Mostenirea mesianica
Raspunsuri - Pagina 32
ladyJ spune:
Aka, multumesc pentru rezumat.
Daca am inteles eu bine, in Romania, antisemitismul avea radacini economice, mai ales.
Kogalniceanu vedea in evrei doar niste oameni care vindeau rachiu, fara sa stie(probabil)despre aportul adus de evrei incepand cu anii 800 in Franta, Germania, Italia, atunci cand au fost incurajati sa intemeieze comertul si orasele mari, la invitatia lui Carol cel Mare.
Chiar si dupa aparitia cruciadelor, cand au fost nevoiti sa fuga din Europa centrala in Polonia, au continuat dezvoltarea economica a acestei tari. Si ma indoiesc ca era vorba doar de vanzarea de rachiu.
Primele acuzatii la adresa lor erau de ordin religios,prin anii 1400, au icneput povestile cu omorurile ritualice, arderea talmudului.
Apoi persecutiile sunt motivate economic,iar evreii sunt izolati in ghetouri interzicanduli-se implicarea in viata economica.
Motivele alungarii evreilor din Apus au avut la acea vreme substrat catolic,evreii incepeau sa deranjeze prin refuzul lor de a se converti. In final, alungati fiind din vest, era mai mult decat evindenta indreptarea lor spre rasarit unde istoria se repeta..
Este evident a evreii cautau sa-si conserve stilul de viata, era singurul lucru care ii putea salva.Sa nu uitam ca in ciuda umilintei la care erau supusi, tot evreii erau invitati sa sada la masa cu sefi de state pentru rezolvarea problemelor economice.Paradox.
Aka, spune-mi te rog parea ta: cat de elocvente ti se par, in contextul acelor vremuri, evident, avalansele de prigonire a acestei minoritati? De ce le era teama romanilor crestini? Teama lor era intr-adevar justificata economic sau era pur si simplu normal sa cauti vinovati pentru a justifica diferite probleme?
beshter spune:
Lady , omorurile, arderea Talmudului si 'astia mananca pasca cu sange de crestin' au inceput mult mai devreme de 1400.
Evreii sefarzi nu opuneau nicio rezistenta la convertire, ba mai degraba, se calcau in picioare ca sa se boteze mai repede si sa scape de furcile si topoarele celorlalti. (Evreii ashkenazi mai aveau cat de cat posibilitatea sa traiasca - asteptand pogromurile periodice - in shtetl). Cu toate astea, cu diverse ocazii, li se cereau certificate de limpieza de sangre chiar si la a treia sau a patra generatie si sunt convinsa ca toata lumea recunoaste modelul.
AkaManah, eu ti-as sugera sa deschizi un topic separat in care sa se discute despre antisemitism. Demonstrezi, pe pagina ce trece, ca esti cel mai in masura s-o faci. Deocamdata, iti dau o steluta pentru idei antisemite si te sfatuiesc sa nu mai citezi in veci din Eminescu si Timpul lui in acelasi paragraf, post, topic in care te declari istoric, obiectiv si ne-antisemit.
ladyJ spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Mihaelka Lady , omorurile, arderea Talmudului si 'astia mananca pasca cu sange de crestin' au inceput mult mai devreme de 1400. Evreii sefarzi nu opuneau nicio rezistenta la convertire, ba mai degraba, se calcau in picioare ca sa se boteze mai repede si sa scape de furcile si topoarele celorlalti. (Evreii ashkenazi mai aveau cat de cat posibilitatea sa traiasca - asteptand pogromurile periodice - in shtetl). Cu toate astea, cu diverse ocazii, li se cereau certificate de limpieza de sangre chiar si la a treia sau a patra generatie si sunt convinsa ca toata lumea recunoaste modelul. |
Ai dreptate Mihaela.
Undeva prin anul 1000-1100, mai exact, avand in vedere ca, crestinarea Europei a inceput prin anul 900?
Stiam ca ani buni au fost oarecum ´´lasati in pace´´deoarece biserica de la acea vreme era in fata unei dileme: daca ii omora nu mai puteau sustine ca evreii au recunoscut divinitatea lui IIsus, iar daca ii lasau sa refuze convertirea e ca si cum ar fi recunoscut ca Iisus nu e divinitate universala, ceea ce era absolut interzis la aceea vreme.
iileana spune:
Nu inteleg de ce o descriere cronologica, pe puncte, cu liniuta de la capat, a "drumului" parcurs de ideea de antisemitism la noi, insotita de citate relevante pentru mentalitatea epocii, ar indreptati pe careva sa-i catalogheze autorul drept posesor de idei antisemite.
denizel spune:
Citat: |
citat din mesajul lui iileana Nu inteleg de ce o descriere cronologica, pe puncte, cu liniuta de la capat, a "drumului" parcurs de ideea de antisemitism la noi, insotita de citate relevante pentru mentalitatea epocii, ar indreptati pe careva sa-i catalogheze autorul drept posesor de idei antisemite. www.trilulilu.ro/bright/566e0d1c4a9b15" target="_blank">see details |
Pai, ce relevanta avea pentru intelegerea antisemitismului romanesc ce ii scria Carol I lui taica-sau?
