Crestinismul intre credinta si indoctrinare
Raspunsuri - Pagina 12
mate spune:
quote:
Originally posted by xenocid
Ce vremuri domne...
Si acu' zambesc cand imi aduc aminte cum se invarteau Irina si Conchita cu cadelnitza in mana ca la aruncarea ciocanului in mijlocul musulmancelor la Zona Zooster
Ce vremuri domne...
*segmentation fault*
...vremuri deloc apuse,de altfel...sau cum zice francezul "over and over again"
...Neeeeext....
Oana,mamica lu' Iepurici Alerg P'Aici(27 Nov 2004)
Christinel
New Zealand
...wish you were here...
lucia_cs spune:
Exemple rusinoase (din pacate) gasim in toate denominatile din Crestinism (nu ca in altele nu ar fi, dar Crestinismul este obicetul discutiei noastre).
ORIUNDE ne uitam putem gasi exemple negative. Biblia spune:
"Matei 22:14 Căci multi Sunt chemati, dar putini Sunt alesi."
Da, exista mai multe denominatii, dar asta nu inseamna ca una este mai buna decat cealalata. Fiecare om are cap sa gandeasca si sa aleaga locul in care se simte cel mai bine, locul in care simte ca poate creste spiritual si se poate apropia de Dumnezeu.
Toti avem cap sa gandim, tot Biblia spune:
"1 Tesaloniceni 5:21 Ci cercetati toate lucrurile, si păstrati ce este bun.
22 Feriti-vă de orice se pare rău."
Daca careva dintre denominatii este pierduta, cred ca modalitatea cea mai buna ar fi sa ne rugam la Dumnezeu sa ne lumineze intr-un fel in care sa-i putem aduce la calea cea buna, sa ne rugam ca Spiritul Sfant sa lucreze prin noi, nu sa ne apucam sa ne jignim intre noi (protestantii ca ortodoxii sunt incuiati/indoctrinati, ortodoxii ca protestantii sunt profitori si nu stiu sa evanghelizeze, si exemplele pot continua), pentru ca nu cred ca vreunul din noi ar putea fi convins ca greseste in momentul in care ar fi ridiculizat sau in momentul in care cel ce doreste sa ne aduca pe calea cea buna (din iubire) ne ridiculizeaza folosind inconitze de genul:
Oamenii sunt diferiti si au necesitati diferite, unii doresc ca slujba sa fie putin mai fastuasa, asta le da un sentiment de sfintenie, altii doresc simplitate, se simt mai bine intr-un colt ascultand predici din Biblie si cantand imnuri religioase, altii.., altii.. si lista poate continua.
Parerea mea este ca daca Dumnezeu doreste ca noi sa salvam o persoana de la pierzare (indiferent ca un ortodox salveaza un protestant/catolic, sau invers), va lucra prin noi, dar cred ca asta se va intampla numai daca noi avem calitatile necesare pentru a putea salva o persoana (calitatile lui Isus).
Motivul pt care frecventez o biserica de cand am ajuns aici (si nu am schimbat-o) este pentru ca membrii ei fac parte din diferite denominatii si toti sunt egali indiferent ca sunt catolici, ortodoxi, baptisti, metodisti, etc. Cel mai important este faptul ca il iubesti pe Dumnezeu, si nici nu se impune botezarea celor ce au fost botezati de mici si isi considera botezul valabil.
Biserica este una baptista, dar nu am auzit NICIODATA expresia "Noi baptistii".
Nu as putea spune acelasi lucru despre o alta biserica pe care am vizitat-o, dar si acolo se folosea expresia "fratii nostri ortodoxi". Flosind aceasta expresie, nu au putut aduce cuvinte de jignire, ci au discutat civilizat, fara acuze si fara ridiculizari.
Dumnezeu sa ne binecuvanteze pe toti si sa ne ajute sa ajungem la iubirea in care putem simti ceea ce spune Biblia la:
Luca 6:27. "Dar Eu va spun voua, cari Ma ascultati: Iubiti pe vrajmasii vostri, faceti bine celor ce va urasc"
si sa nu uitam:
1 Ioan 4:8 "Cine nu iubeste, n-a cunoscut pe Dumnezeu; pentru că Dumnezeu este dragoste."
_
La 7 luni are cancer, dar si 80% sanse sa traiasca. Haideti sa o ajutam!
