Copilul superdotat
Raspunsuri - Pagina 3
rrox3 spune:
Victory in ce alt fel mai este copilul tau diferit? Nu cred ca au insistat educatoarele doar pentru ca Stefan e avansat la matematica, mai degraba pentru ca Stefan avea dificultati pe alt plan.
E foarte important sa tii seama de dezvoltarea copilului pe toate planurile, inclusiv emotional si social.
Hai sa vorbim despre dificultati, ca alea ii fac probleme, nu ariile de supradotare. Mai vorbeste-ne despre el.
Gabivalceanu nu poti "pompa" un copil prea mult peste limitele lui, oricat ai incerca.
buli spune:
si eu m-as gandi sa schimb invatatoarea.
la fi-miu in clasa erau f multi care nu socoteau cu bete si nu li s-a impus asta.
in plus, invatatoarea e chiar incantat de intrebarile "istete" si abia asteapta sa le reproduca parintilor.
eu nu l-as da in clase avansate, as incerca sa compensez prin cursuri artistice spre care arata inclinatie (muzica, pictura) si prin sport.
da, au dreptate mamicile care au spus ca e diferenta intre dezvoltarea emotionala si cea intelectuala, la baiatul meu s-a produs o egalizare intre cele 2 abia dupa un an si ceva de scoala (si el a mers mai devreme, e cam cel mai mic din clasa).
mihaela_s spune:
A mea cea mica a invatat singura literele si apoi cand a mers la scoala a invatat sa citeasca foarte rapid. Dupa primul semestru de cl.1 profesoara ei ne-a sugerat sa o mutam in cl. 2-a pentru ca citeste foarte rapid si bine, de nivel de copil de cl.3-a.
Ei bine, ce am facut noi? Am stat de vorba cu ea, i-am spus ce ne-a zis profesoara dar ea nu a vrut sa se mute. Ii cunostea pe copiii din cl.2-a pentru ca aveau activitati comune, dar cu toate astea nu a vrut. Atunci am lasat-o in pace. La matematica nu era atat de avansata incat sa poata lua din mers ce ar fi sarit si am considerat ca am sacrifica matematica pentru citit.
Si acum e avansata inca fata de alti copii din clasa(e cl.2-a acum), citeste cel mai repede si mai cursiv, citeste carti care sunt peste nivelul ei dar e OK atata vreme cat in clasa nu se plictiseste. Si ma bucur ca am ascultat-o, cred ca diferenta emotionala ar fi fost mare. Si ea e printre cei mici din clasa ei, e nascuta in septembrie si aici copiii nascuti intr-un an merg in aceeasi clasa. Ar fi avut colegi cu aproape doi ani mai mari, nu cred ca ar fi rezistat.
Sigur, e experienta noastra. Ideea e ca trebuie sa asculti de dorintele copilului in primul rand si apoi de instinctele tale de parinte.
victory spune:
Va multumesc tuturor pentru ce ati scris.
Dupa evaluarea medicului pshiatru a reiesit ca vorbim despre un copil cu supraelevera cognitiva de intelect,deci se cere instituirea unei programe individuale de lucru conform varstei,drept urmare vom merge luni un alt specialist de data asta un psiholog care ii va face si alte teste pentru a putea stii exact cu ce ne confruntam.si ce trebuie facut ca sa poata merge in continuare la scoala in clasa a I-a.
Acum sa incerc sa va raspund la intrebari.
Singurul lucru pe care l-am facut noi parinti si toti cei care suntem in jurul lui a fost acela de ai raspunde la intrebari,deci nu am facut nimic in plus cu el,inca din contra pot zice ca nu am avut foarte mult timp sa ii dedicam datorita faptului ca muncim destul de mult ca si timp pe zi.Timpul dedicat lui este de aprox 2 ore pe zi si weekendul timp in care incercam sa ne facem programul in functie de dorintele lui si nu vorbim niciodata de citit sau facut teme.
In ceea ce priveste diferentele dintre el si ceilalti copii vorbim despre el ca si un copil cu o cultura generala mult superioara varstei,apiratiile lui sunt legate de trecut si viitor ,nicidecum prezent.
Pasiunile lui sunt legate de tehnologie,istorie,animale. in mare parte si de cele mai multe ori face tot posibil sa isi ia cat mai multe informatii in domeniu.
Joaca sah la sapte ani,semifinalist pe tara.
Iar in ceea ce priveste modul de gandire vorbim despre o logica in a rezolva probleme de matematica inca neconoscuta si va spun asta deoarece mama mea este profesor de matematica de peste 30 de ani si inca nu isi poate explica ce metode foloseste pentru a face calculele.
memoreaza foarte repede si retine pentru o perioada foarte lunga de timp.
Nici un lucru pe care trebuie sa il faca nu i se pare necunoscut.
Imi aduc aminte de primul puzzle ,pe care vreau sa va spun ca l-a facut in cateva minute de parca ar fi facut puzzle de cand e lumea.
