Psihologia copilului
Evolutia copilului in plan motor, cognitiv, verbal si socio-afectiv
sursa: Scala de dezvoltare psihomotorie Gesell (selectie)
1 luna:
comportament motor: tinut asezat incearca sa-si ridice capul, care ii cade inainte, strange in mana degetul examinatorului, fara palma si police.
cognitiv: reactineaza motoriu la stimuli luminosi, tactili, sonori si termici, privire inexpresiva, stand pe spate fixeaza un moment jucaria prezentata in fata ochilor pe linie mediana, urmareste cu privirea jucaria in miscare, pe un arc de 45-60
verbal: emite mici sunete din laringe
social-afectiv: reactii diferentiate de placere-neplacere (tipa cand ii este foame, se calmeaza cand e luat in brate), observa un moment fata persoanei care-i vorbeste aplecata asupra lui.
2 luni:
motor:stand pe burta isi ridica umerii si capul cateva momente, tinut asezat isi mentine scurt timp capul drept, apuca cu 4 degete jucaria pusa in mana, o retine scurt timp.
cognitiv: reactioneaza la sunete, intorcand capul in directia lor, are expresia vioaie orientata direct asupra obiectelor din fata ochilor, priveste cateva secunde jucaria prezentata pe linie mediana.
verbal: gangureste
social-afectiv: zambeste persoanelor familiare, ca raspuns cand i se vorbeste sau i se surade.
3 luni:
motor:prezinta miscari active de picioare, stand pe burta sprijinindu-se pe antebrate, isi tine capul si umerii ridicati pentru mai mult timp, tinut asezat isi mentine capul drept timp indelungat, tine jucaria pusa in mana, o scutura prin miscari necoordonate, o duce la gura.
cognitiv: isi recunoaste mama, priveste atent jucaria prezentata pe linie mediana, isi priveste mainile, se joaca cu ele, tinut asezat observa un obiect (cub) pe masa din fata lui
verbal: emite sporadic vocale izolate si sunete compuse (consoane+vocale)
social-afectiv: manifesta bucurie la auzul vocilor cunoscute sau la vederea persoanelor familiare, se invioreaza la vederea mancarii.
4 luni:
motor:adus de pe spate in pozitie sezand, prin tractiune de antebrate, isi ridica umerii si capul, sade sprijinit scurt timp, tine jucaria cu 4 degete si palma, o scutura, schiteaza o miscare de apucare, intinzand mainile spre jucarie dar nu o nimereste.
cognitiv: intoarce imediat capul spre persoana care ii vorbeste, privind-o atent, priveste jucaria pusa in mana, priveste activ in jurul sau.
verbal: prezinta tendinta de modulare a vocii, emite mai multe vocale izolate
social-afectiv: zambeste spontan persoanelor familiare, stimulat rade in hohote, prezinta schimbari ale mimicii si dispozitiei atunci cand este mangaiat sau certat.
5 luni:
motor:Stand pe burta isi ridica toracele cu sprijin pe antebrate, gambele stant in extensie, poate intinde bratul catre un obiect, sade sprijinit mai mult timp, intinde ambele maini spre jucaria oferita, o apuca numai cand este apropiata la 2-3 cm de mana; tine ambele maini pe biberon atunci cand este alimentat.
cognitiv:urmareste cu privirea jucaria care i-a scapat, tinut asezat fixeaza cu privirea o bila din fata lui, o urmareste in miscare, retine obiectul din mana, aruncand o privire spre un altul
verbal: emite, in special dimineata, grupe de sunete in ritm rapid.
social-afectiv:isi manifesta bucuria in mod zgomotos, deosebeste persoanele straine de cele familiare, plange cand aceste adin urma se indeparteaza de el.
6 luni:
motor:stand pe spate, isi trage cerceaful de pe cap;isi prinde picioarele in maini; se intoarce de pe spate pe abdomen, sade timp indelungat usor sprijinit, intinde mainile si apuca jucaria, o transfera dintr-o mana in alta, incepe sa foloseasca policele.
cognitiv: isi priveste imaginea in oglinda, o atinge uneori cu mana; se uita dupa jucaria care i-a scapat, incercand sa o recupereze, diferentiaza biberonul de jucarie
verbal: onorizeaza sunete mai variate (vocale, consoane: p,b,g,m).
social-afectiv: imita mimica vesela sau trista apersoanelor din jur, initiaza "conversatii" cu persoanele familiare sau cu jucariile.
7 luni:
motor:stand pe burta isi ridica singur capul;sade scurt timp nesprijinit;asezat sprijinit isi trage un servet de pe cap;sustinut de axile sta in picioare si poate sari pe loc;apuca jucaria cu o singura mana, o transfera cu usurinta;tine jucaria in mana, cu toate degetele inclusiv policele.
cognitiv: se uita dupa o jucarie care i-a scapat chiar daca nu o poate atinge; observa obiectele plasate in afara campului sau de prehensiune, osserva lucrurile noi din jurul sau, ridica de toarta cesca intoarsa.
verbal: vocaliseaza in serie, emite sporadic silabe: ba, pa, la.
social-afectiv: arata preferinta pentru unele persoane sau jucarii; manifesta uneori teama fata de straini, unele obiecte sau animale; cere sa i se acorde atentie, cauta in mod activ contactul familial, intinzand mainile dupa persoanele apropiate.
8 luni:
motor: se intoarce de pe spate pe abdomen si de pe abdomen pe spate, sade nesprijinit mai mult timp; sta scurt timp in picioare, sprijinindu-se de mobila; ridica obiectele mici cu primele 3 degete; tine cate un cub in fiecare mana, lovindu-le intre ele; isi tine biberonul cu ambele maini, il ridica daca a cazut.
cognitiv: isi cunoaste numele, reactioneaza promp la auzirea lui;
verbal: pronunta clar silabe izolate sau repetate: "pa" sau "pa-pa" si "ma" sau "ma-ma".
social-afectiv: exprima bucuria cand i se vorbeste frumos, plange cand este certat; incepe sa imite persoanele din jur.