Aici poti face viata unui copil mai acceptabila!
Noi ajutam pe unii, altii ajuta pe altii, astfel toti pot fi ajutati!
Lucia sotia lui Csaba
www.cisst.org/ftp/Lucia/" target="_blank">
Poze Bunny
irina.c. spune:
quote:
Originally posted by impreunaCa si concluzie, vreau sa amintesc ceva: credinta adevarata se cunoaste dupa roade. Cred ca fiecare cu un dram de intelepciune poate sa isi dea seama dupa rezultate concrete cine are credinta adevarata si cine nu!Impreuna = mami Flavia, tati Mircea si puiutza Sara
Adevar grait-a gura pacatosului!Ia sa vedem roadele ortodoxiei:mii de sfinti si martiri,unii dintre ei facatori de minuni si in viata,si dupa moarte.Imi vin in minte dooar cativa din cei mai recenti si mai cunoscuti:Sf. Teofan Zavoratul,Sf. Serafim de Sarov,Sf. Nectarie de la Enghina,Sf. Ioan de Kronstadt si multi altii.Nu mai spun de parintele Serafim Rose,sau de marii duhovnici romani.Acestia sunt cei "vizibili" ,ca sa zic asa,dar cate mii de mireni si preoti care-si lucreaza ,stiuti numai de Dumnezeu ,mantuirea ,ducand o viata curata.Nu mai spun de unitatea de invatatura si de cult,pastrata de doua mii de ani,nenumaratele minuni,etc..
Pe cand roadele np care sunt?Dezbinarea in sute de denominatiuni,fiecare cu invatatura ei,iesita din interpretarea proprie a Scripturii.Asa s-a ajuns la "bisericile" de homosexuali,unde "Duhul Sfant" le spune ca despre altceva era vorba in Sodoma si Gomora,nu despre pacatul homosexualitatii,la "bisericile" de spiritisti si la multe alte aberatii,aparate cu Biblia-n mana.Irina si bb Ilinca(26apr04)
Traiesc in Romania si asta imi ocupa tot timpul
ILINCA
Elena spune:
Amuleta, drept sa-ti spun neintelegerea mea a pornit de la aceasta fraza
quote:
Parintele Galeriu se adresa incepatorilor, maselor, stii si tu ca mustele se prind cu miere.
pe care nici acum nu prea am inteles-o, pentru ca un preot se adreseaza deopotriva incepatorilor si avansatilor, iar Adevarul trebuie sa fie unul singur, nu un adevar pentru incepatori si altu pentru avansati. Catolicii&protestantii nu pot fi si eretici si frati in credinta in acelasi timp.
quote:
Dincolo de marea lor credinta in ortodoxie si lupta pentru ortodoxie, ei pot avea convingeri diferite despre calea cea mai buna prin care se poate obtine acest lucru.
Nu stiu daca de data asta am inteles bine ca in ortodoxie doi preoti pot sa se plaseze unul în nord si altul în sud, ca oricum tot în ortodoxie si-n deplina "unitate de invatatura" raman chiar daca unu nu mananca iar altul mananca, insa daca cineva este diferit de oricare din modelele de mai sus sau de oricare alte modele tot diferite din cadrul ortodoxiei, care din cine mai stie care motive geografice/sociale/intamplatoare, nu poarta aceiasi "haina" pe dinafara, chiar daca e un om cu credinta si curat inchinator inaintea Celui Sfant, eei, atunci e cu totul aaaltceva !!
quote:
Cu alte cuvinte : o fi el frate dar trebuie sa lupt pentru ce cred eu ca e drept si sa-i spun ca greseste.
Mi se pare atitudinea cea mai corecta/cinstita/echilibrata ce o poate avea un ortodox fatza de ceilalti crestini !!! este foarte normal sa nu fie de acord cu tot ce sustin ceilalti crestini, ca altfel n-ar mai fi ortodox, nu ? si evident ca ii spui ce vezi gresit la ei, tocmai pentru ca ii consideri frati in credinta.
