Spune R in loc de L

Spune R in loc de L | Autor: Lorikay

Link direct la acest mesaj

Buna, apar si eu pe aici cu o problemuta.
Acum vreo 2 luni (cand avea 3 ani) fiica-mea a inceput sa pronunte litera R. Toate bune si frumoase, numai ca acum spune R in loc de L in aproape toate cuvintele. De exemplu: a rasarit "runa" in loc de "luna". Am dat exemplul acesta ca sa intelegeti ca asta se intampla si cu un cuvant simplu, si in mijlocul si la inceputul cuvantului.
S-a mai confruntat cineva cu problema asta? Sa mai astept poate se va corecta in timp sau sa apelez deja la un logoped?
Noi o mai corectam din cand in cand dar nu insistam prea mult pentru ca se enerveaza si ne spune ca asa vrea ea sa zica.
Daca aveti ceva idei va rog sa mi le spuneti.

Raspunsuri

Inceputul discutiei

Link direct catre acest raspuns Adriana mica spune:

Lorikay, si noi avem exact aceeasi problema. Nu ne-am pus problema sa mergem la logoped, atat timp cat este evident ca poate pronunta corect cuvantul. Noi il corectam, dar incercam sa facem asta intr-o maniera relaxata si amuzanta. Senzatia mea este ca in ultimul timp problema a inceput sa se amelioreze.

Adriana, mami de Tudor alias 'Dudu'(26sept2006)

Uite ce mare am crescut...
www.totsites.com/tot/duduburlacu" target="_blank">Povestea merge mai departe...

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns marius spune:

Citat:
citat din mesajul lui Lorikay

Buna, apar si eu pe aici cu o problemuta.
Acum vreo 2 luni (cand avea 3 ani) fiica-mea a inceput sa pronunte litera R. Toate bune si frumoase, numai ca acum spune R in loc de L in aproape toate cuvintele. De exemplu: a rasarit "runa" in loc de "luna". Am dat exemplul acesta ca sa intelegeti ca asta se intampla si cu un cuvant simplu, si in mijlocul si la inceputul cuvantului.
S-a mai confruntat cineva cu problema asta? Sa mai astept poate se va corecta in timp sau sa apelez deja la un logoped?
Noi o mai corectam din cand in cand dar nu insistam prea mult pentru ca se enerveaza si ne spune ca asa vrea ea sa zica.
Daca aveti ceva idei va rog sa mi le spuneti.

Mda - se poate discuta si cu un logoped dar daca este o chestiune volitiva - adica asa doreste sa pronunte dar la o adica ar pronuna L in lor de R cred ca se pot initia jocuri recompensatorii.
Exemplu:
Se aleg 10 cuvinte ce contin litera L in adrul lor, ideal sa contina doua sau trei "L" si 10 desene corespunzatoare acestor cuvinte. Acestea pot fi puse (scrise respectiv desenate) pe 10 foi de hartie. Ideea este ca jocul se desfasoara in doi. Copilul alege un cartonas (foaie) cu un desen (acestea sunt intoarse cu desenul in jos) si NU pronunta cuvantul care exprimaacel desen. De exemplu a ales o luna desenata. Tu te uiti la desen si cauti cuvantul LUNA. Tu pronunti clar raspicat LUNA si copilul trebuie sa pronunte exact la fel. In cazul in care reuseste are dreptul sa primeasca o recompensa. De exemplu se pot lua scobitori un numar finit sa zicem 30 de scobitori si pentru fiecare raspuns EXACT CORECT pronuntat castiga 3 scobitori. Pentru fiecare cuvant gresit pronuntat pierde 2 scobitori.
Desigur atunci cand a castigat 3 scobitori trebuie sa ne minunam de performanta realizata (NU DE PRONUNTAREA CORECTA!!!) Atentia copilului trebuie sa fie canalizata pe castig 9scobitorile in cazul de fata) pronuntia corecta fiind defpat doar calea de a ajunge la scopul dorit. Diminuand atentia de la pronuntia corecta dar aceasta fiind necesara pentru a ajunge la recompensa se canalizeaza obisnuinta de a pronunta corect se inhiba acea dorinta "asa vreau eu" aceasta fiind inlocuita de dorinta de a vrea sa pronunte corect ca fiind scopul de a castiga.
Desigur acesta este un joc dar pot fi gasite multe alte metode dar TOATE trebuie sa fie rezultatul unui joc. Alt exemplu. Desenati literele A E I O U pe cinci cartoane. Sa fie mari si duble ca sa poata fi colorate. Desenati cate consoane mai uzuale M N P si foarte important L. Evitati R complet. Litera L sa o faceti nu dublu dar mai mare si colorati-o de la bun inceput cu rosu. Apoi gasiti obiecte care sa contina literele desenate si pentru fiecare obiect gasit avem un premiu daca insa gasim obiect care sa contina litera cea mare si rosie si aici pronuntati raspicat L premiul se dubleaza. Va recomand sa plasati "intamplator" in camera in prealabil obiecte care sa contina litera L si care sa fie usor "descoperite" de copil cand scruteaza prin camera.
Cand mergeti pe strada faceti concurs. Cine gaseste mai multe lucruri care sa fie cu L.

