dezvoltarea vorbirii
Raspunsuri - Pagina 10
filofteia spune:
Vladhana,Ianusca, pitecantrop,kiwwy eu cred ca aveti niste copilasi normali... multi sunt asa.
Adi are acum 6 ani, a inceput sa vorbeasca la 2 ani jumatate, dar te intelegeai cu el foarte bine. Pe r l-a spus abia la 4 ani... si atunci vreo luna il folosea si in loc de l... daca pana atunci toate erau cu l... la 4 ani toate devenisera cu r... Si acum daca vorbeste repede spune in loc de ninge... linge sau potogan in loc de topogan.
La noi in familie in general copii au vorbit mai tarziu, se pare ca este ceva genetic. Eu am vorbit la 3 ani si am fost foarte buna la scoala. Nepotica mea (6 ani si 7 luni) tot asa, a avut pana pe la 4 ani un limbaj al ei... acum vorbeste perfect. Fiind din familie de intarziati in ale vorbirii asa avea multe exemple.
Eu nu cunosc prea multi copii care sa povesteasca ce fac la gradinita. Vorba unui coleg, care cand o intreba pe fata lui ce a mancat la gradinita aceasta ii raspundea invariabil mazare, indiferent de ce aveau.. si acum este o studenta foarte buna la drept.
Important este sa colaboreze, sa fie interesat de ce-i in jur.
Apoi lucrurile sunt mai complicate la copii bilingvi...
magghyc spune:
mamico dulce,
eu am lucrat ca logoped cu un baietel de clasa I - nu e asta specialitatea mea de baza, insa...asa a fost conjunctura...
Oricum, din ce am citit chiar m-a frapat asemanarea dintre copilul tau si baietelul cu care am lucrat eu.
Ideea e ca acest baietel, la inceput de clasa I - 7 ani, nu era in stare sa spuna corect 'la revedere' 'domnisoara' nemaivorbind ca scoatea 3 cuvinte din gura pe zi...
in fine, dupa 5-6 luni de la inceperea clasei I, copilul, care a ajuns evident intr-un alt stadiu de incredere fatza de el si ceilalti - a ajuns sa vorbeasca cel mai mult din clasa.
Si dealtfel a si fost primul din clasa, 4 ani de zile....
Am ramas prieteni si acum, nu e genul vorbaret, dar daca e cazul vorbeste si vrobeste bine. A fost si in clasele V-VIII printre primii
Mama lui Nic cel Mic
"Omnia mea mecum porto"
Nic cel Mic
oanademunck spune:
Buna fetelor!
Am citit ce ati scris si m-ati impresionat. Eu am terminat psiho si am lucrat ca logoped. Am sa incerc sa ajut cat pot cu ale mele cunostiintze
Se vorbeste aici de deficientze de vorbire, de retarduri in limbaj, de cauze si efecte.
Cauzele pot aprea in trei momente diferite ale evolutiei copilului respectiv - in timpul sarcinii(cum ar fi neacceptarea psihica a sarcinii, intoxicatii si infectii, incompatibiltate RH, boli infectioase, carentze nutritive, traume mecanice)
- in timpul nasterii(nasteri grele si prelungite, leziuni S.N.C, asfixii, traume fizice)
- dupa nastere: astea sunt in patru categorii - organice care pot fi la nivelul sistemului nervos central(S.N.C), la nivelul organelor fonoarticulatorii (deteriorare timpan, anomalii dento-maxilo-faciale), boli ale primei copilarii, infectii, intoxicatii)
- functionale, adica insuficientze motorii, deficientze auz fonematic, insuficienta functioanre a S.N.C
- psihoneurologice
respectiv tulburari de memorie si atentie, tulburarile reprezentarilo optice si spatiale, def de intelect, TIMIDITATE, NEINCREDERE IN FORTZELE PROPRII (astea generand de obicei tulburari de ritm si fluentza verbala -adica balbism, tahilalie, bradilalie, adica copilul vb f repede sau are un flux verbal f incet)
- psihosociale si anume metode gresite de educatie, slaba dezvoltare a vorbirii in ontogeneza timpurie, incurajarea unei pronuntii defectuoase, traire de stari confictuale, stresante (oboseala excesiva, fenomene de bilingvism)
Bon! Bineinteles ca fiecare deficientza de vorbire are propriul ei specific in raport cu momentul la care s-a produs, cu cauza care a actionat etc.Unii copii pot incepe sa vorbeasca mai devreme de 1 an iar altii dupa 4 ani. Pana la 3 ani-3 ani jumatate in principiu tulburarile de limbaj existente si cele legate de pronuntie sau de ritm si fluentza NU AU O SEMNIFICATIE DEFECTOLOGICA SI LOGOPEDICA, ele fiind un efect direct al nedezvoltarii suficeinet a elementelor aparatului fonoarticulator sau a sistemelor cerebrale implicate in vorbire. CAND EXISTA O BAZA ETIOLOGICA, GENETICA, de tipul anomaliilor organice, sau a unor caracteritice legate de fenomenele de nedezvoltare a vorbirii, tulburarile de limbaj pot fi diagnosticate cu semnificatie logopedica si inainte de vartsa de 3 ani.