Eu nu stiu acum cam care este procentul pro-ecumenisti in ortodoxie, poate ca Irina are vreo statistica, dar cred ca acesta este foarte/destul de scazut si dupa cum am vazut eu, majoritatea ortodocsilor practicanti gandesc mai mult ca Parintele Cleopa. De fapt eu cred ca nici nu e musai sa fi pro-ecumenism ca sa gandesti echilibrat ca parintele Galeriu. Iti spun drept ca este prima data cand aud/citesc ca un preot ortodox ii numeste "frati" pe protestanti si catolici !! Dar observi cata diferenta intre tonul parintelui Galeriu si cel al parintelui Cleopa ?
quote:
Nu va luati dupa slugile satanei, care vin din Apus cu milioane de dolari. Ei cumpara pe cei prosti si nelamuriti in credinta, sa rupa unitatea si sufletul poporului roman si vor sa faca cele mai mari erezii si nebunii in tara asta.
Paziti-va de nebunii acestia ! Au case de rugaciuni, dar acolo-i casa satanei. Unde nu sunt preoti si arhierei, nu este Hristos. Ca Mantuitorul a spus asa la Apostoli : Luati Duh Sfant ! Carora le veti ierta pacatele, iertate vor fi. Iar carora le veti tine, tinute vor fi.Nu la sectari le-a spus acestea, ci la Apostoli, la episcopi si la preoti.
Numai daca ne uitam la pasajul asta cat este de incitator, ne mai miram ca Flavia si familia ei au fost scuipati si amenintati cu moartea ? daca unul dintre reprezentantii cei mai de seama ai ortodoxiei romanesti spune ca bisericile de rugaciuni ale protestantilor sunt case ale satanei si daca se predica ura impotriva lor, atunci cum sa te astepti de la credinciosii ortodocsi care aud astfel de predici la blandete si intelegere fatza de alti crestini ??? si ce spune Flavia nu este un caz singular, am mai auzit si eu destule, iar unchiul meu, de pilda, are exact acelasi discurs ca cel de sus, mai ales cand vine vorba de catolici este plin de ura la adresa lor.
Nu crezi ca daca glasul parintelui Galeriu ar fi fost cel dominant in ortodoxie, adica " sa ne pastram identitatea noastra de ortodocsi, sa nu-i punem pe toti ne-ortodocsii in aceeasi galeata, cosiderandu-i pe toti eretici, ci pe cei cu adevarat inchinatori Sfintei Treimi sa-i consideram frati in credinta, cu amendamentul ca NU trebuie sa le imbratisam credinta lor, ci este de datoria noastra sa le aratam cand/unde gresesc", ar mai fi existat asemenea cazuri de neimaginat ? daca oamenilor li s-ar spune ca si pocaitii si catolicii la Acelasi Dumnezeu se inchina, si nu satanei, i-ar mai scuipa sau huli ortodocsii pe acestia ?? cu siguranta ar fi cu muuult, muuult mai rare cazurile, daca nu chiar deloc, pentru ca, e drept ce spui ca omu e om oriunde, dar daca-l mai si inciti cu predici de genu celor de mai sus, atunci evident ca scoti ce e mai rau din el !!
quote:
Mi se pare nostima insa incercarea de a te simti brusc mai indreptatit, mai justificat in protestantism, ca rezultat al atitudinii unui preot ortodox. Chiar imi place dovada asta de respect !
Aici nu am inteles ce ai vrut sa spui.
quote:
Acum, ca m-ai intrebat ce ma face pe mine sa gindesc intr-un fel sau altul, o sa-ti raspund : nu-i bag pe toti protestantii intr-o galeata ca fiinte umane, adica-i judec independent de protestantismul lor. Am o masura, insa, adica daca-i vad ca incep cu prozelitism mieros, le zic si eu ca Aristotel "non tangere circulos meos !" si-am terminat relatiile cu persoana respectiva.
Aici sunt pe aceeasi lungime de unda cu tine; si pe mine ma irita cei care iti bat pe la usi sau te opresc pe la statiile de metrou sa-ti explice ei cum sta "treaba" cu Dumnezeu. La fel, nu pot fi de acord cu cei ce si-au creat propriul dumnezeu sau cu homosexualii care au ajuns sa-si considere pacatul o virtute.
Insa, din pacate, canoanele bisericii ortodoxe ii baga pe toti in aceeasi oala, pe catolic alaturi de homosexual, pe yehovist alaturi de luteran.
***************
In concluzie, cum am mai spus si in alte dati, formele ne departeaza pe unii de altii cu mult mai tare decat pot esentele noastre interioare sa ne apropie, fie ca suntem ortodocsi, catolici sau protestanti, iar pentru impacare-intelegere-pace versus lipsa de doctrina/indoctrinare/dezbinare,totdeauna prima va pierde....
