Sistemul de invatamint ideal
Raspunsuri - Pagina 2
viviana spune:
Sistemul de invatamant Finlandez este cel mai performant din lume. Este pus in slujba elevului. Are la baza educatia si nu acumularea de bunuri.
Reforma acestui invatamant a inceput acum 20 ani. Au avut un ministru vizionar care a hotarat ca asa trebuie facut. Si asa s-a facut. In ciuda opozitiei, in ciuda grevelor si a nemultumirilor initiale ale cadrelor didactice.
S-a tinut tare. Si bine a facut.
Daca privesti in sus si nu simti invidie, daca privesti in jos si nu simti dispret, atunci esti un om deosebit
vivi
mihaela_s spune:
Cititi aici despre sitemul de invatamant finlandez:
www.protv.ro/stiri/tu-stii-ce-mai-face-copilul-tau/finlanda-tara-unde-copiii-merg-de-placere-la-scoala.html" target="_blank">1 si www.protv.ro/stiri/tu-stii-ce-mai-face-copilul-tau/finlanda-un-sistem-de-invatamant-in-slujba-elevului.html" target="_blank">2.
E adevarat ca sunt numai de un an in Suedia si am doua fete-una in cl.6-a acum si alta la camin in ultimul an. Asadar am prins 8 ani de invatamant romanesc cu cea mare si alti 2 cu cea mica si doar un an aici.
Din cate am reusit sa vad aici, sa citesc si sa aud de la altii, sistemul de invataman suedez se apropie de cel finlandez. E foarte bine sustinut de stat(nu degeaba platim impozite mari la salar), copiii primesc totul de la scoala, noi nu cumparam nimic, primesc o masa la pranz obligatorie si gratuita, profesorii sunt ca niste prieteni cu copiii, inclusiv directorul cu care poti povesti oricand si orice, nu exista acel "privit de sus" catre copii. Inclusiv descaltatul la intrarea in scoala e valabil(exista rafturi pentru pantofi unde toti isi lasa pantofii si umbla desculti, in sosete sau unii in slapi in scoala...profesori si elevi deopotriva! nb: rafturile sunt deschise, n-au disparut niciodata pantofi de acolo!)
Si aici lucreaza foarte mult in clasa, materiile sunt aerisite si marea majoritate a materiilor se bazeaza pe multa practica-exercitii, studii interactive, munca in grup, dezbateri-decat pe teorie. E adevarat ca pentru noi a fost un soc cand am vazut ca nu primesc teme acasa, dar recunosc ca anul trecut pentru fata mea mare, cand era in plin proces de invatare a limbii suedeze, i-a prins tare bine. Acum li s-a schimbat profesoara(pana in clasa a 6-a au unul, maxim 2 profesori) si aceasta ne-a anuntat ca ccc copiii vor primi cate o tema la mate saptamanal, una la engleza si una la cea de-a 2-a limba straina pe care au inceput-o acum. Relatia parinti-elevi-profesor(implicit scoala) e foarte stransa, primim saptamanal o scrisoare de la profesoara cu ce a lucrat cu copiii, copiii au un jurnal saptamanal in care sciru fiecare ce au lucrat ei si noi trebuie sa citim si sa semnam, acolo putem sa scriem ce dorim sa fie altfel...sau ce plangeri avem. Si oricand putem merge sa asistam la ore, fara a ne anunta in prealabil. Parerile parintilor chiar conteaza in ceea ce face profesoara cu copiii la clasa.
Copiii nu sunt fortati sa ajunga la nivelul clasei, sunt evaluati individual, notele nu se cunosc decat de profesor, copil si parinte, nu exista competitie intre copii din acest motiv, doar competitia cu el insusi. Asta mi se pare mie extraordinar.
