spovedania si......
Raspunsuri - Pagina 28
cataghe spune:
quote:
Originally posted by Elena
Nu, Catalina, in Biblie curva era considerata orice femeie care avea relatii trupesti cu un barbat sau mai multi in afara casatoriei. Stiu ca pentru zilele noastre suna rau de tot, dar asta e situatia....
Iar situatia de care spunea myrrha si care se intalneste frecvent azi, de a avea relatii cu cel ce urmeaza sa iti fie sotz nu prea exista; era hotarita casatoria si gata, asteptai pana atunci.
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
Heh, nu stiu... e plin Vechiul Testament de barbati si femei care se tot casatoresc sau recasatoresc... de fapt, de cele mai multe ori nici nu se pomeneste de casatorie, se spune ca cutare a luat-o pe cutare la el acasa... nu mai vorbesc de barbati carora li se punea pata pe femeia nu stiu cui si si-o insuseau... si nici unii dintre aia nu erau numiti curve sau, ma rog, corespondentul masculin. Deci, de unde exact tragem concluzia ca "curva" se refera in Biblie la sexul extramarital, inteles ca sexul care are loc in afara unei casatorii unice?
quote:
Deci tu crezi, Catalina, ca prezenta Duhului Sfint la cununia religioasa depinde de credinta fiecaruia?
Myrrha, nu, eu am spus ca depinde de fiecare cat de complet se angajeaza, etc. Am inteles exact ceea ce am spus, nici mai mult, nici mai putin.
Pe de alta parte, nu stiu, spune-mi tu, cum e cu prezenta Duhului Sfant la o cununie religioasa in care, sa zicem, unul dintre soti este complet ateu iar celalalt o face din superstitie sau pur si simplu "pentru ca asa se face"?
Insa, repet, chiar daca as fi de acord dintr-un anumit punct de vedere cu supozitia ta, nu o vad ca decurgand pe cale de consecinta din ceea ce am spus eu.
_
"The reports on my death are greatly exaggerated." (Mark Twain)
Elena spune:
Catalina, ai pus o problema foarte importanta.
Chiar si eu ma gandeam zilele trecute sa aduc vorba despre vremurile de atunci si vremurile de acum.
E foarte adevarat ce spui ca in vremurile relatate de VT un barbat putea sa aiba mai multe neveste si chiar sa se desparta de ele, daca le dadea "carte de despartire".
Insa alea erau vremurile ! la toate popoarele, nu numai la cel evreu, poligamia era ceva normal, dar sa stii ca Legea data de Moise a fost una revolutionara pentru acea vreme, oricat ni s-ar parea noua astazi de incredibile unele lucruri scrise acolo. De pilda, Moise a dat mai multa demnitate femeii, prin reglementarile legate de relatia dintre barbat si femeie: daca cineva ia o fata de nevasta si constata ca nu e fecioara, el a spus sa nu arunce cu pietre in ea sau s-o stigmatizeze in fatza la toata lumea, ci fara tam-tam, s-o aduca la tatal ei acasa; sau daca barbatul avea banuieli ca sotia il inseala, sa nu o alunge dupa bunul lui plac, ca i s-a nazarit lui ca ea il inseala, ci doar pe baza de dovezi clare ale infidelitatii ei, putea s-o alunge sau s-o trimita inapoi acasa la tatal ei.
In orice caz, din toate relatarile si povestile din VT despre re-casatorire nu vei intalni alte motive acceptate in afara de moartea partenerului sau adulter. De exemplu Rut s-a recasatorit dupa ce sotul ei a murit, la fel nora lui Iuda, s-a casatorit pe rand cu cei trei frati, pentru ca de fiecare data raminea vaduva, nu din alte motive !!
In ceea ce priveste poligamia din acel timp, a fost acceptata de Dumnezeu din cauza ca asa erau vremurile, deci iata ca El tzine cont de vremuri si oamenii s-au putut mantui si in acele conditii. Totusi, asta nu inseamna ca invatatura Lui se schimba cand se schimba vremurile !! insa atunci cand judeca omul El o face in contextul vremii in care a trait si tinand cont de conditiile specifice fiecarui om!!! intr-un fel va judeca Domnul pe cel care a trait intr-o societate poligama si in alt fel il va judeca pe cel care a trait intr-o societate monogama !!