9 luni:
motor: sta in picioare sprijinit mai mult timp; sustinut de axile face miscari de mers; se ridica singur in picioare, agatandu-se de gratiile patului; incepe sa foloseasca pensa digitala, primeste al 3-lea cub dand drumul la unul din cele 2 care le tine in mana.
cognitiv: reactioneaza la unele cuvinte sau expresii familiare; se joaca timp mai indelungat cu o lucarie, o examineaza cu indexul, ridica de toarta ceasca intoarsa pentru a lua o jucarie ascunsa in fata lui.
verbal: pronunta spontan sau imitativ silabe repetate, fara semnificatie.
social-afectiv: participa cu placere la un joc simplu cu adultii (dupa demonstratie: "cucu-bau", "cu-cu"); isi manifesta hotarat dorintele.
10 luni:
motor: rezemat de o mobila isi poate misca piciorul sus-jos, mentinandu-si echilibrul, umbla " in patru labe"; se misca singur.
cognitiv: exploreaza cu ochii obiectele din jurul lui, arata cu mana; isi alege o jucarie pe care o examineaza atent pe toate fetele; se joaca prelungit cu aceeasi jucarie, se opune la indepartarea ei; cauta si gaseste jucaria ascunsa sub servet.
verbal: pronunta clar cuvinte formate din silabe repetate, intelege cuvintele frecvent repetate de cei din jur.
social-afectiv: indreapta atentia adultilor spre sine prin gesturi, tipat, tuse; intelege interdictia, opreste un act la ordin.
11 luni:
motor: in pozitie sezand se intoarce lateral, pastrandu-si echilibrul, sta sungur in picioare cateva clipe; merge sustinut de ambele maini sau singut, tinandu-se de mobila; foloseste cu usurinta pensa digitala, fara sa-si sprijine bratul sau mana.
cognitiv: observa atent imprejurimile, pe strada urmareste cu privirea oamenii, animalele, masinile; cauta pastila cu degetul prin transpareata sticlei, incepe sa manipuleze obiectele cu o animita intentie; introduce bila intr-o cutie; intelege cateva ordine simple verbale, gestuale, raspunzand prompt; da jucaria la cerere, saluta la comanda.
verbal: pronunta spontan primul cuvant cu semnificatie precisa.
social-afectiv: raspunde la solicitari, cooperand; intinde mana sau piciorul pentru imbracat.
12 luni:
motor: in pozitie verticala, sprijinit se apleaca sa ridiceo jucarie fara sa-si piarda echilibrul; merge tinut de o mana; incepe sa faca singur cativa pasi; se catara pe trepte in patru labe; foloseste cu indemanare pensa digitala, tinand o bila mica.
cognitiv: manifesta interes de cunoastere a obiectelor; manipuleaza diferentiat jucariile (suna clopotelul); cauta detaliile jucariilor si arata la cerere 2 parti din corp: nas, ochi sau gura); este receptiv la activitatile noi, invata jocuri simple in mod imitativ.
verbal: recunoaste fiintele apropiate, unele obiecte sau actiuni dupa denumire, pronunta 2 cuvinte cu semnificatie precisa.
social-afectiv: manifesta tendinta ed independenta si autoservire, vrea sa faca singur unele lucruri: sa manance cu lingurita ( neindemanatic), sa se dezbrace si sa bea din ceasca.
15 luni:
motor: in pozitie verticala nesprijinit, ridica un obiect de pe podea, isi pierde uneori echilibrul; merge bine fara sprijin; se aseaza si se ridica de pe podea fara ajutor.
cognitiv: priveste atent intr-o carte cu poze colorate, ajutand la intoarcerea paginilor; construieste dupa demonstratie un turn din 2 cuburi; manipuleaza obiectele cu o animita intentie; deschide o cutie pentru a cauta un obiect ascuns in fata lui.
verbal: Vocabularul pasiv e imbogatit: recunoaste un nr mai mare de obiecte si actiuni dupa denumire, foloseste "jargonul", vocabular activ compus din 4-5 cuvinte cu sens precis.
social-afectiv: solicita atentia:arata cu degetul, trage de haine pe cei din jur sau le adreseaza cuvinte scurte; bea cu cana pe care o ia singur, se hraneste neindemanatic cu lingurita (varsa din continut).
18 luni:
motor: in picioare arunca mingea cu ambele maini, fara sa-si piarda echilibrul si o rastogoleste cu piciorul; incepe sa alerge; urca si coboara scarile tinut de o mana sau tinandu-se de balustrada, cu ambele picioare pe aceeasi treapta.
cognitiv: recunoaste obiectele familiare, identifica unul din 5 obiecte uzuale; din 10 poze familiare recunoaste si arata 2 denumind una; construieste dupa demonstratie un turn din 3 cuburi; mazgaleste cu creionul spontan sau imitativ, traseaza linii neregulate; aduce la cerere un obiect familiar.
verbal: vocabularul activ e compus din 8-10 cuvinte; foloseste cuvinte-propozitii.
social-afectiv: imita activitati simple ale adultului:sterge praful, matura; cere olita la timp; isi poate dazbraca singur caciula, manusile, ciorapii.
21 luni:
motor: alearga liber, in picioare poate merge inapoi.
cognitiv: recunoaste si arata 5 parti din corp la cerere, pe papusa sau pe imagine; din 10 poze familiare recunoaste aratand sau denumind la cerere 4 poze; construieste la cerere un turn din 4 cuburi, intelege si executa la cerere un ordin privind actiuni simple succesive.
verbal: formeaza propozitii asociind 2 cuvinte :cere sa bea, sa manance; foloseste substantivul si verbul.
social-afectiv: participa cu veselie, activ la jocul cu adultii; recunoaste si diferentiaza obiectele personale ale fiecarui membru din familie; duce spontan obiectul gasit persoanei respective.
