Icoane: simbolica, arta, tehnica
Ma intereseaza mult sa aflu mai multe despre icoane. Cum sunt pictate, ce tehnica se foloseste si ce materiale, cum le interpretam.
Eu am gasit acest link: http://icoane.lx.ro/ro/tehnica.php?page=1 , care insa nu da foarte multe amanunte. Stiu ca exista anumite "coduri" despre cum trebuie pictata o icoana. Aveti idee in ce carte le pot gasi sau daca sunt undeva pe internet?
Va invit si sa discutam ce credeti despre icoane, ce influenta au asupra voastra.
-------------------------
Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar
Raspunsuri
irina.c. spune:
Cei de la editura Sophia au o colectie dedicata iconografiei.Uite aici
http://www.librariasophia.ro/directorsubcateg.php?c=1&&sc=103
Mie imi plac foarte mult icoanele si cred ca sunt ,,ferestre catre cer,, cum zic Sfintii Parinti.Irina si bb Ilinca(26 aprilie '04)
"Traim intr-un paradis al nebunilor."
Serafim Rose
Adela99 spune:
citeste si www.alga-art.ro/atelier/index.html" target="_blank">aici desi nici aici nu sunt cine stie ce detalii
iar pe aceeasi pagina la www.alga-art.ro/istoria-icoanei/index.html" target="_blank">istoria icoanei gasesti ceva si despre simboluri
aici poti sa te inscrii (mai ales vara) la cursuri de pictare de icoane, poate gasesti si pe la voi
din cate am citit io materialul folosit ar trebui sa fie direct din natura. a picta o icoana e un mod de a te ruga. icoanele de obicei nu se semneaza. autorul e "anonim" fiind doar o "unealta". pe icoane sunt insa inscriptii ca: IC XC (IC - Iisus, XC - Christos, prescurtare din grecescul IHCOUCXPICTOC)iar in glorie vor fi literele O, w si N (din greaca - cel care e, care dainuie)atunci cand icoana il reprezinta pe Iisus exemplu
sau MP OY (prescurtare pentru Maica Domnului din grecescul MHTHPOEOY)
exemplu
sau numele sfintilor pe care o reprezinta. inscriptiile pot fi si pe alta limba decat greaca.
simboluri:
Iisus binecuvanteaza
Iisus binecuvanteaza
cele trei degete (in sus sau in jos) simbolizeaza Sfanta Treime
Sfintii binecuvanteaza
mana deschisa
femeile nu binecuvanteaza, ele deschid palma pentru a spune ca refuza "viata obisnuta" si se dedica Lui
www.iconenatelierverdonk.nl/galerij/janverdonk-hodigitria-engels.html" target="_blank">Hodigitria (Calauzitoarea)
Maica Domnului care arata spre Iisus si spune "urmeaza-L"
culori:
albastru azuriu - pace, constiinta curata
alb - credinta, nevinovatie
auriu - putere, onoare, lumina
verde - speranta, nemurire
argintiu - castitate
rosu - sange, martiriu
gri - suferinta
violet - canon
albastru - dedicare
galben - destramare
negru - suferinta, moarte
maro - omenie
bineinteles ca se folosesc nuante din toate acestea sau amestecuri de culori, culorile fiind folosite pentru a transmite si ele un mesaj
motive:
Sfanta Treime
si ierarhia cereasca
www.icoane-ortodoxe.com/Icoana-Maica-Domnului.php" target="_blank">Maica Domnului
printre care am amintit deja www.byzantineicons.ro/1.Mother%20of%20God%20Hodegetria%20110x70.5%20cm_%2043%20by%2028%20inches.jpg" target="_blank">Hodigitria
www.iconsexplained.com/iec/lib/02810_virgin_eleousa_marek_czarnecki.jpg" target="_blank">Eleousa (Milostiva)
termenul Elousa se refera la virtutea Maicii Domnului, milostenia
www.gallerysophia.com/icon%20111.htm" target="_blank">Blachernoissa
Platytera - Imparateasa cerurilor
www.iconsexplained.com/iec/lib/02344_virgin_glykophilousa_decani.jpg" target="_blank">Glykophilousa
care imbratiseaza cu tandrete
www.iconsexplained.com/iec/lib/02172_mog_galaktotrophousa_ikortzanova_303x450.jpg" target="_blank">Galaktotrophousa
care alapteaza
motive din Vechiul si Noul Testament
motive cu Sfinti
daca am gresit pe ici pe colo, imi cer scuze
linkuri/surse:
dictionar
www.iconsexplained.com/" target="_blank">Icons Explained
aschiutza spune:
Multzumesc fetelor, mi-ati dat de munca . Super!
