Temele pentru acasa-intre chin si necesitate
Am zilele astea o mare nedumerire legata de temele pentru acasa. Cat de importante sunt ele in orarul unui copil de scoala primara, de exemplu, dar nu numai? Cat ar trebui sa scrie acasa un copil dupa ce petrece 4-5 ore la scoala? Care e nivelul de dificultate la care ar trebui sa se ridice temele pentru acasa? Ce ar fi bine sa contina ? Sau... Ar fi ok ca ele sa fie complet interzise? Sunt temele acestea esentiale pentru aprofundarea cunostintelor predate la scoala? Se spune de multe ori ca elevii vin deja obositi si ca sunt prea multe teme acasa si ei ajung sa fie epuizati( uneori e valabil si pentru parinti). In acelasi timp, parintii vor ca fii/fiicele lor sa invete, sa stie, sa faca fata examenelor...eventual sa faca performanta. E de ajuns, pentru repetare, 1 minut si ceva pe zi de copil intr-o clasa cu 30 de copii , in timpul unei ore de 45 de minute? E bine sa vina copilul acasa si sa se uite doar la tv si calculator? E ok sa se ocupe doar cu activitati extrascolare dupa scoala? Nu stiu, intreb si eu...Ce credeti?
Raspunsuri
Ioana_Pos spune:
Happiness, ma gandesc ca temele sunt bune sub 2 aspecte:
1. scot putin informatia din context (doar nu i se cere sa scrie lectia din carte din nou, exceptie la clasa 1 cand fac primele semne) si il testeaza pe copil daca a inteles informatia.
2. ajuta pe copiii care nu sunt atenti la ore (si am impresia ca la copiii mici atentia e cam de 15-20 min dupa care mai zboara mintea) sa mai revada o data subiectul respectiv si sa retina aspecte care le-au scapat
Astea sunt considerentele generale. Despre cat de dificile trebuie sa fie etc ma pronunt peste 5-6 ani cand o sa ajunga fi-mea la clasa 1.
Selene_Bunny spune:
Citat: |
citat din mesajul lui buli eu zic ca-s bune, dar cu masura si, in tot cazul, n-ar tb sa depaseasca o ora pe zi. |
Io nu ma pot gandi decat cum era "pe vremea mea". Avand in vedere ca am avut si zile in care am facut teme pana la 1 noaptea... Clasa a IV-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a...
Poate la clasele I - a II-a, o ora pe zi, pe urma, nu vad cum, doar o ora pe zi, teme...
Blogul meu - de la noi, pentru ei!
Bazar general - fiecare implicare conteaza!
Lucrusoare de vanzare...
Sabina spune:
mai mult de jumatate de ora la clasele mici mi se pare imens. Nu le ramane timp pt nimic extra.
de la clasa a treia, hai sa zicem 3 sferturi de ora....
Zero toleranta pentru lipsa de toleranta fata de un copil!
Cum mi-am alaptat copiii
Sabina's blog, Sofia Galagia si bb Gheo
happiness spune:
Eu am avut doi ani de scoala cu fiica mea in care de cele mai multe ori ma gandeam ca are prea putin de scris...Nu mai mult de 15-20 de minute pe zi(cred ca de 3-4 ori s-a depasit acest prag si a avut multisor).Era foarte bine in sensul ca avea timp pentru extra, la noi dansul, dar uneori i-ar fi trebuit mai mult exercitiu pentru ca matematica nu se invata decat cu creionul in mana , iar romana tot prin munca se deprinde. Si eu sunt de acord ca temele sa nu depaseasca o ora-o ora si jumatate maxim, dar depinde si de cat se lalaie copilul, de ritmul sau de lucru, de cat de bine a inteles lectia in clasa...
virgi spune:
Da, cu conditia sa nu se intinda pe mai mult de o jumatate de ora la clasele primare. Asa pot avea timp pentru alte cursuri, pot avea timp sa invete altceva, sa faca ce le place, desigur din aria educativa.