Va pot da si cateva statistici astfel, conform scolii americane copilul pronuntza in general la varsta de:
13 luni-primul cuvant pronuntzat si recognoscibil
17 luni- 10 cuvinte recognoscibile
19 luni- 40-50 cuvinte ce pot fi recunoscute
2 ani - 300 de cuvinte si 2, 3 propozitii
6 ani- 14 mii de propozitii
Dar aceste statistici nu sunt general valabile pt ca asa cum ziceam unii copii pot vb mai devreme iar altii mai tarziu
Eu acum trebuie sa plec dar daca va pot fi de folos cu ceva, intrebari legate de terapia vreunei deficientze de limbaj, daca sunt termeni logopedici care nu va sunt clari, nu-i nici o problema
Pupici!
oanademunck spune:
Si ca mai am cateva minute fac o sinteza a tot ce am scris de-a lungul timpului si la alte cazuri cateva tips-uri ma refer aici la copiii anteprescolari sau prescolari:
-Copilul nu vrea sa vorbeasca, insa - copilul vrea un obiect il arata si apoi il primeste imediat , fara a fi nevoi sa ceara, sa spuna ceva, de ce ar mai fi nevoie sa verbalizeze??
-Copilul nu vorbeste dar stie f mult jocuri pe calculator- jocurile dezvolta intra-adevar capacitatea intelectuala a copilului dar calculatorul nu ii este copilului partener de comunicare, nu il angreneaza in vorbirea in doi, nu il corecteaza sau incurajeaza
-Cand vorbiti cu copilul stati cu fatza spre el si eventual coborati-va la inatltimea lui in asa fel incat sa fiti la acelasi nivel, astfel va poate observa mimica, gestica, miscarile buzelor (pentru o mai buna articulare)
-Copilul meu vorbeste pe limba lui, nu inteleg nimica atunci cand se joaca singur- vorbind pe limba lui isi dezvolta aparatul fono-articulator, isi dezvolta musculatura limbii, obrajilor, buzelor, isi regleaza fluxul de aer cu alte cuvinte invatza, exerseaza
-Rabdarea, orice copil invatza sa vorbeasca, nu il presati, nu il facetis a se simta obligat, cat mai multa imaginatie, cat mai multe jocuri si nu foarte lungi, mai bine mai multe si mai diverse
-Sunt sunete care apar mai tarziu in vorbire, nu va panicati daca spune latza in loc de ratza de ex, pronuntia lui r ca tot vorbeam de el este una dificila care necesita o maturizare fonoarticulatorie
-Pronuntzati-i cuvintele cat mai corect si rar nu repede ca o furtuna
-A fi parinte nu inseamna a fi mereu cel mai bun prieten al copilului, ci mult mai mult
vladhana spune:
Eu va multumesc pentru toate raspunsurile pe care ni le dati!!! Pentru noi conteaza foarte mult sa ne asculte cineva si sa ne dea raspunsuri competente.
kiwwy spune:
Va multumesc foarte mult pentru raspunsuri,si astept in continuare orice informatie si sugestie.
va pup
mmi spune:
Mamica dulce, te rog sa ne spui ce ai mai facut cu puiutul tau. Ati fost internati si este totul OK?
V-am urmarit din umbra, am citit despre voi(si nu numai) de multi ani pe acest forum si va doresc multa-multa sanatate. Iti doresc ca noul an sa iti rezerve doar surprize placute si realizari legate in primul rand de fiul tau.
Cu drag, Mihaela, mami lu' Mihaita (13.10.2000)
mamica dulce spune:
Buna fetele,multumesc mult de tot pentru raspunsuri,pentru suport si nu-mi vine sa cred cati copii au probleme cu vorbirea.Eu am avut mult timp senzatia ca sunt inconjurata numai de turuitori :)
N-am mai scris demult aici...pe de o parte mi se pare ca problemele noastre sunt mai mici decat ale voastre si parca nu am dreptul sa fiu atat de disperata...Si chiar nu am,desi cand ti se intampla tie necazul..Si e trecut de 4 ani si inca nu vorbeste bine.Nu sa turuie,dar sa vorbeasca clar si cat de cat legat si dezvoltat..cat de cat normal.
