivilizat' in mesajul meu (probabil faptul ca nu suntem de acord?), mi-am spus obiectiile (nestiintifice desigur) la articolele care au fost puse aici sau pe site-urile citate, acolo am citit despre scolile frecventate de copii saraci si 'ne-albi' si despre cele care scot idioti pe banda rulanta. Nu stiu care din aceste articole sunt 'studii stiintifice si care sunt "parerile personale ale oamenilor obisnuiti" insa credeam ca avem voie sa spunem ce gandim despre oricare dintre ele.
quote:
Originally posted by inaioana
3)Corect. Si ce-i cu asta?
asta e o abordare agresiva si nu invita deloc la 'dialogul' pe care ti-l doresti ci la un monolog auto-admirativ... insa pentru asta nu e nevoie de forum, d'aia exista blogurile
irina, din ceea ce spui tu eu inteleg ca nu scoala a fost de vina ca nu ti-ai urmat pasiunea ci parintii tai ti-au interzis-o (din pacate). Pe mine nu ma stresau notele pe care le primeam ci atitudinea parintilor mei fata de ele. Pentru a nu repeta aceste erori nu e neaparat necesar sa ne retragem copiii din scoli, e de ajuns sa ne schimbam noi atitudinea fata de ele iar copiii nostri ne vor imita.
Desigur cele de mai sus reprezinta opinia mea personala si nu o "abordare stiintifica a subiectului"
crism spune:
Noi practicam homeschool(nu unschool, insa)de 3 ani. Baiatul cel mare este in clasa 1 iar cu fetita mijlocie fac gradinita.
Am ales metoda clasica (trivium) explicata de ioana, cu care fara permisiune am copiat de pe siteul ei pe care intamplator l-am gasit si pentru care ii multumesc pentru traducere.
Amandoi copii fac activitati extrascolare, mergem la biblioteca, balet, chitara iarna, iar vara sporturi. Copii nu au probleme de socializare, in parte datorita personalitatilor, dar si a faptului ca facem parte din grupuri de copii cu parinti.
Este full time job, dar are multe recompense pentru mine personal. De altfel am parte de un sot care ajuta cum intra pe usa de la servici si care ma suporta 100% in disciplina si educarea copiilor . Avem o rutina zilnica in care copii ajuta sa puna masa, sa isi stranga jucariile si ajute la curatenia generala. Este o rutina pe care incerc sa o impun pentru ca dezavantajul hslui este lipsa de rutina. Sunt constienta de faptul ca in societatea americana si nu numai nevoia de disciplina este necesara pentru a avea succes.
Un motiv pentru care nu sunt de acord cu unschoolul/Charlotte
Mason este lipsa de program.
Acesta este pe scurt ce facem, dar in lung este program de 8 ore cu pauze bineinteles, pauze de masa, de relaxare, de jucat, de citit si de uitat la tv.:)
Homeschoolul nu este pentru toata lumea si nu este fara probleme, dar este o alegere buna pentru noi pentru moment. :)
Trivium in latina insemna trei cåi. Aceasta metoda se concentreaza asupra unei programe scolare pe trei-niveluri descrise ca : gramatic, logic si retoric. Aceasta divizare reprezinta cele sapte arte liberale predate in universitatile medievale. Aceasta metoda se defineste un pic altfel in timpurile noaste. De exemplu:
· Nivelul gramatic- inseamna regulile fundamentale ale oricarei stiinte, arte or obiect de studiu. In aceasta metoda insemna informatiile de baza, datele pe care un copil pana la aproximativ 12 ani ar trebui sa le stie.
· Nivelul logic- inseamna studierea rationala si a concluziilor pe care te poti bizui. Inseamna o gandire critica unde copilul invata sa se uite dupa adevar in informatii, sa discearna neadevarul sau informatia manipulata, recunoscand cum aceste manipulatii isi iau locul.
· Nivelul retoric- O definitie ar putea insemna - studiul de a folosi limbajul, exprimarea efectiv. In contextul de trivium aceasta inseamna combinand informatiile de baza (gramatic) cu gandirea critica (logic) intr-un singur "tot" apoi fiind in stare sa fie comunicate aceste lucruri celorlati.