Si ar fi multe de spus ,fel si fel de situatii socante pentru mine ca parinte,si multe situatii in care nu pot sa ii raspund chiar daca am doua facultati terminate.
victory spune:
RROX 3 ai scris ca vrei sa stii mai multe despre el,da intradevar d-na nu a spus asta deoarcee este bun la matematica sau limba romana,da intradevar este bun la toate dar ne confruntam cu meomente in care se rupe total de ceilalti si se gandeste la cu totul altceva deoarece se plictiseste si chiar daca d-na ne da suplimentar ceva de facut ni se pare deja rutina.El are nevoie de ceva nou de ceva care sa ii capteze atentia pentru ca ceea ce face el acum la scoala este mult prea putin pentru el,el cosiderand ca sunt simple.
rrox3 spune:
Victory intr-adevar un copil supradotat necesita educatie speciala si se va plictisi participand la ore normale. In Romania abia incep sa se miste lucrurile in privinta asta, nu exista inca mare lucru.
Scoala insa nu are numai rolul de a stimula intelectual copiii, ci are si un rol important in socializarea lor, in sprijinirea autonomiei si increderii in capacitacile lor, in dezvoltarea comunicarii, in dezvoltarea auto-organizarii, samd. In special in clasele primare. Mie aste-mi par mai importante decat materia propriu zisa, pe care majoritatea o cam stiu deja (in clasa I cel putin) si, oricum, o vor invata cu totii pana la urma.
Intrebarea mea tintea mai mult spre relationare. Este interesat de alti copii? Daca da, de ce varste si ce anume il atrage? Ce face in pauze la scoala? Cum se intelege cu colegii?
Vrea sa colaboreze, lucreaza/ se joaca si in echipa?
Cum si ce se joaca?
Cum este din punct de vedere motric? Ii plac activitatile sportive, cum se descurca la ele?
Cum ai caracteriza relationarea lui cu tine? Iti povesteste ce face, ce il preocupa? Vine sa impartaseasca bucuriile si tristetile lui cu voi?
La ce te referi cand spui ca aspiratiile lui sunt legate de trecut?
www.amazon.com/Parents-Guide-Gifted-Children/dp/0910707790" target="_blank"> Cartea asta s-ar putea sa te ajute. Curaj, ai un omulet care te pune la incercare. Ai grija sa nu uiti cati ani are si mai ales ai grija de partea emotionala a relatiei, asta il va pastra in siguranta.
victory spune:
Lui ii plac foarte mult copiii,se integreaza in orice fel de anturaj el poate relationa atat cu copii de varsta lui cat si cu cei mari.
Stefan este inscris la un Colegiu National deci vorbim de clase I-XII si il gasesc deseori stand la discutii cu cei mari.
Are o afinitate pentru cei mici si simte ca trebuie sa ii protejeze la fel si ccu copiii cu dizabilitati.
iti spun toate astea pentru ca am avut ocazia sa il vad in diferite situatii.Am o nepotica si fetita unei prietene care au sindromul Down si el este singurul care se joaca cu ele in comparatie cu ceilalti copii din anturaj care le resping.
Saptamana trecuta am fost in vizita la gradinita la care a fost si d-na are grupa mica,ia placut foarte mult cu cei mici chiar s-a implicat in activitatea lor si i-a ajutat sa deseneze le-a cantat si s-a jucat cu ei.Pentru mine a fost foarte emotionant sa il va cum se comporta cu cei mici.
Relatia dintre mine si el este una stransa,ne spunem tot indiferent de subiect,eu sunt o mama tanara si consider ca am o minte deschisa,incerc sa il inteleg si sa ii dau raspunsuri pe intelesul lui.
Din punct de vedere motric ,are aptitudini sportive,a invatat singur mersul pe bicicleta,mersul cu rolele,skateboardul.Dar in schimb mersul la karate il plictisea,nu vedea nimic interesant in acel sport.
Eu sunt o fosta sportiva de performanta,mama a facut handbal de performanta,iar tata fotbal.
Acum ca a crescut prefera sahul,i se pare interesant,jucam domino,maroco,astea sunt jocurile pe care vrea sa le jucam impreuna.
Atunci cand e singur se joaca foarte mult cu lego,si e pasionat de masi,are deja colectii intregi de masini de tot felul.
Deseneaza foarte mult,face fel si fel de lucrari,in fiecare seara cand ajung acasa el are pregatit un desen pentru mine,acestea sunt ori cu masini,ori cu animale,flori,depinde de starea pe care o are in ziua respectiva.
Apropo de desen ,d-na invatatoare i-a rupt la scoala desenele,pentru ca le-a cerut sa faca cerul cu stele noaptea si el a facut cerul negru si stelele albe,iar ea sustinea ca cerul e indigo si stelele galbene.
Este un copil foarte vesel ,un copil deschis,placut si se integreaza foarte repede,dar daca el simte ca ceva nu este in regula cu cei din jur se inchide in el si are tendinta de a numai prezenta interes din nici o privinta pentru ceea ce se intampla in jurul lui.
victory spune:
Pentru mine este copilul perfect,cuminte ,intelegator,descurcaret,comunicativ,invata bine,pur si simplu nu as avea ce sa ii mai cer,are tot ce isi poate dori un parinte de la un copil la aceasta varsta.