_
"Mare pacoste sa nu ai destul duh ca sa vorbesti frumos, nici destula judecata ca sa taci cand trebuie." (La Bruyere)
conchita spune:
quote:
Originally posted by Elenaquote:
Nu va luati dupa slugile satanei, care vin din Apus cu milioane de dolari. Ei cumpara pe cei prosti si nelamuriti in credinta, sa rupa unitatea si sufletul poporului roman si vor sa faca cele mai mari erezii si nebunii in tara asta.
Paziti-va de nebunii acestia ! Au case de rugaciuni, dar acolo-i casa satanei. Unde nu sunt preoti si arhierei, nu este Hristos. Ca Mantuitorul a spus asa la Apostoli : Luati Duh Sfant ! Carora le veti ierta pacatele, iertate vor fi. Iar carora le veti tine, tinute vor fi.Nu la sectari le-a spus acestea, ci la Apostoli, la episcopi si la preoti.
Numai daca ne uitam la pasajul asta cat este de incitator, ne mai miram ca Flavia si familia ei au fost scuipati si amenintati cu moartea ? daca unul dintre reprezentantii cei mai de seama ai ortodoxiei romanesti spune ca bisericile de rugaciuni ale protestantilor sunt case ale satanei si daca se predica ura impotriva lor, atunci cum sa te astepti de la credinciosii ortodocsi care aud astfel de predici la blandete si intelegere fatza de alti crestini ???
am raspuns, am sters, am raspuns, am sters...revin mereu in apararea ortodoxiei pentru ca in ea cred cu toata fiinta mea si simt ca daca as sta deoparte mereu cand e improscata cu noroi, nu as mai fi nici macar crestin, daramite ortodox. in primul rand, draga Elena, pasajul citat de tine nu predica ura, ci "pazirea". iar sfatul cu pazirea e perfect justificat avand in vedere prozelitismul agresiv din partea celorlalte denominatiuni, vezi in viata reala, dar si aici pe forum. e o diferenta, nu, intre ura si pazire, sau nu mai inteleg eu limba romana?
in al doilea rand, ai citit si pasajul scris de Impreuna tot la fel, intelegand ceea ce erai deja pregatita sa intelegi, banuiesc. ca altfel nu-mi explic de ce rescrii povestea? ea scrie clar ca nu stie nici acum cine era persoana care le-ar fi dorit moartea, nu stie nici macar daca le-ar fi dorit moartea. scrie ambiguu, zicand ca are ea o banuiala ca ar fi fost urzeala preotului ortodox. si continua, generalizand nepermis, punand inca o eticheta, aceea de criminali, alaturi de aceea de indoctrinati tuturor ortodocsilor. eu nu cred o iota din povestea ei, btw. dar, lasand asta la o parte, citim oare texte diferite? sau avem interpretari diferite? cum prima varianta nu e adevarata, ramane a doua. asa e si cu credinta asta. adevarul o fi el unul singur, dar limbajele sunt infinite. unuia i-l spune Dumnezeu mai simplutz asa, altuia mai greutz, fiecaruia dupa puteri. altfel, nu inteleg ce tot sustineti voi aici? ca mie imi suna a prozelitism a la martorii lui iehova, exact aia de-ti dau buzna in casa sa te smulga din biserica ta si sa te duci la ei, ca ei is buni, ei n-au omorat pe nimeni ( or istoria ne povesteste si despre crimele catolicilor, si despre ale protestantilor, asa ca...).
din punctul meu de vedere, pasajul citat de tine e perfect adevarat. daca as crede chiar si o secunda ca e neadevarat, acum as fi sectanta, nu ortodoxa. pentru ca, dupa cum insinuezi tu, adevarul ala unic e de fapt la bietele secte haituite de ortodocsi. care ortodocsi chiar nu imi imaginez cum pot vana pe cineva, atata vreme cat ortodoxia e non-prozelita. Biserica Ortodoxa e prin definitie defensiva, fapt dovedit si de pasajul tau: ortodoxul e sfatuit sa reziste tentatiei materiale, sa ramana in Biserica, sa ramana cu Duhul Sfant si cu Iisus Cristos. asta nu e fanatism, asta e Adevarul, asta e Calea. iar daca in alte lacasuri, auto-denumite crestine, exista alta cale, pai atunci ce nu ti se mai pare logic daca vine parintele X si spune ce spune despre ele?