De exemplu un om de stiinta modern poate integra cunostiintele de baza (gramatic) si gandirea logica (logic) in campul lui de cercetare ca apoi sa urmeze o noua cale catre descoperiri depasind imaginatia.
Parintii care urmeaza aceasta metoda incorporeaza in programa scolara studiul radacinilor cuvintelor care provin din latina, greaca.
Cristina, mamica lui Connor(5), Elena(3) si a inca unui baietel in Mai. :)
Mihai33 spune:
Foarte interesant subiect. Nu am reusit sa citesc tot ce ati scris...am insa o nelamurire : aceste sisteme HS si US cam pina la ce virsta a copilului pot fi practicate? Intreb asta din perspectiva faptului ca poate copilul va dori sa urmeze o facultate , sa se specializeze intr-un anumit domeniu iar ca sa faca asta are nevoie de diploma de bac, iar ca sa dea bacul trebuie sa sustina un examen la mai multe discipline, pe o anumita programa etc. Se va pregati acasa pentru un potential examen de bac?
Mihai
crism spune:
Un copil poate fii invatat acasa pana la liceu. Acuma sunt colege/universitati care te lasa sa inveti acasa on line fara sa participi in clasa. Toti elevii sunt testati inainte sa intre la un colegiu, de fapt poti testa copii la scoli publice incepand din clasa a 3-a.
Cristina, mamica lui Connor(7), Elena(4) si Zeke(18 luni)
Mihai33 spune:
Merci pentru raspuns...deci practic copilul va trebui sa urmeze oarecum programa scolara. Pe mine exact asta ma ingrozeste referitor la sistemul de invatamint din Ro, programa, nebunia cu manualele alternative, isteria mediatatiilor la orice de la matematica, limbi straine pina la geografie etc. Ca al doilea job predau in invatamintul superior si constat cu tristete pe an ce trece efectele dezastroase pe care haosul din invatamint le are asupra copiilor.
Evaluarile de care spui ar presupune parcurgerea programei si a minunatelor manuale de catre copii :)
Mihai
irina.c. spune:
chiar vroiam si eu sa aduc in discutie subiectul "meditatii".Practic s-a creat un sistem paralel cu scoala Irina, mami de
bb Ilinca(26 aprilie '04) si de
bb Teodora(26 august 2007)
am blog ![]()
irina.c. spune:
quote:pai e cam greu sa-ti schimbi atitudinea avand in vedere sistemul din Ro.Cand copilul vine acasa cu zeci de pagini drept tema acasa inca de la gradinita, ce optiune ai?sa-l trimiti cu temele nefacute sau sa-l chinui sa le termine, ca sa aiba note decente si sa "izbandeasca" in viata?Mai ales acum, cand , ce tampenie, se tine cont de note. Irina, mami de
Originally posted by doruletzirina, din ceea ce spui tu eu inteleg ca nu scoala a fost de vina ca nu ti-ai urmat pasiunea ci parintii tai ti-au interzis-o (din pacate). Pe mine nu ma stresau notele pe care le primeam ci atitudinea parintilor mei fata de ele. Pentru a nu repeta aceste erori nu e neaparat necesar sa ne retragem copiii din scoli, e de ajuns sa ne schimbam noi atitudinea fata de ele iar copiii nostri ne vor imita.Desigur cele de mai sus reprezinta opinia mea personala si nu o "abordare stiintifica a subiectului"
bb Ilinca(26 aprilie '04) si de
bb Teodora(26 august 2007) am blog
inaioana spune:
Mihai, intru pe fuga ca sa-ti spun ca daca rasfoiesti putin subiectul vei gasi raspunsul pe larg si la intrebarea ta.
Pe scurt: in acest moment, un copil din Romania care teoretic a fost homeschooled poate sa isi obtina transcripts foi matricole, diploma de liceu si ce ii mai trebuie de la o scoala din US spre exemplu, ii sunt recunoscute studiile in Romania fara probleme si poate sa se inscrie la bacalaureat daca doreste sa faca facultatea in Romania (desi nu vad ce motiv ar avea sa doresca asta). Deci se poate absolut legal cu singurul amendament ca bacul trebuie sustinut si apoi examenul de admitere la universitate. De alte examene nu are nevoie.