La mate lucreaza spre ex. pe 2 nivele: cei mai slabi si cei mai buni. Au manuale diferite. La fata mea in clasa sunt 2 copii care nu au reusit sa tina pasul nici cu cei mai slabi la mate, ei merg si studiaza matematica cu cei din cl.4-a sau a 5-a. O face fiecare in ritmul sau, profesorii sunt constienti ca nu toti pot la fel, unii vor face facultate, altii doar un liceu sau mai putin.
Acum sa-mi spun si nemultumirile personale: copiii sunt lasati putin prea lejer, eu as umbla mai mult la lectii pentru acasa. Pentru ca mai apoi, in clasele mai mari si la liceu profesorii incep sa aiba pretentii mai mari si copiii nu sunt obisnuiti sa lucreze. Multi nu urmeaza studii superioare. O mare parte nici nu fac liceul...prefera o munca de la 16-17 ani (una prost platita) pentru ca nu pot tine pasul la invatat sau pur si simplu nu au chef. Altii o iau "la picior" si vad lumea si se trezesc la 20-25 de ani ca nu au scoala. Insa si aici statul intervine: exista scoli pentru adulti unde pot sa-si completeze sau sa-si termine studiile-gimnaziu, liceu-si de aici si dezinteresul tineretului in a studia. Da, tineretul suedez nu e atat de interesat de scoala ca si alte natii, isi traiesc viata-distractii, placeri personale-si abia apoi daca si cei care doresc au posibilitatea sa invete mai departe. Nu e nici o rusine sa fii elev la 30 de ani...
Cum spunea cineva mai sus, nu exista sistem de invatamant perfect, totul e sa stii "bubele" celui din tara in care traiesti si sa incerci sa faci pentru copilul tau ce nu face scoala. E parerea mea...
vorbe de copil...
Hobby
Marox spune:
Viviana, daca ar fi gradinita pina la 12.00-13.00 si dupa aia un sistem de semi internat, adica sa manince la cantina si pe urma sa se joace sub supravegherea unui pedagog pina la 4-5, ar fi OK. Dar ei, la 4-5 ani chiar au "ore" dupa masa. Am pus ghilimele ca sa se inteleaga ca nu le iau chiar in serios, sigur ca nu fac ecuatii la virsta asta, insa sint totusi obligati sa stea la masute, sa fie atenti si sa se concentreze. Eu cind eram in clasa I chiar am fost la semi internat, nu stiu daca se mai practica si in alte scoli si nici nu stiu de ce s-a desfiintat. Poate ca ar fi o solutie buna pentru parinti, nu ar mai tremura, ca vine copilul singur de la scoala si sta cu cheia de git.
Filofteia, copiii nu au scoala miercurea. Fiecare se descurca cum poate - bunici, baby-sitter, asistente maternale, parinti care si-au aranjat orarul astfel incit macar unul din ei, in general mama, sa nu lucreze miercurea, "centres aérés" (structuri asociative unde copiii sint sub supravegherea unui personal calificat si unde fac diverse activitati, jocuri, etc.). Noutatea este ca incepind din toamna asta s-a desfiintat scoala de simbata. Era "super", noi in WE si trebuia sa ne sculam dimineata sa-l ducem pe Alex la scoala!
Mihaela_s, multumesc pentru link-uri, foarte interesant. Cred ca mi-ar fi greu sa ma obisnuiesc unui sistem fara competitie, asa cum este cel finlandez si cel suedez. Nu zic sa calci pe cadavre si sa nu mai dormi noaptea, dar o competitie sanatoasa intre elevi nu poate fi decit benefica pentru ei.
rasfatzata spune:
am citit link-ul dat de mihaela si e frumos ce zice acolo ,dar am citit cateva din postarile elevilor care dupa 8 ore petrecute la scoala trebuie sa inveti tot pe atat de mult adica la 3-4 materii ,capul ti se face varza,mi-e mi-a placut la scoala invatam din clasa asa ca de multe ori imi faceam tema si in pauza ...dar sa facem exceptie sunt unii copiii care nu au nimic n comun cu matematica sau alta materie de ce sa faca si sa aiba si note bune?de ce nu s-ar organiza ceva de genul ce ti-ar place si ce ai putea sa faci?