S-a spus aici ca pe vremuri, bunicile noastre avea 10-12 copii, da, asa este !! dar atunci femeile erau casnice, plus ca de regula aveau in jur bunici, matusi, si tot familionul, deci aveau un ajutor; la mine la tzara asa este/era, toata familia tatalui meu traieste si acum pe aceeasi ulitza si toti se ajuta cu copiii si cu treburile casei. Acum insa, cand majoritatea femeilor lucreaza 8 ore, ajung la 5-6 seara acasa, multe nici nu au familia aproape, sa mai faci 8-10-12 copii este sinucidere !! chiar indraznesc sa spun ca in cazul asta iti bati joc de trupul tau prin supra-extenuare si nu respecti trupul pe care ti l-a dat Dumnezeu !!! sincer, eu nu imi pot imagina cum s-ar descurca o femeie nici cu 5-6 copii si cu servici de 8 ore, care nu are nici un ajutor, dar cu mai multi !! bineinteles, cum am mai spus, am tot respectul pentru femeile care au avut copii multi si care aleg acum in zilele noastre sa aiba multi copii, daca ele se simt fizic si psihic in stare pentru asta sau daca au ajutor sau daca aleg sa fie casnice, este alegerea lor si nimeni n-ar trebui sa le puna la coltz pentru asta ! Dar sa spui ca toate femeile sa aiba cati copii le da organismul lor, asta nu mi se mai pare normal ! Si cu siguranta Domnul nu ar pune asa mare povara peste o femeie, mai ales in conditiile in care scopul nostru pe lumea asta si scopul casatoriei NU este procreerea, ci MANTUIREA !! sunt convinsa ca o femeie se poate mantui la fel de bine, daca alege sa aiba un copil, doi, cinci sau zece, pentru ca ce este important in ochii Domnului este sa-si curateasca inima de pacate !!! asta ne cere El si asta a spus-o El in fel si chip in Biblie : o inima curata si smerita vrea de la noi, nu copii cat mai multi !!! Credinta SUFLETULUI se adreseaza, nu trupului, care-i trecator !! El n-a spus ca n-o sa intre in Imparatie Cerurilor cei care au ales sa aiba mai putini copii, ci a spus clar cine nu vor intra: curvarii, betivii, certaretii, iar lucrurile de care sa ne ferim sunt : "adulter, desfrânare, necur#259;tie, destr#259;b#259;lare, inchinare la idoli, fermec#259;torie, vrajbe, certuri, zavistii, mânii, gâlcevi, dezbin#259;ri, eresuri, pizmuiri, ucideri, betii, chefuri si cele asemenea acestora, pe care vi le spun dinainte, precum dinainte v-am si spus, c#259; cei ce fac unele ca acestea nu vor mosteni împ#259;r#259;tia lui Dumnezeu."
quote:
de fapt, de cele mai multe ori nici nu se pomeneste de casatorie, se spune ca cutare a luat-o pe cutare la el acasa...
Asa e, Catalina, dar in acele vremuri " a lua pe cineva la el acasa" era exact acelasi lucru cum este in zilele noastre sa te casatoresti la primarie sau/si biserica ! pe vremea aia, nu exista primarie, nu exista biserica; era pur si simplu o lege nescrisa, ca cel care ia o femeie acasa la el, aceea devine nevasta lui.
quote:
nu mai vorbesc de barbati carora li se punea pata pe femeia nu stiu cui si si-o insuseau...
Da, e scris si dspre astfel de cazuri, dar daca vei citi vei vedea ca nu ii chiar laudau pentru asemenea fapte, ci aceasta fapta era considerata un mare pacat, era incalcarea uneia din cele 10 porunci, nu ? cel mai cunoscut caz este cel al lui David, cand a luat-o pe Bat-sheba, insa lucrul asta i-a fost considerat pacat, iar proorocul Natan i-a ilustrat limpede prin acea comparatie cu mielusica, ce mare si greu pacat a facut el.
Apoi, ai intrebat de unde stim ca prin curvie se intelege orice impreunare in afara casatoriei si nu se refera doar la femeile care o fac pentru bani. Ei bine, un raspuns il gasim in cuvintele Apostolului Pavel din 1 Corinteni, pe car el-am citat si aseara:
Fugiti de curvie !
Sau nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfânt care este în voi, pe care-l aveti de la Dumnezeu si că voi nu sunteți ai vostri?
"nu stiti ca cine se lipeste de o curva, este un singur trup cu ea ? caci este zis: "cei doi se vor face un singur trup".