24 luni:
motor: isi mentine echilibrul mergand pe bordura trotuarului; alearga cu usurinta; urca si coboara singur scarile; se urca singur pe scaun, pe pat.
cognitiv: priveste o carte cu poze, intorcand pagina cu pagina; din 10 poze familiare recunoaste aratand sau denumind la cerere 6 poze; construieste la cerere un turn din 5 cuburi; reproduce cu jucariile activitati curente din casa:culca papusa, hraneste ursuletul.
verbal: foloseste propozitii din 2-3 cuvinte,chiar incorect pronuntate; foloseste substantivul, verbul si adjectivul sau pronumele.
social-afectiv: manifesta tendinta de a se apropia de alti copii, pe care-i "studiaza" in timpul jocului; executa mici treburi casnice (aduce un pahar de apa, deschide televizorul); mananca cu lingurita; cere olita la timp putandu-se retine; se dezbraca singur.
27luni:
motor: arunca mingea spre examinator, sare pe loc cu ambele picioare.
cognitiv: din 10 poze familiare recunoaste aratand sau denumind la cerere 7 poze; onstruieste la cerere un turn din 8 cuburi; repeta dupa examinator 2 cifre; incepe sa puna intrebari; isi cunoaste si pronunta prenumele.
verbal: formeaza propozitii din mai multe cuvinte; isi vorbeste singur cand se joaca.
socio-afectiv: imita din proprie initiativa activitati mai complicate ale adultului; vorbeste la telefon, spala un obiect mic; executa sarcini casnice simple, ajuta activ la aranjarea lucrurilor lui.
30 luni
motor: prinde mingea si o arunca spre examinator; aduce la cerere un pahar cu apa fara sa-l verse sau sa-l scape;merge la cerere sau imitativ in varful picioarelor.
cognitiv: executa dupa modelul din fata lui o constructie simpla, traseaza dupa model o linie regulata; este atent la mediul ambiant: diferentiaza vehiculele, recunoaste un drum parcurs cu 1-2 zile inainte, este atent la povesti simple, incepe sa diferentieze fetele de baieti.
verbal: vocabular activ mult imbogatit, foloseste cuvinte compuse din mai multe silabe, foloseste verbul conjugat si pronumele personal.
social-afectiv: se apropie de alti copii, ii maingaie sau ii loveste; are manifestari de independenta si autoservire: vrea sa mearga independent pe strada, mananca singur, se dezbraca, incepe sa se imbrace, este curat noaptea.
33 luni:
motor: incearca sa stea intr-un picior; sare de pe o treapta pe alta cu ambele picioare odata.
cognitiv: recunoaste pe o jucarie (papusa fara mana) lipsa unei parti din corp; sorteaza la cerere sau dupa demonstratie obiecte dupa forma, indiferent de culoare (2 forme) si dupa lungime (2 lungimi); cunoaste 2 pozitii spatiale: sus-jos; executa dupa demonstratie o constructie simpla din cel putin 3 piatre de constructie; intelege si executa corect un ordin privind 2 actiuni succesive ("du mamei creionul, pe urma inchide usa".
verbal: reproduce poezii scurte; cunoaste sensul pluralului.
social-afectiv: se arata interesat in a focaliza atentia, solicita anturajul sa-i priveasca jucariile; are manifestari de preferinta pentru unele persoane, jucarii, activitati.
36 luni:
motor: urca si coboara scarile singur, punand alternativ cate un picior pe o treapta.
cognitiv: descrie doua actiuni simple reprezentate pe 2 imagini; sorteaza la cerere obiectele dupa forma (3 forme), dupa marime (2 marimi), lungime (2 lungimi), culoare (2 culori); cunoaste 3 pozitii spatiale: sus, jos, in fata sau in spate; traseaza dupa model 2 linii regulate (verticale, orizontale), repeta dupa examinator 3 cifre; recunoaste un drum parcurs cu o saptamana inainte; manifesta un evident interes de cunoastere, pune frecvent intrebari; isi cunoaste si pronunta numele si prenumele.
verbal: reproduce poezii si relateaza situatii din viata sa si a familiei, este receptiv la cuvinte noi, limbajul este constituit gramatical (substantiv, verb, adjectiv, pronume);foloseste corect pluralul.
social-afectiv: se apropie in mod activ de alti copii, se joaca cu ei; manifesta reactii de opozitie (pasiva sau activa) fata de adulti.
3 ani si 6 luni
motor: sta intr-un picior; sare peste un obstacol (de ex:caramida), pliaza hartia in doua dupa demonstratie.
cognitiv: compara usor 2 lungimi (care este mai scurt care este mai lung), sorteaza usor obiectele dupa marime (2 marimi); explica o actiune necesara simpla ("Ce faci cand iti este sete?"), grupeaza imagini in raport cu 2 notiuni generala(animale, flori).
verbal: foloseste pluralul in vorbirea curenta, reproduce poezii din 2 strofe (8 versuri).
social-afectiv: isi poate pune singur ghetele/pantofii; se poate dezbraca singur, mananca corect singur, se joaca mai mult singur in companii imaginare.
4 ani
motor: sta intr-un picior apoi in celalalt, pliaza hartia in diagonala dupa demonstratie.
cognitiv: compara 2 obiecte ca greutate; recunoaste elementele omise pe 2-4 desene incomplete; explica o notiune necesara (de ex: De ce avem nevoie de casa?"); grupeaza imagini in raport cu 2-3 notiuni
(animale, flori, fructe).
verbal: foloseste corect si sistematic pluralul in vorbirea curenta, reproduce poezii cu multa usurinte si interes.
social-afectiv: isi descheie singur nasturii; incepe sa aiba
initiativa in executarea unor sarcini casnice; joaca multe jocuri de
miscare in grup.