sa revenim in gran canaria unde stau eu.... fetita mea e in clasa a doua si pot sa zik ca sunt multumita,vad profesori cu zambetul pe fata nu cu fruntile incruntate!
vad ca nu streseaza copiii cu temele,vad ca au multe activitati in timpul orelor de ex piscina ,se duc la inot in timpul programului intr-o anumita zi fixata de prof(se plateste)
se duc in excursiii
fac sport de 2 ori pe sapt (fac dus dupa sport),asta insemnand ca trec vreo 2 ore
au o pauza cand se mananca in clasa
au o sg pauza de recreere de 30 min
se incep orele 8.30-12.30 -pe timp de vara,mai,iunie,sept
8.30-13.30-lunile oct,nov,dec,ian,feb,mart.apr
de sarbatori nu se fac ore(ziua canariei,etc)si aici chiar ca sunt multe fieste(sarbatori)
aici poti sa dai copilul dar platesti de la 7 dim pana la 17 seara incluzand si sala de mese cam 120 euro pe luna
crissa2007 spune:
[quote]citat din mesajul lui Marox
Si pentru ca "numa' miine nu-i poimiine" (imi place expresia!) si incepe scoala, va invit la o discutie pe aceasta tema. Care credeti ca e sistemul de invatamint ideal? Sau cum ar trebui sa se schimbe in bine sistemele actuale? Ce va place si ce nu?
invatamintul romanesc este tare departe de cel ideal.Educatori plictisiti, plini de ei si refractari la orice sugestie pe care indraznesti sa o faci
mihaela_s spune:
Ce interesant Marox, uite ca mie tocmai faptul ca nu stiu copiii notele de la teste mi s-a parut cea mai faina chestie din invatamantul de aici. Mai ales venind din Ro unde in clasa fetei mele criteriile de alegere a prieteniei erau: tu ai note bune la mate sau romana, atunci ma joc cu tine . Astea la copii de 8-10 ani. Aici copiii nu au astfel de criterii, prieteniile sunt facute pe afinitati/lucruri comune. Am vazut-o pe Diana mea cum s-a integrat pas cu pas in colectiv, ea care anul trecut nu stia un cuvant in suedeza. Nu va spun cum au inconjurat-o colegii, cat erau de curiosi de ea la inceput...si sunt un colectiv unit, fata mea fiind mai mare a putut face comparatii foarte bine si aici se simte excelent. Ceea ce in Ro nu era...mereu erau conflicte intre fete, prietena ei cea mai buna ba era azi cu ea, ba maine ii intorcea spatele fara sa-i spuna de ce...iar baietii au aici un cu totul alt comportament. Si ei intre ei dar si fata de fete. Diana nu ar mai vrea inapoi in Ro, din varii motive-colegi, profesori, atitudini. Sigur ca eu nu pot face o alta comparatie(decit Ro-Suedia) insa cred, din cate citesc pe aici, ca sistemele de invatamant din Occident sunt in asa fel structurate incat sa dea posibilitate copiilor sa aleaga ce le place, sa-si canalizeze eforturile spre domeniul dorit, nu trebuie sa stie TOT. Acum stiu de ce occidentalii sunt consderati "inculti" .
Ce sa spun, suedezii asa sunt educati, fara competitie in nici un domeniu. Aici nu exista sefi decat pe hartie si ca remunerare. Adica hotararile sa iau in comun, se discuta, nu e asa ca "eu sunt sef, eu hotarasc!" Asta se invata in scoala, unde profesorii tin cont de parerile elevilor, elevii tin cont de parerile colegilor si tot asa. Si aici nu ai sa ghicesti "grosimea" contului din banca al unuia dupa masinile pe care le are, dupa hainele pe care le poarta sau dupa casa pe care o are. Sunt modesti, asa sunt crescuti. Cel putin asta e parerea mea despre ei, asa am si citit in carti inainte sa ajungem aici si asa i-am si gasit.