De aici se vede clar ca el considera curvia actul in sine, impreunarea cu alta persoana in afara casatoriei, de ce ? pentru ca prin impreunarea cu acea persoana iti pangaresti trupul tau, care este templul Duhului Sfant !! Apostolul nu spune ca este un pacat curvia pentru ca o faci pentru bani sau pentru o placere, daca ar fi fost asa, cu siguranta ne-ar fi spus ! ar fi spus ca cine o face din iubire, atunci e o.k., poti sa ai relatii cu mai multi parteneri !! insa el spune limpede ca actul in sine, faptul ca te faci un singur trup cu unu si cu altul, este o pangarire a trupului tau, indiferent de motivatie.
E adevarat ca se vorbeste mult in Biblie de iubire, dar sa nu confundam lucrurile, in cea mai mare parte este vorba de iubirea agape, nu de iubirea dintre barbat si femeie, nu de eros este vorba, decat strict in cateva pasaje in care se referea la impreunarea in timpul casatoriei.
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
myrrha spune:
Catalina, intr-adevar eram prinsa in dialogul cu Elena si am avut impresia ca sustii ceva de genul "nu e nevoie de cununie, conteaza numai credinta si angajamentul fiecaruia dintre soti."
In cazul in care unul dintre ei e ateu, altul superstitios si vor cununie la biserica ca sa fie in rindul lumii, cred ca poate fi motiv de anulare a cununiei (adica cununia nu a existat), prin aceea ca cei doi nu aveau destula educatie religioasa si pur si simplu nu au inteles ce se petrece cu ei, au spus voturile fara sa stie ce spun, nu au fost liberi in consimtamintul lor din ignoranta
Biserica previne asta prin pregatirea religioasa dinainte; daca cuplul refuza pregatirea religioasa, biserica le refuza cununia.
Cit priveste "curvia" si "preacurvia" pe mine personal ma deranjeaza termenul (nu cred ca as putea face o confesiune incepind cu "am preacurvit de 3 ori"
, mi se pare pur si simplu o traducere incorecta in limba romana, pentru ca adulter si prostitutie, desi ambele foarte grave, nu mi se par totuna, dar trebuie sa ma uit in textul grecesc)
Apoi, da, Iisus a schimbat legea mozaica in aceasta privinta. Matei 19.8 e foarte clar: casatoria trebuie sa fie indisolubila, tocmai ca sa protejeze femeia. Legea lui Moise, desi prin poruncile din Decalog, proteja femeia, totusi le permitea barbatilor sa divorteze pentru ca, spune Matei 19.8, aveau suflete aspre. Crestinismul inoveaza aici si pretinde iubire nelimitata si "definitiva" in casnicie. In 19.9 e si mai limpede: "oricine va lasa pe femeia sa si se va insura cu alta, comite adulter; si cine s-a insurat cu cea lasata comite adulter." E interesant ca nu se punea problema ca femeia sa isi lase barbatul. Noua lege protejeaza femeia de bunul plac al barbatului, ii face egali in legatura casniciei lor.
irina.c. spune:
quote:Acesta e un lucru extraordinar,ar trebui introdus si in Biserica Ortodoxa.Poate asa ar constientiza unii ca vor participa la o Taina care le va afecta intreaga viata,nu la un "targ cu popa":uite banii,fa-mi cununia,ne mai vedem la botezul copilului.
Originally posted by myrrha
Catalina, intr-adevar eram prinsa in dialogul cu Elena si am avut impresia ca sustii ceva de genul "nu e nevoie de cununie, conteaza numai credinta si angajamentul fiecaruia dintre soti."In cazul in care unul dintre ei e ateu, altul superstitios si vor cununie la biserica ca sa fie in rindul lumii, cred ca poate fi motiv de anulare a cununiei (adica cununia nu a existat), prin aceea ca cei doi nu aveau destula educatie religioasa si pur si simplu nu au inteles ce se petrece cu ei, au spus voturile fara sa stie ce spun, nu au fost liberi in consimtamintul lor din ignorantaBiserica previne asta prin pregatirea religioasa dinainte; daca cuplul refuza pregatirea religioasa, biserica le refuza cununia.
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
irina.c. spune:
quote:Si totusi,la 1 Timotei 2:15 se spune:femeia...se va mântui prin naștere de fii, dacă va stărui, cu înțelepciune, în credință, în iubire și în sfințenie.