Pur si simplu nu pot sa inteleg de ce pentru atii e altfel.
Mi-as dori sa realizeze si d-na invatatoare ca este un copil minunat atat timp cat si cum sa lucrezi cu el.
Dar dupa ultima discutie cu dansa in prezenta d-nei director nu cred sa am vreo sansa.
Pentru meseria de dascal trebuie sa fi facut.
Copiii au nevoie de iubire,ei trebuie sa te iubeasca ca sa poata avea suficienta incredere in tine si sa te respecte.
Dar daca tu ca adult nu il respecti ,nici el nu are cum sa te respecte doar ca asa trebuie.
Toate astea mergeau candva o data,dar acum vorbim de copii snesibili,copii cu orizonturi mult mai deschise si care au nevoie toto timpul de ceva nou.
Am studiat foarte mult psihologia copilului dar se pare ca va trebui sa o studiez mai aprofundat cea a adultului.
eveline spune:
Felicitari baietelului!
Nu stiu ce sfaturi sa-ti dau ca nu ma pricep. Intr-o singura directie pot doar sa-mi dau cu parerea: invatatoarea aia a lui e praf...asta ca sa ma exprim elegant. Indiferent de cat de evoluat sau nu e baiatul, o invatatoare trebuie sa deschida orizonturi copiilor nu sa-i limiteze si inchisteze. Chiar si un copil asa zis normal nu trebuie sa faca cu betisoare calcule daca el a inteles din cap (alea au rol pur ajutator pentru cine intelege mai greu), iar despre desenul rupt wow...nu am cuvinte....mie mi se pare inacceptabil. Pai sunt la ora de desen, de creatie...si la fiica-mea in clasa ii mai pune doamna sa refaca unele desene...dar sa le refaca atunci cand intr-adevar sunt alandala total, insa sa le rupa ca nu i se par ei culorile potrivite asta e prea de tot.
Mult succes in continuare!
flaviutza spune:
Victory, in mesajul de mai sus parca ai descris-o pe fi-mea, fix acelasi tipar, la indigo.Sahul, sportul, lejeritatea cu care se integreaza fie printre cei de 2 ani, pe care ii protejeaza, ajuta, fie printre cei mari. Accidental s-a imprietenit cu un pusti de 12 ani saptamana trecuta,face ore in clasa ei dupa amiaza, e olimpic la mate si pasionat tot ca ea de console,tablete si alte minuni tehnice.
O singura treaba am de spus. In ro, in general, cadrele didactice sunt extrem de inflexibile , copiii trebuie sa faca fix aia si cealalta, nicdecum altceva, materia trebuie musai invatata in felul acesta,etapele astea,nu este bine sa sara peste programa, etc. Am avut de exemplu un comentariu de genul "nu este bine sa faca prescurtari de genul "nr." la clasa 1 asa e, n-o fi asa,eu nu inteleg logica, in fine, nu sunt cadru didactic,fi-mea nici atat n-o intelege ca mi-a tras un "poftiiiiim, si asa ma enerveaza ca trebuie sa scriu textul problemei, in timpul asta faceam inca una".Eu nu inteleg incadrarea asta in norme , limite, asta cu desenul m-a pus pe spate, cu siguranta nu se potriveste copilului tau.
Cauta o invatatoare deschisa si dispusa sa investeasca timp si energie in copilul tau, dispusa sa-l incite cu noi provocari.Eu asa ceva am cautat, am gasit o invatatoare in stilul dorit de mine, ii da mereu de furca si mereu scoate din sacosa cate un tip de problema care-i da batai de cap odorului.Acum se lupta in dormitor cu vreo 3 probleme din astea "Ma gandesc la un numar. Adun 10, scad diferenta vecinilor lui 3 si obtin 7.care este numarul?" Asa nu se va plictisi si va gasi provocare si placere in scoala.
Vad ca seamana ca tipar cu copilul meu, este genul care cauta provocare , e interesata mereu sa descifreze cate ceva, asta o incanta la scoala, sa-i dea ceva ce nu stie sa faca si sa-si bata capul, tremura de bucurie dimineata si intreaba de 5 ori pe drum "oare ce primesc azi, oi face problema de 10??" .temele zilnice , in special la rom,care consta de cele mai multe ori intr-o transcriere de text ,le face in sila si flu-flu in 10 minute le-a dat peste cap.
Pe mine ma ia durerile de cap cand vad ca scrie repezit si nu respecta liniatura, probabil ma incadrez in acelasi sistem rigid de care discutam mai sus, eu am facut caligrafie la vremea mea, am un scris superb,ea se socheaza vis a vis de ideile mele , ma intreaba daca inteleg ce scrie, atunci unde e problema?
Schimba invatatoarea urgent, pana nu se plictiseste definitiv si irevocabil de scoala.