Exista o medicina isihasta?
Despre medicina isihasta s-a vorbit mult.Pro si contra.
Isihasmul este o miscare monastica ortodoxa aparuta la Muntele Athos, care propune un model de asceza bazat pe curatirea omului de patimi si dobandirea virtutilor. Ceea ce este specific isihasmului constituie "Rugaciunea lui Iisus", curatitoare si indumnezeitoare. Isihasmul a patruns in evul mediu si in tara noastra si s-a continuat neintrerupt pana azi. Iata ca la manastirea Frasinei, un calugar, Ghelasie Isihastul propune o "medicina isihasta". Multi zic ca au urmat-o si le-a fost de mare ajutor. Totusi, altii au alte pareri.
Raspunsuri
Marilena12 spune:
Parerea mea este ca isihasmul nu este pentru oricine. Beneficiile nu sunt garantate atat de perseverenta, cat mai cu seama de evolutia spirituala a celui care practica isihasmul. Calugarii imbunatatiti pot infaptui aceasta asceza impletita cu rugaciunea inimii, dar in privinta mirenilor e dupa parerea mea, destul de greu.
Partea de alimentatie naturala bazata pe principiile medicinei isihaste poate avea efecte minunate, mai ales acolo unde dezintoxicarea si fortificarea organismului sunt conditii esentiale in vindecarea unor boli grave. Sunt oameni care aleg acest mod de viata si reusesc sa vindece sau sa amelioreze boli care le afecteaza calitatea sau chiar durata vietii.
Marilena
Blogul meu
bathsheba spune:
Citat: |
citat din mesajul lui Marilena12 Parerea mea este ca isihasmul nu este pentru oricine. Beneficiile nu sunt garantate atat de perseverenta, cat mai cu seama de evolutia spirituala a celui care practica isihasmul. Calugarii imbunatatiti pot infaptui aceasta asceza impletita cu rugaciunea inimii, dar in privinta mirenilor e dupa parerea mea, destul de greu. Marilena Blogul meu |
Asa este. In ciuda simplitatii sale, "Rugaciunea lui Iisus" este destul destul de grea. Totusi, de ea avem nevoie cu totii, fie ca suntem calugari sau nu. Iata ce spune Vladica Antonie Marturisitorul:
"Lucrarea rugaciunii lui Iisus, numit#259; de Sfintii Parinti trezvie, trebuie sa constituie esen#355;a vie#355;ii monahale. Ea ar fi binevenita si la mireni, deoarece fara a avea mintea in permanenta la Dumnezeu, nu este cu putina a te mantui.O astfel de lucrare, care se pare simpla la prima vedere, asa cum este de pild#259; citirea unei rugaciuni scurte, s-a dovedit in realitate a nu fi atat de usoara".
mamabear spune:
E adevarat ca avem cu totii nevoie de "Rugaciunea inimii" si de mutarea gandurilor catre Dumnezeu , si itr-adevar e f greu sa-ti pazesti mintea, fiind antrenat in valtoarea zilnica a treburilor lumesti. Eu una "ma trezesc" de multe ori, citind o rugaciune, ca ma gandesc la ce mai am de facut, la temele celor mari, la mancarea pt pranz sau cina,la cat timp mai am pana se trezeste cel mic, si lista poate continua. Ca mirean cu familie trebuie multa lupta pentru a nu-L scoate pe Dumnezeu din viata noastra si "Rugaciunea lui Iisus" este de un real folos. Dar in primul rand cred ca e nevoie de o cat mai deasa spovedanie si impartasanie, pentru a ne afla mereu in legatura cu Dumnezeu si cu ajutorul duhovnicului, vom putea sa sporim duhovniceste sau macar sa ne aflam pe linia de plutire.
Ana-Maria mami de 4 poznasi: Ioan(5.05.2000) ,Alexandru(8.04.2002), Maria(7.04.2005) si Stefan(25.06.2009)
bathsheba spune:
Citat: |
citat din mesajul lui mamabear E adevarat ca avem cu totii nevoie de "Rugaciunea inimii" si de mutarea gandurilor catre Dumnezeu , si itr-adevar e f greu sa-ti pazesti mintea, fiind antrenat in valtoarea zilnica a treburilor lumesti. Dar in primul rand cred ca e nevoie de o cat mai deasa spovedanie si impartasanie, pentru a ne afla mereu in legatura cu Dumnezeu si cu ajutorul duhovnicului, vom putea sa sporim duhovniceste sau macar sa ne aflam pe linia de plutire. Ana-Maria mami de 4 poznasi: Ioan(5.05.2000) ,Alexandru(8.04.2002), Maria(7.04.2005) si Stefan(25.06.2009) |
E adevarat. Asa spune, in continuare, si Vladica Antonie:
"Mintea noastra slaba nu are capacitatea de a-si concentra in totalitate atentia la rugaciune, pentru ca s-a obisnuit sa traiasca o
viata a simturilor si a sentimentelor, astfel incat, si in timpul rugaciunii, ea viseaza spre lucrurile simtitoare care ii sunt caracteristice. De aceea omul sta doar cu trupul in fata
icoanei dar mintea si inima ratacesc mereu in alta parte. Atentia, nedeprinsa sa stea la rugaciune, se imprastie si astfel mintea nu are capacitatea de a se controla, iar limba nu poate sa pronunte liber cuvintele rugaciunii din cauza multitudinii #351;i diversitatii lor.