4 ani si 6 luni
motor: pliaza hartia in diagonala cu multa usurinta; deseneaza un dreptunghi dupa model.
cognitiv: identifica pe o constructie 4 pozitii spatiale (sus, jos, fata, spate); sorteaza obiectele dupa culoare (3 culori); recunoaste elementele omise pe 5-6 desene incomplete; explica o relatie necesara mai comlexa:(" De ce avem nevoie de ochi?"); grupeaza imaginile in raport cu 3 notiuni generale (flori, fructe, pasari); explica utilitatea a 3-4 obiecte uzuale.
verbal: foloseste corect pronumele (eu, tu, ei, voi); relateaza despre 2 imagini.
social-afectiv: participa activ la unele sarcini casnice curente (ajuta la punerea si strangerea mesei, de ex.), se spala singur pe dinti, se ocupa cu placere de jocurile de constructii.
5 ani
motor: sare intr-un picior cu multa usurinta, deseneaza un patrat dupa model.
cognitiv: identifica 4-5 pozitii spatiale (sus, jos, fata,spate, alaturi); sorteaza betisoare dupa 3 lungimi; sorteaza obiecte dupa marime(3 marimi); recunoaste elementele omise pe 6-7 desene incomplete; deosebeste 2 momente ale zilei- dimineata si seara; explica o relatie necesara foarte complexa ("De ce avem nevoie de carti?"); grupeaza imagini in raport cu 4 notiuni generale(fructe,
pasari, legume, mobila); denumeste din memorie notiuni din sfera a
2-3 notiuni generale (animale, legume, pasari); explica utilitatea a
4-5 obiecte (ceasca, furculita,umbrela, ghete, masa); intele analogii
opozante ("tu esti baiat, dar sora ta ce este...?).
verbal: incepe sa foloseasca 2 adverbe de timp (azi, maine); relateaza despre 3 imagini cu multe detalii.
social-afectiv: executa cu placere sarcini casnice mai complicate (sterge praful, stie sa aranjeze masa); incepe sa-si aranjeze singur lucrurile; participa la jocuri cu reguli cu grupul de copii, intelege si accepta normele grupului; cauta grupul de copii,se poate conforma la regulile grupului.
5 ani si 6 luni
motor: merge echilibrat pe o linie desenata pe podea;efectueza corect miscari la comanda (duce mana stanga-ochi drept; mana dreapta-ochi stang); deseneaza un triunghi, dupa model; are miscari corecte de orientare in schema corporala (arata urechea dreapta, piciorul stang)
cognitiv: compara 3 lungimi de betisoare, indica dimensiunea medie; indica si denumeste 4-5 culori sau nuante,recunoasteelementele omise in desene incomlete, deosebeste si denumeste cu multa usurinta 2 momente ale zilei; cunoaste si denumeste 1-2 anotimpuri; grupeaza
imagini in raport cu 4-5 notiuni generale (fructe, pasari, legume,
mobila, imbracaminte) denumeste din memorie notiuni din sfera a 3
notiuni generale (animale, legume, pasari); denumeste 3 obiecte sau
fiinte (mingea, pisica, pat); numara 7-10 cuburi.
verbal: cunoaste 3 adverbe de timp (azi, maine, ieri); reproduce poezii mai lungi cu intonatie.
social-afectiv: se ocupa cu placere de jocuri de asamblare (mozaic); se conformeaza la regulile grupului in jocuri/activitati organizate.
6 ani
motor: merge corect intr-un cerc desenat pe podea; deseneaza un romb, dupa model; se orienteaza cu usurinta la schema corporala.
cognitiv: efectueaza o constructie din 10-12 cuburi; indica si
denumeste 6-7 culori sau nuante; deosebeste 3 momente principale ale
zilei, relateaza activitai obisnuite pentru aceste momente ale zilei;
cunoaste si denumeste 3-4 anotimpuri; enumera 5-7 zile din saptamana;
denumeste din memorie notiuni din sfera a 4-5 notiuni generale(imbracaminte, mobila, vehicule, jucarii); defineste 4 obiecte sau
fiinte (minge, pisica, haina, cal); stabileste asemanari intre 3 notiuni date: caine-pisica, mar-para, gheta-cizma); numara peste 10 cuburi.
verbal: foloseste corect 3 adverbe de timp (azi, maine, ieri); recunoaste corect 2-3 litere.
social-afectiv: isi aranfeaza singur lucrurile in mod ordonat, stie sa joace jocuri de indemanare (decupaj); comunica mai usor cu persoanele adulte straine si raspunde mai promt la solicitarile acestora.
quote:
Aceasta schema cuprinde achizitiile normale care trebuie sa le aiba copilul la o anumita varsta. Dar fiecare copil are ritmul sau de dezvoltare, unele dintre achizitii pot apare mai devreme, altele mai tarziu. Copilul nu trebuie incadrat rigid in niste tipare. Fiecare e unic in felul sau. Intarzierea severa (de peste 6-10 luni) a unor competente poate sa puna semne de intrebare si sa constituie motiv de ingrijorare.
Stimularea prin joc a copilului pana la 1 an
0-3 luni:
Copilul de 15 zile urmareste figura umana, iar experimentele au aratat ca aceasta capacitate de a privi fig. umana-privita din fata abia mai tarziu din profil-ar fi innascuta. Toate aceste aspecte dovedesc ca nou-nascutul inregistreaza ceea ce vede, ce aude si ce simte. El incearca senzatii de placere de cand se naste, asa ca jocul ii este necesar. Nu ne vom juca acum de-a "cucu-bau" cu el ci ne vom limita la jocuri simple.