Ce sa-i faci, daca eu nu am facut niciodata religia in scoala, am niste lipsuri de zile mari. Mi-i se pare tare important sa stii de ce te inchini la o icoana si ce reprezinta, ca sa stii ce sa gindesti!
---------
Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar
irina.c. spune:
quote:Adela,multumesc si eu pentru efort,foarte interesant tot ce-ai scris.As mai adauga si eu ca prin intermediul icoanelor Biserica afirma realitatea intruparii lui Hristos,a faptului ca Dumnezeu cel nevazut de catre ochii trupesti,din iubire de oameni S-a facut Dumnezeu vazut,adica S-a facut Om. Unii acuza azi Biserica Ortodoxa de idolatrie.Aceste acuzatii nu sunt noi,ele fiind aduse si de catre iconoclasti, Sfantul Ioan Damaschinul (749) formuland in mod lapidar raspunsul ortodox : nu ador materia, ci pe Acela Care pentru mantuirea mea S-a facut materie, adica a devenit Om.
Originally posted by aschiutza
Multzumesc fetelor, mi-ati dat de munca . Super! Ce sa-i faci, daca eu nu am facut niciodata religia in scoala, am niste lipsuri de zile mari. Mi-i se pare tare important sa stii de ce te inchini la o icoana si ce reprezinta, ca sa stii ce sa gindesti! ---------Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar
Sinodul al Vll-lea Ecumenic (787) a precizat ca cinstirea aratata icoanei se indreapta spre Persoana reprezentata pe ea,nu spre obiectul icoana.Si un cuvant al parintelui Staniloae
crestinul e provocat in mod deosebit de presant sa gindeasca la Hristos si sa-I adreseze cuvinte de rugaciune privind la icoana Lui. Asa cum fata semenului nostru ne provoaca sa i ne adresam, sau fata noastra prezenta in timp ce i ne adresam il preseaza pe acela cu deosebita putere sa ne raspunda, asa trebuie sa socotim ca si chipul fetii lui Hristos ne provoaca in mod deosebit de presant sa I ne adresam Lui insusi, iar prezenta noastra ce I se adreseaza inaintea icoanei Lui Il face sa raspunda cuvintului nostru. Irina si bb Ilinca(26 aprilie '04)
"Traim intr-un paradis al nebunilor."
Serafim Rose
joanna spune:
Adela,ma bucur ca le-ai asezat asa de frumos.
Referitor la Icoana Sfintei Treimi a lui Rubliov,niste detalii:
Andrei Rubliov, iconograf (pictor de icoane), călugăr rus, din secolul al XV-lea, a înfățișat Sfânta Treime.
El n-a inventat imaginea Sfintei Treimi, ci a ilustrat descrierea din Sfânta Scriptură, în care trei îngeri tainici vizitează pe Avraam. Această apariție la strejarul Mamvri, despre care am vorbit în primul capitol, este o imagine a Sfintei Treimi, o prefigurare a Dumnezeului Unic în Trei Persoane, Care nu se va face cunoscut în mod deschis decât la Iordan, la Botezul lui Hristos. Să ne amintim dialogul cu Avraam. Patriarhul se adresează Îngerilor folosind când cuvântul Tu, când cuvântul Voi. Acest cuvânt nu este voi din politețe care nu există, ci pluralul. Această alternanță de exprimare ne face să bănuim încă de pe acum pe Unul din Treime căci se pare că Avraam se adresează când Dumnezeului Unic, când celor Trei Persoane divine.
Rubliov, ilustrând un text biblic, nu îndrăznește să deformeze taina dumnezeiască, înlocuind-o cu imaginea sa personală, căci pictorii de icoane nu inventează după fantezia lor reprezentarea lui Dumnezeu, ci sunt în permanență credincioși textului Sfintei Scripturi.
Într-adevăr, dacă fiecare ar inventa o reprezentare a lui Dumnezeu din imaginația sa, oricât de creatoare ar fi ea, am avea imagini foarte omenești ale lui Dumnezeu, supuse schimbării gustului fiecărei epoci; reprezentările lui Dumnezeu-Tatăl în chipul unui bătrân bărbos, ieșind dintr-un nor, nu sunt ele vechituri demodate? Este un mare pericol de a regăsi idolii Antichității, care nu sunt chipul omului, iar nu taina cea mare a omului creat după chipul lui Dumnezeu. De aceea păstrarea Sfintei Tradiții de către pictorii noștri iconografi, acceptarea modului de reprezentare a lui Dumnezeu dă către Biserică, îi apără de greșeli și îi feresc să nu calce cea de a doua poruncă: "Să nu-ți faci chip cioplit".