Iar comentariul propriu si personal al lui AkaManah, care urmeaza imediat citatului din Eminescu, mi se pare foarte edificator.
Poftim, asumarea comentariilor despre evreii care nu doresc sa se integreze si nu sunt productivi imi produce o sila imensa.
Eu stiam despre rascoala aia a cazacilor in care au fost ucisi vreo jumate de milion de evrei, dar nu stiam detalii.
Daca te duci pe wikipedia, vezi ca rascoala nu a avut caracter antisemit, asa cum a lasat AkaManah sa se inteleaga. A avut cu totul si cu totul alte cauze.
Iar incheierea "aceste fapte", nu "aceste teorii sau perceptii sau insiruiri in ordine cronologica a unor perceptii", m-a lamurit foarte bine in privinta lui.
In plus, vorba Mihaelkai, care istoric care se respecta da citate din Eminescu, cu care si aia de la Noua Dreapta defileaza pe pagina de start a site-ului?
denizel spune:
si inca ceva.
daca ar fi existat buna credinta si impartialitate, ar fi trebuit prezentate, in contrabalans, si calitati si "fapte" laudabile ale evreilor, urmate de intrebarea sincera si justificata a istoricului care incearca sa inteleaga ce se petrece: "acestea fiind spuse, cum s-a putut ajunge la asemenea crime"?
iileana spune:
Citatele din Eminescu pur si simplu exista si sint edificatoare pentru un anume curent de gindire al timpului respectiv, este de datoria unui istoric sa le studieze, in acest sens au si fost prezentate, si mi se pare exagerat ca ele sa fie trecute sub interdictie numai pentru ca niste sariti de pe fix le-au adoptat drept credo. Este mai mult decit evident ca NU in sens de "flamura sub care hai sa defilam" au fost expuse aici.
Cred sincer ca va pripiti cu niste catalogari destul de grave.
denizel spune:
Ileana, clopoteii mei (care inca de ieri au inceput sa sune) nu ma inseala aproape niciodata :D.
In acest moment (si toate cele urmatoare) orice explicatie ar oferi AkaManah nu ma va convinge. Parerea mea in legatura cu convingerile pe care le are e definitiva.
Nu ca as vrea sa fii de aceeasi parere cu mine (stiu prea bine ca nu esti antisemita si asta imi e de ajuns), dar mai citeste inca o data postarea aceea (fara sa mai pui dinainte filtrul a ceea ce tu ai vrea sa transmiti, ca istoric, intr-un caz similar si parerea buna pe care ti-a facut-o AM).
denizel spune:
hai ca am mai citit eu o data .
ia uite o asa zisa concluzie a perceptiilor epocii respective (concluzia istoricului care cauta sa prezinte ceva cat mai aproape de adevar):
"odata veniti au cautat sa-si conserve intocmai stilul de viata, fara a cauta sa se integreze in societatea romaneasca si neavand un rol productiv, constructiv".
Care erau reprosurile ce li le adresa Eminescu si Carol I?
Ca vindeau rachiu si ca faceau camata.
ha ha, iar AkaManah se refera la conservarea unui stil de viata :))))). Stilul de viata al evreilor ierea sa vanza alcoale si sa dea bani cu camata :)).
Iote de aia ucisera o jumate de milion si cazacii :)).
dar de prezentarea rascoalei din 1648 ca una cu caracter pronuntat antisemit ce parere ai? :D
beshter spune:
iileana, e foarte posibil sa ma fi pripit. Multumesc ca mi-ai atras atentia.
Si acum sa explic. Citatele de mai jos sunt cele care mi-au atras atentia. Cuvintele ii apartin lui AkaManah
Citat: |
citat din mesajul lui AkaManah Trebuie sa intelegem ca pe atunci evreii constituiau o comunitate net diferita de romani, sosita in tara in valuri de refugiati, multi nici nu cunosteau limba romana si cu toate acestea pretindeau cetatenia romana, cu toate drepturile ce decurgeau din aceasta. Eminescu in ziarul "Timpul" scria: |
Intrebarile mele:
1. 'Trebuie sa intelegem' pentru ca asa spune Akamanah in calitate de istoric, pentru ca trebuie sau pentru ca, pur si simplu, trebuie?
2. Ce inseamna comunitate 'diferita'? Mai diferita decat alte comunitati? Si in ce fel?
3. 'Eminescu in ziarul 'Timpul' scria' .... in sprijinul afirmatiilor mele?
Citat: |
Altfel spus, evreii doreau sa devbina cetateni romani cu forta. Au venit in Principatele Romane, in sec. XIX iar odata veniti au cautat sa-si conserve intocmai stilul de viata, fara a cauta sa se integreze in societatea romaneasca si neavand un rol productiv, constructiv, cerand in repetate randuri interventia armatelor straine pt a-si impune interesele. |
Intrebarile mele:
1. Ce inseamna rol productiv/constructiv? Ce anume faceau evreii ca sa demonstreze neintegrarea? Ce inseamna conservarea modului de viata?
2.'Altfel spus' inseamna 'eu nu sunt de acord cu asta' sau inseamna 'sunt de acord si va explic pe inteles'?