Pe de alta parte, mi-e groaza sa scriu negru pe alb ca tot prost stam cu vorba.
Vad ca ati scris despre nastere...Marc a avut scor Apgar 9, 4 kile si 55 de cm -a fost scos cu forcepsul dupa 12 ore de travaliu,a fost ok,a avut aer.Cu forcepsul l-au apucat de umar,nu de cap,i-au rupt si clavicula atunci,dar nimic serios si nici o problema dupa nastere.
Pe scurt,ce s-a mai intamplat de la ultima postare:
Am terminat sedintele la centrul social-pediatric de care v-am spus,am continuat cu logopedul,o ora/sapt.
La centru a avut 3 sedinte cu un logoped,3 cu psiholog,1 de ergoterapie,encefalograma si una cu un pediatru.
Acum in ianuarie o sa avem si sedinta finala,cu evaluarea.
Pe rand:La logoped a fost ..hmm..nu de groaza dar nici bine,prima sedinta mai prost,apoi ,mai bine,face jocuri de rol,spune toate cuvintele-aceeasi remarca cum ca are un vocabular foarte dezvoltat,dar nu lipeste cuvintele la chestii de genul Cartea e pe masa,desi intelege perfect toate cuvintele.
In fine,binisor(cu juma' de gura)
La ergoterapeut a fost super ok.
Encefalograma-perfecta
La psiholog....incredibil!!Din 3 sedinte una a fost despre background,jocuri de rol,joc singur si doua au fost doar teste de inteligenta,stat la masa cate o ora si lucrat.Incredibil...nu pot sa inteleg cum un copil care nu face nici o gresala nu e in stare sa zica frumos ca ii e foame.La 4 ani!A facut fata extraordinar,cred ca la sedinta finala din ianuarie imi baga un IQ de cad pe spate..dar nu stiu daca ma mai incalzeste prea mult.De fata au fost psihologul si un pediatru si dupa prima sedinta comentariul a fost E enorm ce poate face!Ok,asta stiam si eu,altfel mergeam urland pe drum.
La logopedul din oras -cica e foarte bine!Chiar azi am avut sedinta,eu de vreo luna ..sau doua stau la usa,il las singur si la fel,dupa fiecare sedinta imi spune logopeda ce bine se descurca,cum pricepe fiecare joc dupa prima explicatie,ca face jocuri de rol,ca vorbeste. (vorbitul asta e relativ,adica ea il intelege,spune propozitii scurte sau concide o idee intr-un cuvant...deci nimic spectaculos,dar vorbeste!!!Fi-meu o iubeste rau si nici nu ma lasa sa intru in cabinet macar.
Ecolalia (repetatul intrebarii) a disparut ,Slava Domnului si Tatalui si cui ma aude.Acum raspunde corect si cu DA,daca se concentreaza.Daca nu,spune DA asa cum repeta inaite intrebarea,ca deh,a priceput ca ma crizez rau.Dar rar,pot sa zic ca la partea asta stam bine.
Acum partile proaste-la gradinita nu vorbeste!Decat cuvinte sau cand,intrebat ceva o ia iar pe tatatatataa si spune ce cuvinte ii vin la gura,fara legatura cu subiectul.Inca pocneste copiii mai mult sau mai putin degeaba-si se simte extrem de nedraptatit cand o ia inapoi pe cocoasa,inca nu are prieteni,inca o ia la fuga din grupa si-si cauta singur de lucru si trebuie aduc cu arcanul inapoi.
DAr se bucura de gradi,fuge dupa copii,ii stie pe toti pe nume,stie pe cine bate :)rade,spune el multe mai mult sau mai putin clar.Am observat ca nu vorbeste bine in grup mare-adica de ce vorbeste bine cu un doctor sau cu un copil,dar in societate e jale.
Nu poate imparti nimic cu copiii,toate sunt ale lui,o tine numai intr-un urlet.
Si la chestia cu pocnitul...eu am cateodata senzatia ca nu intelege ca face ceva rau,ca doare..isi cere scuze ca e obligat,si apoi la un metru distanta pocneste pe altul ,mai mic sau mai mare.
O data m-a pocnit pe mine(foarte rar indrazneste,o data la juma de an probabil)i-am explicat a mia oara ca doare,ca nu e frumos ,m ramas cu senzatia ca el e ofticat ca n-a primit ce-a vrut,nu ca m-a suparat.