Andrei Rubliov a făcut dintr-o icoană clasică, dintr-o temă deseori reprodusă în Biblie, o foarte mare operă, totodată o capodoperă pe plan artistic, mărturie de rugăciune...Se pare că creștinii de orice Confesiune o cunosc și o iubesc... Această icoană e cu adevărat miraculoasă, căci impune o tăcere plină de respect, chiar și celor mai ostili religiei. Icoana aceasta se află într-un muzeu de stat și nu într-o biserică; poate fi văzută în Galeriile Tretiakov din Moscova...
Nimeni nu poate trece fără să nu se oprească în fața acestei imagini a Sfintei Treimi; ea transmite fiecăruia o părticică din viziunea despre Dumnezeu. Așa cum soarele își trimite razele asupra celor buni și asupra celor răi, Dumnezeu face să radieze asupra fiecărui om iubirea Sa, chir dacă acesta o refuză. Tăcerea se impune în fața acestei icoane, ca și în fața tainei Sfintei Treimi. Vom încerca totuși să ne apropiem de ea prin rugăciune, căci pentru Andrei Rubliov această icoană este rugăciunea, o profesiune de credință și o adorare.
Să luăm textul Crezului și să-l așezăm alături de o reproducere a Icoanei Sfintei Treimi. Este foarte vizibil faptul că imaginea Sfintei Treimi este compusă pe același plan cu Simbolul Credinței: "Cred întru unul Dumnezeu".
Rubliov exprimă unitatea în credință prin asemănarea celor trei îngeri și prin cercul în care se înscriu Cele Trei Persoane. Atributele Tatălui sunt exprimate foarte pe scurt în Crez, Căci El este Cel ce nu poate fi cunoscut, Cel despre Care nu știm aproape nimic. În icoană, primul înger, cel din stânga este văzut pe trei sferturi; culoarea veșmântului său este forte palidă, de nedefinit, aproape transparentă.
Textul se derulează ca pe icoană, apropiindu-se cel mai mult asupra Fiului. Cel de al doilea înger ne stă în față, ni se arată mai din plin. Cunoaștem multe lucruri despre Fiul, căci El S-a întrupat, S-a făcut cunoscut nouă, S-a lăsat văzut. Veșmântul Său e de culoare contrastantă, albastră și maronie. Aceasta exprimă cele două firi ale lui Hristos. Albastrul simbolizează cerul, divinitatea. Maroniul este pământul, natura, umană. Iisus este totodată Dumnezeu și Om. În spatele îngerilor din centru, se înalță un arbore; rădăcinile sale sunt înfipte în pământ și ramurile tind spre cer. Este lemnul crucii, care prin Hristos, devine pomul vieții din rai.
"Adam a murit pentru că a mâncat din rodul pomului.Dar el a regăsit viața in pomul crucii, prin care,O Preamilostivire, el se bucură din nou de desfătările raiului."
(Cântarea Sf. Teodor, Vecernia din Postul Mare, Săptămâna a 5-a)
Despre Sfântul Duh, Crezul mărturisește pe scurt, concis; căci despre a Treia Persoană divină Care ne dă viață, puține lucruri pot fi spuse concret și istoric; activitatea Sa este totdeauna tainică și plină de tăcere. Cel de al treilea înger, ca și cel dintâi este văzut tot pe trei sferturi. Culoarea veșmintelor sale simbolizează puterea de viață. Verdele ce predomină exprimă tinerețea, seva vieții care face să crească și să existe toate.
Cercul celor trei îngeri se termină și nu se închide.
Acest cerc pare să se deschidă asupra potirului pus pe masă. Ultima parte a Crezului e consacrarea Bisericii: ea este locul unde se află potirul Sfintei Euharistii și toți oamenii sunt chemați, prin Botez, la Ospățul vieții veșnice, și viața veșnică înseamnă a intra și a sălășlui chiar în sânul Treimii.
Cu această reprezentare în icoană a Sfintei Treimi, suntem departe de prima icoană intitulată "ospitalitatea lui Avraam".
Andrei Rubliov a voit ca Avraam și Sarra să nu mai apară căci și-a adus aminte de cuvântul Mântuitorului: "eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam" (Ioan 5, 58). Aceste cuvinte spun veșnicia lui Dumnezeu la care participă cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi.