- stimularea auditiva prin joc: ii place sa asculte cantece, vorbe spuse pe un ton linistit si placut. Astfel ne va recunoaste mai repede si mai precis. Puteti sa va jucati cu el punandu-l sa asculte sunete diferite cum ar fi: tic-tacul ceasului, sunete ca zanganitul unei lingurite pe sticla, etc.
- alt joc ar putea fi cel de stimulare a pielii: sugarului ii plac foarte mult atigerile linistitoare pe piele- mangaierile, masarea usoara; facute de preferat inainte si dupa baie.
-stimularea vizuala: infrumusetarea mediului in care traieste copilulul: agatarea unui joc mobil deasupra patutului, jucariile vor produce si sunete placute care vor incanta pe micut. Este bine sa fixam aceste jucarii in partea dreapta si apoi in partea stanga a patutului, pentru ca in primele saptamani de viata copilulul sta cu capul putin intors in aceste pozitii si numai asa poate sa vada, pe la 6 saptamani poate sa vada si in fata. Este important sa schimbam pozitia copilului atat in patut cat si in camera, pt. a vedea din unghiuri diferite.
Alt mod de a-l stimula poate fi si agatarea unei oglinzi langa patut, pentru a-i largi campul vizual si pentru a se privi si a se cunoaste mai bine.
Pe langa toate acestea, trebuie sa-l invatam pe copil ca poate sa actioneze asupra mediului. Pentru asta suspendam deasupra patutului o jucarioara sunatoare legata de un elastic, un clopotel sau alte lucruri colorate si stralucitoare. Copilul trebuie sa ajunga la aceste jucarii. Asta ii va da incredere in el si in cei din jur.
3-6 luni
Copilul poate apuca si pipai cu mainile dar si cu gura, care este pana mai tarziu "un al treilea ochi". Jucariile pe care i le oferim sunt: jucarii sunatoare, animale din materiale diverse. Aceste jucarii trebuie sa fie nu numai stimulatoare dar trebuie sa fie si sigure; sa fie obiecte robuste care nu pot fi inghitite ( atentie la animalele cu ochi de sticla).
6-9 luni
Aceasta perioada se caracterizeaza prin jocul "circular", jocul prin repetitie. Copilului ii place foarte mult un anumit joc pe care-l repeta pana are impresia ca il stapaneste bine: loveste un cub de masa, iar si iar.
Acum este momentul sa punem copilul in tarc, astfel va avea o libertate mai mare de miscare. Un joc ce-l distreaza mult pe copil acum sunt obiectele in cadere; el apuca o jucarie si o priveste cum cade din tarc. Ii face deosebita placere repetand la nesfarsit acest joc. La sfarsitul lunii a-8-a copilul sta in tarc si se poate juca singur aproximativ o jumatate de ora. Jucariile care ii face placere sunt tot felul de cutii, sticlute, hartii; sigur ca-i putem cumpara unele jucarii care produc sunete, animale din plastic/cauciuc, mingii sau bile. Baia este un prilej de joc. Ii plac jucariile plutitoare si plescaitul apei.
9-12 luni
El devine agitat in aceasta perioada, mai ales la imbracat. Se recomanda sa-i vorbim calm si sa initiem un joc. De exemplu la imbracat, jucam "cucu-bau" , iar cand ii punem piciorul in pantalon, ii spunem: "unde este piciorul?". Astfel obtinem colaborarea lui si il ajutam sa invete partile componente ale corpului. Il putem invata acelasi lucru ducandu-l in fata oglinzii si aratandu-i nasul, gura, ochii. Copilul acum asimileaza multe informatii si de aceea este foarte important sa-i aratam diferite obiecte si sa le denumim. De asemenea, camera trebuie sa fie decorata cu imagini colorate, cu animale sau fotografii cu persoane din familie. Cartile cu imagini (din carton sau plastic) sunt bine venite. Alte jocuri sunt: scoaterea si introducerea obiectelor in cutie, ciocnirea a 2 obiecte, cuburi.
Stimularea prin joc a copilului in al doilea an de viata
Este perioada explorarilor active: copilul poate acum sa circule si este dornic sa se deplaseze in tot spatiul din jur, avand o curiozitate de nestavilit, de asemenea este etapa in care incep sa se formeze abilitatile manuale, toate contribuind la stimularea increderii in sine.
Ce jucarii vor fi necesare in aceasta perioada?
I. Jucarii de exterior:
- jucarii de tras/impins
- minge
- jucarii pentru nisip (galetusa, forme, lopatica, sita)
II. Jucarii de interior:
- doua-trei rafturi sau o ladita de tinut jucarii
- cutii de carton de diferite dimensiuni
- ciocan muzical
- cuburi de lemn
- animale din material plastic si de plus
- papusi
- jucarii din lemn pentru dezvoltarea indemanarii manuale
- mingii de marimea mingiilor de ping-pons si de tenis de camp
- baloane
- masini de dimensiuni mai mari
- bile de insirat pe sarma
- cal balansoar
- piramide din material plastic/carton
- jucarii plutitoare pentru joaca in apa
III. Carti:
- Pliante din material plastic sau carton cu imagini de animale, pasari domestice, precum si de obiecte uzuale
- Piramida cu povesti
- Orice carte cu imagini care ii da posibilitatea sa eicheteze, sa denumeasca.