De la centru ni s-a recomandat sa-l duc de la anul la gradinita integrativa,cu grupe mici si educatoarele cu studii de logopedie.Trebuie sa fac cerere pana la 1 februarie,sper sa üprimesc loc desi ma cam doare sufletul sa ma despart de gradinita actuala.
Acasa.....oooooooofffff....acasa il am tot timpul sub oki...cateodata zic ca e mult mai bine,apoi iar intru intr-o stare de..nici nu mai zic ce idei imi trec prin cap.
Stie toate cuvintele,le spune,cum am spus si cand am deschis subiectul in septembrie,acum e clar muuuuuuuuult mai bine decat atunci,mai leaga propozitii scurte dar ...tot nu e bine,ce sa zic,nu e bine.Poate vorbeste ca un copil de 3 ani..sau de 2 jumate mai vorbaret,desi are vocabularul mare.
Insa schimba limbile,daca zice ceva in germana si il rog sa zica in romaneste o face,desi pronunta mult mai prost...dar per ansamblu totul strict necesar.Nu povesteste,nu infloreste,nu blabla.Scurt si la obiect.Vreau peste!,Da-mi sticla!,Televizor!-chestii de genul asta.La intrebari raspunde numai daca sunt concrete.Ce vrei?Unde mergem? Unde te-ai lovit? Cate flori sunt?Ce culoare?Cati ani ai?Raspunde concret si scurt.
La altfel de conversatii...nu mai merge,o da pe tatatatata intrerupt doar de cuvinte care ii trec prin cap,fara legatura cu subiectul.
Ne jucam mult,stie toate jocurile,frumos,cu suflet,musai sa castige,radem,ne distram,rade,citim carti,facem si jocuri de cuvinte..adica eu il mai pacalesc ca crocodilul e girafa sau ca genunchiul e cot..si rade,ma corecteaza,cateodata face si el poanta..multe,,stie cate in luna si-s stele,numara,facem intreceri,mai gatim,ne pupam si ne alintam toata ziua...la memorie a ramas la fel de sclipitor,nu uita nimic,de pe strada,din supermarketuri,de la filme..probabil nici din ce ii spun ,dar nu vocalizeaza nik.Asa,sa se exprime,sa povesteasca,sa scoata o perla,sa intrebe ceva..nu doar strictul necesar.
A invatat cateva cantecele,poezii,il rog sa cante ceva si canta(cuvintele mai prost,dar inteligibile si melodia bine..ce sa va mai spun ca am fost de Craciun la biserica romaneasca si dupa slujba au fost colinde.Acolo a auzit prima data Mos Crtaciun cu plete dalbe-asa i-a placut ca dupa ce am iesit din biserica mi-a cantat prima strofa de am zis ca nu-i fi-meu!!!Cuvintele pocite dar de inteles si linia melodica perfect!!Auzit odata!
La capitolul memorie recunosc ca ma socheaza cateodata,face niste faze de ne lasa masca pe toti.Problema e ca memoreaza numai ce-l intereseaza pe el,nu ce-i repet de milioane de ori,nu conversatii pe care sa le introduca apoi..Stocheaza perfect ce-l intereseaza si la restul pot sa ma dau cu capul de pereti..I-am repetat de vreo 2 milioane de ori,de exemplu "MAma,mi-e foame,da-mi te rog sa mananc x"...sau "NU mai bate copiii!!nimiiiiiiiiiiic!!!nici in zi de azi.
V-am povestit faza cu parola?
Marc are embargou pe calculator demult,de prin septembrie cred.Am pus parola.Vine tata la mine anul trecut in octombrie,normal ,ii spun parola,sa-si citeasca presa online.Tata n-are ce face si i-o spune de doua-trei ori,fara sa-i arate cu degetul pe taste.In secunda 2 juniorul e la calculator si tasteaza parola de SAPTE litere.el stie alfabetul,numerele de la 2 ani,dar totusi e extrem,avand in vedere ca atunci cand deschide gura face tatatatata.
De atunci n-am mai schimbat parola si cand il rog sa porneasca calc baga parola,ca si cum ar fi cel mai firesc.
Are normal si zile mai vorbarete,cu dialoguri scurte,zile in care vorbeste chiar binisor,mai clar si mult tare si atunci jubilez..
Oricum,pe ansamblu e mult mai bine..
E cupilu' ideal-pana deschide guraAm ajuns sa cred ca parte din problema sta in rasfat si pupat in kur pe romaneste,dar si ca e prea infipt,prea independent,prea incapatanat..le dispera pe educatoare,nu se lasa oameni buni,pe mine nu mai spun..Aaaa,daca vrea ceva musai e ca picatura chinezeasca repeta chetia aia super clar-atunci poate vorbi!