Vom sfârși studiul acestei mărețe icoane, așa cum, fără îndoială, va fi făcut și Rubliov după ce a pictat-o, prin rugăciunea cea mai curată, rugăciunea de preamărire a Îngerilor serafimi și heruvimi, cântând imnul întreit sfânt, Treimii dătătoare de viață: "Sfânt, Sfânt, Sfânt, este Domnul Savaot!".
sursa:www.biserica-mihai-viteazul.ro/ro/index/cuv-cre/b32-rus.htm" target="_blank">Icoana Sfintei Treimi
www.iconograms.org/index.php" target="_blank">Aici gasiti icoanele pentru anul calendaristic.Link-ul este in engleza.
Joanna
Răutatea se înmoaie si se potoleste cu blândetea, iar nu cu altă răutate (Sf. Ioan Hrisostom).
zana spune:
Pregatirea suportului pentru pictura
Alegerea lemnului
Lemnul pe care dorim sa pictam o icoana trebuie ales cu mare grija, deoarece avem in vedere faptul ca lucrarea noastra trebuie sa reziste in timp cat mai mult. De aceea si sfaturile celor din vechime dar si materialele moderne ne ajuta foarte mult sa gasim un suport cat mai bun. Ideea de baza este sa gasim un suport care nu mai "lucreaza" in timp. Se stie foarte bine ca lemnul continua sa se usuce chiar si atunci cand el a fost tinut spre uscare ani intregi.
Recomandat de vechii artisti este lemnul de tei ca fiind un foarte bun suport. Se mai foloseste si paltinul. Important este sa fie bine uscat. Se taie dupa masurile dorite sau se incleie mai multe scanduri cand icoana este mai mare si apoi se fixeaza traverse(contraforte)pe spatele lemnului pentru ai impidica incovoierea. Aceasta operatiune o poate face orice tamplar iscusit fara prea multa cheltuiala din partea beneficiarului. Se mai pot folosi in ziua de astazi si materialele mai noi si anume acele placi din rumegus si furnir (statificat) care se comporta foarte bine in timp. Nu se incovoaie si nici nu crapa netrebuindu-i traverse pe spate. Nu este recomandat Pal deoarece se macina in timp.
Prepararea cleiului
Vom folosi clei de oase (bobite mici transparente-este mai calitativ si nu miroase) deoarece este usor de procurat, bun si ieftin.
Clei pentru impregnarea suportului 5%: 50 gr.clei granule si 950ml apa
Clei pentru lipire panza 14%: 140 gr. clei granule si 860ml apa
Clei pentru grund 8%: 80 gr. clei granule si 920 ml apa
Granulele de clei se pun in apa si se lasa 4-5 ore la inmuiat dupa care vasul de metal cu clei se introduce intr-un vas mai mare cu apa cat sa cuprinda vasul mai mic pe exterior (bain-marine). Se pune vasul mai mare pe foc potrivit si se lasa pana cand cleiul se dizolva si este destul de fiebinte. Cleiul nu trebuie sa clocoteaca. Daca a clocotit mai bine nu-l folosim pentru ca si-a pierdut din proprietati. Cleiul este fiert atunci cand punem degetul in el si frige dar nu atat cat sa-l radicam repede din vas.
Incleierea suportului
Cand este cleiul pregatit (5%), fiind inca cald, se intinde pe suprafata suportului cu un penson destul de lat. se incleie si canturile. Dupa uscarea primului strat se da si cel de-al doilea la fel ca primul. Nu imbibati foarte mult suportul dar nici nu faceti economie prin intinderea fortata.
Aplicarea panzei
Este recomandata folosirea unei panze de bumbac nu prea fine dar care in prealabil a fost spalata si uscata pentru a evita strangerea la apa a panzei. Se taie dupa masurile suportului incluzand si ca canturile dar cu un centimetru mai mare de rezerva. Se mai foloseste si tifonul.
Se umezeste tot suportul cu clei apoi se asterne panza pe suportul ud si se intinde cu mana pana la margini si pe cant. Cu pensonul lat se impregneza din nou panza cu clei insistand pe toata suprafat astfel incat cleiul sa patrunda panza. Se lasa sa se usuce pana a doua zi. Se taie restul de panza de pe margine cu un cuter sau se slefuieste cu glass papier.
Prepararea grundului
In vasul cu clei sau in altul special pregatit se pune clei cu concentratia de 14% dupa care se presara praf de creta micronizata
pe suprafata cleiului pana cand nu se mai vede cleiul insa fara sa se amestece in el. Dupa cateva minute se amesteca pana la omogenizare. Cleiul nu trebuie sa fie foarte fierbinte deoarece se formeaza bule de aer in clei.