cat despre ce spune Impreuna ca unii s-au nascut intr-o religie si au fost invatati sa se supuna in primul rand oranduirii respective, fara sa se intrebe nika despre adevar, mie imi suna ca perfect adevarat despre catolici. chiar ma intreb, cand or studia ei istoria papalitatii, a inchizitiei, a cruciadelor, a masacrelor din colonii, ce gandesc ei despre toate astea?! despre protestanti, altadata.
myrrha spune:
Am avut o serie de uimiri cind am parcurs raspunsurile la acest subiect. M-a uimit printre altele uimirea Conchitei, ca americanii asimileaza romanii, ca apartenenta religioasa, rusilor. Nu e adevarat? Exista alta ortodoxie in Ro decit in Rusia? Nu intru in discutie cit de mult este Biserica Ortodoxa Rusa o Biserica Catolica Reformata, desi sint multe de spus in aceasta privinta si al Moscovei-A treia Roma, in viziunea ortodoxa rusa.
M-a mai uimit ideea de reevanghelizare a romanilor. Pai parca am fost evanghelizati direct de Apostolul Andrei, daci fiind inca. Apoi am mai fost evanghelizati de romanii care ne-au cucerit peste un secol. Apoi, fiind romano-daci, ne-au evanghelizat din nou bulgarii, punindu-ne in circa slavona lor. Acum ne evanghelizeaza americanii
Intrebarea e: de ce tot nu se prinde, domle? (a spus-o si Conchita mai sus in alta forma, doar o repet)
Vreme de cel putin 25 de ani, credinta romanilor a fost din ce in ce mai slaba. Ce inseamna credinta? Incredere in Dumnezeu, curaj, speranta. Generalizez: romanii au acceptat sa se supuna cu mai mult sirg decit alte popoare comuniste, au facut compromisuri morale si au indurat umilinte spirituale pentru ca nu aveau credinta. Curajul ultim a venit de la un preot reformat, intr-o zona -mozaic religios: Timisoara.
Individualizez: au existat oameni care si-au pastrat credinta/speranta/increderea. Fie si-au pierdut viata, fie au rezistat, intr-o forma sau alta, fara sa-si incarce constiinta de compromisuri care sa ii faca sa isi piarda integritatea. Aveam 8 ani cind am vizitat Minastirea Putna si am ascultat un preot - avea in jur de 40 de ani, vorbind deschis impotriva regimului comunist. Eram un grup maricel de adulti si copii in incinta muzeului si toti adultii se uitau speriati imprejur. Ai mei mi-au spus dupa aceea ca in mai putin de o saptamina o sa-l ridice secu'. Nu stiu ce s-a intimplat cu preotul acela, nici nu-i mai stiu numele. E un singur exemplu, intre altele, care inseamna ca ortodoxia are la ce sa reinvie.
Dupa '90 ortodoxia s-a retrezit la viata, ca dintr-un somn lung. Destul de in dezordine, cu probleme nerezolvate si evitate constant. In mod nu neasteptat, dar totusi ciudat, ortodoxia s-a raliat sentimentului national, invadat brusc de valori straine necunoscute si neintelese si plasat in defensiva.
In mod logic, Flavia, tot ceea ce putem face, noi cei de pe margine, catolici, protestanti, neoprotestanti, musulmani aflati in contact direct cu ortodocsii, este sa speram ca ortodoxia isi va regasi locul. Si mai ales, sa nu o agresam (cu reevanghelizari, de pilda ). Cind ortodoxia isi va limpezi contradictiile (cele mai multe inerente istoriei ultimei jumatati de secol) si va fi cu adevarat stabila si sigura pe pozitia ei, atacuri agresive din partea unora si altora care isi cauta cu o asiduitate normala modele si le gasesc taman in miscarea legionara nu vor mai fi posibile.
Din pacate deocamdata dinspre ortodocsi nu se intrevede mare lucru intre ortodoxia forte/nationalism si relativism. Ingrid se intreba retoric la celalalt subiect daca calea de mijloc nu e cumva un amestec al extremelor. Adica sa fii nationalist, dar un pic relativist, ca sa nu sochezi si sa nu te sufoci. Nu, nu e un amestec al extremelor. Exista calea de mijloc, care e exact calea adevarului, in timp ce celelalte, tocmai prin aceea ca sint neadevarate, extreme, dispar de la sine in timp, nu rezista.