Deci lucrul nu merge, iar daca se misc#259; totusi, se face foarte lent. Cunoscand toate acestea, Sfintii Parinti, invatatorii si lucratorii adevaratei pocainte, si-au ales drept arma principala rugaciunea lui Iisus care are putine cuvinte si care este primita de la Duhul
Sfant, acordandu-i prioritate in fata celorlalte rugaciuni."
In eea ce priveste spovedania la un duhovnic, trebuie sa stii ca nu orice duhovnic are experienta "Rugaciunii lui Iisus". Vladica Antonie mai spune:
"Este mare nevoie de un povatuitor cu experienta, de un Staret invatator, care a depasit fazele de inceput ale rugaciunii precum #351;i faza cea contemplativa (vazatoare)…"
Asadar, cu experienta. Nu orice duhovnic.
bathsheba spune:
O veste buna! Am gasit o si rugaciune potrivita:
Rugaciune pentru cautarea unui duhovnic
Doamne, Tu care nu voiesti moartea pacatosului, ci ca sa se intoarca si sa fie viu, Tu care Te-ai pogorat pe pamant tocmai spre a invia pe cei ce suspina si care sunt morti prin pacat si spre a-i face vrednici sa Te vada pe Tine, Lumina cea adevarata, pe cat este cu putinta omului, trimite-mi un om care sa Te cunoasca, pentru ca slujindu-l si supunându-ma lui din toate puterile mele, ca si Tie, si facând voia Ta în a lui, sa-Ti plac Tie, singurului Dumnezeu, si sa ma învrednicesc si eu, pacatosul, de împaratia Ta. Amin.
mamabear spune:
Eu sunt de parere ca Impartasania e absolut necesara pentru mantuirea noastra; chiar Mantuitorul spune "cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu, intru Mine ramane si Eu intru dansul". De aceea deasa Impartasanie e cea care ne apropie cel mai mult de Dumnezeu , ea aduce "tamaduirea sufletului si a trupului", e "cel mai dulce medicament".Prezenta unui duhovnic in viata noastra e de asemenea importanta pentru a ne putea marturisi pacatele, pentru a lua dezlegare de ele si pentru a fi povatuiti in diverse probleme. In cest sens, orice duhovnic (bineinteles potrivit sufletului si felului de a fi al fiecaruia), si nu neaparat unul cu experienta in "rugaciunea inimii", poate fi un bun povatuitor si sprijin pe calea mantuirii. Monahii si cei mai sporiti duhovniceste, care vor sa se adanceasca in "rugaciunea inimii" pot cauta un parinte imbunatatit care sa-i calauzeasca, nu neaparat duhovnic. Oricum, fara Sfata Liturghie si fara Sfanta Impartasanie nu putem fi in comuniune cu Dumnezeu (nu discut de pustnici, care nici ei nu se lipsesc total de acestea, dar care au un alt "regim"). Doamne ajuta!
Ana-Maria mami de 4 poznasi: Ioan(5.05.2000) ,Alexandru(8.04.2002), Maria(7.04.2005) si Stefan(25.06.2009)
mamabear spune:
Foarte frumoasa rugaciunea pentru gasirea unui duhovnic! O voi copia si i-o voi da surorii mele, care e in cautarea unui duhovnic. Multumesc.
Ana-Maria mami de 4 poznasi: Ioan(5.05.2000) ,Alexandru(8.04.2002), Maria(7.04.2005) si Stefan(25.06.2009)
bathsheba spune:
Eu am crezut ca nu mai e nevoie sa pomenesc de Sfanta Impartasanie, deoarece aceasta face parte din cele 9 porunci biseicesti, obligatorii pentru toti crestin-ortodocsii. Poruncile sunt porunci si nimeni nu trebuie sa nu le respecte.
Cele 9 porunci ale Bisericii Ortodoxe:
1. Sa ascultam cu evlavie Sfanta Liturghie in fiecare Duminica si sarbatoare.
2. Sa tinem toate posturile de peste an.
3. Sa cinstim fetele bisericesti.
4. Sa ne spovedim si sa ne impartasim in fiecare din cele patru posturi mari de peste an, ori, daca in fiecare post nu putem, cel putin odata pe an, in Postul Pastilor.
5. Sa ne rugam pentru cei ce stau in fruntea tarii.
6. Sa tinem posturile pe care le-ar orandui episcopul sau mitropolitul locului in vreme de primejdii, de molime sau alte necazuri.