Activitatile extrascolare sunt ok, dar nu mai mult de o ora pe zi si sa fie cu acordul copilului. N-as putea sa-i impun eu ca parinte sa mearga la un anumit club daca copilul imi spune ca nu-i place.
Sunt de acord si cu 10-15 minute/zi de TV...sau jumatate de ora in weekened.
Nu sunt de acord in timpul scolii cu statul in parc sau in fata blocului...Sunt pro sport, dar sa-l faca in cadru organizat cu un profesor. Putin si intens! sa se dezvolte frumos si sa aibe pofta de mancare.
Dupa mine, cat mai putine teme, mult sport si multa lectura individuala. Invatatul se consuma in clasa.
mina spune:
Eu cred ca sunt importante nu doar pentru aprofundarea cunostintelor (de asta vorbim la clasele mai mari) cat si pentru formarea unei anumite conduite: sa invete sa aibe o responsabilitate, sa fie constiincios, sa se organizeze, etc.
Dar, asa cum s-a mai zis, fara a se depasi un 30-45 de min, in primii ani de scoala.
(teoretizez si eu, la noi inca n-au inceput temele, om vedea...)
Mina si
Matei-Costin, sensu'lu'viata lu'mami si tati
din:09.09.2004
www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57655" target="_blank">cronicile vizigotului
www.tocanadecuvinte.blogspot.com" target="_blank">TocanaDeCuvinte
Some people dream of success...while others wake up and work hard at it
mihaela_s spune:
Matematica se invata si prin joaca, exersand practic. Fata mea e clasa a 2-a si au ore de matematica...afara...traseaza lungimi pe asfaltul din curte si invata sa il imparta in jumate, in sferturi, in zecimi, etc.(e doar un exemplu ce mi s-a spus la sedinta cu parintii). Merg in padure si aduna frunze, pe malul marii si aduna pietre, apoi le aduna, le scad, fac adunari si scaderi jucandu-se de-a magazinul si tot asa...Bine, avantajul aici este ca materia nu e foarte stufoasa, recapituleaza mult, lucreaza mult in clasa pentru ca au timp sa exerseze acolo iar temele pentru acasa sunt putine si foarte generale dar in acelasi timp invata mult prin practica. Au teme practice de exemplu sa isi deseneze talpa de picior pe o hartie, sa o decupeze si sa masoare cate talpi intra in anumite lungimi(ex. covor, lungimea mesei, etc). Sau sa puna sare in apa, sa vada ce se intampla, apoi sa lase apa la cald cateva zile si sa urmareasca, etc.
Romana(la noi suedeza) se exerseaza mult prin citit la varsta asta. Temele sunt de ex. sa citeasca o carte pe saptamana, fiecare cat simte ca poate de groasa si apoi sa o povesteasca parintelui acasa, sau sa scrie un mic rezumat. Semestrul acesta vor avea trei saptamani din acestea de citit.
Noi am invatat mult prea mecanic totul, fara nimic practic(acolo unde se poate introduce practic)...
Despre timpul liber...fata mea isi face tema(saptamanala aici, la clasele mici) in 15-20 minute, uneori mai mult, pentru ca fiind atat de diferite nu poate aloca acelasi timp mereu. Poate intinde pe mai multe zile. Nu e separat pe materii ci au un caiet de lectii(tip) unde sunt amestecate...uneori au de scris o poezie dupa o imagine, alteori de completat o integrama, alteori de socotit cat rest primesc la casa daca au o suma de bani si cumpara diverse lucruri, alteori de masurat ceva, experimente.
Timpul liber e pentru joaca, nu pentru calculator si tv(sigur ca sta si in fata lor, dar mai putin) si pentru citit sau facut diverse. Ea sta la scoala la programul de dupamasa pana la 17, 17.30 si uneori mai vine cate o prietena la joaca sau merge ea la cineva cate o ora, o ora jumate. Daca sunt acasa o iau mai repede de la scoala si atunci are timp mai mult acasa...la scoala tot joaca fac dupamesele, nu teme.