Dar la aceasta cale de mijloc nu se ajunge decit prin credinta, adica incredere, curaj, speranta. Nu poti avea niciuna dintre acestea cind te afli pe teren instabil, cind te simti agresat, cind ti se pare ca vin altii sa iti ia/denatureze/denigreze credinta.
Deci singurul lucru pe care il poti face, Flavia, cind ti se mai intimpla incidente ca cele pe care ni le-ai povestit, este sa mergi in instanta, caci statul roman este laic, iar ce ti s-a intimplat tie contravine Constitutiei (daca nu cumva biserica ortodoxa e trecuta ca religie nationala in constitutie, ceea ce mi se pare totusi putin probabil). Din punctul meu de vedere ai dreptate sa crezi ca mesaje extremiste din partea unor preoti iresponsabili au efecte umane si sociale catastrofale. Dar nu face tu insati greseala sa arunci vina asupra ortodoxiei, incearca sa pastrezi critica la nivelul indivizilor.
conchita spune:
uof, plecai fara sa intreb ce aveam de fapt de intrebat. am mai intrebat eu si prin alte parti, dar n-a raspuns nimeni pana acum. io inca mai sper.
inteleg ca faceti parte din alte ...cum sa le zic? ramuri crestine, bun. dilema mea e de ce va tulbura atata ce se zice in ograda ortodoxa? pentru ca mie imi suna ca nu sunteti destul de stapane pe credinta proprie si cautati validare la altii. iar daca altii nu vi-o dau, se lasa cu tragedii antice. sau, ma rog, de-o telenovela tot se pune, ca doar la ce altceva ar veni si Xeno daca nu la telenovele? de ce conteaza atat de mult ce le zice Parintele Cleopa celor de-o seama cu el, ortodocsilor lui? si de ce ar trebui sa vorbeasca toti Parintii la fel ca Parintele Galeriu? adica ce-ar schimba asta in credinta voastra? sa nu-mi spuneti ca va e teama sa nu va navaleasca ortodocsii sa va omoare, incitati de preotii lor.
conchita spune:
quote:
Originally posted by myrrha
Am avut o serie de uimiri cind am parcurs raspunsurile la acest subiect. M-a uimit printre altele uimirea Conchitei, ca americanii asimileaza romanii, ca apartenenta religioasa, rusilor. Nu e adevarat? Exista alta ortodoxie in Ro decit in Rusia? Nu intru in discutie cit de mult este Biserica Ortodoxa Rusa o Biserica Catolica Reformata, desi sint multe de spus in aceasta privinta si al Moscovei-A treia Roma, in viziunea ortodoxa rusa.
nu, nu exista una diferita in rusia, dar nu asta era problema. perceptia de-aici e ca suntem o secta ciudata, cu legaturi cu rasputin si alte chestii oculte, ba o tipa a exclamat "aa, evrei ortodocsi!" nu se stie ca am fost frati de credinta cu catolicii, de pilda, pentru ca mie mi se tot raspunde mereu "dar catolicii sunt crestini!" cand incerc sa dau detalii cum suntem noi si ei parte din aceeasi biserica originara.
ai dreptate cu agresiunea asupra BOR si cu zbuciumul BOR dupa revolutie. de asta cred si eu ca lumea simte mai mult nevoia sa inalte niste ziduri imprejmuitoare si dupa aia sa reconstruiasca ce e de reconstruit, in tihna. poate e teama ca, altfel, se va pierde si ce a mai ramas. si asta, de ce? pentru ca altii au logistica performanta, manageri de prozelitism si fonduri uriase in spate? si chiar nu e drept! ortodocsii au nevoie si de voci ca a lui Cleopa, si ca a lui Galeriu, ba si ca a lui Tzutzea, pe langa Steinhard. ei sunt zidurile de protectie. inauntru, credinciosii de rand isi pot trage sufletul si se pot inchina in linistea binemeritata. chestia asta nu se intelege. ca atata vreme cat ortodocsii nu asediaza alte culte fluturand biblii filigranate in aur (cum aveau si vindeau aia de la IHOP) pe la usi, macar dreptul sa se apere, sa se explice, sa existe in curtea lor tot il au.
myrrha spune:
Stii, Conchita, eu nu cred ca cei cuceriti de misionarismul american au fost cuceriti de bibliile lor sau logistica lor. Daca au fost si de-astia, nu cred ca sint semnificativi. Dar dupa cum vezi, Jocelyn si Flavia au pareri despre Biblie si si le argumenteaza, adica au propriile convingeri in bisericile din care fac parte.