Profesoarele mai batrane mi-au spus ca si in Suedia acum 40-50 de ani era acelasi sistem ca in Ro-cu note, cu atitudine diferita a profesorului fata de elevi, duritate si severitate. Si chiar aveau voie sa-i loveasca pe copii si sa-i pedepseasca. Acum nu mai sunt pedepse, nu mai au voie sa-i lovesca, sa strige. E mai bine sau mai rau? Nici ele n-au stiut sa-mi raspunda...poate ca mai bine pentru elevi. E chestie de obisnuinta, spun ele. Totul e sa fii calm, moderat si respectuos.
Si aici daca ccc copilul nu are cu cine ramane acasa dupa ce se termina orele, exista un cadru amenajat unde ramane dupa orele de scoala, se numeste fritids(adica timp liber). Acesta se plateste, taxa lunara e ca 45 de euro(pentru noi, ca mai avem un copil la camin pentru care platim cam 120 de euro). E taxa maximala, in total ca 160 de euro. Copiii primesc si o masa pe la ora 15, o gustare si apoi au tot felul de jocuri, activitati, fata mea e indragostita de-a dreptul de fritids, desi ar putea sa stea acasa, spune ca se plictiseste si vrea sa mai stea anul asta acolo. Majoritatea copilasilor de pana la 10 ani stau la fridids, insa sunt grupati pe categorii de varsta.
Cum spuneam, lejeritatea ma copleseste si pe mine, eu eram obisnuita cu sistemul romanesc, nu ca eram de acord cu el, dar parca prea am trecut dintr-o extrema in alta...
In schimb ce imi place foarte mult aici la camin, copiii se joaca foarte mult, totul se invata prin joaca si nu prin obligativitate. Copilul nici nu-si da seama ca invata literele, cifrele, sa numere...au multe activitati in aer liber-excursii-unde invata mult in natura. Despre plante, mediu inconjurator, culori, forme, dimensiuni, chiar si sa numere, etc. Si joaca fizica e foarte buna, la caminul unde e cea mica, au program obligatoriu afara, indiferent de anotimp/vreme minim 2 ore. Imbracati in haine de ploaie, cu cizmulitze de guma stau in ploaie si se joaca. Iar vara mai mult, 3-4 ore. Si atunci chiar numai se joaca si se murdaresc .
Hai ca am vorbit o gramada, cum spuneam nu e ideal dupa mine, dar sunt multe lucruri bune, tot dupa mine .
ps. Marox, e posibil ca ai si tu dreptate, poate ca competitia i-ar stimula si pe tinerii suedezi sa studieze si sa faca scoala la timp, cine stie...am citit ca finlandezii sunt stimulati fara competitie, or fi un alt soi .
pps. Inca ceva...imi amintesc cand eram eleva si ma rusinam cand luam cate un 8 la un extemporal sau la un raspuns oral...si profa imi spunea cu repros ca nu am invatat la nivelul meu si ca alt copil de ce a putut mai mult si a luat 10. Ei, asta mie nu-mi placea deloc!
vorbe de copil...
Hobby
lorelaim spune:
Montessori pt 3-5 ani (aici ne incadram acum)
http://en.wikipedia.org/wiki/Montessori
pt varsta scolara 6 + - aici au reputatzie extraordinar de buna liceul francez si cel german (prospectam in continuare)
iar pt univ - daca are chef si dorintza - poate McGill, poate Toronto U - vom vedea la mom resp daca si unde e cazul...
doar ca simpla curiozitate - daca sist finlandez e cel mai bun - cum se explica faptul ca in aceasta lista http://www.timeshighereducation.co.uk/hybrid.asp?typeCode=144 tot univ din US si UK sunt primele?