Stiu ca poate sa para sacaitor insa JOCUL este cheia pentru gama aceasta de varsta. Trebuie atras nu contrat nu sacait. Joc joc joc...

Eu pur si simplu / Pagina legislativa

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns filofteia spune:

Eu va linistesc ... al meu l-a spus pe r la 4 ani... pur si simplu ne-am trezit intr-o zi cu el rrrind prin casa si bineinteles cu r in loc de l... i-a trecut intr-o luna-doua, fara logoped si toate literele au revenit la locul lor.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns Lorikay spune:

Multumesc pentru raspunsuri.
Cred ca mai astept putin sa vad cum evolueaza, o sa incerc si cateva din jocurile sugerate de Marius (pentru ca este intr-adevar ceva voit, daca insist pronunta corect) si daca nu se va corecta o sa mergem si la logoped. Oricum, m-am linistit cand am aflat ca li s-a mai intamplat si altora si s-a rezolvat in timp.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns beshter spune:

Eu stiu ca e o etapa normala in achizitia foneticii si fonologiei.
In unele limbi, L si R sunt alofonele lui L ( in korean, de exemplu) - adica nu-s sunete distincte ci realizari diferite ale aceluiasi sunet (cam cum in engleza poti avea un T aspirat sau ne-aspirat, care nu schimba intelesul cuvantului). In alte limbi (in japoneza, de ex), nu exista un L si-un R, exista doar R si orice L strain e asimilat R-ului.
In trecerea de la latina la romana, orice L intervocalic s-a transformat in R (ca in 'caelum' care a dat 'cer').

Am facut toata expunerea asta grandioasa ca sa explic ca L si R sunt unele dintre cele mai dificile consoane (lichidele - adica L si R - sunt si printre ultimele acihizitionate) pentru ca necesita un grad mare de maturizare a aparatului fonator si pentru ca de multe ori chiar sunt acelasi sunet (exista diferente insesizabile in unele contexte chiar si pentru urechea unui nativ).
Dupa cum spuneam, e o etapa normala in achizitia limbii. Intai se internalizeaza regula si apoi se generalizeaza. Veti observa asta si in morfologie si sintaxa.

Eu nu-s logoped, sunt lingvist. Lucrez (si) in achizitia limbajului si din cate am citit (pe romana nu s-a scris prea mult) si din cate pot intui, la trei ani, fiica ta, Lorikay, e taman-fix in parametri. Daca insa trec cateva luni si lucrurile raman la fel, adica nu se intoarce la L unde trebe si R unde trebe, mergi la logoped.

Mergi la inceput

Link direct catre acest raspuns mina spune:

Si Matei a facut asa in jur de 4 ani-4 ani jumate. Ciudat era ca daca ii atrageam atentia parca mai rau se intampla. Pana la urma am decis sa-l lasam un pic in pace si a trecut, deci subscriu la ideea ca este o evolutie fireasca in asimilarea limbajului.

Mina si
Matei-Costin, sensu'lu'viata lu'mami si tati
din:09.09.2004
www.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57655" target="_blank">cronicile vizigotului
www.tocanadecuvinte.blogspot.com" target="_blank">TocanaDeCuvinte
Some people dream of success...while others wake up and work hard at it

Mergi la inceput