E foarte interesata de a crea tot felul de lucruri, ii place sa inventeze lucruri(le confectioneaza manual din diverse maruntisuri) si isi ocupa mult timpul cu asta. Sincer, mai multe teme i-ar limita creativitatea. Aici temele mai multe incep dupa 10-12 ani, cand copilul invata mai multe materii si nu mai e atat de focusat pe joaca. Si niciodata de pe o zi pe alta, mereu sunt trei-patru zile intre teme, ca sa aiba copilul posibilitate sa isi imparta timpul. Cea mare e cl.9-a(ultimul de gimnaziu aici) si are si zile libere, in care nu are teme, dar invata de ex. pentru teste(aici nu se asculta oral, se dau numai teste si totdeauna anuntate dinainte). Au multe proiecte pe care le lucreaza in grup, cu teme interesante. Astea sunt cu cautari de date pe internet(chiar si la scoala merg toata clasa la sala de calculatoare si incep proiectele) si apoi conceperea unui proiect dupa o anumita structura. Ideea e ca aici se lucreaza aproape numai in grupuri si la munca, se schimba idei si ii obisnuieste de mici cu asta.
Deci da, lectii de max. 30 minute, eventual zilnice pentru ca stiu ca in Ro materia e stufoasa. Timpul liber pentru joaca si citit, lucruri practice, plimbari...ce vreti.
sorana spune:
Eu zic asa: temele sunt necesare dar as zice sa nu fie multe. Maxim 1 ora la clasele 3-4. In ora aia trebuie sa intre romana, mate, invatat la limba straina sau stiintele naturii sau ce o mai fi.
Din pacate nu cred ca se pot incadra in 30 min cu toate temele (la cls 3-4) oricat de putine ar fi. Dar macar sa nu depaseasca o ora, ar fi ideal.
Oricum la clasele primare e mai ok, pentru ca majoritatea temelor sunt date de o singura persoana si pot fi echilibrate, la clasele mari e mai tragic, fiecare profesor da teme si cantitatea totala poate fi foarte mare.
Despre ce ar trebui sa contina - cred ca ar trebui sa fie cat mai variate, nu repetare plictisitoare a aceluiasi lucru. Exemplu: Nu inteleg rostul a 100 de adunari la mate in cls a II-a. Se pot da 10 adunari si o problema plus un sir sau ceva de genul.
Fara teme deloc nu cred ca "functioneaza". Ma gandesc la o materie gen istorie - oare cum s-ar putea da nota fara ca elevii sa invete lectia in afara scolii?
Cricor spune:
Temele..subictul meu preferat :).
Scopul lor ar trebui sa fie fixarea unor notiuni si nu suplinirea explicatiilor pe intelesul tuturor copiiilor sau sa suplineasca lispa exercitiilor facute la clasa.
Eu cred ca in clasa a 4a cat e copilul meu acum n-ar trebui sa fie mai mult de 1 h - asta ca cuprinda tot...si sa fie zile in care e si mai putin.
Invatatoarea noastra da teme inegal..zile cand termina in 20 min si zile cand dureaza 2 ore. Pe mine nu ma intereseaza sa fie echilibrata saptaman...eu vreau sa fie echilibrata fiecare zi, pentru ca eu nu pot schimba zilele de activitati extrascolare in functie de temele zilei respective.
A...si asta ca sunt 30 de copii in clasa si profesorul nu poate explica /fixa materia pentru toti..pai poate ar trebui sa se mai instruiasca, sa caute metode sa faca asta.
Happiness parca tu esti si profesoara..tu cate teme dai copiilor? Eventual alti useri care sunt profesori, cum alegeti tema ..fata de cel mai bun din clasa, fata de copilul mediu...luati in considerare ca ei au 4-6 materii intr-o zi si deci temele se acumuleaza de la mai multe materii?