Lorelai
May 3, May 2, May 1
"Daca dragoste nu e... nimic nu e..."
april spune:
In primil rand ar trebui sa nu se mai schimbe la fiecare 2-3 ani structura invatamantului. Fiecare ministru care trece pe la invatamant vrea sa-si lase "urma" fie ea buna, fie rea. Din pacate copiii sufera. Ar trebui adoptat un sistem care sa fie pe termen lung, dinainte stabilit de specialisti, nu politicieni, si fiecare ministru, respectiv partid sa se tina de el. Sa avem continuitate, sa stim ce vrem de la copiii astia nu sa-i bulversam in fiecare an. Asta ar fi dupa mine sistemu "ideal"
Vauva spune:
Uite aici cand incep finlandezii sa puna accentul pe competitie:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/4031805.stm
Eu cunosc bine invatamantul superior in Finlanda pt ca am studiat si eu aici. Se divide in 2 forme: politehnice si universitati ale caror diplome sunt echivalente. Singura deosebire dintre ele e ca numai universitatile acorda diplome de licentiat si doctorat iar politehicele sunt orientate "pro profesio" iar universitatile´"pro gradu" adica sunt mai mult teoretice.Am studiat in ambele forme, este o deosebita placere sa inveti aici, legatura student-profesor este deosebita, amicala, deschisa iar studentii finlandezi sunt buni. Mie nu mi s-au parut deloc "inculti" asa cum se crede despre occidentaliVorbesc cel putin 2 limbi straine, sunt f seriosi si determinati sa reuseaca in ce si-au propus. Acum imi fac masteratul intr-o universitate in domeniul economic si tocmai imi pregatesc teza de final. E greu, nu e deloc usor nici macar la degetul mic nu ajunge teza mea de licentza din Romania dupa 5 ani de invatzamant cu ceea ce inseamna teza aici.
Ce mai vreau sa zic: nu-ti cere nimeni sa redai cuvant cu cuvant paragrafe din cartile scoase de profesori universitari asa cum se practica la noi sau cel putin asa era pe vremea cand am invatzat eu, se invatza din carti scoase din facultati de prestigiu din lume si dupa art de cercetare facute de diferite echipe de doctoranzi din lumea larga. Nota finala la un examen este compusa deobicei din nota examenului scris, plus un proiect realizat in echipa si prezentat si cateodata un studiu de caz facut intr-o companie reala.
Nonna76 spune:
Eu sunt profesoara si nu-mi place sistemul de invatamint din Romania.
Lucrez la un liceu in care elevii au o situatie materiala nu tocmai buna. Incapind cu clasa a-XI-a trebuie sa-si cumpere manuale si nu le pot cumpara pe toate, multi din ei fac naveta din satele invecinate si intirzie la ore sau trebuie sa stea in oras aiurea pina au autobuz de plecare.
Ce-i mai dureros e ca au cite 7 ore zilnic. E greu pentru un copil sa fie atent, sa lucreze, sa participe activ la 7 ore consecutive.
Unele ore sunt prinse aiurea in programul de invatamint...
Elevii de multe ori nu maninca in tot acest timp, uneori nici dimineata, sau in cel mai rau caz maninca la chiosc niste timpenii...
Sunt discipline (muzica , desen) unde nu sunt profesori calificati, fac cu cine se nimereste si totusi sunt prinse in program.Cred ca trebuia mai intii sa se asigure ca aceste ore se fac cu cine trebuie si apoi introduse.
Imi place ce-am citit ca se intimpla in Suedia. Mai ales chestia cu toata lumea in sosete...numai cind ma gindesc la director in sosete sau in papuci de casa....
Si chestia cu notele secrete. nu ar mai fi atitia copiii complexati.
Dar la noi nu prea ai cu cine lua legatura ca profesor. Multi parinti sunt plecati in strainatate si copiii sunt la bunici, sau parinti care aud de note si spun ca se duc acasa si bat copilul pentru notele proaste.
La noi parca e cam scortos totul.
Cu toate acestea imi place la scoala, cind sunt in clasa cu elevii ma relaxez cel mai bine.Am cea mai frumoasa meserie din lume.