Revin (sper in seara asta) si cu alte raspunsuri.
Ioana cu
Serghei (2 mai 2006) si
Katja (30 martie 2004)
http://educatielibera.blogspot.com/
amoga spune:
quote:
Originally posted by doruletz
Nu am facut nici o supozitie, am luat in considerare principiul enuntat de unschooling: scoala le baga copiilor in cap tot felul de informatii 'inutile', acasa noi ii lasam sa invete ce vor sub pretext ca ceea ce nu-l intereseaza nu-i va fi necesar niciodata.
Okay. Uita enuntul asta si incearca urmatoarea definitie pentru unschooling: este educatie dirijata de cel educat.
Tot ti se mai pare ca cel nescolit trebuie in mod necesar sa stie mai putine decit cel scolit?
quote:
Originally posted by doruletz
Spuneam doar ca e posibil ca anumite informatii sa nu-l intereseze in adolescenta dar cu toate astea sa-i fie de folos mai tarziu.
E posibil. Mai mult chiar: e foarte probabil. Doua intrebari:
- Ce te face sa crezi ca informatiile de care va fi avind nevoie in viitor le va gasi in scoala?
- Scolitul e indopat cu informatie; nescolitul se serveste numai cu ce informatie vrea. Care dintre acestia doi ti se pare ca e mai capabil sa gaseasca informatia de care are nevoie, dar pe care nu o cunoaste inca?
quote:
Originally posted by doruletz
De aceea mi se pare ca ideea de a invata "chestii inutile" devreme nu e chiar asa de 'oribila' ci porneste de la premiza ca nu toti oamenii raman la pasiunile pe care le au la varsta de 15 ani.
Nu-i oribila ideea; e doar usor ridicola. E ca si cum te-ai apuca sa suni la telefon la intimplare, stiind sigur ca la unu' din numere (nu stii care) o sa gasesti pe cine cauti. (Metoda unschooling ar fi: nu te obosi sa suni; fa-o doar cind stii numarul celui pe care-l cauti.)
Despre pasiuni:
- Pentru unschooling pasiunea e ceea ce-l "mina pe student in lupta". Pasiunea e incurajata si promovata prin orice mijloc posibil.
- Pentru scoala pasiunea e un factor pertubartor. Profesorul de matematica e iritat de cel care viseaza flori si animale din zori si pina-n seara, si care n-arata nici cea mai vaga urma de interes pentru geometria descriptiva. Prin urmare, pasiunea nu este incurajata, ci marginalizata.
Si-atunci: in cine sa avem mai multa incredere ca va fi mai adaptabil la o schimbare (de interes, pasiune)? In cel care si-a urmat dintotdeauna pasiunile dupa cum a stiut mai bine, 'au in cel care a fost mereu ridiculizat atunci cind incerca sa-si urmeze interesul?
quote:
Originally posted by doruletz
Unii vor dori mai tarziu sa-si schimbe orientarea pe care si-au ales-o in adolescenta, acestor persoane le va fi de folos un orizont mai larg de cunostinte de baza in diverse domenii.
"Cunostinte de baza"... Spune-mi, te rog, care din integrale le-ai folosit in ultimele doua saptamini? 'Au poate ai folosit careva formule d-alea de juma' de pagina din chimia organica? 'Au poate ai calculat echilibrarea consumului de curent in reteaua din casa? 'Au poate ai facut o analiza sintactica si morfologica a vreunui paragraf luat la intimplare de pe forumul acesta?
Oricare din exemplele enumerate in paragraful precedent sunt genul de subiecte pe care s-ar putea sa vrei sa le stii. Dar nu trebuie sa le stii ca sa poti trai foarte bine in societatea de azi. Si, in fapt, majoritatea nici nu le stiu, chit ca (probabil) au avut de patimit in scoala pe seama lor.
A.M.