7. Sa nu citim carti eretice sau ale sectarilor.
8. Sa nu instrainam, nici sa folosim, spre scopuri straine, lucrurile bisericesti sau averea Bisericii.
9. Sa nu facem nunti si ospete, sau alte petreceri, in timpul posturilor.
Dar Sfanta Impartasanie trebuie luata cu vrednicie si Sf. Apostol Pavel porunceste celor ce se impartasesc: "Sa se cerceteze insa omul pe sine, si asa sa manance din paine si sa bea din pahar. Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie, osanda-si mananca si bea, nesocotind trupul Domnului. De aceea, multi dintre voi sunt neputinciosi si bolnavi si multi au murit" (1 Corinteni 11, 28-30).
In acest sens, Sfanta Spovedanie te pregateste, dar "Rugaciunea lui Iisus", care te indeamna la pocainta, te pregateste cel mai bine pentru Sfanta Spovedanie. O spovedanie buna o poate face numai cel ce si-a frant inima prin deasa pomenire a Numelui preadulce a lui Iisus.
bathsheba spune:
Ieromonahul Ghelasie Gheorghe Isihastul de la Manastirea Frasinei , autorul metodei, a fost el insusi crunt incercat de o boala de natura genetica, care ameninta sa-l tina la pat toata viata. Prin nadejdea in Dumnezeu , “Rugaciunea Inimii” si medicina isihasta, cuviosul a depasit boala . Asa se faca ca a dorit sa impartaseasca si la altii o metoda de vindecare sufleteasca si trupeasca, cu temelie in practica isihasta. A scris cateva carti valoroase, unde explica care sunt cauzele bolii si cum pot fi ele tamaduite. Nu a fost un autor care si-a cules din alte carti metoda, ci unul care a verificat el insusi tot ce a scris acolo. Astazi, sunt multi autori de astfel de carti. Dar putin sunt cei care scriu din propria experienta. Asa, gasim multe carti cu retete culese de la altii si rescrise. In afara de el, am mai auzit si despre calugarul greco-catolic Mihai Neamtu. Acesta, de asemenea, folosea leacuri manastiresti verificate de el insusi si, se pare, ca a obtinut rezultate remarcabile. Ambii puneau un accent deosebit pe nadejdea in Dumnezeu si pe rugaciuni.
bathsheba spune:
Citat: |
citat din mesajul lui bathsheba Eu am crezut ca nu mai e nevoie sa pomenesc de Sfanta Impartasanie, deoarece aceasta face parte din cele 9 porunci biseicesti, obligatorii pentru toti crestin-ortodocsii. Poruncile sunt porunci si nimeni nu trebuie sa nu le respecte. Cele 9 porunci ale Bisericii Ortodoxe: 1. Sa ascultam cu evlavie Sfanta Liturghie in fiecare Duminica si sarbatoare. 2. Sa tinem toate posturile de peste an. 3. Sa cinstim fetele bisericesti. 4. Sa ne spovedim si sa ne impartasim in fiecare din cele patru posturi mari de peste an, ori, daca in fiecare post nu putem, cel putin odata pe an, in Postul Pastilor. 5. Sa ne rugam pentru cei ce stau in fruntea tarii. 6. Sa tinem posturile pe care le-ar orandui episcopul sau mitropolitul locului in vreme de primejdii, de molime sau alte necazuri. 7. Sa nu citim carti eretice sau ale sectarilor. 8. Sa nu instrainam, nici sa folosim, spre scopuri straine, lucrurile bisericesti sau averea Bisericii. 9. Sa nu facem nunti si ospete, sau alte petreceri, in timpul posturilor. |
Ce invata aceasta porunca?
Prin Sfanta Taina a Botezului, omul se curata de pacatul stramosesc si de orice alt pacat savarsit pana atunci. In timpul vietii, insa, ispitele il pot duce mereu pe crestin la calcarea voii lui Dumnezeu, adica la savarsirea de pacate. Pentru a-i da crestinului putinta sa se curete de pacatele savarsite dupa Sfantul Botez si sa se impartaseasca cu vrednicie cu Sfantul Sau Trup si Sange, Mantuitorul a asezat Taina Sfintei Marturisiri. Porunca a patra bisericeasca arata, deci, datoria crestinului de a-si marturisi pacatele inaintea duhovnicului, pentru a fi dezlegat de ele si pentru a se putea impartasi cu vrednicie cu Sfantul Trup si Sange al Mantuitorului, spre dobandirea fericirii vesnice. De scaunul marturisirii se poate apropia crestinul oricand simte trebuinta de a-si usura sufletul de pacate. Biserica, la randul ei, cere crestinului, prin aceasta porunca, sa se marturiseasca in fiecare dintre cele patru posturi de peste an. Daca totusi nu i-ar fi cu putinta, atunci macar o data pe an, si anume in postul Sfintelor Pasti, crestinul trebuie neaparat sa se marturiseasca si sa se impartaseasca.
Porunca aceasta cere si bolnavilor dupa trup sa-si curete sufletul de pacate prin Taina Sfintei Marturisiri si sa primeasca Sfanta Impartasanie, mai intai primind insa Taina Sfantului Maslu. Despre folosul acestei porunci Sfantul Apostol Pavel spune: "Daca marturisim pacatele noastre, El este credincios si drept, ca sa ne ierte pacatele si sa ne curateasca pe noi de toata nedreptatea" (I Ioan 1, 9).