Stimularea prin joc in al treilea an de viata
I. Jucarii de exterior:
- Tricicleta
- Diferite instalatii de joc amenajate in parcuri 9topogan, leagan, balansoar)
- majoritatea jucariilor recomandate pentru al doilea an de viata
II. Jucarii de interior:
- Tabla neagra si crete colorate
- Masuta si scaunel, la care copilulu sa deseneze, sa picteze, sa modeleze plastilina
- Creioane colorate tip carioca, acuarele
- Casete cu cuburi din lemn
- Jocuri de asamblat din material plastic
- Jocuri care au specificata aceasta varsta pe cutie ("jocul umbrelor" "Din jumatati, intreg")
- Loto cu imagini
- Jocuri de asamblare a imaginilor (puzzle)
- Papusi si figurine reprezentand profesii specifice
- Mobile si alte miniaturi care pot constitui o casa a papusilor
III. Carti
- Carti cu povesti si poezii scurte
- Discuri cu povesti si cantece pentru copii....
...si multe din jucariile etapelor anterioare, pe care la aceasta varsta a afirmarii individualitatii si a opozitiei copilului le va folosi intr-un mod nou, original.
Carmen
Raspunsuri
mariailin spune:
Mai departe Karmen, te rog. Vladut al meu are un an si 9 luni si as vrea sa stiu ce e in mintea lui de se tavaleste pe strada cand nu fac ce vrea el. Si mai vreau sa stiu cum sa reactionez ca-mi vine sa urlu la el cand face asa ceva. Ce sa fac?
Maria
karmen spune:
Draga Karmen, am nevoie de sfatul unui specialist si fetele de pe forum mi-au zis ca m-ai putea ajuta.
Copilasul meu de 2 ani 7 luni trece printr-o perioada fff dureroasa. Pe scurt situatia ar fi urmatoare: tatal sau este plecat din iulie 2003, continua sa vina cam o data la 2 luni sa-l vada. Intre timp relatia ns. s-a terminat, iar el, desi a promis ca va suna copilul de cateva ori pe saptamana n-o face...
Danut sufera fff mult, cred ca simte ca totul intre mine si taica-sau s-a terminat, desi eu de fiecare data cand intreba de tati ii spun ca el va veni cand va putea, cand nenea de la servici ii va da voie. Era un copil sociabil, vesel, plin de viata, acum insa are momente cand e fff tacut, merge singurel in alta camera sa se joace chiar si daca e lumina inchisa si ori de cate ori merg sa vad ce face, il tot aud vorbind singurel cu masinutele cum ca el merge la tata la Constanta...Ori de cate ori aude telefonul sunand, fuge repede zicand ca suna tata, iar cand intr-adevar el suna si il cheama la telefon nu vrea sa-i mai vb. Are momente cand e fff agitat, nervos si agresiv chiar si cu prietenii sai de aceeasi varsta, arunca jucariile, chiar incearca sa ma loveasca. Chiar ieri l-a dat jos pe un baietel de pe bicicleta, desi pana acum se intelegeau si se jucau impreuna fff bine. Nu-mi mai recunosc copilul si nu stiu cum sa ma port cu el ca sa-i alin cumva suferinta si dorul asta de taica-sau.
Am ajuns sa-l sun pe Alex (tatal copilului) sa ma rog de el cu lacrimi in ochi ca sa-l sune pe Danut mai des, pt ca mi se rupe inima cand il vad asa. Nu-mi doresc nimic mai mult decat sa-mi vad copilul iarasi vesel, plin de viata, sociabil cum era pana acum cateva luni.
Te rog mult sa ma sfatuiesti ce si cum trebuie sa fac pt ca imi ies din minti. Eu am depasit durerea despartii dar pt puiutul meu e fff complicat. Nu as vrea sa ramana cu sechele si sa-i marcheze viata, mai ales dpdv psihic.
Iti multumesc anticipat
Cu drag,
Dana, mamica lui Danutz
Draga Danza, m-am gandit la problema ta. Iti cunosc situatia de pe forum de inainte de a-mi scrie. Si eu m-am intristat tare de povestea ta . As fi vrut sa-ti sciu si eu incurajari dar ma repetam la ce ti-au scris fetele.
In legatura cu Danut eu zic asa: el este la varsta cand tatal joaca un rol f. important in viata lui. Daca pana acum tu erai figura centrala, de la 2 ani tatal devine personajul principal (asa este in general). Ei, tatal lui nu este prezent fizic acasa, el resimte puternic aceasta separare de tatal lui, chiar poate sa se invinovateasca pentru asta pe sine sau chiar pe tine sa te considere responsabila. El nu va accepta faptul ca tatal lui nu se va intoarce acasa. Ar fi si o povara prea grea pentru el sa-i explici foarte clar cum stau lucrurile. Pentru Danut, tatal lui este "TATA" si mereu asa va fi, indiferent cat de nedrept este acest tata pentru voi. De aceea tu trebuie sa-i vorbesti mereu de tatal lui, sa-i alimentezi imaginea despre el, copilul are nevoie de un tata, daca nu fizic macar psihic (imaginar). povesteste-i despre el, ce face, ca il iubeste, ca vrea sa vina acasa dar...(gasesti tu ceva). Totusi copilul nu trebuie mintit, el mai tarziu cand va fi capabil, va intelege ca se intampla ceva, de ce nu vine acasa. Tu trebuie sa distingi 2 lucruri, nu sa le amesteci: relatia ta cu tatal lui Danut si relatia lui Danut cu tatal lui. Aceasta din urma trebuie sa existe in continuare, cat e posibil.
In legatura cu schimbarile de comportament de care imi spuneai, sa nu uitam ca el este si la varsta cand copilul devine impulsiv si neintelegator, instabil, devine ostil fata de adult din cauza frustrarilor si interdictiilor la care e supus( cand ar vrea sa faca ceva si nu e voie).Devin negativisti, urla, tranteste, tipa daca i se ia un obiect, il arunca daca il primeste, etc. Pe langa acesti "nervi" specifici varstei el este suparat si pe tatal lui ca nu vine acasa. De asta se comporta astfel.