Originally posted by Elena
Catalina, ai pus o problema foarte importanta. Si cu siguranta Domnul nu ar pune asa mare povara peste o femeie, mai ales in conditiile in care scopul nostru pe lumea asta si scopul casatoriei NU este procreerea, ci MANTUIREA !! sunt convinsa ca o femeie se poate mantui la fel de bine, daca alege sa aiba un copil, doi, cinci sau zece, pentru ca ce este important in ochii Domnului este sa-si curateasca inima de pacate !!!
_"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
Cum interpretezi acest verset totusi?
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
mariuta spune:
quote:
Originally posted by myrrha
Daca divortezi si nu ai alte relatii, nu esti propriu zis in pacat, pentru ca Biserica catolica nu recunoaste divortul, deci te considera in continuare casatorit. Deci te poti impartasi. Daca ai o noua relatii sau te recasatoresti civil biserica catolica te considera in adulter si nu te poti impartasi, dar asta nu te impiedica, ba dimpotriva, sa participi la slujbe duminica si sa duci o viata crestineasca in rest. Daca dupa "recasatorire" cei doi soti aleg sa traiasca in deplina abstinenta, chiar daca locuiesc in aceeasi casa, sint primiti inapoi la impartasanie, nu mai sint in pacat de moarte (adulter).
De fapt, crestinismul e o religie despre daruire. Ti se cere sa daruiesti nelimitat si sa primesti nelimitat. Esti continuu deschis catre ceilalti/celalalt, chiar daca ai vrea sa il refuzi, trebuie sa gasesti puterea sa il reprimesti. Daca nu mai ai loc in tine de primit trebuie sa faci loc, prin smerenie, daca nu mai ai ce da, trebuie sa te umpli, prin viata spirituala si primind de la altii...
E greu, e greu de tot.
myrrha, pe mine pasajul asta m-a speriat putin, dar nu stiu mai nimic despre ce spune teologia catolica in sensul asta...
1. chestia cu divortul - mi se pare ca problema e pusa formal, adica curatia de pacat a celui divortat care se abtine de la relatii sexuale cu terte persoane nu inseamna nicidecum fidelitate fata de (fostul) sot! pana la urma starea de divort e o stare de fapt, fie ca Biserica o recunoaste sau nu si poate exista si in cadrul unei casatorii formale, in care sotii au relatii sexuale regulate cu sau fara metoda calendarului, sau traiesc in abstinenta totala. Divortul real e dat de absenta iubirii.
Deci divortat fiind "ai voie" sa te impartasesti, dar de fapt esti separat de sot si poate, pur si simplu, prea scarbit pentru a avea alte relatii "pacatoase", dar nicidecum "casatorit" cu cel fata de care chipurile nu savarsesti adulter
2. Mi se pare foarte nedrept pentru o persoana care sa zicem a avut neputinta sa nu poate rezista unei casnicii cu un sot violent, sa fie oprita toata viata fie de la impartasanie, fie de la o legatura trupeasca cu un sot bun, cu care poate trai in armonie si mai multa dragoste decat cu primul.
In schimb, daca cineva ar cadea in pacat de cateva ori in timpul casniciei cu un sot (o sotie) foarte bun(a) si s-ar pocai, ar avea acest drept, in virtutea faptului ca s-a lasat de pacat.
3. Nu stiu cum e la catolici, dar la ortodocsi oprirea de la Sfanta Impartasanie inseamna practic excluderea din Biserica. Desigur ca poti participa la slujbe, etc., te poti spovedi, dar nu e acelasi lucru, e ca o casnicie formala ca sa zic asa, pentru ca lipseste relatia directa cu Trupul si Sangele Domnului. In Ortodoxie exista canoane grele, totusi ele sunt intotdeauna adaptate situatiei particulare a fiecaruia precum si situatiei de fapt in care acesta se afla. ma refer aici mai ales la situatia cu a doua casatorie, cand Biserica il primeste totusi inapoi pe cel recasatorit, ii da voie sa se impartaseasca.
Elena spune:
Da, Irina, eu n-am zis sa nu facem deloc copii, am zis doar ca ne putem mantui si cu un copil si cu doi ! iar Apostolul nu spune altfel, nu spune cati copiii tre sa facem, nu spune ca trebuie sa facem atitia cat ne da organismul !