Nici eu nu-mi explic fenomenul si amploarea neoprotestantilor in ro pentru ca inca nu il cunosc destul. Iar protestantii pe care i-am cunoscut aici si cu care am vorbit pe teme religioase sint mai toti anglicani.
Totusi, habar n-am daca e nevoie de atitudini fatise de condamnare a nonortodocsilor. Cine se salveaza de aici? Acei ortodocsi care sint deja ortodocsi convinsi. Ortodocsii nepracticanti si ateii devin retractili si suspiciosi in general la orice religie. Iar ortodocsii practicanti mai slabi de cuget se apuca si isi insulta vecinii sau dezvolta imagini idealiste de sine, rupte de realitate (numai ortodoxia are adevarul, eu sint ortodox, deci implicit sint superior tuturor neortodocsilor, si chiar intre ortodocsi ii depistez primul pe cei neortodocsi)
Neortodocsii ies cei mai sifonati, rupti intre ceea ce cred ei, cu convingere (cum au fost convinsi nu mai conteaza, ci faptul ca pentru ei ceea ce cred e adevarat) si o marginalizare sociala. Nu, nu se vor intoarce la ortodoxie, sau daca o vor face (dezamagiti de optiunea religioasa anterioara) o vor face plini de sentimente de vinovatie, darimati sufleteste, neliberi.
Pina la urma cred ca toti oamenii au serotonina si in mod firesc cred in adevarul religiei lor. Trebuie lasati sa creasca, nu se stie unde vor ajunge peste citiva ani. Oamenii se schimba, e in natura lor.
Ceea ce deranjeaza in cuvintele Parintelui Cleopa etc. nu e atit faptul ca nu e de acord cu ne-ortodocsii (nici ei nu se asteptau la asa ceva), cit faptul ca ii califica pe toti eretici, ii condamna intr-un mod irevocabil si de multe ori cu motive nedrepte si ignorante, pe toti si pe fiecare in parte. E greu sa fii neortodox si sa nu te simti vizat de un parinte atit de respectat de ortodocsi. Imi inchipui insa ca acest lucru e greu de inteles de ortodocsi, dinauntru. (e vazut mai degraba ca un moft, cum adica isi mai permit sa si comenteze dupa ce si-au tradat neamul/credinta stramoseasca etc)
PS. acum am inteles faza cu americanii, Rasputin si Dracula.
myrrha spune:
Ultimele cuvinte ale Conchitei seamana izbitor cu cele ale Flaviei sau lui Jocelyn. Toata lumea are nevoie de loc sa respire, are nevoie de curtea lui, de spatiul lui care sa ii fie respectat.
Pentru asta nu trebuie doar sa respecti demnitatea individuala a oamenilor de diverse religii pe care ii intilnesti, ci sa eviti sa calomniezi, mai ales public, alte culte religioase, sa le dispretuiesti. Pentru ca religia e intrinsec legata de om, de aspiratiile lui, de fericirea lui. Lovitura in credinta e una din cele mai perfide si mai adinci (acum intelegeti ce a facut comunismul din noi?)
Si da, Conchita, eu cred din tot sufletul ca nu e motivata teama ca s-ar putea pierde si ce a mai ramas din ortodoxie. Dimpotriva. Nu a ramas mult, dar a inflorit miraculos in ultimii ani si e speranta de mai mult.
Ma gindesc acum la fostul prieten/logodnic al prietenei mele de catarama, colega de banca din liceu. Avocat de numai un an, cu mai multe premii pentru volume de poezie de la Uniunea Scriitorilor, s-a calugarit anul trecut, la 25 de ani. Din entuziasm, convingere si perfect stapin pe decizia sa. Acum e deja in anul 2 la Teologie Pastorala. E o persoana pe care o admir foarte mult si ma gindesc cu bucurie ca peste un numar de ani va ajunge poate un duhovnic respectat (sau, cum viseaza actualul lui duhovnic mitropolit ori patriarh). Deci exista viitor in ortodoxie.