Carmen si bb Calin
peca spune:
nu l-ar putea ajuta pe copil si urmatoarea solutie:?
ii pui lnaga telefon nr.tatalui scris pe biletel (stiu ca nu stie sa citeasca la varsta asta),(eventula chiar o poza mai mica si sub poza nr. de telefon) dar poate recunoaste tastele dupa "semne" si ii spui...ca de fiecare data cand vrea sa vorbesaca cu tata, iar tata e prea ocupat sa va sune...poate suna el, iar asa poate copilul prinde putin curaj
cu conditia sa ii anunti inainte tatal....sa nu il repeada pe copil la telefon
iar pt. tine...sa blochezi toate posibilitatile de formare a nr. in afara tarii, si cele cu 8989...sau cum or fi acum (stiu ca era o posibilitate de blocare a anumitor numere si de formare a lor doar cu cod)
2. apoi poate poze cu copilul si tatal, in camera copilului...poate iar ar ajuta, chiar daca tie s-ar putea sa iti faca rau
iti doresc sa rezolvi cat mai repede problema
karmen spune:
Fetita mea nu accepta sa o atinga nici un copil. Cu adultii la fel, dar nu e chiar asa de evident, adica daca totusi o persoana relativ cunoscuta o ia de mana nu incepe sa urle. In schimb daca un copil o atinge chiar si din greseala, abia daca se simte aceasta atingere, incepe sa planga si sa bata din picioare ca si cum i-ar fi ciuda ca acel copil a pus mana pe ea. La fel cu fratiorul ei mai mic. Ea il mangaie pe cap, ii ia manutele si ii "numara" degetele, il spala la baie, totul pare ok. Insa cand eu ii iau manuta lui si ii spun ca "uite ca si Patrick iti face mai-mai", adica o mangaie pe mana, atunci gata, incepe sa planga. Nu i s-a intamplat niciodata sa o loveasca cineva, sa o bata nici atat. Noi mergem la o grupa unde se intalneste cu cativa dintre copii de aproape 1 an si jumatate, ii cunoaste dupa nume si se bucura cand mergem acolo, dar daca vreunul a pus mana pe ea sau pe scaunul ei, sau, si mai rau!, pe bebe (pe fratiorul ei) atunci jale. N-o mai lungesc, ideea e ca nu suporta sa o atinga nici cu varful degetului, nici pe ea nici pe ce considera ea ca ii apartine. Noi cum ar trebui sa reactionam? e normal? Are 2 ani si aproape 2 luni.
Multumesc!
Cristina
Cristina, reactioneaza asa numai fata de copii, nu? Nu si fata de persoane apropiate din familie, cred.(in afara de fratele mic}.
Dupa 2 ani copilul incepe sa-si dezvolte capacitatea sa de socializare. Jocul cu alti copii reprezinta cea mai buna ocazie de a-si forma deprinderile de relationare cu ceilalti. Copilul este abia la inceput si aceasta relationare poate sa fie defectuoasa la unii copii. Unii se manifesta violent cand li se iau jucariile, altii provoaca conflicte care degenereaza in cearta si bataie. Fetita ta nu accepta inca in mod deschis relationarea cu alti copii. Contactul fizic cu acestea o sperie, ii provoaca un sentiment de neliniste si insecuritate. Sa speram ca e doar o faza de inceput in integrare in grupul de copii. Poate sa dispara brusc, sau poate sa se prelungeasca mai mult (chiar si 1-2 ani) si atunci putem spune ca ar fi o tulburare de adaptare, mai ales daca e insotita si de alte manifestari antisociale (refuzul de a se juca, violenta verbala si fizica in rel. cu copiii, etc.). Dar acum nu e cazul.
Cum trebuie procedat? Eu zic sa nu o fortezi sa accepte atingerile altor copii daca ea nu vrea, sa o intrebi care ar fi motivele, de ce nu-i place sa fie atinsa? Poate chiar poti incerca sa nu o lasi sa atinga si ea pe alti copii ( asa doar experimental, de cateva ori).
Sa spui ca nu le place, poate asa realizeaza ca e greu sa relationezi cu alti copii fara sa-i atingi. Si se schimba.
Cam atat, dar ma mai gandesc. Astept vesti.
Carmen
tinatache spune:
karmen, multumesc! ea se joaca cu alti copii dar de la distanta. de ex. daca la topogan mai vine un copil tine mortis sa se dea ea o data si apoi copilul rasp. o data, chiar ii arata ca acuma e randul lui sa se dea. La grupa a jucat cu o fetita ascunsa pe sub masa. Chestia e ca nici pe Patrck nu o lasa sa o atinga desi el a singurul copil pe care ea il mangaie si nu are probleme in a pune mana pe el. Pe altii i-a atins doar ca sa le ia mana de pe carutul lui patrick:)). De 2 ori a impins o fetita dar nu era in raza mea vizuala si nu-mi dau seama daca i-a facut intai ceva sau fara motiv. Luni avem din nou grupa si am s-o supraveghez mai atent, sa vad daca ea initiaza contact fizic cu alti copii sau numai se fereste.
Inca o data, multumesc!
Cristina
alssa spune:
Am si eu o intrebare, intr-adevar, minora... dar ma pune din ce in ce mai tare pe ginduri.
Clara e binecunoscut ca la virsta ei de 1 an si 5 luni are persoane preferate. Ei bine...