Apoi, sa te intreb si eu cum interpretezi acest verset in cazul maicutelor care au ales sa nu aiba nici un copil ?? daca e sa ne luam strict dupa acest verset, ar insemna ca ele nu se pot mantui pentru ca au ales sa nu aiba nici un copil ! ceea ce e absurd, nu ? caci Domnul nu la numarul de copii se uita la Judecata , ci la sfintenia ta si la curatia din inima ta !! daca o femeie cu unul sau doi copii isi va curata sufletul de pacate si patimi, eu sunt convinsa ca va fi bine primita in fatza Lui !
quote:
Originally posted by irina.c.quote:
Originally posted by Elena
Catalina, ai pus o problema foarte importanta.
Si cu siguranta Domnul nu ar pune asa mare povara peste o femeie, mai ales in conditiile in care scopul nostru pe lumea asta si scopul casatoriei NU este procreerea, ci MANTUIREA !! sunt convinsa ca o femeie se poate mantui la fel de bine, daca alege sa aiba un copil, doi, cinci sau zece, pentru ca ce este important in ochii Domnului este sa-si curateasca inima de pacate !!!
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
Si totusi,la 1 Timotei 2:15 se spune:femeia...se va mântui prin naștere de fii, dacă va stărui, cu înțelepciune, în credință, în iubire și în sfințenie.
Cum interpretezi acest verset totusi?
Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
myrrha spune:
Da, Mariuta, ai dreptate ca e foarte dur. Si da, oprirea de la impartasanie (comuniunea) inseamna ex-comunicare. Homosexualii de la biserica de aici de care iti spuneam mai demult vin duminica de duminica la slujba, probabil se roaga si nu au alte pacate de moarte decit acela ca au relatii homosexuale. Asta ii impiedica sa se impartaseasca, dar nu da motiv nimanui, nici preotului, sa ii judece in vreun fel, pentru ca fiecare avem punctele noastre slabe. Noi nu ne-am putut impartasi aproape un an pentru ca sotul meu avea cd-uri si programe piratate, ceea ce e considerat furt si pacat de moarte, dar pur si simplu nu reuseam sa ne hotarim sa cumparam programele alea
O sa ma gindesc la un raspuns amanuntit la fiecare dintre cele trei obiectii ale tale.
Elena, punctul tau de vedere referitor la procreere si mintuire este si cel al BC. Doar ca nu ai voie sa refuzi darul vietii si darul Domnului, cel mult sa-l eviti. Asta e distinctia intre mijloacele contraceptive pe care o face BC. O sa caut mai tirziu un comentariu la pasajul din Timotei dat de Irina.
Elena spune:
quote:
Cit priveste "curvia" si "preacurvia" pe mine personal ma deranjeaza termenul (nu cred ca as putea face o confesiune incepind cu "am preacurvit de 3 ori" , mi se pare pur si simplu o traducere incorecta in limba romana, pentru ca adulter si prostitutie, desi ambele foarte grave, nu mi se par totuna, dar trebuie sa ma uit in textul grecesc)
myrrha, sa stii ca nici mie nu imi suna bine deloc-deloc, dar spune tu ce termen din Biblie ar corespunde relatiilor extramaritale ? Repet ca nu ma refer la cazul cand urmeaza sa te casatoresti cu cel cu care ai inceput sa ai aceste relatii, ci ma refer la cazul in care ai relatii cu unu sau mai multi parteneri.
Sunt si eu curioasa ce termen gasesti in greaca.
Am sa intreb si eu un preot in legatura cu acest lucru.
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
anka-maria spune:
Scuzati ca intrerup, detinerea de cd-uri piratate e pacat de moarte
? M-am apucat sa citesc si eu lista de pacate. Am bifat o gramada de pacate de moarte acumulate pana acum, de fapt chiar m-am pierdut la un moment dat in numaratoare. Habar n-aveam ca "Sa nu comiti adulter" poate avea asa de multe nuante. Sexul oral intra si el la aceasta categorie ca si masturbarea de altfel. Ejacularea non-vaginala e pacat de moarte.
Cred ca pentru o eventuala spovedanie ar trebui sa vin cu ditamai desfasuratorul la mine si ar dura ceva pana citesc tot catastiful. Scuzati-mi prostiile debitate dar tocmai mi-am vazut pusa in cui speranta ca Dumnezeu nu se uita sub plapuma celor care duc in cuplu o viata sexuala sa-i spunem "dinamica", deoarece refuz sa cred ca sunt "perversa".
just me