Am momente de optimism...momente in care imi vine sa imi iau lumea in cap..a implinit 4 ani acum aproape 2 luni si tot mai astept sa-si dea drumul normal la vorba.Pana acum nici un doctor nu a fost in stare sa-mi spuna de ce are problema asta de comunicare,de ce e asa intarziat in vorbire...dau din umeri si spun ca nu are mottiv sa nu vorbeasca...cert e ca nu e bine,dar ..mult mai bine decat acum o jumatate de an...Abia astept sedinta finala de acum din ianuarie,inca nu stiu data,astept sa ma sune.
Ideea cu autismul inca nu mi-a iesit total din cap,inca am zile in care cred ca are o forma usoara,zile cand inca ma simt ca o unealta pentru el.Ca daca dispar si e cineva sa-i faca poftele nici n-ar remarca.Cu contactul vizual e mult mai bine dar inca evita sa se uite sau nu mentine mai mult decat cateva secunde.Sta la pupat si alintat si ii place(si la tati,la bunicul,la copii) dar nu vine el la mine des sa ma alinte,sa-mi spuna ca ma iubeste..chestii normale la varsta lui.I-am aratat eu lui cat de mult il iubesc,asa,cu bratele larg desfacute,"Uuuuuuiite asa de mult te iubesc!" si asa face si el daca il intreb,dar nu de la el si nici alte cuvinte de alint.Ori ca nu poate,ori ca nu simte,ori ca nu-l intereseaza...habar n-am oameni buni.Hmmm...de fapt el isi arata afectiunea,e super bucuros sa ma vada cand il iau de la gradi,acasa e si iubitor..dar am senzatia ca nu stie cum sa se exprime...de ex,cand ma iubeste cel mai mult,vine si ma tabaceste cu palma pe burta sau pe picior ,parca nu poate sa mangaie,se rusineaza daca ii arat..,mi se asaza in brate,doame la mine in brate,ma si pupa..E ok,ce sa zic,..ma mai apuca pe mine gandurile negre ..
VA tin la curent si sper sa auzim numai de bine!
Anca
Life is not measured by the number of breaths we take,but by the
moments that take our breath away.
jone spune:
flaviutza, da-mi si mie te rog lingul cu testul portage.multumesc mult
jo si alexandra
recomandari,
***************
home sweet home!
flaviutza spune:
pt jone si cine mai e interesat
testul portage il luati de pe www autism ro fara spatii. butonati pe sectiunea revista. de acolo luati testul.
pt mamica dulce: imi pare bine ca ai revenit. la o scala mai redusa,fi-mea seamana oarecum cu baietelul tau. adica ,cel putin pe-afara, vorbeste scurt si la obiect. insa face fraze,inventeaza,imagineaza. sta doar mai prost cu vorbitul.mult mai prost comparativ cu ce poate de fapt.
pana acum vreo luna si eu am avut senzatia ca tot ce e mai mult de doua cuvinte sunt fraze PRELUATE CA ATARE gen "da-mi si mie" "uite ce mizerie" folosite ce-i drept in context.dar ca sa fiu precisa, spunea "uite ce mizelie" de cate ori i se parea mizerie, exact cu aceleasi cuvinte,niciodata"aici e multa mizerie " sau variatiuni pe tema data.
si ma gandisem serios la un autism inalt functional,un asperger ceva. asta facea parte din paranoia din mine(fata nascuta cu apgar mic).ce-i drept ,intr-o luna a facut mari progrese.zilnic ma uimeste cu cate o formulare noua,din proprie initiativa!
ca sa nu mai spun ca i-am facut si eu testare, nu ultra profesionala pe la bucuresti,dar oricum la psiholog. urmarea?
pe toate nivelele motricitate fina, intelegere,nu mai vorbesc de cognitie sare bine de 40 luni, in conditiile in care varsta ei de de 32. numai verbal e pe la 29 luni(era acum o luna,dar a evoluat si evolueaza zilnic).
io nici acum nu pricep cum un copil de 32 luni e in stare sa joace cap coada jocuri de puzzle pe calculator,de potrivire a imaginilor cu numere ,tot pe calculator, sa invete sa utilizeze mouseul in 10 minute, sa deseneze peisaje si sa le numeasca(floale molae-o floare pe care a facut-o aplecata) dar sa nu fie in stare sa spun o strofa cap coada sau macar numele din 3 cuvinte(trebuie sa o intreb "si mai cum")
poate ma lamureste si pe mine cineva :)
ALEXIA,2 ANI ,7 LUNI
http://s127.photobucket.com/albums/p127/alexis1980_photo/