Necontind ce persoana ii apare in cale, atitudinea ei este aceeasi: se incrunta, lasa capul in jos (barbia lipita de piept) si nici vorba sa o faci sa se uite in sus sau sa zica ceva... sta asa, pina persoana respectiva dispare din raza ei vizuala si abia pe urma ridica capul si se uita temator in jur. As fi zis ca este exagerat de timida, dar ... daca se intimpla sa fie pe jos, reactioneaza la fel, dar in acelasi timp alearga spre mine inspaimintata si practic se catzara pe mine... Face chestia asta chiar si cu tatal ei citeodata, pe care il vede zilnic (adica sintem o familie normala) Eu nu mai inteleg nimic, pentru ca dupa 5 minute de astfel de manifestari, ii trece ca si cind ar cunoaste persoana respectiva de cind s-a nascut. Nu se pune problema ca nu recunoaste persoanele din prima pentru ca fatza de cei foarte apropiati (ai mei de exemplu, sau matusile si unchii mei) se manifesta instant cum ii vede pe geam si pe unii dintre ei ii si striga pe nume. Recunoaste toate obiectele ce i-au fost la indemina. Stie unde-i sint ochii, mina, parul, nasul, urechile, gura, limba, burta, piciorul, fara nici o problema... asa ca pe mine ma cam induce in eroare comportamentul asta.
E posibil sa fie o fetita foarte timida ?
Multumesc frumos, anticipat :)
Alssa si Clara (1 an si 5 luni)
karmen spune:
quote:
Clara e binecunoscut ca la virsta ei de 1 an si 5 luni are persoane preferate. Ei bine...
Necontind ce persoana ii apare in cale, atitudinea ei este aceeasi: se incrunta, lasa capul in jos (barbia lipita de piept) si nici vorba sa o faci sa se uite in sus sau sa zica ceva... sta asa, pina persoana respectiva dispare din raza ei vizuala si abia pe urma ridica capul si se uita temator in jur. As fi zis ca este exagerat de timida, dar ... daca se intimpla sa fie pe jos, reactioneaza la fel, dar in acelasi timp alearga spre mine inspaimintata si practic se catzara pe mine...
Alssa, daca am inteles eu bine, desi in textul de sus unde e ingrosat nu prea am inteles ce vrei sa spui, Clara fata de persoanele straine este reticenta, tematoare, isi fereste privirea, se ascunde dupa tine. Da? Dar asta e absolut normal. Copilul la aceasta varsta manifesta teama si neincredere fata de persoanele straine ( dar sunt si exceptii de copii foarte sociabili), este atasat in mod special de mama. Clara are nevoie de timp pentru a analiza persoanele straine, pentru a se acomoda cu ele.
Carmen
saphir spune:
Carmen, am si eu o intrebare.
Poate prosteasca sau nesemnificativa, comparativ cu intrebarile celorlalte mamici dar pe mine ma framanta.
Sunt tare curioasa ce este in mintea fiului meu de 2 luni si 5 zile, daca este ceva...atunci cand ne agitam in jurul lui, cand ii vorbim.
Realizeaza ca este iubit, atunci cand il strang in brate sau il pup??? ...sau e ca in filmul ala "uite cine vorbeste"??
Si inca ceva: ce viseaza el de rade asa cu pofta, in hohote???
Multumesc si scuze daca sunt ridicola
Saphir si Amos Daniel (26.02.04)
http://community.webshots.com/user/ClimAmos
Laura B spune:
quote:
Originally posted by karmen
(...) sa nu uitam ca el este si la varsta cand copilul devine impulsiv si neintelegator, instabil, devine ostil fata de adult din cauza frustrarilor si interdictiilor la care e supus( cand ar vrea sa faca ceva si nu e voie).Devin negativisti, urla, tranteste, tipa daca i se ia un obiect, il arunca daca il primeste, etc. (...)
Draga Carmen, in ce ai spus mi-am recunoscut copilul.
Si Diana ( 1 an si o luna) are momente in care tipa si arunca jucariile pe jos. De fapt, mai corect ar fi sa zic ca nu e mereu nervoasa. In prima faza ea arunca jucariile foarte calma si calculata pe jos, si abia dupa ce le vede pe podea se incordeaza toata si tipa cat poate de tare. Nu-i suficient i le dau inapoi, ca le ia frumos si le arunca din nou! Am observat ca de cele mai multe ori, "fenomenul" se intampla cand este pusa in tarculet sau in scaunelul de masa (deci cand este restrictionata de la a umbla libera prin casa).
Am incercat diverse abordari ale problemei:
1. Ii fac pe voie (o scot din patut sau scaun si o las sa umble prin casa) - dar atunci invata ca asa, cu tipete, "ii merge".
Sau
2. nu-i fac pe plac- si atunci tipa, se ambaleaza si face chiar crize, oricat de calm incerc eu sa-i vorbesc.
3. Am incercat o data sa "ma fac ca tip" eu inaintea ei, imediat dupa ce a aruncat jucaria pe jos; nu a mai tipat ea, ba chiar a inceput sa rada ; doar ca joaca a mers cat am stat eu pe langa ea. Cum am iesit din camera, din nou au inceput urletele disperate (asta s-a intamplat seara, cand era ora de culcare).
Intrebarea care ma framanta: cum trebuie de fapt procedat in situatia asta?
Multumesc!
Laura
http://photos.yahoo.com/laura00ro
karmen spune:
Laura, fetita ta se bucura nespus de mult atunci cand arunca jucariile, prin aceasta miscare ea simte ca actioneaza asupra mediului, jucaria care cade provoaca zgomot, se rostogoleste (niciodata la fel). Deci, cu fiecare aruncare descopera alt efect care il produce acel obiect. Asa sunt toti copiii ( daca ai citit si in prezentarea varstelor mai sus). Odata ce a aruncat jucaria, firesc o vrea inapoi ca s-o mai arunce odata. Totul se transforma pana la urma intr-un joc in doi. Nu stiu daca are legatura cu nervozitatea. Cred ca e doar un joc. Un copil agitat, nervos nu are rabdare sa manipuleze jucarii, plange, tipa, refuza orice forma de stimulare.
Carmen