Se aplica cu pensonul primul strat ajutand sa intre bine in textura cu ajutotul degetelor pentru a nu ramane gauri in panza. La fel se procedeaza si cu celelate cel putin cinci straturi. Ultimele doua se aplica cu cartela telefonica obtinandu-se o suprafata destulde neteda.
Slefuirea grundului
Grundul se slefuieste cu un glass papier fin cu ajutorul unui slefuitor electric (ar fi ideal)sau cu mana.
Aplicarea desenului
Dupa ce ne-am ales modelul de icoana facem o copie xerox color sau alb-negru.
Resurse:
www.icoane-online.com/index.php?categoryid=5" target="_blank"> atelier de pictura icoane bizantine
Adela99 spune:
zana ce bine ca ai gasit ceva mai detailat
aschiutza acum te poti apuca de treaba :-)
uite am mai gasit si io cate ceva
www.sfantuldaniilsihastrul.ro/tehnica_icoanei.html" target="_blank">Tehnica icoanei - plan general
www.artatraditionala.ro/popups/icoane-in-traditia-bizantina.php" target="_blank">Icoana in traditia bizantina
"Iconarului incepator i se propune sa lucreze doar "dupa modele".[...] Copiind o icoana, omul se patrunde de ea, o cunoaste multilateral, si involuntar, ajunge in contact cu acea lume care este cuprinsa in ea. [...]In ce priveste care anume icoana este mai bine sa o copiez, sa urmam sfatul mesterilor cu experienta, deoarece printre icoanele diferitelor veacuri si scoli, nu oricare poate servi ca model pentru un incepator."
www.icoane-kolober.ro/articole.html" target="_blank">Rugaciunea iconarului
www.fieni.3x.ro/O%20R%20T%20H%20O%20D%20O%20X/index.java" target="_blank">Galerie de icoane de aici ti-ai putea alege primul model
stiu ca am mai vorbit despre icoane, da' nu gasesc subiectul si acolo daca-mi amintesc bine, gandacelu si cred si qsar au dat detalii despre pictura pe sticla ... poate gasesti tu subiectul
aschiutza spune:
Multzumesc fetelor, sper ca nu va veti opri aici !
Deja m-am uitat pe o parte din linkurile date de voi, sunt f interesante! Am gasit si o carte la biblioteca de aici, scrisa de un german.
--------------------
Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar
irina.c. spune:
Apropo de icoane,acum cativa ani am citit o carte extraordinara, Hristos dupa gratii se numeste.Este vorba despre un condamnat pe viata pentru crima, dintr-o inchisoare germana.Cautand sa-si umple timpul liber gaseste la biblioteca inchisorii o carticica despre pictarea icoanelor,si se apuca de acest mestesug.Treptat ajunge sa-l descopere pe Dumnezeu,sa se apropie de El,prin incercarea de a picta icoane asa cum cer canoanele(ppost,rugaciune,viata curata).Intre timp respectivul s-a calugarit(a depus voturile monahale in puscarie fiind).Mai multe aicihttp://www.artadeatrai.ro/arhiva/11/ruga.11.phpSi o icoana pictata de elhttp://www.kloster-cazis.ch/pforte/bilder/P1170317.jpgIrina si bb Ilinca(26 aprilie '04)
"Traim intr-un paradis al nebunilor."
Serafim Rose
zana spune:
Tehnica pictarii pe sticla a explicat-o gandacelu in subiectul asta:
www.desprecopii.com/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29507&whichpage=5" target="_blank">http://www.desprecopii.com/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29507&whichpage=5
Icoanele pe sticla au aparut pentru prima data in Ardeal (regiuni mai instarita, cu paduri- ca sursa de combustibil pentru fabricile de sticla).
Primele icoane au fost gasite la Nicula langa Cluj, apoi la Sibiel, Fagaras.
Exista cateva elemente tipice unei icoane pe sticla: se deseneaza un personaj sau mai multe, restul spatiului se umple cu chenare de flori, chenare de sfoara rasucita (Nicula), steluta de Fagaras (Tara Oltului), Brasov (Scheii Brasovului). In Moldova icoanele sunt impodobite cu flori mai mari decat oamenii.
In icoanele lucrate dupa tipic nu se foloseste Rotring, ci cu pensule foarte subtiri sau penita.
Alte surse:
www.traditii.ro/mestesuguri.php?nr_articol=8" target="_blank">icoana pe sticla
www.jurnalul.ro/articol_1117/icoane_pentru_suflet.html" target="_blank">icoane pentru suflet
Si aici o prezentare de icoane pe sticla:
www.gelusi.ro/icoane/slideshow.php?set_albumName=icoane1" target="_blank">slide show